Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 27/03/2024 - 20:00

Mobiliteit - Gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende de verplaatsing van de zebrapaden op de Brusselsestraat (N282) - Goedkeuring

Aanwezig: Karen De Waele, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, schepenen
Geert De Cuyper, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Verontschuldigd: Erik O, raadslid
Aanleiding

Aanvullend reglement voor het verplaatsen van de zebrapaden op de Brusselsestraat ter hoogte van het Dorp.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikels 42-43.

Regelgeving:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Feiten, context en argumentatie

Naar aanleiding van een melding van een bijna ongeval ter hoogte van het zebrapad gelegen aan 't Kloske (kruispunt Brusselsestraat/Dorp te Sint-Martens-Lennik) werd bekeken hoe de situatie veiliger kan gemaakt worden.

Aangezien de Brusselsestraat een gewestweg is, werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer.

Volgend advies werd ontvangen:
Eigenlijk voldoen deze voetgangersoversteken niet aan de nodige zichtafstanden bij 50 km/u. De minimale afstand voor een bestuurder om tijdig te kunnen remmen (inclusief reactietijd) was vroeger 50m en werd recent gebracht op 65m als harde voorwaarde.
Voor de oostelijke oversteek bedraagt de zichtafstand iets meer dan 30m zichtafstand, terwijl we voor de zuidelijke oversteek zo'n 40m meten.
Dus zou de conclusie bij 50 km/u moeten zijn dat deze oversteken een vals gevoel van veiligheid geven aan de voetganger, gezien een voertuig nooit tijdig kan stoppen als de voetganger vanaf de binnenbocht vertrekt.

Er zijn drie mogelijke maatregelen:

  1. Beide oversteken verwijderen, waardoor de voetganger met de nodige omzichtigheid moet oversteken.
  2. De snelheid verlagen naar 30 km/u, waardoor er voldaan wordt aan de zichtafstand van 30m bij 30 km/u. De gewestweg kan dan deel uitmaken van een grotere zone 30 van de dorpskern van Sint-Martens-Lennik. Deze maatregel kan ook gecombineerd worden met het verwijderen van de oversteken.
  3. Beide oversteken zo'n 25m verplaatsen, waardoor we voldoen aan de opgelegde 65m. Nadeel hiervan is dat ze ver buiten de natuurlijke looplijn liggen, waardoor de kans bestaat dat ze in de praktijk niet gaan gebruikt worden en de voetganger mogelijk een overtreding begaat als hij binnen de 20m deze oversteek niet gebruikt.

 

Advies van de dienst mobiliteit:
Van de drie voorgestelde maatregelen is volgens ons optie 2, het verlagen van de snelheid de beste optie. Dit is echter niet mogelijk omwille van de trajectcontrole die op de Brusselsestraat actief is. Een trajectcontrole kan enkel in eenzelfde snelheidsregime.
Optie 1, de oversteekplaatsen helemaal verwijderen is geen optie. Hierdoor brengen we de overstekende fietsers en voetgangers nog meer in gevaar.
Optie 3, het verplaatsen van de oversteekplaatsen om zo de zichtbaarheid te verbeteren is voor ons de beste mogelijkheid.

Het zebrapad wordt verplaatst naar Brusselsestraat thv huisnummer 22 en thv huisnummer 33.

Publieke stemming
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:

De gemeenteraad verleent haar goedkeuring om de oversteekplaatsen op de Brusselsestraat ter hoogte van Dorp te verplaatsen zodat ze voldoen aan de wettelijke zichtbaarheid van 65m.

Het zebrapad wordt verplaatst naar Brusselsestraat thv huisnummer 22 en thv huisnummer 33.


Artikel 2:

Het aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen.

 

Artikel 3:

Het aanvullend reglement wordt tevens overgemaakt via aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be, daar het hier een gewestweg betreft.