Terug
Gepubliceerd op 15/02/2024

Besluit  College van Burgemeester & Schepenen

ma 05/02/2024 - 15:30

Mobiliteit - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer naar aanleiding van de proefprojecten in Postberg, Grote Vijverselenweg en Trontingenstraat - goedkeuring

Aanwezig: Johan Limbourg, eerste schepen
Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, schepenen
Anaïs Nies, algemeen directeur
Verontschuldigd: Irina De Knop, burgemeester
Aanleiding

Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer naar aanleiding van de proefprojecten in Postberg, Grote Vijverselenweg en Trontingenstraat.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, laatst gewijzigd bij decreet van 1 februari 2008, meer bepaald artikel 130 bis “het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer (W. 12.1.2006, B.S. 31.1.2007, B.S. 2.2.2007, err.”);
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;

Regelgeving:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Feiten, context en argumentatie

Na overleg met bewoners van Postberg, Grote Vijverselenweg en Trontingenstraat werd beslist twee proefprojecten op te starten met als doel minder en trager verkeer in voornoemde straten zodat het aangenamer wonen is en veiliger voor de schoolkinderen.

Proefopstelling 1 :

  • uitgezonderd plaatselijk verkeer op Postberg, Grote Vijverselenweg en Trontingenstraat
  • het snelheidsregime blijft 50 km/u
  • start 7 februari 2024 tem 5 mei 2024

Proefopstelling 2 : 

  • fietsstraat op Postberg, Grote Vijverselenweg en Trontingenstraat
  • het snelheidsregime wijzigt naar 30 km/u
  • start 6 mei 2024 tem 4 augustus 2024

Tijdens de proefopstellingen worden er controles uitgevoerd en metingen gedaan.

De proefopstellingen hebben betrekking op gemeentewegen.

Besluit

Artikel 1:

Van woensdag 7 februari 2024 t.e.m. zondag 5 mei 2024 wordt in beide richtingen een verbod ingevoerd voor iedere bestuurder van voertuigen, uitgezonderd plaatselijk verkeer, bromfietsers klasse A en speed pedelecs in

  • Postberg;
  • Grote Vijverselenweg;
  • Trontingenstraat.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersbord C3 met onderbord met opschrift uitgezonderd plaatselijk verkeer, uitgezonderd bromfietsers klasse A en speed pedelecs aan de kruispunten:
    • Postberg met de Brusselsestraat;
    • Trontingenstraat met de Winkelstraat;
    • Grote Vijverselenweg met de Gustaaf Van der Steenstraat.


Artikel 2:

Van maandag 6 mei 2024 t.e.m. zondag 4 augustus 2024 wordt een fietsstraat ingericht in

  • Postberg
  • Grote Vijverselenweg
  • Trontingenstraat

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F111 en F113 aan de kruispunten
    • Postberg met de Brusselsestraat;
    • Trontingenstraat met de Winkelstraat;
    • Grote Vijverselenweg met de Gustaaf Van der Steenstraat.


Artikel 3:

Dit reglement treedt bij wijze van proef in op 7 februari 2024 tot en met 4 augustus 2024.


Artikel 4:

Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de lokale politie, dienst operaties en dienst verkeer, hulpdiensten, brandweer, de technische dienst van de gemeente Lennik en het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.