De voorzitter opent de zitting op 27/09/2023 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 21 juni 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://youtu.be/cP7rxHJY2pY
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 21 juni 2023 worden goedgekeurd.
Onze DPO Filip Haesen komt graag een korte infosessies geven over informatieveiligheid en waar mogelijke valkuilen zitten bij het behandelen van mails ed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :
Bevoegdheidsgrond :
De DPO Filip Haesen geeft infosessie over informatieveiligheid en licht enkele risico's toe.
Volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het voeren van een beleid rond informatieveiligheid is een verplichting voor lokale besturen.
Jaarlijks wordt er gerapporteerd aan de raad over het informatieveiligheidsbeleid van gemeente en OCMW Lennik aan de raad.
We willen dat de raad kennis neemt van het jaarverslag van 2022 waarbij een overzicht gegeven wordt van de uitgevoerde acties in 2022.
Een informatieveiligheidsbeleid wordt opgemaakt op basis van een SWOT-analyse en hierin worden verbeterpunten geformuleerd. Het bepaalt de basismaatregelen inzake informatieveiligheid. Via dit beleid wordt er gestreefd naar een gezond evenwicht tussen een aantal preventieve maatregelen om incidenten te voorkomen en correctieve maatregelen om de negatieve gevolgen van incidenten te beperken.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.
Het informatieveiligheidsplan 2023, dat ter kennisname wordt voorgelegd aan de raad, geeft een overzicht van de acties die in de loop van 2023 opgestart en/of afgewerkt zullen worden.
Artikel 1:
Het informatieveiligheidsbeleid, dat als bijlage wordt toegevoegd en integraal deel uitmaakt van deze beslissing, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het jaarverslag 2022 en het informatieveiligheidsplan 2023 wordt ter kennis genomen.
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 11 mei 2023 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen met referentie OMV_2023063788: de aanvraag handelt over de aanleg van een gemeentelijke openbare parking waarbij voetweg nr.120 gedeeltelijk verplaatst moet worden, dit op een perceel gelegen Schapenstraat 38 - kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr.(s)308Cn 310B en 312.
Het dossier werd op 23 juni 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.
De gemeenteraad moet beslissen over het goedkeuren van het de verplaatsing van de voetweg nr. 120 en de daarbij horende rooilijnplannen (voetweg nr. 120), verlichting, openbare parking, groenvoorzieningen en aanhorigheden en weguitrusting.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :
Bevoegdheidsgrond :
Regelgeving:
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat wegeniswerken waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft. Indien de bevoegde overheid oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Het dossier dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd voor goedkeuring van de rooilijnen (voetweg nr. 120), de weguitrusting, groenvoorzieningen, verlichting en oplegging van de lasten voor uitvoering van het openbaar domein.
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd van 28 juni 2023 tot en met 27 juli 2023 openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Niet van toepassing.
Artikel 1:
De gemeenteraad besluit de zaak der wegenis, met inbegrip van de nieuwe rooilijn (voetweg nr. 120), verlichting, openbare parking, groenvoorzieningen en aanhorigheden en weguitrusting vast binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023063788 aangaande de aanvraag van een gemeentelijke openbare parking waarbij voetweg nr. 120 gedeeltelijk verplaatst moet worden, op een perceel gelegen Schapenstraat 38 - kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr.(s)308Cn 310B en 312, goed te keuren.
Artikel 2:
Volgende lasten op te leggen aan de aanvrager(s): Er worden geen lasten opgelegd aan de aanvrager aangezien de gemeente zelf de aanvrager is.
Artikel 3:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 4:
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 1 juni 2023 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met stedenbouwkundige en milieu handelingen met referentie OMV_2023075048: aanleg van nieuwbouwproject van 51 appartementen, 5 grondgebonden woningen en één ruimte voor vrije beroepen op een perceel gelegen Kroonstraat en Krommestraat - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s) 652M3, 691D, 652R3, 690R, 691E, 692A2, 698G3, 693M, 692Y, 693K en 692Z.
Het dossier werd op 30 juni 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.
De gemeenteraad moet beslissen over het goedkeuren van het nieuwe rooilijnplan ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang: bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :
Bevoegdheidsgrond :
Regelgeving:
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat de aanleg van voetpaden en een groenplein die een openbaar karakter krijgen waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft. Indien de bevoegde overheid oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Het dossier dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd voor goedkeuring van de nieuwe rooilijn ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang: bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut. De nieuwe aan te leggen voetpaden voorzien in een voetgangersverbinding tussen buurtweg nr. 5 (gewestweg N 282 Kroonstraat) en buurtweg nr. 16 (Krommestraat) en tussen buurtweg nr. 16 (Krommestraat) en voetweg nr. 116 (Krommestraat).
De waardevermeerdering en / of waardevermindering bij het verplaatsen of opheffing van een gemeenteweg (voetweg) is geregeld volgens de bepaling van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in werking sinds 1 september 2019. Volgens artikel 28 § 1 van vernoemd decreet geeft de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de weg gesitueerd is. Rekening houdende met het feit dat de nieuwe rooilijnen slechts de afbakening inhouden van een privatieve zone waarop een bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut zal worden gevestigd, is er geen waardevermindering of vermeerdering aanwezig.
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd van 5 juli 2023 tot en met 3 augustus 2023 openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Er werden drie bezwaarschriften ingediend waarvan onderstaand bezwaarschrift het enige is dat betrekking heeft tot het rooilijnplan:
Bezwaar (dd. 3 augustus 2023):
"De bezwaarindiener dient bezwaar in tegen het aanleggen van een toegangsweg naar dit nieuwe project met een toegangsbreedte van 3,07 meter naar de bestaande voetweg 116. De toegang van en naar het project vanaf voetweg 116 mag enkel een voetgangersverbinding zijn."
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de verbinding van de nieuwe toegangsweg met de bestaande voetweg nr. 116 te verkleinen naar een max. breedte van 1m65.
"De te behouden woning met huisnummer 17 langs de voetweg heeft geen toegang naar het openbaar domein. Deze woning is eigendom van de aanvrager van het nieuwe project en sluit aan bij het nieuwe project. Deze woning met nummer 17 dient ook ontsloten te worden langs het nieuwe project en niet langs de voetweg met een breedte van 1,80 meter. Dit om de veiligheid van de zwakke weggebruikers langs voetweg 116 te verzekeren."
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om niet in te gaan op deze opmerking uit het bezwaarschrift aangezien de aanvraag niet over voetweg nr. 116 gaat en de woning op adres Krommestraat 17 als vergund geacht beschouwd kan worden aangezien ze gebouwd is tussen 1875 tot 1899.
Niet van toepassing.
Artikel 1:
De gemeenteraad besluit de zaak der wegenis, met inbegrip van de vaststelling tot een nieuwe rooilijn binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023075048 aangaande nieuwbouwproject van 51 appartementen, 5 grondgebonden woningen en een ruimte voor vrije beroepen, op een perceel gelegen Kroonstraat en Krommestraat - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s)652M3, 691D, 652R3, 690R, 691E, 692A2, 698G3, 693M, 692Y, 693K en 692Z, goed te keuren.
Artikel 2:
Het nieuwe rooilijnplan ter afbakening van de voetpaden en groenplein dewelke publiek toegankelijk worden gemaakt van zonsopgang tot zonsondergang: bovengrondse erfdienstbaarheid van openbaar nut zoals aangeduid wordt op het plan: VA_VP_N_1_Rooilijnplan Lennik _Krommestraat.pdf en omschreven als : zone privatieve eigendom publiek toegankelijk (gele aanduiding). Dit betreft een oppervlakte van circa: 1.086 m², goed te keuren, mits het aanpassen van de breedte van de verbinding tussen de nieuwe toegangsweg en de bestaande voetweg nr. 116 naar een max. breedte van 1m65 i.p.v. 3m07.
Artikel 3:
Volgende lasten op te leggen aan de aanvrager(s): Aanleg en onderhoud van de wandelpaden en aanhorigheden zoals vastgesteld op de bijgevoegde plannen.
