Terug
Gepubliceerd op 02/05/2023

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

wo 22/03/2023 - 20:00 raadzaal Dekenij
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
Verontschuldigd: Viviane Tielemans

De voorzitter opent de zitting op 22/03/2023 om 20:01.


  • Openbaar

    • Algemeen

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 februari 2023

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Viviane Tielemans

        Overeenkomstig artikel 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering goedgekeurd.

        Aanleiding

        De goed te keuren notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 februari 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.

        Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/F3v_lc7LjFI

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel:

        Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 15 februari 2023 worden goedgekeurd.

      • Tewerkstelling - toelichting Wijk-werken, TWL-H5 en Capacity Building Lokale Partnerschappen door Marleen Wynant en Jo Discart - Haviland

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Viviane Tielemans

        Mevrouw Marleen Wynant, regiodeskundige en de heer Jo Discart stafmedewerker regioteam binnen de intercommunale Haviland geven een toelichting rond Wijk-werken, TWL-H5 en Capacity Building Lokale Partnerschappen.

        Aanleiding

        Mevrouw Marleen Wynant, regiodeskundige en de heer Jo Discart stafmedewerker regioteam binnen de intercommunale Haviland geven een toelichting rond Wijk-werken, TWL-H5 en Capacity Building Lokale Partnerschappen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Resultaat: Met 20 niet gestemd
    • Financiën

      • Financiën - Retributiereglement inzake de invorderingskosten van niet-fiscale ontvangsten en vaststelling factuurvoorwaarden – Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Viviane Tielemans

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist een tarief te heffen inzake inzake de innings- en verzendingskosten van openstaande niet-fiscale ontvangsten. Het tarief wordt als volgt vastgesteld: naast het factuurbedrag worden 20 EUR aanmaningskosten aangerekend bij verzending van de aangetekende aanmaning. 

        De factuurvoorwaarden worden tevens goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Aanleiding

        Naar analogie met de gemeente wordt een tarief(retributie)reglement goedgekeurd voor de inning- en verzendingskosten per aangetekend schrijven van openstaande niet-fiscale ontvangsten. 

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 77, alinea 3;

         

        Regelgeving:

        • Grondwet, artikel 173;
        • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 177
        • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, latere wijzigingen en de omzendbrieven ter zake
        • het bestuursdecreet van 7 december 2018, de latere wijzigingen en de omzendbrieven ter zake
        Feiten, context en argumentatie

        Overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur staat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer en de invordering van de fiscale en de niet-fiscale ontvangsten. Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale ontvangsten kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen, dat geviseerd en uitvoerbaar verklaard is door het vast bureau, te betekenen bij deurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.

        Een dwangbevel kan door het vast bureau alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kan administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel.

        Het verdient aanbeveling te specifiëren wat wordt bedoeld met een onbetwiste opeisbare niet-fiscale vordering en welke administratie- en aanmaningskosten zullen aangerekend worden evenals wat de geldende modaliteiten en termijnen van betwisting zijn.

        Belangrijk is dat de aangerekende tarieven voor betalingsaanmaningen redelijk zijn.  Redelijkheid is een rekbaar begrip, maar rekening houdend met materiële kosten en
        personeelskosten, kan aangenomen worden dat een forfaitair bedrag van 20 euro per dossier redelijk is. Dit bedrag omvat zowel de administratiekost als de kost van de aangetekende zending.
         
        Het reglement is van toepassing op alle niet-fiscale vorderingen van het OCMW, behoudens de vorderingen die voortvloeien uit de maatschappelijke dienstverlening van het OCMW (zie artikel 97 van de Organieke wet van 8 juli 1976) en de vorderingen die voortvloeien uit de RMI-wetgeving of de wet van 2 april 1965.  

        De betaling van betwiste niet-fiscale ontvangsten zal afgedwongen worden middels burgerlijke rechtspleging en het vast bureau zal hiertoe ad hoc een raadsman aanstellen ter verdediging en vrijwaring van de financiële belangen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        De schuldenaars van niet-fiscale ontvangsten dienen op een uniforme en gelijke wijze behandeld te worden en hebben recht op een redelijke betalingstermijn. Door het invoeren van eenvormige factuurvoorwaarden en invorderingsmodaliteiten wordt de transparantie inzake verhoogd.

        Deze maatregelen moeten leiden naar een stiptere betaling van de uitgaande facturen en naar een vergoeding van de inning- en aanmaningskosten.

         

         

         

         

         

        Financiële impact

        Niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Algemene bepalingen

        Artikel 1:

        Er wordt een tarief geheven voor de inning- en verzendingskosten per aangetekend schrijven van openstaande niet-fiscale ontvangsten. Het tarief wordt als volgt vastgesteld: naast het factuurbedrag worden 20 EUR aanmaningskosten aangerekend bij verzending van de aangetekende aanmaning.

        Artikel 2:

        Onderhavig reglement is van toepassing op alle niet-fiscale vorderingen van het OCMW met uitzondering van:

        - Vorderingen die voortvloeien uit de maatschappelijke dienstverlening van het OCMW;

        - Vorderingen die voortvloeien uit de RMI-wetgeving of de wet van 2 april 1965 (o.m. terugvordering van leefloon (eq. leefloon) betaald door het OCMW):

        Artikel 3:

        De aanmaningskosten worden toegevoegd aan het bedrag van de openstaande schuldvordering. Bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten (inningskosten en kosten aangetekende zending) ingevolge onderhavig reglement aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering.

        Artikel 4:

        Het tarief is verschuldigd door de debiteur van de openstaande niet-fiscale ontvangsten.

         

        Factuurvoorwaarden

        Artikel 5:

        Alle uitgaande facturen vermelden vanaf inwerkingtreding van dit reglement de onderstaande factuurvoorwaarden:

        • De factuur is betaalbaar binnen de 30 dagen volgend op de factuurdatum. Klachten of bezwaren moeten binnen een termijn van 30 dagen volgend op de factuurdatum, aangetekend, ondertekend en gemotiveerd meegedeeld worden aan het vast bureau, Deken Verbesseltstraat 9 te 1750 Lennik, met vermelding van factuurnummer en het bedrag van de betwiste factuur;
        • Bij niet-betaling binnen de 30 dagen wordt een aanmaning verstuurd met het verzoek te betalen binnen de 14 dagen na datum aanmaning;
        • Bij niet-betaling binnen de 14 dagen wordt een tweede (en laatste) aanmaning aangetekend verstuurd met het verzoek te betalen binnen 14 dagen na datum opmaak aangetekende aanmaning. Bovenop het factuurbedrag wordt ook een aanmaningkost aangerekend van 20 EUR per dossier.
        • Bij niet-betaling binnen de 14 dagen na datum aangetekende aanmaning kan de dienstverlening van het OCMW worden geschorst of stopgezet, zonder dat dit enig recht geeft op schadevergoeding uit hoofde van de debiteur. 
        • Ten vroegste 1 maand te rekenen vanaf de derde werkdag na verzending van de tweede aanmaning wordt een dwangbevel overgemaakt bij deurwaardersexploot. De kosten van de deurwaarder vallen integraal ten laste van de debiteur.


        Slotbepalingen

        Artikel 6:

        Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering van het tarief gebeuren overeenkomstig de bepalingen van artikel 177, lid 2 DLB voor niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten of via de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.

        Artikel 7:

        § 1. Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.

        § 2. Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 285, §1, 1° en 286, §1, 1° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Lennik. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.

      • Financiën - Aanpassing coëfficiënten pachtprijzen en vaststelling huurprijzen landbouwgronden - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Viviane Tielemans

        De pachtprijzen van de in pacht gegeven OCMW-eigendommen worden aangepast rekening houdende met de nieuwe pachtcoëfficiënt zoals vastgesteld door de pachtprijzencommissie.  Deze nieuwe pachtprijzen zijn van toepassing vanaf 13 december 2022.

        Aanleiding

        De pachtprijscoëfficiënten worden driejaarlijks vastgelegd door de Pachtprijzencommissie en dit per provincie en per landbouwstreek.

        De coëfficiënten gelden voor de pachten die vervallen in de loop van een termijn van drie jaar vanaf de datum van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

        De huidige pachtprijscoëfficiënten zijn geldig tot en met 12 december 2022. De nieuwe pachtprijscoëfficiënten zijn geldig vanaf 13 december 2022 tot en met 12 december 2025.  De nieuwe coëfficiënten gelden voor de pachtprijzen die vervallen vanaf die datum (eerste toepassing 30.11.2023). Tevens doen we een aanpassing aan de huurprijs die van toepassing is voor niet-landbouwbedrijven. De huurprijs wordt aangepast overeenkomstig het stijgingspercentage dat van toepassing is bij de pachtprijzen.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing

        Bevoegdheidsgrond:

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 77 en 78.

         

        Regelgeving:

        De wet van 4 november 1969 tot beperking van de pachtprijzen.

        Het koninklijk besluit van 11 september 1989 betreffende de pachtprijzencommissies.

        Bekendmaking gedaan in uitvoering van artikel 2, § 4, van de wet van 4 november 1969 tot beperking van de pachtprijzen en van artikel 13 van het koninklijk besluit van 11 september 1989 betreffende de pachtprijzencommissies bij bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van 13 december 2022.

        Feiten, context en argumentatie

        De pachtprijzencommissies, samengesteld overeenkomstig de ministeriële besluiten van 17 september 2010, hebben de coëfficiënten bedoeld bij de artikelen 2, § 3, en 3, van de wet van 4 november 1969 tot beperking van de pachtprijzen, gewijzigd bij de wetten van 19 juli 1979, 10 maart 1983 en 7 november 1988, als volgt vastgesteld voor de pachtprijzen die vervallen in de loop van een termijn van drie jaar welke een aanvang neemt op de datum van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad, zijnde 13 december 2022: Vlaams-Brabant: Zandstreek: 7,93; Kempen: 12,74; Zandleemstreek: 6,65; Leemstreek: 5,31

        De pachtprijzen van de in pacht gegeven OCMW-eigendommen werden in 2019 aangepast, zijnde een coëfficiënt van 5,94 voor de Zandleemstreek in Vlaams-Brabant. De coëfficiënten worden nu aangepast naar de meest recente gegevens anno 2023. Bijgevolg zal de nieuwe indexering worden toegepast op basis van de nieuwe maximum-coëfficiënt van 6,65 (Zandleemstreek, Vlaams-Brabant). 

        Er wordt een aanpassing aan de huurprijs die van toepassing is voor niet-landbouwbedrijven doorgevoerd.  De huurprijs wordt aangepast overeenkomstig het stijgingspercentage dat van toepassing is bij de pachtprijzen. In het OCMW Lennik hebben we zo één lopend huurcontract.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        De OCMW-raad beslist dat de pachtprijzen van de in pacht gegeven OCMW-eigendommen, die vervallen in de loop van een termijn van drie jaar welke een aanvang neemt op 13 december 2022 (datum bekendmaking pachtprijzencommissie van de nieuwe maximumcoëfficiënten in het Belgisch Staatsblad) worden herzien op basis van de nieuwe maximumcoëfficiënt (6,65 Zandleemstreek).

        Artikel 2:

        Vanaf 13.12.2022 wordt de huurprijs (eerste toepassing op 30.11.2023) vastgesteld als volgt :      

        K.I. > 59,49 euro/ha : 572,00 euro

        K.I. > 37,18 euro/ha : 510,00 euro

        K.I. < 37,18 euro/ha : 447,00 euro

        Minimum huurgeld 19 euro.

        Art. 2: De huidige beslissing wordt per aangetekende brief bekendgemaakt aan de huidige pachters.

    • Sociale Dienst

      • Voedselbank Pajottenland - samenwerkingsovereenkomst - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Viviane Tielemans
        Afwezig: An Lovato, Piet Vanthemsche

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst met de vzw. Voedselbank Pajottenland goed.

        Aanleiding

        De oprichting van de vzw Voedselbank Pajottenland opgericht in april 2022 stelt zich tot doel de hulp en ondersteuning van de minderbedeelden en hulpbehoevenden van de gemeente Lennik en omliggende regio, o.m. door de organisatie van voedselhulp. 
        De vereniging zal daartoe de erkenning aanvragen bij het FAVV en zich aansluiten bij de Voedselbank Brabant-Brussel.

        Daarnaast kan de vzw alle activiteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van voormeld doel, met inbegrip van bijkomstige handelsactiviteiten waarvan de opbrengsten zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van haar doelstellingen.
        De vereniging kan voor haar werking samenwerken met de plaatselijke overheden en diensten waaronder OCMW’s van de betrokken gemeenten.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn

        Feiten, context en argumentatie

        Het OCMW doet voor de voedselbedeling beroep op de geschonken goederen van FEAD

        https://www.mi-is.be/nl/fead-algemeen

        Deze goederen worden door de medewerkers van de technische dienst afgehaald en door de sociale dienst bedeeld aan een door FEAD bepaalde doelgroep. De begunstigden komen het dan op het OCMW afhalen op een vooraf bepaald tijdstip. Door samenwerking met de voedselbank zal de ophaling en de verdeling door hen gebeuren.

        De Voedselbank Pajottenland zal deze gratis verdeling organiseren vanuit het pand gelegen op de Edingsesteenweg 241 te 1755 Gooik (Leerbeek).

        Een gecentraliseerde verdeelpunt met wekelijkse ophaalmomenten en een gevarieerd aanbod kan enkel ten goede komen van de begunstigden.

        De toekenning gebeurt aan de meest behoeftigen zoals omschreven in verordering (EU) nr. 223/2014 van het Europees Parlement en de Raad betreffende het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen artikel 2 §2, bij beslissing van het BCSD na sociaal onderzoek.

        Bovendien zullen de goederen door de voedselbank afgehaald worden en verdeeld samen met een aanbod uit overschotten voedingsindustrie en retail, ophaling van overschotten van lokale retailers en een samenwerking met lokale boeren (fruit, aardappelen, …).

        Via een samenwerkingsovereenkomst kunnen de goederen van FEAD toegewezen aan Lennik door de voedselbank verdeeld worden.

        Financiële impact

        De gemeente Lennik zal bijdragen aan de financiering van de Voedselbank Pajottenland met een jaarlijkse inbreng die overeenstemt met een bedrag van 0,30€ per inwoner.

        De Voedselbank Pajottenland zal werken met een open boekhouding.
        De gemeente Lennik kan een vertegenwoordiger aanduiden die zetelt in de Algemene Vergadering van de Voedselbank Pajottenland.

        Deze uitgave zal voorzien worden onder rekeningnummer 2023/GBB-SOC/0900-00/64930000 - Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen

        Onderdeel Extra Input 2023 2024 2025 2026 2027 2028
        Exploitatie Exploitatie - ontvangsten            
        Exploitatie - uitgaven  2832  2832  2832  2832  2832  2832
                       
        Onderdeel Extra Input 2023 2024 2025 2026 2027 2028
        Investeringen Investeringen - ontvangsten            
        Investeringen - uitgaven            

        De Voedselbank Pajottenland zal zich samen met de partnergemeenten inzetten om een project­subsidie te bekomen in het kader van het Europees Fonds voor Plattelandsontwikkeling (LEADER+). Er zal daartoe een projectaanvraag ingediend worden.

        Indien een projectsubsidie bekomen wordt, zullen de financiële afspraken in het licht daarvan herzien worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1:

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst met de vzw. Voedselbank Pajottenland goed.

    • Addendum

      • Extra punt ingediend door Kristien Van Vaerenbergh: Opstart Gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden bij lokale besturen

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Viviane Tielemans

        Raadslid Kristien Van Vaerenbergh dient een extra agendapunt in omtrent opstart gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden bij lokale besturen.

        Aanleiding

        We mogen langdurig werkzoekenden niet aan hun lot overlaten, maar schakelen hen actief in voor maatschappelijk relevante taken voor de lokale gemeenschap, bij lokale besturen, vzw’s en scholen.

        Met REACT EU-middelen van het Europees Sociaal Fonds (ESF) wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.

        Er wordt voorzien in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners. (Groeien en Leren op de Werkvloer) De gemeenschapsdienst kan onder meer administratief werk zijn, ondersteuning bij evenementen, groendienst, personenvervoer of toezicht. Er worden geen taken uitgevoerd bij particulieren.

        Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur.

        Ieder lokaal bestuur kan 1 lump sum aanvragen, dit kan vanuit de rechtspersoonlijkheid als gemeente/stad/OCMW/ district. Waar districten van toepassing zijn, kan via de wettelijke basis erover een dossier per district worden ingediend. De uitvoering van het projectvoorstel kan toegewezen worden aan de regisseur sociale economie en werk, de wijk-werkorganisator, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de streekintercommunale,...

        ARGUMENTATIE

        De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is. De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar als werkzoekend zijn ingeschreven bij VDAB en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren, om zo de brug naar duurzame tewerkstelling te maken.

        Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid. Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringstage min 32u per maand; max 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren.

        Een individueel lokaal bestuur kan een projectvoorstel indienen via de online ESF-applicatie https://esf.vlaanderen.be/. Een projectvoorstel wordt samengesteld door enerzijds het engagement om de vereiste acties uit te voeren en anderzijds het opvragen van de lump sum hiertoe.

        Lokale besturen kunnen een projectvoorstel binnen deze oproep indienen vanaf 1 januari 2023 tot en met vrijdag 31 maart 2023. Begin februari, maart en april 2023 worden de ingediende projectvoorstellen telkens in behandeling genomen. De beslissing wordt bekendgemaakt op het einde van die respectievelijke kalendermaanden. Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023. Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk.

        Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:

        1. Een actief aanbod van competentieversterkende leerwerkplekken aan de GLOW-partner (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).
        1. Een plan van aanpak met rollen en verantwoordelijkheden, voor het uitbouwen van de relatie met de GLOW-partners, in functie van het ter beschikking stellen van leerwerkplekken voor gemeenschapsdienst.
        1. Het opleiden van mentoren (interne leerwerkplekbegeleiders) binnen het personeelsbestand van het lokaal bestuur (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).

        Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van lump sum als te behalen output:

         

        FINANCIËLE INFORMATIE

        Voor de oproep ‘Opstart Gemeenschapsdienst lokale besturen’ is een budget beschikbaar van 5 miljoen euro Europese REACT EU-middelen. Deze behoeven geen cofinanciering. Dit dossier wordt gefinancierd door 100% REACT EU-middelen.

        Het ter beschikking gestelde budget per lokaal bestuur is afhankelijk van de gekozen lump sum formule (zie bovenstaande kader). Na ondertekening van de projectovereenkomst door de

        Managementautoriteit ESF ontvangt de gemeente/stad/ OCMW/ district onder de vorm van voorschot van Europa WSE 80% van de lump sum. Zodra mogelijk en uiterlijk 31/12/2023 wordt de vereiste output opgeleverd. De rapportering wordt ingediend via de ESF-applicatie.


        BESLUIT

        De Gemeenteraad van Lennik:

        • Gelet op de artikelen 21 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur;
        • Gelet op het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad;
        • Gelet op artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk;
        • Gelet op conceptnota gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden van 10 december 2021;
        • Gelet op de brief Vlaamse Regering betreffende de gemeenschapsdienst en toekomst wijkwerken van 27 oktober 2022;
        • Overwegende dat ongeveer 63.000 Vlamingen (cijfers december 2022) langer dan 2 jaar werkloos zijn;
        • Overwegende dat gemeenschapsdienst bedoeld is als positieve maatregel voor langdurig werkzoekenden;
        • Overwegende dat werkzoekenden door gemeenschapsdienst kunnen werken aan zijn of haar competenties en terug algemene vaardigheden onder de knie kunnen krijgen;
        • Overwegende dat dit een laagdrempelige opstart naar werk is en dat ze op deze manier terug kunnen kennismaken met de arbeidsmarkt;
        • Overwegende dat deze maatregel een positief effect heeft op de sociale en economische situatie van de werkzoekenden;
        • Overwegende dat werkzoekenden op deze manier een maatschappelijke bijdrage ten overstaan van de samenleving leveren;

        Besluit:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt de indiening van een subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden bij Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed.

        Dit houdt volgende in:

        • Een engagement op de vermelde acties in de oproepfiche
        • De naleving van de projectovereenkomst ESF
        • De registratie van het lokaal bestuur, de indiening van het dossier uiterlijk 31/03/2023 en rapportering van de output uiterlijk 31/12/2023.

        Artikel 2:

        De gemeenteraad verzoekt het college om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle
        Tegenstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Peter Berckmans
        Resultaat: Met 4 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 4 onthoudingen
      • Extra punt ingediend door raadslid Lien De Slagmeulder: Voorstel bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Viviane Tielemans

        Raadslid Lien De Slagmeulder dient een extra agendapunt in omtrent voorstel bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker.

        Aanleiding

         

        Maart is de Internationale Darmkankermaand en tijdens deze maand brengt Stichting tegen Kanker de vooruitgang in onderzoek en behandeling van deze specifieke kanker onder de aandacht. Dikkedarmkanker ontwikkelt zich langzaam. Het duurt gemiddeld 10 jaar voordat een poliep (een uitstulping in de wand van de dikke darm) een kwaadaardig gezwel wordt. Hierdoor kan dikkedarmkanker in veel gevallen vroegtijdig worden opgespoord, vaak zelfs nog vóór er echt sprake is van kanker. Als dikkedarmkanker in een vroeg stadium wordt ontdekt, is vijf jaar na de diagnose liefst 95% van de mensen nog in leven. Wanneer men er laat achter komt is dat maar 12%.

        Het is daarom belangrijk om dikkedarmkanker op te sporen vóór je klachten hebt. Daarom organiseert de Vlaamse overheid sinds 2013 een Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker. Het onderzoek spoort alle mannen en vrouwen van 50 tot en met 74 jaar aan om elke twee jaar een stoelgangtest te doen. Een laboratorium onderzoekt of je stoelgangstaal bloedsporen bevat. Te veel bloed in de stoelgang kan wijzen op dikkedarmkanker of poliepen, dit zijn de voorlopers van dikkedarmkanker. In 2021 deed 1 op 2 Vlamingen (52.5%) mee aan het Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker.

        In onze gemeente ligt dit cijfer lager dan het Vlaamse gemiddelde. De responsgraad bedraagt slechts 48,5%. Om dit cijfer, in het belang van de volksgezondheid van de inwoners van onze gemeente, op te krikken stelt de N-VA-fractie voor om onze inwoners, die binnen de beoogde doelgroep vallen, actief aan te zetten tot deelname aan het Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker en hen hierover bijkomend te informeren via de gemeentelijke communicatiekanalen.

        Voorstel:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt het initiatief om de bevolking van de gemeente Lennik actief aan te zetten om deel te nemen aan het jaarlijkse Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker en hen hierover bijkomend te informeren via de gemeentelijke communicatiekanalen goed.

        Artikel 2:

        De gemeenteraad verzoekt het College van Burgemeester en Schepenen om uitvoering te geven aan de in artikel 1 aangenomen beslissing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Peter Berckmans
        Tegenstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 10 stemmen tegen, 2 niet gestemd


De voorzitter sluit de zitting op 22/03/2023 om 21:34.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Anaïs Nies
algemeen directeur

Karen De Waele
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn