De voorzitter opent de zitting op 27/04/2022 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 23 maart 2022 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://youtu.be/c49lw1dz8_Y
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 23 maart 2022 worden goedgekeurd.
Overwegende dat:
- onze gemeente deel uitmaakt van het arrondissement Halle-Vilvoorde die een toenemende stedelijke druk vanuit Brussel ervaart en zijn bevolking zeer snel ziet toenemen
- de stedelijke druk gaat gepaard met (bijkomende) criminele fenomenen, problemen van openbare orde, handhaving en gerechtelijke opvolging
- de criminaliteitsgegevens en de huidige demografische evoluties in de regio de vraag naar kwalitatieve politiezorg spectaculair doet toenemen
- al in 2019 er vanuit de burgemeesters van Halle-Vilvoorde duidelijke signalen werden gegeven aan de hogere overheden over het tekort aan politieambtenaren en hoofdinspecteurs in de politiezones van Halle-Vilvoorde
- in Halle-Vilvoorde de personeelstekorten vastgesteld worden op alle aspecten van het politiewerk, o.a. ook bij de federale diensten ‘verkeer’ en bij interventie-eenheden
- de vooruitzichten op de korte en op de middellange termijn bijzonder onrustwekkend zijn voor onze regio: er is een grote uitstroom van politieambtenaren te verwachten die onvoldoende gecompenseerd worden door nieuwe instroom
- deze tekorten een steeds grotere impact hebben en zullen hebben op de werking en de kwaliteit van de dienstverlening binnen onze politiezone en de andere zones van het arrondissement Halle-Vilvoorde
- het tekorten aan politieambtenaren ook bij de federale korpsen van Halle-Vilvoorde een probleem is
- een aantal korpsen genoodzaakt zijn om politiekantoren ‘s nachts niet langer te bemannen, of nachtpatrouilles hebben moeten verminderen, of bepaalde basispolitietaken niet langer opnemen
Gelet op
- het feit dat alle 13 politiekorpschefs van de Halle-Vilvoordse politiezones middels een open brief aan de overheden de alarmbel luiden over de veiligheidstoestand in Halle-Vilvoorde en aandringen dringende actie om structurele uitdagingen voor de politiezones uit Halle-Vilvoorde aan te pakken.
- het feit dat onze gemeente ‘veiligheid’ en politieondersteuning voor haar inwoners uitermate belangrijk vindt
- het feit dat de politiezones van Halle-Vilvoorde lagere federale dotatie ontvangen voor de organisatie van de lokale politie in vergelijking met andere politiezones
- het feit dat de werkwijze voor zogenaamde ‘mobiliteiten’ erg nadelig is voor de korpsen van Halle-Vilvoorde aangezien ze door hun lokalisatie sneller ingeschakeld worden voor federale opdrachten
- de diverse Brusselse premies die een aanzienlijk concurrentieel nadeel opleveren voor onze korpsen
Artikel 1:
De gemeenteraad van Lennik vraagt uitdrukkelijk dat de federale regering onmiddellijk actie onderneemt om de precaire veiligheidstoestand door een chronisch gebrek aan politieambtenaren in Halle-Vilvoorde aan te pakken en de open brief van de 13 korpschefs van Halle-Vilvoorde ter harte te nemen. Er moeten dringend maatregelen voor de korte en voor de langere termijn genomen worden.
Artikel 2:
De gemeenteraad vraagt aan de federale Regering om:
- dringend een oplossing uit te werken voor het structurele concurrentienadeel van de korpsen in Halle-Vilvoorde ten gevolge de betere verloning van politiemedewerkers in het aangrenzend Hoofdstedelijk Gewest weg te werken. Hierbij dient onderzocht of de invoering van een Randpremie voor politiemedewerkers uit Halle-Vilvoorde deze kloof kunnen wegwerken,
- een oplossing uit te werken voor de te lage dotatie van de politiezones voor Halle-Vilvoorde in verhouding tot de politiezones elders in het land,
- in te zetten op een versterkte rekrutering, kwantitatief en kwalitatief.
Artikel 3:
De gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om via het burgemeestersoverleg Toekomstforum Halle-Vilvoorde gezamenlijk verdere stappen te zetten naar de federale overheid om de urgentie en de zwaarwichtigheid van onze veiligheidssituatie te benadrukken en te verduidelijken en vanuit de regio concrete voorstellen uit te werken om de problematiek aan te pakken.
Omwille van het verontschuldigen van de spreker wordt dit agendapunt verdaagd naar de eerstkomende gemeenteraadszitting.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 4°;
Gelet op artikel 227 van de rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW personeel, waarvan de laatste versie werd goedgekeurd in de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 22 september 2021, betreffende de minimale bijdragevoet van de tweede pensioenpijler voor het contractuele personeel;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2022, betreffende de intentieverklaring om aan te sluiten bij OFP Prolocus (Afzonderlijk vermogen VVSG) en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat tot op heden het bestuur niet aangesloten was bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance;
Overwegende dat de bovengenoemde verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten;
Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, namelijk het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden;
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1 000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Overwegende de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Overwegende het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met OCMW Lennik een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat, de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS, zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 6 april 2022 besproken werden;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger en plaatsvervanger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
In openbare zitting en bij geheime stemming:
Aanduiding vertegenwoordiger | Aantal stemmen |
Koenraad Ameys | 10 |
Erik O | 7 |
Blanco | 2 |
Aanduiding plaatsvervanger | Aantal stemmen |
Yves De Muylder | 10 |
Blanco | 9 |
Overwegende dat de nodige kredieten voorzien werden in de meerjarenplanning;
Overwegende het gunstig advies van de financieel directeur;
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de toekenning van de tweede pensioenpijler aan contractuele personeelsleden vanaf 2022 goed.
Artikel 2:
De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met:
- De beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS.
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 3:
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 4:
Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 5:
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Artikel 6:
Het bestuur vormt samen met OCMW Lennik een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 7:
De heer Koenraad Ameys, raadsvoorzitter, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Yves De Muylder, BCSD-voorzitter - schepen, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 8:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Gelet op het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, inzonderheid hoofdstuk 2, afdeling 3, artikel 14;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, art. 62, par. 1, 10°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 tot operationalisering van de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding inzonderheid hoofdstuk 3, artikel 15;
Gelet op het initiatief van school GBS ’t Rakkertje om in onderling overleg de huidige samenwerking met CLB GO! De Ring te evalueren en bij te sturen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 22 december 2021 houdende de huidige samenwerking voor het centrum voor leerlingenbegeleiding GO! De Ring niet te verlengen;
Gelet op het aflopen van het huidig beleidscontract met CLB GO! De Ring op 30 juni 2022;
Gelet op het overleg met de schoolraad van 21 oktober 2021;
Overwegende dat de school de eerste actor is binnen de leerlingenbegeleiding en dan ook de schoolinterne leerlingenbegeleiding op zich moet nemen;
Overwegende dat de school hiervoor een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding uitwerkt, dat een invulling en uitwerking in alle fasen van het zorgcontinuüm per begeleidingsdomein omvat;
Overwegende dat de school de eindverantwoordelijke is van het beleid op leerlingenbegeleiding voor iedere fase van het zorgcontinuüm en dat zij voor de uitvoering van haar taken ondersteund wordt door schoolexterne instanties;
Overwegende dat de school moet samenwerken met een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en daarom het initiatief moet nemen tot het maken van samenwerkingsafspraken met een centrum;
Overwegende dat het beleidscontract met het centrum voor leerlingenbegeleiding CLB GO! De Ring goedgekeurd bij het besluit van de gemeenteraad van 22 december 2021 werd opgezegd uiterlijk 31 december 2021 en er met ingang van 1 september 2022 samenwerkingsafspraken moeten gemaakt worden met een centrum voor leerlingenbegeleiding;
Overwegende dat de visie en de werking van verschillende centra voor leerlingenbegeleiding onderzocht werden door de directeur van GSB ’t Rakkertje in samenwerking met de directeurs van de scholengemeenschap De Pajot;
Overwegende dat het centrum voor leerlingenbegeleiding CLB N-Brussel als sterkste kandidaat naar voor wordt geschoven door de directeurs van de scholengemeenschap De Pajot;
Overwegende dat het overleg met de schoolraad over deze samenwerkingsafspraken is gebeurd op 21 oktober 2021 en hierover een positief advies gaf;
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt een samenwerking tussen GBS ’t Rakkertje en CLB N-Brussel goed;
Artikel 2:
De samenwerking met CLB N-Brussel loopt voor onbepaalde duur en start op 1 september 2022. Het centrum en de school evalueren jaarlijks hun samenwerkingsafspraken. Op basis van deze evaluatie kunnen de samenwerkingsafspraken in onderling overleg worden bijgestuurd.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
- De gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje
- Het CLB N-Brussel
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de gemeenteraadszitting van 24 februari 2021 waarbij het principe van zorgparkeren werd goedgekeurd en er gevraagd werd aan de diensten dit voorstel verder uit te werken;
Omwille van de parkeerdruk vinden zorgverstrekkers niet altijd een parkeerplaats dichtbij de woning van hun patiënt. Op deze manier gaat er soms veel tijd verloren.
Met het gemeentelijk initiatief Zorgparkeren kan een bewoner door middel van een Zorgparkeer-sticker de parkeerplaats ter hoogte van zijn inrij aanbieden aan zorgverstrekkers tijdens de uitvoering van de zorg. De zorgverstrekker die hiervan gebruik wil maken, moet in het bezit zijn van een zorgparkeerkaart. Deze kaart moet zichtbaar achter de voorruit van zijn/haar voertuig geplaatst worden en vermeld het gsm-nummer van de zorgverstrekker;
Overwegende dat de nodige kredieten voor dit project voorzien zijn op registratiesleutel 2022/A-3.1.4/0220-00/61399999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1
Het reglement Zorgparkeren, vervat onder de artikelen 2 tot en met 8, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3
Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op alle aanbieders en gebruikers van een zorgparking in functie van het project Zorgparkeren op het hele grondgebied van de gemeente Lennik.
Door zich aan te melden via de website www.lennik.be/zorgparkeren aanvaarden zowel de aanbieder als de gebruiker zonder enig voorbehoud het gebruiksreglement en verbinden ze zich ertoe dit na te leven.
Na aanmelding via de website ontvangt de aanbieder een Zorgparkeer-sticker en de gebruiker een zorgparkeerkaart om gebruik te maken van het Zorgparkeren.
De gemeente behoudt zich het recht om de parkeerkaart of de zorgparkeer-sticker in te trekken indien het gebruiksreglement niet wordt nageleefd.
Artikel 4
Rechten en verplichtingen van de aanbieder
Artikel 5
Rechten en plichten van de gebruiker
Artikel 6
Rol en verantwoordelijkheden van de gemeente Lennik
Artikel 7
Slotbepalingen
Artikel 8
Inwerkingtreding
Artikel 9
De gemeente Lennik staat in voor het ontwerp en de aanmaak van de zorgparkeerkaart en zorgparkeer-sticker.
De zorgparkeer-stickers en zorgparkeerkaarten kunnen worden afgehaald aan het onthaal van het gemeentehuis of ze worden toegestuurd per post.
Met het riviercontract voor de Bellebeek neemt de VMM samen met partners het initiatief om tot een gezond en klimaatrobuust watersysteem te komen in het afstroomgebied van de Bellebeek. Thema’s zijn wateroverlast, droogte, waterkwaliteit en erosie. Partners zijn hogere en lokale overheden, de water-, terrein- en rioolbeheerders, de sectororganisaties, de bedrijven, de landbouwers en de inwoners.
Het riviercontract voor de Bellebeek beslaat het hele afstroomgebied van de rivier. Het contract heeft daardoor betrekking op zeven gemeenten: Lennik, Ternat, Roosdaal, Liedekerke, Asse, Affligem en Gooik.
Via de ondertekening van het charter op 12 februari 2020 engageerden alle betrokken partners zich om met een open geest samen te werken aan oplossingen rond waterproblemen. Het riviercontract kwam in de 2 jaren daarna op een participatieve manier tot stand. Burgers, middenveldorganisaties en lokale, provinciale en Vlaamse overheden waren betrokken bij het project. Op die manier werd een bereidheid tot actie en een breed draagvlak voor nieuwe maatregelen gecreëerd.
Het riviercontract voor de Bellebeek omvat concrete maatregelen en studies rond waterbeheer die de partners de komende jaren willen uitvoeren (of minstens opstarten). Het resulteert in 41 acties, verdeeld over de 6 hoofdstukken. Het riviercontract vormt de basis voor een verdere samenwerking tussen waterbeheerders, overheden, inwoners en andere partijen en bewerkstelligt een integrale aanpak van waterproblematiek. De verdere uitwerking van de acties gebeurt op projectbasis.
Dit riviercontract heeft geen juridisch afdwingbaar karakter. Het geeft wel duidelijk de intenties van alle partners weer om de vooropgestelde acties vrijwillig en in overleg te realiseren en daarvoor de nodige financiële middelen vrij te maken of subsidiekanalen te genereren. De partners hebben ook de intentie om bij de uitvoering van de acties maximaal samen te werken en elkaar te ondersteunen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 februari 2019 houdende goedkeuring vaststelling van het begrip dagelijks bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid;
Gelet op de richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid (Europese Kaderrichtlijn Water);
Gelet op de stroomgebiedbeheersplannen van 2020-2027; die een concretisering en doorvertaling zijn van de Kaderrichtlijn Water;
Gelet op de overstromingsrichtlijn van het Europees parlement van 23 oktober 2007;
Gelet op de Habitatrichtlijn van het Europees parlement van 21 mei 1992;
Gelet op het Besluit Vlaamse Regering van, 7 mei 2021 tot uitvoering van diverse bepalingen uit de wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen;
Gelet op de Blue Deal en andere plannen in kader van waterschaarste, droogte, etc…;
Gelet op de goedkeuring van het college voor het riviercontract-charter van 29 januari 2020;
Gelet op de ondertekening van riviercontract charter Bellebeek van 12 februari 2020;
Gelet op de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2022 voor de ontwerptekst van het riviercontract Bellebeek,
Overwegende dat men binnen het participatietraject Bellebeek het waterbeheer integraal bekijkt en verschillende problemen zoals overstromingen, droogte, erosie, waterkwaliteit en waterbeleving integreert;
Overwegende de vraag van de Vlaamse Milieumaatschappij aan de gemeentes gelegen in het stroomgebied van de Bellebeek (Affligem, Asse, Ternat, Dilbeek, Liedekerke, Roosdaal, Lennik, Gooik) om in deze fase actief te willen bijdragen aan het riviercontract Bellebeek;
Overwegende dat de gemeente Lennik nog een heel aantal saneringsprojecten moet uitvoeren om er samen met haar burgers, betrokken partners en de andere gemeenten voor te zorgen dat de waterkwaliteit in de Bellebeek zowel op fysico-chemisch als biologisch vlak, de komende jaren een veel betere kwaliteit zal hebben;
Overwegende dat in 2020 verschillende betrokken bewoners, groeperingen, verenigingen, bedrijven, belanghebbenden via 3 stakeholdersfora konden participeren en daarbij heel wat ideeën werden voorgesteld;
Overwegende dat uit al de participatiemomenten en overlegmomenten tussen de verschillende gemeenten een ontwerpdocument werd opgemaakt “het riviercontract Bellebeek”;
Overwegende dat de acties van het Riviercontract uitvoering geven aan het lokaal waterbeleid, zoals uiteengezet in de Stroomgebiedbeheerplannen;
Dit riviercontract geeft de intenties van alle partners weer om de vooropgestelde acties vrijwillig en in overleg te realiseren en daarvoor de nodige financiële middelen vrij te maken of subsidiekanalen te genereren.
Enig Artikel:
De gemeenteraad keurt de inhoud van "Het riviercontract Bellebeek" goed.
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de gemeente Lennik aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente Lennik per aangetekend schrijven van 28 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 8 juni 2022 plaatsheeft te Affligem met als agenda:
1. Kennisneming van het verslag van de Raad van Bestuur en van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Gelet op het feit dat we geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Overwegende de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en de heer Johan Limbourg als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur;
Artikel 1:
zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 8 juni 2022 met als agendapunten:
1. Kennisneming van het verslag van de Raad van Bestuur en van de Commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 – in geval van schriftelijke algemene vergadering
Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 3 - in geval van een fysieke algemene vergadering
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 8 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In geval van nood telt elke seconde. Als hulpdiensten worden opgeroepen, is het belangrijk dat zij snel over persoonlijke en medische informatie kunnen beschikken. Om dit op een gemakkelijke manier te kunnen, werd al in verschillende gemeenten en regio’s de zogenaamde gele doos ingevoerd voor ouderen. De gele doos is een herkenbare bewaardoos voor persoons-, contact- en medische gegevens. Om ze gemakkelijk te kunnen vinden, wordt ze in de koelkast bewaard. Mensen met een gele doos, kleven aan de binnenzijde van de voordeur een herkenbare sticker, waardoor de hulpverleners weten dat er zich in de koelkast een gele doos bevindt.
Het project “gele doos” is in verschillende steden, gemeenten en regio’s al succesvol ingevoerd. De reacties van zowel de betrokken gemeentebesturen, senioren, eerstelijn- en hulpdiensten zijn positief. Voorbeelden zijn hiervan RPO Kempen, Stad Gent en W13 uit Zuid-West-Vlaanderen en Beersel.
Alvorens over te gaan tot invoering van de “gele doos” kan advies gevraagd worden aan bovengemeentelijke (welzijns)verenigingen of samenwerkingsverbanden zoals de Welzijnskoepel… Op deze wijze kan nagegaan worden of er draagvlak is bij hulpverleners en andere gemeenten om de gele doos in te voeren in Lennik. Via deze verenigingen worden mogelijke subsidiekanalen onderzocht. Wij vragen ook dat de invoering van de gele doos voor Lennikse ouderen voor advies wordt voorgelegd aan de seniorenraad. Voor een goede opvolging van het project worden de gemeenteraadsleden via de collegeverslagen tweemaandelijks op de hoogte gebracht, tot er een definitieve beslissing is.
De gemeenteraad heeft kennis genomen van het feit dat het project uitgewerkt wordt in de schoot van de ELZ en Zorgraad, waar ook de Lennikse vertegenwoordigers aan meewerken.
Besluit:
Enig artikel:
De gemeente werkt het project verder uit in samenwerking met de ELZ, die hiervoor al enkele voorbereidende vergaderingen heeft gehouden en waar de Lennikse vertegenwoordigers aan deelnemen.
De gemeenteraad is principieel akkoord om dit project verder uit te voeren en akkoord dat het CBS hierover terugkoppelt aan de gemeenteraad.
Toelichting.
Sinds 2010 organiseert de Bibliotheek van de gemeente Lennik naar aanleiding van de nationale Gedichtendag een poëziewedstrijd onder de Lennikse burgers en scholen.
Op de gemeenteraad van 24 februari 2021 had ik een agendapunt ter stemming voorgelegd waarbij een selectie onder de winnende gedichten sinds 2010, in boekvorm zou worden gebundeld en zou worden verspreid onder de bibliotheekbezoekers, de geïnteresseerden, de Lennikse Lagere scholen (6de leerjaar) en de leerkrachten Nederlands van de verschillende Lennikse secundaire scholen en de Gemeentelijke Academie ( afdeling Woord ).
Dit zou een unieke kans zijn om poëzie van in Lennik schoolgaande kinderen of wonende volwassenen een permanent karakter en uitstraling te geven.
Onder de steeds wederkerende ongegronde en inhoudsloze excuses ( dit werd niet voorzien in ons Meerjarenplan, te veel werk, tijdsgebrek, andere prioriteiten, …) heeft de Open VLD-CD&V-Groen- meerderheid dit agendapunt niet goedgekeurd.
De Lennikse auteurs bleven echter niet bij de pakken zitten en hebben, in samenwerking met het bib- team en bibliotheekpersoneel, de bekroonde gedichten over de periode 2010-2012 recent gebundeld en uitgegeven ( maart 2022).
In het voorwoord namens het gemeentebestuur staat geschreven:
“ Naar aanleiding van de Week van de Poëzie 2022, ben ik vereerd om u, in naam van het
gemeentebestuur, als schepen van Cultuur, deze jubileumbundel te mogen aanbieden. “
Het bundel verzamelt 130 gedichten van 111 dichters .
Het komt er nu op aan deze gedichtenbundel kenbaar te maken onder de Lennikse bevolking en Lennikse scholen.
Daarenboven zou het eveneens aangewezen zijn, net zoals in andere gemeenten, een Gedichtenwandelingparcours ( poëzieroute ) uit te stippelen waar bekroonde gedichten uit het bundel op borden worden afgedrukt. Dit parcours kan lopen over een deel van ons huidig Wandelknooppuntennetwerk.
De uitwerking van dit nieuw initiatief kan overgelaten worden aan de leden van het bib-team, het bibliotheekpersoneel en geïnteresseerde burgers.
De kostprijs voor dit project ( borden + afdruk van teksten ) is minimaal en te verwaarlozen.
Voorstel tot beslissing:
Art.1.: Op een deel van het huidig Wandelknooppuntennetwerk zal een Gedichtenwandeling ( poëzieroute) uitgestippeld worden.
Art.2.: Op sommige plaatsen op het traject zal de tekst van bekroonde gedichten op borden worden afgedrukt.
Art.3.: De uitwerking van dit project wordt toevertrouwd aan de leden van het bib-team, het bilbliotheekpersoneel en geïnteresseerde burgers.
Het agendapunt werd met volgende stemming niet goedgekeurd:
Motivering :
Ik verneem dat er nogal een ongerustheid heerst bij de mensen, waar in hun buurt de “beruchte” pijpleiding van Antwerpen naar Feluy voorbij komt. De eisen die er werden opgelegd zijn gekend : men mag er bvb geen tuinhuis in de buurt van zetten, geen planten zetten die te diep wortelen enz…
Kortom de eigendom van een onroerend goed wordt serieus ingeperkt. Anderzijds moet men rekening houden dat in principe door deze pijpleiding er wel veel vrachtwagens van de weg worden gehouden.
Evenwel gaat het nu om een andere zaak. Namelijk de veiligheid.
Momenteel worden naast de collectorwerken van Aquafin ook werken uitgevoerd aan deze pijpleiding. Werken die de mensen toch ongerust maken.
Op andere plaatsen vragen de beheerders om de eigendom te betreden om herstellingen uit te voeren (vb buurt Vijverslen)
Als men weet wat er door de ondergrond wordt doorgestuurd lijkt het mij niet ongegrond wat er zou gebeuren wanneer er een lek zou zijn. Ook op het vlak van communicatie rond deze herstellingen zijn serieuze hiaten en geeft men nagenoeg geen uitleg.
Zie hieronder ook een briefje van Aquafin dat in de bus werd gestoken voor een vergadering met meer uitleg. Deze gaat door aan de werfkeet ’s ochtends om 10 uur (voor velen een onmogelijk uur) .
Ondertussen is die vergadering al een week verlaat. In de marge wordt gemeld dat er vertegenwoordigers van de firma’s die de pijpleiding uitbaten ook aanwezig zullen zijn … zonder de spreken over eigenlijke problemen.
Mijn vragen :
Kan men wel inbeelden dat er een serieuze ongerustheid is bij de mensen in de buurt wanneer men weet welke stoffen langskomen … zeker wanneer men de dagelijkse beelden ziet van ontploffingen.
Schepen Heidi Elpers antwoordt:
1. Hoeveel pijpleidingen liggen er nu eigenlijk ?
Er liggen 5 pijpleidingen: 4 van Total Energies en 1 van Air Liquide
2. Wie baat die uit ? (zoals ik verneem zijn er van Total Energies en Air Liquide, maar zijn er nog?)
Er zijn enkel leidingen van Total Energies en Air Liquide en zij baten deze uit
3. Welke problemen zijn er dat er zo dringend werken moeten worden uitgevoerd op de eigendommen van de Lennikenaren ?
Er worden regelmatig controles/metingen uitgevoerd en naar aanleiding daarvan wordt er preventief onderhoud uitgevoerd maar er zijn geen problemen
De werkzaamheden op het filmpje zijn de werken van Aquafin waarbij er wanden geplaatst worden voor de stabiliteit van de ondergrond. Dit zijn geen werken van Total Energies of Air Liquide. De werken van Aquafin zijn al langer gekend sinds vorige legislatuur. Er was toen ook een actiecomité en die hebben nauw contact met Aquafin. De bewoners hebben zelf gevraagd om een overleg in te plannen en zij hebben het moment gekozen van het infomoment. Aquafin gaat toelichting geven over de werken samen met Total Energies.
4. Wie staat er in voor de communicatie met de eigenaars ?
Aquafin voor de werf en Total Energies en Air Liquide voor de leidingen
5. Is de gemeente op de hoogte van die problemen ? Zo ja, van wanneer ?
Er zijn geen problemen. De gemeente werd niet op de hoogte gebracht van het preventief onderhoud
6. Hoe komt het dat de gemeente nagenoeg geen communicatie geeft omtrent deze werken ?
Op de brief van Aquafin word niet de gemeente vermeld ? Waarom ?
Het is een bovengemeentelijk project waarbij de gemeente geen aandeel heeft en hierdoor niet betrokken wordt bij de communicatie.
Er wordt een bestaand lozingspunt opgevangen zodat er geen vuilvracht meer in de beek wordt geloosd.
De infovergadering werd aangevraagd door de buren en dus hier is geen initiatief vanuit de gemeente genomen. De infovergadering was normaal vorige week voorzien maar is op vraag van de bewoners verplaatst naar aanstaande donderdag om 10u.
7. Welke gevaren zijn ? Aan welke pijpleidingen dient er te worden gewerkt en welke stoffen
worden er in vervoerd
Er zijn geen gevaren.
Er worden petrochemische gassen en vloeibare koolwaterstoffen vervoerd in de leidingen.
De angst van de mensen is dat hierover niet gecommuniceerd zou worden met de gemeente. Hier is regelmatig overleg met de gemeente, Aquafin en Total Energies. Zo weten zij onder andere dat er op sommige plaatsen geen beton mag gebruikt worden.
Motivering :
Men zegt nogal dikwijls dat men een samenleving kan inschatten wanneer men bekijkt hoe men instaat voor zijn cultureel erfgoed en ook hoe men omgaat men zijn overleden medeburgers.
Onlangs werd ik aangesproken door een Lennikenaar die zijn bezorgdheid uitsprak van de toestand van de graven van belangrijke personen voor onze geschiedenis (lokaal en ook nationaal).
Ik heb het dan over de familie Arconati-Visconti in Gaasbeek (die voor Gaasbeek een grote rol speelde), de familie Scocaert , de gekende auteur en conservator Maurice Roelandts.
Mijn vraag is dan ook drieledig :
Zoals iedereen kan zien ….. het grafmonument is totaal uitgesleten en nagenoeg niets van de tekst is nog leesbaar. Idem voor het plaatje dat er zou moeten bijhoren (totaal onleesbaar)
Vraag : wat gaat u hier aan doen ?. Dit monument is van groot belang voor onze geschiedenis en ook op toeristisch vlak.
2. Familie Scocaert : zelfde vaststelling en zelfde vraag als punt 1 …
3. Graf Maurice Roelandts
Hiervan kan ik geen foto meegeven gewoon omdat ik het niet meer vond zelfs na twee maal de toer te hebben gedaan. Nochtans vertelde men mij dat dit een speciale grafzerk (in blauwe steen en ruw afgewerkt) moet zijn want ontworpen door de hier in de gemeenteraad enkele jaren geleden zo bejubelde architect Willy Van Der Meeren. Waarvan binnenkort een bouwwerk in Lennik tegen de vlakte zal gaan.
- A) Is dit graf er nog en zo ja waar gelegen ? Ik vermoed van wel aangezien ik verneem dat het in zeer slechte staat is
- B) zou misschien handig zijn om dit graf (van een gelauwerd auteur en bovendien conservator van Kasteel van Gaasbeek) beter aan te duiden en eventuele maatregelen te nemen ter conservatie ?
Schepen Johan Limbourg antwoordt:
We hebben de info op 9 april ook binnen gekregen van Luc Vanackere. Annemie Havermans heeft dit gemeld. Zij spreekt ook over de geïnventariseerde graven. We hebben het landschapsbeheersplan Gaasbeek destijds goedgekeurd. Alsook hebben we een beheersplan van de begraafplaats Gaasbeek opgemaakt en goedgekeurd. De mensen van onroerend erfgoed hebben aangegeven dat er waardevolle graven waren en deze zijn geïnventariseerd. De rondgang is ook gebeurd op de andere kerkhoven. De waardevolle graven zijn aangeduid.
In het kader van het onderhoud is gesteld dat we best dit niet in eigen beheer onderhouden of renoveren. Dit moet door gespecialiseerde firma’s gebeuren en hiervoor zijn subsidies op het moment dat het opgenomen is in de inventaris. De graven die in slechte toestand zijn gaan we renoveren via een subsidiedossier.
De gemeente heeft al enkele acties ondernomen tegen het verval van de graven op het kerkhof. Sinds 2017 werd er ter voorbereiding van een toekomstige ontruiming van het kerkhof -en in het kader van de opmaak van een beheersplan voor de dorpskom van Gaasbeek- een inventaris van de waardevolle graven opgemaakt door het Agentschap Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap, die werd aangevuld door de Erfgoeddeelraad (Cultuurraad) van de gemeente Lennik.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 19 december 2017 het advies van de erfgoeddeelraad m.b.t. het vervallen van concessies van graven op de Lennikse kerkhoven gedeeltelijk goed, in deze beslissing werd het behoud van enkele belangrijke graven mee opgenomen. In 2019 werd het beheersplan voor de dorpskom van Gaasbeek verder uitgewerkt, hierin werd ook het kerkhof met de graven opgenomen dat vooral op ecologisch oogpunt bestudeerd werd.
Dit beheersplan is na te lezen op volgende webpagina: https://plannen.onroerenderfgoed.be/plannen/1065
Op 25 maart 2022 diende de gemeente een aanvraag in tot definitieve goedkeuring beheersplan parochiekerk Onze-Lieve-Vrouw te Gaasbeek in bij het Agentschap Onroerend Erfgoed (tot op heden hebben we nog geen goedkeuring ontvangen).
In het hoofdstuk “Bouwhistorische nota” wordt de evolutie van het kerkhof en de kerkhofmuur uitvoerig beschreven (pag. 26 -29).
Ook de inventarisatie van de graven in het kerkhof werd opgenomen in het beheersplan onder pag. 55 tem 71 met telkens een foto, locatie op het kerkhof, materiaal, grafschrift, schadebeeld en erfgoedwaarde.
Er is hiermee al een studie/inventarisatie uitgevoerd over de graftekens op het kerkhof Gaasbeek, in het aangevraagde beheersplan werden deze niet opgenomen als ZEN-erfgoed.
Met dit beheersplan heeft de gemeente een volledig beeld van de toestand van het kerkhof en de toekomstige maatregelen die genomen moeten worden (pag. 150).
“Het kerkhof van Gaasbeek bevat nog enkele mooie en waardevolle oude grafmonumenten die dateren van de negentiende en de twintigste eeuw (zie inventaris grafmonumenten).
Het behoud en herstel van deze grafmonumenten staat voorop. Deze dienen bij voorkeur ter plaatse te blijven en zo nodig hersteld te worden…”
Eens het beheersplan voor de kerk van Gaasbeek goedgekeurd is, kan de gemeente een raming opstellen voor de herstelwerken, budget voorzien en subsidies vragen a.d.h.v. de opgenomen beheersmaatregelen (zie artikel 2.6 kerkhof en omgeving op pag. 159-160).
Omwille van de afwezigheid van de bevoegde schepen, de heer Hendrik Schoukens, wordt dit agendapunt verdaagd naar de volgende zitting.
Vanaf 1 augustus 2021 wordt het einde van een fietsstraat niet langer aangeduid met verkeersbord F113. De federale regering schrapt het bord uit de Wegcode.
Reden hiervoor: de enorme toename aan fietsstraten en -zones in ons land én de daar bijhorende hoeveelheid verkeersborden. Een fietsstraat eindigt voortaan aan het volgende kruispunt.
De federale regering wil dat aantal verkeersborden drastisch verminderen. Ze voorziet daarom alleen nog verkeersbord F111 om fietsstraten aan te duiden. Verkeerbord F113, dat tot nog toe het einde van een fietsstraat aangaf, wordt opgeheven.
De regering zorgt daarom voor deze aanpassing in artikel 71.2 van de Wegcode: vanaf augustus is de geldigheid van verkeersbord F111 beperkt tot het volgende kruispunt. Dat wordt ook zo weergegeven in de legende van het bord F111: het is niet langer nodig om te spreken van ‘het begin van een fietsstraat’ aangezien er geen eindbord meer is.
Het bord F111 betekent nu gewoon ‘fietsstraat’. De vermelding van het woord op het verkeersbord zelf is trouwens facultatief.
Let wel! Het einde van een ‘zonale fietsstraat’ moet volgens artikel 65.5.3 van de Wegcode worden aangegeven met een eindezonebord waarop het F111-bord in een grijze kleur is afgebeeld met een zwarte diagonaal van de rechter bovenkant naar de linker onderkant van het zonebord.
Daarom de vraag aan de schepen :
Waarom zijn de fietsstraten in Lennik nog steeds niet aangepast aan deze nieuwe norm ook al werd dit door ons in de varia van de gemeenteraad van december 2021 reeds aangehaald ?
Wat is de termijn wanneer deze aanpassingen uiteindelijk zullen gebeuren ?
Schepen Yves De Muylder antwoordt:
We waren bij de eerste die fietsstraten hebben ingevoerd maar dit was nog onder de oude reglementering.
De verkeersborden F113 dienen inderdaad weggenomen te worden aangezien het einde van een fietsstraat niet langer dient te worden aangeduid met een verkeersbord F113. Morgen zullen deze allemaal verwijderd zijn op het grondgebied van Lennik.
De voorzitter sluit de zitting op 27/04/2022 om 21:19.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Koenraad Ameys
voorzitter