Terug
Gepubliceerd op 03/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 27/09/2023 - 20:00

Financiën - Opvolgingsrapportering 2023 - Kennisname

Aanwezig: Karen De Waele, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, schepenen
Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Aanleiding

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt in artikel 263 dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. De bedoeling van de decreetgever is om via de halfjaarlijkse rapportering de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn een tussentijdse stand van zaken te geven over de prioritaire acties, alsook een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar.  In voorkomend geval wordt in de opvolgingsrapportering eveneens de wijzigingen in de assumpties opgenomen die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan, alsook de wijzigingen in de financiële risico’s.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 263;
Regelgeving:
  • het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 6 en artikel 29;
  • het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 5.
Feiten, context en argumentatie

De verplichte rapportering aan de Raad omwille van kredietwijziging en autorisatie van de kredieten wordt door het Decreet over het lokaal bestuur beperkt;

Het Decreet over het lokaal bestuur beoogt om meer de nadruk te leggen over de realisatie van het geplande beleid bij wijze van een opvolgingsrapportering;

Voorliggende opvolgingsrapportering bevat een overzicht van de realisatie van de prioritaire doelstellingen, een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (t.e.m. 2de kwartaal) en in voorkomend geval een update van de financiële risico's en de grondslagen en assumpties;

Besluit

Artikel 1:

De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2023, zoals gevoegd in bijlage.