De voorzitter opent de zitting op 27/09/2023 om 21:38.
Overeenkomstig artikel 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering goedgekeurd.
De goed te keuren notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/cP7rxHJY2pY
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 21 juni 2023 worden goedgekeurd.
In uitvoering van artikel 263 van het Decreet over het lokaal bestuur moet vóór het einde van de derde trimester een opvolgingsrapportering over het eerste semester gebeuren. De bedoeling van de opvolgingsrapportering is nu om een stand van zaken van de uitvoering van de prioritaire actieplannen aan de raad te rapporteren op basis van de vooropgestelde resultaten. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt in artikel 263 dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. De bedoeling van de decreetgever is om via de halfjaarlijkse rapportering de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn een tussentijdse stand van zaken te geven over de prioritaire acties, alsook een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar. In voorkomend geval wordt in de opvolgingsrapportering eveneens de wijzigingen in de assumpties opgenomen die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan, alsook de wijzigingen in de financiële risico’s.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De verplichte rapportering aan de Raad omwille van kredietwijziging en autorisatie van de kredieten wordt door het Decreet over het lokaal bestuur beperkt;
Het Decreet over het lokaal bestuur beoogt om meer de nadruk te leggen over de realisatie van het geplande beleid bij wijze van een opvolgingsrapportering;
Voorliggende opvolgingsrapportering bevat een overzicht van de realisatie van de prioritaire doelstellingen, een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (t.e.m. 2de kwartaal) en in voorkomend geval een update van de financiële risico's en de grondslagen en assumpties;
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023, zoals gevoegd in bijlage.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt conform de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten en de vzw Voedselhulp Pajottenland een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan in de algemene vergadering van de vzw.
De oprichting van de vzw Voedselbank Pajottenland stelt zich tot doel, de hulp en ondersteuning van de minderbedeelden en hulpbehoevenden van de gemeente Lennik en omliggende regio, o.m. door de organisatie van voedselhulp.
Daarnaast kan de vzw alle activiteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van voormeld doel, met inbegrip van bijkomstige handelsactiviteiten waarvan de opbrengsten zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van haar doelstellingen.
De vereniging kan voor haar werking samenwerken met de plaatselijke overheden en diensten waaronder OCMW’s van de betrokken gemeenten.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn
De raad voor maatschappelijk welzijn in vergadering van 22 maart 2023 keurde de samenwerking met de voedselbank goed.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten en de vzw Voedsselhulp Pajottenland duid elke deelnemende gemeente een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw aan.
Bij geheime stemming:
met 11 ja-stemmen en met 9 onthoudingen
Artikel 1.:
Chris De Moyter wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Lennik in de algemene vergadering van de vzw Voedselbank Pajottenland.
Artikel 2.:
Karen De Waele wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Lennik in de algemene vergadering van de vzw Voedselbank Pajottenland.
Het informatieveiligheidsbeleid, dat binnen een bestuur de instandhouding en de goede werking van de activiteiten beoogt, primair gericht op het voorkomen van schade, met het oog op de realisatie van de doelstellingen zoals vooropgesteld in haar missie, wordt ter goedkeuring voorgelegd. De raad keurt dit goed.
Volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het voeren van een beleid rond informatieveiligheid is een verplichting voor lokale besturen.
Jaarlijks wordt er gerapporteerd aan de raad over het informatieveiligheidsbeleid van gemeente en OCMW Lennik aan de raad.
We willen dat de raad kennis neemt van het jaarverslag van 2022 waarbij een overzicht gegeven wordt van de uitgevoerde acties in 2022.
Een informatieveiligheidsbeleid wordt opgemaakt op basis van een SWOT-analyse en hierin worden verbeterpunten geformuleerd. Het bepaalt de basismaatregelen inzake informatieveiligheid. Via dit beleid wordt er gestreefd naar een gezond evenwicht tussen een aantal preventieve maatregelen om incidenten te voorkomen en correctieve maatregelen om de negatieve gevolgen van incidenten te beperken.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.
