De voorzitter opent de zitting op 15/02/2023 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 25 januari 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren :
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 25 januari 2023 worden goedgekeurd.
De directeur komt graag toelichting geven aan de raadsleden, samen met het beleidsteam, over de meerjarenplanning van de gemeentelijke basisschool 't Rakkertje.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :
Bevoegdheidsgrond :
De directeur en het beleidsteam van de gemeentelijke basisschool 't Rakkertje geven toelichting over de meerjarenplanning van de school.
De wijze van toekenning van huisnummers moet worden vastgesteld in een gemeentelijk reglement. Dit reglement bevat tevens de bepalingen hoe en waar huisnummers moeten worden aangebracht. Omwille van de veiligheid wordt het verplicht om reflecterende huisnummers aan te brengen bij nieuwe of te hernummeren gebouwen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de nummering en de wijziging van de nummering van vergunde woningen, meergezinswoningen en andere gebouwen zoals commerciële gebouwen, kantoren, bedrijven, openbare gebouwen, kerken, zorginstellingen e.d. alsook voor het proactief nummeren van onbebouwde percelen.
Er is echter geen reglement waarin bepaald wordt hoe huisnummers worden toegekend, geschrapt, aangebracht,... Het is ook wenselijk om op een uniforme manier huis- en busnummers toe te kennen, volgens de richtlijnen van BeSt Address. Omwille van de veiligheid moet het ook mogelijk zijn om woningen en/of wooneenheden te hernummeren en om reflecterende huisnummers in te voeren voor nieuwe of te hernummeren gebouwen. Daarom wordt dit reglement voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 1:
Het gemeentelijk reglement inzake de toekenning van huis- en busnummers wordt als volgt goedgekeurd:
Hoofdstuk 1: Definities
Meergezinswoning: Woningen die twee of meer complete wooneenheden bevatten, meestal bewoond door afzonderlijke gezinnen.
Wooneenheid/Gebouweenheid: lokaal of geheel van aansluitende lokalen, hoofdzakelijk bestemd voor de huisvesting van een persoon of een groep van samenlevende personen.
CRAB: staat voor ‘Centraal Referentieadressenbestand’. Het CRAB is de authentieke bron voor adressen in Vlaanderen. Het bevat alle officiële adressen, en hun geografische locatie. Het wordt beheerd door de Vlaamse steden en gemeenten.
GIS: een informatiesysteem waarmee (ruimtelijke) gegevens of informatie over geografische objecten, zogeheten geo-informatie kan worden opgeslagen, beheerd, bewerkt, geanalyseerd, geïntegreerd en gepresenteerd.
Hoofdstuk 2: Toepassingsgebied
Elke stedenbouwkundig vergunde wooneenheid of gebouw, al dan niet voor huisvesting bestemd, moet genummerd worden.
Artikel 1:
Iedere stedenbouwkundig vergunde of vergund geachte wooneenheid, al dan niet bewoond, geheel of gedeeltelijk afgebroken, in opbouw of in heropbouw, krijgt een afzonderlijk nummer.
Stedenbouwkundig vergunde of vergund geachte gebouwen voor administratief, commercieel en industrieel gebruik en gebouwen voor gemeenschapsdoeleinden worden voorzien van een nummer, tenzij ze slechts een bijgebouw van een woning zijn.
Artikel 2:
Gebouwen die meer dan één woongelegenheid bevatten, krijgen elk een busnummer, in zoverre de gebouweenheden vergund of vergund geacht zijn.
Artikel 3:
Onbebouwde percelen:
Daar waar zich tussen bestaande gebouwen onbebouwde percelen grond bevinden, worden met het oog op de toekomst, nummers voorbehouden voor de eventueel op te richten woningen en gebouwen volgens een logische schatting door dienst Omgeving.
Artikel 4:
Administratiegebouwen, handels- of nijverheidsgebouwen:
Deze gebouwen worden genummerd als eengezinswoningen of appartementen naargelang de aard van het gebouw waar ze zijn gelegen.
Artikel 5:
Bijgebouwen:
Bijgebouwen zoals garages, bergplaatsen, loodsen, wagenhuizen, schuren, werkplaatsen, stallen, serres en dergelijke worden als aanhorigheden van het hoofdgebouw beschouwd, en krijgen geen afzonderlijk nummer toegewezen.
Gebouwen zoals stallen, loodsen en garages die geen bijgebouw van een hoofdgebouw zijn, krijgen een eigen nummer toegewezen op expliciete vraag van de eigenaar en na akkoord van het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk 3: Procedure voor de toekenning van huis- en busnummers
Artikel 6:
Huisnummers worden toegekend door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7:
Het definitief huisnummer wordt aan de aanvrager voor het eerst meegedeeld op de afgeleverde omgevingsvergunning.
Artikel 8:
Vanaf het moment dat de omgevingsvergunning wordt afgeleverd, zal het definitief huisnummer via registratie in het CRAB overgebracht worden in het geografisch informatiesysteem (GIS) van de gemeente zodat het nummer door de bevolkingsdienst kan worden toegekend bij de eerste inschrijving op het nieuwe adres.
Artikel 9:
Indien andere regelgeving het gebruik van een huisnummer voor een gebouw of deel van een gebouw waaraan geen huisnummer werd toegekend, noodzakelijk maakt, bvb. een voorlopige inschrijving wordt dezelfde wijze van nummeren toegepast. In dit geval geeft de toekenning van een nummer geen automatisch recht op het regulariseren en/of krijgen van een omgevingsvergunning.
Artikel 10:
De eigenaar of syndicus van de gebouwen of de door hen aangewezen beheerder deelt het juiste door het gemeentebestuur toegekende busnummer mee aan elke bewoner, met het oog op diens aangifte bij de bevolkingsdienst.
Hoofdstuk 4 : Wijze van nummering van gebouwen
Bij het toekennen van huisnummers worden volgende principes toegepast:
Artikel 11:
Voor éénzelfde straatnaam binnen een gemeente moet elk huisnummer uniek zijn.
Artikel 12:
De huisnummers worden toegekend daar waar er een hoofdtoegang is tot de openbare weg, behoudens uitzonderingen toegekend door de gemeente.
Artikel 13:
Het huisnummer is een numeriek getal en start nooit met nul. Het huisnummer is niet negatief en mag geen leestekens bevatten. Toevoeging van een letter is mogelijk zoals beschreven in art 17.
Artikel 14:
De nummering van de huizen en gebouwen in een straat begint bij voorkeur op de plaats die het dichtst ligt bij:
de Markt voor de woningen in het centrum en de wijken eromheen;
de kerk en/of het centrum van de deelgemeente waartoe de straat behoort;
de plaats waar de straat aftakt van een weg van hogere wegcategorisering voor woningen niet gelegen in een kern.
Artikel 15:
De huizen en gebouwen die zich, gezien met de rug naar de Markt, kerk, centrum of hoofdweg, aan de linkerkant van de straat bevinden krijgen oneven nummers, de huizen en gebouwen aan de rechterkant krijgen even nummers. De nummerreeksen zijn logisch oplopend.
Artikel 16:
De huizen en gebouwen rond een openbaar plein worden doorlopend genummerd, gezien met de rug naar de Markt, kerk, centrum of hoofdweg, aan de linkerzijde beginnend.
Artikel 17:
Wanneer één of meer nummers moeten toegekend worden tussen reeds genummerde huizen of gebouwen, wordt het voorgaande nummer opgesplitst in 1A en 1B en eventueel verder oplopend herhaald. Dit wordt echter zo veel mogelijk vermeden.
De letter volgt onmiddellijk na het hoofdnummer. De toekenning van letterextensies gebeurt in logische volgorde (A, B, C..). Letters die als cijfers gelezen kunnen worden, worden vermeden (I, J, O, Q en U).
Artikel 18:
Indien blijkt dat er te veel tussenvoegingen gebruikt zullen moeten worden kan dat aanleiding geven tot hernummering van de gebouweenheden met hogere huisnummers.
Artikel 19:
Voor woningen en gebouwen gelegen in grensstraten (straten die de grenzen van de gemeenten overschrijden) wordt de nummering bij voorkeur doorgezet.
Artikel 20:
Woningen of gebouwen die gebouwd zijn op een hoekperceel worden genummerd in de straat waar zich de hoofdingang bevindt.
Indien blijkt dat er te veel tussenvoegingen gebruikt zullen moeten worden kan dat aanleiding geven tot hernummering van de gebouweenheden met hogere huisnummers.
Hoofdstuk 5: Wijze van nummering binnen meergezinswoningen
Artikel 21:
Per woongelegenheid in een meergezinswoning wordt aan het hoofdnummer een busnummer toegevoegd. De nummers dienen te worden aangebracht bij elke particuliere ingangsdeur van de woongelegenheden en op de brievenbussen.
Het gebouw krijgt een huisnummer volgend in de nummering van de straat, conform hoofdstuk 4.
Artikel 22:
Bij aanwezigheid van twee of meerdere toegangsdeuren in één appartementsgebouw die toegang geven tot verschillende wooneenheden, wordt afhankelijk van de situatie een apart huisnummer toegekend.
Artikel 23:
Het busnummer is een numeriek getal, is niet negatief of gelijk aan nul. Het busnummer bevat geen leestekens
Artikel 24:
Het toekennen van busnummers gebeurt in wijzerzin bij het betreden van het gebouw, te starten links van de toegang: vanuit de voordeur voor het gelijkvloers, vanuit de trappenhal voor de verdiepingen.
Er wordt doorgenummerd vanaf het gelijkvloers.
Hoofdstuk 6: Hernummering en afschaffing
Artikel 25:
Het college van burgemeester en schepenen kan, wanneer de noodzaak blijkt en in het algemeen belang, beslissen de nummering van huizen en gebouwen in bepaalde straten te herzien, verbeteren, schrappen of aan te vullen.
Artikel 26:
Huis-of busnummers zonder onderliggende omgevingsvergunning kunnen geschrapt worden door het college van burgemeester en schepenen of de gemachtigd ambtenaar indien er geen bewoning is op het moment van de schrapping. Onder onvergunde situaties worden o.a. verstaan:
Onvergund gebouwde wooneenheden in ruimtelijk kwetsbare en agrarische gebieden.
Artikel 27:
De bewoners van een straat die hernummerd wordt of van gebouwen waar huis- of busnummers worden hernummerd of afgeschaft, worden daarvan schriftelijk op de hoogte gebracht door het gemeentebestuur.
Artikel 28:
Bij afschaffing van een huis- of busnummer dient de eigenaar of syndicus van de gebouwen of de door hen aangewezen beheerder de oude nummering te verwijderen van gevels en brievenbussen e.d. Elke verwijzing naar een afgeschaft huis- of busnummer dient verwijderd te worden binnen 30 dagen na datum kennisgeving van de gemeente.
Artikel 29:
Bij beslissingen tot hernummering kan geen onkostenvergoeding worden toegekend. Individuele gevolgen en kosten van ambtshalve adreswijzigingen kunnen niet ten laste worden gelegd van het gemeentebestuur.
Artikel 30:
De bewoner/gebruiker staat in voor de bekendmaking van de hernummering of afschaffing aan overige instanties zoals telecomproviders, bank, verzekeringen en dergelijke.
Artikel 31:
De hernummering van een gebouw met een voorlopig huisnummer geeft geen recht op regularisatie van eventuele stedenbouwkundige overtredingen.
Hoofdstuk 7: Wijze van aanbrengen van huis- en busnummers op woningen, gebouwen en gebouweenheden
Artikel 32:
Het aanbrengen van huis- en busnummers gebeurt door de eigenaar of syndicus van de gebouwen of de door hen aangewezen beheerder van het gebouw.
Artikel 33:
De eigenaar of syndicus van de gebouwen of de door hen aangewezen beheerder brengt de nummers aan binnen de 30 dagen na:
Voor nieuwe gebouwen: de datum van voltooiing van het nieuwbouwwerk of uiterlijk de dag van de eerste inschrijving in het bevolkingsregister (de eerste van deze data wordt in acht genomen);
Voor nog niet genummerde gebouwen of bij hernummering: de datum van kennisgeving door het gemeentebestuur.
In geval van verwijdering van het huisnummer voor onderhouds- of veranderingswerken: de datum van voltooiing van de werken waarvoor het huisnummer verwijderd werd;
Indien werd vastgesteld dat het huisnummer ontbreekt of onvoldoende zichtbaar of leesbaar is: de datum van de kennisgeving waarin het gemeentebestuur verzoekt te voldoen aan het reglement betreffende de nummering van huizen en gebouwen.
Artikel 34:
Het nummer, toegekend door het gemeentebestuur, moet goed zichtbaar en stevig aan de woning of het gebouw aangebracht worden op een hoogte van minstens 1 en maximum 2 meter, naast de hoofdingang. Indien de hoofdingang zich aan de zijgevel bevindt dient het huisnummer aangebracht te worden op de naar de openbare weg gerichte gevel. Te allen tijde dient het huisnummer vanaf de openbare weg goed zichtbaar en leesbaar te zijn.
Artikel 35:
Indien de woning of het gebouw meer dan 6 meter achter de rooilijn gelegen is, wordt het nummer herhaald op een goed zichtbare plaats naast de inrit van de openbare weg, op of naast de brievenbus.
Artikel 36:
De cijfers en eventueel letters zijn minimum 4 cm hoog. Ze zijn reflecterend en contrasteren met de achtergrond waarop ze zijn aangebracht. Ze zijn gemaakt uit duurzaam materiaal.
Artikel 37:
In gebouwen waar meerdere wooneenheden gelegen zijn, dienen busnummers te worden aangebracht binnen het gebouw aan de toegang van elke afzonderlijke woning of ruimte waarvoor een busnummer werd toegekend. De eigenaar of syndicus of de door hen aangewezen beheerder van het gebouw dient hier zorg voor te dragen.
Wanneer de brievenbussen in de inkomhal hangen, moet alleen het hoofdnummer langs de straatkant vermeld worden. De nummering per wooneenheid wordt dan op de bijhorende brievenbus vermeld.
Wanneer de brievenbussen aan de voorgevel hangen, is het voldoende om het hoofdnummer één keer duidelijk te vermelden naast de hoofdingang. De nummering per wooneenheid en de naam van de bewoner wordt dan op de bijhorende brievenbus vermeld.
Hoofdstuk 8: Sancties bij ontbrekende, onjuiste, of onleesbare huis- en busnummers
Artikel 38:
De eigenaar, syndicus, of beheerder van een gebouw zorgt ervoor dat het huisnummer conform hoofdstuk 7 wordt aangebracht en goed leesbaar blijft. Bij nalatigheid kan het college van burgemeester en schepenen op kosten van de hierboven vermelde personen een nieuw nummer laten aanbrengen.
Hoofdstuk 9: Afwijkende bepalingen
Artikel 39:
Indien moet afgeweken worden van voorgaande artikels, beslist het college van burgemeester en schepenen hierover bij gemotiveerd besluit.
Hoofdstuk 10: Uitvoering
Artikel 40:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De aanvraag voor het bekomen van een planologisch attest met toepassing van artikel 4.4.24 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening en van het besluit van 29 maart 2013 van de Vlaamse regering tot bepaling van de nadere regels inzake het planologische attest en wijzigingen werd op 4 juli 2022 ingediend.
Een planologisch attest vermeldt of een bedrijf kan behouden worden op de plaats waar het gevestigd is, en wat de ontwikkelingsmogelijkheden zijn op het vlak van ruimtelijke ordening. Het vermeldt ook of daarvoor de plannen met de stedenbouwkundige voorschriften gewijzigd zullen worden. Als het attest vermeldt dat de
plannen gewijzigd zullen worden, dan moet de overheid die het attest heeft afgegeven daar binnen een jaar na de afgifte van het attest een voorontwerp voor opmaken. Op
grond van een planologisch attest dat vermeldt dat de plannen gewijzigd zullen worden, kan een bedrijf onder bepaalde voorwaarden al een omgevingsvergunning krijgen die
afwijkt van de bestaande stedenbouwkundige voorschriften. Zo'n vergunning moet binnen het jaar na de afgifte van het attest worden aangevraagd. Een stedenbouwkundig attest is zelf geen vergunning.
Volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheid:
Regelgeving:
Bevoegde overheid:
Gemeenteraad Lennik
Gegevens van de aanvrager
Voor- en achternaam: Philippe De Cock en Hans Vanneste namens Maatwerkbedrijf Pajottenland vzw
Adres: Luitenant Jacopsstraat 11 te 1750 Lennik
Gegevens van het goed waarop dit attest betrekking heeft
Adres: Luitenant Jacopsstraat 11 te 1750 Lennik
Kadastrale perceelnummers: 1ste afd. sectie A, nr. 194/03E, 194/03F en 194/03G
Plan-m.e.r.-screening
Beslissing Dienst Mer d.d. 3/12/2019
(…)
‘Rekening houdend met het bovenvermelde kunnen wij concluderen dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is. ‘
Openbaar onderzoek over deze aanvraag
Begindatum: 1/10/2022
Einddatum: 1/11/2022
Ingediende bezwaren: 1
Hieronder een korte samenvatting van het bezwaar:
Bezwaar | datum | Stanpunt (samenvatting) |
A | 26/10/2022 | Gaat dit wel over een capaciteitsuitbreiding
Aantal vrachtwagen-bewegingen gaat stijgen, niet dalen
Stellen dat een her-organisatie van de site in Eizeringen de enige optie is, is geen geldig argument en onjuist
De vrachtwagens langs de Luitenant Jacopsstraat + Molenstraat laten aan en afrijden is géén goede oplossing De BW stelt in haar aanvraag dat de vrachtwagens de dorpskern zullen vermijden en zullen aan- en afrijden via de lt-jacopsstraat+molenstraat.
De aanvraag stelt dat een rechtstreekse toegang voor vrachtwagens vanuit de Assesteenweg langs het gebouw van Diaforce mogelijk is. Er wordt geen enkele argumentatie gegeven waarom het scenario van de vrachtwagen-toegang via Diaforce wordt aan de kant geschoven. De visuele impact van een gebouw met een kroonlijst van 8 meter gaat groot zijn.
Laten we toch opletten voor de visuele impact van een dergelijk groot gebouw. In het BPA Neufcour wordt een groenzone/buffer verplicht, wat is het nut van deze buffer van een paar meter hoog als je toelaat nog hoger te bouwen? Als men omwille van het sociaal en maatschappelijk doel van een maatwerkbedrijf bepaalde vergunningen aflevert vind ik dat deze moeten verbonden worden aan de non-profit-activiteit van een maatwerkbedrijf.
De aanvraag bouwt een ganse juridische redenering op waarom zij vinden dat de exploitatie “hoofdzakelijk vergund” is. Dit is betwistbaar.
Het document is vrij gekleurd daar waar het continu spreekt over het lokaal bedrijventerrein en de zoekzone voor bedrijventerrein.
De gemeente moet goed nadenken alvorens dit planologisch attest zoals het nu voorligt goed te keuren. Er zal immers een bijkomende hinder zijn voor de omgeving (visueel), de omwonenden (vrachtwagens) en de natuur (schade aan holle weg). Als er een attest wordt toegekend, moet er gekeken worden of dit kan beperkt worden tot de functie van een Beschuttende Werkplaats die toch een zeker sociaal nut heeft. We moeten vermijden dat dit de facto een gewoon bedrijventerrein wordt in agrarisch gebied. |
Adviezen
Het College heeft de nodige adviezen ingewonnen van de instanties die daartoe bij Besluit van de Vlaamse Regering (d.d. 11/05/2001) aangewezen zijn.
Hieronder volgen enkel de relevante uittreksels uit de conclusies, de integrale adviezen worden in bijlage gevoegd.
Advies instantie | datum | Advies (samenvatting) |
Departement Omgeving | 28/10/2022 | Voorwaardelijk gunstig advies
Mede hierdoor worden ten aanzien van het op te stellen bestemmingsplan volgende randvoorwaarden opgelegd:
|
Provincie Vlaams-Brabant | 24/10/2022 | Gunstig advies
Er werd een driedelig participatief traject gevoerd waarna verder ontwerpend onderzoek gebeurde. Dit onderzoek leidde tot een aantal ruimtelijke principes waar de dienst Ruimtelijke Planning volledig achter staat.
In het algemeen blijft de impact van het bedrijf op de omgeving beperkt door de geringe schaal en het type activiteiten van het bedrijf. Er kan geconcludeerd worden dat de ruimtenoden van het bedrijf verenigbaar zijn met de goede ruimtelijke ordening en de draagkracht van de omgeving. |
Dep. Landbouw en Visserij | 18/10/2022 | Gunstig advies De aanvraag betreft de modernisering van de activiteiten en de gebouwen. De bestaande boogloodsen die verspreid over de bedrijfssite aanwezig zijn, worden afgebroken. Het nieuwe bouwvolume vervangt alle verspreid gelegen huidige bedrijfsgebouwen, wat een compactere bedrijfsinrichting garandeert. Als conclusie kan gesteld worden dat het bedrijf voor de noodzakelijk bedrijfsvoering (constructies, waaronder de bedrijfsgebouwen, de verhardingen en stapelplaatsen) over de nodige vergunningen beschikt, ook wat de functies betreft, zodat het bedrijf als hoofdzakelijk vergund kan beschouwd worden. De site is gelegen in herbevestigd agrarisch gebied (HAG). Gezien de geschiedenis van het bedrijf dat reeds voor de bevestiging van HAG in zijn huidige vorm bestond, is er geen compensatie voor HAG nodig. Het terrein is als sinds lange tijd in gebruik als bedrijfsterrein en de aanvraag is gericht op het zone-eigen maken van een bestaande vergunde zonevreemde toestand. |
GOA | 28/10/2022 | Voorwaardelijk gunstig advies
|
Advies van de bevoegde adviescommissie (GECORO Lennik dd. 1 december 2022)
Hieronder volgen enkel de relevante uittreksels uit de conclusies; de integrale adviezen worden in bijlage gevoegd.
De GECORO stelt vast dat er één bezwaar is binnengekomen en heeft de aangevraagde adviezen besproken bij de besluitvorming van het advies.
De GECORO spreekt zich voorwaardelijk gunstig uit ten opzichte van de gevraagde oprichting van een nieuw bedrijfsgebouw en het (her)inrichten van de buitenruimte, maar wenst bij het dossier dat voorligt nog volgende bemerkingen te formuleren:
Motivering Gemeenteraad
Standpunt met betrekking tot het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is:
De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad dat het Maatwerkbedrijf op de plaats waar het gevestigd is, behouden kan blijven. Het gaat om een historisch gegroeide activiteit. De bestaande toestand wordt als (hoofdzakelijk) vergund beschouwd, de activiteit wordt op zich niet hinderlijk geacht voor de omgeving enkel de ontsluiting kan beter georganiseerd worden.
Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn:
De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad om een positief planologisch attest af te geven aan het Maatwerkbedrijf, Luitenant Jacopsstraat 11 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn maar om volgende wijzigingen aan te brengen in het dossier:
Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn:
Er werden geen lange termijn werken aangevraagd in het voorliggende planologische attest.
Standpunt met betrekking tot de opmaak of wijziging van de plannen van aanleg of ruimtelijke uitvoeringsplannen:
Er werd geen aanvraag ingediend met betrekking op de langetermijnvisie. De toekomstvisie van de gehele site zal verder afgewogen dienen te worden in kader van de
opmaak van een RUP in uitvoering van het planologisch attest. De overheid bevoegd voor de opmaak van dit RUP ligt op gemeentelijk niveau en zal worden meegenomen bij de verdere opmaak van RUP Eizeringen.
In het RUP (toelichtingsnota en verordenende bepalingen) moeten volgende bepalingen opgenomen worden:
Artikel 1:
De gemeenteraad bevestigt de bestendiging van het Maatwerkbedrijf Pajottenland vzw op de site.
Artikel 2:
De gemeenteraad levert een positief planologisch attest af aan Philippe De Cock en Hans Vanneste voor het Maatwerkbedrijf Pajottenland vzw, Luitenant Jacopsstraat 11 te 1750 Lennik voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn en vraagt om volgende wijzigingen aan te brengen in het dossier:
Artikel 3:
De gemeenteraad levert geen advies voor de ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn aangezien dit geen deel uitmaakte van de aanvraag.
Artikel 4:
Het planologisch attest zal verder uitgewerkt worden in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) door de bevoegde overheidsinstantie.
In het RUP (toelichtingsnota en verordenende bepalingen) moeten volgende bepalingen opgenomen worden:
Artikel 5:
Dit besluit zal overeenkomstig de vigerende regelgeving onmiddellijk per aangetekende zending worden overgemaakt aan de aanvrager en de gewestelijke omgevingsambtenaar.
Beroepsmogelijkheden voor de bevoegde overheid en de aanvrager:
Schorsend administratief beroep van de deputatie of de leidend ambtenaar van het departement
Er is een verplicht advies vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021) bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
In de brief dd. 3 februari 2023, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij PROVIDENTIA wordt gevraagd om tegen uiterlijk 01.03.2023 een advies uit te brengen over lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering van de woonmaatschappij Halle/ Vilvoorde – Midden.
In dat kader verwijzen wij naar de nota lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering in bijlage.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de adviesvraag omtrent lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering van de woonmaatschappij Halle/ Vilvoorde - Midden.
Artikel 2:
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Artikel 3:
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
In 2021 ondertekenden zo'n 293 gemeenten het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0. Nu, bijna 2 jaar na die ondertekening, moeten lokale besturen voor een eerste keer inhoudelijk rapporteren.
De volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheden:
Regelgeving:
De gemeente Lennik ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 27 oktober 2021.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De mogelijkheid wordt geboden aan de burgers om GFT en restafval aan te bieden in het recyclagepark naar aanleiding van gewijzigde frequentie van de ophaalrondes.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Vanaf 1 januari 2023 is er een gewijzigde afhaalfrequentie voor de fracties GFT en restafval. Om de burgers de mogelijkheid te bieden om hun restafval en GFT ook aan te bieden op het recyclagepark, dient het retributiereglement aangepast te worden.
Dit kan gratis aangeboden worden op voorwaarde dat het in een conforme zak wordt aangeboden (intradura zak voor restafval of GFT).
Artikel 1:
De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2022 “betreffende de aanpassing retributie voor het gebruik van het gemeentelijk containerpark geldig vanaf 30 maart 2021” te Pepingen, Roosdaal en Ternat wordt opgeheven.
Artikel 2:
Het recyclagepark zal een gratis gedeelte omvatten voor de volgende afvalstoffen:
- Papier en karton
- PMD (aangeboden in een intercommunale PMD zak)
- Restafval (aangeboden in de intercommunale restafvalzak)
- GFT (aangeboden in de intercommunale GFT-zak)
- Hol glas
- AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur)
- KGA (klein gevaarlijk afval)
- Metalen
- Autobanden
- Zuiver piepschuim
- Kurken
- Plastic schroefdoppen
- Folies (aangeboden in een intercommunale PMD zak)
- Asbest: max.200 kg per gezin gratis per jaar
- matrassen
Artikel 3:
De retributie is verschuldigd door elke bezoeker, inwoner van de gemeenten Pepingen, Lennik, Roosdaal en Ternat en personen die door de gemeente toegelaten worden, die betalende fracties aanbrengt op het recyclagepark.
§1. De bezoeker dient een retributie te betalen van 0,16 €/kg voor de volgende fracties:
- Vlak glas
- Grofvuil
- Stronken
- Hout
- Cellenbeton
- Bouw en sloop
- Harde Plastics
- Asbest (met uitzondering van de eerste 200 kg per gezin per jaar, indien apart binnen gebracht)
§2. De bezoeker dient een retributie te betalen van 0,08 €/kg voor de volgende fractie:
- Tuin- en snoeiafval
§3. Zijn vrijgesteld van het in §1 en §2 vermelde retributies:
- Elke aanlevering die uitsluitend afvalstoffen bevat waarvoor een aanvaardingsplicht of een terugnameplicht bestaat.
- Elke aanlevering die gebeurt door de renovatieploeg van het OCMW Halle, in opdracht van het sociaal verhuurkantoor SVK Zuidkant te Halle. De betaalde retributie zal jaarlijks terugbetaald worden door het gemeentebestuur van Pepingen.
De retributie voor de huis aan huisophaling op afroep van het grofvuil blijft behouden op 0,26 €/kg.
§4. Minimumtarief betalende afvalfracties
De weegbruggen op de RP’en hebben een nauwkeurigheid van +/- 5kg. Hierdoor kan het gebeuren dat de aanvoer van hoeveelheden lichte afvalfracties onder de 5kg niet worden geregistreerd of tot discussies leiden.
Om enerzijds een verlies van inkomsten te vermijden voor de gemeenten en anderzijds het gratis storten van betalende fracties voor de inwoner te voorkomen of discussies hieromtrent, wordt voor betalende afvalfracties steeds een minimale kostprijs aangerekend zodanig de bezoeker van het RP zijn gedrag hieraan kan aanpassen.
Berekening van het minimumtarief:
Nauwkeurigheid weegbrug x hoogste tarief = minimumtarief
5 kg x 0,16euro/kg = 0,8 euro
Artikel 5:
Vanaf 1 juli 2021 mogen matrassen niet meer worden opgehaald met de huis aan huisophaling van grof vuil. De matrassen mogen gratis naar het recyclagepark worden gebracht
Artikel 6:
De retributie voor de aankoop van een persoonlijk beschermingsmiddelen-pakket voor het demonteren van hechtgebonden asbest-producten, asbestzak klein en asbestzak groot bedraagt volgende prijzen:
Artikel |
Verkoopprijs |
PBM-kit |
€ 13,50 |
Kleine asbestzak |
€ 0,50 |
Plaatzak of grote asbestzak |
€ 1,25 |
Artikel 7:
De afhaling van houtsnippers is gratis.
Artikel 8:
De kosten en inkomsten van de retributie zijn voor beide gemeenten op basis van de aangebrachte gewichten van de afvalstoffen.
Artikel 9:
Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 maart 2023.
Artikel 10:
Deze beslissing zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de heer Gouverneur van Vlaams-Brabant en aan de intercommunale Intradura.
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Het Vastgoedinformatieplatform brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. De gemeente Lennik werd ingedeeld in Wave 4, er zal dus ingestapt worden tussen 18 april 2023 en 18 mei 2023. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen diverse aanvragers dossiers vastgoedinformatie kunnen opvragen in alle Vlaamse steden en gemeenten.
Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
Volgende bevoegdheidsgronden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. De notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen aanvragen bij de gemeente. Hierbij zijn de gemeenten steeds op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. Daarom werken de gemeenten samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door de aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente zal een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt. De gemeente Lennik wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.
De bijgevoegde verwerkingsovereenkomst maakt deel uit van deze beslissing.
De financiële toestand van de gemeente en het budget moet steeds in evenwicht gehouden worden.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2 - Algemeen:
De gemeente Lennik verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Lennik doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Lennik stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 18 april 2023 wordt ten voordele van gemeente Lennik een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde:
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag:
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
75 EUR (per capakey) |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze:
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens:
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Lennik voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Lennik bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Lennik verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Lennik bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Lennik doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Lennik, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening:
De vastgoeddossiers die de gemeente Lennik via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering:
Dit reglement vervangt vanaf 18 april 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Vlaamse steden en gemeenten zien met lede ogen aan hoe geldautomaten verdwijnen uit het straatbeeld door besparings- en efficiëntie maatregelen van de banken. Daarbij verliezen inwoners een essentiële financiële dienstverlening. Ook lokale handelaars die geen bankautomaten in de buurt hebben, lijden hier onder. Een aandeel van hun lokaal cliënteel gaat immers cash halen in een buurgemeente en blijven daar in de buurt inkopen doen en horeca bezoeken.
Ondanks de digitalisering van onze maatschappij en de daaraan verbonden stijgende evolutie van digitaal bankieren en elektronisch betalen, mogen we niet blind zijn voor het deel van de bevolking dat momenteel moeite heeft met deze ontwikkelingen. Zij rekenen nog altijd op een eenvoudige toegang tot cash geld.
De vier grootbanken in Belgue hebben intussen het Batopin project opgestart. Batopin is een samenwerkingsverband om tegen 2025 een efficiënt netwerk op te richten van cashpunten waarbij elke burger minstens 1 bancontact moet hebben in een straal van 5 km. De banken sluiten hun kantoren echter sneller dan dat ze cashpunten openen. Intussen bouwen de verschillende grootbanken verder hun kantorennetwerk af en halveerde het aanbod aan bankautomaten zich in de laatste 8 jaar.
Begin dit jaar werd er een wetsvoorstel van de N-VA fractie in het federaal parlement ter stemming voorgelegd om lokale handelaars terug de mogelijkheid te geven geldautomaten in hun handelszaak te installeren en zelf te beheren, mits de nodige veiligheidsvoorwaarden. Dit voorstek lost het algemeen probleem van het chronisch tekort aan bankautomaten natuurlijk niet op. Maar het kan wel een deel van de oplossing zijn om op korte termijn de toegang tot cash geld te verbeteren. Het voorstel werd afgewezen. Terwijl geldautomaten in handelzaken in de buurlanden in Nederland, en Frankrijk bv heel normaal en wijdverspreid zijn.
Het is volgens ons niet de taak van de overheid om in te grijpen in economische dienstverlening maar het is wel een kerntaak om bij nieuwe betaalontwikkelingen de hele bevolking in acht te nemen. Niet alleen zij die meesurfen op de digitaliseringsgolf moeten in deze bediend worden, ook zij die dat nog niet kunnen. Voor deze laatste groep moet de toegang tot cash geld gegarandeerd worden of moeten op zijn minst afdoende alternatieve oplossingen worden voorgesteld.
Overwegende:
- de dalende trend van het aantal bankautomaten en de toegang tot cash de laaste jaren
- het feit dat een aanzienlijk deel van de bevolking niet mee is in de digitalisering, het internetbankieren en het elektronisch betalen
- dat de banken sneller hun aanbod aan bankautomaten afbouwt dan Batopin nieuwe cashpunten installeert
- het feit dat de overheid een garantie moet bieden aan haar inwoners van een dergelijke basis dienstverlening
Voorstel:
Art 1: de gemeenteraad erkent het tekort aan geldautomaten en cashpunten in onze gemeente en wil zich engageren om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken
Art 2: De gemeenteraad vraagt aan de federale regering en in het bijzonder aan de minister van Economie om dit probleem ter harte te nemen en de nodige initiatieven zoals onder meer het toelaten van handelaarsgeldautomaten in de eigen handelszaak te installeren en beheren op te starten
Enkel artikel 1 werd goedgekeurd nl. de gemeenteraad erkent het tekort aan geldautomaten en cashpunten in onze gemeente en wil zich engageren om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken.
Bijna 10% van Vlaanderen bestaat uit tuinen en terrassen. Via die tuinen en terrassen kunnen inwoners hun steentje bijdragen om hun gemeente biodiverser en klimaatrobuuster te maken. Om inwoners hierin te ondersteunen werd het project Tuinrangers opgestart. De Tuinrangers zijn vrijwilligers met een passie voor de tuin en een hart voor de natuur. Ze helpen hun stad of gemeente om biodiverser en klimaatrobuuster te worden via de tuinen van de inwoners.
Het project is een initiatief van Vlaanderen ter ondersteuning van lokale overheden. Per deelnemende stad of gemeente staat Inverde, als opleidingscentrum van Natuur en Bos, in voor de opleiding, opvolging en bijscholing van het lokale Tuinrangersteam.
De Tuinrangers sensibiliseren en adviseren inwoners rond natuurvriendelijke tuinen. Dat doen ze door gratis tuinadvies op maat te geven.
Meer en meer steden en gemeenten starten met een eigen Tuinrangersteam. O.a. Affligem, Asse, Dilbeek. Ook in Lennik zou dit een meerwaarde kunnen betekenen.
Voorstel:
De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om mee in te stappen in het Tuinrangersproject.
Het punt werd niet goedgekeurd omdat het de meerderheid van de stemmen niet haalde.
Een recente studie van de provincie Vlaams-Brabant toont aan dat Lennik evenals de omliggende gemeenten kreunt onder de instroom van migraties uit Brussel.
Graag verneem ik:
- het aantal inwoners in het bevolkingsregister van Lennik op 1.1.2023.
- een overzicht van het aantal nieuw ingeschrevenen in het bevolkingsregister in onze gemeente in 2022. Hierbij een onderverdeling
makend per nationaliteitscategorie en zo mogelijk eveneens naar origine (EU en niet-EU).
De burgemeester Irina De Knop antwoordt:
Dit is een schriftelijke vraag dus ik kan je enkel de cijfers meegeven en de gedetailleerde gegevens zullen je bezorgd worden.
Aantal inwoners op 01.01.2023 : 9436
Aantal inwoners op 01.01.2022 : 9319
In 2022 bedroeg het totaal aantal mensen met een andere nationaliteit 593 waarvan 387 EU en 206 niet EU.
Consultancy
De voorbereiding, planning, uitvoering en opvolging van dossiers brengt uitdagingen met zich mee. De gemeentelijke administratie beschikt niet altijd over de nodige expertise om bepaalde eigenheden van specifieke dossiers te kunnen inschatten of afwerken. Er wordt dan beroep gedaan op de diensten van studiebureaus, consultancybureaus, enz. In andere gevallen kunnen dossiers de medewerking van een notaris, architect, advocaat, … vragen.
De vraag aan de schepen:
Welk bedrag werd in 2022 besteed aan studiebureaus, consultancy en/of erelonen? Graag een opsplitsing per categorie en, indien mogelijk, een korte verantwoording van iedere gemaakte individuele kost.
Intercommunales
Onze gemeente doet voor verschillende aspecten van de dienstverlening en de dagelijkse werking beroep op de expertise van intercommunales en samenwerkingsverbanden over de gemeentegrenzen heen.
De volgende vragen aan de schepen:
Van hoeveel intercommunales en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden maakt onze gemeente momenteel deel uit ? Graag een overzicht.
Wat was de kostprijs van het lidmaatschap van iedere intercommunale en intergemeentelijk samenwerkingsverband in 2022 ? Graag een totaalbedrag en een overzicht met de kostprijs per individuele intercommunale en intergemeentelijk samenwerkingsverband.
In bepaalde gevallen doet onze gemeente ook beroep op intercommunales bij het voorbereiden van dossiers, het uitvoeren van taken, … Voor hoeveel taken, dossiers, dienstverlening, … deed onze gemeente beroep op een intercommunale in 2022? Wat was de kostprijs hiervan ? Graag een totaal aantal en totaalbedrag met een overzicht en de kostprijs per individueel geval.
De burgemeester Irina De Knop antwoordt:
Via het burgemeestersoverleg werd er in 2021 een overzicht gemaakt van de intergemeentelijke samenwerkingen binnen Pajottenland. Er kan een overzicht bezorgd worden van diegene waar Lennik ook in zit.
Bij het meerjarenplan zitten de bijlagen over de nominatieve subsidies OCMW en gemeente waar je een overzicht vindt van jaarlijkse kostprijs. Alsook een lijst van activa waar je een overzicht vindt van budget voor deelname.
Wat betreft het beroep op intercommunales is de vraag niet specifiek genoeg. Wil men een overzicht krijgen van kosten voor dienstverlening die we bij een externe partner afnemen of wil men enkel zicht krijgen op een intercommunale. Als we meer specifieke informatie hebben, kunnen we de nodige informatie bezorgen.
Volgende documenten zullen bezorgd worden:
Vraag tot uitbreiding zone 30 Karel Keymolenstraat thv het Woonzorgcentrum Keymolen.
Motivatie:
Ter hoogte van het Woonzorgcentrum Keymolen, Karel Keymolenstraat 55 te 1750 Lennik, is heden een snelheidsregime van 50km/u (bebouwde kom) van toepassing.
De zone 30, welke van toepassing is in de Karel Keymolenstraat eindigt, komend van het centrum, ter hoogte van de woningen 47-49.; dwz dat het woonzorgcentrum buiten deze zone ligt.
Dagelijks wordt dit centrum bezocht (en verlaten) door heel wat zwakke en minder mobiele weggebruikers.
Het uitbreiden van de zone 30 op de Karel Keymolenstraat tot aan het kruispunt Ten Ham/Busingenstraat zou de veiligheid ter hoogte van het Woonzorgcentrum zeker ten goede komen.
Vraag:
Is het bestuur bereid de zone 30 op de Karel Keymolenstraat te laten doorlopen tot het Kruispunt Ten Ham/Busingenstraat en hiervoor op zeer korte termijn het nodige te doen?
Schepen Yves De Muylder antwoordt:
Het klopt dat de zone 30 van toepassing is waar er veel bewegingen zijn met zwakke weggebruikers. De dienst zal de borden voor snelheidsmetingen aanbrengen en deze resultaten analyseren. Een uitbreiding tot aan kruispunt Ten Ham/Busingenstraat is een te grote zone omdat een te grote zone 30 dan niet meer gerespecteerd wordt en zijn doel voorbijstreeft. Indien de zone 30 wordt uitgebreid zal deze gaan tot huisnummer 55 en 69. Van zodra de metingen zijn uitgevoerd en een standpunt wordt ingenomen zal de dienst hierover terugkoppelen.
De voorzitter sluit de zitting op 15/02/2023 om 21:59.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter