Het lokaal bestuur Lennik kent een lange traditie van samenwerken met vrijwilligers, in heel wat diensten: ouderenwerking, evenementen, opvang vluchtelingen, jeugd, cultuur ... Deze vrijwilligers zorgen voor waardevolle extraatjes, en vormen als het ware de kers op de taart, daar waar onze eigen mensen handen voor tekort komen.
Met de integratie van het gemeente- en OCMW-bestuur groeiden de vrijwilligerswerkingen steeds dichter naar elkaar toe en werd het opstellen van één reglement voor het lokaal bestuur noodzakelijk.
Het vastleggen van een duidelijke omkadering in de vorm van een reglement is ook belangrijk voor alle partijen. Een eenvormig en vooral duidelijk vrijwilligersreglement draagt bij aan een harmonische samenwerking.
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 - Artikel 40 en 41
Juridische grond
- De Wet betreffende de rechten van vrijwilligers van 29 augustus 2005 met alle bijhorende wijzigingen.
- Het Koninklijk Besluit van 20/12/2018 tot verhoging van het jaarlijks kostenplafond, zoals bepaald in artikel 10, eerste lid van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van
de vrijwilligers, voor bepaalde categorieën van vrijwilligers.
- Het Vlaams Decreet Vrijwilligerswerk van 19 september 2009.
Vrijwilligers verrichten vrijwilligerswerk om diverse redenen. De gemeenschappelijke deler is dat alle vrijwilligers hun steentje wensen bij te dragen aan de lokale gemeenschap of een goed doel.
Het onbezoldigd karakter van het vrijwilligerswerk neemt niet weg dat je als organisatie kunt beslissen om gemaakte kosten te vergoeden via een onkostenvergoeding.
Naar aanleiding van de integratie gemeente-OCMW is een stroomlijning van de afspraken en vergoedingen in het kader van het vrijwilligerswerk noodzakelijk en deze werd vertaald in het ontwerp reglement vrijwilligerswerking lokaal bestuur Lennik en het ontwerp algemene informatie-afsprakennota.
De uitgaven worden voorzien onder:
- 2023/GBB-PER/0500-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (handel en middensstand)
- 2023/GBB-PER/0521-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (toeristische propaganda)
- 2023/GBB-PER/0703-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (openbare bibliotheken)
- 2023/GBB-PER/0710-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (feesten en plechtigheden)
- 2023/GBB-PER/0739-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (overig kunst- en cultuurbeleid)
- 2023/GBB-PER/0740-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (sportsector- en verenigingsondersteuning)
- 2023/GBB-PER/0750-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (jeugdsector- en verenigingsondersteuning)
- 2023/GBB-PER/0800-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (gewoon basisonderwijs)
- 2023/GBB-PER/0820-00/61310050/gemeente/CBS/IP-GEEN –erelonen en vergoedingen auteursrechten (deeltijds kunstonderwijs)
Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
Exploitatie Gemeente |
Exploitatie - ontvangsten |
|
|
|
Exploitatie - uitgaven |
€ 4 451,76 |
€ 4 451,76 |
€ 4 451,76 |
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het reglement vrijwilligerswerking en de daartoe horende algemene informatie- en afsprakennota goed.
Afdeling 1: Doelstelling en visie
Het lokaal bestuur Lennik kan voor de zijn werking beroep doen op heel wat vrijwilligers. Zij leveren mooi werk binnen de verschillende diensten. Het werk van de vele vrijwilligers heeft een grote meerwaarde voor zowel de diensten, onze dienstverlening en onze gemeente, als voor de vrijwilliger zelf. Zij vormen samen met de medewerkers en het bestuur het gezicht van het lokaal bestuur.
Visie
Het lokaal bestuur Lennik zet vrijwilligers in bij structurele en occasionele activiteiten ter aanvulling van de bestaande teams, bij kleine en grote evenementen en uitzonderlijke opdrachten.
Het soort werk situeert zich in een algemeen of maatschappelijk belang, zonder het doel winst
te maken en zonder de intentie een vaste job in te nemen.
Hiermee wil het lokaal bestuur inactieven en vrijwilligers – zowel jong als oud – activeren om
zich in te zetten voor anderen, met als voordeel zichzelf nuttig te voelen en deel uit te maken
van een groter geheel.
Het uitgangspunt van een vrijwilliger is goesting en motivatie waarbij de focus ligt op inzet, flexibiliteit, maar ook – waar nodig – op kennis en vaardigheid.
Het lokaal bestuur verwacht van een vrijwilliger:
- dat een aanvaardde opdracht vrijwillig is, maar niet vrijblijvend.
- duidelijke afspraken
- een goede verstandhouding
- een open communicatie voor een vlotte samenwerking.
Daar tegenover zorgt het lokaal bestuur voor een aangename sfeer, respect voor elkaar en
erkenning voor de vrijwilligers door een permanente waardering
Afdeling 2: Algemene bepalingen
Artikel 1: Personeel toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op alle vrijwilligers die worden ingezet door het lokaal bestuur Lennik voor diensten, evenementen of activiteiten waarbij er door het bevoegde orgaan beslist werd om vrijwilligers in te schakelen.
Artikel 2: Definities Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° Vrijwilligerswerk: elke activiteit:
a) die onbezoldigd en onverplicht wordt verricht;
b) die verricht wordt ten behoeve van één of meer personen, andere dan degene die de activiteit verricht, van een groep of organisatie of van de samenleving als geheel;
c) die ingericht wordt door een organisatie anders dan het familie- of privéverband van degene die de activiteit verricht;
d) en die niet door dezelfde persoon en voor dezelfde organisatie wordt verricht in het kader van een arbeidsovereenkomst, een dienstencontract of een statutaire aanstelling.
2° Vrijwilliger: elke natuurlijke persoon (hoeft geen inwoner te zijn) die vrijwilligerswerk verricht.
Artikel 3: Plaats binnen de organisatie
Vrijwilligers kunnen ingezet worden voor activiteiten, evenementen en taken die van aanvullende aard zijn aan het reguliere werk binnen het lokaal bestuur, voor taken die niet vervat zijn in het organogram of om bijstand te verlenen in functie van evenementen of activiteiten van tijdelijke aard.
Artikel 4: Algemene informatie- en afsprakennota
§ 1 Het wederzijds engagement tussen de vrijwilliger en het lokaal bestuur Lennik wordt steeds vastgelegd in een algemene informatie- en afsprakennota.
§2 In deze overeenkomst wordt de aard van het vrijwilligerswerk overeengekomen. Ook de inspraak, vorming, aansprakelijkheid en eventuele onkostenvergoeding worden in deze overeenkomst geregeld.
§3 De concrete uitwerking van het reglement wordt opgenomen in de algemene informatie- en afsprakennota, die integraal deel uit maakt van dit besluit en wordt in bijlage gevoegd.
Artikel 5: Informatieverplichting lokaal bestuur
§1 Het lokaal bestuur Lennik informeert de vrijwilligers ten minste omtrent
• De doelstelling van het bestuur en het publiekrechtelijk statuut;
• De basisverzekeringen die van toepassing zijn;
• De eventuele aanvullende verzekeringscontracten die van toepassing zijn;
• De eventuele onkostenvergoedingen;
• De discretieplicht;
Artikel 6: Verzekeringen
§1 Het lokaal bestuur Lennik voorziet in een polis burgerrechtelijke aansprakelijkheid, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid, in functie van de taken uitgevoerd door vrijwilligers.
§ 2 De vrijwilligers worden verzekerd voor de lichamelijke schade die geleden is door vrijwilligers bij ongevallen tijdens de uitvoering van, of op weg naar - en van het vrijwilligerswerk.
§ 3 Het lokaal bestuur Lennik voorziet een aanvullende een verzekering rechtsbijstand voorzien voor de vrijwilligers.
§ 4 Voor specifieke opdrachten kan het lokaal bestuur Lennik aanvullend een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid voertuigen – omnium voorzien voor de vrijwilligers.
Afdeling 3 Vergoeding
Artikel 7: Onkostenvergoeding
Het uitgangspunt van vrijwilligerswerk is dat het onbetaald is. Het voorzien van een vergoeding door het bestuur is dus geen verplichting. Gemaakte kosten mogen vergoed worden, mits het voorleggen van een onkostennota.
Onkostenvergoeding |
|
€ 3 voor een activiteit ≤ ¼ dagdeel (dagdeel = voormiddag, namiddag, vooravond,...) |
voor de onkosten gemaakt voor bv. het gebruik van eigen materiaal, de verplaatsingskosten, kledijkosten,… met een maximum/dag bij wet vastgelegd.
|
Specifieke regeling onkostenvergoedingen (niet cumuleer baar met de onkostenvergoeding per 1/4e dagdeel) |
|
MMC |
Een kilometervergoeding gekoppeld aan de vergoeding van het federale overheidspersoneel |
School ‘t Rakkertje |
6,25 onkostenvergoeding / toezichtsbeurt |
Buddywerking Oekraïne |
Een kilometervergoeding gekoppeld aan de vergoeding van het federale overheidspersoneel voor verplaatsingen van administratieve aard, medische aard en op het vlak van toeleiden tot onderwijs en tewerkstelling of voor specifieke doelen bepaald door het bestuur |
Buurtwerkers |
Enkel een onkostenvergoeding van € 3 voor een activiteit ≤ ¼ dagdeel voor de bedeling van de nieuwjaarsgeschenken |
WCD "Den Bleek" – vrijwilliger technische mankementen |
Een onkostenvergoeding van € 120 voor de onkosten gemaakt voor bv. het gebruik van eigen materiaal, de verplaatsingskosten, kledijkosten,… met een maximum bij wet vastgelegd voor een periode van ≤ een maand.
|
Onderwijs – digitaal aanmeldingssysteem scholen |
Een onkostenvergoeding gelijk aan het maximum bedrag bij wet toegestaan per dag. |
Burenbemiddeling |
Een onkostenvergoeding van € 10 per gesprek |
Er wordt geen onkostenvergoeding voorzien voor het deelnemen aan vergaderingen, vormingen, het deelnemen aan halfjaarlijkse bijeenkomsten en het participeren aan trajecten in het kader van Lennik aan zet.
Artikel 2:
Dit reglement wordt van kracht 1 januari 2024 na de bekendmaking en vervangt alle voorgaande reglementen in dezelfde zin.
Het CBS wordt belast met de uitwerking van de beslissing.
Het CBS kan aanpassingen beslissen in functie van gewijzigde dienstverlening.