Terug
Gepubliceerd op 24/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 19/06/2024 - 21:00

Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - bijkomende fietsstraten - goedkeuring

Aanwezig: Karen De Waele, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, schepenen
Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Aanleiding

Naar aanleiding van het fietsbeleidsplan en actieplan worden er extra fietszones ingericht op het grondgebied.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40-41;

Regelgeving:

  • wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • koninklijk besluit van 18 december tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Feiten, context en argumentatie

Het fietsbeleidsplan en -actieplan werd ter advies voorgelegd aan de schrijfgroep omgeving en de Fietsersbond. De ontvangen adviezen werden besproken en verwerkt.

Het voorstel is om een aantal nieuwe straten in te richten als fietszones, de voormalige fietsstraten.
De definitie van fietsstraat werd in het koninklijk besluit van 12 maart 2023 gewijzigd. Het gaat voortaan om een fietszone. Deze fietszone geldt per definitie over één of meer openbare wegen van het beginbord (F111) tot het eindebord (F113). Wegbeheerders moeten de borden dus niet na elk kruispunt herhalen, noch op witte zoneborden aanbrengen.

Volgende straten worden voorgesteld in te richten als fietszone:

  • Molenstraat
  • Oude Brusselsestraat
  • Luitenant Jacopsstraat
  • Zavelstraat
  • Veldstraat
  • Zwartenbroekstraat
  • JB Van der Lindenstraat
  • Lindendreef
  • Diepenbroekstraat
  • Vondelstraat

In een fietszone komen de fietsers op de eerste plaats.

De straat wordt zo ingericht dat de fietsers er de 'hoofdgebruiker' zijn wat volgende wil zeggen (artikel 22novies KB1/12/1975):
"In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.”

Het begin en einde van een fietszone wordt aangeduid met blauwe aanwijzingsborden F111 en F113 en een logo op het wegdek.

Verwijzend naar het koninklijk besluit van 8 december 2002 ter ondersteuning van de invoering van beperkt éénrichtingsverkeer, dit om het gebruik van de fiets in stedelijke centra aan te moedigen.

Om het fietsverkeer op meer systematische wijze toegang te geven tot eenrichtingsstraten bepaalt de omzendbrief MOB/2009/01 de algemene regel voor deze maatregel als volgt: een minimale vrije rijbaanbreedte van drie meter is voldoende. Dit is het geval bijvoorbeeld wanneer er geen of zeer weinig verkeer van zware voertuigen is (voornamelijk lokale bediening), bijvoorbeeld in straten met hoofdzakelijk plaatsgebonden verkeer, bijvoorbeeld waar niet links in de rijrichting wordt geparkeerd of bijvoorbeeld in autoluwe gebieden

Alle zone 30-gebieden, en al de andere verblijfsgebieden, komen in aanmerking. Dit is eveneens het geval wanneer de weg in kwestie een belangrijke verbindingsweg vormt voor fietsers naar bijvoorbeeld een school of een sport- of recreatiecentrum.

Financiële impact

De nodige budgetten zijn voorzien in de meerjarenplanning op volgende registratiesleutel 2024/A-3.1.1/0290-00/22500000/GEMEENTE/CBS/IP-3.1.

Publieke stemming
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
Onthouders: Filip Rooselaers
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
Besluit

Artikel 1:

De gemeenteraad verleent goedkeuring om een aantal nieuwe fietszones in te richten.

 

Artikel 2:

Hierna volgende straten worden opgenomen als fietszone:

Fietszone: Luitenant Jacopsstraat:

Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van

  • het kruispunt met Rotstraat (gemeentegrens met Roosdaal)
  • het kruispunt Luitenant Jacopsstraat met Panoramastraat
  • het kruispunt Luitenant Jacopsstraat met N8/Ninoofsesteenweg

Fietszone: volgende straten vormen een fietszone

  • Luitenant Jacopsstraat
  • Molenstraat

Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van

  • het kruispunt Luitenant Jacopsstraat met N8/Ninoofsesteenweg
  • het kruispunt Luitenant Jacopsstraat met Carnaalstraat
  • het kruispunt Luitenant Jacopsstraat met Frans Baetensstraat
  • het kruispunt Luitenant Jacopsstraat met Puttekensveldweg
  • het kruispunt Molenstraat met Puttekensveldweg
  • het kruispunt Molenstraat met Eizeringenstraat
  • het kruispunt Molenstraat met N285/Assesteenweg

Fietszone: Oude Brusselsestraat:

Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van

  • het kruispunt Gustaaf Breynaertstraat met Oude Brusselsestraat
  • het kruispunt Oude Brusselsestraat met Tombergstraat
  • het kruispunt Oude Brusselsestraat met Kattestraat
  • het kruispunt Oude Brusselsestraat met Schapenstraat (2x)
  • het kruispunt Oude Brusselsestraat met Baasbergstraat
  • het kruispunt Oude Brusselsestraat met Scheestraat

Fietszone: volgende straten vormen een fietszone

  • Zavelstraat
  • Zwartenbroekstraat
  • Veldstraat

Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van

  • het kruispunt Zavelstraat met N285/Kroonstraat
  • het kruispunt Zwartenbroekstraat met N285/Joseph Vandenbosschestraat
  • het kruispunt Zwartenbroekstraat met Sint-Elooistraat
  • het kruispunt Zwartenbroekstraat met Kersestraat
  • het kruispunt Zwartenbroekstraat met Frans Van der Steenstraat

Fietszone: volgende straten vormen een fietszone

  • Diepenbroekstraat
  • Lindendreef
  • JB Van der Lindenstraat

Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van

  • het kruispunt Diepenbroekstraat met Frans Van der Steenstraat
  • het kruispunt Diepenbroekstraat met Halleweg
  • het kruispunt Diepenbroekstraat met Ten Broek
  • het kruispunt JB Van der Lindenstraat met Breughelhof
  • het kruispunt JB Van der Lindenstraat met Zeelmakersstraat
  • het kruispunt JB Van der Lindenstraat met Jo Baetensstraat
  • het kruispunt JB Van der Lindenstraat met Keitse
  • het kruispunt JB Van der Lindenstraat met N282/Alfred Algoetstraat
  • het kruispunt Lindendreef met Gustaaf Van der Steenstraat

Fietszone: Vondelstraat:

Signalisatie: verkeersbord F111 en F113 ter hoogte van

  • het kruispunt Vondelstraat met N282/Alfred Algoetstraat
  • het kruispunt Vondelstraat met Stationsstraat


Artikel 3:

In de fietszones zullen ook grondmarkeringen aangebracht worden.


Artikel 4:

Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen, de korpschef van de politiezone Pajottenland.