Terug
Gepubliceerd op 17/07/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

ma 14/07/2025 - 17:00

Mobiliteit - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer naar aanleiding van het proefproject 'veilige schoolomgeving' in Sint-Martens-Lennik - goedkeuring

Aanwezig: Irina De Knop, burgemeester
Geert De Cuyper, Heidi Elpers, schepenen
Anaïs Nies, algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Limbourg, Isabelle Duerinckx, schepenen
Aanleiding

Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer naar aanleiding van het proefproject 'veilige schoolomgeving' in Sint-Martens-Lennik.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:


Bevoegdheidsgrond:

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, laatst gewijzigd bij decreet van 1 februari 2008, meer bepaald artikel 130 bis “het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer (W. 12.1.2006, B.S. 31.1.2007, B.S. 2.2.2007, err.”);
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.


Regelgeving:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Feiten, context en argumentatie

Mobiel 21 heeft in samenwerking met het Sint-Godelieve-Instituut, De Lijn, PajotTours, de lokale politiezone Pajottenland en de gemeente Lennik een schoolvervoerplan voor de school opgemaakt.

Begin 2025 werd dit schoolvervoerplan gefinaliseerd. Het is nu aan de verschillende actoren om concrete acties uit te voeren.

De dienst mobiliteit werkte een aantal acties uit om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren op de Schapenstraat, Doelestraat en Dorp:

  • schoolstraten blijven behouden;
  • het zebrapad aan de ingang van de school wordt een gevleugeld zebrapad;
  • parkeerzone voor bibliotheek wordt een groene ontmoetingsruimte;
  • parkeerduur op de parking wordt aangepast naar 2u;
  • éénrichtingsverkeer wordt ingesteld op de Doelestraat en Dorp; inrijden via de Schapenstraat, uitrijden ter hoogte van de N282;
  • inrichten van een volwaardig voetpad op de Doelestraat tussen huisnummers 19 en 33, parkeren dient te gebeuren op de rijbaan; 's ochtends en 's avonds wordt de parkeerstrook voorbehouden voor de (school)bussen;
  • in de Doelestraat langs de kant van huisnummer 6A tot huisnummer 22 wordt een tweerichtingsfietspad ingericht met fysieke afscheiding tussen parkeerstrook en fietspad door middel van een haagje;
  • de fietsers krijgen voorrang op de verbinding van de Lange Tramweg met de Doelestraat;
  • een extra voetgangers- en fietsoversteekplaats wordt ingericht op het kruispunt van de Schapenstraat met de Doelestraat, de fietsers hebben hier geen voorrang;
  • in de Koestraat (kant Kerk) en de Kerkstraat wordt een parkeerverbod ingevoerd over de volledige straat;
  • op de straat Dorp worden parkeervakken ingericht aan beide zijden van de straat; de ruimte voor de kerk wordt parkeervrij;
  • op de Schapenstraat worden extra markeringen aangebracht in de zone voor de school om de schoolzone beter te accentueren.

Op 12 juni 2025 werd een bewonersvergadering georganiseerd in Sint-Martens-Lennik waar de bewoners van Schapenstraat, Doelestraat, Kerkstraat en Dorp werden op uitgenodigd. 25 betrokken buurtbewoners waren aanwezig op de vergadering.
De verschillende maatregelen werden voorgesteld en de buurtbewoners konden hun opmerkingen en suggesties doorgeven.

De verschillende maatregelen werden nog eens extra besproken met de verkeersdienst van de lokale politiezone Pajottenland. Zij hadden geen bijkomende opmerkingen.

Het doel is om de voorgestelde acties eerst in een proefopstelling in te voeren zodat er bijsturingen mogelijk zijn. Een evaluatiemoment staat al ingepland op 18 september 2025. Er wordt voorgesteld om de proefopstelling te laten lopen van 1 september 2025 tot de herfstvakantie 2025. Indien alles positief ervaren wordt kan er overgegaan worden naar een definitieve inrichting vanaf november 2025.

Financiële impact

De uitgaven voor de aankoop van de nodige signalisatie wordt voorzien via volgende budgetsleutel: 2025/A.3.1.8/0290-00/2250000/GEMEENTE/CBS/IP-3.1

Besluit

Artikel 1:

De voetgangersoversteekplaats op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummers 39-41 wordt omgevormd tot een gevleugelde voetgangersoversteek. De witte stroken worden verlengd tegen de rijrichting van de dwarsende verkeersstroom in. De stroken worden verlengd met 5 meter waardoor de totale lengte van de stroken 8 meter bedraagt (3 meter normale lengte + 5 meter toegevoegde lengte)

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 76 van de wegcode.

 

Artikel 2:

Op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummer 42 worden de 2 mindervalide parkeerplaatsen weggenomen. Twee tijdelijke mindervalide parkeerplaatsen worden ingericht op de parkeerzone op de hoek van de Schapenstraat met de Doelestraat.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersborden E9a op voet;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.

De zone ter hoogte van huisnummer 42 wordt ingericht als voetgangerszone en afgescheiden van de rijbaan door middel van bloembakken.

 

Artikel 3:

Het parkeren op de parking gelegen Schapenstraat 38 wordt gewijzigd.

  • De parkeertijd wordt aangepast naar 2 uur parkeren in plaats van 1 uur;
  • De achterste 11 parkeerplaatsen worden vrijgesteld van de blauwe zone; hier is onbeperkt parkeren toegelaten.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersborden ZE9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GVIIb (parkeerschijf); 
  • onderbord 'maximum 2 uur, van maandag tem vrijdag van 8 uur tot 16 uur, uitgezonderd bewoners'.

 

Artikel 4:

Op Doelestraat en Dorp wordt eenrichtingsverkeer ingesteld.

  • Het verkeer komende van de Schapenstraat mag de Doelestraat inrijden;
  • Het verkeer komende van Dorp mag de Doelestraat niet inrijden;
  • Het verkeer komende van de N282 (Brusselsestraat) mag Dorp niet inrijden;
  • Het verkeer komende uit de Kerkstraat moet verplicht naar links rijden ri. N282;
  • Het verkeer komende uit de Dorekenstraat moet verplicht naar rechts rijden ri. N282.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersborden C1, F19 en D1;
  • onderborden M18 en M12.

 

Artikel 5:

De fietsers krijgen voorrang op het kruispunt van de Doelestraat met de Lange Tramweg. Bestuurders op de Doelestraat dienen te stoppen en voorrang te verlenen. Dit wordt aangegeven met een stopstreep en een verkeersbord B5.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersbord B5;
  • onderbord M10;
  • wegmarkering (stopstreep en dubbelrichtingspijl op het fietspad) overeenkomstig art. 76 van de wegcode.

 

Artikel 6:

Op de Schapenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Doelestraat wordt een extra voetgangers- en fietsoversteek aangelegd door middel van wegmarkeringen. Fietsers hebben geen voorrang op dit kruispunt.

Signalisatie:

  • verkeersbord B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 76 van de wegcode.

 

Artikel 7:

Op de Doelestraat, van de Schapenstraat tot de Koestraat langs de kant van de oneven huisnummers, geldt: 

  • parkeren is toegelaten op de rijbaan uitgezonderd op de tijdstippen dat de schoolbussen dienen te stationeren.
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E9a;
  • onderborden: uitgezonderd van maandag t.e.m. vrijdag van 7.30u tot 9u, van 11u tot 13u, van 15u tot 17u;
  • onderborden GXa, GXb,
  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 77 van de wegcode.

 

Op de Doelestraat, van de Koestraat tot de Lange Tramweg langs de kant van de oneven huisnummers, geldt: 

  • parkeren is toegelaten op de rijbaan,
  • de parkeerduur is beperkt in tijd door middel van het gebruik van de parkeerschijf.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a 
  • onderbord GVIIb (parkeerschijf)
  • onderborden GXa, GXb;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 77 van de wegcode.

 

Op de Doelestraat, van de Schapenstraat tot de Lange Tramweg langs de kant van de oneven huisnummers wordt een voetpad ingericht. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersbord D11

 

Artikel 8:

Op de Doelestraat langs de kant van de even huisnummers geldt:

  • parkeren is toegelaten op de verhoogde berm;
  • de parkeerduur is beperkt in tijd door middel van het gebruik van de parkeerschijf;
  • een dubbelrichtingsfietspad wordt ingesteld.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersborden E9a; 
  • onderbord GVIIb (parkeerschijf);
  • onderborden GXa, GXb;
  • wegmarkeringen (dubbelrichtingspijl) overeenkomstig art. 72 van de wegcode;
  • verkeersborden D7.

 

Artikel 9:

Een parkeerverbod langs beide zijden van de rijbaan, weergegeven door een gele onderbroken streep op de rand van de rijbaan wordt ingesteld 

  • op de Kerkstraat;
  • op de Koestraat, gedeelte tussen Dorp en Doelestraat.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 76 van de wegcode.


Artikel 10:

Op de Schapenstraat wordt een thermoplastische markering 'schoolzone' aangebracht:

  • ter hoogte van huisnummer 19;
  • ter hoogte van huisnummer 57.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkering (thermoplastische markering) overeenkomstig de wegcode.