Naar aanleiding van het fietsbeleidsplan en actieplan worden er extra fietszones ingericht op het grondgebied.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het fietsbeleidsplan en -actieplan werd ter advies voorgelegd aan de schrijfgroep omgeving en de Fietsersbond. De ontvangen adviezen werden besproken en verwerkt.
Het voorstel is om een aantal nieuwe straten in te richten als fietszones, de voormalige fietsstraten.
De definitie van fietsstraat werd in het koninklijk besluit van 12 maart 2023 gewijzigd. Het gaat voortaan om een fietszone. Deze fietszone geldt per definitie over één of meer openbare wegen van het beginbord (F111) tot het eindebord (F113). Wegbeheerders moeten de borden dus niet na elk kruispunt herhalen, noch op witte zoneborden aanbrengen.
Volgende straten worden voorgesteld in te richten als fietszone:
In een fietszone komen de fietsers op de eerste plaats.
De straat wordt zo ingericht dat de fietsers er de 'hoofdgebruiker' zijn wat volgende wil zeggen (artikel 22novies KB1/12/1975):
"In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.”
Het begin en einde van een fietszone wordt aangeduid met blauwe aanwijzingsborden F111 en F113 en een logo op het wegdek.
Verwijzend naar het koninklijk besluit van 8 december 2002 ter ondersteuning van de invoering van beperkt éénrichtingsverkeer, dit om het gebruik van de fiets in stedelijke centra aan te moedigen.
Om het fietsverkeer op meer systematische wijze toegang te geven tot eenrichtingsstraten bepaalt de omzendbrief MOB/2009/01 de algemene regel voor deze maatregel als volgt: een minimale vrije rijbaanbreedte van drie meter is voldoende. Dit is het geval bijvoorbeeld wanneer er geen of zeer weinig verkeer van zware voertuigen is (voornamelijk lokale bediening), bijvoorbeeld in straten met hoofdzakelijk plaatsgebonden verkeer, bijvoorbeeld waar niet links in de rijrichting wordt geparkeerd of bijvoorbeeld in autoluwe gebieden
Alle zone 30-gebieden, en al de andere verblijfsgebieden, komen in aanmerking. Dit is eveneens het geval wanneer de weg in kwestie een belangrijke verbindingsweg vormt voor fietsers naar bijvoorbeeld een school of een sport- of recreatiecentrum.
De nodige budgetten zijn voorzien in de meerjarenplanning op volgende registratiesleutel 2024/A-3.1.1/0290-00/22500000/GEMEENTE/CBS/IP-3.1.
Artikel 1:
De gemeenteraad verleent goedkeuring om een aantal nieuwe fietszones in te richten.
Artikel 2:
Hierna volgende straten worden opgenomen als fietszone:
Fietszone: Luitenant Jacopsstraat:
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: volgende straten vormen een fietszone
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: Oude Brusselsestraat:
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: volgende straten vormen een fietszone
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: volgende straten vormen een fietszone
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Fietszone: Vondelstraat:
Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van
Artikel 3:
In de fietszones zullen ook grondmarkeringen aangebracht worden.
Artikel 4:
Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen, de korpschef van de politiezone Pajottenland.