Het informatieveiligheidsplan 2023, dat ter kennisname wordt voorgelegd aan de raad, geeft een overzicht van de acties die in de loop van 2023 opgestart en/of afgewerkt zullen worden.
Artikel 1:
Het informatieveiligheidsbeleid, dat als bijlage wordt toegevoegd en integraal deel uitmaakt van deze beslissing, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het jaarverslag 2022 en het informatieveiligheidsplan 2023 wordt ter kennis genomen.
Raadslid Filip Rooselaers dient een extra agendapunt in m.b.t. terugbetaling leefloon aan OCMW. Burgemeester Irina De Knop beantwoordt deze vraag.
Heel wat tijdelijk beschermde vluchtelingen uit Oekraïne doen een beroep op het OCMW. Om de OCMW’s te ondersteunen voorzag de federale overheid aanvankelijk tot 3 maart 2024 een verhoogd terugbetalingspercentage van het equivalent leefloon. Gedurende de eerste 4 maanden een terugbetaling aan 135% van het toegekende equivalent leefloon. Vanaf de vijfde maand aan 125% voor de volledige duur van het dossier equivalent leefloon.
Tijdens het begrotingsconclaaf werd evenwel beslist om deze verhoging van de betoelaging vanaf 1 oktober 2023 stop te zetten en te vervangen door een betoelaging aan 110% op voorwaarde dat er een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie (GPMI) is. Zowel bestaande GPMI in lopende dossiers als nieuwe GPMI dossiers komen in aanmerking.
De bijkomende opdracht van de OCMW’s om de tijdelijk beschermde vluchtelingen te begeleiden en te ondersteunen bij hun maatschappelijke integratie is nog niet afgerond. Lopende dossiers vragen nog extra aandacht en er komen ook nog steeds vluchtelingen uit Oekraïne toe. Deze mensen hebben net zoals hun voorgangers extra begeleiding nodig en het vinden van opvang is door een schaarste aan plaatsen lastiger geworden.
Nu hebben de OCMW’s hun budgetten voor 2023 opgemaakt rekening houdend met de verhoogde betoelaging en het extra personeel welke hiervoor werd aangeworven.
Door deze beslissing komt een deel van die kosten nu op rekening van het OCMW.
Bovendien betekent ook het opstellen van alle GPMI, zowel in de lopende als in de nieuwe dossiers, opnieuw extra werk voor de maatschappelijk werkers.
Daarom de volgende vragen aan de Schepen of Burgemeester :
Over hoeveel bestaande GPMI is hier sprake en hoeveel zijn er reeds in orde gezet?
Wat is de financiële impact voor het ocmw op deze nieuwe regeling?
Hoe zal dit worden verrrekend in het budget en zijn er voorziene zaken welke worden opgegeven om deze verrekening te compenseren?
Wordt er een budget voorzien voor de nieuwe GPMI zaken welke op het ocmw afkomen?
Burgemeester Irina De Knop antwoordt:
Over hoeveel bestaande GPMI is hier sprake en hoeveel zijn er reeds in orde gezet?
Algemene infovergadering rond GPMI met de gerechtigden werd georganiseerd op 29 augustus 2023. De bedoeling was het collectief info verstrekken aan de doelgroep alsook hen te stimuleren voor en toe te leiden tot tewerkstelling.
Momenteel hebben we 43 cliënten uit Oekraïne. Dit zijn 30 meerderjarige personen. Voor minderjarigen kan er geen GPMI opgemaakt worden.
Van de 30 personen dienen er 22 GPMI’s opgemaakt te worden. 10 hiervan zijn reeds in orde. Voor de overige 8 Oekraïners wordt geen GPMI opgemaakt. 6 van hen hebben de pensioengerechtigde leeftijd, 1 iemand heeft een medische problematiek waardoor tewerkstelling niet mogelijk is en 1 iemand werkt reeds deeltijds.
Ter informatie geef ik de informatie over de tewerkstelling van de Oekraïners mee:
- 1 persoon werkt 20u/week (poetsen in een school)
- 1 persoon werkt 8u/week (voorschoolse opvang in een school)
- 1 persoon poetst 19u/week
- 1 persoon werkt +- 4-5u/week afhankelijk van de noden van het restaurant
- 1 persoon werkt voltijds (restaurant)
- 2 personen werken dagelijks in ’t Rakkertje via wijkwerken
- 1 persoon werkt 2x per week in de muziekschool via wijkwerken
Wat is de financiële impact voor het OCMW op deze nieuwe regeling?
In 2023 ontvingen we voor de begunstigden van het tijdelijk beschermingsstatuut reeds volgende bedragen aan aanvullende subsidies:
Steun tijdelijke bescherming (25%) |
37 849,19 |
jan |
6162,16 |
feb |
6168,7 |
mrt |
5779,87 |
apr |
6407,19 |
mei |
6817,4 |
jun |
6513,87 |
Steun tijdelijke bescherming (35%) |
6 089,2 |
jan |
1801,25 |
feb |
1431,88 |
mrt |
1431,88 |
apr |
857,59 |
mei |
283,3 |
jun |
283,3 |
De extra 25%-subsidie zal vanaf 01/10/2023 wegvallen, dit impliceert voor 2023 (okt-nov-dec) een verlies aan opbrengsten van ongeveer € 20.100,00.
Aangezien de voormalige toelageperiode volgens de omzendbrief dd. werd vastgesteld tot 03/03/2024, is er ook een financiële impact. Het geraamde verlies aan opbrengsten bedraagt voor 2024 € 13.400,00.
Ter vervanging van bovenstaande subsidies zal er een aanvullende subsidie van 10% toegekend worden die gekoppeld wordt aan een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie (GPMI).
Voor 8 dossiers van de in totaal 30 dossiers kan er geen GPMI opgestart worden. Voor 10 dossiers is het GPMI-dossier reeds in orde, vanaf 1/10/2023 zal hiervoor een extra subsidie ontvangen worden. De geschatte extra opbrengst bedraagt voor 2023 (okt-nov-dec) € 2.700,00 en voor 2024 (tot 4/03/2024) € 1.800,00.
Voor 12 dossiers moet er nog een GPMI-dossier opgestart worden. Van zodra deze opgestart zijn, wordt het recht op de extra 10% eveneens verworven. De geschatte extra opbrengst bedraagt voor 2023 (okt-nov-dec) € 3.240,00 en voor 2024 (tot 04/03/2024) € 2.160,00.
Conclusie:
Voor 2023 heeft deze maatregel een negatieve financiële impact t.b.v. +/- € 14.160,00 ervan uitgaande dat de 12 GPMI-dossiers zo snel mogelijk opgestart worden.
Voor 2024 heeft deze maatregel een negatieve financiële impact t.b.v. +/- € 9.440,00 t.e.m. 04/03/2024. Hier bestaat de mogelijkheid wel dat de extra 10%-maatregel verlengd wordt tot maart 2025. Dit zou echter extra opbrengsten met zich meebrengen.
Hoe zal dit worden verrekend in het budget en zijn er voorziene zaken welke worden opgegeven om deze verrekening te compenseren? Wordt er een budget voorzien voor de nieuwe GPMI zaken welke op het OCMW afkomen?
Voor de impact op 2023 wordt geen specifieke verrekening voorzien. De impact is globaal genomen gering op het totaal van de uitgaven en ontvangsten van de sociale dienst. Voor 2024 wordt dit voorzien in de meerjarenplanaanpassing. Er is nu een projectmedewerker Oekraïne aangesteld met de bijkomende subsidie gezien de subsidie ook bedoeld was voor extra personeelsondersteuning. Wij zetten in op intensieve begeleiding van de Oekraïners. Indien we deze functie zullen blijven voorzien, zullen we hier zelf budget moeten voor voorzien.
De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2023 om 21:55.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn