Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

wo 15/02/2023 - 20:00 raadszaal Dekenij
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies

De voorzitter opent de zitting op 15/02/2023 om 20:00.

  • Openbaar

    • Algemeen

      • Secretariaat - Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 25 januari 2023

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Marie-Therese Van der Velde
        Aanleiding

        De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 25 januari 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.

        Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : 

        https://youtu.be/xRRYXw_Dw40

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche
        Onthouders: Filip Rooselaers
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Enig artikel:

        Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 25 januari 2023 worden goedgekeurd.

      • Secretariaat - toelichting directeur gemeentelijke basisschool 't Rakkertje - meerjarenplanning

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        De directeur komt graag toelichting geven aan de raadsleden, samen met het beleidsteam, over de meerjarenplanning van de gemeentelijke basisschool 't Rakkertje.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :

        Bevoegdheidsgrond :

        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
        Besluit

        De directeur en het beleidsteam van de gemeentelijke basisschool 't Rakkertje geven toelichting over de meerjarenplanning van de school.

    • Ruimtelijke Ordening

      • Omgeving/Burgerzaken - Huisnummering - Gemeentelijk reglement inzake de toekenning van huis- en busnummers - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        De wijze van toekenning van huisnummers moet worden vastgesteld in een gemeentelijk reglement. Dit reglement bevat tevens de bepalingen hoe en waar huisnummers moeten worden aangebracht. Omwille van de veiligheid wordt het verplicht om reflecterende huisnummers aan te brengen bij nieuwe of te hernummeren gebouwen.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 56 en 57;
        Regelgeving:
        • de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, zoals gewijzigd tot op heden;
        • het koninklijk besluit van 16 juli 1992 tot vaststelling van de informatie die opgenomen wordt in de bevolkingsregisters en in het vreemdelingenregister, zoals gewijzigd tot op heden;
        • de algemene onderrichtingen van de Minister van Binnenlandse Zaken betreffende het houden van het bevolkingsregister van 24 juni 2010, gecoördineerde versie van kracht op heden;
        • de ministeriële omzendbrief van 4 november 2020 m.b.t. de richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer;
        Feiten, context en argumentatie

        Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de nummering en de wijziging van de nummering van vergunde woningen, meergezinswoningen en andere gebouwen zoals commerciële gebouwen, kantoren, bedrijven, openbare gebouwen, kerken, zorginstellingen e.d. alsook voor het proactief nummeren van onbebouwde percelen.

        Er is echter geen reglement waarin bepaald wordt hoe huisnummers worden toegekend, geschrapt, aangebracht,... Het is ook wenselijk om op een uniforme manier huis- en busnummers toe te kennen, volgens de richtlijnen van BeSt Address. Omwille van de veiligheid moet het ook mogelijk zijn om woningen en/of wooneenheden te hernummeren en om reflecterende huisnummers in te voeren voor nieuwe of te hernummeren gebouwen. Daarom wordt dit reglement voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Christel O, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:

        Het gemeentelijk reglement inzake de toekenning van huis- en busnummers wordt als volgt goedgekeurd:

         

        Hoofdstuk 1: Definities

        Meergezinswoning: Woningen die twee of meer complete wooneenheden bevatten, meestal bewoond door afzonderlijke gezinnen.

        Wooneenheid/Gebouweenheid: lokaal of geheel van aansluitende lokalen, hoofdzakelijk bestemd voor de huisvesting van een persoon of een groep van samenlevende personen.

        CRAB: staat voor ‘Centraal Referentieadressenbestand’. Het CRAB is de authentieke bron voor adressen in Vlaanderen. Het bevat alle officiële adressen, en hun geografische locatie. Het wordt beheerd door de Vlaamse steden en gemeenten.

        GIS: een informatiesysteem waarmee (ruimtelijke) gegevens of informatie over geografische objecten, zogeheten geo-informatie kan worden opgeslagen, beheerd, bewerkt, geanalyseerd, geïntegreerd en gepresenteerd.


        Hoofdstuk 2: Toepassingsgebied

        Elke stedenbouwkundig vergunde wooneenheid of gebouw, al dan niet voor huisvesting bestemd, moet genummerd worden.

        Artikel 1:

        Iedere stedenbouwkundig vergunde of vergund geachte wooneenheid, al dan niet bewoond, geheel of gedeeltelijk afgebroken, in opbouw of in heropbouw, krijgt een afzonderlijk nummer.

        Stedenbouwkundig vergunde of vergund geachte gebouwen voor administratief, commercieel en industrieel gebruik en gebouwen voor gemeenschapsdoeleinden worden voorzien van een nummer, tenzij ze slechts een bijgebouw van een woning zijn.

        Artikel 2:

        Gebouwen die meer dan één woongelegenheid bevatten, krijgen elk een busnummer, in zoverre de gebouweenheden vergund of vergund geacht zijn.

        Artikel 3:


        Onbebouwde percelen:

        Daar waar zich tussen bestaande gebouwen onbebouwde percelen grond bevinden, worden met het oog op de toekomst, nummers voorbehouden voor de eventueel op te richten woningen en gebouwen volgens een logische schatting door dienst Omgeving.

        Artikel 4:

        Administratiegebouwen, handels- of nijverheidsgebouwen:

        Deze gebouwen worden genummerd als eengezinswoningen of appartementen naargelang de aard van het gebouw waar ze zijn gelegen.

        Artikel 5:

        Bijgebouwen:
        Bijgebouwen zoals garages, bergplaatsen, loodsen, wagenhuizen, schuren, werkplaatsen, stallen, serres en dergelijke worden als aanhorigheden van het hoofdgebouw beschouwd, en krijgen geen afzonderlijk nummer toegewezen.

        Gebouwen zoals stallen, loodsen en garages die geen bijgebouw van een hoofdgebouw zijn, krijgen een eigen nummer toegewezen op expliciete vraag van de eigenaar en na akkoord van het college van burgemeester en schepenen.

        Hoofdstuk 3: Procedure voor de toekenning van huis- en busnummers


        Artikel 6:

        Huisnummers worden toegekend door het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 7:

        Het definitief huisnummer wordt aan de aanvrager voor het eerst meegedeeld op de afgeleverde omgevingsvergunning.

        Artikel 8:

        Vanaf het moment dat de omgevingsvergunning wordt afgeleverd, zal het definitief huisnummer via registratie in het CRAB overgebracht worden in het geografisch informatiesysteem (GIS) van de gemeente zodat het nummer door de bevolkingsdienst kan worden toegekend bij de eerste inschrijving op het nieuwe adres.

        Artikel 9:

        Indien andere regelgeving het gebruik van een huisnummer voor een gebouw of deel van een gebouw waaraan geen huisnummer werd toegekend, noodzakelijk maakt, bvb. een voorlopige inschrijving wordt dezelfde wijze van nummeren toegepast. In dit geval geeft de toekenning van een nummer geen automatisch recht op het regulariseren en/of krijgen van een omgevingsvergunning.  

        Artikel 10:

        De eigenaar of syndicus van de gebouwen of de door hen aangewezen beheerder deelt het juiste door het gemeentebestuur toegekende busnummer mee aan elke bewoner, met het oog op diens aangifte bij de bevolkingsdienst.

         

        Hoofdstuk 4 : Wijze van nummering van gebouwen

        Bij het toekennen van huisnummers worden volgende principes toegepast:


        Artikel 11:

        Voor éénzelfde straatnaam binnen een gemeente moet elk huisnummer uniek zijn.


        Artikel 12:

        De huisnummers worden toegekend daar waar er een hoofdtoegang is tot de openbare weg, behoudens uitzonderingen toegekend door de gemeente.

        Artikel 13:

        Het huisnummer is een numeriek getal en start nooit met nul. Het huisnummer is niet negatief en mag geen leestekens bevatten. Toevoeging van een letter is mogelijk zoals beschreven in art 17.

        Artikel 14:

        De nummering van de huizen en gebouwen in een straat begint bij voorkeur op de plaats die het dichtst ligt bij:

        de Markt voor de woningen in het centrum en de wijken eromheen;

        de kerk en/of het centrum van de deelgemeente waartoe de straat behoort;

        de plaats waar de straat aftakt van een weg van hogere wegcategorisering voor woningen niet gelegen in een kern.


        Artikel 15:

        De huizen en gebouwen die zich, gezien met de rug naar de Markt, kerk, centrum of hoofdweg, aan de linkerkant van de straat bevinden krijgen oneven nummers, de huizen en gebouwen aan de rechterkant krijgen even nummers. De nummerreeksen zijn logisch oplopend.

         

        Artikel 16:

        De huizen en gebouwen rond een openbaar plein worden doorlopend genummerd, gezien met de rug naar de Markt, kerk, centrum of hoofdweg, aan de linkerzijde beginnend.

         

        Artikel 17:

        Wanneer één of meer nummers moeten toegekend worden tussen reeds genummerde huizen of gebouwen, wordt het voorgaande nummer opgesplitst in 1A en 1B en eventueel verder oplopend herhaald. Dit wordt echter zo veel mogelijk vermeden.

        De letter volgt onmiddellijk na het hoofdnummer. De toekenning van letterextensies gebeurt in logische volgorde (A, B, C..). Letters die als cijfers gelezen kunnen worden, worden vermeden (I, J, O, Q en U). 

        Artikel 18:

        Indien blijkt dat er te veel tussenvoegingen gebruikt zullen moeten worden kan dat aanleiding geven tot hernummering van de gebouweenheden met hogere huisnummers.

        Artikel 19:

        Voor woningen en gebouwen gelegen in grensstraten (straten die de grenzen van de gemeenten overschrijden) wordt de nummering bij voorkeur doorgezet.

        Artikel 20:

        Woningen of gebouwen die gebouwd zijn op een hoekperceel worden genummerd in de straat waar zich de hoofdingang bevindt.

        Indien blijkt dat er te veel tussenvoegingen gebruikt zullen moeten worden kan dat aanleiding geven tot hernummering van de gebouweenheden met hogere huisnummers.

         

        Hoofdstuk 5: Wijze van nummering binnen meergezinswoningen

        Artikel 21:

        Per woongelegenheid in een meergezinswoning wordt aan het hoofdnummer een busnummer toegevoegd. De nummers dienen te worden aangebracht bij elke particuliere ingangsdeur van de woongelegenheden en op de brievenbussen.  

        Het gebouw krijgt een huisnummer volgend in de nummering van de straat, conform hoofdstuk 4.

        Artikel 22:

        Bij aanwezigheid van twee of meerdere toegangsdeuren in één appartementsgebouw die toegang geven tot verschillende wooneenheden, wordt afhankelijk van de situatie een apart huisnummer toegekend.

        Artikel 23:

        Het busnummer is een numeriek getal, is niet negatief of gelijk aan nul. Het busnummer bevat geen leestekens

        Artikel 24:

        Het toekennen van busnummers gebeurt in wijzerzin bij het betreden van het gebouw, te starten links van de toegang: vanuit de voordeur voor het gelijkvloers, vanuit de trappenhal voor de verdiepingen.

        Er wordt doorgenummerd vanaf het gelijkvloers.

         

         

         

        Hoofdstuk 6: Hernummering en afschaffing

        Artikel 25:

        Het college van burgemeester en schepenen kan, wanneer de noodzaak blijkt en in het algemeen belang, beslissen de nummering van huizen en gebouwen in bepaalde straten te herzien, verbeteren, schrappen of aan te vullen.

        Artikel 26:

        Huis-of busnummers zonder onderliggende omgevingsvergunning kunnen geschrapt worden door het college van burgemeester en schepenen of de gemachtigd ambtenaar indien er geen bewoning is op het moment van de schrapping. Onder onvergunde situaties worden o.a. verstaan:

        Onvergund gebouwde wooneenheden in ruimtelijk kwetsbare en agrarische gebieden.

        Artikel 27:

        De bewoners van een straat die hernummerd wordt of van gebouwen waar huis- of busnummers worden hernummerd of afgeschaft, worden daarvan schriftelijk op de hoogte gebracht door het gemeentebestuur.

        Artikel 28:

        Bij afschaffing van een huis- of busnummer dient de eigenaar of syndicus van de gebouwen of de door hen aangewezen beheerder de oude nummering te verwijderen van gevels en brievenbussen e.d. Elke verwijzing naar een afgeschaft huis- of busnummer dient verwijderd te worden binnen 30 dagen na datum kennisgeving van de gemeente.

        Artikel 29:

        Bij beslissingen tot hernummering kan geen onkostenvergoeding worden toegekend. Individuele gevolgen en kosten van ambtshalve adreswijzigingen kunnen niet ten laste worden gelegd van het gemeentebestuur.

        Artikel 30:

        De bewoner/gebruiker staat in voor de bekendmaking van de hernummering of afschaffing aan overige instanties zoals telecomproviders, bank, verzekeringen en dergelijke.

        Artikel 31:

        De hernummering van een gebouw met een voorlopig huisnummer geeft geen recht op regularisatie van eventuele stedenbouwkundige overtredingen.

         

        Hoofdstuk 7: Wijze van aanbrengen van huis- en busnummers op woningen, gebouwen en gebouweenheden

        Artikel 32:

        Het aanbrengen van huis- en busnummers gebeurt door de eigenaar of syndicus van de gebouwen of de door hen aangewezen beheerder van het gebouw.

        Artikel 33:

        De eigenaar of syndicus van de gebouwen of de door hen aangewezen beheerder brengt de nummers aan binnen de 30 dagen na:

        Voor nieuwe gebouwen: de datum van voltooiing van het nieuwbouwwerk of uiterlijk de dag van de eerste inschrijving in het bevolkingsregister (de eerste van deze data wordt in acht genomen);

        Voor nog niet genummerde gebouwen of bij hernummering: de datum van kennisgeving door het gemeentebestuur.

        In geval van verwijdering van het huisnummer voor onderhouds- of veranderingswerken: de datum van voltooiing van de werken waarvoor het huisnummer verwijderd werd;

        Indien werd vastgesteld dat het huisnummer ontbreekt of onvoldoende zichtbaar of leesbaar is: de datum van de kennisgeving waarin het gemeentebestuur verzoekt te voldoen aan het reglement betreffende de nummering van huizen en gebouwen.

        Artikel 34:

        Het nummer, toegekend door het gemeentebestuur, moet goed zichtbaar en stevig aan de woning of het gebouw aangebracht worden op een hoogte van minstens 1 en maximum 2 meter, naast de hoofdingang. Indien de hoofdingang zich aan de zijgevel bevindt dient het huisnummer aangebracht te worden op de naar de openbare weg gerichte gevel. Te allen tijde dient het huisnummer vanaf de openbare weg goed zichtbaar en leesbaar te zijn.

        Artikel 35:

        Indien de woning of het gebouw meer dan 6 meter achter de rooilijn gelegen is, wordt het nummer herhaald op een goed zichtbare plaats naast de inrit van de openbare weg, op of naast de brievenbus.

        Artikel 36:

        De cijfers en eventueel letters zijn minimum 4 cm hoog. Ze zijn reflecterend en contrasteren met de achtergrond waarop ze zijn aangebracht. Ze zijn gemaakt uit duurzaam materiaal.

        Artikel 37:

        In gebouwen waar meerdere wooneenheden gelegen zijn, dienen busnummers te worden aangebracht binnen het gebouw aan de toegang van elke afzonderlijke woning of ruimte waarvoor een busnummer werd toegekend. De eigenaar of syndicus of de door hen aangewezen beheerder van het gebouw dient hier zorg voor te dragen.

        Wanneer de brievenbussen in de inkomhal hangen, moet alleen het hoofdnummer langs de straatkant vermeld worden. De nummering per wooneenheid wordt dan op de bijhorende brievenbus vermeld.

        Wanneer de brievenbussen aan de voorgevel hangen, is het voldoende om het hoofdnummer één keer duidelijk te vermelden naast de hoofdingang. De nummering per wooneenheid en de naam van de bewoner wordt dan op de bijhorende brievenbus vermeld.

         

        Hoofdstuk 8: Sancties bij ontbrekende, onjuiste, of onleesbare huis- en busnummers

        Artikel 38:

        De eigenaar, syndicus, of beheerder van een gebouw zorgt ervoor dat het huisnummer conform hoofdstuk 7 wordt aangebracht en goed leesbaar blijft. Bij nalatigheid kan het college van burgemeester en schepenen op kosten van de hierboven vermelde personen een nieuw nummer laten aanbrengen.

         

        Hoofdstuk 9: Afwijkende bepalingen

        Artikel 39:

        Indien moet afgeweken worden van voorgaande artikels, beslist het college van burgemeester en schepenen hierover bij gemotiveerd besluit.

         

        Hoofdstuk 10: Uitvoering

        Artikel 40:

        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

      • Omgeving - Planologisch attest Maatwerkbedrijf - Positief attest - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        De aanvraag voor het bekomen van een planologisch attest met toepassing van artikel 4.4.24 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
        Ordening en van het besluit van 29 maart 2013 van de Vlaamse regering tot bepaling van de nadere regels inzake het planologische attest en wijzigingen werd op 4 juli 2022 ingediend.


        Een planologisch attest vermeldt of een bedrijf kan behouden worden op de plaats waar het gevestigd is, en wat de ontwikkelingsmogelijkheden zijn op het vlak van ruimtelijke ordening. Het vermeldt ook of daarvoor de plannen met de stedenbouwkundige voorschriften gewijzigd zullen worden. Als het attest vermeldt dat de
        plannen gewijzigd zullen worden, dan moet de overheid die het attest heeft afgegeven daar binnen een jaar na de afgifte van het attest een voorontwerp voor opmaken. Op
        grond van een planologisch attest dat vermeldt dat de plannen gewijzigd zullen worden, kan een bedrijf onder bepaalde voorwaarden al een omgevingsvergunning krijgen die
        afwijkt van de bestaande stedenbouwkundige voorschriften. Zo'n vergunning moet binnen het jaar na de afgifte van het attest worden aangevraagd. Een stedenbouwkundig attest is zelf geen vergunning.


        Regelgeving

        Volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:

        Bevoegdheid:

        • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Regelgeving: 

        • Besluit van de Vlaamse regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest (B.S.29/10/2004).
        • Besluit van de Vlaamse regering van 11 mei 2001 tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen (B.S.17/07/2001).
        • Vlaamse Codex voor Ruimtelijke Ordening, artikels 4.4.24 tot en met artikel 4.4.29.
        • Artikels 9 en 10 van het besluit van 29 maart 2013 van de Vlaamse regering tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest.
        • Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan goedgekeurd door de deputatie op 23 augustus 2012.
        Feiten, context en argumentatie

        Bevoegde overheid:

        Gemeenteraad Lennik


        Gegevens van de aanvrager

        Voor- en achternaam: Philippe De Cock en Hans Vanneste namens Maatwerkbedrijf Pajottenland vzw 

        Adres: Luitenant Jacopsstraat 11 te 1750 Lennik


        Gegevens van het goed waarop dit attest betrekking heeft
        Adres: Luitenant Jacopsstraat 11 te 1750 Lennik 

        Kadastrale perceelnummers: 1ste afd. sectie A, nr. 194/03E, 194/03F en 194/03G

         

        Plan-m.e.r.-screening
        Beslissing Dienst Mer d.d. 3/12/2019
        (…)
        Rekening houdend met het bovenvermelde kunnen wij concluderen dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.


        Openbaar onderzoek over deze aanvraag

        Begindatum: 1/10/2022

        Einddatum: 1/11/2022

        Ingediende bezwaren: 1

         

        Hieronder een korte samenvatting van het bezwaar:

        Bezwaar datum Stanpunt (samenvatting)
        A 26/10/2022

        Gaat dit wel over een capaciteitsuitbreiding

        • Bebouwde oppervlakte blijft gelijk maar uitbreiding in volume met een kroonlijsthoogte van 8m. Zal toch een impact hebben op de beschikbare ruimte.
        • Zijn volgens document 72 parkeerplaatsen nodig, nu zijn er dagelijks +/- 22 parkeerplaatsen in gebruik.
        • Marktonderzoek leert dat de BW zich moet handhaven in een concurrentiële omgeving met andere maatwerkbedrijven die een grotere schaal hebben, vb Halle, Asse, Zaventem

        Aantal vrachtwagen-bewegingen gaat stijgen, niet dalen

        • Het document stelt dat het aantal dagelijkse vrachtwagen-ritten zal dalen van 12 (6 aankomsten en 6 vertrekken) naar 6 (3 aankomsten en vertrekken). Dit klopt niet helemaal:
        • De BW heeft geen zeggenschap over de transportbedrijven die hen beleveren en de goederen afhalen
        • Door de capaciteitsuitbreiding hierboven aangetoond zal het aantal vrachtwagenbewegingen logischerwijs stijgen
        • Uit een gesprek bij AMAB in Mollem op het industrieterrein leer ik dat zij momenteel rond de 10-12 vrachtwagenbewegingen (20-24 bewegingen) hebben per dag en dit voor :
          • Hetzelfde aantal tewerkgestelden (120)
          • Gelijkaardige activiteiten : Colruyt is ook hun grootste klant

        Stellen dat een her-organisatie van de site in Eizeringen de enige optie is, is geen geldig argument en onjuist

        • De meeste mensen die op de BW werken komen met de bus of met privé-vervoer
        • Deze mensen kunnen perfect de bus nemen naar andere industrie-terreinen zoals bv in Ternat (6km) of andere in de streek

        De vrachtwagens langs de Luitenant Jacopsstraat + Molenstraat laten aan en afrijden is géén goede oplossing

        De BW stelt in haar aanvraag dat de vrachtwagens de dorpskern zullen vermijden en zullen aan- en afrijden via de lt-jacopsstraat+molenstraat.

        • Dit kan onmogelijk zonder aanpassing (lees: verbreding) van deze toegangsweg. De draaicirkels van de vrachtwagens zijn te groot. Als deze weg wordt verbreed dan zal dit ten koste zijn van herbevestigd agrarisch gebied en zal dit ook de “holle weg” beschadigen.
        • Deze route is een veiligheidsprobleem naar de kinderen die met de fiets naar de voetbaltrainingen van het nabijgelegen voetbalveld moeten.

        De aanvraag stelt dat een rechtstreekse toegang voor vrachtwagens vanuit de Assesteenweg langs het gebouw van Diaforce mogelijk is. Er wordt geen enkele argumentatie gegeven waarom het scenario van de vrachtwagen-toegang via Diaforce wordt aan de kant geschoven.

        De visuele impact van een gebouw met een kroonlijst van 8 meter gaat groot zijn.

        • Het dorp is lager gelegen dus deze 8 meter gaat extra zichtbaar zijn
        • Er is al een aanwezigheid van meerdere grote gebouwen (st franciscus + zonnelied) die door hun positionering de dorpskern impacteren.
        • Er is al de de vergunning van het gebouw van diaforce met een kroonlijst die weliswaar op de Assesteenweg niet te hoog is maar even hoog blijft in een zwaar afhellend landschap. Hierdoor ontstaat visueel een mastodont die nog ‘t meest weg heeft van een magazijn van Amazon.

        Laten we toch opletten voor de visuele impact van een dergelijk groot gebouw. In het BPA Neufcour wordt een groenzone/buffer verplicht, wat is het nut van deze buffer van een paar meter hoog als je toelaat nog hoger te bouwen?

        Als men omwille van het sociaal en maatschappelijk doel van een maatwerkbedrijf bepaalde vergunningen aflevert vind ik dat deze moeten verbonden worden aan de non-profit-activiteit van een maatwerkbedrijf.

        • Kan verkocht worden aan elke industrieel bedrijf.

        De aanvraag bouwt een ganse juridische redenering op waarom zij vinden dat de exploitatie “hoofdzakelijk vergund” is. Dit is betwistbaar.

        • Waar het over gaat is dat er 1 boogloods staat op het terrein die totaal niet vergund is en één boogloods staat die maar voor 60% van de oppervlakte vergund is, dus voor een kleine helft niet vergund.

        Het document is vrij gekleurd daar waar het continu spreekt over het lokaal bedrijventerrein en de zoekzone voor bedrijventerrein.

        • Het is niet omdat het agrarisch gebied waarin de BW ligt naast een bedrijventerrein ligt dat dit het agrarische gebied rechten verleent
        • De zoekzone waarvan sprake is een historisch iets en heeft haar context verloren. Ze was destijds opgenomen in het structuurplan omdat de gemeente op zoek was naar een locatie voor de brandweerkazerne en plaats voor de Technische Dienst
        • Bovendien is het agrarisch gebied herbevestigd wat maakt dat de zoekzone irrelevant is geworden.

        De gemeente moet goed nadenken alvorens dit planologisch attest zoals het nu voorligt goed te keuren. Er zal immers een bijkomende hinder zijn voor de omgeving (visueel), de omwonenden (vrachtwagens) en de natuur (schade aan holle weg). Als er een attest wordt toegekend, moet er gekeken worden of dit kan beperkt worden tot de functie van een Beschuttende Werkplaats die toch een zeker sociaal nut heeft. We moeten vermijden dat dit de facto een gewoon bedrijventerrein wordt in agrarisch gebied.

         

        Adviezen
        Het College heeft de nodige adviezen ingewonnen van de instanties die daartoe bij Besluit van de Vlaamse Regering (d.d. 11/05/2001) aangewezen zijn.
        Hieronder volgen enkel de relevante uittreksels uit de conclusies, de integrale adviezen worden in bijlage gevoegd.

        Advies instantie datum Advies (samenvatting)
        Departement Omgeving 28/10/2022

        Voorwaardelijk gunstig advies

        • Toekomstige uitbreidingsbehoeften van het bedrijf? De gewenste situatie gaat uit van een stand-still van de huidige situatie maar kan anderzijds vnuit ruimtelijk oogpunt ervaren worden als een absoluut maximum ten aanzien van de huidige site. Als de herstructurering impliceert dat de huidige bedrijfsgebouwen worden afgebroken en vervangen, ontstaat de opportuniteit om te herlocaliseren. Hierover bevat het dossier geen verdere verantwoording.
        • Ontsluiting gekozen via zuidelijke ontsluiting langs de Luitenant Jacopsstraat en de Molenstraat tot op de Assesteenweg. Deze ontsluiting is niet ideaal vanwege de beperkte breedte en bochten in deze straten. Bovendien bevinden zich ter hoogte van de Molenstraat voetbalterreinen en kruist deze straat ook het fietsknooppuntennetwerk wat tot conflicten kan leiden. In de toelichtingsnota wordt aangegeven dat voorzien zal worden in bijkomende lokale verbreding om deze bedrijfsontsluiting te verbeteren. Een verdere bedrijfsuitbreiding is dan ook vanuit die optiek niet verdedigbaar.
        • Aansluitend hierbij behoudt de site de 3 ontsluitingspunten vanaf het bedrijfsterrein op de Luitenant Jacopsstraat waaronder één exclusief voor veiligheidsdiensten. Er kan worden overwogen om deze toegang niet te gebruiken voor bedrijfsverkeer en enkel bij noodgevallen te gebruiken.
        • Bij de herstructurering is uitgegaan van de huidige omvang van het bedrijf als maat voor de nieuwe bedrijfsgebouwen. Toch neemt de bebouwde en verharde oppervlakte - weliswaar beperkt - toe. Het is niet duidelijk welke extra inspanningen werden gedaan om deze verharde oppervlakten (gebouwen en circulatieruimten) eerder beperkt te houden en niet te laten toenemen. In ieder geval zal moeten worden voldaan aan de verordeningen hemelwater die van toepassing zijn.
         

        Mede hierdoor worden ten aanzien van het op te stellen bestemmingsplan volgende randvoorwaarden opgelegd:

        • In de toelichtingsnota en in de verordenende bepalingen van het op te stellen RUP dient duidelijkheid te worden ingeschreven omtrent de ontsluitingspunten van het bedrijfsterrein voor gemotoriseerd verkeer.
        • De bestendiging van dit bedrijf op deze locatie zoals dat nu als gewenste situatie korte termijn worden ingediend, dient in de voorschriften bij het bestemmingsplan als absoluut maximum op deze locatie te worden beschouwd; er dient een bouwverbod en verhardingsverbod te worden ingesteld op het resterende deel van het perceel. Dat kan als percentages ten aanzien van het gehele plangebied worden opgelegd. 
        Provincie Vlaams-Brabant           24/10/2022  

        Gunstig advies

        • Het bedrijf wenst geen loutere uitbreiding van de bedrijfsgebouwen met een bijhorende dynamieksverhoging, maar heeft nood aan een algemene modernisering van de infrastructuur.
        • Het bedrijf zet verder in op een betere en veiligere ontsluiting.

        Er werd een driedelig participatief traject gevoerd waarna verder ontwerpend onderzoek gebeurde. Dit onderzoek leidde tot een aantal ruimtelijke principes waar de dienst Ruimtelijke Planning volledig achter staat.

        • Zo wenst het Maatwerkbedrijf Pajottenland hun bebouwde ruimte compacter en zuiniger te gebruiken. Dit door de bestaande en nieuwe gebouwen vormelijk en functioneel op elkaar af te stemmen. De voorstelde werken gaan er toe leiden dat de bebouwing op de site compacter zal zijn en minder ruimtebeslag zal hebben dan vandaag het geval is.
        • Verder wordt er op de site voldoende aandacht besteed aan de inbuffering in het landschap.
        • Het inrichten van voldoende circulatieruimte in functie van het goederenverkeer en de vooropgestelde sturing van de verkeersstromen van zowel personeel, cliënteel als leveranciers zal leiden tot een betere bedrijfsvoering, met enkele gunstige effecten voor het aspect mobiliteit. De keuzes m.b.t. het beter structureren van het parkeren voor personenwagens worden ook ondersteund. Het kiezen voor waterdoorlatende materialen is bijzonder positief.

        In het algemeen blijft de impact van het bedrijf op de omgeving beperkt door de geringe schaal en het type activiteiten van het bedrijf. Er kan geconcludeerd worden dat de ruimtenoden van het bedrijf verenigbaar zijn met de goede ruimtelijke ordening en de draagkracht van de omgeving.

        Dep. Landbouw en Visserij 18/10/2022

        Gunstig advies

        De aanvraag betreft de modernisering van de activiteiten en de gebouwen. De bestaande boogloodsen die verspreid over de bedrijfssite aanwezig zijn, worden afgebroken. Het nieuwe bouwvolume vervangt alle verspreid gelegen huidige bedrijfsgebouwen, wat een compactere bedrijfsinrichting garandeert.

        Als conclusie kan gesteld worden dat het bedrijf voor de noodzakelijk bedrijfsvoering (constructies, waaronder de bedrijfsgebouwen, de verhardingen en stapelplaatsen) over de nodige vergunningen beschikt, ook wat de functies betreft, zodat het bedrijf als hoofdzakelijk vergund kan beschouwd worden.

        De site is gelegen in herbevestigd agrarisch gebied (HAG). Gezien de geschiedenis van het bedrijf dat reeds voor de bevestiging van HAG in zijn huidige vorm bestond, is er geen compensatie voor HAG nodig. Het terrein is als sinds lange tijd in gebruik als bedrijfsterrein en de aanvraag is gericht op het zone-eigen maken van een bestaande vergunde zonevreemde toestand.

        GOA  28/10/2022

         Voorwaardelijk gunstig advies

        • Gunstig advies: behoud van het Maatwerkbedrijf op de huidige locatie.
        • Voorwaardelijk gunstig voor de aanvraag op korte termijn, met name de oprichting van een nieuw bedrijfsgebouw en het (her)inrichten van de buitenruimte.
        • Op lange termijn voorziet het maatwerkbedrijf geen werken maar er moet wel een RUP opgemaakt worden ten uitvoering van het planologische attest. Dit zal worden meegenomen in het RUP Eizeringen (in opmaak).

         

        Advies van de bevoegde adviescommissie (GECORO Lennik dd. 1 december 2022) 

        Hieronder volgen enkel de relevante uittreksels uit de conclusies; de integrale adviezen worden in bijlage gevoegd.

         

        De GECORO stelt vast dat er één bezwaar is binnengekomen en heeft de aangevraagde adviezen besproken bij de besluitvorming van het advies.

        De GECORO spreekt zich voorwaardelijk gunstig uit ten opzichte van de gevraagde oprichting van een nieuw bedrijfsgebouw en het (her)inrichten van de buitenruimte, maar wenst bij het dossier dat voorligt nog volgende bemerkingen te formuleren:

        • De gecoro treedt het advies van het Departement Omgeving bij dat met deze nieuwe inplanting een maximum voor het perceel bereikt is aan bebouwing en verharding. De gewenste bebouwing op de site moet als een absoluut maximum bebouwing gezien worden. Ook de verharde oppervlakten (gebouwen en circulatieruimten) moeten beperkt blijven en er zal moeten voldaan worden aan de verordening hemelwater.
        • De ontsluiting via de zuidelijke zijde van het perceel (langs de Luitenant Jacopsstraat en Molenstraat tot aan de Assesteenweg) is niet ideaal maar wordt op vandaag ook gebruikt voor de bedrijfsvoering. Een verbreding van de holle weg staat in de toelichtingsnota opgenomen maar werd niet voorzien volgens de gemeente qua uitvoering voor dit bedrijf. Daarom is een verder bedrijfsuitbreiding in de toekomst niet gewenst en niet verenigbaar met de omliggende omgeving.
        • In het RUP (toelichtingsnota en verordenende bepalingen) moeten volgende bepalingen opgenomen worden:
          • De gewenste bebouwde situatie op dit perceel moet als het absolute maximum worden beschouwd
          • Bouwverbod en verhardingsverbod op het resterende deel van het perceel. Dit kan in percentages ten aanzien van het gehele plangebied worden opgelegd.
          • Door de moeilijke ontsluiting in functie van de mobiliteit moet een beperking opgelegd worden naar verder bedrijfsuitbreiding in de toekomst. Enkel nieuwe bestemmingen (functies) moeten qua stedenbouwkundige hinder dezelfde of minder storend zijn dan de bestaande en mag niet meer verkeer met zich meebrengen om te kunnen inpassen in de omgeving.

         

        Motivering Gemeenteraad
        Standpunt met betrekking tot het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is:
        De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad dat het Maatwerkbedrijf op de plaats waar het gevestigd is, behouden kan blijven. 
        Het gaat om een historisch gegroeide activiteit. De bestaande toestand wordt als (hoofdzakelijk) vergund beschouwd, de activiteit wordt op zich niet hinderlijk geacht voor de omgeving enkel de ontsluiting kan beter georganiseerd worden.


        Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn:
        De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad om een positief planologisch attest af te geven aan het Maatwerkbedrijf, Luitenant Jacopsstraat 11 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn maar om volgende wijzigingen aan te brengen in het dossier:

        • De gecoro treedt het advies van het Departement Omgeving bij dat met deze nieuwe inplanting een maximum voor het perceel bereikt is aan bebouwing en verharding. De gewenste bebouwing op de site moet als een absoluut maximum bebouwing gezien worden. Ook de verharde oppervlakten (gebouwen en circulatieruimten) moeten beperkt blijven en er zal moeten voldaan worden aan de verordening hemelwater. 
        • De ontsluiting via de zuidelijke zijde van het perceel (langs de Luitenant Jacopsstraat en Molenstraat tot aan de Assesteenweg) is niet ideaal maar wordt op vandaag ook gebruikt voor de bedrijfsvoering. Daarom is een verder bedrijfsuitbreiding in de toekomst niet gewenst en niet verenigbaar met de omliggende omgeving.
        • Indien er bij het RUP Eizeringen blijkt dat er een betere ontsluiting mogelijk is, kan de terreinindeling van het planologische attest hieraan aangepast worden (indien dit zo ook opgenomen is in het RUP Eizeringen dat in opmaak is).
         

        Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn:
        Er werden geen lange termijn werken aangevraagd in het voorliggende planologische attest.


        Standpunt met betrekking tot de opmaak of wijziging van de plannen van aanleg of ruimtelijke uitvoeringsplannen:
        Er werd geen aanvraag ingediend met betrekking op de langetermijnvisie. De toekomstvisie van de gehele site zal verder afgewogen dienen te worden in kader van de
        opmaak van een RUP in uitvoering van het planologisch attest. De overheid bevoegd voor de opmaak van dit RUP ligt op gemeentelijk niveau en zal worden meegenomen bij de verdere opmaak van RUP Eizeringen.

        In het RUP (toelichtingsnota en verordenende bepalingen) moeten volgende bepalingen opgenomen worden:

        • De gewenste bebouwde situatie op dit perceel moet als het absolute maximum worden beschouwd
        • Bouwverbod en verhardingsverbod op het resterende deel van het perceel. Dit kan in percentages ten aanzien van het gehele plangebied worden opgelegd.
        • Door de moeilijke ontsluiting in functie van de mobiliteit moet een beperking opgelegd worden naar verder bedrijfsuitbreiding in de toekomst. Enkel nieuwe bestemmingen (functies) moeten qua stedenbouwkundige hinder dezelfde of minder storend zijn dan de bestaande en mag niet meer verkeer met zich meebrengen om te kunnen inpassen in de omgeving.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:
        De gemeenteraad bevestigt de bestendiging van het Maatwerkbedrijf Pajottenland vzw op de site.

         

        Artikel 2:
        De gemeenteraad levert een positief planologisch attest af aan Philippe De Cock en Hans Vanneste  voor het Maatwerkbedrijf Pajottenland vzw, Luitenant Jacopsstraat 11 te 1750 Lennik voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn en vraagt om volgende wijzigingen aan te brengen in het dossier:

        • De gecoro treedt het advies van het Departement Omgeving bij dat met deze nieuwe inplanting een maximum voor het perceel bereikt is aan bebouwing en verharding. De gewenste bebouwing op de site moet als een absoluut maximum bebouwing gezien worden. Ook de verharde oppervlakten (gebouwen en circulatieruimten) moeten beperkt blijven en er zal moeten voldaan worden aan de verordening hemelwater. 
        • De ontsluiting via de zuidelijke zijde van het perceel (langs de Luitenant Jacopsstraat en Molenstraat tot aan de Assesteenweg) is niet ideaal maar wordt op vandaag ook gebruikt voor de bedrijfsvoering. Daarom is een verder bedrijfsuitbreiding in de toekomst niet gewenst en niet verenigbaar met de omliggende omgeving.
        • Indien er bij het RUP Eizeringen blijkt dat er een betere ontsluiting mogelijk is, kan de terreinindeling van het planologische attest hieraan aangepast worden (indien dit zo ook opgenomen is in het RUP Eizeringen dat in opmaak is).

         

        Artikel 3:
        De gemeenteraad levert geen advies voor de ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn aangezien dit geen deel uitmaakte van de aanvraag.


        Artikel 4:
        Het planologisch attest zal verder uitgewerkt worden in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) door de bevoegde overheidsinstantie.

        In het RUP (toelichtingsnota en verordenende bepalingen) moeten volgende bepalingen opgenomen worden:

        • De gewenste bebouwde situatie op dit perceel moet als het absolute maximum worden beschouwd
        • Bouwverbod en verhardingsverbod op het resterende deel van het perceel. Dit kan in percentages ten aanzien van het gehele plangebied worden opgelegd.
        • Door de moeilijke ontsluiting in functie van de mobiliteit moet een beperking opgelegd worden naar verder bedrijfsuitbreiding in de toekomst. Enkel nieuwe bestemmingen (functies) moeten qua stedenbouwkundige hinder dezelfde of minder storend zijn dan de bestaande en mag niet meer verkeer met zich meebrengen om te kunnen inpassen in de omgeving.


        Artikel 5:
        Dit besluit zal overeenkomstig de vigerende regelgeving onmiddellijk per aangetekende zending worden overgemaakt aan de aanvrager en de gewestelijke omgevingsambtenaar.

         

        Beroepsmogelijkheden voor de bevoegde overheid en de aanvrager:

        Schorsend administratief beroep van de deputatie of de leidend ambtenaar van het departement

        • Het beroep van de deputatie of de leidend ambtenaar van het departement wordt schriftelijk ingesteld binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat de dag na de ontvangst van het afschrift van het planologisch attest. Een afschrift van het beroepschrift wordt bezorgd aan de houder van het planologisch attest en aan de deputatie, respectievelijk het college van burgemeester en schepenen. 
        • De Vlaamse Regering kan de houder van het planologisch attest en de provincieraad, respectievelijk de gemeenteraad, in staat stellen om schriftelijk hun zienswijzen te bezorgen, voor zover dat nodig wordt geacht voor een zorgvuldige feitenvinding.
        • Als de Vlaamse Regering het beroep verwerpt, wordt de schorsing opgeheven en krijgt het planologische attest, zoals het werd afgegeven door het bevoegde bestuursorgaan, uitwerking. Als de Vlaamse Regering het beroep inwilligt, wordt het planologische attest vernietigd, en moet de provincieraad of de gemeenteraad opnieuw beslissen over de aanvraag tot planologisch attest, rekening houdend met de motieven voor de inwilliging van het beroep.
        • De Vlaamse Regering verstuurt haar beroepsbeslissing met een beveiligde zending naar de houder van het planologisch attest en naar de deputatie, respectievelijk het college van burgemeester en schepenen. De beroepsbeslissing wordt verstuurd binnen een ordetermijn van zestig dagen, die ingaat op de dag na die waarop het beroep is ingesteld.
        • Een afschrift van de beroepsbeslissing wordt aan het departement, respectievelijk de deputatie bezorgd.
        Beroep van de aanvrager
        • Als u het als aanvrager van het attest niet eens bent met de beslissing over uw aanvraag, dan kunt u binnen 60 dagen na de ontvangst van het attest beroep aantekenen bij de Raad van State.
        • U kunt de Raad vragen om de beslissing te vernietigen, en eventueel ook om ze in afwachting daarvan te schorsen. Stuur dat verzoekschrift ofwel met de post aangetekend naar de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel, of dien het in volgens de elektronische procedure. Meer informatie vindt u in de rubriek ‘E-procedure’ op de website van de Raad van State: www.raadvanstate.be. Op hetzelfde ogenblik moet u een kopie sturen aan de overheid die het attest heeft afgeleverd. Het verzoekschrift moet gedateerd en ondertekend zijn door uzelf of door een advocaat. U moet zowel uw gegevens duidelijk vermelden (naam, hoedanigheid, woonplaats of zetel), als die van de verwerende partij (de overheid die het attest heeft afgeleverd). U moet ook vermelden welke beslissing u aanvecht
          (het attest), wat de relevante feiten zijn, en op welke gronden u de beslissing aanvecht (rechtsmiddelen). U moet een kopie van het volledige attest als bijlage
          voegen.
        • Als u uw verzoekschrift met de post verstuurd, moet u naast het originele verzoekschrift ook steeds drie eensluidend verklaarde afschriften van het verzoekschrift bezorgen, te vermeerderen met een afschrift voor iedere verwerende partij.
        • Het procedurereglement voor beroepen bij de Raad van State vindt u op www.raadvanstate.be.



    • Wonen en sociaal bindend objectief

      • Wonen - Aanvraag advies - lokale netwerkvorming SHM in functie van de aanvraag tot tijdelijke verlenging van de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tem 30 juni 2023

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Er is een verplicht advies vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021) bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij.

         

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 en 41
        Regelgeving:
        • het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
        • het besluit  van de Vlaamse regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen
        • de Vlaamse codex Wonen van 2021
        • het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
        • de beslissing van de gemeenteraad van 28 september 2022 met betrekking tot advies stappenplan omvorming SHM.

         



        Feiten, context en argumentatie

        In de brief dd. 3 februari 2023, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij PROVIDENTIA wordt gevraagd om tegen uiterlijk 01.03.2023 een advies uit te brengen over lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering van de woonmaatschappij Halle/ Vilvoorde – Midden.

        In dat kader verwijzen wij naar de nota lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering in bijlage.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt kennis van de adviesvraag omtrent lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering van de woonmaatschappij Halle/ Vilvoorde - Midden.

        Artikel 2:

        De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

        Artikel 3:

        Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

    • Milieu

      • Omgeving - Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (1.0) - Kennisname

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        In 2021 ondertekenden zo'n 293 gemeenten het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0. Nu, bijna 2 jaar na die ondertekening, moeten lokale besturen voor een eerste keer inhoudelijk rapporteren.

        Regelgeving

        De volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:

        Bevoegdheden:

        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 2: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

        Regelgeving:

        • Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, ondertekenen door de gemeente Lennik.
        • Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Lennik ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 27 oktober 2021.

         

        Het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.

         

        Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

        Besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

    • Duurzaam watergebruik, consumeren en afvalbeleid

      • Milieu – Aanpassing retributie voor het gebruik van intergemeentelijke recyclageparken geldig vanaf 01 maart 2023 – Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        De mogelijkheid wordt geboden aan de burgers om GFT en restafval aan te bieden in het recyclagepark naar aanleiding van gewijzigde frequentie van de ophaalrondes.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41.
        Regelgeving:
        • De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van  bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
        • Het ‘Bestuursdecreet’  van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
        • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaal-kringlopen en afvalstoffen;
        • Het besluit van de Vlaamse regering van 17  februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van Materiaalkringlopen en Afvalstoffen; 
        • Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2013 betreffende de retributie op de ophaling en verwerking van grof vuil;
        • Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2015 tussen de gemeente Lennik, Pepingen en de intercommunale Haviland voor de exploitatie van een intercommunaal recyclagepark;
        • Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2022 betreffende de aanpassing retributiereglement voor het gebruik van het intercommunaal containerpark te Pepingen;
        • De samenwerkingsovereenkomst tussen de intercommunale Haviland, de gemeente Pepingen en Lennik voor gebruik van het intergemeentelijk recyclagepark;

         

        Feiten, context en argumentatie

        Vanaf 1 januari 2023 is er een gewijzigde afhaalfrequentie voor de fracties GFT en restafval. Om de burgers de mogelijkheid te bieden om hun restafval en GFT ook aan te bieden op het recyclagepark, dient het retributiereglement aangepast te worden.

        Dit kan gratis aangeboden worden op voorwaarde dat het in een conforme zak wordt aangeboden (intradura zak voor restafval of GFT).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Peter Berckmans
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2022 “betreffende de aanpassing retributie voor het gebruik van het gemeentelijk containerpark geldig vanaf 30 maart 2021” te Pepingen, Roosdaal en Ternat wordt opgeheven. 

        Artikel 2:

        Het recyclagepark zal een gratis gedeelte omvatten voor de volgende afvalstoffen:

        -         Papier en karton

        -         PMD (aangeboden in een intercommunale PMD zak)

        -         Restafval (aangeboden in de intercommunale restafvalzak)

        -         GFT (aangeboden in de intercommunale GFT-zak)

        -         Hol glas

        -         AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur)

        -         KGA (klein gevaarlijk afval)

        -         Metalen

        -         Autobanden

        -         Zuiver piepschuim

        -         Kurken

        -         Plastic schroefdoppen

        -         Folies (aangeboden in een intercommunale PMD zak)

        -         Asbest: max.200 kg per gezin gratis per jaar

        -         matrassen

         

        Artikel 3:

        De retributie is verschuldigd door elke bezoeker, inwoner van de gemeenten Pepingen, Lennik, Roosdaal en Ternat en personen die door de gemeente toegelaten worden, die betalende fracties aanbrengt op het recyclagepark.

        §1. De bezoeker dient een retributie te betalen van 0,16 €/kg voor de volgende fracties:

        -         Vlak glas

        -         Grofvuil

        -         Stronken

        -         Hout

        -         Cellenbeton

        -         Bouw en sloop

        -         Harde Plastics

        -         Asbest  (met uitzondering van de eerste 200 kg per gezin per jaar, indien apart binnen gebracht)

         

        §2. De bezoeker dient een retributie te betalen van 0,08 €/kg voor de volgende fractie:

        -         Tuin- en snoeiafval

        §3. Zijn vrijgesteld van het in §1 en §2 vermelde retributies:

        -      Elke aanlevering die uitsluitend afvalstoffen bevat waarvoor een aanvaardingsplicht of een terugnameplicht bestaat.

        -      Elke aanlevering die gebeurt door de renovatieploeg van het OCMW Halle, in opdracht van het sociaal verhuurkantoor SVK Zuidkant te Halle. De betaalde retributie zal jaarlijks terugbetaald worden door het gemeentebestuur van Pepingen.

        De retributie voor de huis aan huisophaling op afroep van het grofvuil blijft behouden op 0,26 €/kg.

         

        §4.  Minimumtarief betalende afvalfracties

        De weegbruggen op de RP’en hebben een nauwkeurigheid van +/- 5kg. Hierdoor kan het gebeuren dat de aanvoer van hoeveelheden lichte afvalfracties onder de 5kg niet worden geregistreerd of tot discussies leiden.

        Om enerzijds een verlies van inkomsten te vermijden voor de gemeenten en anderzijds het gratis storten van betalende fracties voor de inwoner te voorkomen of discussies hieromtrent, wordt voor betalende afvalfracties steeds een minimale kostprijs aangerekend zodanig de bezoeker van het RP zijn gedrag hieraan kan aanpassen.

        Berekening van het minimumtarief:

         Nauwkeurigheid weegbrug x hoogste tarief = minimumtarief

        5 kg x 0,16euro/kg = 0,8 euro

         

        Artikel 5:

        Vanaf 1 juli 2021 mogen matrassen niet meer worden opgehaald met de huis aan huisophaling van grof vuil. De matrassen mogen gratis naar het recyclagepark worden gebracht

         

        Artikel 6:

        De retributie voor de aankoop van een persoonlijk beschermingsmiddelen-pakket voor het demonteren van hechtgebonden asbest-producten, asbestzak klein en asbestzak groot bedraagt volgende prijzen:

        Artikel

        Verkoopprijs

        PBM-kit

         € 13,50

        Kleine asbestzak

         € 0,50

        Plaatzak of grote asbestzak

         € 1,25

         

        Artikel 7:

        De afhaling van houtsnippers is gratis.

         

        Artikel 8:

        De kosten en inkomsten van de retributie zijn voor beide gemeenten op basis van de aangebrachte gewichten van de afvalstoffen.

         

        Artikel 9:

        Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 maart 2023.

         

        Artikel 10:

        Deze beslissing zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de heer Gouverneur van Vlaams-Brabant en aan de intercommunale Intradura.

    • Ruimtelijke ordening (vergunning en planning) en erfgoedbeleid

      • Omgeving - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie – Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.

        Het Vastgoedinformatieplatform brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.

        Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. De gemeente Lennik werd ingedeeld in Wave 4, er zal dus ingestapt worden tussen 18 april 2023 en 18 mei 2023. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen diverse aanvragers dossiers vastgoedinformatie kunnen opvragen in alle Vlaamse steden en gemeenten.

        Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgronden en regelgevingen zijn van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond: 

        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 40, §3.
        Regelgeving:
        • Grondwet, artikel 173.
        • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.
        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. De notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen  aanvragen bij de gemeente. Hierbij zijn de gemeenten steeds op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. Daarom werken de gemeenten samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.

         

        Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door de aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente zal een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt. De gemeente Lennik wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.

         

        De bijgevoegde verwerkingsovereenkomst maakt deel uit van deze beslissing.

        Financiële impact

        De financiële toestand van de gemeente en het budget moet steeds in evenwicht gehouden worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1. vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
        2. lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
        3. centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
        4. Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
        5. vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
        6. externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        7. Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
          1. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          2. de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
          3. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        8. aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
        9. algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
        10. persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        11. verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        12. verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        13. betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

         

        Artikel 2 - Algemeen:

        De gemeente Lennik verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Lennik doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Lennik stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

        Met ingang van 18 april 2023 wordt ten voordele van gemeente Lennik een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.


        Artikel 3 - Verschuldigde:

        De retributie is verschuldigd door de aanvrager.


        Artikel 4 - Bedrag:

        Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag

        Retributiebedrag

        Vastgoeddossier

        75 EUR (per capakey)

        De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.


        Artikel 5 - Invorderingswijze:

        De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

         

        De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.


        Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens:

        §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Lennik voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

        §2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

        1. aanvragers; en
        2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

        §3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

        1. contact- en identificatiegegevens;
        2. financiële gegevens;
        3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
        4. vastgoedinformatie;
        5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

        §4. De gemeente Lennik bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Lennik verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Lennik bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

        §5. De gemeente Lennik doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Lennik, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.


        Artikel 7 – Ondertekening:

        De vastgoeddossiers die de gemeente Lennik via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.


        Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering:

        Dit reglement vervangt vanaf 18 april 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.


        Artikel 9 - Bekendmaking

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

    • Addendum

      • Extra punt ingediend door raadslid Kristien Van Vaerenbergh: Motie te kort aan geldautomaten

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Vlaamse steden en gemeenten zien met lede ogen aan hoe geldautomaten verdwijnen uit het straatbeeld door besparings- en efficiëntie maatregelen van de banken. Daarbij verliezen inwoners een essentiële financiële dienstverlening. Ook lokale handelaars die geen bankautomaten in de buurt hebben, lijden hier onder. Een aandeel van hun lokaal cliënteel gaat immers cash halen in een buurgemeente en blijven daar in de buurt inkopen doen en horeca bezoeken.

        Ondanks de digitalisering van onze maatschappij en de daaraan verbonden stijgende evolutie van digitaal bankieren en elektronisch betalen, mogen we niet blind zijn voor het deel van de bevolking dat momenteel moeite heeft met deze ontwikkelingen. Zij rekenen nog altijd op een eenvoudige toegang tot cash geld.

        De vier grootbanken in Belgue hebben intussen het Batopin project opgestart. Batopin is een samenwerkingsverband om tegen 2025 een efficiënt netwerk op te richten van cashpunten waarbij elke burger minstens 1 bancontact moet hebben in een straal van 5 km. De banken sluiten hun kantoren echter sneller dan dat ze cashpunten openen. Intussen bouwen de verschillende grootbanken verder hun kantorennetwerk af en halveerde het aanbod aan bankautomaten zich in de laatste 8 jaar.

        Begin dit jaar werd er een wetsvoorstel van de N-VA fractie in het federaal parlement ter stemming voorgelegd om lokale handelaars terug de mogelijkheid te geven geldautomaten in hun handelszaak te installeren en zelf te beheren, mits de nodige veiligheidsvoorwaarden. Dit voorstek lost het algemeen probleem van het chronisch tekort aan bankautomaten natuurlijk niet op. Maar het kan wel een deel van de oplossing zijn om op korte termijn de toegang tot cash geld te verbeteren. Het voorstel werd afgewezen. Terwijl geldautomaten in handelzaken in de buurlanden in Nederland, en Frankrijk bv heel normaal en wijdverspreid zijn.

        Het is volgens ons niet de taak van de overheid om in te grijpen in economische dienstverlening maar het is wel een kerntaak om bij nieuwe betaalontwikkelingen de hele bevolking in acht te nemen. Niet alleen zij die meesurfen op de digitaliseringsgolf moeten in deze bediend worden, ook zij die dat nog niet kunnen. Voor deze laatste groep moet de toegang tot cash geld gegarandeerd worden of moeten op zijn minst afdoende alternatieve oplossingen worden voorgesteld.

         Overwegende:

        - de dalende trend van het aantal bankautomaten en de toegang tot cash de laaste jaren

        - het feit dat een aanzienlijk deel van de bevolking niet mee is in de digitalisering, het internetbankieren en het elektronisch betalen

        - dat de banken sneller hun aanbod aan bankautomaten afbouwt dan Batopin nieuwe cashpunten installeert

        - het feit dat de overheid een garantie moet bieden aan haar inwoners van een dergelijke basis dienstverlening

         

        Voorstel:

        Art 1: de gemeenteraad erkent het tekort aan geldautomaten en cashpunten in onze gemeente en wil zich engageren om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken

        Art 2: De gemeenteraad vraagt aan de federale regering en in het bijzonder aan de minister van Economie om dit probleem ter harte te nemen en de nodige initiatieven zoals onder meer het toelaten van handelaarsgeldautomaten in de eigen handelszaak te installeren en beheren op te starten


         



        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

         

        Enkel artikel 1 werd goedgekeurd nl. de gemeenteraad erkent het tekort aan geldautomaten en cashpunten in onze gemeente en wil zich engageren om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken.

      • Extra punt ingediend door raadslid Lien De Slagmeulder: Voorstel Tuinrangers

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Bijna 10% van Vlaanderen bestaat uit tuinen en terrassen.  Via die tuinen en terrassen kunnen inwoners hun steentje bijdragen om hun gemeente biodiverser en klimaatrobuuster te maken. Om inwoners hierin te ondersteunen werd het project Tuinrangers opgestart. De Tuinrangers zijn vrijwilligers met een passie voor de tuin en een hart voor de natuur. Ze helpen hun stad of gemeente om biodiverser en klimaatrobuuster  te worden via de tuinen van de inwoners.

        Het project is een initiatief van Vlaanderen ter ondersteuning van lokale overheden. Per deelnemende stad of gemeente staat Inverde, als opleidingscentrum van Natuur en Bos, in voor de opleiding, opvolging en bijscholing van het lokale Tuinrangersteam.

        De Tuinrangers sensibiliseren en adviseren inwoners rond natuurvriendelijke tuinen. Dat doen ze door gratis tuinadvies op maat te geven.

        Meer en meer steden en gemeenten starten met een eigen Tuinrangersteam. O.a. Affligem, Asse, Dilbeek. Ook in Lennik zou dit een meerwaarde kunnen betekenen.

        Voorstel:

        De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om mee in te stappen in het Tuinrangersproject.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Peter Berckmans
        Tegenstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Filip Rooselaers
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 1 onthouding
        Besluit

        Het punt werd niet goedgekeurd omdat het de meerderheid van de stemmen niet haalde.

      • Extra punt ingediend door raadslid Filip Rooselaers: Bevolking - instroom.

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Een recente studie van de provincie Vlaams-Brabant toont aan dat Lennik evenals de omliggende gemeenten kreunt onder de instroom van migraties uit Brussel.
         
        Graag verneem ik:

        -    het aantal inwoners in het bevolkingsregister van Lennik op 1.1.2023.
        -    een overzicht van het aantal nieuw ingeschrevenen in het bevolkingsregister in onze gemeente in 2022. Hierbij een onderverdeling
             makend per nationaliteitscategorie en zo mogelijk eveneens naar origine (EU en niet-EU).

         

        De burgemeester Irina De Knop antwoordt:

        Dit is een schriftelijke vraag dus ik kan je enkel de cijfers meegeven en de gedetailleerde gegevens zullen je bezorgd worden.

        Aantal inwoners op 01.01.2023 : 9436

        Aantal inwoners op 01.01.2022 : 9319

        In 2022 bedroeg het totaal aantal mensen met een andere nationaliteit 593 waarvan 387 EU en 206 niet EU.

      • Extra punt ingediend door raadslid Filip Rooselaers: Consultancy gemeentelijke administratie en intercommunales

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Consultancy

        De voorbereiding, planning, uitvoering en opvolging van dossiers brengt uitdagingen met zich mee. De gemeentelijke administratie beschikt niet altijd over de nodige expertise om bepaalde eigenheden van specifieke dossiers te kunnen inschatten of afwerken. Er wordt dan beroep gedaan op de diensten van studiebureaus, consultancybureaus, enz. In andere gevallen kunnen dossiers de medewerking van een notaris, architect, advocaat, … vragen.

        De vraag aan de schepen:
        Welk bedrag werd in 2022 besteed aan studiebureaus, consultancy en/of erelonen? Graag een opsplitsing per categorie en, indien mogelijk, een korte verantwoording van iedere gemaakte individuele kost.

        Intercommunales

        Onze gemeente doet voor verschillende aspecten van de dienstverlening en de dagelijkse werking beroep op de expertise van intercommunales en samenwerkingsverbanden over de gemeentegrenzen heen.

        De volgende vragen aan de schepen:


        Van hoeveel intercommunales en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden maakt onze  gemeente momenteel deel uit ? Graag een overzicht.
        Wat was de kostprijs van het lidmaatschap van iedere intercommunale en intergemeentelijk samenwerkingsverband in 2022 ? Graag een totaalbedrag en een overzicht met de kostprijs per individuele intercommunale en intergemeentelijk samenwerkingsverband.
        In bepaalde gevallen doet onze gemeente ook beroep op intercommunales bij het voorbereiden van dossiers, het uitvoeren van taken, … Voor hoeveel taken, dossiers, dienstverlening, … deed onze gemeente beroep op een intercommunale in 2022? Wat was de kostprijs hiervan ? Graag een totaal aantal en totaalbedrag met een overzicht en de kostprijs per individueel geval.

        De burgemeester Irina De Knop antwoordt:

        Via het burgemeestersoverleg werd er in 2021 een overzicht gemaakt van de intergemeentelijke samenwerkingen binnen Pajottenland. Er kan een overzicht bezorgd worden van diegene waar Lennik ook in zit.

        Bij het meerjarenplan zitten de bijlagen over de nominatieve subsidies OCMW en gemeente waar je een overzicht vindt van jaarlijkse kostprijs. Alsook een lijst van activa waar je een overzicht vindt van budget voor deelname.

        Wat betreft het beroep op intercommunales is de vraag niet specifiek genoeg. Wil men een overzicht krijgen van kosten voor dienstverlening die we bij een externe partner afnemen of wil men enkel zicht krijgen op een intercommunale. Als we meer specifieke informatie hebben, kunnen we de nodige informatie bezorgen.

         

        Volgende documenten zullen bezorgd worden:

        • Overzicht samenwerkingsverbanden
        • Lijst nominatieve subsidies G
        • Lijst nominatieve subsidies O
        • Overzicht verbonden entiteiten (deelnemingen in financiële vaste activa)
        • Overzicht in Excel van de consultancy/advocaten/notarissen (dienstjaar 2022)
      • Extra punt ingediend door raadslid Karel Van Belle: Vraag tot uitbreiding zone 30 Karel Keymolenstraat t.h.v. het Woonzorgcentrum Keymolen.

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Vraag tot uitbreiding zone 30 Karel Keymolenstraat thv het Woonzorgcentrum Keymolen.

        Motivatie:
        Ter hoogte van het Woonzorgcentrum Keymolen, Karel Keymolenstraat 55 te 1750 Lennik, is heden een snelheidsregime van 50km/u (bebouwde kom) van toepassing.

        De zone 30, welke van toepassing is in de Karel Keymolenstraat eindigt, komend van het centrum, ter hoogte van de woningen 47-49.; dwz dat het woonzorgcentrum buiten deze zone ligt.

        Dagelijks wordt dit centrum bezocht (en verlaten) door heel wat zwakke en minder mobiele weggebruikers.

        Het uitbreiden van de zone 30 op de Karel Keymolenstraat tot aan het kruispunt Ten Ham/Busingenstraat zou de veiligheid ter hoogte van het Woonzorgcentrum zeker ten goede komen.

        Vraag:
        Is het bestuur bereid de zone 30 op de Karel Keymolenstraat te laten doorlopen tot het Kruispunt Ten Ham/Busingenstraat en hiervoor op zeer korte termijn het nodige te doen?


        Schepen Yves De Muylder antwoordt:

        Het klopt dat de zone 30 van toepassing is waar er veel bewegingen zijn met zwakke weggebruikers. De dienst zal de borden voor snelheidsmetingen aanbrengen en deze resultaten analyseren. Een uitbreiding tot aan kruispunt Ten Ham/Busingenstraat is een te grote zone omdat een te grote zone 30 dan niet meer gerespecteerd wordt en zijn doel voorbijstreeft. Indien de zone 30 wordt uitgebreid zal deze gaan tot huisnummer 55 en 69. Van zodra de metingen zijn uitgevoerd en een standpunt wordt ingenomen zal de dienst hierover terugkoppelen.

         

De voorzitter sluit de zitting op 15/02/2023 om 21:59.

Namens Gemeenteraad,

Anaïs Nies
algemeen directeur

Karen De Waele
voorzitter