Terug
Gepubliceerd op 28/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

wo 26/10/2022 - 20:00 feestzaal Jo Baetens
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
Verontschuldigd: Johan Limbourg

De voorzitter opent de zitting op 26/10/2022 om 19:59.

  • Openbaar

    • Algemeen

      • Secretariaat - Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 28 september 2022

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 28 september 2022 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.

        Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/d4n_dxtcWsI

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        - artikel 40, 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Definitieve agenda met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel:

        Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 28 september 2022 worden goedgekeurd.

    • Secretariaat

      • Secretariaat - Fluvius Opdrachthoudende Vereniging - Buitengewone Algemene vergadering 7 december 2022 - Goedkeuring agenda en vaststelling mandaat

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius OV goed te keuren. De raad keurt dit goed.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

         

         Bevoegdheidsgrond:

        - het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius OV.

         

        Op 26 september 2022 heeft de gemeente Lennik een aangetekend schrijven ontvangen, waarin werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV die op 7 december 2022 digitaal plaatsheeft.

         

        Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lennik per brief van 22 september 2022 overgemaakt.

         

        De gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en als plaatsvervangend vertegenwoordiger de heer Johan Limbourg werd aangeduid is van toepassing voor de gehele legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 7 december 2022 met als agendapunten:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2023.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.

         

        Artikel 2:

        De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.


        Artikel 3:

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be- slissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Secretariaat – Haviland – Aanduiding nieuwe plaatsvervanger algemene vergadering

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Aangezien het ontslag van de heer Koenraad Ameys op 5 september 2022, als voorzitter gemeenteraad en gemeenteraadslid, dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

         Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;

        Regelgeving:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 en 445.
        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale, die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226.

        Aangezien het ontslag van de heer Koenraad Ameys als voorzitter gemeenteraad en gemeenteraadslid, dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.

        Tijdens de gemeenteraad van 21 februari 2019 werden Jo Massaer aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en Koenraad Ameys als plaatsvervangend lid.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Gestemd: Peter Berckmans, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Kristien Van Vaerenbergh, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Christel O, Lien De Slagmeulder, Erik O, Karel Van Belle, Irina De Knop, Piet Vanthemsche, Geert De Cuyper, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, An Lovato, Heidi Elpers, Viviane Tielemans, Marie-Therese Van der Velde
        Stemmen voor: 11
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 9
        Resultaat:

        Met 11 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 9 stemmen onthouden.

        Besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad duidt Marie-Thérèse Van der Velde aan als plaatsvervanger voor de heer Koenraad Ameys.

         

      • Secretariaat – Prolocus - Aanduiding nieuwe vertegenwoordiger algemene vergadering

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Aangezien het ontslag van de heer Koenraad Ameys op 5 september als voorzitter gemeenteraad en gemeenteraadslid, dient er een nieuwe vertegenwoordiger worden aangeduid.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        -  het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.

         

        Regelgeving:

        -  het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 227;

        - de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2022 betreffende toetreding tot OFP Prolocus tweede pensioenpijler contractanten.

        Feiten, context en argumentatie

        Gezien het ontslag van Koenraad Ameys als gemeenteraadslid dient er een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid te worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;

        Op de gemeenteraad van 27 april 2022 werd Koenraad Ameys aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en Yves De Muylder als plaatsvervangend lid.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Gestemd: Karen De Waele, Viviane Tielemans, Karel Van Belle, Heidi Elpers, Geert De Cuyper, Filip Rooselaers, An Lovato, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Isabelle Duerinckx, Hendrik Schoukens, Jo Massaer, Erik O, Lien De Slagmeulder, Kristien Van Vaerenbergh, Peter Berckmans, Irina De Knop, Christel O, Chris De Moyter, Yves De Muylder
        Stemmen voor: 11
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 9
        Resultaat:

        Met 11 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 9 stemmen onthouden.

        Besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad duidt Marie-Thérèse Van der Velde aan als plaatsvervanger voor de heer Koenraad Ameys.

      • Secretariaat - Krediet voor Sociale Woningen - Aanduiding van een nieuwe plaatsvervanger

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Aangezien het ontslag van mevrouw Anaïs Ringoet op 28 oktober 2020, dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikel 40 en 41

        Regelgeving:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; artikels 432 tem 445.
        Feiten, context en argumentatie

        Aangezien het ontslag van mevrouw Anaïs Ringoet op 28 oktober 2020, dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.

        Op 25 april 2019 werd Heidi Elpers als effectieve vertegenwoordiger aangeduid en Anaïs Ringoet als plaatsvervangend lid.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Gestemd: Erik O, Lien De Slagmeulder, Chris De Moyter, Viviane Tielemans, Peter Berckmans, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karel Van Belle, Karen De Waele, Isabelle Duerinckx, Piet Vanthemsche, Hendrik Schoukens, Kristien Van Vaerenbergh, Irina De Knop, Christel O, Geert De Cuyper, Heidi Elpers, Yves De Muylder, An Lovato, Marie-Therese Van der Velde
        Stemmen voor: 11
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 9
        Resultaat:

        Met 11 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 9 stemmen onthouden.

        Besluit

        Enig artikel :

        De gemeenteraad duidt Piet Vanthemsche aan als nieuwe plaatsvervanger voor mevrouw Anaïs Ringoet.

      • Secretariaat - Vervoersmaatschappij "De Lijn" - Aanduiding van een nieuwe plaatsvervanger op de algemene vergaderingen

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Aangezien het ontslag van mevrouw Anaïs Ringoet op 28 oktober 2020, dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.

        Regelgeving:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 tem 445.
        Feiten, context en argumentatie

        Aangezien het ontslag van mevrouw Anaïs Ringoet, dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.

        Tijdens de gemeenteraad van 21 maart 2019 werd Yves De Muylder als effectieve vertegenwoordiger aangeduid en Anaïs Ringoet als plaatsvervangend lid.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Gestemd: Marie-Therese Van der Velde, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Piet Vanthemsche, Irina De Knop, Christel O, Chris De Moyter, Kristien Van Vaerenbergh, Jo Massaer, Hendrik Schoukens, An Lovato, Peter Berckmans, Karen De Waele, Erik O, Lien De Slagmeulder, Viviane Tielemans, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Filip Rooselaers, Karel Van Belle
        Stemmen voor: 11
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 9
        Resultaat:

        Met 11 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 9 stemmen onthouden.

        Besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad duidt Heidi Elpers aan als plaatsvervanger voor mevrouw Anaïs Ringoet.

         

      • Secretariaat – Gemeentelijke vertegenwoordiging in het beheerscomité van IT-punt - Aanduiding plaatsvervanger

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Aangezien het ontslag van de heer Koenraad Ameys op 5 september 2022,  als voorzitter gemeenteraad en gemeenteraadslid, dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        -  het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.

        Regelgeving:

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 tem 445.

        Feiten, context en argumentatie

        Aangezien het ontslag van de heer Koenraad Ameys op 5 september als voorzitter gemeenteraad en gemeenteraadslid, dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.

        Tijdens de gemeenteraad van 21 maart 2019 werd Karen De Waele aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en Koenraad Ameys als plaatsvervangend lid.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Gestemd: Peter Berckmans, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Chris De Moyter, Erik O, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Karen De Waele, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Yves De Muylder, Irina De Knop, Hendrik Schoukens, An Lovato, Geert De Cuyper, Heidi Elpers, Viviane Tielemans
        Stemmen voor: 11
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 9
        Resultaat:

        Met 11 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 9 stemmen onthouden.

        Besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad duidt Marie-Thérèse Van der Velde aan als plaatsvervanger voor de heer Koenraad Ameys.

    • Feesten en plechtigheden

      • Vrije Tijd - Reglement organisatie en toelage buurtfeest - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Sinds enkele maanden moet de organisatie van een buurtfeest aangevraagd worden via het online evenementenplatform Eaglebe.

        Mits te voldoen aan een aantal voorwaarden, kan er een 'toelage buurtfeest' worden aangevraagd d.m.v. een aanvraagformulier.

        Zowel het reglement 'toelage buurtfeest' als het aanvraagformulier 'toelage buurtfeest' moeten dus  worden aangepast en geactualiseerd.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegheidsgrond:

        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 & 41

        Regelgeving:

        • Reglement toelage buurtfeest goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 januari 2014



        Feiten, context en argumentatie

        De aanvraag van een buurtfeest wordt gewijzigd en opgesplitst in:

        1°) de aanvraag van de organisatie van het buurtfeest: via het evenementenplatform Eaglebe in te dienen minstens 1 maand vóór datum van het buurtfeest

        2°) de aanvraag van een toelage voor het buurtfeest: via een aanvraagformulier in te dienen minstens 1 maand vóór datum van het buurtfeest.

        Overbodige info zoals 'de aanvraag vermeldt het rekeningnummer waarop de storting kan gebeuren en op wiens naam de rekening is geopend' wordt verwijderd, aangezien dit reeds opgenomen is in het aanvraagformulier.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Met ingang vanaf 26 oktober 2022 wordt het onderstaande aangepaste reglement 'organisatie en toelage buurtfeest' goedgekeurd.

        Dit reglement vervangt het reglement 'toelage buurtfeest', laatst goed gekeurd door de gemeenteraad van 27 januari 2014.

        Reglement organisatie en toelage buurtfeest

         Artikel 1: doelgroep:

        Elke bewonersgroep (buurtcomité) die samen een buurtfeest wil organiseren komt in aanmerking voor ondersteuning. De buurt kan zich beperken tot één of meerdere straten (minstens 10 woningen).

         Uitgesloten zijn buurtkermissen, markten, privéfeesten en feesten met een politiek, religieus, filosofisch of commercieel karakter.

         Artikel 2: aanvraag organisatie

        Elke aanvraag voor de organisatie van een buurtfeest dient minstens 1 maand voor de datum van het straat- of buurtfeest ingediend te worden via Eaglebe – https://app.eaglebe.com. Via dit online evenementenplatform wordt er al dan niet goedkeuring gegeven aan het evenement.

        Meer info op www.lennik.be/evenementen.

         Artikel 3: voorwaarden toelage

        Het feest moet zich richten tot de inwoners van de straat, buurt of wijk (zie artikel 1: doelgroep).

        De aanvraag moet gebeuren door minstens 3 initiatiefnemers, waarvan 1 hoofdverantwoordelijke. Dit moeten volwassen personen zijn die gedomicilieerd zijn op verschillende adressen binnen het afgebakend gebied. 

        De aanvraag voor een toelage van een buurtfeest dient minstens 1 maand vooraf voor de datum van het buurt-of straatfeest te worden aangevraagd via een aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier is terug te vinden op www.lennik.be/buurtfeest en dient doorgestuurd te worden naar info@lennik.be.

        Om in aanmerking te komen voor de toelage dienen de verantwoordelijken na afloop van het buurtfeest volgende zaken in uiterlijk 1 maand na het plaatsvinden van het buurtfeest

        -       een kort verslag;

        -       ten minste 1 affiche of bewonersuitnodiging waaruit blijkt dat het buurtfeest openstond voor alle bewoners die in het gebied wonen waar het feest plaatsvond; 

        -       betaalbewijzen of facturen van de gemaakte kosten;

        -       minstens één sfeerfoto.

         Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van deze ondersteuning.

         Na goedkeuring wordt de toelage betaald via het opgegeven rekeningnummer. 

        Artikel 4: financiële en logistieke ondersteuning:

        Binnen de beschikbare kredieten op de registratiesleutel

        GBB-CUL/0710-00/64910000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Toegestane werkingssubsidies aan

        gezinnen , voorzien in het meerjarenplan, en onder de voorwaarden hierboven bepaald, kan een toelage toegekend worden.

        Naar gelang het aantal deelnemers (inwoners van de straat/buurt) ontvangt het comité de volgende toelage: 

        -  buurtfeesten tot 50 personen: 50 euro;

        -  buurtfeesten van 50 tot 100 deelnemers: 100 euro;

        -  buurtfeesten met meer dan 100 deelnemers: 150 euro.

         De financiële ondersteuning kan nooit hoger liggen dan de effectieve kosten.

         Artikel 5:

        Er kan slechts éénmaal per jaar een toelage toegekend worden en deze toelage kan niet gecumuleerd worden met een subsidie van andere overheden. 

         Artikel 6:

        Bij de organisatie van het buurtfeest moet het Nederlandstalig karakter van de gemeente gerespecteerd worden. 

         Artikel 7:

        Het buurtcomité verbindt er zich toe op alle uitnodigingen en aankondigingen van het buurtfeest het logo van de gemeente Lennik te vermelden. 

         Artikel 8:

        Indien blijkt dat onjuiste gegevens werden meegedeeld, of dat de subsidie niet werd gebruikt waarvoor ze bedoeld is, zal deze niet worden uitbetaald of teruggevorderd worden indien ze reeds betaald is. 

         

    • Openbare werken

      • Openbare werken - vernieuwde RWG-premieregeling - toevertrouwen bevoegdheid tot toekennen en uitkeren van RWG-premies aan Fluvius - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Fluvius voert met ingang van 1 januari 2023 een uniform en vernieuwd premiestelsel voor rationeel watergebruik in, ter vervanging van het actueel bestaand systeem.

        De overgang naar het vernieuwde premiestelsel, zoals door de Raad van Bestuur van RIOBRA aangegeven in zitting van 21 maart 2022, vraagt een gemeenteraadsbesluit om de bevoegdheid tot het toekennen en uitkeren van RWG-premies aan Fluvius toe te vertrouwen.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
        Toepasselijke regelgeving:
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
        • de richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
        • de richtlijn 91/27/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater.
        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente neemt voor de activiteit riolering deel aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra.

        De statuten van Riobra hebben onder meer als voorwerp:

        I. De conceptie, de realisatie, het onderhoud en de exploitatie, in de ruimste betekenis van die termen, van alle netten van leidingen, rioleringen, kunstwerken en inrichtingen van alle aard die op het grondgebied van de aangesloten gemeenten moeten dienen voor de opvang en de beheersing van het afvalwater en hemelwater om het, al dan niet na een zuiveringsbehandeling, aan de natuur terug te geven; alle verrichtingen die rechtstreeks met het voorwerp van Riobra inzake afvalwater en hemelwater verband houden.
        Deze in sub I genoemde activiteit wordt hierna verder "activiteit rioleringen" genoemd.

        II. ....

        III. Riobra mag voorts alle technische, commerciële, administratieve, economische, financiële, sociale en andere verrichtingen doen en deelnemen aan alle bedrijvigheden die met die voorwerp, zoals beschreven in sub I en II van dit artikel, verband houden.

        Deze verrichtingen en bedrijvigheden kan zij ook waarnemen in samenwerking met of door het participeren in andere opdrachthoudende verenigingen of met andere privaat- of publiekrechtelijke rechtspersonen, en in het algemeen door het leveren van diensten en openbare nutsvoorzieningen en door het ter beschikking stellen van knowhow in verband met nutsvoorzieningen, één en ander binnen de beperkingen van het Decreet.

        De gemeente heeft aldus de aanleg en het beheer van haar rioleringsnet en de hierbij horende activiteiten toevertrouwd aan Riobra;

        De opdrachthoudende vereniging Riobra doet voor de uitvoering van haar activiteiten een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operater cv [hierna Fluvius];

        Fluvius wil in het kader van de rioleringsactiviteiten en in opdracht van deze rioleringsbeheerder een ecologisch ondersteunend beleid voeren om de diverse gebruikers van het rioleringsnet aan te sporen om hemelwater maximaal te hergebruiken en ter plaatse te infiltreren, om hemelwater volledig gescheiden te houden van afvalwater en om te voorkomen dat hemelwater in het rioleringsnet terechtkomt;

        Fluvius wil voor al de klanten van de rioleringsnetbeheerders voor wie zij optreedt, een uniform en laagdrempelig premie-aanbod rationeel watergebruik ter beschikking stellen;

        Fluvius voorziet per 1 januari 2023 in verschillende premies rationeel watergebruik bij bestaande particuliere woningen, namelijk voor de plaatsing van een hemelwaterput met nuttig gebruik, de plaatsing van een infiltratievoorziening en voor de aanleg van een gescheiden privéwaterafvoerstelsel;

        Fluvius streeft naar maximale efficiëntie en administratieve vereenvoudiging bij de uitvoering van deze taak, zowel voor Fluvius zelf als voor de aangesloten gemeenten;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Karel Van Belle
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Artikel 1:

        Fluvius krijgt van de gemeente de opdracht en de bevoegdheid om alle premiereglementen, die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten, volledig te beheren, wat onder meer inhoudt:

        • het opmaken van een Fluvius-premiereglement
        • het vastleggen van de premiebedragen en -voorwaarden
        • het aanbrengen van aanpassingen aan het premiereglement indien dit vereist is omwille van hogere efficiëntie, beschikbaarheid van budgetten, betere resultaten bij de klanten etc.. Over deze aanpassingen zal de gemeente tijdig worden geïnformeerd
        • instaan voor de volledige administratieve en financiële afhandeling van de aangevraagde premies en de communicatie met de klanten hierover.

        Artikel 2:
        Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minsten 1x/kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en regels van de AVG. De gemeente kan - indien zij dit wenst - zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement. Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de permie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.
         

        Artikel 3:
        De bestaande gemeentelijke subsidiereglement betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater, groendaken en/of afkoppeling van hemelwater wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.De gemeentelijke subsidiereglementen voor toekennen van eigen aanvullende premies voor vernoemde voorzieningen kunnen behouden blijven.
         

        Artikel 4:
        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer met de kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
      • Openbare Werken - Openbare Verlichting - goedkeuring doofscenario

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Om de stijgende energieprijzen de kop in te drukken wordt de openbare verlichting gedoofd vanaf 29 oktober met uitzondering van het weekend.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
        Feiten, context en argumentatie

        Om de stijgende energieprijzen de kop in te drukken werd er contact opgenomen met Fluvius om de mogelijkheden na te gaan om de openbare verlichting te doven of te dimmen.

        Op 8 september 2022 was er een overleg tussen Fluvius en de gemeente Lennik waarbij volgende mogelijkheden werden voorgesteld:

        1. Dieper dimmen of doven interactieve verlichting.
        2. Doven tussen 23u en 5u via zend/stuur gebied (dit betreft het doven van het gehele grondgebied) mits akkoord van andere omliggende gemeenten in ons zendgebied
        3. Doven per cabine tussen 23u en 6u. Neemt veel meer tijd in beslag en kan niet onmiddellijk ingevoerd worden

        Op 4 oktober 2022 was er een overleg tussen de verschillende gemeenten uit ons zendgebied (Dilbeek, Liedekerke, Roosdaal, Ternat en Lennik) waarbij beslist werd om op zendgebied te doven vanaf 29 oktober 2022 (start winteruur). In praktijk zal de openbare verlichting voor de 1ste keer gedoofd worden zondagnacht den 30ste oktober.

        Het doven op zendgebied houdt in dat de openbare verlichting gedoofd wordt van 23u tot 05u op weekdagen (zondagnacht tot en met donderdagnacht). De Ledverlichting wordt op weekdagen gedimd vanaf 20u naar 75% en vanaf 22u naar 50% en om 23u gedoofd. 'S ochtend wordt de Ledverlichting vanaf 06u terug naar 75% gebracht en om 08u naar 100%.

        Tijdens het weekend (vrijdagnacht en zaterdagnacht) wordt de Ledverlichting gedimd vanaf 22u naar 75% en vanaf 24u tot 06u naar 50%. Vanaf 06u tot 08u wordt de Ledverlichting terug naar 75% gebracht en vanaf 08u naar 100%. De klassieke verlichting blijft tijdens het weekend branden.

        Na de winterperiode zal het doven van de openbare verlichting geëvalueerd worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Tegenstanders: Karel Van Belle
        Onthouders: Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Viviane Tielemans, Peter Berckmans
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 1 stem tegen, 8 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:

        Er wordt goedkeuring gegeven om de openbare verlichting te doven van zodra het technisch mogelijk is.

        Artikel 2:

        Het doven op zendgebied houdt volgende regeling in:

        Tijdens weekdagen (zondagnacht tot en met donderdagnacht) wordt de openbare verlichting gedoofd van 23u tot 05u. De Ledverlichting wordt op weekdagen gedimd vanaf 20u naar 75% en vanaf 22u naar 50% en om 23u gedoofd. 'S ochtend wordt de Ledverlichting vanaf 06u terug naar 75% gebracht en om 08u naar 100%.

        Tijdens het weekend (vrijdagnacht en zaterdagnacht) wordt wordt de openbare verlichting niet gedoofd maar wordt de Ledverlichting gedimd vanaf 22u naar 75% en vanaf 24u tot 06u naar 50%. Vanaf 06u tot 08u wordt de Ledverlichting terug naar 75% gebracht en vanaf 08u naar 100%.

    • Addendum

      • Extra punt ingediend door raadslid Geert De Cuyper: Trage wegen - Dag van de trage weg - Stand van zaken - Toekomstperspectieven

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Er was een tijd dat er in de gemeente Lennik een Voetwegencommissie (later Trage Wegencommissie genoemd) werd opgericht die op het grondgebied een wandelknooppuntennetwerk hadden uitgewerkt over een afstand van 50 km.

        Er was een tijd dat op regelmatige tijdstippen wandelwegen werden geopend en bewandeld door meer dan 100 wandelaars.

        Er was een tijd dat op de Dag van Trage Weg wandelingen werden georganiseerd. Er was een tijd ..... maar die tijd is allang voorbij ....

        Op 15 en 16 oktober werd in heel Vlaanderen de 'Dag van de Trage Weg' gevierd.

        Op www.dagvandetrageweg.be werd een overzicht gepubliceerd van de activiteiten die in de gemeente doorgingen.

        Wat Lennik betreft stond niets vermeld.

        Het was dan ook 'verbazingwekkend' in de pers 's anderendaags 17 oktober te mogen lezen dat de gemeente Lennik een weg, deel van buurtweg 17, 'officieel' heropend had en dit over een lengte van 400m. Op de foto waren een 10-tal wandelaars te bespeuren, waarvan een 5-tal in sportkledij ...

        's Anderendaags stond er in de krant nog een kleine foto met een 5-tal deelnemers (allen blijkbaar van dezelfde politieke partij )...

        Er dient vastgesteld te worden dat:

        Dit stukje weg indertijd door de Trage Wegencommissie niet werd weerhouden als onderdeel van het Wandelknooppuntenwerk.
        Dit stukje weg geen nuttige verbindende waarde heeft.
        Dit stukje weg niet tot zeer nauwelijks wordt bewandeld.
        Anderzijds beloofde werkzaamheden aan het huidig wandelknooppuntennetwerk niet worden uitgevoerd.

        Vragen:

        1. Welk participatietraject is aan het herstel van deze voetweg voorafgegaan?
        2. Hoeveel manuren werden besteed aan het bewandelbaar maken van dit stukje voetweg?
        3. In welke media werd de officiële heropening van deze voetweg vooraf aangekondigd?
        4. Welke realisaties werden op het vlak van Trage Wegen het laatste jaar (sinds oktober 2021) uitgevoerd?
        5. Welke doelstellingen wordt er op het vlak van (her)opening van Trage Wegen voorzien voor de komende periode (oktober 2022 - oktober 2024)?
        6. Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de voetweg aan de Kattestraat?
        7. Wat is de stand van zaken m.b.t. de uitbreiding van het Wandelknooppuntennetwerk richting Goudveerdegem?

         

        Schepen Hendrik Schoukens antwoordt:

        1. Welk participatietraject is aan het herstel van deze voetweg voorafgegaan?

        Er werd tijdens het “openbaar onderzoek” voor de opmaak beheerplan Steenstraat met knotbomen advies gevraagd aan aanpalende eigenaars, adviesschrijfgroep, agentschap onroerend erfgoed, passanten via gele affiche bekendmaking en nu via 2 infoborden. Op de opening stonden de borden er nog niet fysiek maar hebben we deze wel getoond aan de aanwezigen. Ze stonden nog niet vast op een paal. De borden worden op 7 november ter plaatse gezet.

        In het kader van het ministerieel besluit van 2011 hebben we hier rond gewerkt. In het kader daarvan zijn we op de oude voetweg gestoten.

        De historische voetweg is al 100e jaren dezelfde. De reden dat we dit interessant vonden is omdat de Steenstraat zoals we ze nu kennen niet de originele straat is maar wel de voetweg is de originele tracé van de Steenstraat.

        Er is participatie aan vooraf gegaan en die was gelinkt aan het project ‘houtig erfgoed’.

        Er is geen enkele locatie waar je zo dicht kan komen bij mooie knotbomen die beschermd zijn door de Vlaamse Overheid.

        Er werd een mail verstuurd naar alle gemeenteraadsleden dus de raadsleden hadden de gelegenheid om op de opening aanwezig te zijn. Er werd ook een mail verstuurd naar de voorzitter van de Lennikse Windheren. Wegens ziekte was er niemand van de wandelclub aanwezig.

        2. Hoeveel manuren werden besteed aan het bewandelbaar maken van dit stukje voetweg?

        +- 100 uren voor verwijderen sluikstort groenafval, knotten wilg en verwijderen stam omgevallen populier, tracé maaien met bosmaaier, zitstammen maken met dikke takken van de wilg en de komende weken wordt er een kort stukje vlonderpad aangelegd. Het wegje was volledig dichtgegroeid.

        3. In welke media werd de officiële heropening van deze voetweg vooraf aangekondigd?

        Via mail aan wandelclub de windheren en aan de gemeenteraadsleden.

        4. Welke realisaties werden op het vlak van Trage Wegen het laatste jaar (sinds oktober 2021) uitgevoerd?

        Vlonderpad voetweg Poelstraat-Zwijnenbergstraat, overleg ikv openstellen voetweg Kattenstraat-Kattenbos, openhouden alle regulieren voetwegen, verplichten om verwijderen omgevallen populier in de Moeille.

        5. Welke doelstellingen wordt er op het vlak van (her)opening van Trage Wegen voorzien voor de komende periode (oktober 2022 - oktober 2024)?

        We gaan inzetten aan het herstel voetweg Ten Ham na ruimen gracht, het heropenen voetweg Kattenstraat-Kattenbos deze winter als alles goed gaat. Ten noorden van de Ninoofsesteenweg kijken we samen met Ternat om te voetwegen te verbeteren.

        6. Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de voetweg aan de Kattestraat?

        Onze deskundige milieu heeft nu een aanvraag bij Agentschap voor Natuur en Bos voor werken in natuurgebied ingediend. De werken zijn het vrijmaken van het tracé door verwijderen houtige opslag van struiken. Deze werken willen we uitvoeren met de technische dienst en Pro-Natura periode januari-februari 2023.

        7. Wat is de stand van zaken m.b.t. de uitbreiding van het Wandelknooppuntennetwerk richting Goudveerdegem?

        We gaan een bronnenwandeling uitstippelen in het voorjaar 2023 regio Eizeringen-Sint-Martens-Lennik en dit in het kader van het project ‘herbronnen’. We bekijken ook hoe we dit vanuit Wambeek dit breder bekend kunnen maken en ook dit in samenwerking met Ternat.

        Hier zullen we dan ook kijken hoe we de voetwegen kunnen op waarderen ten Noorden N8.

         

      • Extra punt ingediend door Erik O omtrent ondergrondse afvalbakken.

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        Motivering:

        Met in het achterhoofd het voorstel van Christel O dat zij nu al acht jaar geleden indiende (zie onderaan), verwonderde ik mij in augustus hoe sommige gemeenten het systeem van ophalen van vuil veranderen/aanpassen en trachten het zwerfvuil te vermijden.

        Christel had toen nog over glasbollen maar eigenlijk gaat het nu over de verschillende soorten afval. Haar voorstel haalde het spijtig genoeg niet maar intussen is er wel evolutie op dit vlak;

        Ik was op reis in de Noorderkempen in Hoogstraten.

        In nieuwe wijken (sociale flats) werden op verschillende plaatsen ondergrondse afvalcontainers geplaatst. Men kon zijn huisvuil hierin deponeren met een systeem van een individuele betaalkaart die men kon afhalen op het gemeentehuis.

        Dit is dus heel proper en aangebracht in een nieuwe wijk. Ik bedacht ook dat Lennik er niet meer uitziet zoals pakweg 8 jaar geleden. Veel nieuwbouw in het centrum, maar ook veel zwerfvuil. Ik sprak er de plaatselijke gebruikers in Hoogstraten aan en jawel het systeem vonden zij ideaal . En bovendien het werkt om de omgeving proper te houden

        Daarom stel ik voor om dit systeem via wegen van de geleidelijkheid in te voeren in Lennik . In eerste instantie in de centra van de gemeente waar nieuwbouw appartementen zijn. .

        Om deze reden:

        1. Stel ik voor om een actieplan op te maken en hiervoor een kostennota op te maken.
        2. Bijkomend voordeel is ook dat men zijn afval tijdens de zomermaanden gemakkelijk kwijt kan in deze ondergrondse containers en men niet met overlast aan geur zou zitten in de appartementen.
        3. Deze kostennota voor te stellen op de gemeenteraad
        4. Als doelstelling om de eerste site te plaatsen op het einde van deze legislatuur.
        5. Het College van Burgemeester en Schepenen met deze opdracht te belasten.

         

        Bijlage: voorstel Christel O dd 24/2/2014

        Agendapunt – Vergadering Gemeenteraad van 24 februari 2014

        Vervangen van bestaande glasbollen door ondergrondse glascontainers.

        Toelichting
        Een groot aantal Vlaamse steden en gemeenten beschikken reeds over ondergrondse glascontainers. Een tijdje geleden werd ook onze buurgemeente Sint-Pieters-Leeuw op 9 locaties met deze nieuwe containers uitgerust.

        Deze manier van afval inzamelen heeft ontegensprekelijk vele voordelen. De ondergrondse systemen zorgen voor veel minder geluidshinder, zijn gemakkelijk proper te houden, en trekken minder sluikstorters aan. De zuilen zijn bestand tegen vandalisme en vanuit esthetisch standpunt veel fraaier dan de lelijke groene bollen. En een mooie en propere gemeente is toch waar we allemaal moeten naar streven.

        Daarbij komt dat deze ondergrondse inzamelpunten voor mensen met een beperkte mobiliteit veel gemakkelijker te bereiken zijn.

        De glasbolsites worden door Haviland geplaatst, en kunnen door een huurkoopformule worden aangekocht. Op die manier kan de investering in de tijd worden gespreid en weegt ze niet te zwaar door op de gemeentefinanciën.

        Graag had ik vernomen van de bevoegde schepen:

        1. of deze mogelijkheid ook voor Lennik reeds werd onderzocht ?
        2. en zo niet, kan Haviland worden gevraagd om een dergelijk dossier ook voor onze gemeente uit te werken?
        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Peter Berckmans
        Tegenstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Filip Rooselaers
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 11 stemmen tegen, 1 onthouding
      • Extra punt ingediend door raadslid Kristien Van Vaerenbergh omtrent ontwerp beleidsplan ruimte provincie Vlaams-Brabant.

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg
        Aanleiding

        De provincie werkt momenteel aan een nieuw beleidsplan ruimte. Van dit ontwerpplan werd een kopie bezorgd aan het schepencollege.

        Voor Lennik bevat dit beleidsplan een visie op Sint-Kwintens-Lennik, Sint-Martens-Lennik en Eizeringen.

        Sint-Kwintens-Lennik wordt ingedeeld als ‘hoogdynamische woonkern kerndorp’, Sint-Martens- Lennik is gecatalogeerd als ‘landelijke dorpskern’. Eizeringen wordt geplaatst bij ‘hoogdynamische woonkern vervoerskern’.

        Wat zijn dat nu ‘hoogdynamische woonkernen vervoerskern’? Kernen met een goed voorzieningenniveau en/ of ontsloten door hoogwaardig openbaar vervoer. Zij krijgen in de woningprogrammatie het grootste groeipercentage toegemeten.

        Voor Eizeringen zou dit bijvoorbeeld betekenen dat hier een algemene verdichting wordt vooropgesteld, meer meergezinswoningen worden vooropgesteld, dat binnengebieden kunnen ontwikkeld worden.

        Welke opmerkingen heeft het schepencollege op dit beleidsplan?
        Werden deze reeds overgemaakt aan de provincie?
        Hoe staat het schepencollege tegenover de voorgestelde indeling voor Sint- Kwintens-Lennik, Sint-Martens-Lennik en Eizeringen?

        Voorstel tot beslissing:
        De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om het provinciebestuur te vragen Eizeringen in te delen als ‘landelijke dorpskern’ eerder dan ‘hoogdynamische woonkern vervoerskern’.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Peter Berckmans
        Tegenstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Filip Rooselaers
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 11 stemmen tegen, 1 onthouding

De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2022 om 21:30.

Namens Gemeenteraad,

Anaïs Nies
algemeen directeur

Karen De Waele
voorzitter