Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 20/12/2023 - 21:00

Mobiliteit - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de Markt - invoeren van een laad- en loszone - goedkeuring

Aanwezig: Karen De Waele, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, schepenen
Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Aanleiding

Inrichten van een laad- en loszone op de Markt.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikels 42-43.
Regelgeving
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Feiten, context en argumentatie

Op 22 februari 2016 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren goed.

Door de invoering van het betalend parkeren in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik halteren leveranciers en pakketdiensten op de rijweg om te laden en te lossen.

Het stilstaan op de rijbaan zorgt voor een immense verkeersdrukte en zeer gevaarlijke situaties.

Om leveranciers, bewoners, pakketdiensten,… de mogelijkheid te geven om te laden en te lossen, worden een aantal laad- en loszones ingericht.
De doelstelling is om ervoor te zorgen dat er geen voertuigen meer stilstaan op de rijbaan ter verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik.

Markt is een gemeenteweg en gelegen binnen de bebouwde kom

De laad- en loszone wordt beperkt in tijd zodat deze 's avonds en in het weekend gebruikt kunnen worden voor bezoekers aan de handelszaken.

Deze maatregelen werden besproken op een infovergadering van 5 september 2022 met de handelaars van het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en op de zitting van de middenstandsraad van 11 april 2023.

Advies van de verkeerspolitie werd ontvangen.

Situatieschets in bijlage.

Publieke stemming
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
Onthouders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen
Besluit

Artikel 1:

De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor het inrichten van een laad- en loszone op de Markt.


Artikel 2:

Parkeren wordt verboden

  • op de Markt (2 parkeerplaatsen)

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersbord E9 met afbeelding laden en lossen met onderbord type V, van maandag tem vrijdag van 8u tot 18u, maximum 30 minuten.

 

Artikel 3:

Dit besluit wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.