Artikel 4:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 5:
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 31 mei 2023 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen met referentie OMV_2023065259: aanleg van nieuwbouwproject voor 14 sociale woningen op een perceel gelegen Karel Keymolenstraat 26 - hoek Schoolweg - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s)728A en 728C.
Het dossier werd op 25 juli 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.
De gemeenteraad moet beslissen over het goedkeuren van het rooilijnplan met de verplaatsing van een bestaande erfdienstbaarheid van openbaar nut, over de verplaatsing van de bestaande rooilijn langsheen de Schoolweg met een nieuwe rooilijn die 82 cm meer naar achter ligt om zo een breder en veiliger voetpad te bekomen en het vestigen van een nieuwe erdienstbaarheid op het perceel 1ste Afdeling Sectie E nr. 728C.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :
Bevoegdheidsgrond :
Regelgeving:
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat wegeniswerken waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft. Indien de bevoegde overheid oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Het dossier dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd voor goedkeuring van het rooilijnplan met de verplaatsing van een bestaande erfdienstbaarheid van openbaar nut, over de verplaatsing van de bestaande rooilijn langsheen de Schoolweg met een nieuwe rooilijn die 82 cm meer naar achter ligt om zo een breder en veiliger voetpad te bekomen en het vestigen van een nieuwe erdienstbaarheid op het perceel 1ste Afdeling Sectie E nr. 728C.
Deze nieuwe erfdienstbaarheid is een toekenning van het zakelijke recht op percelen afdeling 1, sectie E, nrs 728C en 728A ten voordele van perceel met kadastraal nr. 728B, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad en college met de voorgestelde voorwaarden:
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd van 27 juli 2023 tot en met 25 augustus 2023 openbaar gemaakt volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Er werd 1 bezwaarschrift ingediend dat niet over de rooilijn gaat.
Het vastleggen van het wegtracé en rooilijnen heeft tot doel de openbare weg op een bepaalde breedte te brengen om te beletten dat op deze weg en zijn aanhorigheden bouwwerken kunnen worden opgericht. Het terrein dat aan het openbaar domein wordt overgedragen (nieuwe rooilijn langsheen de Schoolweg) heeft een oppervlakte van cira 32m² volgens het opmetingsplan.
Alle gronden met bijhorende infrastructuur, binnen het door de gemeenteraad aanvaarde tracé, worden kostenloos aan de gemeente afgestaan om te worden ingelijfd bij het openbaar domein van de gemeente Lennik. De eventuele kosten aan deze overdracht verbonden, neemt de projectontwikkelaar ten zijne laste.
Niet van toepassing.
Artikel 1:
De gemeenteraad besluit de zaak der wegenis, met inbegrip van de verplaatsing van een bestaande erfdienstbaarheid van openbaar nut, over de verplaatsing van de bestaande rooilijn langsheen de Schoolweg met een nieuwe rooilijn die 82 cm meer naar achter ligt om zo een breder en veiliger voetpad te bekomen en het vestigen van een nieuwe erdienstbaarheid op het perceel 1ste Afdeling Sectie E nr. 728C binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023065259 aangaande nieuwbouwproject voor 14 sociale woningen, op een perceel gelegen Karel Keymolenstraat 26 - hoek Schoolweg - kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie E, nr.(s)728A en 728C, goed te keuren.
Artikel 2:
De inlijving bij het openbaar domein voor het (grond)deel dat aangeduid wordt op het plan: H142-02-2023-07-14-Rooilijnplan.pdf en omschreven als : grond dat wordt overgedragen en afgestaan aan de gemeente (rode gearceerde aanduiding). Dit betreft een oppervlakte van circa: 32 m², goed te keuren. Dit gronddeel wordt bijgevolg afgestaan aan de gemeente om toegevoegd te worden aan het openbaar domein.
Artikel 3:
Volgende lasten op te leggen aan de aanvrager(s): Aanleg van de straat/het voetpad (cfr. bestaande verharding van het voetpad) en alle aanhorigheden.
