De voorzitter opent de zitting op 22/06/2022 om 20:00.
Het eerste deel van de gemeenteraad vond plaats tussen 20u-21u45.
De gemeenteraad werd opgeschort voor de OCMW raad. Deze vond plaats van 21u45-22u18.
De gemeenteraad werd opnieuw geopend om 22u18.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 25 mei 2022 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/xufBydLrVf8
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 25 mei 2022 worden goedgekeurd.
De heer Robrecht Geeroms, Coördinator Pajottenland Plus, geeft een toelichting over de LEADER-werking en de kadernota lokale ontwikkelingsstrategie.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 §1;
Enig Artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken LEADER-werking alsook van de kadernota lokale ontwikkelingsstrategie.
Gelet op de artikelen 260 tot en met 262 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
Overwegende de door de financieel directeur voorgelegde jaarrekening 2021 met volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar | -3 841 608 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar | -1 718 845 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat | -2 020 208 EUR |
Balanstotaal | 50 485 961 EUR |
Overschot/Tekort van het boekjaar | -83 453 EUR |
Artikel 1:
De jaarrekening 2021 (deel gemeente), bestaande uit de beleidsnota, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Gelet op de artikelen 260 tot en met 262 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
Overwegende de door de financieel directeur voorgelegde jaarrekening 2021 met volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar | -3 841 608 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar | -1 718 845 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat | -2 020 208 EUR |
Balanstotaal | 50 485 961 EUR |
Overschot/Tekort van het boekjaar | -83 453 EUR |
Artikel 1:
De jaarrekening 2021 (deel OCMW) vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, bestaande uit de beleidsnota, de financiële nota en de toelichting wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Gelet op het artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding besturen van de eredienst;
Overwegende dat de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede, ingediend is door het centraal kerkbestuur bij de gemeente Dilbeek;
Overwegende dat de financiële dienst van de gemeente Dilbeek de nodige controles van de jaarrekening heeft uitgevoerd en verslag heeft uitgebracht aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Dilbeek op 5 mei 2022;
Gelet op het resultaat van de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede (20% Lennik en 80% Dilbeek):
Exploitatie
- Ontvangsten : € 1 791,37
- Uitgaven : € 18 246,48
- Overschot exploitatie (N) : € 13 170,14
Investeringen
- Ontvangsten : € 30 488,99
- Uitgaven : € 26 759,15
- Overschot/Tekort investeringen (Z) : € 0,00
Globaal resultaat jaarrekening 2021 : € 13 170,14
Artikel 1:
De rekening 2021 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de kerkfabriek Sint-Gertrudis, het gemeentebestuur Dilbeek en het erkend representatief orgaan.
Gelet op het artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding besturen van de eredienst;
Gelet op de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Gaasbeek, ingediend in religiopoint;
Overwegende dat de financiële dienst volgende controles van de jaarrekening heeft uitgevoerd:
- het door de provincie goedgekeurde saldo van de jaarrekening 2020 werd correct overgenomen op lijn K ‘overschot/tekort exploitatie N-1’ en op lijn Y ‘overschot/tekort investeringen N-1’ van het overzichtsblad van de rekening 2021;
- het bedrag vermeld op lijn M ‘exploitatietoelage’ van het overzichtsblad van de rekening 2021 stemt overeen met de door de gemeente gestorte exploitatietoelage;
- het bedrag vermeld op artikel 3100/3120 ‘toelage’ van de rekening 2021 stemt overeen met de door de gemeente gestorte investeringstoelage;
- het saldo van ontvangsten en uitgaven stemt overeen met de beschikbare gelden;
- alle documenten die deel uitmaken van de toelichting werden toegevoegd aan de rekening 2021;
Gelet dat na controle geen verdere opmerkingen zijn;
Gelet op het resultaat van de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Gaasbeek:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2020 |
€ 57.800,89 |
Ontvangsten |
€ 2.746,97 |
Uitgaven |
€ 20.972,85 |
Gemeentelijke toelage exploitatie |
€ 22.802,62 |
Totaal exploitatieresultaat 2021 = (N) rekening 2021 |
€ 62.377,63 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2020 |
€ 54.425,64 |
Ontvangsten |
€ 65.833,29 |
Uitgaven |
€ 120.258,93 |
Gemeentelijke toelage investeringen |
€ 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2021 = (Z) rekening 2021 |
€ 0,00 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2021, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 62.377,63.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2021 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Gelet op het artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding besturen van de eredienst;
Gelet op de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Kwintinus, ingediend in religiopoint;
Overwegende dat de financiële dienst volgende controles van de jaarrekening heeft uitgevoerd:
- het door de provincie goedgekeurde saldo van de jaarrekening 2020 werd correct overgenomen op lijn K ‘overschot/tekort exploitatie N-1’ en op lijn Y ‘overschot/tekort investeringen N-1’ van het overzichtsblad van de rekening 2021;
- het bedrag vermeld op lijn M ‘exploitatietoelage’ van het overzichtsblad van de rekening 2021 stemt overeen met de door de gemeente gestorte exploitatietoelage;
- het bedrag vermeld op artikel 3100/3120 ‘toelage’ van de rekening 2021 stemt overeen met de door de gemeente gestorte investeringstoelage;
- het saldo van ontvangsten en uitgaven stemt overeen met de beschikbare gelden;
- alle documenten die deel uitmaken van de toelichting werden toegevoegd aan de rekening 2021;
Gelet dat na controle geen verdere opmerkingen zijn;
Gelet op het resultaat van de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Kwintinus:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2020 |
€ 45.154,82 |
Ontvangsten |
€ 12.002,92 |
Uitgaven |
€ 65.388,76 |
Gemeentelijke toelage exploitatie |
€ 50.818,17 |
Totaal exploitatieresultaat 2021 = (N) rekening 2021 |
€ 42.587,15 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2020 |
€ 0,00 |
Ontvangsten |
€ 0,00 |
Uitgaven |
€ 0,00 |
Gemeentelijke toelage investeringen |
€ 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2021 = (Z) rekening 2021 |
€ 0,00 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2021, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 42.587,15.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2021 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Gelet op het artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding besturen van de eredienst;
Gelet op de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus, ingediend in religiopoint;
Overwegende dat de financiële dienst volgende controles van de jaarrekening heeft uitgevoerd:
- het door de provincie goedgekeurde saldo van de jaarrekening 2020 werd correct overgenomen op lijn K ‘overschot/tekort exploitatie N-1’ en op lijn Y ‘overschot/tekort investeringen N-1’ van het overzichtsblad van de rekening 2021;
- het bedrag vermeld op lijn M ‘exploitatietoelage’ van het overzichtsblad van de rekening 2021 stemt overeen met de door de gemeente gestorte exploitatietoelage;
- het bedrag vermeld op artikel 3100/3120 ‘toelage’ van de rekening 2021 stemt overeen met de door de gemeente gestorte investeringstoelage;
- het saldo van ontvangsten en uitgaven stemt overeen met de beschikbare gelden;
- alle documenten die deel uitmaken van de toelichting werden toegevoegd aan de rekening 2021;
Gelet dat na controle geen verdere opmerkingen zijn;
Gelet op het resultaat van de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2020 |
€ 3.938,04 |
Ontvangsten |
€ 7.785,89 |
Uitgaven |
€ 117.673,15 |
Gemeentelijke toelage exploitatie |
€ 110.278,29 |
Totaal exploitatieresultaat 2021 = (N) rekening 2021 |
€ 4.329,07 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2020 |
€ 0,00 |
Ontvangsten |
€ 33.485,79 |
Uitgaven |
€ 33.485,79 |
Gemeentelijke toelage investeringen |
€ 21.385,79 |
Totaal Investeringsresultaat 2021 = (Z) rekening 2021 |
€ 0,00 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2021, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 4.329,07.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2021 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Gelet op het artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding besturen van de eredienst;
Gelet op de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Ursula, ingediend in religiopoint;
Overwegende dat de financiële dienst volgende controles van de jaarrekening heeft uitgevoerd:
- het door de provincie goedgekeurde saldo van de jaarrekening 2020 werd correct overgenomen op lijn K ‘overschot/tekort exploitatie N-1’ en op lijn Y ‘overschot/tekort investeringen N-1’ van het overzichtsblad van de rekening 2021;
- het bedrag vermeld op lijn M ‘exploitatietoelage’ van het overzichtsblad van de rekening 2021 stemt overeen met de door de gemeente gestorte exploitatietoelage;
- het bedrag vermeld op artikel 3100/3120 ‘toelage’ van de rekening 2021 stemt overeen met de door de gemeente gestorte investeringstoelage;
- het saldo van ontvangsten en uitgaven stemt overeen met de beschikbare gelden;
- alle documenten die deel uitmaken van de toelichting werden toegevoegd aan de rekening 2021;
Gelet dat na controle geen verdere opmerkingen zijn;
Gelet op het resultaat van de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Ursula:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2020 |
€ 22.057,28 |
Ontvangsten |
€ 5.012,43 |
Uitgaven |
€ 35.319,94 |
Gemeentelijke toelage exploitatie |
€ 24.468,44 |
Totaal exploitatieresultaat 2021 = (N) rekening 2021 |
€ 16.218,21 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2020 |
€ 0,00 |
Ontvangsten |
€ 0,00 |
Uitgaven |
€ 0,00 |
Gemeentelijke toelage investeringen |
€ 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2021 = (Z) rekening 2021 |
€ 0,00 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2021, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 16.218,21.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2021 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 46 dat bepaalt dat jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kerkfabriek voor het volgende boekjaar wordt vastgesteld door de kerkraad, en door hen ingediend wordt bij het centraal kerkbestuur, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het artikel 48 en het artikel 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet dat een wijziging van budget onderworpen is aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’;
Gelet dat de budgetwijziging een verschuiving is van de kredieten voor het project ‘De pastorie - badkamer’, namelijk het verlagen van het investeringskrediet in 2022 met 9.285,79 euro, conform de meerjarenplanwijziging dd 28/08/2021 goedgekeurd door de Gemeenteraad dd 22/12/2021, ten voordele van de doorgevoerde verhoging van het investeringskrediet in 2021 met 9.285,79 euro. Deze budgetwijziging reflecteert de goedgekeurde meerjarenplanwijziging in het budget van 2022.
Gelet op artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 dat stelt dat indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad van de budgetwijziging gewoon akte neemt;
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2022:
Exploitatie-toelage |
Budget 2022 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Martinus |
112.252,18 |
0,00 |
112.252,18 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2022 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Martinus |
16.833,92 |
-9.285,79 |
7.548,13 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Martinus en het erkend representatief orgaan.
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 46 dat bepaalt dat jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kerkfabriek voor het volgende boekjaar wordt vastgesteld door de kerkraad, en door hen ingediend wordt bij het centraal kerkbestuur, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het artikel 48 en het artikel 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet dat een wijziging van budget onderworpen is aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’;
Gelet dat de budgetwijziging het overdragen is van de voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2021 naar het budget 2022;
Gelet op artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 dat stelt dat indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad van de budgetwijziging gewoon akte neemt;
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2022:
Exploitatie-toelage |
Budget 2022 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Gaasbeek |
25 944,70 |
0,00 |
25 944,70 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2022 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Gaasbeek |
12 815,75 |
43 979,50 |
56 795,25 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Gaasbeek en het erkend representatief orgaan.
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 46 dat bepaalt dat jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kerkfabriek voor het volgende boekjaar wordt vastgesteld door de kerkraad, en door hen ingediend wordt bij het centraal kerkbestuur, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het artikel 48 en het artikel 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet dat een wijziging van budget onderworpen is aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’;
Gelet dat de budgetwijziging het overdragen is van de voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2021 naar het budget 2022;
Gelet op artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 dat stelt dat indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad van de budgetwijziging gewoon akte neemt;
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2022:
Exploitatie-toelage |
Budget 2022 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Kwintinus Lennik |
38 837,68 |
0,00 |
38 837,68 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2022 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Kwintinus Lennik |
0,00 |
96 443,32 |
96 443,32 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Gaasbeek en het erkend representatief orgaan.
In kader van een moderne overheidsorganisatie met een duurzaam HR beleid is het belangrijk enkele wijzigingen aan te brengen in het arbeidsreglement. Het arbeidsreglement van gemeente en OCMW worden in elkaar geïntegreerd. Ingangsdatum van het nieuwe arbeidsreglement is 1 oktober 2022.
Volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De laatste aanpassing van de arbeidsreglementen voor gemeente en OCMW dateert van 27 juni 2017. Ondertussen is de integratie van het OCMW en de gemeente een feit. Ook op vlak van personeelsaangelegenheden is de samenwerking steeds nauwer geworden. Vanuit deze samenwerking kwam het voorstel om het arbeidsreglement voor gemeente- en OCMW-personeel in één document te integreren.
In het arbeidsreglement worden de diverse documenten gegroepeerd die voor de personeelsleden belangrijk zijn en snel moeten kunnen geconsulteerd worden, nl. het reglement tijdsregistratie, het ICT-reglement, de beleidsverklaring inzake alcohol, medicatie- en drugsbeleid, reglement gsm, laptop en tablet, reglement betreffende het gebruik van dienstvoertuigen, gedragscode sociale media, procedure inzake re-integratie bij arbeidsongeschikte personeelsleden, regeling inzake GDPR, hitte- en kouderegeling, telewerk en de deontologische code. Wensen medewerkers bijkomende verduidelijking rond deze documenten, dan kunnen zij terecht op het intranet.
De aandacht voor het evenwicht tussen werken en het privéleven staat centraal, nl.
- Glijdende uurroosters voor quasi het voltallige personeel en de afschaffing van stamtijden voor de grootste groep van medewerkers. Voor hen wordt de aanwezigheid op de werkvloer bepaald in functie van de servicetijd (rechtstreeks verband met de openingsuren/mogelijkheid voor het maken van afspraken), en dit in onderling overleg tussen het diensthoofd en de medewerkers;
- Occasioneel telewerk wordt opgenomen in het arbeidsreglement waarbij telewerk mogelijk is voor het verrichten van taken waarop men zich optimaal moet kunnen concentreren, voor het afwerken van dossiers of om persoonlijke redenen/overmacht;
- Jaarlijkse vakantie kan opgenomen worden in uren;
- Iedereen heeft recht op 14 feestdagen.
Zowel werkgever als werknemer hebben een aantal taken inzake veiligheid en welzijn op het werk, nl.
- De verplichting om te zorgen voor de eigen veiligheid en deze van de collega’s, de verplichting om gebruik te maken van PBM’s en werkkledij, de toelating om met gevaarlijke machines te werken als men hiervoor gemachtigd is, het respecteren van de brandveiligheid (werken met vonken: vuurvergunning), het register voor ongevallen, incidenten en het verstrekken van eerste hulp;
- De bescherming tegen psychosociale risico’s op het werk;
- De verschillende vormen van werkhervatting met al dan niet een verplicht medisch onderzoek (deeltijdse werkhervatting, vervroegde werkhervatting, re-integratieprocedure, al dan niet verplicht onderzoek door de arbeidsgeneesheer bij het hervatten na een ziekteperiode, …);
- Aangepast werken bij extreme temperaturen (hitte en koude);
- Beleidsverklaring inzake alcohol, drugs en medicatie.
De nadruk wordt gelegd op de verantwoordelijkheid voor zowel de leidinggevenden als de medewerkers waarbij het verzekeren van de dienstverlening een belangrijk item is nu de stamtijden afgeschaft zijn voor de medewerkers van het gemeentehuis en het sociaal huis.
Er worden eveneens concrete afspraken gemaakt rond het omgaan met ICT-middelen, het gebruik van GSM, laptop en tablet, dienstvoertuigen, …
De deontologische code, reeds eerder goedgekeurd door de raad van 23 juni 2021, en het gebruik van sociale media worden geïntegreerd in het arbeidsreglement.
Het ontwerp van arbeidsreglement werd besproken in het managementteam
Het ontwerp van arbeidsreglement en bijlagen werd besproken op het overlegcomité van 3 mei 2022. Er wordt gunstig advies verleend door de vakorganisaties (zie bijlage).
Het arbeidsreglement wordt in september toegelicht aan het personeel en wordt van kracht vanaf 1 oktober 2022.
Geen.
Artikel 1: Het arbeidsreglement en de bijlagen worden voor het gemeente- en OCMW-personeel vastgesteld zoals in bijlage geviseerd. Dit nieuwe arbeidsreglement treedt in werking op 1 oktober 2022.
Artikel 2: Het arbeidsreglement voor het personeel zoals goedgekeurd in zitting van 27 juni 2017 wordt met ingang van 1 oktober 2022 opgeheven. Alle andere besluiten waarbij één van de toegevoegde bijlagen werden goedgekeurd, worden opgeheven met ingang van 1 oktober 2022.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Inspectie van de sociale wetten.
Artikel 4: Het lokaal bestuur brengt overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur de toezichthoudende overheid zo snel mogelijk op de hoogte.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40 en 41;
Gelet op de nieuwe gemeentewet, artikel 117;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, in het bijzonder artikel 62 §1, °12;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, in het bijzonder artikel 2, § 1, 1°;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 december 1998 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, in het bijzonder artikel 12 quater tot septies;
Gelet op het protocol van 7 juni 2022 in het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap;
Gelet op het protocol van 13 juni 2022 het afzonderlijk bijzonder overlegcomité;
Gelet op het model van OVSG;
Gelet op het overleg in de schoolraad van 13 juni 2022;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegend dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegend dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en schoolbestuur;
Artikel 1:
Het arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje goed te keuren.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit en van het arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool
’t Rakkertje.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40, §3 en art.41, tweede lid, 2°;
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 11 quater §3 en §4; 13, 14/0, 14/1, 20, 27 bis §2 en 37 bis §2;
Gelet op het decreet betreffende de leerlingbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018;
Gelet op het overleg in de schoolraad van 13 juni 2022;
Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs;
Overwegende de ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs ;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) goedgekeurd op datum 23 juni 2021 aan actualisatie toe is;
Overwegende dat meer specifieke afspraken door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, worden opgenomen in de infobrochure;
Artikel 1:
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 juni 2021 wordt opgeheven.
Artikel 2:
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.
Artikel 3:
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Artikel 4:
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die jaarlijks ondertekenen voor akkoord.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41;
Gelet het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 47 § 1,4° en 1,5°;
Gelet op het decreet betreffende de leerlingbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018;
Overwegende dat deze tekst gebaseerd is op eigen context en input en deel uitmaakt van het schoolwerkplan van GBS ‘t Rakkertje;
Overwegende dat de uitgewerkte acties levende documenten zijn, maar waar de directie of zorgcoördinator ten allen tijden toelichting kunnen geven over een stand van zaken;
Artikel 1:
Het hierbij gevoegde beleid op leerlingenbegeleiding wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
- De directeur van de gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje
- De algemeen directeur
Volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het voeren van een beleid rond informatieveiligheid is een verplichting voor lokale besturen.
Jaarlijks wordt er gerapporteerd aan de raad over het informatieveiligheidsbeleid van gemeente en OCMW Lennik aan de raad.
We willen dat de raad kennis neemt van het jaarverslag van 2021 waarbij een overzicht gegeven wordt van de uitgevoerde acties in 2021.
Een informatieveiligheidsbeleid wordt opgemaakt op basis van een SWOT-analyse en hierin worden verbeterpunten geformuleerd. Het bepaalt de basismaatregelen inzake informatieveiligheid. Via dit beleid wordt er gestreefd naar een gezond evenwicht tussen een aantal preventieve maatregelen om incidenten te voorkomen en correctieve maatregelen om de negatieve gevolgen van incidenten te beperken.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.
Het informatieveiligheidsplan 2022, dat ter kennisname wordt voorgelegd aan de raad, geeft een overzicht van de acties die in de loop van 2022 opgestart en/of afgewerkt zullen worden.
Artikel 1:
Het informatieveiligheidsbeleid, dat als bijlage wordt toegevoegd en integraal deel uitmaakt van deze beslissing, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het jaarverslag 2021 en het informatieveiligheidsplan 2022 wordt ter kennis genomen.
Dit agendapunt wordt verdaagd naar een volgende zitting.
Academie Peter Benoit: Functiebeschrijvingen, evaluatiedocumenten, instellingsgebonden opdrachten, takenpakket pedagogisch coördinator en aanvangsbegeleider
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 40 en 41;
Gelet op het onderwijsdecreet ODXXXI van 26 augustus 2021;
Gelet op het afzonderlijk bijzonder overlegcomité van 13 juni 2022;
Overwegende de bijlagen Vademecum evaluatie;
Artikel 1
De volgende documenten worden goedgekeurd:
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeenteweg, artikel 17, §5;
Gelet op de collegebeslissing van 16 oktober 2018 betreffende het indienen van het voorontwerpdossier voor het project “Sanering Hunselberg en Tuitenberg” bij de Vlaamse Milieumaatschappij;
Gelet op het door het college van 12 maart 2019 principieel goedgekeurde Riopact- takenpakket 2019;
Gelet op de collegebeslissing van 19 mei 2020 waarbij goedkeuring werd verleend aan de offerte van studiebureau Jonckheere voor de opmaak van de rooilijnplannen volgens de optie “kadastrale gegevens opvragen via Myminfin (digitaal)” voor het bedrag van 7.478,98 euro excl. BTW, hetzij 9.049,57 euro incl. BTW;
Gelet op de collegebeslissing van 19 mei 2020 Waarbij deze aanvullende opdracht door Riopact, in het kader van het projectmanagement en de realisatie van de riolerings- en wegeniswerken voor project Hunselberg en Tuitenberg, besteld werd bij studiebureau Jonckheere. De kosten zijn ten laste van de gemeente Lennik;
Overwegende dat de rooilijn de huidige of de toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen is, vastgelegd in een rooilijnplan;
Overwegende dat wanneer een rooilijnplan ontbreekt, de rooilijn de huidige grens is tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen;
Overwegende dat in een rooilijnplan de toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen wordt vastgelegd;
Overwegende dat de toekomstige rooilijn wordt vastgesteld op basis van het Decreet van 3 mei 2019 houdende gemeenteweg;
Overwegende dat in het kader van de riolerings- en wegeniswerken voor project Hunselberg en Tuitenberg er een nieuw rooilijnplan werd opgemaakt inzake een gescheiden rioleringsstelsel en aanleg nieuwe nutsleidingen;
Overwegende dat de wegenis een gemiddelde breedte van 3,60m heeft met op verschillende locaties uitwijkstroken
Overwegende dat de gemeente Lennik in de Lombeeksestraat, Hunselstraat, Hunselberg, Tuitenbergstraat, Nellekenstraat, Eizeringenstraat (deel) en Puttekensveldweg een gescheiden rioleringsstelsel, nieuwe wegenis en nieuwe nutsleidingen wenst aan leggen;
Overwegende dat om deze doelstellingen te realiseren er een rooilijn- en onteigeningsplan werd opgemaakt;
Overwegende dat gemeenten kunnen overgaan tot onteigeningen in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden;
Overwegende dat na de voorlopige vaststelling een openbaar onderzoek zal worden gehouden waarbij het dossier overeenkomstig artikel 9 §3 van het Decreet van 3 mei 2009 gedurende dertig dagen ter inzage gelegd wordt, met de mogelijkheid bezwaren te formuleren;
Overwegende dat de definitieve vaststelling van het rooilijnplan volgt op het openbaar onderzoek, mits weerlegging van eventuele bezwaren;
Gelet op het rooilijn- en onteigeningsplan in bijlage;
Artikel 1:
Het rooilijn- en onteigeningsplan voor Lombeeksestraat, Hunselstraat, Hunselberg, Tuitenbergstraat, Nellekenstraat, Eizeringenstraat (deel) en Puttekensveldweg worden voorlopig vastgesteld.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het organiseren van een openbaar onderzoek.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de evaluatie van het kader organisatiebeheersing van het afgelopen jaar.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 217 – 220 met betrekking tot organisatiebeheersing.
Art. 219 van het decreet lokaal bestuur, dat stelt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
De gemeente en OCMW-beslissing van 23 juni 2021 waarbij het kader organisatiebeheersing goedgekeurd werd.
Art. 217 van decreet lokaal bestuur bepaalt dat de organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en
beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch
inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
De rapportage aan de raden geschiedt aan de hand van een Gantt-chart die het toelaat om de planning en de voortgang van de genomen beheersmaatregelen en acties op te volgen;
De planning en de voortgang van de beheersmaatregelen en acties werden op regelmatige basis besproken op het managementteam.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportage in verband met de opvolging van de actiepunten organisatiebeheersing 2021.
Optimalisatie van de organisatie van het verhuren van gemeentelijke infrastructuur en materiaal.
Het retributiereglement op de huur en gebruik van zalen, sportterreinen en materialen
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het door de gemeenteraad van 23 juni 2021 goedgekeurde retributiereglement op de huur van zalen en materialen;
Gelet op het positief advies van de jeugdraad van 12 mei 2022.
Gelet op de aanvraag tot advies bij de adviesschrijfgroep vrije tijd via mail op donderdag 12 mei 2022 waarvan we geen opmerkingen ontvingen;
Overwegende dat de reservaties voor de huur van zalen, sportterreinen en materialen in een nieuw reservatiesysteem ondergebracht worden en aanpassingen noodzakelijk zijn in de reservatieprocedure;
Overwegende dat de gemeente een onderscheid wenst te maken in het verhuurtarief met en zonder keuken voor de feestzaal Jo Baetens;
Overwegende dat er een vereenvoudiging in de tarieven ingevoerd worden door de tarieven onder te verdelen in categorieën en het aantal type activiteiten te beperken;
Overwegende dat er voor de 2 feestzalen infofiches opgesteld werden met praktische afspraken voor de huurder;
Overwegende de verhoogde energieprijzen;
Overwegende dat we de huur van opeenvolgende dagen interessanter wensen te maken door een korting vanaf de 2de dag huur in te voeren;
Overwegende dat het voortaan ook mogelijk is om fietsnadars te huren;
Overwegende dat het niet wenselijk is om de tenten en zittribune nog verder uit te lenen;
Omwille van bovenstaande, is het noodzakelijk het reglement aan te passen;
Artikel 1:
Met ingang vanaf 1 september 2022 onderstaande reglement, goed te keuren. Dit reglement vervangt het retributiereglement betreffende het gebruik en retributie op het huren van zalen en materialen, laatst goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 juni 2021.
Voor alle aanvragen ingediend vanaf goedkeuring van dit reglement en dit voor activiteiten die plaatsvinden na 1 september 2022, zijn de nieuwe tarieven van toepassing.
REGLEMENT BETREFFENDE HET GEBRUIK EN RETRIBUTIE OP HET HUREN VAN ZALEN, SPORTTERREINEN EN MATERIAAL.
Verhuurder: de gemeente Lennik voor het ter beschikking stellen van de infrastructuur aan de gebruiker.
Gebruiker: elke persoon/vereniging, zoals opgenomen in art 1.3, met wie een overeenkomst wordt afgesloten voor het gebruik van infrastructuur volgens de bepalingen van dit reglement.
Het gebruik van volgende infrastructuur wordt geregeld volgens de bepalingen van dit reglement:
De volgende gemeentelijke infrastructuur wordt ter beschikking gesteld voor verhuur:
Gemeentelijk materiaal dat kan ontleend worden:
De Dekenijtuin kan ter beschikking gesteld worden aan Lennikse verenigingen, uitsluitend indien dit kadert binnen de organisatie van activiteiten door de gemeente Lennik. Het college van burgemeester en schepenen kan desgevallend bij collegebeslissing de terbeschikkingstelling toestaan, hiervoor met de vereniging een afsprakennota afsluiten en een retributie vaststellen.
De gebruikers van de infrastructuur worden opgedeeld in volgende categorieën:
*erkende vereniging = een vereniging erkend door de gemeente conform de bepalingen van het erkenningsreglement.
Het Nederlands is de enige voertaal in alle administratieve documenten en bij het voeren van promotie op het grondgebied van Lennik.
De zalen van de gemeente Lennik zijn verzekerd tegen brand en aanverwante risico’s.
De gebruiker verbindt er zich toe een brandverzekering af te sluiten welke zijn inboedel en zijn aansprakelijkheid ten overstaan van derden dekt gedurende de periode dat hij het goed huurt. In geen enkel geval kan voor de schade aan deze goederen de gemeente Lennik, haar personeel, aangestelden of gasten aansprakelijk worden gesteld.
Aangezien de gemeente Lennik voor zijn gebouw een brandverzekering heeft afgesloten die een clausule van afstand van verhaal op de gebruiker bevat is de gebruiker niet verplicht zijn huuraansprakelijkheid te laten verzekeren.
Door deze clausule verzaken zowel de verhuurder als diens verzekeraar aan alle verhaal dat zij op basis van deze huuraansprakelijkheid bij een door het verzekeringscontract gedekt schadegeval zouden kunnen uitoefenen tegen de gebruiker. Deze afstand geldt niet in geval van kwaadwilligheid en de mate dat de gebruiker zijn huuraansprakelijkheid heeft laten verzekeren.
Deze afstand van verhaal geldt niet voor de gebruikers uit de commerciële sector. Zij dienen wel hun huuraansprakelijkheid te verzekeren.
De gebruiker is aansprakelijk voor alle schade die hij of de deelnemers aan de door hem georganiseerde activiteit, veroorzaken aan derden en hun bezittingen. De gebruiker dient hiervoor een polis burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten. Tevens is de gebruiker aansprakelijk voor alle schade aan het materiaal en de lokalen die worden gehuurd van de verhuurder.
De gemeente Lennik heeft wel voor rekening van de gebruikers op eigen kosten een verzekering afgesloten tot dekking van de burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid voor de volledige gebruiksduur van de zaal. De waarborgen van deze verzekering worden uitsluitend verleend aan de particulieren, verenigingen, groeperingen, instellingen of organismen allerhande die de verzekerde activiteit organiseren alsmede hun organen, aangestelden en andere medewerkers, met uitsluiting van alle andere personen die de activiteit bijwonen.
Deze verzekering komt maar tussen binnen de door deze polis gewaarborgde bedragen en bepalingen, en is in elk geval slechts aanvullend op de door de gebruikers afgesloten verzekeringspolissen. Een kopie van deze polis kan bekomen worden bij de gemeente Lennik.
Wanneer de aanvraag wordt ingediend namens een feitelijke vereniging, dan verbindt de natuurlijke persoon die de aanvraag indient zich persoonlijk
Onverminderd de eventuele contractuele of buitencontractuele aansprakelijkheid van derden, kan de gemeente Lennik de aanvrager aanspreken voor enigerlei schade die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van de niet-naleving van dit reglement dan wel van zijn/haar fout of onzorgvuldigheid bij het gebruik van de zaal en de bijhorigheden.
Tenzij anders is bepaald, draagt de gemeente Lennik zelf geen enkele verantwoordelijkheid voor de activiteiten van de aanvrager, eventuele aangestelden en deelnemers, en de schade die hier rechtstreeks of onrechtstreeks uit zou kunnen volgen.
De gebruiker dient elke vorm van schade, onmiddellijk te melden aan zaalverhuur@lennik.be
Elk alarm wordt onmiddellijk gemeld bij de bewakingsfirma. Bij inbraak- of brandalarm komt een bewakingsfirma ter plaatse. Onnodige interventies door toedoen van de gebruiker worden aangerekend.
Het college van burgemeester en schepenen is gemachtigd de infrastructuur te sluiten en het gebruik ervan te verbieden in geval van overmacht en herstellingswerken, omwille van veiligheidsoverwegingen, alsook om iedere andere gegronde reden, en dit met uitsluiting van enige schadevergoeding.
De schadevergoeding van materiaal (keukentoestellen, tafels, stoelen,… ) is de prijs van de herstelkost of vervangkost op basis van een prijsofferte (factuur).
Indien schoonmaak na gebruik infrastructuur niet voldoende is, wordt er een extra kost aangerekend van 40 euro per begonnen persoonsuur.
Het betalen van de billijke vergoeding voor de infrastructuur neemt de gemeente voor haar rekening. Alle andere eventuele verschuldigde taksen, belastingen, auteursrechten, SABAM enz. zijn ten koste van de gebruiker.
De occasionele huur van een zaal en/of materiaal wordt steeds voorafgegaan door een controle. Ook na ingebruikname van de zaal en/of materiaal wordt een controle uitgevoerd.
De seizoenhuur wordt onderworpen aan een regelmatige en steekproefsgewijze controle.
De vaststellingen van de controles kunnen aanleiding geven tot het verhalen van de kosten van schade of schoonmaak en inhouding van de gestelde waarborg.
Voor elke infrastructuur wordt een huishoudelijk reglement opgemaakt waarin de praktische afspraken opgenomen worden. Deze afspraken worden op een gebruiksvriendelijke manier vertaald in een infofiche die aan elke gebruiker bezorgd wordt.
De aanvraag wordt online ingediend via https://www.lennik.be/zaalverhuur. Om te reserveren maak je éénmalig een account aan. Dit is ook mogelijk op naam van een vereniging indien van toepassing. De beschikbaarheid van zalen en materiaal is steeds raadpleegbaar.
Na ontvangst van een volledige aanvraag en op voorwaarde dat de gevraagde zaal en/of materiaal beschikbaar is op de vooropgestelde datum zal de aanvrager een bevestiging per mail ontvangen. In deze mail zal er een link tot online betaling vermeld worden. Pas na betaling van de huurprijs en waarborg, zoals vastgesteld in dit reglement, is de reservatie definitief. Indien de verschuldigde huurprijs en waarborg niet betaald is binnen een termijn van maximum 30 dagen na ontvangst van de factuur én vóór het afhalen van de badge van de zaal en/of het afhalen van het materiaal, vervalt de reservatie en wordt de zaal en/of materiaal terug ter beschikking gesteld. Betaling van de factuur is tevens een bevestiging van akkoord van de gebruiker met de voorwaarden en tarieven zoals opgenomen in dit gebruikersreglement.
De badge van de gehuurde zaal kan afgehaald worden bij de onthaalbalie tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. Dit kan ten vroegste op de voorafgaande werkdag van de gehuurde periode. Indien de ingebruikneming in het weekend gebeurt, wordt de sleutel afgehaald op de voorafgaande donderdagavond of vrijdagvoormiddag tijdens de openingstijden. Het is niet mogelijk om de badge buiten de openingstijden af te halen.
Een badge wordt aangemaakt op naam van de aanvrager, behalve indien anders gevraagd bij de aanvraag. Een badge is steeds op naam en strikt persoonlijk.
De badge moet uiterlijk 1 week na de gehuurde periode terugbezorgd worden bij de onthaalbalie tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. Bij laattijdige teruggave en/of verlies zal er een administratieve kost aangerekend worden van 10 euro dat zal verhaald worden via de waarborg.
Om voor seizoenhuur in aanmerking te komen, dient de zaal minimaal om de 14 dagen en voor minstens 12 keer per seizoen gehuurd te worden. Een seizoen loopt van 1 augustus tot 31 juli.
De aanvragen voor seizoenhuur worden online ingediend via https://www.lennik.be/Aanvraagformulier-seizoenhuur. Deze aanvraag voor het komende seizoen gebeurt steeds tussen 1 mei en 31 mei.
Een toewijzing van seizoenhuur is één seizoen geldig. De aanvragers worden persoonlijk op de hoogte gebracht van deze beslissing. De facturatie gebeurt steeds in december en in juni.
Op het aanvraagformulier moet de verantwoordelijke aanvrager ook aanduiden welke bestuursleden en trainers er een badge nodig hebben voor het komende seizoen. Badges zijn strikt persoonlijk en mogen in geen geval doorgegeven worden.
Bij verlies, zal er een administratieve kost van 10 euro /badge bijkomend gefactureerd worden bij de afrekening van de seizoenhuur.
Bij wijzigingen onder de badgehouders tijdens of op het einde van het seizoen vragen we om dit onmiddellijk te melden aan zaalverhuur@lennik.be en de badge(s) binnen de week bij de onthaalbalie binnen te brengen.
Materiaal kan gehuurd worden van vrijdag tot maandag en van maandag tot vrijdag.
Voor ontleningen in het weekend wordt het materiaal ten vroegste vrijdag tussen 8 en 9 uur opgehaald en wordt het de daaropvolgende maandag tussen 8 en 9 uur teruggebracht naar de gemeentelijke werkplaats, Stationsstraat 20.
Voor ontleningen in de week, kan het materiaal ten vroegste op maandag tussen 8 en 9 uur opgehaald worden en wordt het ten laatste op vrijdag tussen 8 en 9 uur teruggebracht naar de gemeentelijke werkplaats, Stationsstraat 20.
Indien het gehuurde materiaal niet tijdig wordt teruggebracht, zal er een boete
opgelegd worden van 10 euro per dag, te verhalen via de waarborg.
Het is mogelijk om het ontleende materiaal te laten afleveren door de gemeentelijke diensten tijdens werkdagen en binnen het grondgebied van de gemeente Lennik. Voor deze logistieke ondersteuning betaalt men een retributie van 40 euro per begonnen persoonsuur.
Een reservering van een gemeentelijke zaal kan ten vroegste:
- Categorie A: maximum 1 jaar op voorhand
- Categorie B: maximum 1 jaar op voorhand
- Categorie C: maximum 6 maanden op voorhand
- Categorie 0: maximum 1 jaar op voorhand
Een reservatie voor een publiek toegankelijk evenement dient steeds aangevraagd te worden via het evenementenloket https://www.lennik.be/evenementen en kent specifieke minimum aanvraagtermijnen:
Voor elke occasionele huur van een zaal wordt er een waarborg gevraagd (uitgezonderd voor vergaderingen en sportactiviteiten)
De waarborg wordt betaald samen met de huurprijs binnen 30 dagen na ontvangst van bevestiging van de reservatie én voor het afhalen van de badge. Indien de huurder de waarborg niet, niet tijdig of slechts gedeeltelijk heeft betaald, wordt de toegang tot de zaal hem/haar ontzegd.
De waarborg kan geheel of gedeeltelijk ingehouden worden als gevolg van eventuele schade aan de infrastructuur en/of materiaal of als gevolg van het nalaten van het grondig reinigen van de infrastructuur en/of materiaal. Ook vernielingen, sluikstorten en/of overlast in de nabije omgeving rond de desbetreffende zaal zullen via de waarborg verhaald worden.
Indien de waarborg niet volstaat om de herstellingskosten, de vervangkosten of de reinigingskosten te dekken dan zal het tekort gefactureerd worden aan de gebruiker.
Indien geen schade werd vastgesteld en de zaal in de oorspronkelijke staat werd achtergelaten, zal de waarborg integraal worden terugbetaald binnen de maand volgend op de huurperiode.
Het college van burgemeester en schepenen kan activiteiten weigeren indien de gebruiker zich bij een vorige activiteit niet aan de bepalingen van dit reglement, het huishoudelijk reglement, de algemene politieverordening of andere wettelijke bepalingen heeft gehouden.
De verhuurder kan om dringende redenen van algemeen belang te allen tijde gemaakte reservaties annuleren, zonder dat de gebruiker hiervoor recht heeft op schadevergoeding. In de mate van het mogelijke wordt er door de gemeente een alternatief aangeboden.
De annulering van een reservatie kan kosteloos tot 60 dagen voor de huur van de zaal schriftelijk gemeld worden op zaalverhuur@lennik.be, zo niet is een annulatiekost van 50% van de huurprijs verschuldigd. In uitzonderlijk situaties kan het college beslissen om de kosten voor annulatie kwijt te schelden.
Annulaties na de aanvang van het seizoen, zijnde 1 augustus, worden niet in mindering genomen op de factuur. In uitzonderlijk situaties kan het college beslissen om de kosten voor annulatie kwijt te schelden.
Onderverhuring of het in gebruik nemen door een andere gebruiker dan de gebruiker die met de verhuurder de gebruiksovereenkomst heeft gesloten, is verboden.
Korting vanaf 2de dag: 25% (niet van toepassing op sportactiviteiten en seizoenhuur)
*enkel mits collegebeslissing voor eetfestijnen en evenementen van erkende Lennikse verenigingen.
De gebruiker verbindt zich ertoe de gehuurde ruimte slechts te gebruiken op de voor hem vastgestelde uren en dagen. Ook wat betreft de seizoenhuur moeten de vastgestelde uren stipt nageleefd worden.
Alle materialen en/of toestellen, die eigendom zijn van de gemeente, moeten met respect behandeld worden en moeten na het beëindigen van de activiteit op de voorziene plaats teruggeplaatst worden.
Een badge is strikt persoonlijk en mag niet doorgegeven worden. De dagen/uren van toegang worden vermeld op de infofiche van de gehuurde locatie.
Er geldt een algemeen rookverbod in alle infrastructuur. De gebruiker moet erop toezien dat het rookverbod wordt nageleefd.
Huisdieren zijn enkel toegelaten indien zij onderdeel uitmaken van een voorstelling of tentoonstelling. Hulp- en assistentiehonden zijn steeds toegelaten.
De gebruiker is vrij om tijdens zijn gebruik van de zaal de drankleverancier te kiezen.
De gebruiker is verantwoordelijk voor de toepassing van de wettelijke reglementering betreffende de geluidsnormen. In geval van overschrijding van geluidsnormen, zijn gebeurlijke boetes ten laste van de gebruiker.
In de feestzaal Jo Baetens is 85 dB(A) maximaal toegelaten, versterkte muziek wordt hier niet toegelaten. De gebruiker kan via het evenementenloket een verhoging aanvragen tot max. 95 dB(A).
In de feestzaal SML zijn er max. 2 fuiven per maand toegelaten met een max. van 95 dB(A). Een fuif dient minstens 90 dagen voor datum aangevraagd te worden via het evenementenloket.
Het is uitdrukkelijk verboden de nooduitgangen te belemmeren of voorziene in- en uitgangen af te sluiten.
De gebruiker staat zelf in voor het reinigen van de gebruikte toestellen en de vloer conform de afspraken die in de infofiche per locatie specifiek gevraagd worden. Indien na controle blijkt dat deze afspraken niet nageleefd werden, worden de extra kosten verhaald op de gebruiker, conform art.1.6.
De gebruiker neemt alle afval mee na de activiteit. Voor eetfestijnen is het mogelijk een container te huren aan 50 euro per stuk.
De gebruiker wordt geacht alle lokalen te gebruiken als een goede huisvader.
De lichten en verwarming dienen bij het afsluiten uitgezet te worden in de lokalen waar deze manueel bediend worden.
Voor alle voor publiek toegankelijke feesten die georganiseerd worden in onze gemeentelijke zalen is het noodzakelijk een aanvraag te doen via het evenementenloket https://www.lennik.be/evenementen.
Het gebruik van het materiaal dat eigendom is van de verhuurder en dat in de zaal aanwezig is, is vervat in de prijs voor het gebruik van de zaal.
Als het materiaal dat in de zaal aanwezig is, onvoldoende is voor de geplande activiteit, kan de gebruiker extra materiaal uitlenen.
Het gebruik van wegwerpplastics (inclusief bekers of -glazen) is verboden in alle gemeentelijke infrastructuur. Door de gebruiker mogen enkel herbruikbare of recycleerbare materialen gebruikt worden.
Mits de goedkeuring van de dienst vrije tijd kan eigen materiaal gestockeerd worden in de daartoe voorziene opbergruimten. De gemeente kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan of verlies van dit materiaal.
Door het gebruik van de infrastructuur/materiaal verklaart de gebruiker zich akkoord met dit reglement. Iedere gebruiker wordt geacht dit reglement te kennen en dient het stipt na te leven.
Uitzonderingen op dit reglement zijn mogelijk onder voorbehoud dat er een afsprakennota wordt opgesteld in samenwerking met de organisator en goedgekeurd wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2:
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur, is het college van burgemeester en schepenen belast met de praktische uitvoering van dit reglement, inclusief de vaststelling of wijziging van de tarieven en de bepaling van de wijze van inning.
Toelichting.
Een decreet is een Vlaamse wet, goedgekeurd door het Vlaamse parlement en van kracht in heel Vlaanderen. Elke stad en gemeente moet de decreten naleven., Overeenkomstig art.2, 2° van het Decreet is de jeugdraad een adviesorgaan dat opgericht is om de betrokkenheid en inspraak van kinderen en jongeren te verzekeren bij de beleidsvoorbereiding, bij de uitwerking van de gemeentelijke dienstverlening en bij de evaluatie ervan, inzonderheid de voorbereiding en uitvoering van het meerjarenplan.
Overeenkomstig art.5, §1 van het Decreet van 6 juli 2012 richt de gemeenteraad een jeugdraad op of erkent de gemeenteraad een al bestaande jeugdraad.
De samenstelling en bevoegdheden staan nader in dit Decreet ( art.5, §2) omschreven, zoals:
- De volgende personen zijn lid van de gemeentelijke jeugdraad:
- Het college van burgemeester en schepenen toont aan dat ze advies vraagt aan de jeugdraad over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het jeugdbeleid,
ook bij de opmaak van het meerjarenplan (art.5, §3).
- Het college van burgemeester en schepenen motiveren bij het nemen van beslissingen waarom het college het advies van de jeugdraad niet of maar gedeeltelijk volgt.
De gemeente Lennik werd in 1993 als vertegenwoordigers van de kleine gemeenten , samen met Gooik en Pepingen, aangeduid als pilootgemeente om een blauwdruk van Jeugdwerkbeleidsplan op te stellen, dienende als voorbeeld voor de andere gemeenten.
In de volgende bestuursperiodes werden in uitvoering hiervan driejaarlijkse vrij omvangrijke Jeugdwerkbeleidsplannen en overzichtelijke Jeugdruimteplannen opgesteld. Dikwijls moesten deze Jeugdwerkbeleidsplannen klaar zijn tegen 15 april, hetzij binnen een 100-tal dagen.
Het opstellen van een Jeugdwerkbeleidsplan en Jeugdruimteplan is geen decretale verplichting meer, doch het is in het verleden gebleken dat het een zeer nuttig instrument waren voor de jeugdwerking in de gemeente.
Huidige Open VLD-CD&V-GROEN- bestuursmeerderheid is sinds januari 2022 in de gemeente Lennik aan de macht, dit is meer dan 1 250 dagen.
Het blijkt dat gedurende deze zeer lange periode de Jeugdraad slechts tweemaal vergaderd heeft, nl. op 20 februari 2020 ( net voor de coronaperiode) en op 4 maart 2021. Sindsdien blijkt de Jeugdraad niet meer samengekomen te zijn ( ook niet via teams ).
Het is zeer duidelijk dat de het huidige college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lennik schromelijk te kort schiet bij de invulling van het Decreet lokaal jeugdbeleid.
Vragen:
Schepen Johan Limbourg antwoordt:
Algemeen stellen dat we de jeugd in de kou hebben laten staan, is niet terecht. U stelt dat we reeds 1250 dagen niets doen maar we hebben ongeveer 700 dagen in een crisis gezeten. Hier was het heel moeilijk om jeugd te bereiken maar we zijn die als bestuur wel gaan opzoeken en hebben hun geholpen waar nodig. Voor onze jeugdverenigingen hebben we extra middelen gekregen en integraal verdeeld onder hen. We hebben de jeugd mee onder de arm genomen.
Ik vind het heel jammer dat je laat uitschijnen dat ik niets onderneem voor de jeugd want dat is zeker niet waar.
1. Welke Lennikse plaatselijke jeugdwerkinitiatieven maken momenteel deel uit van de Jeugdraad ? Wie zijn de vertegenwoordigers hiervan ?
KLJ jongens – Vincent Vanhamme en Aico Baveghems
KLJ meisjes – Britt De Marie en Yolente Pattyn
Chirojongens – Jens Van Der Kelen en Casper Nelissen
Chiromeisjes – Ella Desmet en Tine Blendeman
2. Wat zijn de namen van de geïnteresseerde kinderen en jongeren die gecoöpteerd werden door de jeugdraad ?
Momenteel zitten er naast de vertegenwoordigers van de jeugdverenigingen geen andere jongeren in de jeugdraad. Er zijn in het verleden al wel oproepen geweest maar er hebben zich geen jongeren kandidaat gesteld. Eind 2020 werd er nog een algemene oproep gedaan voor de jeugdraad maar hier kwam enkel reactie op van de jeugdverenigingen.
3. Geef een overzicht van adviezen die het college aan de Jeugdraad heeft gevraagd buiten deze die vermeld staan in de 2 verslagen ( GAS-boetes, fuifreglement, buitenspeeldag, carnavalbussen, fuifcoach, subsidiereglement, statuten, toegankelijkheidsregeling Kasteel van Gaasbeek).
Er werd nog een advies geschreven rond de aanpassing van het algemeen politiereglement (2017). Hieronder alle adviezen die de jeugdraad geschreven heeft sinds 2017.
23 februari 2017 – advies politiereglement
4 september 2018 - advies in verband met aankoop en aanleg van een speelbos
9 maart 2020 - aanpassing fuifreglement
9 maart 2020 - verlaging leeftijd administratieve sancties van 16 naar 14 jaar
18 maart 2021 - toegankelijkheidsregeling domein Gaasbeek
Dit zijn de zaken waarvoor de jeugdraad een officieel advies heeft geschreven.
Op vergaderingen wordt er ook altijd ‘advies’ gevraagd over bijvoorbeeld activiteiten die komende zijn zoals bijvoorbeeld de buitenspeeldag of over de organisatie van de opleiding fuifcoach. Deze zaken worden dan meegenomen in de organisatie van de buitenspeeldag of de fuifcoach.
4. Welke adviezen heeft het college gevraagd sinds 4 maart 2021 ?
18 maart 2021 - toegankelijkheidsregeling domein Gaasbeek
5. Deel de documenten mede waaruit blijkt dat het college aan de Jeugdraad advies heeft gevraagd bij de opmaak van het meerjarenplan.
Er werd geen officieel advies gevraagd aan de jeugdraad. Het meerjarenplan werd wel besproken in de jeugdraad (zie verslag 12 juni). Deze zaken werden met de schepen en de dienst vrije tijd meegegeven in kader van de opmaak van het meerjarenplan.
6. Voor welke onderwerpen heeft het college het advies van de jeugdraad niet of maar gedeeltelijk gevolgd en deel hierover de documenten mede.
23 februari 2017 – advies politiereglement – de jeugdraad was akkoord met alle aanpassingen en gaf gunstig advies – advies werd dus gevolgd
4 september 2018 - advies in verband met aankoop en aanleg van een speelbos – hier werd er door de jeugdraad gevraagd om hen te betrekken in de inrichting en er werd gevraagd een afsluiting te voorzien aan de straatkant – de inrichting werd besproken op de jeugdraad en de jeugdverenigingen werden ook uitgenodigd voor het participatiemoment dat georganiseerd werd – de input van de jeugdraad werd meegenomen in de besprekingen van het speelbos en er zal op termijn ook een afsluiting komen aan de straatkant – project is nog lopende – advies zal gevolgd worden
9 maart 2020 - aanpassing fuifreglement – de voorgestelde aanpassingen (door de jeugdregio) werden gunstig geadviseerd door de jeugdraad – advies werd dus gevolgd
9 maart 2020 - verlaging leeftijd administratieve sancties van 16 naar 14 jaar – jeugdraad gaf gunstig advies – advies werd gevolgd
18 maart 2021 - toegankelijkheidsregeling domein Gaasbeek – advies werd gevraagd door Natuur en Bos – jeugdraad gaf gunstig advies
7. In het verslag van de vergadering van de Jeugdraad van 20 februari staat vermeld dat de schepen ( in casu Johan Limbourg) meegeeft dat er in de toekomst plannen zijn om iets te doen aan de infrastructuur van het jeugdhuis. Verdere en concretere uitwerking moet nog volgen. Als het zover is, worden de verschillende partners zeker betrokken. Werd de Jeugdraad reeds officieel op de hoogte gesteld van het feit dat het voorziene bedrag in het Meerjarenplan ( 176 191,76 €) volledig werd geschrapt ?
Er werd op de vergadering door mij meegegeven dat het budget ingeschreven voor het jeugdhuis nog onzeker was en dat er nog moest bekeken worden welk budget er uiteindelijk ter beschikking zou zijn. Maar de initiële, grootse plannen heb ik terug wat in de kast moeten steken. Maar belangrijk is dat er opnieuw een actieve groep is dat het jeugdhuis nieuw leven wil inblazen. Met de budgetten die er nu zijn, zijn zij bereid een nieuwe start te nemen. We zien wel naar de toekomst toe want waar het jeugdhuis nu staat is het ook geen ideale combinatie als men in de zomer iets wil organiseren en dit zo dicht bij de camper plaatsen.
De voorzitter sluit de zitting op 22/06/2022 om 23:30.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Irina De Knop
wnd. voorzitter - burgemeester