Inrichten van een laad- en loszone op de Markt.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 22 februari 2016 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren goed.
Door de invoering van het betalend parkeren in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik halteren leveranciers en pakketdiensten op de rijweg om te laden en te lossen.
Het stilstaan op de rijbaan zorgt voor een immense verkeersdrukte en zeer gevaarlijke situaties.
Om leveranciers, bewoners, pakketdiensten,… de mogelijkheid te geven om te laden en te lossen, worden een aantal laad- en loszones ingericht.
De doelstelling is om ervoor te zorgen dat er geen voertuigen meer stilstaan op de rijbaan ter verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik.
Markt is een gemeenteweg en gelegen binnen de bebouwde kom
De laad- en loszone wordt beperkt in tijd zodat deze 's avonds en in het weekend gebruikt kunnen worden voor bezoekers aan de handelszaken.
Deze maatregelen werden besproken op een infovergadering van 5 september 2022 met de handelaars van het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en op de zitting van de middenstandsraad van 11 april 2023.
Advies van de verkeerspolitie werd ontvangen.
Situatieschets in bijlage.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor het inrichten van een laad- en loszone op de Markt.
Artikel 2:
Parkeren wordt verboden
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 3:
Dit besluit wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.