Terug
Gepubliceerd op 03/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 27/09/2023 - 20:00

Gemeenteschool ’t Rakkertje – arbeidsreglement goedkeuring

Aanwezig: Karen De Waele, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, schepenen
Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Aanleiding

Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Om deze reden dringt een actualisatie van het arbeidsreglement zich op.





Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheid

  • het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41

Regelgeving

  • het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, in het bijzonder  artikel 62 §1, °12;
  • het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor      leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;
  • de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, in het bijzonder artikel 2, § 1, 1°;
  • het koninklijk besluit van 15 december 1998 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, in het bijzonder artikel 12 quater tot septies





Feiten, context en argumentatie

Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.

Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.

Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en schoolbestuur.

Het arbeidsreglement is gebaseerd op het model van OVSG en goedgekeurd tijdens de schoolraad van 12 juni 2023.

Dit ontwerp van arbeidsreglement werd voorgelegd aan het ABOC-overleg en resulteert in het protocol van 27 juni 2023 het afzonderlijk bijzonder overlegcomité;




Financiële impact

Niet van toepassing

Publieke stemming
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:


Het arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje goed te keuren en dit met ingang vanaf 1 oktober 2023. Het vorige arbeidsreglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 juni 2022 wordt opgeheven.

Artikel 2:


Een afschrift van dit besluit en van het arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool

’t Rakkertje.  



Artikel 3:


Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.