De voorzitter opent de zitting op 20/12/2023 om 21:41.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 22 november 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/jdp3Z9-4AGM
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 22 november 2023 worden goedgekeurd.
De data voor de gemeenteraden en raden voor maatschappelijk welzijn in 2024 moeten ter kennis genomen worden.
De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel van de voorzitter om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn samen te roepen op volgende data in 2024, onder voorbehoud van uitzonderlijke wijzigingen.
OVAM en ABB hebben een schrijven gericht, aan de afvalintercommunales en de gemeenten, inzake de opstart van een gezamenlijk bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales.
Op 20 november 2023 heeft de gemeente Lennik een brief ontvangen waarin gevraagd wordt haar intentie kenbaar te maken aan Intradura, vóór 19 januari 2024.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;
De gemeente Lennik is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur
Er wordt rekening gehouden met de inwerkingtreding van het Regiodecreet.
OVAM en ABB hebben een schrijven gericht, aan de afvalintercommunales en de gemeenten, inzake de opstart van een gezamenlijk bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales.
Op 20 november 2023 heeft de gemeente Lennik een brief ontvangen waarin gevraagd wordt haar intentie kenbaar te maken aan Intradura, vóór 19 januari 2024.
Artikel 1:
De gemeente zal geen afwijkingsaanvraag indienen bij de Vlaamse Regering daar zij reeds conform is met de regiovorming.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan Intradura – Dorent 5 te 1620 Drogenbos, tav Ann Scheys of via mail aan ann.scheys@intradura.be
Artikel 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Scholengemeenschap De Pajot is een gecoördineerde samenwerkingsovereenkomst tussen de 5 schoolbesturen van de gemeentelijke basisschool Triangel te Roosdaal, de gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje te Lennik,de gemeentelijke basisscholen De Kiem Lombeek en De Kiem Wambeek te Ternat, de gemeentelijke kleuterschool Dol-Fijn te Liedekerke en van de BuBaO Levenslust vzw te Lennik. Er werden 3 effectieve en 3 plaatsvervangende leden aangeduid in het lokaal comité.
Door het ontslag van mevrouw Anaïs Ringoet, gemeenteraadslid op 25/09/2020, dient er een nieuw 3de effectief lid te worden aangeduid in het lokaal comité van de scholengemeenschap De Pajot.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 en 445.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 20 juni 2019, waarbij er voor het lokaal comité van de scholengemeenschap De Pajot 3 effectieve leden en 3 plaatsvervangende leden werden aangeduid.
Door het ontslag van mevrouw Anaïs Ringoet, gemeenteraadslid op 25/09/2020, dient er een nieuw 3de effectief lid te worden aangeduid in het lokaal comité van de scholengemeenschap De Pajot.
In gesloten zitting en bij geheime stemming:
met 12 ja-stemmen en met 9 onthoudingen.
Enig artikel:
De gemeenteraad duidt Marie-Thérèse Van der Velde aan als nieuw 3de effectief lid in het lokaal comité van de scholengemeenschap De Pajot.
De jaarrekening 2022 werd op 21 juni 2023 vastgesteld door de gemeenteraad, waarop ze overeenkomstig artikel artikel 286, § 1, 3° van het decreet over het lokaal bestuur ter goedkeuring werd overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
In voorliggende beslissing wordt de goedkeuring van de jaarrekening 2022 door de heer gouverneur ter kennisname gebracht aan de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet van 22 december over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 332, §1;
Regelgeving:
De beslissing van de gemeenteraad van 21 juni 2023 betreffende de vaststelling van de jaarrekening 2022;
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente Lennik en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lennik.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente Lennik.
Artikel 257 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stipuleert dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Dit laatste is hier het geval. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het meerjarenplan voor de planningsperiode 2020 t.e.m. 2025 van het lokaal bestuur Lennik maakt opnieuw voorwerp uit van een aanpassing. Deze aanpassing volgt uit diverse budgetbesprekingen met de gemeentelijke diensten, de budgetbesprekingen in het managementteam van 26 oktober 2023 en 21 november 2023 en diverse budgetbesprekingen in het bestuurscollege en het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente vast, bestaande uit de wijziging van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting en de motivering van de wijzigingen.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 257 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stipuleert dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Dit laatste is hier het geval. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het meerjarenplan voor de planningsperiode 2020 t.e.m. 2025 van het lokaal bestuur Lennik maakt opnieuw voorwerp uit van een aanpassing. Deze aanpassing volgt uit diverse budgetbesprekingen met de gemeentelijke diensten, de budgetbesprekingen in het managementteam van 26 oktober 2023 en 21 november 2023 en diverse budgetbesprekingen in het bestuurscollege, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies aan verenigingen, andere overheden, vzw's. Deze subsidies kunnen exploitatietoelagen zijn of investeringstoelagen. Nominatieve subsidies zijn niet onderworpen aan een gemeentelijk subsidiereglement.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeenteraad van 20 december 2023 stelde de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (gemeente) vast en keurde de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (OCMW) goed.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de bijgevoegde lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2024 goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2024.
Het Decreet lokaal bestuur (22 december 2017, B.S. 15 februari 2018) kent principieel de bevoegdheid tot het vaststellen van de voorwaarden van de opdracht en het vaststellen van de plaatsingsprocedure toe aan de gemeenteraad (art. 41, §2, 10°), met evenwel de toewijzing van die bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen indien:
Er is een afzonderlijk besluit vereist omtrent die bevoegdheidsdelegatie.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 20 december 2023 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (gemeente) vast en keurde ze de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (OCMW) goed.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de lijst met overheidsopdrachten die nominatief aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
Elke gemeenteraad binnen de Politiezone dient in haar budget de gemeentelijke dotatie te voorzien.
De gemeentelijke dotatie aan de Politiezone Pajottenland moet voor goedkeuring voorgelegd worden aan de gouverneur nadat deze ter goedkeuring aan de gemeenteraad werd voorgelegd.
De gemeentelijke dotatie moet niet enkel ingeschreven worden in het budget, maar tevens vastgelegd worden in een afzonderlijk besluit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Bij gebrek aan de tijdige bekendmaking van een nieuwe omzendbrief werd de begroting 2024 opgesteld rekening houdende met de richtlijnen van de ministeriële omzendbrief PLP 62 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2023 ten behoeve van de politiezones.
De begroting 2024 dient minimaal de begrotingskredieten te voorzien noodzakelijk voor de correcte bezoldiging van het personeel en voor de goede werking van de zone.
Elke gemeenteraad van de zone stemt de dotatie die aan het lokale politiekorps wordt toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
Artikel 1: De bijdrage van de gemeente, in de begroting 2024 van de politiezone Pajottenland voor een bedrag van € 1 510 734,38 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Het bedrag van deze dotatie zal worden gestort op de rekening van de politiezone Pajottenland.
Goedkeuring solidaire borgstelling van 250.000 Euro voor een krediet van Kerkfabriek Sint-Martinus te Sint-Martens-Lennik bij KBC Bank NV.
De beslissing van de gemeenteraad van 26/05/2010 betreffende de goedkeuring van het dossier restauratie fase 6;
De beslissing van het Agentschap Onroerend Erfgoed van 12/04/2022 betreffende de toekenning van een restauratiepremie fase 6 Interieur;
De beslissing van de Kerkraad Sint-Martinus van 12/09/2023 betreffende de toewijzing van de financiering voor het aangaan van enerzijds een overbruggingskrediet en anderzijds een lening op lange termijn (20 jaar) voor het restauratiedossier ‘fase 6 Interieur aan KBC bank';
De beslissing van de Kerkraad Sint-Martinus van 14/11/2023 betreffende de toewijzing van de werken fase 6 Interieur aan Renotec
De beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2023 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 4_2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus;
Bij kredietcontract dd 29/11/2023 heeft KBC Bank NV een investeringskrediet ad 250.000 Euro toegestaan aan Kerkfabriek Sint-Martinus te Sint-Martens-Lennik (hierna de “kredietnemer“) voor de financiering van de restauratie van de Sint-Martinuskerk Fase 6 Interieur en loopbruggen.
Aangezien voormeld krediet dient te worden gewaarborgd door de gemeente Lennik met het oog op de beperking van de financiële kosten.
Nvt.
Artikel 1:
De gemeente verklaart zich solidair borg te stellen tegenover KBC bank en dit wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van de door de kerkfabriek Sint- Martinus afgesloten investeringskrediet (overbruggingskrediet) van 250 000,00 euro voor het restauratiedossier ‘fase 6 - interieur’.
De gemeente kent en aanvaardt de voorwaarden van het krediet en de financiële toestand van de kredietnemer.
Artikel 2:
De gemeente Lennik machtigt KBC Bank NV onherroepelijk om haar rekening met nummer BE62 7330 1390 3261 te debiteren met elk bedrag verschuldigd door de kredietnemer dat onbetaald is gebleven 30 dagen na vervaldag (inclusief de ondertussen verlopen moratoire interesten en kosten ) en dit binnen het hierboven vermeld maximumbedrag.
De gemeente machtigt dus de bank onherroepelijk de creditbedragen op voormelde rekening aan te wenden tot dekking van de bedragen die door Kerkfabriek Sint-Martinus te Sint-Martens-Lennik mochten verschuldigd zijn uit hoofde van voormeld krediet en die aan de borg aangerekend worden.
Mochten voormelde creditbedragen ontoereikend zijn voor de betaling van deze verschuldigde bedragen die aan de borg aangerekend worden, dan gaat deze laatste de verbintenis aan ten opzichte van KBC Bank N.V. het bedrag te storten dat voldoende is om de reeds vervallen alsook de op dat moment eventueel eisbaar gestelde schuld te voldoen en dit binnen de grenzen van het hierboven vermelde maximumbedrag.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de door de borg verschuldigde bedragen, worden verwijlintresten – tegen de rentevoet van de marginale beleningsfaciliteit van de Europese Centrale Bank geldig op de laatste dag van de maand, voorafgaand aan deze waarin de vertraging optreedt, verhoogd met een marge van 1,5 % - van rechtswege en zonder ingebrekestelling aangerekend en dit gedurende de periode van niet-betaling.
Artikel 3:
Deze waarborg van de gemeente zal een eind nemen zodra de kerkfabriek Sint-Martinus het krediet zal hebben terugbetaald.
Artikel 4:
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de kerkfabriek Sint-Martinus.
Artikel 5:
Dit besluit is onderworpen aan het algemeen toezicht zoals voorzien in de toepasselijke decreten.
Aanbrengen van voetgangersoversteekplaats in de Carnaalstraat ter hoogte van het kruispunt met de Luitenant Jacopsstraat.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Vraag van PZ Pajottenland tijdens een verkeersoverleg op 25 mei 2023.
In de Carnaalstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Luitenant Jacopsstraat zijn er veel oversteekbewegingen o.a. van en naar de parking.
Deze locatie is gelegen in een zone 30 waardoor oversteken overal toegelaten is, na oogcontact met de bestuurders.
Aangezien dit een schoolomgeving is lijkt het ons aangewezen om toch een voetgangersoversteekplaats in te richten om zo de oversteekbewegingen meer te organiseren.
De school Sint-Franciscus werd bevraagd en staat achter het voorstel voor de aanleg van een voetgangersoversteekplaats op deze locatie.
Bovenstaande maatregel heeft betrekking op een gemeenteweg.
Artikel 1:
Op de Carnaalstraat ter hoogte van het kruispunt met de Luitenant Jacopsstraat geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 2:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.
Verplaatsing van het zebrapad ter hoogte van Alfred Algoetstraat 77 naar de ingang van de parking van de sporthal.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Ter hoogte van Alfred Algoetstraat 77 werd een zebrapad aangelegd die uitgaf op de ingang van het gemeentelijk sport- en ontmoetingscentrum "Jo Baetens". Na de uitbreiding van het gemeentelijk sport- en ontmoetingscentrum werd de toegang naar de hoofdingang, die door het plantsoen liep onder de vorm van een trap en een hellend vak, weggenomen. Er werd gekozen om een veiligere toegang te creëren tot de sporthal via de parking die tevens voorzien werd van een kiss-and-ridezone.
Het zebrapad is nog steeds aanwezig maar geeft geen rechtstreekse toegang meer tot de site.
Er wordt voorgesteld dit zebrapad te verplaatsen naar de ingang van de parking. Ter hoogte van de parking is er ook een parkeerverbod op de middenberm van de Alfred Algoetstraat waardoor overstekende voetgangers beter zichtbaar zijn.
Deze aanvraag heeft betrekking op een gewestweg. De vraag voor verplaatsing van het zebrapad zal overgemaakt worden aan het Agentschap Wegen en verkeer.
Artikel 1:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de vraag voor verplaatsing van het zebrapad ter hoogte van Alfred Algoetstraat 77 naar de ingang van de parking van het gemeentelijk sport- en ontmoetingscentrum "Jo Baetens".
Artikel 2:
Afschrift van dit gemeenteraadsbesluit wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer ter goedkeuring en uitvoering.
Opheffen parkeerplaats voor personen met een beperking.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
In het voorjaar van 2023 werd het zebrapad ter hoogte van Kroonstraat 65 ingericht als regenboogzebrapad. Tegelijk werd de oversteekplaats veiliger gemaakt door links en recht een plantvak te voorzien om het parkeren te ontmoedigen.
Door de herinrichting van het zebrapad is de mindervalideplaats niet meer bruikbaar.
Aangezien de aanvrager van deze parkeerplaats reeds overleden is wordt voorgesteld de parkeerplaats op te heffen.
Artikel 1:
Het aanvullend reglement inzake de toekenning van een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Kroonstraat 65 te Lennik wordt opgeheven.
Artikel 2:
De technische dienst zal de opdracht omschreven in artikel 1 uitvoeren.
Artikel 3:
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.
De tijdelijke maatregel 'schoolstraat' in de Koestraat en Palokenstraat worden omgezet naar een definitieve maatregel.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Naar aanleiding van de werken aan de parking van het SGI lager en gezien de parkeerdruk en verkeerschaos aan het einde van de schooldag werd de Palokenstraat, vanaf kruispunt Doelestraat/Koestraat tot kruispunt Palokenstraat/Schapenstraat, sinds februari 2023 ingericht worden als schoolstraat.
De proefperiode werd gunstig geëvalueerd door alle actoren en verlengd vanaf september 2023.
Sinds september zijn er meer problemen doordat de nadars met de tijdelijke signalisatie verplaatst of niet geplaatst worden waardoor het ook voor de politie niet mogelijk is om op te treden.
Na talrijke besprekingen van voornoemde verkeersmaatregelen met vertegenwoordigers van de school, De Lijn en de lokale politie werd beslist om de tijdelijke maatregelen om te zetten naar een definitieve maatregel en vaste signalisatie te plaatsen.
Voor het ordelijk en veilig verloop is het noodzakelijk maatregelen te treffen tot regeling van het verkeer en bescherming van de fietsers en voetgangers.
De hierna voorziene maatregelen betreft gemeentewegen.
De signalisatie wordt aangebracht op palen die vast worden gezet in de ondergrond.
De school, Sint-Godelieve-Instituut lager en secundair p/a Schapenstraat 39 te Lennik, zal instaan voor het tijdig in kennis stellen van de ouders, leerkrachten en medewerkers van de school voor de verklarende werking bij het einde van de schooldag.
De gemeente zal de buurtbewoners tijdig informeren.
Er zal politietoezicht zijn op de werking van de schoolstraat op verschillende momenten.
Artikel 1:
Op de Palokenstraat ter hoogte van het kruispunt Palokenstraat met de Koestraat;
Op de Koestraat ter hoogte van het kruispunt met de Doelestraat geldt:
Artikel 2:
De collegebeslissing van 28 augustus 2023 betreffende de verlenging van de tijdelijke politieverordening op het wegverkeer wordt stopgezet.
Artikel 3:
Dit besluit wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.
Inrichten van een laad- en loszone op de Alfred Algoetstraat, de Markt en de Frans Van der Steenstraat.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 22 februari 2016 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren goed.
Door de invoering van het betalend parkeren in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik halteren leveranciers en pakketdiensten op de rijweg om te laden en te lossen.
Het stilstaan op de rijbaan zorgt voor een immense verkeersdrukte en zeer gevaarlijke situaties.
Om leveranciers, bewoners, pakketdiensten,… de mogelijkheid te geven om te laden en te lossen, worden een aantal laad- en loszones ingericht.
De doelstelling is om ervoor te zorgen dat er geen voertuigen meer stilstaan op de rijbaan ter verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik.
De Alfred Algoetstraat is een gewestweg en behoort tot het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer en is gelegen binnen de bebouwde kom.
Op volgende locatie wordt een laad- en loszone voorzien:
De laad- en loszone worden beperkt in tijd zodat deze 's avonds en in het weekend gebruikt kunnen worden voor bezoekers aan de handelszaken.
Deze maatregelen werden besproken op een infovergadering van 5 september 2022 met de handelaars van het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en op de zitting van de middenstandsraad van 11 april 2023.
Advies van de verkeerspolitie werd ontvangen.
Situatieschets in bijlage.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor het inrichten van laad- en loszones op de Alfred Algoetstraat.
Artikel 2:
Parkeren wordt verboden:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 3:
Dit besluit wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.
Inrichten van een laad- en loszone op de Markt.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 22 februari 2016 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren goed.
Door de invoering van het betalend parkeren in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik halteren leveranciers en pakketdiensten op de rijweg om te laden en te lossen.
Het stilstaan op de rijbaan zorgt voor een immense verkeersdrukte en zeer gevaarlijke situaties.
Om leveranciers, bewoners, pakketdiensten,… de mogelijkheid te geven om te laden en te lossen, worden een aantal laad- en loszones ingericht.
De doelstelling is om ervoor te zorgen dat er geen voertuigen meer stilstaan op de rijbaan ter verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik.
Markt is een gemeenteweg en gelegen binnen de bebouwde kom
De laad- en loszone wordt beperkt in tijd zodat deze 's avonds en in het weekend gebruikt kunnen worden voor bezoekers aan de handelszaken.
Deze maatregelen werden besproken op een infovergadering van 5 september 2022 met de handelaars van het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en op de zitting van de middenstandsraad van 11 april 2023.
Advies van de verkeerspolitie werd ontvangen.
Situatieschets in bijlage.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor het inrichten van een laad- en loszone op de Markt.
Artikel 2:
Parkeren wordt verboden
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 3:
Dit besluit wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.
Inrichten van een laad- en loszone op de Frans Van der Steenstraat.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 22 februari 2016 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren goed.
Door de invoering van het betalend parkeren in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik halteren leveranciers en pakketdiensten op de rijweg om te laden en te lossen.
Het stilstaan op de rijbaan zorgt voor een immense verkeersdrukte en zeer gevaarlijke situaties.
Om leveranciers, bewoners, pakketdiensten,… de mogelijkheid te geven om te laden en te lossen, worden een aantal laad- en loszones ingericht.
De doelstelling is om ervoor te zorgen dat er geen voertuigen meer stilstaan op de rijbaan ter verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik.
Frans Van der Steenstraat is een gemeenteweg en ook gelegen binnen de bebouwde kom.
Op volgende locaties wordt een laad- en loszone voorzien:
De laad- en loszone worden beperkt in tijd zodat deze 's avonds en in het weekend gebruikt kunnen worden voor bezoekers aan de handelszaken.
Deze maatregelen werden besproken op een infovergadering van 5 september 2022 met de handelaars van het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en op de zitting van de middenstandsraad van 11 april 2023.
Advies van de verkeerspolitie werd ontvangen.
Situatieschets in bijlage.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor het inrichten van een laad- en loszone op de Frans Van der Steenstraat.
Artikel 2:
Parkeren wordt verboden
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 3:
Dit besluit wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.
Inrichten van een parkeerplaats voor mindervaliden in de Felix Van den Boschstraat.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De dienst mobiliteit ontving de aanvraag van de heer Jean De Vos voor de aanleg van parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van zijn woning, gelegen te Felix Van Den Boschstraat 21 te 1750 LENNIK.
De aanvrager kan volgende documenten voorleggen:
De aanvrager beschikt over een private parkeerplaats, maar de toegankelijkheid vanaf deze parkeerplaats naar de ingang van de woning is onvoldoende.
Er kan een wettelijke parkeerplaats voor mindervaliden aangelegd worden ter hoogte van de Felix Van Den Boschstraat 21 te 1750 LENNIK.
Er is in de straat een hoge parkeerdruk door de naburige autogarage en fitnesszaak.
De hierna voorziene maatregel betreft een gemeenteweg.
Artikel 1:
Op de Felix Van Den Boschstraat ter hoogte van huisnummer 21 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 2:
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
Niet van toepassing.
Artikel 3:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.
Advies van de korpschef naar aanleiding van de installatie van de camera's voor de trajectcontrole.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het voorbereidend dossier van de camerabewaking ifv de trajectcontrole, opgesteld conform de bepalingen van de Ministeriële omzendbrief betreffende de Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, art. 2.1 (deze omzendbrief is niet opgeheven na de wetswijzigingen van 2018) werd opgemaakt.
De gemeente wil investeren op het vlak van verkeersveiligheid. Cameratoezicht is een nuttig hulpmiddel voor gerichte en efficiënte politie-inzet.
Positief veiligheidsadvies werd verleend door de korpschef van de lokale politie Pajottenland.
Er moet duidelijk rekening worden gehouden worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op niet-besloten plaatsen.
Het gaat om camera’s die beelden registreren en beperkte tijd opslaan.
De nodige waarschuwingen in de buurt worden aangebracht zodat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op niet-besloten plaatsen.
Het gebruik van deze camera's wordt ook gecommuniceerd via de media.
Het positief veiligheidsadvies van de korpschef werd toegevoegd als bijlage bij dit dossier.
Artikel 1:
De gemeenteraad adviseert positief over de plaatsing en het gebruik van camera's op niet-besloten plaatsen.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd veiligheidsdossier goed.
De authentieke akte voor de verkoopovereenkomst van percelen gelegen aan de N285 (Assesteenweg) te 1750 Lennik, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie A nummer 2 en sectie B nummer 2 aan AWV dient opgesteld te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40-41;
Regelgeving:
- Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tem 1701;
- decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut, artikel 65 en volgende;
- Beslissing gemeenteraad van 28 september 2022 betreffende de het principieel akkoord tot verkoop percelen grond aan AWV voor de realisatie van een hoppinpunt langsheen de N285 (Asseteenweg);
De gemeente wenst de percelen grond gelegen aan de N285 (Assesteenweg) te 1750 Lennik, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie A nummer 1A2P0000 en sectie A nummer 1B2P000 met een gezamenlijke oppervlakte van 115 are en 72 ca te verkopen.
De gemeente wenst deze gronden te verkopen aan Agentschap Wegen en Verkeer voor de realisatie van een Regionaal Hoppinpunt ter hoogte van de N285 (Assesteenweg) te Eizeringen.
De realisatie van het Regionaal Hoppinpunt ter hoogte van de N285 (Assesteenweg) werd opgenomen in een verslag van 5 mei 2022 betreffende de inhoud van een ontwerpstudie omtrent voornoemd Regionaal Hoppinpunt, dit verslag werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 20 juni 2022.
De budgetten voor studie en aanleg Regionaal Hoppinpunt ter hoogte van de N285 (Assesteenweg) zijn opgenomen in Geïntegreerd Investeringsprogramma Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare werken 2022 van de Vlaamse Overheid;
De verkoop van de hogervernoemde percelen zal onderhands gebeuren aangezien de percelen door AWV zullen gebruikt worden voor de realisatie van een Hoppinpunt.
De partijen komen uitdrukkelijk overeen dat artikel 65 en volgende van het Decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut, op deze overeenkomst van toepassing is.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt voor de betreffende percelen en de overeengekomen verkoopsprijs bedraagt 70 000 euro.
Een ontwerpakte werd opgemaakt voor de verkoop van voornoemde percelen en als bijlage gevoegd.
Er wordt voorgesteld om mevrouw Irina De Knop, Burgemeester en mevrouw Anaïs Nies te machtigen om de authentieke akte te ondertekenen.
De ontvangst voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op budgetcode 2023/A-3.1.3/0290-00/22000000/GEMEENTE/CBS/IP-3.1.
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | ||||||
Exploitatie - uitgaven |
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Investeringen | Investeringen - ontvangsten | € 70.000,00 | |||||
Investeringen - uitgaven |
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de verkoopsovereenkomst voor de verkoop van de percelen gelegen aan de N285 (Assesteenweg) te 1750 Lennik, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie A nummer 1A2P0000 en sectie A nummer 1B2P000 goed. De verkoop wordt toegestaan en aanvaard voor en mits de prijs van 70 000 euro.
Artikel 2:
De partijen komen uitdrukkelijk overeen dat deze verkoop geschiedt onder de toepassing van artikel 65 en volgende van het decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 4:
De burgemeester en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de authentieke akte namens de gemeente Lennik en alzo de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie uitdrukkelijk te ontslaan van enige ambtshalve inschrijving te nemen, om gelijk welke reden, bij de overschrijving van een uitgifte van deze akte.
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie werd in 2019 het initiatief genomen om samen met gemeenten Herne, Lennik, Gooik en Pepingen de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst Pajottenland (IOED) voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van projectverenigingen ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in het Pajottenland en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 20/06/2019.
De gemeenteraad keurde op 20 juni 2019 de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goed.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar de raad van bestuur besliste om:
Een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met ZENDER (Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei) en zo een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
bevoegdheidsgrond:
Op basis van de argumentatie van de minister bevoegd voor Erfgoed Matthias Diependaele i.k.v. de eerste erkenningsaanvraag in 2020, maakt een nieuwe erkenningsaanvraag maar kans indien één globaal aanvraagdossier ingediend kan worden voor alle gemeenten van de projectverenigingen ‘IOED Pajottenland’ (Lennik, Gooik, Herne en Pepingen) en ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ (Affligem, Dilbeek, Roosdaal, Sint-Pieters-Leeuw en Ternat). Hij verwijst hierbij naar een voldoende schaalgrootte en een homogeen erfgoedpakket als vereisten. Conform het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 kunnen twee projectverenigingen niet zomaar samengevoegd worden. Daarom ligt het voorstel voor om de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ (4 gemeenten) te ontbinden als intergemeentelijke samenwerking en deze gemeenten te laten aansluiten bij de IOED-werking van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’.
Door de gemeenten van de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ te laten aansluiten bij de IOED werking van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ worden de kansen op goedkeuring van een volgend beleidsplan voor de IOED-werking in de aangesloten gemeenten door de Vlaamse Overheid vergroot. Een goedgekeurde IOED zal bijdragen tot de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid, meer specifiek de inventarisatie, het behoud, de restauratie, het beheer en de ontsluiting van het bouwkundig, landschappelijk en archeologisch erfgoed.
De gemeenten van de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ zijn bovendien al lid van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ voor de uitvoering van de Cultureel Erfgoedconvenant.
De raad van bestuur van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ keurde de toetreding van de gemeenten Herne, Gooik, Pepingen en Lennik tot de IOED-werking goed vanaf 1 januari 2024.
Gezien de 11 betrokken gemeenten o.b.v. dezelfde verdeelsleutel financieel bijgedragen hebben tot de resp. projectverenigingen en zich al geëngageerd hebben om dit voor de rest van de beleidsperiode te doen, wordt ook voorgesteld om de tegoeden van de projectvereniging ‘IOED Pajottenland’ na ontbinden van de projectvereniging in te brengen bij de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’.
Dit besluit houdt geen bijkomend financieel engagement in van de gemeente.
De meerjarige financiële verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 20 juni 2019 en wordt behouden:
de werking van de Cultureel Erfgoedcel een bijdrage van 0,4 euro per inwoner per jaar
de Onroerend Erfgoedwerking (IOED) 0,2 euro per inwoner per jaar
de Bovenlokale Cultuurwerking 0,4 euro per inwoner per jaar
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om de projectvereniging 'IOED Pajottenland' te ontbinden.
Artikel 2:
De gemeenteraad beslist om voor de IOED werking toe te treden tot de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’
Artikel 3:
De gemeenteraad gaat akkoord om de - na ontbinding van de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’ - vrijgekomen activa opnieuw in te brengen in de projectvereniging ‘Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei’.
Het lokaal bestuur Lennik kent een lange traditie van samenwerken met vrijwilligers, in heel wat diensten: ouderenwerking, evenementen, opvang vluchtelingen, jeugd, cultuur ... Deze vrijwilligers zorgen voor waardevolle extraatjes, en vormen als het ware de kers op de taart, daar waar onze eigen mensen handen voor tekort komen.
Met de integratie van het gemeente- en OCMW-bestuur groeiden de vrijwilligerswerkingen steeds dichter naar elkaar toe en werd het opstellen van één reglement voor het lokaal bestuur noodzakelijk.
Het vastleggen van een duidelijke omkadering in de vorm van een reglement is ook belangrijk voor alle partijen. Een eenvormig en vooral duidelijk vrijwilligersreglement draagt bij aan een harmonische samenwerking.
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 - Artikel 40 en 41
Juridische grond
- De Wet betreffende de rechten van vrijwilligers van 29 augustus 2005 met alle bijhorende wijzigingen.
- Het Koninklijk Besluit van 20/12/2018 tot verhoging van het jaarlijks kostenplafond, zoals bepaald in artikel 10, eerste lid van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van
de vrijwilligers, voor bepaalde categorieën van vrijwilligers.
- Het Vlaams Decreet Vrijwilligerswerk van 19 september 2009.
Vrijwilligers verrichten vrijwilligerswerk om diverse redenen. De gemeenschappelijke deler is dat alle vrijwilligers hun steentje wensen bij te dragen aan de lokale gemeenschap of een goed doel.
Het onbezoldigd karakter van het vrijwilligerswerk neemt niet weg dat je als organisatie kunt beslissen om gemaakte kosten te vergoeden via een onkostenvergoeding.
Naar aanleiding van de integratie gemeente-OCMW is een stroomlijning van de afspraken en vergoedingen in het kader van het vrijwilligerswerk noodzakelijk en deze werd vertaald in het ontwerp reglement vrijwilligerswerking lokaal bestuur Lennik en het ontwerp algemene informatie-afsprakennota.
De uitgaven worden voorzien onder:
- 2023/GBB-PER/0500-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (handel en middensstand)
- 2023/GBB-PER/0521-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (toeristische propaganda)
- 2023/GBB-PER/0703-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (openbare bibliotheken)
- 2023/GBB-PER/0710-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (feesten en plechtigheden)
- 2023/GBB-PER/0739-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (overig kunst- en cultuurbeleid)
- 2023/GBB-PER/0740-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (sportsector- en verenigingsondersteuning)
- 2023/GBB-PER/0750-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (jeugdsector- en verenigingsondersteuning)
- 2023/GBB-PER/0800-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (gewoon basisonderwijs)
- 2023/GBB-PER/0820-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (deeltijds kunstonderwijs)
Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
Exploitatie Gemeente |
Exploitatie - ontvangsten |
|
|
|
Exploitatie - uitgaven |
€ 4 451,76 |
€ 4 451,76 |
€ 4 451,76 |
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het reglement vrijwilligerswerking en de daartoe horende algemene informatie- en afsprakennota goed.
Afdeling 1: Doelstelling en visie
Het lokaal bestuur Lennik kan voor de zijn werking beroep doen op heel wat vrijwilligers. Zij leveren mooi werk binnen de verschillende diensten. Het werk van de vele vrijwilligers heeft een grote meerwaarde voor zowel de diensten, onze dienstverlening en onze gemeente, als voor de vrijwilliger zelf. Zij vormen samen met de medewerkers en het bestuur het gezicht van het lokaal bestuur.
Visie
Het lokaal bestuur Lennik zet vrijwilligers in bij structurele en occasionele activiteiten ter aanvulling van de bestaande teams, bij kleine en grote evenementen en uitzonderlijke opdrachten.
Het soort werk situeert zich in een algemeen of maatschappelijk belang, zonder het doel winst
te maken en zonder de intentie een vaste job in te nemen.
Hiermee wil het lokaal bestuur inactieven en vrijwilligers – zowel jong als oud – activeren om
zich in te zetten voor anderen, met als voordeel zichzelf nuttig te voelen en deel uit te maken
van een groter geheel.
Het uitgangspunt van een vrijwilliger is goesting en motivatie waarbij de focus ligt op inzet, flexibiliteit, maar ook – waar nodig – op kennis en vaardigheid.
Het lokaal bestuur verwacht van een vrijwilliger:
- dat een aanvaardde opdracht vrijwillig is, maar niet vrijblijvend.
- duidelijke afspraken
- een goede verstandhouding
- een open communicatie voor een vlotte samenwerking.
Daar tegenover zorgt het lokaal bestuur voor een aangename sfeer, respect voor elkaar en
erkenning voor de vrijwilligers door een permanente waardering
Afdeling 2: Algemene bepalingen
Artikel 1: Personeel toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op alle vrijwilligers die worden ingezet door het lokaal bestuur Lennik voor diensten, evenementen of activiteiten waarbij er door het bevoegde orgaan beslist werd om vrijwilligers in te schakelen.
Artikel 2: Definities Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° Vrijwilligerswerk: elke activiteit:
a) die onbezoldigd en onverplicht wordt verricht;
b) die verricht wordt ten behoeve van één of meer personen, andere dan degene die de activiteit verricht, van een groep of organisatie of van de samenleving als geheel;
c) die ingericht wordt door een organisatie anders dan het familie- of privéverband van degene die de activiteit verricht;
d) en die niet door dezelfde persoon en voor dezelfde organisatie wordt verricht in het kader van een arbeidsovereenkomst, een dienstencontract of een statutaire aanstelling.
2° Vrijwilliger: elke natuurlijke persoon (hoeft geen inwoner te zijn) die vrijwilligerswerk verricht.
Artikel 3: Plaats binnen de organisatie
Vrijwilligers kunnen ingezet worden voor activiteiten, evenementen en taken die van aanvullende aard zijn aan het reguliere werk binnen het lokaal bestuur, voor taken die niet vervat zijn in het organogram of om bijstand te verlenen in functie van evenementen of activiteiten van tijdelijke aard.
Artikel 4: Algemene informatie- en afsprakennota
§ 1 Het wederzijds engagement tussen de vrijwilliger en het lokaal bestuur Lennik wordt steeds vastgelegd in een algemene informatie- en afsprakennota.
§2 In deze overeenkomst wordt de aard van het vrijwilligerswerk overeengekomen. Ook de inspraak, vorming, aansprakelijkheid en eventuele onkostenvergoeding worden in deze overeenkomst geregeld.
§3 De concrete uitwerking van het reglement wordt opgenomen in de algemene informatie- en afsprakennota, die integraal deel uit maakt van dit besluit en wordt in bijlage gevoegd.
Artikel 5: Informatieverplichting lokaal bestuur
§1 Het lokaal bestuur Lennik informeert de vrijwilligers ten minste omtrent
• De doelstelling van het bestuur en het publiekrechtelijk statuut;
• De basisverzekeringen die van toepassing zijn;
• De eventuele aanvullende verzekeringscontracten die van toepassing zijn;
• De eventuele onkostenvergoedingen;
• De discretieplicht;
Artikel 6: Verzekeringen
§1 Het lokaal bestuur Lennik voorziet in een polis burgerrechtelijke aansprakelijkheid, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid, in functie van de taken uitgevoerd door vrijwilligers.
§ 2 De vrijwilligers worden verzekerd voor de lichamelijke schade die geleden is door vrijwilligers bij ongevallen tijdens de uitvoering van, of op weg naar - en van het vrijwilligerswerk.
§ 3 Het lokaal bestuur Lennik voorziet een aanvullende een verzekering rechtsbijstand voorzien voor de vrijwilligers.
§ 4 Voor specifieke opdrachten kan het lokaal bestuur Lennik aanvullend een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid voertuigen – omnium voorzien voor de vrijwilligers.
Afdeling 3 Vergoeding
Artikel 7: Onkostenvergoeding
Het uitgangspunt van vrijwilligerswerk is dat het onbetaald is. Het voorzien van een vergoeding door het bestuur is dus geen verplichting. Gemaakte kosten mogen vergoed worden, mits het voorleggen van een onkostennota.
Onkostenvergoeding |
|
€ 3 voor een activiteit ≤ ¼ dagdeel (dagdeel = voormiddag, namiddag, vooravond,...) |
voor de onkosten gemaakt voor bv. het gebruik van eigen materiaal, de verplaatsingskosten, kledijkosten,… met een maximum/dag bij wet vastgelegd.
|
Specifieke regeling onkostenvergoedingen (niet cumuleer baar met de onkostenvergoeding per 1/4e dagdeel) |
|
MMC |
Een kilometervergoeding gekoppeld aan de vergoeding van het federale overheidspersoneel |
School ‘t Rakkertje |
6,25 onkostenvergoeding / toezichtsbeurt |
Buddywerking Oekraïne |
Een kilometervergoeding gekoppeld aan de vergoeding van het federale overheidspersoneel voor verplaatsingen van administratieve aard, medische aard en op het vlak van toeleiden tot onderwijs en tewerkstelling of voor specifieke doelen bepaald door het bestuur |
Buurtwerkers |
Enkel een onkostenvergoeding van € 3 voor een activiteit ≤ ¼ dagdeel voor de bedeling van de nieuwjaarsgeschenken |
WCD "Den Bleek" – vrijwilliger technische mankementen |
Een onkostenvergoeding van € 120 voor de onkosten gemaakt voor bv. het gebruik van eigen materiaal, de verplaatsingskosten, kledijkosten,… met een maximum bij wet vastgelegd voor een periode van ≤ een maand.
|
Onderwijs – digitaal aanmeldingssysteem scholen |
Een onkostenvergoeding gelijk aan het maximum bedrag bij wet toegestaan per dag. |
Burenbemiddeling |
Een onkostenvergoeding van € 10 per gesprek |
Er wordt geen onkostenvergoeding voorzien voor het deelnemen aan vergaderingen, vormingen, het deelnemen aan halfjaarlijkse bijeenkomsten en het participeren aan trajecten in het kader van Lennik aan zet.
Artikel 2:
Dit reglement wordt van kracht 1 januari 2024 na de bekendmaking en vervangt alle voorgaande reglementen in dezelfde zin.
Het CBS wordt belast met de uitwerking van de beslissing.
Het CBS kan aanpassingen beslissen in functie van gewijzigde dienstverlening.
De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2023 om 22:55.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter