De voorzitter opent de zitting op 19/06/2024 om 20:53.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 22 mei 2024 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/dtz6Wz1wUok.
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 22 mei 2024 worden goedgekeurd.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing.
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 3°;
Regelgeving:
De artikelen 260 tot en met 262 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
De jaarrekening 2023 werd opgemaakt door de financieel directeur en voorgelegd met volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar | -425 259 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar | 1 681 952 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat | 1 288 117 EUR |
Balanstotaal | 51 510 555 EUR |
Overschot/Tekort van het boekjaar | 1 638 312 EUR |
Artikel 1:
De jaarrekening 2023 (deel gemeente), bestaande uit de beleidsnota, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing.
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 3°;
Regelgeving:
De artikelen 260 tot en met 262 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
De jaarrekening 2023 werd opgesteld door de financieel directeur en wordt voorgelegd met volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar | -425.259 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar | 1.681.952 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat | 1.288.117 EUR |
Balanstotaal | 51.510.555 EUR |
Overschot/Tekort van het boekjaar | 1.638.312 EUR |
Artikel 1:
De jaarrekening 2023 (deel OCMW) vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, bestaande uit de beleidsnota, de financiële nota en de toelichting wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Op 17 mei 2024 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de jaarrekening 2023 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Kwintinus.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De financiële dienst heeft volgende controles van de jaarrekening uitgevoerd:
Na controle zijn er geen verdere opmerkingen.
Het resultaat van de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Kwintinus is als volgt:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2022 | € 25 879,05 |
Ontvangsten | € 14 314,99 |
Uitgaven | € 64 159,43 |
Gemeentelijke toelage exploitatie | € 55 783,72 |
Totaal exploitatieresultaat 2023 = (N) rekening 2023 | € 31 818,33 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Ontvangsten | € 1 350,00 |
Uitgaven | € 15 379,43 |
Gemeentelijke toelage investeringen | € 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2023 = (Z) rekening 2023 | € -14 029,43 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2023, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 17 788,90.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2023 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Op 17 mei 2024 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de jaarrekening 2023 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Martinus.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De financiële dienst heeft volgende controles van de jaarrekening uitgevoerd:
Na controle zijn er geen verdere opmerkingen.
Het resultaat van de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus is als volgt:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2022 | € 2 470,46 |
Ontvangsten | € 10 081,65 |
Uitgaven | € 132 302,71 |
Gemeentelijke toelage exploitatie | € 126 008,08 |
Totaal exploitatieresultaat 2023 = (N) rekening 2023 | € 6 257,48 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Ontvangsten | € 13 772,52 |
Uitgaven | € 13 772,52 |
Gemeentelijke toelage investeringen | € 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2023 = (Z) rekening 2023 | € 0,00 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2023, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 6 257,48.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2023 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Op 17 mei 2024 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de jaarrekening 2023 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Ursula.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De financiële dienst heeft volgende controles van de jaarrekening uitgevoerd:
Na controle zijn er geen verdere opmerkingen.
Het resultaat van de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Ursula is als volgt:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2022 | € 11 609,16 |
Ontvangsten | € 8 554,80 |
Uitgaven | € 27 174,02 |
Gemeentelijke toelage exploitatie | € 31 899,20 |
Totaal exploitatieresultaat 2023 = (N) rekening 2023 | € 24 889,14 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Ontvangsten | € 0,00 |
Uitgaven | € 0,00 |
Gemeentelijke toelage investeringen | € 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2023 = (Z) rekening 2023 | € 0,00 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2023, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 24 889,14.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2023 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Op 17 mei 2024 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de jaarrekening 2023 m.b.t. de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Gaasbeek.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De financiële dienst heeft volgende controles van de jaarrekening uitgevoerd:
Na controle zijn er geen verdere opmerkingen.
Het resultaat van de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Gaasbeek is als volgt:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2022 | € 64 547,59 |
Ontvangsten | € 603,53 |
Uitgaven | € 25 336,90 |
Gemeentelijke toelage exploitatie | € 15 508,23 |
Totaal exploitatieresultaat 2023 = (N) rekening 2023 | € 55 322,45 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2022 | € -15 400,01 |
Ontvangsten | € 0,00 |
Uitgaven | € 0,00 |
Gemeentelijke toelage investeringen | € 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2023 = (Z) rekening 2023 | € -15 400,01 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2023, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 39 922,44.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2023 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Op 17 mei 2024 ontving de gemeente Lennik van de gemeente Dilbeek de jaarrekening 2023 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij de gemeente Dilbeek.
De financiële dienst van de gemeente Dilbeek heeft de nodige controles van de jaarrekening uitgevoerd en verslag uitgebracht aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Dilbeek op 27 mei 2024.
Het resultaat van de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede (20% Lennik en 80% Dilbeek) is als volgt:
Exploitatie
- Ontvangsten : € 13 723,41
- Uitgaven : € 27 731,36
- Overschot exploitatie (N) : € 9 689,23
Investeringen
- Ontvangsten : € 43 300,28
- Uitgaven : € 43 300,28
- Overschot/Tekort investeringen (Z) : € 0,00
Globaal resultaat jaarrekening 2023 : € 9 689,23
Artikel 1:
De rekening 2023 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede, het gemeentebestuur Dilbeek en het erkend representatief orgaan.
De huidige rechtspositieregeling voor gemeente- en ocmw-personeel, goedgekeurd door de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 22 september 2021, dient aangepast te worden ingevolge gewijzigde hogere wetgeving.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 186 §1;
Regelgeving:
De huidige rechtspositieregeling voor gemeente- en ocmw-personeel, goedgekeurd door de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 22 september 2021, dient aangepast te worden ingevolge gewijzigde hogere wetgeving en meerbepaald ‘Besluit Rechtspositieregeling 2.0 en latere wijzigingen’;
Het ontwerp van gewijzigde rechtspositieregeling voor het gemeente- en ocmw-personeel is voorzien in bijlage bij dit agendapunt, evenals een handig overzicht waarin alle aanpassingen werden opgenomen mét duiding;
Het voorliggend ontwerp van gewijzigde rechtspositieregeling is het resultaat van een inspraakprocedure met de dienst Personeel en Organisatie, het managementteam, de vakorganisaties en het beleid:
De nieuwe voorliggende rechtspositieregeling voor gemeente- en ocmw-personeel vraagt een grondig communicatietraject bij de diverse teams binnen de organisatie, hetgeen voorzien is in de loop van september 2024, als voorbereiding op de inwerkingtreding op 1 oktober 2024;
De financiële impact voor de overschakeling naar het publiek vakantiestelsel, vanaf 1 januari 2025 voor alle contractuele personeelsleden, is voorzien in bijlage bij deze beslissing en zal voorzien worden in het meerjarenplan 2025;
De financiële impact voor de gelijktrekking van het aantal verlofdagen, vanaf 1 januari 2025 voor alle personeelsleden van categorie 3, is voorzien in bijlage bij deze beslissing maar kan niet beschouwd worden als extra uitgave te voorzien in het meerjarenplan;
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met de gewijzigde versie van de rechtspositieregeling voor het gemeente- en ocmw-personeel zoals voorzien in bijlage bij deze beslissing.
Artikel 2:
De ingangsdatum wordt vastgelegd op 1 oktober 2024, behalve wat betreft de overschakeling naar het publiek vakantiestelsel voor alle contractuele personeelsleden en de gelijktrekking van het aantal verlofdagen voor alle personeelsleden van categorie 3. Deze bepalingen treden in werking vanaf 1 januari 2025.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal overhandigd worden aan de dienst Personeel en Organisatie.
Fietsen is een belangrijk onderdeel van het mobiliteitsplan, daarom is het aangewezen hiervoor een apart fietsbeleidsplan op te maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 23 april 2018 werd het mobiliteitsplan Lennik definitief goedgekeurd door de gemeenteraad.
Aangezien fietsen een belangrijk onderdeel is van het mobiliteitsplan is het daarom aangewezen hiervoor een apart fietsbeleidsplan op te maken.
Het fietsbeleidsplan bestaat uit 2 delen:
1. Beleidsplan: onderverdeeld in 4 aspecten
2. Actieplan: hierbij zijn de concrete acties opgesomd die uit het beleidsplan voortvloeien.
Het fietsbeleidsplan en actieplan werd voorgelegd aan de adviesschrijfgroep omgeving en de Fietsersbond. De opmerkingen van de Fietsersbond werden verwerkt in het document. Vanuit de adviesschrijfgroep werden er geen opmerkingen overgemaakt.
Het fietsbeleidsplan en het actieplan is in bijlage.
Enig artikel:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het fietsbeleidsplan en het actieplan.
Naar aanleiding van het fietsbeleidsplan en actieplan worden er extra fietszones ingericht op het grondgebied.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het fietsbeleidsplan en -actieplan werd ter advies voorgelegd aan de schrijfgroep omgeving en de Fietsersbond. De ontvangen adviezen werden besproken en verwerkt.
Het voorstel is om een aantal nieuwe straten in te richten als fietszones, de voormalige fietsstraten.
De definitie van fietsstraat werd in het koninklijk besluit van 12 maart 2023 gewijzigd. Het gaat voortaan om een fietszone. Deze fietszone geldt per definitie over één of meer openbare wegen van het beginbord (F111) tot het eindebord (F113). Wegbeheerders moeten de borden dus niet na elk kruispunt herhalen, noch op witte zoneborden aanbrengen.
Volgende straten worden voorgesteld in te richten als fietszone:
In een fietszone komen de fietsers op de eerste plaats.
De straat wordt zo ingericht dat de fietsers er de 'hoofdgebruiker' zijn wat volgende wil zeggen (artikel 22novies KB1/12/1975):
"In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.”
Het begin en einde van een fietszone wordt aangeduid met blauwe aanwijzingsborden F111 en F113 en een logo op het wegdek.
Verwijzend naar het koninklijk besluit van 8 december 2002 ter ondersteuning van de invoering van beperkt éénrichtingsverkeer, dit om het gebruik van de fiets in stedelijke centra aan te moedigen.
Om het fietsverkeer op meer systematische wijze toegang te geven tot eenrichtingsstraten bepaalt de omzendbrief MOB/2009/01 de algemene regel voor deze maatregel als volgt: een minimale vrije rijbaanbreedte van drie meter is voldoende. Dit is het geval bijvoorbeeld wanneer er geen of zeer weinig verkeer van zware voertuigen is (voornamelijk lokale bediening), bijvoorbeeld in straten met hoofdzakelijk plaatsgebonden verkeer, bijvoorbeeld waar niet links in de rijrichting wordt geparkeerd of bijvoorbeeld in autoluwe gebieden
Alle zone 30-gebieden, en al de andere verblijfsgebieden, komen in aanmerking. Dit is eveneens het geval wanneer de weg in kwestie een belangrijke verbindingsweg vormt voor fietsers naar bijvoorbeeld een school of een sport- of recreatiecentrum.
De nodige budgetten zijn voorzien in de meerjarenplanning op volgende registratiesleutel 2024/A-3.1.1/0290-00/22500000/GEMEENTE/CBS/IP-3.1.
Artikel 1:
De gemeenteraad verleent goedkeuring om een aantal nieuwe fietszones in te richten.
Artikel 2:
Hierna volgende straten worden opgenomen als fietszone:
Fietszone: Luitenant Jacopsstraat:
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: volgende straten vormen een fietszone
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: Oude Brusselsestraat:
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: volgende straten vormen een fietszone
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: volgende straten vormen een fietszone
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: Vondelstraat:
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Artikel 3:
In de fietszones zullen ook grondmarkeringen aangebracht worden.
Artikel 4:
Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen, de korpschef van de politiezone Pajottenland.
Er was nood aan het actualiseren van het huidige academiereglement en dit naar aanleiding van het nieuwe schooljaar 2024-2025.
Volgende bevoegheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
bevoegdheidsgrond:
regelgeving:
Het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs stelt een academiereglement verplicht voor elke school.
Het academiereglement regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben.
Het academiereglement moet een aantal verplichte elementen bevatten zoals bepaald in artikel 58 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
Het voorliggende academiereglement is gebaseerd op het model academiereglement van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten, almede de academiereglementen goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 2 juli 2018.
De aanpassingen zijn in het groen aangeduid en handelen over de retributies, omschrijving vrije leerlingen en reglement voor het huren van instrumenten.
In het verleden werden kopies, agenda, verzekering, ... apart verrekend buiten de retributie van 1 euro. Het voorstel is om de retributie op te trekken tot 5 euro maar alle kosten mbt kopies, agenda, verzekering, ... zijn dan inbegrepen.
De ontvangsten worden geregistreerd op volgende registratiesleutels:
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het aangepaste academiereglement Academie, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Artikel 2:
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
Ontginingen Demets Moorslede (O.D.M.) kreeg een milieuvergunning voor fase 2 (dossiernr. 2015-1.1) en voor fase 4 (dossiernr. 2020/O57) voor het ontginnen van een leemontgining. Er wordt nu een overeenkomst gesloten tussen O.D.M. nv en de gemeente Lennik in functie van een financiële vergoeding om een compensatie te bieden in kader van de hinder en overlast die deze ontginning van fase 2 en 4 met zich mee zal brengen.
Volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheden:
Regelgeving:
Bij de milieuvergunningsaanvragen klasse 1, ingediend door de heer Geert Gaby voor Ontginningen Demets Moorslede nv, gevestigd Roeselaarsestraat 179 te 8890 MOORSLEDE, met kenmerken 2015/1-1 en 2020/O57-t-mil1 voor de exploitatie van een leemontginning, gelegen langsheen de Langestraat te 1750 LENNIK, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie F, nummer 225F maakt een financiële overeenkomst deel uit van de verleende vergunningen.
Deze overeenkomst wordt gesloten in uitvoering van het toekennen van bovenstaande vergunningen voor de winning van rood en geel bakkende leem van de groeve fase 2 en fase 4 te Langestraat Lennik. Voorliggende overeenkomst heeft tot doel een vergoeding te voorzien aan gemeente Lennik voor de ontginning van grondstoffen van de groeve en de daarbij horende overlast en hinder in de woonkernen van de gemeente en de beschadiging van de wegeninfrastructuur door het transport dat voortkomt bij de ontginning en aanvoeren van grondstoffen. De gevraagde vergoeding maakt het mogelijk dat de gemeente Lennik opnieuw kan investeren in het vervangen of vernieuwen van de gebruikte gemeentelijke infrastructuur.
De financiële overeenkomst "Overeenkomst Leemgroeve Langestraat te Lennik - uitbating O.D.M fase 2 en fase 4" in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt onderstaande overeenkomst tussen de gemeente Lennik en Ontginningen Demets Moorslede nv (O.D.M. nv) goed:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OVEREENKOMST LEEMGROEVE LANGESTRAAT TE LENNIK – UITBATING NV O.D.M. FASE 2 EN FASE 4
Tussen enerzijds,
1. De gemeente Lennik zoals vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen met kantoren gevestigd te Markt 18 te 1750 Lennik, ingeschreven in de KBO onder het nummer BE0216.769.264, vertegenwoordigd in de persoon van Irina De Knop burgemeester en Anaïs Nies algemeen directeur.
Hierna genoemd; “de gemeente Lennik”
en anderzijds,
2. De NV Ontginningen Demets Moorslede, met maatschappelijke zetel gevestigd te 8890 Moorslede, Roeselaarsestraat 179, ingeschreven in de KBO onder het nummer BE0866.212.770, vertegenwoordigd door Geert Gaby, vaste vertegenwoordiger van de BV Eritam en gedelegeerd bestuurder van O.D.M. NV.
Hierna genoemd: “O.D.M”.
Wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1: Voorwerp en doel van de overeenkomst
Deze overeenkomst wordt tussen partijen gesloten in uitvoering van het toekennen van vergunningen voor de winning van rood en geel bakkende leem van de groeve fase 2 en fase 4 te Langestraat Lennik.
De overeenkomst heeft tot doel de financiële voorwaarden en modaliteiten vast te leggen voor de ontginning van fase 2 en fase 4. De overeenkomst legt verder de modaliteiten van de samenwerking tussen partijen vast met betrekking tot de uitbating van de leemgroeve.
Voorliggende overeenkomst heeft tot doel een vergoeding te voorzien aan gemeente Lennik voor de ontginning van grondstoffen van de groeve en de daarbij horende overlast en hinder in de woonkernen van de gemeente en de beschadiging van de wegeninfrastructuur door het transport dat voortkomt bij de ontginning en aanvoeren van grondstoffen. De gevraagde vergoeding maakt het mogelijk dat de gemeente Lennik opnieuw kan investeren in het vervangen of vernieuwen van de gebruikte gemeentelijke infrastructuur.
Artikel 2: Vergoeding en kostenverrekening
De geraamde hoeveelheden hebben betrekking op vergunningsaanvraag 2015/B13-t (dd. 09/02/2015) en van de omgevingsvergunning 2021/O57t-mil1 (dd. 20/08/2020) inzake het ontginnen van leem met een totaal volume van 441.525,00 m³. De groeve wordt na ontginning terug opgevuld met zuivere grond voor nabestemming landbouw, gelegen langsheen de Langestraat te 1750 Lennik, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie F, perceelnummers 10A, 15A, 16A, 20A, 225F.
De kostprijs wordt berekend op basis van een forfait vastgesteld op 1,1 euro per m³ ontgonnen leem.
Het totaal geraamde volume te ontginnen leem (fase 2 en fase 4 - roodbakken en geelbakken), alsook de ter compensatie verschuldigde vergoedingen worden weergegeven in onderstaande tabel:
Fase |
Volume (m³) |
Euro / m³ |
Te betalen (euro) |
Fase 2 |
88.525,00 |
1.1. euro / m³ |
97.377,50 euro |
Fase 4 |
353.000,00 |
1.1. euro / m³ |
388.300,00 euro |
Totaal |
441.525,00 |
1.1 euro / m³ |
485.677,50 euro |
De totaalhoeveelheid van de te ontginnen leem is een theoretische benadering. O.D.M. dient jaarlijks te rapporteren aan het Vlaams planbureau voor de omgeving (VPO) hoeveel leem er effectief ontgonnen werd.
De effectieve totale hoeveelheid leem die men kan ontginnen zal uiteindelijk worden bepaald op basis van alle voortgangsrapporten opgemaakt tussen 2015 en 2037 voor Lennik 2 en Lennik 4.
Beide partijen komen overeen dat de verschuldigde vergoeding die betrekking heeft op de ontginning van de roodbakkende leem en geelbakkende leem jaarlijks een deel wordt betaald op basis van het voortgangsrapport dat de leemontginner moet opmaken voor de VPO en ook zal overmaken aan gemeente Lennik voor de opmaak van een factuur.
De totale hoeveelheid reeds ontgonnen leem voor Lennik 2 op basis van de voortgangsrapporten 2017-2023 bedraagt:
Tussen 2016 en eind 2023 werd er reeds 36 000m³ leem ontgonnen op locatie Lennik 2.
De ontginning van Lennik 4 zal pas starten als Lennik 1 is voltooid.
De jaarlijkse betaalde vergoedingen zullen door de gemeente Lennik definitief verworven zijn, van zodra deze door O.D.M. zijn betaald.
Artikel 3: Betalingsvoorwaarden
O. D. M. moet jaarlijks, en dit uiterlijk op 1 mei, een voortgangsrapport overmaken aan de gemeente Lennik, bij gebreke waaraan de financiële dienst van de gemeente Lennik gerechtigd zal zijn een factuur op te maken op basis van een gemiddelde hoeveelheden te ontginnen leem over de resterende duur van de uitbating.
De vergoeding wordt op jaarlijkse basis door de gemeente Lennik aan O.D.M. gefactureerd en is betaalbaar binnen de 30 dagen volgend op de factuurdatum. De vergoeding wordt door O.D.M. betaald door overschrijving op de bankrekening van de gemeente Lennik IBAN: BE75 0961 2329 0051 met vermelding van het corresponderende referentienummer.
Voor de ontgonnen hoeveelheid van 36 000m³ zal er uiterlijk op 31 juli 2024 een eerste schijf worden betaald van 39.600,00 euro.
Bij gebreke aan tijdige betaling van de factuur van O.D.M. aan de gemeente Lennik, zal de gemeente Lennik een betalingsherinnering bezorgen aan O.D.M. met daarin de uitdrukkelijke vraag om de factuur binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van de herinnering te betalen. Indien
O.D.M. de factuur van de gemeente Lennik niet binnen voormelde termijn van 14 dagen betaalt, wordt het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een interest aan 8% per jaar en een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het factuurbedrag.
Bij gebreke aan tijdige betaling behoudt de gemeente Lennik zich het recht voor om de voorziening in ontginning te schorsen of volledig stop te zetten, zonder dat O.D.M. hiertoe een schadevordering kan instellen.
Ten vroegste één maand te rekenen vanaf de derde werkdag na verzending van de tweede aanmaning wordt een dwangbevel overgemaakt bij gerechtsdeurwaardersexploot. De kosten van de deurwaarder vallen integraal ten laste van O.D.M.
Eventuele betwistingen moeten uiterlijk binnen een termijn van 14 dagen volgend op de factuurdatum, aangetekend, ondertekend en gemotiveerd meegedeeld worden aan het college van burgemeester en schepenen, Markt 18 te 1750 Lennik, met vermelding van het factuurnummer en het bedrag van de betwiste factuur. Bij gebreke aan tijdige betwisting wordt de factuur geacht integraal aanvaard te zijn.
Artikel 4: Duurtijd van de overeenkomst
Deze overeenkomst treedt in werking op 19 juni 2024 en wordt aangegaan voor een bepaalde duur, die ten einde komt op 31 december 2037. Waarbij in het voorjaar van 2037 en dit uiterlijk op 31 mei 2037 een laatste factuur zal worden opgemaakt om het resterende bedrag op te vragen.
De overeenkomst kan uitsluitend worden verlengd mits er een verlenging voor de uitbating van de leemgroeve wordt toegekend. In dat geval zullen de betalingsvoorwaarden zoals voorzien in artikel 3 van onderhavige overeenkomst onverminderd van toepassing blijven.
Artikel 5: Reden tot onmiddellijke en voortijdige beëindiging overeenkomst
De gemeente Lennik zal in de volgende gevallen gerechtigd zijn om de overeenkomst ten laste en ten nadele van O.D.M. onmiddellijk te beëindigen:
In voormelde gevallen zal O.D.M. aan de gemeente Lennik een schadevergoeding verschuldigd zijn waarbij de gemeente recht heeft op een integrale vergoeding voor door haar werkelijk geleden schade.
Tevens wordt al hetgeen dat O.D.M. nog op dat ogenblik aan de gemeente Lennik verschuldigd is, onmiddellijk en integraal opeisbaar.
Artikel 6: aansprakelijkheid en vrijwaring
De jaarlijkse betaling van vergoedingen ontslaat de uitbater van de leemgroeve niet van de verplichting alles in het werk te stellen om hinder en beschadiging maximaal te beperken en bij uitbating de wettelijke en reglementaire voorschriften waaronder de stedenbouwkundige, milieu, verkeer- en alle andere van toepassingen zijnde voorschriften, strikt na te leven.
Deze overeenkomst doet geen afbreuk van rechten van derden om ten laste van de uitbater van de leemgroeve vergoeding te vorderen in geval van overlast of schade.
O.D.M. is ertoe gehouden de gemeente Lennik te vrijwaren in geval dat de uitbating van de leemgroeve aanleiding zou geven tot rechtsvorderingen, of andere kosten en schade ten laste van de gemeente. Deze schadeloosstelling zal alle schade dekken.
O.D.M. zal de gemeente Lennik tevens schadeloosstellen voor elke inbreuk op of wanprestatie onder deze overeenkomst door O.D.M., haar vertegenwoordiger, haar organen, werknemers of aangestelden. Ook deze schadeloosstelling zal alle schade dekken.
Artikel 7: Vergoeding wegens schade gedurende de uitbating en financiële waarborg
De betaling van de bij artikel 2 vastgestelde vergoeding geldt niet als vergoeding van schade die bij de uitbating van de leemgroeve zou zijn ontstaan door de fout van de vergunningshouder, zijn aangestelden, onderaannemers, of opdrachthouders ten welken titel ook.
De gemeentewegen die werden vrijgehouden en/of geblokkeerd met het oog op de uitbating van de leemgroeve, zullen in samenspraak met O.D.M. worden heraangelegd en verstevigd; de kosten voor deze werken, evenals de noodzakelijke herstellings- en onderhoudswerken uit te voeren tijdens de uitbating van de leemgroeve zullen integraal op O.D.M. worden verhaald.
Naast de verplichtingen die door O.D.M. voortspruiten uit deze overeenkomst werd er door O.D.M. een financiële waarborg gesteld tot realisatie van het herstel van de wegen (deze waarborg maakt deel uit van een afzonderlijke overeenkomst), waarbij een bedrag van € 10.000,00 werd geconsigneerd voor het herstel van de wegen (Langestraat).
Artikel 8: Nieuwe exploitant of stopzetting
In geval van een nieuwe exploitant wordt de overeenkomst opgeschort en wordt voor de resterende periode een overeenkomst afgesloten met de nieuwe exploitant.
In geval van stopzetting exploitatie zal voor het resterende volume geen betaling verschuldigd zijn tot zolang de exploitatie stilligt. Vanaf de heropstart van de exploitatie moet er opnieuw een vergoeding worden betaald.
Artikel 9: Sanctie
Indien de gemeente Lennik vaststelt dat O.D.M. in gebreke blijft om uitvoering te geven aan deze overeenkomst, dan zal de gemeente O.D.M. bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploot in gebreke stellen om zich binnen de 14 dagen in regel te stellen, bij gebreke waaraan O.D.M. een schadevergoeding aan de gemeente zal betalen voor vergoeding van de door haar werkelijk geleden schade.
Artikel 10: Geldigheid
De onwettigheid, nietigheid of niet-afdwingbaarheid van één of meerdere bepalingen van deze overeenkomst, zal in geen enkel opzicht de geldigheid of afdwingbaarheid van de andere bepalingen aantasten. Indien een bepaling van deze overeenkomst ongeldig zou zijn, dan zal enkel de ongeldige bepaling geen rechtskracht hebben. De overige bepalingen van de overeenkomst blijven aldus onverkort van toepassing.
Artikel 11: Bevoegdheid en toepasselijk recht
Deze overeenkomst en alle eventuele niet-contractuele verbintenissen die eruit voortvloeien of ermee verband houden, zijn onderworpen aan het Belgisch recht.
Ingeval van betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel bevoegd.
Aldus opgemaakt in Lennik in twee originele exemplaren op 19 juni 2024, waarvan iedere partij verklaart een exemplaar te hebben ontvangen.
Voor de NV O.D.M.
Geert GABY
Vaste vertegenwoordiger van de BV Eritam en gedelegeerd bestuurder van O.D.M. NV.
Voor de gemeente Lennik
Irina De KNOP Anaïs NIES
Burgemeester Algemeen Directeur
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Artikel 2:
Aan de burgemeester en algemeen directeur wordt door de gemeenteraad volmacht gegeven om de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 3:
De dienst financiën is gelast met de verdere afhandeling van de in artikel 1 vermelde overeenkomst.
Gelet op het feit dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen en infrastructuur op gemeentelijk grondgebied, wordt er aan de eigenaar van elke permanente nutsvoorziening (andere dan elektriciteit en gas) en infrastructuur een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening, om de hinder naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen/infrastructuur op het gemeentelijk openbaar domein, te beheersen, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
We voegen de term ‘infrastructuur’ toe omdat regen- en afvalwaterinfra geen nutsvoorziening is, maar wel infrastructuur die deel uitmaakt van de wegenis of het openbaar domein.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. De werken van de nutsmaatschappijen langs de gemeentelijke wegen hebben een impact op het openbaar domein.
De Code voor Infrastructuur- en Nutswerken werd opgemaakt door een delegatie van nutsbedrijven en gemeenten en goedgekeurd door onze gemeente.
Regelmatig moeten er op vlak van het onderhoud en de herstellingen dringende werken uitgevoerd worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en zijn er daarnaast een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
Naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder is de code geactualiseerd om meer oog te hebben voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP,... .
De financiële weerslag van dit besluit word voorzien in het meerjarenplan. De geraamde ontvangsten worden in onderstaande tabel weergegeven voor verschillende afstanden.
Locatie |
100m | 500m | 1000m |
rijweg | €1024 | €5120 | €10240 |
voetpad | €788 | €3940 | €7880 |
aardeweg | €473 | €2365 | €4730 |
Artikel 1. Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke permanente nutsvoorziening (andere dan elektriciteit en gas) en infrastructuur een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening om de hinder naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen/infrastructuur op het gemeentelijk openbaar domein, te beheersen, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen en infrastructuur omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van gasachtige producten, stoom, drinkwater, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- Telecommunicatie
- Radiodistributie en kabeltelevisie
- de transmissie van energie, data, ongeacht of een privé-gebruiker al dan niet op die installaties kan aangesloten worden
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
De sectoren die onder dit reglement vallen zijn uitgesloten van het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2023.
Dit besluit spitst zich toe op de diensten die de gemeente levert om de hinder door werken op te volgen en te beheersen.
Het gaat niet om een soort ‘huur’ om in het openbaar domein te mogen liggen. Zo’n soort ‘huur’ is niet mogelijk omwille van art. 98 §2 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven dat stelt dat de overheid geen vergoeding mag aanrekenen voor het gebruiksrecht op het openbaar domein van openbare telecomnetwerken.
Omdat de nutssector elektriciteit en gas specifiek gereguleerd is staat de retributie voor elektriciteit en gas in een apart reglement. De retributie wordt wel berekend op basis van gelijkwaardige eenheidstarieven.
De sectoren die onder dit reglement vallen zijn uitgesloten van het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2023.
Artikel 2. Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven.
Wanneer in dezelfde sleuf gelijktijdig werken uitgevoerd worden voor twee of meer nutsvoorzieningen/infrastructuur bedraagt voormelde retributie voor de eigenaar van elke nutsvoorziening/infrastructuur 60% van hoger vermelde bedrag(en).
Bovenstaande basisbedragen worden jaarlijks geïndexeerd op basis van de evolutie van het indexcijfer van consumptieprijzen in januari ten opzichte van het indexcijfer van consumptieprijzen van januari van het jaar voordien.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag. Elk deel van een lopende meter wordt als een volledige lopende meter in rekening gebracht.
Locatie: | retributie per dag en per m |
rijwegen | €10,24 |
voetpaden | €7,88 |
aardewegen | €4,73 |
Artikel 3. Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente uitgevoerd grondwerk van categorie 3 en uitgevoerd dringend grondwerk.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, zoals bepaald in artikel 2.
Artikel 4. Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5. Bekendmaking
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 6. Inwerkingtreding en opheffingsbepaling
Dit retributiereglement geldt vanaf de dag van bekendmaking.
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de ontwerpplannen, opgemaakt door studiebureau Lobelle uit Jabbeke, voor het project Wegen- en rioleringswerken Scheestraat goed te keuren.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De stroomgebiedbeheerplannen 2016-2021 werden op 18 december 2015 goedgekeurd door de Vlaamse Regering.
In naam van de gemeente Lennik en de gemeente Dilbeek diende Farys een subsidieaanvraag in voor de aanleg van gemeentelijke riolering - Gemeentelijk investeringsproject (GIP) fiche Scheestraat.
De gemeenteraad keurde in zitting van 23 september 2013 de overeenkomst Riopact voor uitbouw, onderhoud en beheer van gemeentelijke rioleringsstelsels goed.
In zitting van 12 maart 2019 keurde het college het Riopact-takenpakket 2019 principieel goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 12 november 2019 ontwerpfase 1 inzake de realisatie van de riolerings- en wegeniswerken in het van GIP Scheestraat en beheer van gemeentelijke rioleringsstelsels goed.
Op 4 april 2022 werd de samenwerkingsovereenkomst inzake project wegenis- en rioleringswerken in de Scheestraat op het grondgebied van de gemeenten Dilbeek en Lennik goedgekeurd.
Op 19 juni 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het addendum op de ereloonovereenkomst in het project Scheestraat goed.
Het ontwerpdossier van dit project werd aan de gemeente overgemaakt op 28 februari 2024.
In zitting van 27 mei 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de aangepaste kostenverdeling en het aangepaste voorstel van de verdeelsleutel goed.
In het kader van deze opdracht werden de ontwerpplannen opgesteld door de ontwerper, studiebureau Lobelle, Gistelsesteenweg 112 te 8490 Jabbeke.
Voor het project Scheestraat is het nodige krediet voorzien in 2024 en 2025 op registratiesleutel 2024/A-3.5.1/0200-00/22400000/GEMEENTE/CBS/IP-3.5.1.4 en 2025/A-3.5.1/0200-00/22400000/GEMEENTE/CBS/IP-3.5.1.4.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de voorliggende ontwerpplannen goed inzake de riolerings- en wegeniswerken van de Scheestraat.
Artikel 2:
Het nodige krediet is voorzien in 2024 en 2025 op registratiesleutel 2024/A-3.5.1/0200-00/22400000/GEMEENTE/CBS/IP-3.5.1.4 en 2025/A-3.5.1/0200-00/22400000/GEMEENTE/CBS/IP-3.5.1.4.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de evaluatie van het kader organisatiebeheersing van het afgelopen jaar.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
bevoegdheidsgrond:
Art. 217 van decreet lokaal bestuur bepaalt dat de organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en
beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch
inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
De rapportage aan de raden geschiedt aan de hand van een Gantt-chart die het toelaat om de planning en de voortgang van de genomen beheersmaatregelen en acties op te volgen;
De planning en de voortgang van de beheersmaatregelen en acties werden op regelmatige basis besproken op het managementteam.
Art. 219 van het decreet lokaal bestuur, dat stelt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportage in verband met de opvolging van de actiepunten organisatiebeheersing 2023.
Principiële goedkeuring voor de aankoop van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b en grondenruil van een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b voor een deel van perceel E156b en perceel E157e in het kader van de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad Slagvijver.
De volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Regelgeving
Door een noodzakelijke trajectwijziging van het Toegankelijk Wandelpad Slagvijver, initieel ingepland langs de waterloop, werd gezocht naar een alternatieve verbinding tussen site Jo Baetens en natuurpark Slagvijver (zie plan intentieverklaring als bijlage) waarbij het huidige voorstel deels op percelen in privé-eigendom loopt. Specifiek gaat het over perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b, in eigendom van de consoorten Van Eeckhoudt en een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, in eigendom van de heer Johan Van Den Bosch.
De gemeente Lennik wenst voor de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b aan te kopen van de consoorten Van Eeckhoudt.
Op 1 februari 2024 stelden Dirk De Loecker en Jeff De Doncker (LAN201843), handelend onder de bv PLAN+, met kantoor te 1730 Asse, Mollestraat 4 hiertoe een schatting van de waarde van bovengenoemde onbebouwde grond op (zie bijlage).
De consoorten Van Eeckhoudt verklaarden zich mondeling akkoord met het voorstel van € 8005,30 voor de aankoop van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b (de geschatte waarde van € 5.544, verhoogd met een wederbeleggingsvergoeding van 24% ofwel € 1330,56 en 20 % vergoeding voor het verlies van landbouwgrond ofwel € 1108,00).
De gemeente Lennik wenst voor de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b (eigendom van de heer Johan Van Den Bosch) en met een geraamde oppervlakte van 132m² te ruilen voor een deel van perceel E156b (eigendom gemeente Lennik na aankoop) en perceel E157e (eigendom gemeente Lennik) met een totaal geraamde oppervlakte van 132m².
Hiertoe werd op 20 november 2023 een intentieverklaring tussen beide partijen goedgekeurd (zie bijlage). Deze overeenkomst leidt niet tot een verlies aan areaal en vereist geen financiële opleg.
Notaris Van Den Haute werd aangesteld om zowel de aankoop als de grondenruil op te volgen.
In een eerste fase wordt de onderhandse overeenkomst voor beide transacties opgemaakt.
In de onderhandse overeenkomsten zal, zoals gevraagd en reeds voor akkoord bevestigd door de heer Van Den Bosch (eigenaar van perceelnummer E152B) en de consoorten Van Eeckhoudt (eigenaars van perceelnummer E156B), de toelating aan de gemeente worden opgenomen om het wandelpad reeds aan te leggen voorafgaand aan de ondertekening van de authentieke akten.
Aangezien voor de ruil met de heer Van Den Bosch de gemeente eerst eigenaar dient te worden van het perceel E156B zal de aankoop van dit perceel voorafgaandelijk aan de ruil te worden getekend.
In een tweede fase volgt dan de formele goedkeuring van de authentieke akten.
De aankoop gebeurt onderhands en in het kader van openbaar nut zijnde het aanleg van een toegankelijk wandelpad op de Slagvijversite. De ruil van het perceel gebeurt eveneens omwille van hetzelfde openbaar nut.
De uitgave voor deze aankoop is voorzien op budgetcode 2024/A2.1.6/020000/22400000/GEMEENTE/CBS/IP-2.1
Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
Investeringen |
Investeringen - ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
Investeringen - uitgaven |
|
€ 8005,30 |
|
|
|
|
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft zijn principiële goedkeuring voor de onderhandse aankoop van een perceel grond gelegen te Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b , kadastrale oppervlakte van 700m², en eigendom van de consoorten van Eeckhoudt voor een bedrag van € 5 544, verhoogd met een wederbeleggingsvergoeding van 24% ofwel € 1330,56 en 20% vergoeding voor verlies van landbouwgrond ofwel € 1018,00. De aankoop gebeurt omwille van openbaar nut.
Artikel 2:
De gemeenteraad geeft zijn principiële goedkeuring aan de kosteloze ruil van volgende loten grond: een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b (eigendom Johan Van Den Bosch) te ruilen voor een deel van perceel E156b (eigendom gemeente Lennik na aankoop) en perceel E157e (eigendom gemeente Lennik). Deze ruil heeft tot doel om de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad tot stand te brengen en heeft naast het dragen van de notariskosten verder geen financiële impact voor de gemeente. De geraamde oppervlakte dat geruild wordt, bedraagt 132m². De ruil gebeurt in het kader van openbaar nut.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere voorbereidingen van het dossier, o.m. de goedkeuring en ondertekening van de onderhandse overeenkomsten met het oog op het verlijden van de authentieke akten.
De voorzitter sluit de zitting op 19/06/2024 om 21:47.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter