Terug
Gepubliceerd op 26/10/2023

Notulen  Gemeenteraad

wo 27/09/2023 - 20:00 raadszaal Dekenij
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies

De voorzitter opent de zitting op 27/09/2023 om 20:00.

  • Openbaar

    • Algemeen

      • Secretariaat - Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 21 juni 2023

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 21 juni 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.

        Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://youtu.be/cP7rxHJY2pY

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Karen De Waele
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Enig artikel:

        Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 21 juni 2023 worden goedgekeurd.

      • Secretariaat - toelichting informatieveiligheid DPO Welzijnskoepel - kennisname

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Onze DPO Filip Haesen komt graag een korte infosessies geven over informatieveiligheid en waar mogelijke valkuilen zitten bij het behandelen van mails ed.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :

        Bevoegdheidsgrond :

        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
        Besluit

        De DPO Filip Haesen geeft infosessie over informatieveiligheid en licht enkele risico's toe.

      • ICT - Informatieveiligheidsbeleid voor gemeente en OCMW Lennik - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Regelgeving

        Volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 en 41;
        Regelgeving:
        • De wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;
        • Het besluit van de Vlaamse regering van 15 mei 2009 betreffende de veiligheidsconsulenten, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronisch bestuurlijke gegevensverkeer;
        • De Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van 30 juli 2018;
        • Op 16 maart 2007 werd beslist dat we voor het aanstellen van een DPO (data protection officer of informatieveiligheidsconsulent) een samenwerking aan gaan via de Welzijnskoepel West-Brabant;

         


        Feiten, context en argumentatie

        Het voeren van een beleid rond informatieveiligheid is een verplichting voor lokale besturen.

        Jaarlijks wordt er gerapporteerd aan de raad over het informatieveiligheidsbeleid van gemeente en OCMW Lennik aan de raad.

        We willen dat de raad kennis neemt van het jaarverslag van 2022 waarbij een overzicht gegeven wordt van de uitgevoerde acties in 2022.

        Een informatieveiligheidsbeleid wordt opgemaakt op basis van een SWOT-analyse en hierin worden verbeterpunten geformuleerd. Het bepaalt de basismaatregelen inzake informatieveiligheid. Via dit beleid wordt er gestreefd naar een gezond evenwicht tussen een aantal preventieve maatregelen om incidenten te voorkomen en correctieve maatregelen om de negatieve gevolgen van incidenten te beperken.

        Het informatieveiligheidsbeleid wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.

        Het informatieveiligheidsbeleid wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.

        Het informatieveiligheidsplan 2023, dat ter kennisname wordt voorgelegd aan de raad, geeft een overzicht van de acties die in de loop van 2023 opgestart en/of afgewerkt zullen worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        Het informatieveiligheidsbeleid, dat als bijlage wordt toegevoegd en integraal deel uitmaakt van deze beslissing, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2:

        Het jaarverslag 2022 en het informatieveiligheidsplan 2023 wordt ter kennis genomen.

         

         

    • Ruimtelijke Ordening

      • Omgeving - Beslissing zaak van de wegen ingevolge van een gedeeltelijke verplaatsing van een voetweg nr. 120 en de inlijving van een gemeentelijke parking bij het openbaar domein in een omgevingsaanvraag – Schapenstraat 38 - 2023/O45-t - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Het college van burgemeester en schepenen ontving op 11 mei 2023 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen met referentie OMV_2023063788: de aanvraag handelt over de aanleg van een gemeentelijke openbare parking waarbij voetweg nr.120 gedeeltelijk verplaatst moet worden, dit op een perceel gelegen Schapenstraat 38 - kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr.(s)308Cn 310B en 312.

         

        Het dossier werd op 23 juni 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

         

        De gemeenteraad moet beslissen over het goedkeuren van het de verplaatsing van de voetweg nr. 120 en de daarbij horende rooilijnplannen (voetweg nr. 120), verlichting, openbare parking, groenvoorzieningen en aanhorigheden en weguitrusting.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :

        Bevoegdheidsgrond :

        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        Regelgeving:

        • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (BS 12 augustus 2019).
        • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
        • Decreet van 25 april 2014 betreffende de Omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluit van het omgevingsvergunningsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
          • “§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

        De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

          • § 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
        • Decreet van 25 april 2014 betreffende de Omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluit van het omgevingsvergunningsdecreet, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt:
          • “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
        • Toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
          • “Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
            • de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen.
            • de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden.
            • beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep
            • de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag.
            • de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
        Feiten, context en argumentatie

        De omgevingsvergunningsaanvraag omvat wegeniswerken waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft. Indien de bevoegde overheid oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

         

        Het dossier dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd voor goedkeuring van de rooilijnen (voetweg nr. 120), de weguitrusting, groenvoorzieningen, verlichting en oplegging van de lasten voor uitvoering van het openbaar domein.

        • Vastlegging nieuwe rooilijn (verplaatsing voetweg nr. 120) zoals voorzien op plan: BA_VERPLAATSING VOETWEG_P_N_1_PLAN VERPLAATSING VOETWEG_NIEUWE ROOILIJNPLAN_GRAFISCH PLAN.pdf. Nieuwe tracé van de voetweg is aangeduid in het groen, bestaande tracé in het rood. Het gele deel van de voetweg blijft behouden.
        • Inrichting van de verlichting zoals voorzien op plan: 381499_ALGEMEEN01_Bandje A4-0840.
        • Inrichting van de openbare parking en groenvoorzieningen en aanhorigheden zoals voorzien op plan: BA_NIEUWE PARKING_I_N_1_INPLANTINGSPLAN NIEUWE PARKING.pdf. 
        • Opbouw van de weguitrusting van de openbare parking zoals voorzien op plan: BA_NIEUWE PARKING_T_N_1_TYPE DWARSPROFIEL_AA TOT EE_NIEUWE PARKING.pdf.


        Openbaar onderzoek

        De aanvraag werd van 28 juni 2023 tot en met 27 juli 2023 openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

        Financiële impact

        Niet van toepassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Peter Berckmans
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad besluit de zaak der wegenis, met inbegrip van de nieuwe rooilijn (voetweg nr. 120), verlichting, openbare parking, groenvoorzieningen en aanhorigheden en weguitrusting vast binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023063788 aangaande de aanvraag van een gemeentelijke openbare parking waarbij voetweg nr. 120 gedeeltelijk verplaatst moet worden, op een perceel gelegen Schapenstraat 38 - kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr.(s)308Cn 310B en 312, goed te keuren.

         

        Artikel 2:

        Volgende lasten op te leggen aan de aanvrager(s): Er worden geen lasten opgelegd aan de aanvrager aangezien de gemeente zelf de aanvrager is.

         

        Artikel 3:

        Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.

         

        Artikel 4:

        Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

        • wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2023063788 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
        • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
      • Omgeving - Beslissing zaak van de wegen ingevolge van een nieuw rooilijnplan ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang in een omgevingsaanvraag – Kroonstraat en Krommestraat - 2023/O53-n-mil3 - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Het college van burgemeester en schepenen ontving op 1 juni 2023 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met stedenbouwkundige en milieu handelingen met referentie OMV_2023075048: aanleg van nieuwbouwproject van 51 appartementen, 5 grondgebonden woningen en één ruimte voor vrije beroepen op een perceel gelegen Kroonstraat en Krommestraat - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s) 652M3, 691D, 652R3, 690R, 691E, 692A2, 698G3, 693M, 692Y, 693K en 692Z.

         

        Het dossier werd op 30 juni 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

         

        De gemeenteraad moet beslissen over het goedkeuren van het nieuwe rooilijnplan ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang: bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut.


        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :

        Bevoegdheidsgrond :

        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        Regelgeving:

        • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (BS 12 augustus 2019).
        • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
        • Decreet van 25 april 2014 betreffende de Omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluit van het omgevingsvergunningsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
          • “§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

        De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

          • § 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
        • Decreet van 25 april 2014 betreffende de Omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluit van het omgevingsvergunningsdecreet, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt:
          • “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
        • Toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
          • “Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
            • de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
            • de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
            • beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep
            • de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag
            • de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
        Feiten, context en argumentatie

        De omgevingsvergunningsaanvraag omvat de aanleg van voetpaden en een groenplein die een openbaar karakter krijgen waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft. Indien de bevoegde overheid oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

         

        Het dossier dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd voor goedkeuring van de nieuwe rooilijn ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang: bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut. De nieuwe aan te leggen voetpaden voorzien in een voetgangersverbinding tussen buurtweg nr. 5 (gewestweg N 282 Kroonstraat) en buurtweg nr. 16 (Krommestraat) en tussen buurtweg nr. 16 (Krommestraat) en voetweg nr. 116 (Krommestraat).

         

        De waardevermeerdering en / of waardevermindering bij het verplaatsen of opheffing van een gemeenteweg (voetweg) is geregeld volgens de bepaling van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in werking sinds 1 september 2019. Volgens artikel 28 § 1 van vernoemd decreet geeft de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de weg gesitueerd is. Rekening houdende met het feit dat de nieuwe rooilijnen slechts de afbakening inhouden van een privatieve zone waarop een bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut zal worden gevestigd, is er geen waardevermindering of vermeerdering aanwezig.


        Openbaar onderzoek

        De aanvraag werd van 5 juli 2023 tot en met 3 augustus 2023 openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Er werden drie bezwaarschriften ingediend waarvan onderstaand bezwaarschrift het enige is dat betrekking heeft tot het rooilijnplan: 

        Bezwaar (dd. 3 augustus 2023):

        "De bezwaarindiener dient bezwaar in tegen het aanleggen van een toegangsweg naar dit nieuwe project met een toegangsbreedte van 3,07 meter naar de bestaande voetweg 116. De toegang van en naar het project vanaf voetweg 116 mag enkel een voetgangersverbinding zijn."

        Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de verbinding van de nieuwe toegangsweg met de bestaande voetweg nr. 116 te verkleinen naar een max. breedte van 1m65.

        "De te behouden woning met huisnummer 17 langs de voetweg heeft geen toegang naar het openbaar domein. Deze woning is eigendom van de aanvrager van het nieuwe project en sluit aan bij het nieuwe project. Deze woning met nummer 17 dient ook ontsloten te worden langs het nieuwe project en niet langs de voetweg met een breedte van 1,80 meter. Dit om de veiligheid van de zwakke weggebruikers langs voetweg 116 te verzekeren."

        Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om niet in te gaan op deze opmerking uit het bezwaarschrift aangezien de aanvraag niet over voetweg nr. 116 gaat en de woning op adres Krommestraat 17 als vergund geacht beschouwd kan worden aangezien ze gebouwd is tussen 1875 tot 1899.

        Financiële impact

        Niet van toepassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Tegenstanders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans
        Onthouders: Filip Rooselaers
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 onthouding
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad besluit de zaak der wegenis, met inbegrip van de vaststelling tot een nieuwe rooilijn binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023075048 aangaande nieuwbouwproject van 51 appartementen, 5 grondgebonden woningen en een ruimte voor vrije beroepen, op een perceel gelegen Kroonstraat en Krommestraat - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s)652M3, 691D, 652R3, 690R, 691E, 692A2, 698G3, 693M, 692Y, 693K en 692Z, goed te keuren.

         

        Artikel 2:

        Het nieuwe rooilijnplan ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang: bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut zoals aangeduid wordt op het plan: VA_VP_N_1_Rooilijnplan Lennik _Krommestraat.pdf en omschreven als : zone privatieve eigendom publiek toegankelijk (gele aanduiding). Dit betreft een oppervlakte van circa: 1.086 m², goed te keuren, mits het aanpassen van de breedte van de verbinding tussen de nieuwe toegangsweg en de bestaande voetweg nr. 116 naar een max. breedte van 1m65 i.p.v. 3m07.

         

        Artikel 3:

        Volgende lasten op te leggen aan de aanvrager(s): Aanleg en onderhoud van de wandelpaden en aanhorigheden zoals vastgesteld op de bijgevoegde plannen.


        Artikel 4:

        Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.

         

        Artikel 5:

        Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

        • wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2023075048 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
        • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
      • Omgeving - Beslissing zaak van de wegen ingevolge van grondafstand ten titel van openbaar nut, het verplaatsen van een bestaande erfdienstbaarheid en het vestigen van een nieuwe erfdienstbaarheid in een omgevingsaanvraag – Karel Keymolenstraat 26 - hoek Schoolweg - 2023/O51-n-mil3 - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Het college van burgemeester en schepenen ontving op 31 mei 2023 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen met referentie OMV_2023065259: aanleg van nieuwbouwproject voor 14 sociale woningen op een perceel gelegen Karel Keymolenstraat 26 - hoek Schoolweg - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s)728A en 728C.

         

        Het dossier werd op 25 juli 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

         

        De gemeenteraad moet beslissen over het goedkeuren van het rooilijnplan met de verplaatsing van een bestaande erfdienstbaarheid van openbaar nut, over de verplaatsing van de bestaande rooilijn langsheen de Schoolweg met een nieuwe rooilijn die 82 cm meer naar achter ligt om zo een breder en veiliger voetpad te bekomen en het vestigen van een nieuwe erdienstbaarheid op het perceel 1ste Afdeling Sectie E nr. 728C.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :

        Bevoegdheidsgrond :

        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        Regelgeving:

        • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (BS 12 augustus 2019).
        • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
        • Decreet van 25 april 2014 betreffende de Omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluit van het omgevingsvergunningsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
          • “§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

        De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

          • § 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
        • Decreet van 25 april 2014 betreffende de Omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluit van het omgevingsvergunningsdecreet, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt:
          • “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
        • Toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en -besluit:
          • “Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
            • de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;
            • de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;
            • beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep
            • de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag
            • de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”
        Feiten, context en argumentatie

        De omgevingsvergunningsaanvraag omvat wegeniswerken waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft. Indien de bevoegde overheid oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

         

        Het dossier dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd voor goedkeuring van het rooilijnplan met de verplaatsing van een bestaande erfdienstbaarheid van openbaar nut, over de verplaatsing van de bestaande rooilijn langsheen de Schoolweg met een nieuwe rooilijn die 82 cm meer naar achter ligt om zo een breder en veiliger voetpad te bekomen en het vestigen van een nieuwe erdienstbaarheid op het perceel 1ste Afdeling Sectie E nr. 728C.

         

        Deze nieuwe erfdienstbaarheid is een toekenning van het zakelijke recht op percelen afdeling 1, sectie E, nrs 728C en 728A ten voordele van perceel met kadastraal nr. 728B, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad en college met de voorgestelde voorwaarden:

        • beide percelen vestigen een wederzijdse erfdiensbaarheid onder de vorm van recht van overgang van 3 meter breedte.
        • de eigenaars staan in voor eigen onderhoud en herstellingen van de doorgang op eigen perceel.
        • voor onbepaalde duur
        • de eigenaars van de percelen mogen ten allen tijde werkzaamheden uitvoeren op eigen perceel.
        • de eigenaars van de percelen staan zelf in voor de aanleg van de in-en uitritten.

         

        Openbaar onderzoek

        De aanvraag werd van 27 juli 2023 tot en met 25 augustus 2023 openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Er werd 1 bezwaarschrift ingediend dat niet over de rooilijn gaat.

         

        Het vastleggen van het wegtracé en rooilijnen heeft tot doel de openbare weg op een bepaalde breedte te brengen om te beletten dat op deze weg en zijn aanhorigheden bouwwerken kunnen worden opgericht. Het terrein dat aan het openbaar domein wordt overgedragen (nieuwe rooilijn langsheen de Schoolweg) heeft een oppervlakte van cira  32m² volgens het opmetingsplan.

        Alle gronden met bijhorende infrastructuur, binnen het door de gemeenteraad aanvaarde tracé, worden kostenloos aan de gemeente afgestaan om te worden ingelijfd bij het openbaar domein van de gemeente Lennik. De eventuele kosten aan deze overdracht verbonden, neemt de projectontwikkelaar ten zijne laste. 

        Financiële impact

        Niet van toepassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Tegenstanders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans
        Onthouders: Filip Rooselaers
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 onthouding
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad besluit de zaak der wegenis, met inbegrip van de verplaatsing van een bestaande erfdienstbaarheid van openbaar nut, over de verplaatsing van de bestaande rooilijn langsheen de Schoolweg met een nieuwe rooilijn die 82 cm meer naar achter ligt om zo een breder en veiliger voetpad te bekomen en het vestigen van een nieuwe erdienstbaarheid op het perceel 1ste Afdeling Sectie E nr. 728C binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023065259 aangaande nieuwbouwproject voor 14 sociale woningen, op een perceel gelegen Karel Keymolenstraat 26 - hoek Schoolweg - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s)728A en 728C, goed te keuren.

         

        Artikel 2:

        De inlijving bij het openbaar domein voor het (grond)deel dat aangeduid wordt op het plan: H142-02-2023-07-14-Rooilijnplan.pdf en omschreven als : grond dat wordt overgedragen en afgestaan aan de gemeente (rode gearceerde aanduiding). Dit betreft een oppervlakte van circa: 32 m², goed te keuren. Dit gronddeel wordt bijgevolg afgestaan aan de gemeente om toegevoegd te worden aan het openbaar domein.

         

        Artikel 3:

        Volgende lasten op te leggen aan de aanvrager(s): Aanleg van de straat/het voetpad (cfr. bestaande verharding van het voetpad) en alle aanhorigheden.


        Artikel 4:

        Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.

         

        Artikel 5:

        Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:

        • wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2023065259 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
        • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.

         

        Artikel 6:

        Dat alle gronden met bijhorende infrastructuur, binnen het door de gemeenteraad aanvaarde rooilijn (exclusief de erfdienstbaarheid), kosteloos aan de gemeente afgestaan dienen te worden om te worden ingelijfd bij het openbaar domein van de gemeente Lennik. De evenetuele kosten aan deze overdracht verbonden, neemt de ontwikkelaar/aanvrager ten zijne lasten.

        Het terrein met de rooilijn langsheen de Schoolweg dat aan het openbaar domein wordt overgedragen (rode gearceerde aanduiding langsheen Schoolweg) heeft een oppervlakte van cira 32 m² volgens het opmetingsplan uit de omgevingsaanvraag.

    • Financiën

      • Financiën - Opvolgingsrapportering 2023 - Kennisname

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt in artikel 263 dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. De bedoeling van de decreetgever is om via de halfjaarlijkse rapportering de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn een tussentijdse stand van zaken te geven over de prioritaire acties, alsook een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar.  In voorkomend geval wordt in de opvolgingsrapportering eveneens de wijzigingen in de assumpties opgenomen die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan, alsook de wijzigingen in de financiële risico’s.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 263;
        Regelgeving:
        • het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 6 en artikel 29;
        • het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 5.
        Feiten, context en argumentatie

        De verplichte rapportering aan de Raad omwille van kredietwijziging en autorisatie van de kredieten wordt door het Decreet over het lokaal bestuur beperkt;

        Het Decreet over het lokaal bestuur beoogt om meer de nadruk te leggen over de realisatie van het geplande beleid bij wijze van een opvolgingsrapportering;

        Voorliggende opvolgingsrapportering bevat een overzicht van de realisatie van de prioritaire doelstellingen, een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (t.e.m. 2de kwartaal) en in voorkomend geval een update van de financiële risico's en de grondslagen en assumpties;

        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023, zoals gevoegd in bijlage.

    • Gemeenteschool ' t Rakkertje

      • Gemeenteschool ‘t Rakkertje - aanpassing schoolreglement basisonderwijs 2023-2024

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Op 12 juni 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden en de aangepaste versie van het schoolreglement werd besproken.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheid

        •    het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°; 

        Regelgeving

        •    Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis,44quater tem 44 septies
        •    Het decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16
        •    CAO XII goedgekeurd op 13 september 2021 en van toepassing voor wie werkt in het basis-, secundair, deeltijds, volwassenonderwijs, CLB, onderwijsinspectie en pedagogische begeleidingsdienst

        Feiten, context en argumentatie

        Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;

        •    Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure;

        •    Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld

             (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;

        Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 22 juni 2022  is aan actualisatie wegens gewijzigde regelgeving  en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);

         

        Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;

        Het schoolreglement gaat in voege vanaf 1 september 2023;







        Financiële impact

        Niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Filip Rooselaers
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Artikel 1  

        Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 22 juni 2022 , wordt opgeheven.

        Artikel 2    

        Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt vastgesteld en gaat in vanaf 1 september 2023.
        Artikel 3 

        De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.



      • Gemeenteschool ’t Rakkertje – arbeidsreglement goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Om deze reden dringt een actualisatie van het arbeidsreglement zich op.





        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheid

        • het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41

        Regelgeving

        • het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, in het bijzonder  artikel 62 §1, °12;
        • het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor      leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;
        • de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, in het bijzonder artikel 2, § 1, 1°;
        • het koninklijk besluit van 15 december 1998 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, in het bijzonder artikel 12 quater tot septies





        Feiten, context en argumentatie

        Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.

        Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.

        Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en schoolbestuur.

        Het arbeidsreglement is gebaseerd op het model van OVSG en goedgekeurd tijdens de schoolraad van 12 juni 2023.

        Dit ontwerp van arbeidsreglement werd voorgelegd aan het ABOC-overleg en resulteert in het protocol van 27 juni 2023 het afzonderlijk bijzonder overlegcomité;




        Financiële impact

        Niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:


        Het arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje goed te keuren en dit met ingang vanaf 1 oktober 2023. Het vorige arbeidsreglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 juni 2022 wordt opgeheven.

        Artikel 2:


        Een afschrift van dit besluit en van het arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool

        ’t Rakkertje.  



        Artikel 3:


        Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.

    • Mobiliteit

      • Mobiliteit - Haviland - aanstelling sanctionerend ambtenaar - bekrachtiging

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Bekrachting van de collegebeslissing van de aanstelling van de sanctionerend ambtenaren van Haviland in kader van GAS4 en GAS5.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43 en 44

        Regelgeving:

        • de collegebeslissing van 5 juni 2023 met betrekking tot de uitbreiding van de overeenkomst met Haviland en het aanstellen van een sanctionerend ambtenaar in het kader van GAS-5
        Feiten, context en argumentatie

        Het college van burgemeester en schepenen keurde in de zitting van 5 juni 2023 de uitbreiding van de overeenkomst met Haviland met betrekking tot de verwerking van GAS-5 vaststellingen goed.

        An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Jasmine De Wachter werden aangesteld als sanctionerend ambtenaren voor wat betreft de sanctionering van GAS-5.

        Gelet op artikel 6, §3 van de GAS-wet lijkt het ons opportuun om de aanstelling van deze sanctionerend ambtenaren te laten bekrachtigen door de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Karel Van Belle, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Viviane Tielemans
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 juni 2023 betreffende de overeenkomst met Haviland aangaande de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 5. De volgende diensten worden in exclusiviteit toegekend aan de dienstverlenende vereniging Haviland, en dit voor een bepaalde duur van 1 jaar (maximaal 3 keer verlengbaar) met ingang van 1 augustus 2023: aanstelling sanctionerend ambtenaar voor GAS 5.

         

        Artikel 2:

        De gemeenteraad bekrachtigt de aanstelling van An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Jasmine De Wachter als sanctionerend ambtenaren voor wat betreft de sanctionering van GAS-5 vaststellingen.

         

        Artikel 3:

        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone Pajottenland, de procureur des konings van Halle-Vilvoorde, de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg, de politierechtbank, dienst financiën, TaaS en DPO.

      • Mobiliteit - Algemeen Politiereglement - aanvulling GAS4/GAS5 - aanpassingen nav hersteldecreet - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Aanpassingen aan het GAS-5 reglement naar aanleiding van de inwerkingtreding van het hersteldecreet.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • artikels 133, 134sexies en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;
        • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen; artikel 40-41;

         

        Regelgeving:

        • de wet van 16 maart 1968 betreffende politie over het wegverkeer, artikel 29 quater;
        • de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
        • de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet;
        • het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
        • het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
        • het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
        • het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
        • het koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarde en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS);
        • het koninklijk besluit betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen;
        • de Ministeriële Omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
        • de omzendbrief nr. 1/2006 van het College van procureurs-generaal bij de Hoven van Beroep van 2 juli 2014 (erratum op de herziene versie van 30.01.2014);
        • de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2017 tot goedkeuring van een uniform algemeen politiereglement;
        • de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2022 tot goedkeuring van het GAS4/GAS5 reglement;
        • de collegebeslissing van 11 april 2023 met de vastlegging van de trajecten voor trajectcontrole.
        Feiten, context en argumentatie

        Het hersteldecreet inzake GAS-5 is recentelijk in werking is getreden. Dit hersteldecreet heeft als doel tegemoet te komen aan een aantal verzuchtingen in het kader van GAS-5.

        In eerste instantie wordt tegemoet gekomen aan de problematiek van het originele PV. Het volstaat voortaan om een afschrift van PV te bezorgen aan de overtreder in plaats van het originele proces-verbaal.

        Ten tweede is er een oplossing gevonden voor de vertalingen van dossiers voor buitenlandse overtreders. Het is niet meer noodzakelijk om alle documenten te vertalen. Het volstaat om de buitenlandse overtreder een informatiebrief te bezorgen. Deze informatiebrief moet voldoen aan richtlijn 2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie.

        Tot slot wordt de termijn die de sanctionerend ambtenaar heeft om verweerschriften te beantwoorden verlengd. Deze wordt opgetrokken van 30 dagen naar 90 dagen. Dit wil zeggen dat de sanctionerend ambtenaar binnen de 90 dagen moet antwoorden op verweerschriften. Indien deze termijn overschreden is, wordt het verweer gegrond bevonden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2022 met betrekking tot de goedkeuring van het algemeen politiereglement, aanvulling GAS4/GAS5 wordt ingetrokken.


        Artikel 2:

        De gemeenteraad keurt het algemeen politiereglement met GAS4 en GAS5 goed.


        Artikel 3:

        Volgende reglementen zoals integraal opgenomen bij dit besluit, worden goedgekeurd:

        • het reglement betreffende het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen;
        • het reglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 km per uur of 50 km per uur.


        Artikel 4:

        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de procureur des Konings.

    • Openbare werken

      • Openbare Werken - Beheersovereenkomst perceel Alfred Algoetstraat - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Het huidige overstromingsbekken werd in 2008 gebouwd in kader van de heraanleg van de gewestweg N282 (Alfred Algoetstraat) voor de opvang van het regenwater en buffering bij zware regenval.

        In het ontwerp werd er gestreefd naar een maximale benutting van de berging in het stelsel en vertraagde afvoer naar afwaartse stelsels waardoor de diameters beperkt konden blijven en er afwaarts geen problemen van wateroverlast gecreëerd werden.

        De Frans Van Der Steenstraat werd niet onmiddellijk uitgerust met een RWA leiding en daarom werd er geopteerd om de RWA van de Kroonstraat rechtstreeks aan te sluiten op de RWA afvoer langs de Markt naar de Algoetstraat en zo naar de Slavijverbeek.

        Voor dit alles was een bufferbekken noodzakelijk op de RWA leiding om te voldoen aan de vereiste bergingscriteria.

        De gemeente heeft de volgende beheersvisie voor het bufferbekken en wilt in de toekomst het beheer van het bufferbekken overnemen van het Agentschap Wegen en Verkeer:

        Het overstromingsbekken in de Alfred Algoetstraat is gelegen in VEN-gebied.

        Het volledige kadastrale perceel waarin het bufferbekken is gelegen zal beheerd worden in functie van de natuur en verhoging van de biodiversiteit.

        Het hooilandbeheer wordt over het grootste gedeelte van het perceel toegepast. In eerste instantie zal men ervoor zorgen dat de bodem minder voedselrijk wordt waardoor meer planten de kans krijgen om zich te ontwikkelen. De biodiversiteit en de natuurkwaliteit zullen verhogen op dit terrein. De eerste jaren zal men 2 maal per jaar maaien tijdens de eerste helft van de maand mei, dan is het verschralingseffect het grootst. De soorten die op dat moment weggemaaid worden zijn hierdoor niet verdwenen maar herstellen na de werken en vertonen een latere bloei. Naargelang de productiviteit van de vegetatie vermindert kan deze datum opgeschoven worden naar juni en juli. De tweede maaibeurt wordt best zo laat mogelijk gekozen zolang het weer het toelaat (eind september en zelfs oktober). Veel soorten kiemen in het najaar en in een korte vegetatie hebben ze meer kansen.

        Vanaf het moment dat de vegetatie veel bloemenrijker en minder ruig wordt, is 1 maal per jaar maaien voldoende. Bij het maaibeheer zal men hier en daar een hoekje of een strook laten staan als schuilplaats voor insecten en andere dieren. Deze stroken zullen dan bij de volgende maaibeurt meegenomen worden. Deze ruigere hoekjes zal men bij iedere maaibeurt op een andere plaats laten staan zodat op termijn het volledige terrein toch verschraald wordt. De plekken waar op het moment van de maaiwerken de meeste bloeiende soorten staan komen hiervoor in aanmerking.

        De bomen en struiken die reeds aanwezig zijn ten zuiden van het overstromingsbekken zal men laten staan. Er zal regelmatig hakhoutbeheer worden toegepast bij deze bomen en struiken zodat een bosrand blijft behouden. Dit zorgt voor meer biodiversiteit. Enkele wilgen kunnen tot mooie exemplaren uitgroeien.

        De rietkraag zal men slecht 1 maal per jaar maaien tijdens het late najaar november of december, zodat in het voorjaar de moeras vegetatie zich voldoende kan ontwikkelen.

        Na enkele jaren beheer zal een evaluatie volgen en eventueel hier en daar een bijsturing plaatsvinden.

        Het Agentschap Wegen en Verkeer is eigenaar van het overstromingsbekken en zal blijven instaan voor het onderhoud van het RWA-bekken.

        Voor het onderhoud van het bufferbekken is er een beheersovereenkomst opgemaakt.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
        Feiten, context en argumentatie

        Het huidige overstromingsbekken werd in 2008 gebouwd in kader van de heraanleg van de gewestweg N282 (Alfred Algoetstraat) voor de opvang van het regenwater en buffering bij zware regenval.

        In het ontwerp werd er gestreefd naar een maximale benutting van de berging in het stelsel en vertraagde afvoer naar afwaartse stelsels waardoor de diameters beperkt konden blijven en er afwaarts geen problemen van wateroverlast gecreëerd werden.

        De Frans Van Der Steenstraat werd niet onmiddellijk uitgerust met een RWA leiding en daarom werd er geopteerd om de RWA van de Kroonstraat rechtstreeks aan te sluiten op de RWA afvoer langs de Markt naar de Algoetstraat en zo naar de Slavijverbeek.

        Voor dit alles was een bufferbekken noodzakelijk op de RWA leiding om te voldoen aan de vereiste bergingscriteria.

        De gemeente heeft de volgende beheersvisie voor het bufferbekken en wilt in de toekomst het beheer van het bufferbekken overnemen van het Agentschap Wegen en Verkeer:

        Het overstromingsbekken in de Alfred Algoetstraat is gelegen in VEN-gebied.

        Het volledige kadastrale perceel waarin het bufferbekken is gelegen zal beheerd worden in functie van de natuur en verhoging van de biodiversiteit.

        Het hooilandbeheer wordt over het grootste gedeelte van het perceel toegepast. In eerste instantie zal men ervoor zorgen dat de bodem minder voedselrijk wordt waardoor meer planten de kans krijgen om zich te ontwikkelen. De biodiversiteit en de natuurkwaliteit zullen verhogen op dit terrein. De eerste jaren zal men 2 maal per jaar maaien tijdens de eerste helft van de maand mei, dan is het verschralingseffect het grootst. De soorten die op dat moment weggemaaid worden zijn hierdoor niet verdwenen maar herstellen na de werken en vertonen een latere bloei. Naargelang de productiviteit van de vegetatie vermindert kan deze datum opgeschoven worden naar juni en juli. De tweede maaibeurt wordt best zo laat mogelijk gekozen zolang het weer het toelaat (eind september en zelfs oktober). Veel soorten kiemen in het najaar en in een korte vegetatie hebben ze meer kansen.

        Vanaf het moment dat de vegetatie veel bloemenrijker en minder ruig wordt, is 1 maal per jaar maaien voldoende. Bij het maaibeheer zal men hier en daar een hoekje of een strook laten staan als schuilplaats voor insecten en andere dieren. Deze stroken zullen dan bij de volgende maaibeurt meegenomen worden. Deze ruigere hoekjes zal men bij iedere maaibeurt op een andere plaats laten staan zodat op termijn het volledige terrein toch verschraald wordt. De plekken waar op het moment van de maaiwerken de meeste bloeiende soorten staan komen hiervoor in aanmerking.

        De bomen en struiken die reeds aanwezig zijn ten zuiden van het overstromingsbekken zal men laten staan. Er zal regelmatig hakhoutbeheer worden toegepast bij deze bomen en struiken zodat een bosrand blijft behouden. Dit zorgt voor meer biodiversiteit. Enkele wilgen kunnen tot mooie exemplaren uitgroeien.

        De rietkraag zal men slecht 1 maal per jaar maaien tijdens het late najaar november of december, zodat in het voorjaar de moeras vegetatie zich voldoende kan ontwikkelen.

        Na enkele jaren beheer zal een evaluatie volgen en eventueel hier en daar een bijsturing plaatsvinden.

        Het Agentschap Wegen en Verkeer is eigenaar van het overstromingsbekken en zal blijven instaan voor het onderhoud van het RWA-bekken.

        Voor het onderhoud van het bufferbekken is er een beheersovereenkomst opgemaakt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad keurt de voorgestelde beheersovereenkomst betreffende het bufferbekken ter hoogte van de Alfred Algoetstraat goed.

      • Openbare Werken - Verkoopovereenkomst deel perceel gelegen Hunselveld aan Fluvius - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        De authentieke akte voor de verkoopovereenkomst van een stuk grond gelegen Hunselveld dient opgesteld te worden.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40-41;

        Regelgeving:

        • Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tem 1701;
        • Beslissing gemeenteraad van 28 september 2022 betreffende de goedkeuring van de verkoop perceel gelegen Hunselveld voor het plaatsen van een nieuwe cabine.
        Feiten, context en argumentatie

        Fluvius vroeg via mail van 7 juli 2021 om in het kader van algemeen nut een deel van het perceel gelegen Hunselveld, kadastraal gekend als perceel C591a te verkopen voor de plaatsing van een Taurus cabine (3455 x 270cm).

        Op advies van de dienst openbare werken zal de cabine zoveel mogelijk in oostelijke richting van het perceel C591a geplaatst worden.

        Fluvius gaat akkoord met de verkoopprijs van € 4.078,00 voor het deel van het perceel C591a.

        Het aan te kopen perceel zal enkel gebruikt kunnen worden voor de bouw van de Taurus cabine.

        Fluvius stuurde de verkoopovereenkomst door welke aan de notaris dient overgemaakt worden voor het verleiden van de authentieke akte.

        Er wordt voorgesteld om mevrouw Irina De Knop, Burgemeester en mevrouw Anaïs Nies te machtigen om de authentieke akte te ondertekenen.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt de verkoopsovereenkomst voor de verkoop van het perceel gelegen Hunselveld, kadastraal gekend als perceel C591a goed.

        Artikel 2:

        Het college van burgemeester en schepen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

        Artikel 3:

        De burgemeester en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de authentieke akte namens de gemeente Lennik.

      • Openbare Werken - Energieloze nachten zendgebied Liedekerke - Roosdaal - Lennik - Ternat - Dilbeek - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Fluvius heeft enkele weken terug een bevraging georganiseerd waarin de gemeente kon doorgeven welk brandprogramma de voorkeur had.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
        Feiten, context en argumentatie

        In zitting van 26 oktober 2022 keurde de gemeenteraad het doofscenario voor het doven van de openbare verlichting op zendgebied goed.

        De federale afdeling van de provincie gouverneur Vlaams-Brabant heeft een onderzoek gevoerd naar de impact op de veiligheid van het doven van de openbare verlichting. Hieruit blijkt dat de impact op de objectieve en subjectieve onveiligheid minimaal of relatief beperkt is. In de conclusies wordt er ook aangegeven dat de uren het best aangepast worden van 00u-05u of 01u-06u.

        Op 1 juni heeft de dienst openbare werken een mail ontvangen van de korpschef waarin hij laat weten dat het doven van de openbare verlichting geen invloed heeft op het aantal diefstalen of ongevallen.

        Fluvius heeft enkele weken terug een bevraging georganiseerd waarin de gemeente kon doorgeven welk brandprogramma de voorkeur had. 

        Voor het zendgebied (Dilbeek, Liedekerke, Roosdaal, Ternat en Lennik) blijkt dat de voorkeur uitgaat naar een doofscenario van maandagavond tot en met donderdagavond van 24u tot 5u. 

        Dit brandprogramma zal door Fluvius geactiveerd worden in het weekend van 9 oktober 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Tegenstanders: Karel Van Belle
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen
        Besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad keurt het brandprogramma goed voor het zendgebied (Dilbeek, Liedekerke, Roosdaal, Ternat en Lennik) met een doofscenario van maandagavond tot en met donderdagavond van 24u tot 5u en dit met ingang van 9 oktober 2023.

    • Addendum

      • Extra punt ingediend door raadslid Erik O:Vraag + voorstel omtrent problematiek rond rechtsongelijkheid snelheidsmeting

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Aanleiding

        Motivering :

        Vorige week doken er berichten op van rechtsongelijkheid bij het uitschrijven van de boetes bij trajectcontrole van voertuigen, met name met de toepassing van GAS - boetes. Ik verwijs hiervoor naar het artikel bij VRT NWS ( https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/12/gasboetes/ )

        In het licht van het opstarten van de trajectcontroles in Lennik is het waarschijnlijk wel aan te raden om hiermee rekening te houden.

        Wat is het probleem ?

        Indien men betrapt wordt op overdreven snelheid en men rijdt met een leasingwagen of een wagen waar de chauffeur niet de eigenaar is van het voertuig, kan er een rechtsongelijkheid ontstaan. Dit wordt ook beaamd door MORA (de mobiliteitsraad van Vlaanderen). Immers de sanctionerende ambtenaar moet de chauffeur van het voertuig identificeren voor het uitschrijven van de boete. Indien de leasingmaatschappij of de eigenaar van het voertuig om de één of andere reden of uit onwil die niet meedeelt zit men met een probleem.

        Want de sanctionerend ambtenaar heeft geen middelen om dit af te dwingen. De ambtenaar kan dan wel via het gerecht gaan maar dit is tijdrovend en de diensten van het gerecht zijn niet geneigd om hierop nog op in te gaan wegens tijdsgebrek.

        Hierdoor ontstaat er een rechtsongelijkheid tegenover degenen die wel netjes hun boete betalen. Daarom de volgende vragen en voorstel :

        1. Werken de trajectcontroles reeds in Lennik ? Datum van ingebruikname ?

        2. Wat is uw mening ? En wat kunnen we doen om de rechtsongelijkheid te vermijden?

        3. Voorstel : is het daarom niet mogelijk om te wachten met het uitschrijven van de boetes tot de hogere overheid hier een oplossing geeft ? Het is duidelijk dat dit probleem wel het gemeentelijk niveau overstijgt.

         

        Schepen Yves De Muylder antwoordt:

        1. Werken de trajectcontroles reeds in Lennik? Datum van ingebruikname?

        De trajectcontroles op het grondgebied  van Lennik zijn nog niet in gebruik. De trajecten beschikken reeds over het conformiteitscertificaat, ijkcertificaat en het metrologisch boekje. De volgende stap is uitrol van de verschillende softwareprogramma’s tussen politie, Haviland en Macq. Van zodra dit allemaal sluitend is worden de trajectcontroles actief. Hierover zal er voldoende gecommuniceerd worden vanuit het lokaal bestuur via al onze communicatiekanalen.

        2. Wat is uw mening ? En wat kunnen we doen om de rechtsongelijkheid te vermijden?

        De politie zal het PV genereren waardoor de PV’s opgenomen worden in het ANG (Algemeen Nationale Gegevensbank). Alle gegevens voor het rechtsgeldig opmaken ervan worden op de juiste manier verzamelt via het ISLP. Haviland zal deze PV’s gebruiken om de boetes te innen.

        3. Voorstel : is het daarom niet mogelijk om te wachten met het uitschrijven van de boetes tot de hogere overheid hier een oplossing geeft ? Het is duidelijk dat dit probleem wel het gemeentelijk niveau overstijgt.

        Als er rechtsgeldige PV’s worden opgemaakt is er normaal geen probleem om verder te gaan en de boetes te innen.

         

         

De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2023 om 21:38.

Namens Gemeenteraad,

Anaïs Nies
algemeen directeur

Karen De Waele
voorzitter