De voorzitter opent de zitting op 26/03/2025 om 19:55.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 26/02/2025 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren :
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 26/02/2025 worden goedgekeurd.
Artikel 75, paragraaf 3, 4°, zoals gewijzigd door het Instrumentendecreet van 26 mei 2023, bepaalt dat financiële lasten slechts kunnen worden opgelegd als dit geregeld wordt in een stedenbouwkundige verordening. Sinds 1 januari 2024 is deze regelgeving in werking getreden, het is daarom aangewezen dat de gemeente zo spoedig mogelijk over een definitief goedgekeurde stedenbouwkundige verordening beschikt.
Artikel 2.3.2 van de VCRO legt de goedkeuringsprocedure voor gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen vast. De relevante delen hiervan luiden: “§ 2. (…) Het college van burgemeester en schepenen is belast met het opmaken van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen en neemt de nodige maatregelen tot opmaak. Het college van burgemeester en schepenen legt het ontwerp van stedenbouwkundige verordening voor advies voor aan het departement, de deputatie en aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Het departement en de deputatie geven advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in paragraaf 2/1, derde lid, 1° tot en met 5°. De adviezen worden binnen dertig dagen na de ontvangst van het dossier naar het college van burgemeester en schepenen gestuurd. Als er geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereisten worden voorbijgegaan. Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek duurt dertig dagen en wordt minstens aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. De Vlaamse Regering stelt nadere regels voor het openbaar onderzoek vast. De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen tien dagen na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement.”
Sommige gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen moeten worden onderworpen aan een plan-m.e.r.-screening. In bepaalde gevallen vormen stedenbouwkundige verordeningen geen kader voor de vergunningverlening. De voorliggende verordening inzake lasten omvat geen randvoorwaarden voor de toekenning van omgevingsvergunningen. Deze verordening zal weliswaar worden toegepast bij de afgifte van omgevingsvergunningen, maar vormt geen beoordelings- of toetsingskader bij de vraag of een vergunning al dan niet kan worden verleend. Er wordt een duidelijk juridisch onderscheid in de wetgeving gemaakt tussen enerzijds voorwaarden, die wel dienen om een aanvraag vergunbaar te maken, en anderzijds lasten, die dat oogmerk niet hebben. De vraag of een ontwerp voor vergunning in aanmerking komt en bijvoorbeeld voldoende openbaar domein of andere infrastructuur voorziet in de vergunningverlening (en de milieueffectbeoordeling (project-MER, ontheffing of project-m.e.r.-screening) van de vergunningsaanvraag) wordt bekeken en niet in deze verordening wordt vastgelegd. De getallen inzake de last in natura een louter mathematische doelstelling van kostenafweging tussen natura en financiële last hebben. Een plan-mer-screening is aldus niet vereist omdat deze verordening zich louter beperkt tot het onderwerp “lasten”.
Deze verordening inzake lasten vormt geen kader om te bepalen of een vergunning verleend kan worden, wat de finaliteit is van voorwaarden, maar strekt ertoe om de financiering mogelijk te maken van de bijkomende taken die de overheid door de uitvoering van een vergunning op zich moet nemen. Deze verordening heeft as such geen significante effecten op beschermde soorten en habitattypes in habitat- en vogelrichtlijngebieden. Een passende beoordeling is aldus niet vereist omdat deze verordening zich louter beperkt tot het onderwerp “lasten”.
De redenen waarom bepaalde opties gekozen worden, zijn uiteengezet en gemotiveerd in de rechterkolom van de verordening zelf.
Een openbaar onderzoek van minstens 30 dagen werd gehouden van 24 juni 2024 tot en met 24 juli 2024. Dit openbaar onderzoek werd bekend gemaakt: het Belgisch Staatsblad op 14 juni 2024, via een bericht op de website van de gemeente op 24 juni 2024, en via een bericht in het infomagazine van de gemeente Lennik dat in alle brievenbussen van de gemeente werd verspreid de laatste week van juni 2024.
Tijdens dit openbaar onderzoek werden twee standpunten, opmerkingen en bezwaren geformuleerd. Deze worden als volgt besproken:
De leden van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening hebben kennis genomen van het ontwerp van de Gemeentelijke Stedenbouwkundige Verordening inzake Lasten bij Omgevingsvergunningen en geven op 28 juni 2024 een gunstig advies met volgende opmerkingen: De Gecoro geeft een positief advies over voorliggende verordening zonevreemde lasten, maar benadrukt dat de Vlaamse Regering zonevreemde woningen niet hoeft te belasten.
Op 19 juni 2024 werd het advies van de deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant ingewonnen. De deputatie bracht op 16 juli 2024 een gunstig advies uit met volgende opmerkingen:
Op 19 juni 2024 werd het advies van het departement Omgeving ingewonnen. Het departement bracht geen advies uit.
De verdere procedure wordt als volgt geregeld in de VCRO: “Art. 2.3.2. § 2/1. De deputatie en de Vlaamse Regering beschikken over een termijn van vijfenveertig dagen, die ingaat de dag na de betekening, vermeld in paragraaf 2, achtste lid, om de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening te schorsen. Een schorsing kan niet gedeeltelijk zijn. De Vlaamse Regering kan binnen de voormelde termijn een definitief vastgestelde gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ook geheel of gedeeltelijk vernietigen. Een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit wordt binnen een ordetermijn van tien dagen met een beveiligde zending bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen. Binnen de ordetermijn, vermeld in het eerste lid, bezorgt de Vlaamse Regering een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit aan de deputatie. Als de deputatie een schorsingsbesluit neemt, bezorgt ze daarvan binnen de voormelde ordetermijn een afschrift aan het departement. Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kan alleen worden geschorst: 1° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening uitvoering geeft aan een optie uit het gemeentelijk beleidsplan ruimte waarbij de Vlaamse Regering of de deputatie voorbehoud heeft gemaakt overeenkomstig artikel 2.1.11, § 2, tweede lid; 2° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening uitvoering geeft aan een beleidskader van het gemeentelijk beleidsplan ruimte dat de Vlaamse Regering niet meer geldig heeft verklaard overeenkomstig artikel 2.1.5, § 2, tweede lid, of dat de provincieraad niet meer geldig heeft verklaard overeenkomstig artikel 2.1.8, § 2, tweede lid; 3° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kennelijk onverenigbaar is met een beleidskader of, in voorkomend geval, een ontwerp van beleidskader van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen of het provinciaal beleidsplan ruimte; 4° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met een gewestelijke of provinciale stedenbouwkundige verordening of, in voorkomend geval, een ontwerp van gewestelijke of provinciale stedenbouwkundige verordening; 5° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met artikel 2.3.1 of 4.2.5; 6° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening; 7° wegens de niet-naleving van een substantiële vormvereiste. De Vlaamse Regering gaat alleen over tot vernietiging als ze van oordeel is dat de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in het derde lid, niet kan worden hersteld, weggewerkt of opgelost door het volgen van de procedure, vermeld in paragraaf 2/2. § 2/2. In geval van schorsing beschikt de gemeenteraad over een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de verzending van het schorsingsbesluit aan het college van burgemeester en schepenen, om de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening opnieuw definitief vast te stellen. Bij de definitieve vaststelling van de verordening kunnen ten opzichte van de geschorste verordening alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit het schorsingsbesluit. De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt samen met het nieuwe besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement. Als de gemeenteraad binnen de voormelde termijn van negentig dagen geen nieuw besluit tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening neemt, vervallen het geschorste gemeenteraadsbesluit en het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening. Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.”
De financiële weerslag van dit besluit is voorzien in het meerjarenplan:
● De geraamde opbrengst voor zonevreemde woningen tussen 2.500,00 en 5.000,00 euro jaarlijks. (art. 2).
Artikel 1:
De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake lasten voor zonevreemde woningen, zoals in bijlage gevoegd bij deze gemeenteraadsbeslissing, wordt definitief goedgekeurd.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het verder zetten van de decretaal voorziene goedkeuringsprocedure.
Aanvraag voor het inrichten van een parkeerplaats voor mindervaliden op de parkeerzone ter hoogte van Alfred Algoetstraat 4-6.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Aan de Alfred Algoetstraat te Lennik zijn een aantal (para)medische praktijken gelegen zoals een huidartsenpraktijk, een praktijk voor cardiologie en kinderpsychologie, een oogartsenpraktijk en een apotheek.
Door de aard van deze beroepspraktijken is het aangewezen om een extra parkeerplaats voor mindervaliden aan te brengen in de buurt.
Als locatie wordt voorgesteld de vrij gelegen parkeerplaats ter hoogte van Alfred Algoetstraat 4-6. Door hier een extra parkeerplaats voor mindervaliden in te richten is er in elke rijrichting een parkeerplaats wat zorgt voor een vermindering van het aantal keerbewegingen en manoeuvreerbewegingen op de N282.
De inrichting van deze mindervalideplaats werd voorgelegd aan het Agentschap Wegen en Verkeer tijdens het structureel overleg van 5 maart 2025. Zij hadden geen bezwaar op de inrichting of locatie.
Artikel 1:
Op de parkeerplaats gelegen ter hoogte van Alfred Algoetstraat 4-6 geldt:
parkeren is toegelaten; op de parkeerplaats wordt het parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door mindervaliden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens
Artikel 2:
De technische dienst van de gemeente Lennik staat in voor de inrichting van de parkeerplaats voor mindervaliden.
Artikel 3:
Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen en aan de politiezone Pajottenland voor handhaving.
Inrichten parkeerverbod op de kasseistrook op de Assesteenweg (N285) ter hoogte van de toekomstige loods
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het voormalige gebouw van De Watergroep, gelegen aan de Assesteenweg 116 werd aangekocht door de gemeente met als doel de technische dienst hier te centraliseren.
Als de grote bestelwagen, vrachtwagen en tractoren met aanhangwagens van de technische dienst op de site van de loods willen geraken moet er met deze voertuigen achteruit binnen gereden worden. Momenteel dient hiervoor telkens de steenweg gedwarst te worden waardoor het verkeer wordt opgehouden en wat gevaarlijke situaties met zich mee kan brengen, voornamelijk tijdens de spits en bij start en einde van de school.
Om deze gevaarlijke situatie te verbeteren werd voorgesteld een parkeerverbod in te voeren op de kasseistrook voor het terrein, Assesteenweg 116.
Op het structureel overleg van 5 maart 2025 tussen de gemeente Lennik en het Agentschap Wegen en Verkeer werd deze problematiek besproken. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat akkoord met een parkeerverbod over de volledige breedte van het perceel gelegen Assesteenweg 116.
De voorzien maatregel betreft een gewestwegen.
Artikel 1:
Op de Assesteenweg (N285)
geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 2:
Het aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen.
Artikel 3:
Het aanvullend reglement wordt tevens overgemaakt via aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be, daar het hier een gewestweg betreft.
Artikel 4:
De technische dienst van de gemeente Lennik zal instaan voor het plaatsen van de nodige signalisatie.
Inrichten parkeerstroken op de Assesteenweg (N285) ter hoogte van de Ark van Pollare waarbij op een gedeelte van de parkeerstrook het parkeren enkel toegelaten is voor motorfietsen, personenwagens, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De dienst mobiliteit ontving op 7 februari 2025 volgende email :
Deze mail naar aanleiding van ons telefoontje deze week. Namens VZW de Ark Van Pollare die zich situeert op volgend adres: Assesteenweg 57 te Lennik zouden wij graag een parkeerverbod willen aanvragen voor vrachtwagens op de parkingplaats op de Assesteenweg Nr.57. Zoals velen weten, houden wij elke 1ste zondag van de maand een openpoortjesdag op ons asiel waar iedereen welkom is om een bezoekje te brengen. Op sommige dagen verwachten wij veel volk maar helaas verhinderen de vrachtwagens op de steenweg onze bezoekers, rekening houdend dat er bezoekers zijn met kleine kinderen alsook minder mobiele mensen. Door de vrachtwagens vinden onze bezoekers heel weinig tot geen plaats waardoor ze zich veel verder moeten parkeren of zelfs gewoon doorrijden omdat er geen plaats is om te parkeren. En dit is niet aangenaam, zowel niet voor ons als voor onze bezoekers. Daardoor zouden wij graag een aanvraag willen doen om elke 1ste zondag van de maand een verbod te zetten op vrachtwagens desnoods een totaal verbod op de parkingplaats die zich situeert ter hoogte van huisnummer 57, zodanig dat wij onze bezoekers kunnen verwelkomen tijdens onze openpoortjesdag.
Naast de openpoortjesdag organiseert de vzw ook beperkte activiteiten op woensdagnamiddag en in schoolvakanties voor kinderen met en zonder beperking.
Omdat het niet haalbaar is voor de technische dienst om elke maand parkeerverbod te gaan plaatsen werd gekeken naar een permanente oplossing.
Vrachtwagens die parkeren op het openbaar domein zorgen vaak voor de nodige hinder en overlast doch dienen we ook voor hen de nodige ruimte te voorzien.
De parkeerstrook is 158 meter lang, waarvan we 72 meter willen reserveren voor personenwagens. Op deze manier creëren we ruimte voor zowel vrachtwagens en bieden we een oplossing voor de Ark van Pollare, zodat beide gebruikers optimaal kunnen parkeren.
Op het structureel overleg van 5 maart 2025 tussen de gemeente Lennik en het Agentschap Wegen en Verkeer werd deze vraag besproken. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat akkoord met een parkeerverbod voor vrachtwagens op een gedeelte van de parkeerstrook ter hoogte van Assesteenweg 57.
De voorzien maatregelen betreffen gewestwegen.
Artikel 1:
Op de Assesteenweg (N285)
geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 2:
Het aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen.
Artikel 3:
Het aanvullend reglement wordt tevens overgemaakt via aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be, daar het hier een gewestweg betreft.
Artikel 4:
De technische dienst van de gemeente Lennik zal instaan voor het plaatsen van de nodige signalisatie.
ER werden materiële fouten gemaakt door het studiebureau bij de definitieve vaststelling van het rooilijnplan in het dossier Lombeeksestraat, Hunselstraat, Hunselberg, Tuitenbergstraat, Nellekenstraat, Eizeringenstraat (deel) en Puttekensveldweg
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
De gemeenteraad heeft op 22 juni 2022 het ontwerp van rooilijnplan voor Lombeeksestraat, Hunselstraat, Hunselberg, Tuitenbergstraat, Nellekenstraat, Eizeringenstraat (deel) en Puttekensveldweg en het daaraan gekoppelde onteigeningsbesluit voorlopig vastgesteld.
De gemeenteraad heeft op 28 september 2022 de rooilijn voor Lombeeksestraat, Hunselstraat, Hunselberg, Tuitenbergstraat, Nellekenstraat, Eizeringenstraat (deel) en Puttekensveldweg definitief vastgesteld.
De wettelijke bekendmaking in het Belgisch Staatblad is gepubliceerd op 12 juli 2022.
Tijdens de grondverwervingen uitgevoerd door Aquafin is gebleken dat er bij de definitieve vaststelling rooilijn er in drie dossiers een zuivere materiële fout werd gemaakt door het studiebureau.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt volgende vergoeding goed door een fout van materiële vergissing in volgende dossiers:
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) voor Riobra aan te duiden.
De heer Limbourg werd voorgedragen als lid van het regionaal bestuurscomité West van Riobra.
De BAV Riobra vraagt echter ook de voordracht als kandidaat bestuurder van de heer Limbourg.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Riobra.
Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
In het besluit van 26 februari jongstleden bevestigt de gemeenteraad van Lennik dat de heer schepen Limbourg werd voorgedragen als lid van het regionaal bestuurscomité West van Riobra.
We ontvingen op woensdag 5 maart 2025 onderstaande mail van Riobra:
Gezien de gemeenteraad van Lennik wellicht niet vóór de buitengewone algemene vergadering van Riobra (volgende week woensdag) meer bijeenkomt, ligt een oplossing bij een besluit van het college van burgemeester en schepenen waarmee het zich sterk maakt dit ontbrekende element - de voordracht van de heer schepen Limbourg als lid van het RBC West van Riobra namens Lennik én als kandidaat-bestuurder - te willen aanvullen op het gemeenteraadbesluit van 26 februari jongstleden en deze aanvullende voordracht van de heer schepen Limbourg als kandidaat-bestuurder van Riobra te laten bekrachtigen door het eerstvolgende gemeenteraad van 26 maart 2025. Mocht een dergelijk collegebesluit ons digitaal kunnen bereiken vóór woensdag 12 februari 2025, samen met het besluit van 26 februari 2025, dan kan de voordracht van de heer schepen Limbourg als kandidaat-bestuurder alsnog aan de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 12 maart 2025 worden voorgelegd.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 10 maart 2025 de voordracht van de heer Johan Limbourg als kandidaat bestuurder voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) goedgekeurd.
Met 15 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Met 15 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De gemeenteraad draagt de heer Johan Limbourg, schepen, voor als kandidaat-lid voor het regionaal Bestuurscomité (RBC) van de opdracht houdende vereniging Riobra én als kandidaat bestuurder, voor de rest van de legislatuur. De voordracht van Johan Limbourg als kandidaat bestuurder werd goed gekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 10 maart 2025 en wordt bekrachtigd door de gemeenteraad.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het vennootschapssecretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Een actualisering van het camerareglement naar aanleiding van de vernieuwing en uitbreiding van het camerabewakingssysteem in Lennik.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het bestaande camerabewakingssysteem dateert uit 2003 en voldoet niet meer aan de hedendaagse standaard. Tevens zijn zowat alle camera’s door slijtage aan vervanging toe. Daarom heeft gemeente Lennik in samenspraak met PZ Pajottenland zijn bestaande camerabewakingssysteem gemoderniseerd en uitgebreid in september 2024.
Cameratoezicht is een nuttig hulpmiddel voor de objectieve waarneming van overlast of van feiten die een misdrijf opleveren of schade veroorzaken en voor de ontradende aanpak ervan. De gemeente Lennik is houder van de opgenomen beelden van de camera’s die door hen worden ingezet en gebruikt. Het vernieuwde systeem zal ook gebruikt worden door de lokale politie voor zowel het rechtstreeks bekijken van live beelden als voor het achteraf bekijken van opgenomen beelden. De beelden worden voor beperkte tijd opgeslagen.
De modernisering en uitbreiding van het camerabewakingssysteem maken enkele kleine aanpassingen aan het reglement cameratoezicht noodzakelijk.
Geen financiële impact.
Artikel 1:
De gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2021 met betrekking tot de goedkeuring van het reglement cameratoezicht op het openbaar domein door lokaal bestuur Lennik, wordt ingetrokken.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd reglement cameratoezicht goed.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen zal jaarlijks rapporteren aan de gemeenteraad over het gebruik en de resultaten van het cameragebruik verordening.
Artikel 4:
Het reglement bevat onderstaande inhoud.
Reglement Cameratoezicht gemeente Lennik
Inhoud
Artikel 1: Begripsbepalingen. 1
Artikel 2: Doel van de verwerking van de beelden. 1
Artikel 3: Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van de beelden. 2
Artikel 4: Soorten van gegevens, wijze van verkrijging. 2
Artikel 5: Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden. 2
Artikel 6: Toegang tot de beelden. 2
Artikel 7: Verbanden met andere persoonsregistraties. 3
Artikel 8: Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties. 3
Artikel 9: Verwijdering en vernietiging van gegevens. 3
Artikel 10: Informatieplicht 3
Artikel 11: Inzagerecht 3
Artikel 12: Inwerkingtreding – overgangsbepalingen. 3
Artikel 1: Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
1. “wet van 30 juli 2018”: de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
2. “camerawet”: wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s;
3. “verantwoordelijke voor de verwerking”: degene die de beslissing neemt tot het plaatsen van het camerasysteem en dit systeem ook beheert. De algemeen directeur van de gemeente Lennik is de verantwoordelijke voor de verwerking van de opname en gemaakte beelden;
4. “GBA”: De gegevensbeschermingsautoriteit;
5. “cameratoezicht”: toezicht met behulp van camera- en videotechnieken voor veiligheidsdoeleinden;
6. “verwerking van beelden”: elk opnamesysteem, analoog of numeriek, al dan niet onderbroken, met of zonder bewaring van deze opnames, op welke drager dan ook;
7. “verplaatsbare camera”: de (vaste) camera die verplaatst kan worden van een plaats die onder toezicht staat naar een andere plaats die onder toezicht staat, afhankelijk van de ernst en de frequentie van overlast, schade of misdrijven, zonder dat deze camera gedurende de vaststellingen verplaatst kan worden;
8. “mobiele camera”: de camera die verplaatst wordt tijdens de observatie teneinde vanaf verschillende plaatsen en posities te filmen.
9. “Het College”: Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lennik.
Artikel 2: Doel van de verwerking van de beelden
De verwerking van de beelden omvat volgende doelstellingen:
- voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van misdrijven en overtredingen en inbreuken op het algemeen politiereglement en andere gemeentelijke of provinciale en gewestelijke reglementen en decreten met een bijzondere aandacht voor het voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van misdrijven tegen veiligheid van personen of goederen en overlast;
- verschaffen van informatie die de politie in staat stelt bedoelde overlast en misdrijven op te sporen en te vervolgen;
- daders, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers opsporen en identificeren;
- optimaliseren van de ingezette gemeentelijke preventie maatregelen in combinatie met politietoezicht;
- het optreden van politie adequaat en goed voorbereid uit te voeren n.a.v. ordeverstoringen en in het bijzonder bij geweldsdelicten;
- het monitoren van de verkeersmobiliteit, het garanderen van de verkeersvlotheid en de strijd tegen sluipverkeer;
- de bewaking- en beveiliging van haar infrastructuur.
Artikel 3: Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van de beelden
De verwerking van de beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de zones onder cameratoezicht.
De verplaatsbare bewakingscamera’s kunnen worden geplaatst op locaties waar overlast, verstoringen van openbare orde, of misdrijven en overtredingen worden vastgesteld of verwacht worden.
Er wordt op toegezien dat de bewakingscamera’s niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor de verantwoordelijke voor de verwerking niet zelf de gegevens verwerkt, tenzij hij daarvoor expliciet de toestemming heeft van de verantwoordelijke voor de verwerking van de betrokken plaats.
Artikel 4: Soorten van gegevens, wijze van verkrijging
De verwerking van de beelden bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat personen te identificeren zijn.
De in het eerste lid bedoelde gegevens worden verkregen met behulp van camera’s in de openbare ruimte die al dan niet in real time opgevolgd worden.
Bewakingscamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.
Elk heimelijk gebruik van bewakingscamera’s is verboden.
Artikel 5: Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden
De verantwoordelijke voor de verwerking van de beelden is het college van burgemeester en schepenen. Het CBS machtigt de personen die de beelden mogen raadplegen en verwerken.
De beelden moeten een waarmerk bevatten om de echtheid ervan te garanderen.
De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.
Artikel 6: Toegang tot de beelden
De apparatuur voor het systeem van de camerabewaking staat opgesteld in de lokalen van het lokaal bestuur Lennik, teneinde de toegankelijkheid tot het systeem te kunnen bewaken. Via een beveiligde VPN-verbinding kunnen de beelden in het politiehuis van politiezone Pajottenland geraadpleegd worden.
De gemeente duidt in samenspraak met de korpschef van politiezone Pajottenland de personen aan die toegang hebben tot het bekijken en mededelen alsook tot de verwerking van de beelden en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld binnen het kader van de gestelde doelstellingen. Rechtstreeks toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden:
- de korpschef van de politiezone Pajottenland;
- de door de korpschef aangewezen politiefunctionarissen van de politiezone Pajottenland.
- de door de verantwoordelijke voor de verwerking aangewezen lokale ambtenaren.
Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
De korpschef waakt erover dat, voor wat betreft de toegangen die beheerd worden door de politie, onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.
Bij langdurige afwezigheid van de verwerker of bij hoogdringendheid of noodzaak kan er een vervanger aangewezen worden voor de gemachtigde.
In het geval van een onderzoek naar overlast, kan de verwerker de verkregen gegevens doorgeven aan de bevoegde ambtenaren voor het opmaken ven een proces-verbaal voor een inbreuk op gemeentelijke, provinciale of gewestelijke reglementen of decreten.
Artikel 7: Verbanden met andere persoonsregistraties
Deze verwerking van beelden heeft in principe geen verbanden met andere persoonsregistraties.
De bevoegde ambtenaren kunnen de gegevens uit de registratie gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstelling, vermeld in artikel 2.
Artikel 8: Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden.
In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een inbreuk op gemeentelijke, provinciale of gewestelijke reglementen of decreten, kunnen ook gegevens worden verstrekt aan de betreffende bevoegde ambtenaren.
Artikel 9: Verwijdering en vernietiging van gegevens
De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk met een maximum van 1 maand.
Alleen in het geval gegevens noodzakelijk zijn voor opsporingsonderzoek van de politie en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden.
De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond.
Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.
Artikel 10: Informatieplicht
De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de invalswegen/de toegang tot de plaatsen die onder toezicht staan. De pictogrammen bevatten alle wettelijke verplichte vermeldingen.
Artikel 11: Inzagerecht
Iedere gefilmde persoon heeft een recht van toegang tot de beelden.
Hij richt daartoe een gemotiveerd verzoek aan de verantwoordelijke voor de verwerking conform de wet van 30 juli 2018.
Artikel 12: Inwerkingtreding – overgangsbepalingen
Dit reglement treedt in werking de dag na goedkeuring door de gemeenteraad.
De beslissing tot het plaatsen van de bewakingscamera’s wordt meegedeeld via www.aangiftecamera.be, uiterlijk de dag vóór die waarop de bewakingscamera’s in gebruik worden genomen.
Op 8 februari 2024 kwam Nina Paschalidis, een milieukundige van Logo Zonneland, een toelichting geven op de veiligheidscel over de meerwaarde en noodzaak van een lokaal gezondheidsplan warme dagen naar aanleiding van de klimaatopwarming.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Hittekwetsbaarheidskaarten tonen aan dat er een stijging verwacht wordt van het aantal hittegolfdagen door de klimaatopwarming. Lennik heeft nu gemiddeld vier hittegolfdagen per jaar. Tegen 2100 loopt dit op naar 50 dagen per jaar. Ook het percentage hitte getroffenen zal tegen 2050 met 50% toegenomen zijn in Lennik.
Met behulp van de milieukundige van Logo Zenneland en de input van de gemeentediensten werd er een lokaal gezondheidsplan warme dagen opgesteld. Het actieplan moet de gezondheidseffecten van warme dagen op onze inwoners, kwetsbare doelgroepen en het gemeentepersoneel zoveel mogelijk beperken. De acties houden rekening met de specifieke noden van elke doelgroep.
De veiligheidscel keurde op 13 februari het lokaal gezondheidsplan warme dagen Lennik goed.
Geen financiële impact.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt het lokaal gezondheidsplan warme dagen Lennik goed.
Om de continuïteit van de provinciale dienstverlening in het kader van GAS te garanderen, stelt de provincie Vlaams-Brabant 3 bijkomende sanctionerende ambtenaren aan.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De provincie heeft een dienstverlenende opdracht naar de gemeenten toe en zij kan een ambtenaar ter beschikking stellen.
Het is wenselijk een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.
De procedure vereist enige juridische kennis enerzijds en anderzijds waarborgt een afwikkeling op provinciaal niveau een eenvormige en neutrale beoordeling.
Eline Parys en Greet Van Eygen werden reeds als provinciaal sanctionerende ambtenaren aangesteld.
Om de continuïteit van de provinciale dienstverlening te garanderen, stelt de provincie Vlaams-Brabant 3 bijkomende sanctionerende ambtenaren aan.
Geen financiële impact.
Artikel 1:
De gemeenteraad wijst mevrouw Veerle Dedobbeleer, mevrouw Naomi Cornelissen en mevrouw Christel Deroost aan als ambtenaren belast met het opleggen van administratieve geldboetes.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Halle-Vilvoorde.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 21 maart 2025 ontvangen van raadslid Kristien Van Vaerenbergh
Op de gemeenteraad van 27 maart 2024 werd de verkoop van de tramstatie in Eizeringen goedgekeurd. Er werd een procedure openbare verkoop opgestart en na twee biedingsrondes werd een koper gevonden en een koopovereenkomst gesloten.
Uit het collegeverslag van 10 maart blijkt nu dat de verkoopakte niet kon worden verleden bij gebreke aan reactie van de koper.
Kan u toelichting geven wat er misliep? Welke verdere stappen zullen ondernomen worden? Zal u het pand opnieuw te koop aanbieden en wanneer acht u dat mogelijk?
Dank voor uw antwoord,
Kristien Van Vaerenbergh
Burgemeester Irina De Knop antwoordt:
Op 7 oktober 2024 werd door het college van burgemeester en schepenen het bod van SMR Soins Domicile aanvaard. Op 10 oktober werd de getekende aankoopbelofte verzonden aan de tegenpartij. Deze werd terug gezonden naar het lokaal bestuur met de melding van 'niet-afhaling'.
Er werd op verschillende manieren en momenten getracht contact op te nemen met de tegenpartij maar er werd geen enkele reactie ontvangen. Er werd contact opgenomen via Covast, die wij aanstelden om de verkoop te regelen maar zij kregen geen reactie meer. Ook de notaris van de tegenpartij geeft aan niet langer reactie te krijgen van SMR Soins Domicile.
Er kon dus niet overgegaan worden tot het verlijden van de akte. Gezien de authentieke akte niet werd verleden door de fout van de bieder/tegenpartij en de koper onbereikbaar is, kunnen we niet anders dan overgaan tot de gerechtelijke ontbinding van de verkoop. Voor het uitvoeren van deze gerechtelijke ontbinding zullen we ons laten begeleiden door meester Ben Van Biesen. Er zal ook een gepaste schadevergoeding gevraagd worden aan de tegenpartij. Het ontwerp van de ingebrekestelling is klaar en zal eerstdaags verzonden worden. Als men niet reageert, zal de gerechtelijke ontbinding opgestart worden.
We kunnen risico van buitengerechtelijke ontbinding niet nemen omdat het B.W schrijft dat dit op eigen risico is en dat kunnen we niet nemen als we het aan iemand anders willen verkopen.
Als deze procedure afgerond wordt, zal het opnieuw verkocht worden.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaand voorstel hebben we op vrijdag 21 maart 2025 ontvangen van raadsleden Lien De Slagmeulder en Cindy De Greef
Voor veel mensen is een huisdier meer dan alleen een dier; het is een volwaardig lid van het gezin. Het verlies van een huisdier kan dan ook bijzonder zwaar wegen. Steeds vaker uiten inwoners de wens om na hun overlijden samen met hun geliefde huisdier begraven te worden.
Sinds de Vlaamse Regering het decreet in februari 2024 heeft aangepast, kunnen gemeenten inwoners die mogelijkheid ook effectief bieden. In Lennik bestaat deze optie vandaag nog niet. Met dit voorstel willen we inwoners de kans geven om op een respectvolle en waardige manier samen met hun huisdier begraven te worden.
Daarom stellen wij voor om:
Voorstel van beslissing:
Voor de N-VA+ fractie
Lien De Slagmeulder en Cindy De Greef
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt het voorstel niet goed.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 21 maart 2025 ontvangen van N-VA + Lennik
Door een wijziging van het decreet lokaal bestuur moeten vanaf 2 maart 2023 alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er één oprichten. Dat moet zowel in de gemeente als in het OCMW.
De nieuwe deontologische code werd goedgekeurd op de raad van 26 april 2023 en is nog steeds van kracht.
Artikel 34 van het reglement bepaalt het volgende:
“De gemeenteraad /raad voor maatschappelijk welzijn richt een deontologische commissie op. Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter is van de deontologische commissie.
Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.”
Tijdens de gemeenteraad van februari 2025 werd bij monde van raadslid Karel Van Belle gevraagd over te gaan tot samenstelling van deze commissie, hetgeen ook decretaal voorgeschreven is.
Bij ontvangst van de agenda voor maart stelt onze fractie vast dat dit punt niet geagendeerd werd.
Voorstel
Voorzitter van de gemeenteraad en het College engageren zich de voordracht akten van de kandidaat leden van de deontologische commissie op te vragen bij de verschillende factie zodanig dat de deontologische commissie ten laatste op de raad van april kan worden samengesteld
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt het voorstel niet goed.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 21 maart 2025 ontvangen van raadslid Stefaan Jans
RUP Moensveld – Stand van zaken.
In de eerste helft van 2023 werd een startnota voorgesteld van het RUP
MOENSVELD. Het RUP zou een stedenbouwkundige oplossing bieden aan KFC
Sint-Martens en bij uitbreiding andere outdoor balsporten.
Verder zou dit RUP een gelegenheid zijn om het moeras tussen de Lindeveldweg en
de Lange Tramweg te bestendigen in de functie van waterbuffer. Een ander
bestaand bufferbekken aan de sporthal zou ook uitgebreid worden en eindelijk
kunnen dienen waarvoor het oorspronkelijk gemaakt werd: opvangen en bufferen
van REGENwater. Daartoe moet vervuild water dat er nu in stroomt naar elders
afgeleid worden.
Deze buffers passen perfect in het ‘Hemelwater en Droogteplan’ dat in november
2024 op deze gemeenteraad werd goedgekeurd.
Het is lang geleden dat we nog iets vernamen over dit RUP.
Wat is de stand van zaken?
Heidi Elpers antwoordt:
Uiteraard gaan we RUP Moensveld opnieuw vastpakken. Omwille van het belang voor de waterhuishouding heeft het college uiteindelijk beslist om met twee deelgebieden te werken voor ‘moeras’ en ‘waterbekken’. Op die manier kan immers de VEN-compensatie gebeuren om de nodige ingrepen aan het bufferbekken mogelijk te maken.
Uit de adviezen van onder andere Departement Omgeving, Departement Landbouw en Visserij en de provincie Vlaams-Brabant kwam naar voor dat deze keuze wel uitgebreider onderzocht moet worden. Het betreft vooral een vraag naar uitdrukkelijke en uitgebreide motivering en onderbouwing. Dit wordt nu uitgewerkt en aangevuld in de scopingnota die we tegen augustus ten laatste verwachten (bijvoorbeeld waarom is de keuze voor het moeras als VEN-compensatie de beste optie, welke gevolgen heeft deze keuze voor landbouw, welke ingrepen zijn nodig aan het bufferbekken en waarom,…). Dit zijn vragen die opgelost moeten worden en duidelijk verwerken welke ingrepen we op bufferbekken dienen te doen.
Ook het luik mobiliteit, met name de ontsluiting van de sportterreinen en te voorziene parkeerplaatsen (zowel aantal als locatie) wordt nu verder bekeken. Bedoeling daarbij is in te zetten op een zo verkeersluwe mogelijk binnengebied. Ook de vlotte afwikkeling van de ontsluiting van de schoolomgeving wordt daarbij mee in rekening gebracht. Er is wel nog wat werk aan.
Er wordt nu vooral gewerkt aan de scopingsnota die tegen augustus moet klaar zijn. In september 2025 zal er een plenaire adviesronde komen. Parallel is Haviland een voorontwerp van voorschriften en grafisch plan (bestemmingen) aan het opmaken in voorbereiding op een plenaire adviesronde.
We pakken het dossier opnieuw vast.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
De voorzitter sluit de zitting op 26/03/2025 om 21:09.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Erik O
voorzitter