Een actualisering van het camerareglement naar aanleiding van de vernieuwing en uitbreiding van het camerabewakingssysteem in Lennik.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het bestaande camerabewakingssysteem dateert uit 2003 en voldoet niet meer aan de hedendaagse standaard. Tevens zijn zowat alle camera’s door slijtage aan vervanging toe. Daarom heeft gemeente Lennik in samenspraak met PZ Pajottenland zijn bestaande camerabewakingssysteem gemoderniseerd en uitgebreid in september 2024.
Cameratoezicht is een nuttig hulpmiddel voor de objectieve waarneming van overlast of van feiten die een misdrijf opleveren of schade veroorzaken en voor de ontradende aanpak ervan. De gemeente Lennik is houder van de opgenomen beelden van de camera’s die door hen worden ingezet en gebruikt. Het vernieuwde systeem zal ook gebruikt worden door de lokale politie voor zowel het rechtstreeks bekijken van live beelden als voor het achteraf bekijken van opgenomen beelden. De beelden worden voor beperkte tijd opgeslagen.
De modernisering en uitbreiding van het camerabewakingssysteem maken enkele kleine aanpassingen aan het reglement cameratoezicht noodzakelijk.
Geen financiële impact.
Artikel 1:
De gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2021 met betrekking tot de goedkeuring van het reglement cameratoezicht op het openbaar domein door lokaal bestuur Lennik, wordt ingetrokken.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd reglement cameratoezicht goed.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen zal jaarlijks rapporteren aan de gemeenteraad over het gebruik en de resultaten van het cameragebruik verordening.
Artikel 4:
Het reglement bevat onderstaande inhoud.
Reglement Cameratoezicht gemeente Lennik
Inhoud
Artikel 1: Begripsbepalingen. 1
Artikel 2: Doel van de verwerking van de beelden. 1
Artikel 3: Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van de beelden. 2
Artikel 4: Soorten van gegevens, wijze van verkrijging. 2
Artikel 5: Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden. 2
Artikel 6: Toegang tot de beelden. 2
Artikel 7: Verbanden met andere persoonsregistraties. 3
Artikel 8: Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties. 3
Artikel 9: Verwijdering en vernietiging van gegevens. 3
Artikel 10: Informatieplicht 3
Artikel 11: Inzagerecht 3
Artikel 12: Inwerkingtreding – overgangsbepalingen. 3
Artikel 1: Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
1. “wet van 30 juli 2018”: de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
2. “camerawet”: wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s;
3. “verantwoordelijke voor de verwerking”: degene die de beslissing neemt tot het plaatsen van het camerasysteem en dit systeem ook beheert. De algemeen directeur van de gemeente Lennik is de verantwoordelijke voor de verwerking van de opname en gemaakte beelden;
4. “GBA”: De gegevensbeschermingsautoriteit;
5. “cameratoezicht”: toezicht met behulp van camera- en videotechnieken voor veiligheidsdoeleinden;
6. “verwerking van beelden”: elk opnamesysteem, analoog of numeriek, al dan niet onderbroken, met of zonder bewaring van deze opnames, op welke drager dan ook;
7. “verplaatsbare camera”: de (vaste) camera die verplaatst kan worden van een plaats die onder toezicht staat naar een andere plaats die onder toezicht staat, afhankelijk van de ernst en de frequentie van overlast, schade of misdrijven, zonder dat deze camera gedurende de vaststellingen verplaatst kan worden;
8. “mobiele camera”: de camera die verplaatst wordt tijdens de observatie teneinde vanaf verschillende plaatsen en posities te filmen.
9. “Het College”: Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Lennik.
Artikel 2: Doel van de verwerking van de beelden
De verwerking van de beelden omvat volgende doelstellingen:
- voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van misdrijven en overtredingen en inbreuken op het algemeen politiereglement en andere gemeentelijke of provinciale en gewestelijke reglementen en decreten met een bijzondere aandacht voor het voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van misdrijven tegen veiligheid van personen of goederen en overlast;
- verschaffen van informatie die de politie in staat stelt bedoelde overlast en misdrijven op te sporen en te vervolgen;
- daders, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers opsporen en identificeren;
- optimaliseren van de ingezette gemeentelijke preventie maatregelen in combinatie met politietoezicht;
- het optreden van politie adequaat en goed voorbereid uit te voeren n.a.v. ordeverstoringen en in het bijzonder bij geweldsdelicten;
- het monitoren van de verkeersmobiliteit, het garanderen van de verkeersvlotheid en de strijd tegen sluipverkeer;
- de bewaking- en beveiliging van haar infrastructuur.
Artikel 3: Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van de beelden
De verwerking van de beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de zones onder cameratoezicht.
De verplaatsbare bewakingscamera’s kunnen worden geplaatst op locaties waar overlast, verstoringen van openbare orde, of misdrijven en overtredingen worden vastgesteld of verwacht worden.
Er wordt op toegezien dat de bewakingscamera’s niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor de verantwoordelijke voor de verwerking niet zelf de gegevens verwerkt, tenzij hij daarvoor expliciet de toestemming heeft van de verantwoordelijke voor de verwerking van de betrokken plaats.
Artikel 4: Soorten van gegevens, wijze van verkrijging
De verwerking van de beelden bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat personen te identificeren zijn.
De in het eerste lid bedoelde gegevens worden verkregen met behulp van camera’s in de openbare ruimte die al dan niet in real time opgevolgd worden.
Bewakingscamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.
Elk heimelijk gebruik van bewakingscamera’s is verboden.
Artikel 5: Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden
De verantwoordelijke voor de verwerking van de beelden is het college van burgemeester en schepenen. Het CBS machtigt de personen die de beelden mogen raadplegen en verwerken.
De beelden moeten een waarmerk bevatten om de echtheid ervan te garanderen.
De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.
Artikel 6: Toegang tot de beelden
De apparatuur voor het systeem van de camerabewaking staat opgesteld in de lokalen van het lokaal bestuur Lennik, teneinde de toegankelijkheid tot het systeem te kunnen bewaken. Via een beveiligde VPN-verbinding kunnen de beelden in het politiehuis van politiezone Pajottenland geraadpleegd worden.
De gemeente duidt in samenspraak met de korpschef van politiezone Pajottenland de personen aan die toegang hebben tot het bekijken en mededelen alsook tot de verwerking van de beelden en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld binnen het kader van de gestelde doelstellingen. Rechtstreeks toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden:
- de korpschef van de politiezone Pajottenland;
- de door de korpschef aangewezen politiefunctionarissen van de politiezone Pajottenland.
- de door de verantwoordelijke voor de verwerking aangewezen lokale ambtenaren.
Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
De korpschef waakt erover dat, voor wat betreft de toegangen die beheerd worden door de politie, onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.
Bij langdurige afwezigheid van de verwerker of bij hoogdringendheid of noodzaak kan er een vervanger aangewezen worden voor de gemachtigde.
In het geval van een onderzoek naar overlast, kan de verwerker de verkregen gegevens doorgeven aan de bevoegde ambtenaren voor het opmaken ven een proces-verbaal voor een inbreuk op gemeentelijke, provinciale of gewestelijke reglementen of decreten.
Artikel 7: Verbanden met andere persoonsregistraties
Deze verwerking van beelden heeft in principe geen verbanden met andere persoonsregistraties.
De bevoegde ambtenaren kunnen de gegevens uit de registratie gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstelling, vermeld in artikel 2.
Artikel 8: Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden.
In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een inbreuk op gemeentelijke, provinciale of gewestelijke reglementen of decreten, kunnen ook gegevens worden verstrekt aan de betreffende bevoegde ambtenaren.
Artikel 9: Verwijdering en vernietiging van gegevens
De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk met een maximum van 1 maand.
Alleen in het geval gegevens noodzakelijk zijn voor opsporingsonderzoek van de politie en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden.
De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond.
Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.
Artikel 10: Informatieplicht
De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de invalswegen/de toegang tot de plaatsen die onder toezicht staan. De pictogrammen bevatten alle wettelijke verplichte vermeldingen.
Artikel 11: Inzagerecht
Iedere gefilmde persoon heeft een recht van toegang tot de beelden.
Hij richt daartoe een gemotiveerd verzoek aan de verantwoordelijke voor de verwerking conform de wet van 30 juli 2018.
Artikel 12: Inwerkingtreding – overgangsbepalingen
Dit reglement treedt in werking de dag na goedkeuring door de gemeenteraad.
De beslissing tot het plaatsen van de bewakingscamera’s wordt meegedeeld via www.aangiftecamera.be, uiterlijk de dag vóór die waarop de bewakingscamera’s in gebruik worden genomen.