De parkeerzone ter hoogte van Brusselsestraat 86-88-88A wordt meer en meer gebruikt door vrachtwagens, mobilhomes, autocars en andere zware voertuigen en dit soms voor langere periodes. Omdat ze niet alleen een gedeelte van de beschikbare parkeerplaatsen innemen maar ook de parking zelf stukrijden is het aangewezen om deze parking enkel voor personenwagens in te richten.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De dienst ontving reeds meerdere klachten over geparkeerde vrachtwagens, mobilhomes, autocars en andere zware voertuigen op de parking ter hoogte van Brusselsestraat 86-88-88A. Aangezien deze voertuigen niet enkel de beschikbare parkeerruimte innemen, maar ook de parking zelf stukrijden, is het aangewezen om deze parking enkel voor personenwagens, volgens het verkeersbord F9b, in te richten.
Er werd advies ingewonnen bij AWV aangezien de parking gelegen ter hoogte van Brusselsestraat 86-88-88A wordt ingedeeld bij de gewestwegen.
In de e-mail van 8 februari 2023 liet de heer Raf Van den Broeck, regiomanager AWV Vlaams-Brabant, weten dat vrachtwagenparkeren een knelpunt is en dat de parking al bij al een vrij geschikte locatie is waar dergelijke voertuigen zonder (verkeers)veiligheidsproblemen kunnen parkeren. Doch, deze locatie zal ingericht worden als hoppinpunt waarbij op dat moment het parkeren van zware voertuigen sowieso ongewenst en onmogelijk is. Het reeds instellen van een parkeerverbod voor zware voertuigen kan gezien worden als een voorafname en wordt dus ook positief geadviseerd vanuit AWV.
Artikel 1:
Op de parking ter hoogte van Brusselsestraat 86-88-88A te Sint-Martens-Lennik is parkeren toegelaten uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.
Artikel 2:
Deze maatregel zal ter kennis gebracht worden door het plaatsen van het verkeersbord E9b "parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen".
Het plaatsen, het onderhoud en de eventuele vervanging zijn ten laste van de gemeente. De tekens en markeringen in de directe omgeving, die tegenstrijdig zijn met de bepalingen van dit reglement, moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Artikel 3:
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.