Artikel 4:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 5:
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
Artikel 6:
Dat alle gronden met bijhorende infrastructuur, binnen het door de gemeenteraad aanvaarde rooilijn (exclusief de erfdienstbaarheid), kosteloos aan de gemeente afgestaan dienen te worden om te worden ingelijfd bij het openbaar domein van de gemeente Lennik. De evenetuele kosten aan deze overdracht verbonden, neemt de ontwikkelaar/aanvrager ten zijne lasten.
Het terrein met de rooilijn langsheen de Schoolweg dat aan het openbaar domein wordt overgedragen (rode gearceerde aanduiding langsheen Schoolweg) heeft een oppervlakte van cira 32 m² volgens het opmetingsplan uit de omgevingsaanvraag.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt in artikel 263 dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. De bedoeling van de decreetgever is om via de halfjaarlijkse rapportering de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn een tussentijdse stand van zaken te geven over de prioritaire acties, alsook een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar. In voorkomend geval wordt in de opvolgingsrapportering eveneens de wijzigingen in de assumpties opgenomen die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan, alsook de wijzigingen in de financiële risico’s.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De verplichte rapportering aan de Raad omwille van kredietwijziging en autorisatie van de kredieten wordt door het Decreet over het lokaal bestuur beperkt;
Het Decreet over het lokaal bestuur beoogt om meer de nadruk te leggen over de realisatie van het geplande beleid bij wijze van een opvolgingsrapportering;
Voorliggende opvolgingsrapportering bevat een overzicht van de realisatie van de prioritaire doelstellingen, een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (t.e.m. 2de kwartaal) en in voorkomend geval een update van de financiële risico's en de grondslagen en assumpties;
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023, zoals gevoegd in bijlage.
Op 12 juni 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden en de aangepaste versie van het schoolreglement werd besproken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheid
• het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Regelgeving
• Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis,44quater tem 44 septies
• Het decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16
• CAO XII goedgekeurd op 13 september 2021 en van toepassing voor wie werkt in het basis-, secundair, deeltijds, volwassenonderwijs, CLB, onderwijsinspectie en pedagogische begeleidingsdienst
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
• Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure;
• Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld
(op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 22 juni 2022 is aan actualisatie wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Het schoolreglement gaat in voege vanaf 1 september 2023;
Niet van toepassing
Artikel 1
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 22 juni 2022 , wordt opgeheven.
Artikel 2
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt vastgesteld en gaat in vanaf 1 september 2023.
Artikel 3
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Om deze reden dringt een actualisatie van het arbeidsreglement zich op.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheid
Regelgeving
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en schoolbestuur.
Het arbeidsreglement is gebaseerd op het model van OVSG en goedgekeurd tijdens de schoolraad van 12 juni 2023.
Dit ontwerp van arbeidsreglement werd voorgelegd aan het ABOC-overleg en resulteert in het protocol van 27 juni 2023 het afzonderlijk bijzonder overlegcomité;
Niet van toepassing
Artikel 1:
Het arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool ’t Rakkertje goed te keuren en dit met ingang vanaf 1 oktober 2023. Het vorige arbeidsreglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 juni 2022 wordt opgeheven.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit en van het arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool
’t Rakkertje.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
Bekrachting van de collegebeslissing van de aanstelling van de sanctionerend ambtenaren van Haviland in kader van GAS4 en GAS5.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het college van burgemeester en schepenen keurde in de zitting van 5 juni 2023 de uitbreiding van de overeenkomst met Haviland met betrekking tot de verwerking van GAS-5 vaststellingen goed.
An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Jasmine De Wachter werden aangesteld als sanctionerend ambtenaren voor wat betreft de sanctionering van GAS-5.
Gelet op artikel 6, §3 van de GAS-wet lijkt het ons opportuun om de aanstelling van deze sanctionerend ambtenaren te laten bekrachtigen door de gemeenteraad.
Artikel 1:
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 juni 2023 betreffende de overeenkomst met Haviland aangaande de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 5. De volgende diensten worden in exclusiviteit toegekend aan de dienstverlenende vereniging Haviland, en dit voor een bepaalde duur van 1 jaar (maximaal 3 keer verlengbaar) met ingang van 1 augustus 2023: aanstelling sanctionerend ambtenaar voor GAS 5.
Artikel 2:
De gemeenteraad bekrachtigt de aanstelling van An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Jasmine De Wachter als sanctionerend ambtenaren voor wat betreft de sanctionering van GAS-5 vaststellingen.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone Pajottenland, de procureur des konings van Halle-Vilvoorde, de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg, de politierechtbank, dienst financiën, TaaS en DPO.
Aanpassingen aan het GAS-5 reglement naar aanleiding van de inwerkingtreding van het hersteldecreet.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het hersteldecreet inzake GAS-5 is recentelijk in werking is getreden. Dit hersteldecreet heeft als doel tegemoet te komen aan een aantal verzuchtingen in het kader van GAS-5.
In eerste instantie wordt tegemoet gekomen aan de problematiek van het originele PV. Het volstaat voortaan om een afschrift van PV te bezorgen aan de overtreder in plaats van het originele proces-verbaal.
Ten tweede is er een oplossing gevonden voor de vertalingen van dossiers voor buitenlandse overtreders. Het is niet meer noodzakelijk om alle documenten te vertalen. Het volstaat om de buitenlandse overtreder een informatiebrief te bezorgen. Deze informatiebrief moet voldoen aan richtlijn 2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie.
Tot slot wordt de termijn die de sanctionerend ambtenaar heeft om verweerschriften te beantwoorden verlengd. Deze wordt opgetrokken van 30 dagen naar 90 dagen. Dit wil zeggen dat de sanctionerend ambtenaar binnen de 90 dagen moet antwoorden op verweerschriften. Indien deze termijn overschreden is, wordt het verweer gegrond bevonden.
Artikel 1:
De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2022 met betrekking tot de goedkeuring van het algemeen politiereglement, aanvulling GAS4/GAS5 wordt ingetrokken.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt het algemeen politiereglement met GAS4 en GAS5 goed.
Artikel 3:
Volgende reglementen zoals integraal opgenomen bij dit besluit, worden goedgekeurd:
Artikel 4:
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de procureur des Konings.
Het huidige overstromingsbekken werd in 2008 gebouwd in kader van de heraanleg van de gewestweg N282 (Alfred Algoetstraat) voor de opvang van het regenwater en buffering bij zware regenval.
In het ontwerp werd er gestreefd naar een maximale benutting van de berging in het stelsel en vertraagde afvoer naar afwaartse stelsels waardoor de diameters beperkt konden blijven en er afwaarts geen problemen van wateroverlast gecreëerd werden.
De Frans Van Der Steenstraat werd niet onmiddellijk uitgerust met een RWA leiding en daarom werd er geopteerd om de RWA van de Kroonstraat rechtstreeks aan te sluiten op de RWA afvoer langs de Markt naar de Algoetstraat en zo naar de Slavijverbeek.
Voor dit alles was een bufferbekken noodzakelijk op de RWA leiding om te voldoen aan de vereiste bergingscriteria.
De gemeente heeft de volgende beheersvisie voor het bufferbekken en wilt in de toekomst het beheer van het bufferbekken overnemen van het Agentschap Wegen en Verkeer:
Het overstromingsbekken in de Alfred Algoetstraat is gelegen in VEN-gebied.
Het volledige kadastrale perceel waarin het bufferbekken is gelegen zal beheerd worden in functie van de natuur en verhoging van de biodiversiteit.
Het hooilandbeheer wordt over het grootste gedeelte van het perceel toegepast. In eerste instantie zal men ervoor zorgen dat de bodem minder voedselrijk wordt waardoor meer planten de kans krijgen om zich te ontwikkelen. De biodiversiteit en de natuurkwaliteit zullen verhogen op dit terrein. De eerste jaren zal men 2 maal per jaar maaien tijdens de eerste helft van de maand mei, dan is het verschralingseffect het grootst. De soorten die op dat moment weggemaaid worden zijn hierdoor niet verdwenen maar herstellen na de werken en vertonen een latere bloei. Naargelang de productiviteit van de vegetatie vermindert kan deze datum opgeschoven worden naar juni en juli. De tweede maaibeurt wordt best zo laat mogelijk gekozen zolang het weer het toelaat (eind september en zelfs oktober). Veel soorten kiemen in het najaar en in een korte vegetatie hebben ze meer kansen.
Vanaf het moment dat de vegetatie veel bloemenrijker en minder ruig wordt, is 1 maal per jaar maaien voldoende. Bij het maaibeheer zal men hier en daar een hoekje of een strook laten staan als schuilplaats voor insecten en andere dieren. Deze stroken zullen dan bij de volgende maaibeurt meegenomen worden. Deze ruigere hoekjes zal men bij iedere maaibeurt op een andere plaats laten staan zodat op termijn het volledige terrein toch verschraald wordt. De plekken waar op het moment van de maaiwerken de meeste bloeiende soorten staan komen hiervoor in aanmerking.
De bomen en struiken die reeds aanwezig zijn ten zuiden van het overstromingsbekken zal men laten staan. Er zal regelmatig hakhoutbeheer worden toegepast bij deze bomen en struiken zodat een bosrand blijft behouden. Dit zorgt voor meer biodiversiteit. Enkele wilgen kunnen tot mooie exemplaren uitgroeien.
De rietkraag zal men slecht 1 maal per jaar maaien tijdens het late najaar november of december, zodat in het voorjaar de moeras vegetatie zich voldoende kan ontwikkelen.
Na enkele jaren beheer zal een evaluatie volgen en eventueel hier en daar een bijsturing plaatsvinden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer is eigenaar van het overstromingsbekken en zal blijven instaan voor het onderhoud van het RWA-bekken.
Voor het onderhoud van het bufferbekken is er een beheersovereenkomst opgemaakt.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het huidige overstromingsbekken werd in 2008 gebouwd in kader van de heraanleg van de gewestweg N282 (Alfred Algoetstraat) voor de opvang van het regenwater en buffering bij zware regenval.
In het ontwerp werd er gestreefd naar een maximale benutting van de berging in het stelsel en vertraagde afvoer naar afwaartse stelsels waardoor de diameters beperkt konden blijven en er afwaarts geen problemen van wateroverlast gecreëerd werden.
De Frans Van Der Steenstraat werd niet onmiddellijk uitgerust met een RWA leiding en daarom werd er geopteerd om de RWA van de Kroonstraat rechtstreeks aan te sluiten op de RWA afvoer langs de Markt naar de Algoetstraat en zo naar de Slavijverbeek.
Voor dit alles was een bufferbekken noodzakelijk op de RWA leiding om te voldoen aan de vereiste bergingscriteria.
De gemeente heeft de volgende beheersvisie voor het bufferbekken en wilt in de toekomst het beheer van het bufferbekken overnemen van het Agentschap Wegen en Verkeer:
Het overstromingsbekken in de Alfred Algoetstraat is gelegen in VEN-gebied.
Het volledige kadastrale perceel waarin het bufferbekken is gelegen zal beheerd worden in functie van de natuur en verhoging van de biodiversiteit.
Het hooilandbeheer wordt over het grootste gedeelte van het perceel toegepast. In eerste instantie zal men ervoor zorgen dat de bodem minder voedselrijk wordt waardoor meer planten de kans krijgen om zich te ontwikkelen. De biodiversiteit en de natuurkwaliteit zullen verhogen op dit terrein. De eerste jaren zal men 2 maal per jaar maaien tijdens de eerste helft van de maand mei, dan is het verschralingseffect het grootst. De soorten die op dat moment weggemaaid worden zijn hierdoor niet verdwenen maar herstellen na de werken en vertonen een latere bloei. Naargelang de productiviteit van de vegetatie vermindert kan deze datum opgeschoven worden naar juni en juli. De tweede maaibeurt wordt best zo laat mogelijk gekozen zolang het weer het toelaat (eind september en zelfs oktober). Veel soorten kiemen in het najaar en in een korte vegetatie hebben ze meer kansen.
Vanaf het moment dat de vegetatie veel bloemenrijker en minder ruig wordt, is 1 maal per jaar maaien voldoende. Bij het maaibeheer zal men hier en daar een hoekje of een strook laten staan als schuilplaats voor insecten en andere dieren. Deze stroken zullen dan bij de volgende maaibeurt meegenomen worden. Deze ruigere hoekjes zal men bij iedere maaibeurt op een andere plaats laten staan zodat op termijn het volledige terrein toch verschraald wordt. De plekken waar op het moment van de maaiwerken de meeste bloeiende soorten staan komen hiervoor in aanmerking.
De bomen en struiken die reeds aanwezig zijn ten zuiden van het overstromingsbekken zal men laten staan. Er zal regelmatig hakhoutbeheer worden toegepast bij deze bomen en struiken zodat een bosrand blijft behouden. Dit zorgt voor meer biodiversiteit. Enkele wilgen kunnen tot mooie exemplaren uitgroeien.
De rietkraag zal men slecht 1 maal per jaar maaien tijdens het late najaar november of december, zodat in het voorjaar de moeras vegetatie zich voldoende kan ontwikkelen.
Na enkele jaren beheer zal een evaluatie volgen en eventueel hier en daar een bijsturing plaatsvinden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer is eigenaar van het overstromingsbekken en zal blijven instaan voor het onderhoud van het RWA-bekken.
Voor het onderhoud van het bufferbekken is er een beheersovereenkomst opgemaakt.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt de voorgestelde beheersovereenkomst betreffende het bufferbekken ter hoogte van de Alfred Algoetstraat goed.
De authentieke akte voor de verkoopovereenkomst van een stuk grond gelegen Hunselveld dient opgesteld te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Fluvius vroeg via mail van 7 juli 2021 om in het kader van algemeen nut een deel van het perceel gelegen Hunselveld, kadastraal gekend als perceel C591a te verkopen voor de plaatsing van een Taurus cabine (3455 x 270cm).
Op advies van de dienst openbare werken zal de cabine zoveel mogelijk in oostelijke richting van het perceel C591a geplaatst worden.
Fluvius gaat akkoord met de verkoopprijs van € 4.078,00 voor het deel van het perceel C591a.
Het aan te kopen perceel zal enkel gebruikt kunnen worden voor de bouw van de Taurus cabine.
Fluvius stuurde de verkoopovereenkomst door welke aan de notaris dient overgemaakt worden voor het verleiden van de authentieke akte.
Er wordt voorgesteld om mevrouw Irina De Knop, Burgemeester en mevrouw Anaïs Nies te machtigen om de authentieke akte te ondertekenen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de verkoopsovereenkomst voor de verkoop van het perceel gelegen Hunselveld, kadastraal gekend als perceel C591a goed.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 3:
De burgemeester en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de authentieke akte namens de gemeente Lennik.
Fluvius heeft enkele weken terug een bevraging georganiseerd waarin de gemeente kon doorgeven welk brandprogramma de voorkeur had.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
In zitting van 26 oktober 2022 keurde de gemeenteraad het doofscenario voor het doven van de openbare verlichting op zendgebied goed.
De federale afdeling van de provincie gouverneur Vlaams-Brabant heeft een onderzoek gevoerd naar de impact op de veiligheid van het doven van de openbare verlichting. Hieruit blijkt dat de impact op de objectieve en subjectieve onveiligheid minimaal of relatief beperkt is. In de conclusies wordt er ook aangegeven dat de uren het best aangepast worden van 00u-05u of 01u-06u.
Op 1 juni heeft de dienst openbare werken een mail ontvangen van de korpschef waarin hij laat weten dat het doven van de openbare verlichting geen invloed heeft op het aantal diefstalen of ongevallen.
Fluvius heeft enkele weken terug een bevraging georganiseerd waarin de gemeente kon doorgeven welk brandprogramma de voorkeur had.
Voor het zendgebied (Dilbeek, Liedekerke, Roosdaal, Ternat en Lennik) blijkt dat de voorkeur uitgaat naar een doofscenario van maandagavond tot en met donderdagavond van 24u tot 5u.
Dit brandprogramma zal door Fluvius geactiveerd worden in het weekend van 9 oktober 2023.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het brandprogramma goed voor het zendgebied (Dilbeek, Liedekerke, Roosdaal, Ternat en Lennik) met een doofscenario van maandagavond tot en met donderdagavond van 24u tot 5u en dit met ingang van 9 oktober 2023.
Motivering :
Vorige week doken er berichten op van rechtsongelijkheid bij het uitschrijven van de boetes bij trajectcontrole van voertuigen, met name met de toepassing van GAS - boetes. Ik verwijs hiervoor naar het artikel bij VRT NWS ( https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/12/gasboetes/ )
In het licht van het opstarten van de trajectcontroles in Lennik is het waarschijnlijk wel aan te raden om hiermee rekening te houden.
Wat is het probleem ?
Indien men betrapt wordt op overdreven snelheid en men rijdt met een leasingwagen of een wagen waar de chauffeur niet de eigenaar is van het voertuig, kan er een rechtsongelijkheid ontstaan. Dit wordt ook beaamd door MORA (de mobiliteitsraad van Vlaanderen). Immers de sanctionerende ambtenaar moet de chauffeur van het voertuig identificeren voor het uitschrijven van de boete. Indien de leasingmaatschappij of de eigenaar van het voertuig om de één of andere reden of uit onwil die niet meedeelt zit men met een probleem.
Want de sanctionerend ambtenaar heeft geen middelen om dit af te dwingen. De ambtenaar kan dan wel via het gerecht gaan maar dit is tijdrovend en de diensten van het gerecht zijn niet geneigd om hierop nog op in te gaan wegens tijdsgebrek.
Hierdoor ontstaat er een rechtsongelijkheid tegenover degenen die wel netjes hun boete betalen. Daarom de volgende vragen en voorstel :
1. Werken de trajectcontroles reeds in Lennik ? Datum van ingebruikname ?
2. Wat is uw mening ? En wat kunnen we doen om de rechtsongelijkheid te vermijden?
3. Voorstel : is het daarom niet mogelijk om te wachten met het uitschrijven van de boetes tot de hogere overheid hier een oplossing geeft ? Het is duidelijk dat dit probleem wel het gemeentelijk niveau overstijgt.
Schepen Yves De Muylder antwoordt:
1. Werken de trajectcontroles reeds in Lennik? Datum van ingebruikname?
De trajectcontroles op het grondgebied van Lennik zijn nog niet in gebruik. De trajecten beschikken reeds over het conformiteitscertificaat, ijkcertificaat en het metrologisch boekje. De volgende stap is uitrol van de verschillende softwareprogramma’s tussen politie, Haviland en Macq. Van zodra dit allemaal sluitend is worden de trajectcontroles actief. Hierover zal er voldoende gecommuniceerd worden vanuit het lokaal bestuur via al onze communicatiekanalen.
2. Wat is uw mening ? En wat kunnen we doen om de rechtsongelijkheid te vermijden?
De politie zal het PV genereren waardoor de PV’s opgenomen worden in het ANG (Algemeen Nationale Gegevensbank). Alle gegevens voor het rechtsgeldig opmaken ervan worden op de juiste manier verzamelt via het ISLP. Haviland zal deze PV’s gebruiken om de boetes te innen.
3. Voorstel : is het daarom niet mogelijk om te wachten met het uitschrijven van de boetes tot de hogere overheid hier een oplossing geeft ? Het is duidelijk dat dit probleem wel het gemeentelijk niveau overstijgt.
Als er rechtsgeldige PV’s worden opgemaakt is er normaal geen probleem om verder te gaan en de boetes te innen.
De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2023 om 21:38.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter