De voorzitter opent de zitting op 23/03/2022 om 20:00.
We starten de vergadering met een minuut stilte en komen zo tegemoet aan de aanvullende vraag van raadslid Erik O.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 23 februari 2022 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://www.youtube.com/watch?v=RvV1Kw6B-ho&t=7389s
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 23 februari 2022 worden goedgekeurd.
Naar aanleiding van de massale vluchtelingenstroom uit Oekraïne wordt er heel wat inzet vanuit het lokaal bestuur verwacht. We willen de gemeenteraad op de hoogte brengen van de genomen acties.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende de vraag vanuit het kabinet van Sammy Mahdi, staatssecretaris voor Asiel en Migratie, om zoveel als mogelijk ondersteuning van de lokale besturen te krijgen;
Overwegende de vraag om opvanginitiatieven op te sommen en te inventariseren via een platform dat hiervoor ter beschikking gesteld wordt;
Gelet op de vraag van het nationaal crisiscentrum om tijdelijke opvangplaatsen te voorzien;
Overwegende dat de gemeente Lennik volgende acties ondernam:
- doorgeven van eigen noodwoningen als opvanginitiatief
- oproep bij de Lennikenaren om opvangplaatsen door te geven. Uit deze eerste oproep kwamen een 15-tal beschikbare opvangplaatsen voor alleenstaanden en gezinnen met een beschikbaarheid op korte en middellange termijn
- mogelijkheid bekijken of de eigenaars van de panden uit het leegstandregister aangeschreven kunnen worden om hun pand ter beschikking te stellen
- navraag bij collectiviteiten of er opvangplaatsen ter beschikking zijn
- navraag bij de gewestelijke huisvestingsmaatschappij of zij voor Lennik sociale woningen kunnen ter beschikking stellen en te bekijken onder welke modaliteiten
- oprichten van doe-groep voor de logistieke en sociale ondersteuning van gevluchte Oekraïners. De oproep is gelanceerd via Lennik aan Zet
- informatie beschikbaar zetten op onze website
Enig artikel:
De raadsleden nemen kennis van de specifieke acties getroffen in de gemeente Lennik naar aanleiding van de vluchtelingen uit Oekraïne die in België aankomen en opvang dienen te krijgen.
Gelet op de Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Decreet van 9 juli 2010, tot aanvulling van het decreet van 16 mei 2008, houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 22 december 2003 houdende vaststellingen van de datum van inwerkingtreding van de wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid, en latere wijzigingen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2016 waarbij het gemeentelijk retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor het parkeren van motorvoertuigen werd goedgekeurd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 waarbij het gemeentelijk retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor het parkeren van motorvoertuigen werd goedgekeurd
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Overwegende dat de parkeerrotatie moet bevorderd worden in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en Sint-Martens-Lennik;
Overwegende dat er betalend parkeren en blauwe zone-reglementering wordt ingevoerd in voornoemd centrum;
Overwegende dat de invordering van de retributie gepaard gaat met kosten welke gemaakt worden voor het verzenden van betalingsherinneringen en aangetekende zendingen;
Overwegende dat het billijk is om deze kosten op de nalatige debiteuren te verhalen;
Overwegende dat het betalend parkeren en de blauwe zone-reglementering niet van toepassing zijn voor personen met een handicap;
Overwegende dat er een reglement dient opgesteld te worden als wettelijke basis om een retributie te kunnen heffen op het betalend parkeren en op het parkeren in de blauwe zone;
Overwegende dat de controle op het betalend parkeren en op het naleven van de blauwe zone-reglementering zal gebeuren door een externe gespecialiseerde firma;
Overwegende dat de afbakening van de verschillende zones aangepast is;
Artikel 1: Invoeren nieuw retributiereqlement
Er wordt een retributie geheven op het parkeren van een motorvoertuig op de plaatsen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg waar dat parkeren met beperkte parkeertijd en betalend parkeren is toegelaten volgens het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (hierna: het Verkeersreglement).
Artikel 2: Definities
- Openbare weg: de wegen en hun trottoirs of nabijgelegen bermen die eigendom zijn van de gemeentelijke, provinciale of gewestelijke overheden;
- Met een openbare weg gelijkgestelde plaats: de parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, zoals vermeld in artikel 4, Ş 2 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten;
- Betalend parkeren: parkeren van een motorvoertuig op plaatsen uitgerust met parkeerautomaten, als bedoeld in artikel 27.3.1 van het Verkeersreglement tussen 9.00 en 18.00 uur, uitgezonderd op zon- en feestdagen en 11 juli;
- Blauwe zone: zone met een beperkte parkeertijd waar het gebruik van de parkeerschijf verplicht is. Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de parkeerschijf in de blauwe zone voorgeschreven van 9.00 tot 18.00 uur op werkdagen en voor een maximum parkeerduur van 2 uren;
Artikel 3: Vestiging retributie zone betalend parkeren en blauwe zone
Er wordt ten voordele van de gemeente Lennik een retributie gevestigd:
Artikel 4: Betaling retributie zone betalend parkeren en blauwe zone
De retributie is verschuldigd door:
De bepalingen van artikel 67bis van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968 zijn van toepassing.
Artikel 5: Zone betalend parkeren
§1. Voor het parkeren van een motorvoertuig in de zone betalend parkeren in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik is het gebruik van een parkeerautomaat verplicht.
§2. Het tarief bedraagt 0,50 EUR voor een tijdsblok van 30 minuten, met een maximale toegelaten parkeertijd van 4 uur.
Deze bedragen zijn bij voorafbetaling verschuldigd en betaalbaar door het inbrengen in de parkeerautomaat van de daartoe bestemde munten.
Een parkeerticket, dat volgens de modaliteiten vermeld op de parkeerautomaat kan bekomen worden, wordt aangeboden aan de bestuurder die zijn/haar voertuig wenst te parkeren.
De gebruiker van een parkeerautomaat kan noch de gemeente, noch de concessiehouder aansprakelijk stellen voor de gebrekkige werking of een defect van de parkeerautomaat. Wanneer de parkeerautomaat defect is moet de bestuurder de parkeerschijf zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig, of als er geen voorruit is, achter het voorste gedeelde van het voertuig.
Een gratis parkeerticket, dat eveneens volgens de modaliteiten vermeld op de parkeerautomaat kan bekomen worden, wordt aangeboden aan de bestuurder die zijn/haar voertuig wenst te parkeren voor een periode van maximum 20 minuten (kortparkeren). Wanneer geopteerd wordt voor een langere parkeerduur dan 20 minuten in de betalende zone, worden er geen gratis 20 minuten voorzien.
Het door de gebruiker gewenste parkeerticket wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
Op bovenstaande tarieven heeft men slechts éénmaal per parkeerbeurt recht. Onder parkeerbeurt wordt verstaan het onafgebroken op eenzelfde parkeerplaats staan zonder zijn wagen verplaatst te hebben.
§3. Bij het overschrijden van de op het parkeerticket vermelde parkeerduur wordt een forfaitair tarief van 15,00 euro per halve dag (9 uur tot 13.30 uur en 13.31 uur tot 18 uur) aangerekend.
Bij toepassing van het hierboven vermelde forfaitair tarief, brengt de aangestelde door de gemeente een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen aan op de voorruit van het voertuig. De betaling moet gebeuren via bankoverschrijving overeenkomstig de modaliteiten vermeld op de uitnodiging tot betaling van de retributie.
Artikel 6: Parkeren in een blauwe zone
§1. Voor het parkeren van een motorvoertuig in een "blauwe zone" (zone met beperkte parkeertijd) in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en Sint-Martens-Lennik is het gebruik van een parkeerschijf verplicht.
§2. De retributie bedraagt:
- gratis voor de maximale duur die toegelaten is door de verkeersborden (2 uur);
- een forfaitair tarief van 15,00 EUR per halve dag (9 uur tot 13.30 uur en 13.31 uur tot 18 uur) voor elke periode die langer is dan deze die toegestaan is volgens de verkeersborden (2 uur).
De gebruiker van de parkeerplaats is verplicht zijn aankomsttijd aan te duiden op de parkeerschijf en deze zichtbaar aan te brengen achter de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
De gebruiker van een motorvoertuig die de parkeerschijf foutief, niet of niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig plaatst, wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van het artikel 5 § 3 vermelde forfaitair tarief.
Bij toepassing van het hierboven vermelde forfaitair tarief, brengt de aangestelde door de gemeente een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen op de voorruit van het voertuig. De betaling moet gebeuren via bankoverschrijving overeenkomstig de modaliteiten vermeld op de uitnodiging tot betaling van de retributie.
Artikel 7: Vrijstelling retributie zone betalend parkeren en blauwe zone
§ 1. Het parkeren van elektrische voertuigen op de parkeerplaatsen die voorbehouden zijn voor elektrische voertuigen is gratis tijdens het opladen van het elektrische voertuig.
§ 2. Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis. Het statuut van "persoon met een handicap" wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, van de kaart uitgereikt overeenkomstig het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999.
§ 3. Houders van een tijdelijke parkeerkaart zijn vrijgesteld van de gevestigde retributie van onderhavig reglement op voorwaarde dat deze kaart zichtbaar achter de voorruit van het voertuig wordt aangebracht, of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig. De tijdelijke parkeerkaart kan enkel gebruikt worden in de blauwe zone (zone met beperkte parkeergelegenheid) op het Andreas Masiusplein.
§ 4. De gevallen van gebruik van de openbare weg of de plaatsen gelijkgesteld met de openbare weg, die reeds aanleiding geven tot het heffen van een andere retributie of belasting ten voordele van de gemeente, zijn vrijgesteld van de gevestigde retributie van onderhavig reglement.
Artikel 8: Bewonerskaarten zone betalend parkeren en blauwe zone
§ 1. Bewonerskaarten worden afgeleverd aan personen gedomicilieerd in Sint-Kwintens-Lennik en in een zone waar betalend parkeren van kracht is. Er zijn slechts twee bewonerskaarten (voertuiggebonden) per domicilie verkrijgbaar.
Deze bewonerskaarten zijn enkel geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is. Bewonerskaarten worden aangekocht voor één jaar.
Voor de aankoop van een eerste bewonerskaart per domicilie wordt 80,00 EUR per jaar aangerekend. Voor de aankoop van een tweede bewonerskaart per domicilie wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.
Bewonerskaarten worden contant betaald op het moment van de aanvraag.
§ 2. Bewonerskaarten worden afgeleverd aan personen gedomicilieerd te Sint-Kwintens-Lennik in de Karel Keymolenstraat (deel tussen de Markt en de Hendrik Ghijselenstraat/steegje tegenover de Hendrik Ghijselenstraat). Er zijn slechts twee bewonerskaarten (voertuiggebonden) per domicilie verkrijgbaar.
Deze bewonerskaarten zijn enkel geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is. Bewonerskaarten worden aangekocht voor één jaar.
Voor de aankoop van een eerste bewonerskaart per domicilie wordt 80,00 EUR per jaar aangerekend. Voor de aankoop van een tweede bewonerskaart per domicilie wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.
Bewonerskaarten worden contant betaald op het moment van de aanvraag.
§ 3. Bewonerskaarten worden afgeleverd aan personen gedomicilieerd in Lennik in een straat waar beperkte parkeertijd (blauwe zone) van maximaal 2 uur van kracht is of parkeerplaatsen "bewonerskaarten". Er zijn slechts twee bewonerskaarten (voertuiggebonden) per domicilie verkrijgbaar.
Deze bewonerskaarten zijn geldig in de "blauwe zones" in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en Sint-Martens-Lennik waar beperkte parkeertijd van maximaal 2 uur van toepassing is of parkeerplaatsen "bewonerskaarten".
Bewonerskaarten worden aangekocht voor één jaar.
Voor de aankoop van een eerste bewonerskaart per domicilie wordt 80,00 EUR per jaar aangerekend. Voor de aankoop van een tweede bewonerskaart per domicilie wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.
Bewonerskaarten worden contant betaald op het moment van de aanvraag.
§ 4. Voor de vervanging bij verlies of bij diefstal of bij aanpassing van een bewonerskaart wordt 10,00 EUR aangerekend. Dit bedrag wordt contant betaald bij de aanvraag.
Artikel 9: Parkeerkaarten voor handelszaken zone betalend parkeren en blauwe zone
§ 1. Parkeerkaarten voor handelszaken worden afgeleverd aan de handelszaak, mits schriftelijk akkoord van de zaakvoerder, in Sint-Kwintens-Lennik in een zone waar betalend parkeren van kracht is. Bij de aanvraag moet een document voorgelegd worden waaruit blijkt dat de handelszaak gelegen is in een zone waar betalend parkeren van kracht is. Er is slechts 1 parkeerkaart voor handelszaken (voertuiggebonden) per adres verkrijgbaar.
Deze parkeerkaarten voor handelszaken zijn geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is en het deel van het Andreas Masiusplein waar de blauwe zone met een beperkte parkeertijd van maximaal 2 uur van toepassing is. Parkeerkaarten voor handelszaken worden aangekocht voor één jaar.
Voor de aankoop van een parkeerkaart voor handelszaken wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.
Parkeerkaarten voor handelszaken worden contant betaald op het moment van de aanvraag.
§ 2. Parkeerkaarten voor handelszaken worden afgeleverd aan de handelszaak, mits schriftelijk akkoord van de zaakvoerder, in Sint-Kwintens-Lennik in de Karel Keymolenstraat (deel tussen de Markt en de Hendrik Ghijselenstraat/steegje tegenover de Hendrik Ghijselenstraat). Bij de aanvraag moet een document voorgelegd worden waaruit blijkt dat de handelszaak gelegen is in Sint-Kwintens-Lennik in de Karel Keymolenstraat (deel tussen de Markt en de Hendrik Ghijselenstraat/steegje tegenover de Hendrik Ghijselenstraat). Er is slechts 1 parkeerkaart voor handelszaken (voertuiggebonden) per adres verkrijgbaar.
Deze parkeerkaarten voor handelszaken zijn geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is en het deel van het Andreas Masiusplein waar de blauwe zone met een beperkte parkeertijd van maximaal 2 uur van toepassing is.
Parkeerkaarten voor handelszaken worden aangekocht voor één jaar.
Voor de aankoop van een parkeerkaart voor handelszaken wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.
Parkeerkaarten voor handelszaken worden contant betaald op het moment van de aanvraag.
§ 3. Parkeerkaarten voor handelszaken worden afgeleverd aan de handelszaak, mits schriftelijk akkoord van de zaakvoerder, in een straat waar beperkte parkeertijd (blauwe zone) van maximaal 2 uur van kracht is. Bij de aanvraag moet een document voorgelegd worden waaruit blijkt dat het handelszaak gelegen is een straat waar beperkte parkeertijd (blauwe zone) van maximaal 2 uur van kracht is.
Deze parkeerkaarten voor handelszaken zijn geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is en het deel van het Andreas Masiusplein waar de blauwe zone met een beperkte parkeertijd van maximaal 2 uur van toepassing is.
Er is slechts 1 parkeerkaart voor handelszaken(voertuiggebonden) per adres verkrijgbaar.
Parkeerkaarten voor handelszaken worden aangekocht voor één jaar.
Voor de aankoop van een parkeerkaart voor handelszaken wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.
Parkeerkaarten voor handelszaken worden contant betaald op het moment van de aanvraag.
§ 4. Voor de vervanging bij verlies of bij diefstal of bij aanpassing van een bewonerskaart of parkeerkaarten voor handelszaken wordt 10,00 EUR aangerekend. Dit bedrag wordt contant betaald bij de aanvraag.
Artikel 10: Retributie op zon- en wettelijke feestdagen zone betalend parkeren en blauwe zone
Op zon- en wettelijke feestdagen (inbegrepen 11 juli) is er geen retributie verschuldigd.
Artikel 1 1: Niet-betalinq forfaitaire retributies
Ingeval van niet-betaling van de forfaitaire retributies, binnen de vooropgestelde vijf dagen na de aanbrenging van de uitnodiging tot betaling onder de ruitenwisser van het voertuig, wordt een schriftelijke herinnering gezonden aan de retributieplichtige.
Bij niet-betaling overeenkomstig deze schriftelijke herinnering volgt een tweede aanmaning per aangetekende brief. Deze brief geldt als aanmaning per aangetekende brief in de zin van artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Wanneer een tweede aanmaning vereist is, worden bijkomend 20,00 EUR administratiekosten aangerekend.
Het volledig verschuldigde bedrag zal ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur, of in voorkomend geval langs gerechtelijke
Artikel 12: Controle zone betalend parkeren en blauwe zone
De controle op het betalend parkeren en op het naleven van de blauwe zonereglementering zal gebeuren door een externe gespecialiseerde firma aangesteld door de gemeente
Artikel 13: Bekendmaking
Dit retributiereglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 15: Inwerkingtreding
Dit retributiereglement treedt in werking op 1 april 2022.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 23 september 2013 waarbij het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer werd goedgekeurd betreffende het invoeren van betalend parkeren, blauwe zone en bewonerskaarten in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 23 september 2013 waarbij het gemeentelijk retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor het parkeren van motorvoertuigen werd goedgekeurd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2016 waarbij het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende het invoeren van betalend parkeren, blauwe zone en bewonerskaarten in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 september 2013 werd opgeheven vanaf de invoering van het nieuwe aanvullend reglement;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2016 waarbij het betalend parkeren, de zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone), parkeerplaatsen voor mindervaliden, zoenzones en parkeerplaatsen elektrische voertuigen werd goedgekeurd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 20 november 2020 waarbij het betalend parkeren, de zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone), parkeerplaatsen voor mindervaliden, zoenzones en parkeerplaatsen elektrische voertuigen werd goedgekeurd;
Overwegende dat het reglement onder meer betrekking heeft op de gewestweg N282;
Overwegende dat het aangewezen is om het parkeerbeleid aan te passen;
Overwegende dat het wenselijk is om de parkeerrotatie in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik te behouden;
Overwegende dat betalend parkeren behouden blijft in volgende afgebakende zones:
- N282/Alfred Algoetstraat te hoogte van huisnummer 4/9-11
- Frans Van der Steenstraat ter hoogte van huisnummers 12/13
- Karel Keymolenstraat ter hoogte van huisnummers 19/20
- Albert Van der Kelenstraat ter hoogte van huisnummers 1/2
- Borrekeitse ter hoogte van huisnummers 2/3
Signalisatie: borden E9b met zonale geldigheid, aangevuld met de vermeldingen “betalend” en “uitgezonderd bewoners” en parkeerautomaten;
Overwegende dat op het binnenplein van de Markt op dinsdag parkeerverbod wordt ingesteld van 6 uur tot 13 uur, dit wordt aangeduid door verkeersborden E1 met zonale geldigheid, aangevuld met de vermelding “dinsdag van 6 uur tot 13 uur”;
Overwegende dat het wenselijk is om de maximale parkeertijd van 2 uur in een “blauwe zone” (zone met beperkte parkeertijd) te behouden;
Overwegende dat het wenselijk is om in de buurt van het SGI een parkeerrotatie in te voeren en op te nemen in de zone met beperkte parkeertijd van 2 uur “Blauwe zone”;
Overwegende dat er een blauwe zone (zone met beperkte parkeertijd – maximum 2 uur) wordt ingevoerd in volgende afgebakende zone:
Zone 1
- Albert Van der Kelenstraat ter hoogte van huisnummer1/2
- Andreas Masiusplein ter hoogte van (grens tussen het gekasseid deel en het niet-verhard deel) de huisnummers 4/9
- Frans Devoghellaan ter hoogte van de woningen 1/6-8
- Karel Keymolenstraat ter hoogte van de huisnummers 19/26 en ter hoogte van de huisnummers 9/10
- Schoolweg ter hoogte van de huisnummers 22/26
- N282/Kroonstraat te r hoogte van de Schoolweg
- Zavelstraat ter hoogte van de huisnummers 40/9
- Frans Van der Steenstraat ter hoogte van de huisnummers 12/13 en ter hoogte van de huisnummers 26/31;
Zone 2
- De Borrekeitse ter hoogte van de huisnummers 2/3 en ter hoogte van de huisnummers 9/18
- De Vondelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Borrekeitse
- De N282/Alfred Algoetstraat ter hoogte van de huisnummers 4/9-11
- De Jan-Baptist Vanderlindenstraat ter hoogte van het kruispunt met de N282/Alfred Algoetstraat
- De Meercauterveld ter hoogte van het kruispunt met de N282/Alfred Algoetstraat
- De N282/Alfred Algoetstraat ter hoogte van het huisnummer 64;
Zone 3
- De Schapenstraat tussen huisnummer 23 en de Doelestraat
Signalisatie: borden E9b met zonale geldigheid, aangevuld met een afbeelding van een parkeerschijf en de vermelding “maandag tot vrijdag van 8u tot 16u - uitgezonderd bewoners”;
Zone 4
- De Doelestraat tussen huisnummer 7 en Koestraat aan de onpare kant en tussen Dorp en Doelstraat huisnummer 14/16 pare kant
Signalisatie: borden E9b, aangevuld met een afbeelding van een parkeerschijf en de vermelding “maandag tot vrijdag van 8u tot 16u - uitgezonderd bewoners”;
Overwegende dat de parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap behouden blijft op volgende plaatsen:
- In de Alfred Algoetstraat ter hoogte van de woning 19 (aantal 1)
- Op de Markt ter hoogte van de woning 2a (aantal 2) en ter hoogte van het gemeentehuis (aantal 2)
- In de Hendrik Ghijselenstraat op de hoek met de Kroonstraat (aantal 1)
- Andreas Masiusplein op de hoek met de Albert Vanderkelenstraat (aantal 2)
Signalisatie: bord E9b voorzien met onderbord VIId;
Overwegende dat in de Karel Keymolenstraat vanaf het kruispunt met de Markt tot het kruispunt met de Hendrik Ghijselenstraat langs beide kanten van de weg een parkeerverbod geldt
Signalisatie: verkeersbord E1 aangevuld met x-borden Xa en Xb;
Overwegende dat de zoenzones behouden blijven op volgende locaties:
- Aan de gemeenteschool ’t Rakkertje: langsheen de Hendrik Ghijlelenstraat 19 ter hoogte van de ingang en langsheen de Kroonstraat eveneens ter hoogte van de ingang
- Aan de Vrije Basisschool de Kleine Prins: langsheen de Zavelstraat 40 ter hoogte van de ingang
Signalisatie: bord e1 voorzien van een onderbord XC met de vermelding van de lengte (13m);
Overwegende dat op volgende locaties parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen wordt voorzien:
- Gaasbeek: Donkerstraat ter hoogte van de parking aan de glasbollen
- Eizeringen: Kerkplein voor de vlaggenmasten
- Sint Kwintens Lennik
o Markt ter hoogte vanKBC
o Sporthal op de parking naast de bushalt
- Sint Martens Lennik: KP Schapenstraat – Doelestraat
Signalisatie: bord E9a met onderbord type VIId
Overwegende dat er in de Wolvenstraat ter hoogte van huisnummer 1 en 3 parkeerplaatsen bewonersparkeerplaatsen worden ingericht
Signalisatie: verkeersbord E9a aangevuld met onderbord "bewoners"met x-borden Xa en Xb;
Gelet op detailplan in bijlage;
Artikel 1:
Het bestaande aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende het invoeren van betalend parkeren, blauwe zone en bewonerskaarten in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik, goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 november 2020 wordt opgeheven vanaf de invoering van het nieuwe aanvullend reglement.
Artikel 2- betalend parkeren:
Er wordt betalend parkeren ingevoerd in volgende zone
- N282/Alfred Algoetstraat te hoogte van huisnummer 4/9-11
- Frans Van der Steenstraat ter hoogte van huisnummers 12/13
- Karel Keymolenstraat ter hoogte van huisnummers 19/20
- Albert Van der Kelenstraat ter hoogte van huisnummers 1/2
- Borrekeitse ter hoogte van huisnummers 2/3
Signalisatie: borden E9b met zonale geldigheid, aangevuld met de vermeldingen “betalend” en “uitgezonderd bewoners” en parkeerautomaten
Op het binnenplein van de Markt wordt op dinsdag parkeerverbod ingesteld van 6 uur tot 13 uur, dit wordt aangeduid door verkeersborden E1 met zonale geldigheid, aangevuld met de vermelding “dinsdag van 6 uur tot 13 uur”
Artikel 3 – zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone):
Zone 1
- Albert Van der Kelenstraat ter hoogte van huisnummer1/2
- Andreas Masiusplein ter hoogte van (grens tussen het gekasseid deel en het niet-verhard deel) de huisnummers 4/9
- Frans Devoghellaan ter hoogte van de woningen 1/6-8
- Karel Keymolenstraat ter hoogte van de huisnummers 19/26 en ter hoogte van de huisnummers 9/10
- Schoolweg ter hoogte van de huisnummers 22/26
- N282/Kroonstraat te r hoogte van de Schoolweg
- Zavelstraat ter hoogte van de huisnummers 40/9
- Frans Van der Steenstraat ter hoogte van de huisnummers 12/13 en ter hoogte van de huisnummers 26/31;
Zone 2
- De Borrekeitse ter hoogte van de huisnummers 2/3 en ter hoogte van de huisnummers 9/18
- De Vondelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Borrekeitse
- De N282/Alfred Algoetstraat ter hoogte van de huisnummers 4/9-11
- De Jan-Baptist Vanderlindenstraat ter hoogte van het kruispunt met de N282/Alfred Algoetstraat
- De Meercauterverld ter hoogte van het kruispunt met de N282/Alfred Algoetstraat
- De N282/Alfred Algoetstraat ter hoogte van het huisnummer 64;
Zone 3
- De Schapenstraat tussen huisnummer 23 en de Doelestraat
Signalisatie: borden E9b met zonale geldigheid, aangevuld met een afbeelding van een parkeerschijf en de vermelding “maandag tot vrijdag van 8u tot 16u - uitgezonderd bewoners”;
Zone 4
- De Doelestraat tussen huisnummer 7 en Koestraat aan de onpare kant en tussen Dorp en Doelstraat huisnummer 14/16 pare kant
Signalisatie: borden E9b, aangevuld met een afbeelding van een parkeerschijf en de vermelding “maandag tot vrijdag van 8u tot 16u - uitgezonderd bewoners”;
In de Karel Keymolenstraat vanaf het kruispunt met de Markt tot het kruispunt met de Hendrik Ghijselenstraat geldt langs beide kanten van de weg een parkeerverbod:
Signalisatie: verkeersbord E1 aangevuld met x-borden Xa en Xb
Artikel 4 – parkeerplaatsen personen met een handicap:
Er worden parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap op de volgende plaatsen:
- In de Alfred Algoetstraat ter hoogte van de woning 19 (aantal 1)
- Op de Markt ter hoogte van de woning 2a (aantal 2) en ter hoogte van het gemeentehuis (aantal 2)
- In de Hendrik Ghijselenstraat op de hoek met de Kroonstraat (aantal 1)
- Andreas Masiusplein op de hoek met de Albert Vanderkelenstraat (aantal 2)
Signalisatie: bord E9b voorzien met onderbord VIId
Artikel 5 – zoenzones:
Een zone met verbod tot parkeren wordt voorzien:
- Aan de gemeenteschool ’t Rakkertje: langsheen de Hendrik Ghijselenstraat 19 ter hoogte van de ingang en langsheen de Kroonstraat eveneens ter hoogte van de ingang
- Aan de Vrije Basisschool de Kleine Prins: langsheen de Zavelstraat 40 ter hoogte van de ingang
Signalisatie: bord E1 voorzien van een onderbord XC met de vermelding van de lengte (13m).
Artikel 6 – parkeerplaatsen elektrische voertuigen:
Op volgende locaties zijn er parkeerplaatsen voorzien voor elektrische wagens:
- Gaasbeek: Donkerstraat ter hoogte van de parking aan de glasbollen
- Eizeringen: Kerkplein voor de vlaggenmasten
- Sint Kwintens Lennik
o Markt ter hoogte vanKBC
o Sporthal op de parking naast de bushalt
- Sint Martens Lennik: KP Schapenstraat – Doelestraat
Signalisatie: bord E9a met onderbord type VIId
Artikel 7 - bewonersparkeerplaatsenen:
Op volgende locaties worden er bewonersparkeerplaatsen voorzien:
- Wolvenstraat ter hoogte van huisnummer 1 en 3 parkeerplaatsen bewonersparkeerplaatsen worden ingericht
Signalisatie: verkeersbord E9a aangevuld met onderbord "bewoners"met x-borden Xa en Xb;
Artikel 8:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2 te 1000 BRUSSEL.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40-41;
Gelet op de Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 december tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Overwegende dat ter hoogte van Alfred Algoetstraat 104 (N282) vrachtwagens moeilijkheden hebben om in en uit te rijden indien er wagens geparkeerd staan op de middenberm;
Overwegende dat het aangewezen is om tussen de twee verlichtingspalen Alfred Algoetstraat 104 parkeerverbod in te voeren van maandag tot vrijdag van 6u tot 18u;
Dit wordt gesignaleerd door verkeersbord E1 aangevuld met x-borden Xa en Xb en met onderbord Type V “maandag tot en met vrijdag van 6u tot 18u”;
Gelet op de collegebeslissing van 29 november 2021 waarbij het proefproject, parkeerverbod op de middenberm ter hoogte van Alfred Algoetstraat 104 werd goedgekeurd;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gewestwegen betreffen;
Artikel 1:
In de Alfred Algoetstraat (N285) thv 104 wordt er een parkeerverbod ingevoerd op de middenberm (tussen de twee verlichtingspalen): Signalisatie: verkeersbord E1 aangevuld met X-borden Xa en Xb en met onderbord Type V "maandag tot en met vrijdag van 6u tot 18u".
Artikel 2:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-Laan 20 bus 2 te 1000 Brussel
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie van het wegverkeer en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief MOW/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen;
Overwegende dat de gemeente Lennik volop inzet op verkeersveiligheid;
Overwegende dat om de verkeersveiligheid te verbeteren op en rond de school in de Karel Keymolenstraat een ventweg wordt ingericht als Kiss en Ride;
Overwegende dat deze ventweg zich aan de overkant van Karel Keymolenstraat 56 bevindt, ter hoogte van de scholen en langs deze zone de leerlingen op een veilige manier naar school kunnen wandelen;
Artikel 1:
Op de ventweg ter hoogte van de toegang tot de school (tegenover Karel Keymolenstraat 56) worden de ventweg ingericht als Kiss en Ride-zone.
Artikel 2:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van voldoende verkeersborden E1 met blauw onderbord voorzien van het opschrift 'Kiss en Ride'.
Artikel 3:
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 december tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Overwegende dat naar aanleiding van de nieuwe aanleg van de Schapenstraat volgende bijkomende verkeersmaatregelen te nemen:
Alle bestuurders op de Schapenstraat tussen het kruispunt Kerkstraat en het kruispunt Korte Schapenstraat hebben voorrang, bestuurders op alle wegen die uitkomen op de Schapenstraat moeten voorrang verlenen:
Signalisatie
- verkeersborden B1op de zijwegen
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode
- verkeersborden B15 op de Schapenstraat
Op de Schapenstraat van de Ninoofsesteenweg tot huisnummer 45 langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7
Op de Schapenstraat tussen de Palokenstraat en Tombergstraat langs beide zijden van de weg geldt:
parkeerverbod van maandag tot vrijdag tussen 8u en 16u
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1 met onderbord type V, van maandag tot vrijdag van 8u tot 16u en onderbord type Xa en Xb
Op de Schapenstraat van de Palokenstraat tot de Doelestraat langs beide zijden van de weg geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa en Xb
Op de Schapenstraat van de Brusselsestraat tot de Korte Tramweg langs beide zijden van de weg geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa en Xb
Op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummer 42 worden 2 mindervalide parkeerplaatsen aangebracht en geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummer 104, 104 a, 216 en 218 geldt wordt er een verdrijvingsvlak aangebracht:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode
Op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummer 104, 104 a, 216 en 218 geldt:
bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1
Op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummer 45 geldt:
Bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord D1
Artikel 1:
Volgende aanvullende verkeersmaatregelen worden ingevoerd in de Schapenstraat:
Alle bestuurders op de Schapenstraat tussen het kruispunt Kerkstraat en het kruispunt Korte Schapenstraat hebben voorrang, bestuurders op alle wegen die uitkomen op de Schapenstraat moeten voorrang verlenen:
Signalisatie :
- verkeersborden B1op de zijwegen
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode
- verkeersborden B15 op de Schapenstraat
Op de Schapenstraat van de Ninoofsesteenweg tot huisnummer 45 langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Signalisatie :
- verkeersborden D7
Op de Schapenstraat tussen de Palokenstraat en Tombergstraat langs beide zijden van de weg geldt:
parkeerverbod van maandag tot vrijdag tussen 8u en 16u
Signalisatie :
- verkeersborden E1 met onderbord type V, van maandag tot vrijdag van 8u tot 16u en onderbord type Xa en Xb
Op de Schapenstraat van de Palokenstraat tot de Doelestraat langs beide zijden van de weg geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Signalisatie :
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa en Xb
Op de Schapenstraat van de Brusselsestraat tot de Korte Tramweg langs beide zijden van de weg geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Signalisatie :
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa en Xb
Op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummer 42 worden 2 mindervalide parkeerplaatsen aangebracht en geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Signalisatie :
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc
Op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummer 104, 104 a, 216 en 218 geldt wordt er een verdrijvingsvlak aangebracht:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Signalisatie :
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode
Op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummer 104, 104 a, 216 en 218 geldt:
bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Signalisatie :
- verkeersborden D1
Op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummer 45 geldt:
Bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.
Signalisatie :
- verkeersbord D1
Artikel 2:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2 te 1000 BRUSSEL.
Ter ondersteuning van de wekelijkse markt op dinsdag in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en de boerenmarkt op zaterdag in Gaasbeek wil de gemeente Lennik ook marktkramers van buiten Lennik toelaten tot deze actie op voorwaarde dat ze standhouder zijn op de wekelijkse markt en/of de boerenmarkt.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Bestuur van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het reglement betreffende de Lennikse waardebon, goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 28 april 2014;
Overwegende dat de gemeente Lennik door de actie van Lennikse waardebonnen de lokale economie verder wil ondersteunen en impulsen geven door het promoten en verkopen van de Lennikse waardebonnen;
Overwegende dat de gemeente Lennik het huidige toepassingsgebied gericht op Lennikse handels- en horecazaken wil verruimen naar marktkramers van de wekelijkse markt in Sint-Kwintens-Lennik en de boerenmarkt in Gaasbeek ter versterking van beide markten;
Overwegende de positieve interesse voor deze waardebon vanuit de marktkramers van de Lennikse markten;
Overwegende dat op deze manier de bestedingsmogelijkheden van de Lennikse waardebon toenemen en het succes van deze actie verder kan groeien;
Overwegende dat het nodige krediet voor de praktische uitwerking van deze actie voorzien is op actie 2022/A-2.2.3/0500-00/61500130/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 'We voeren een actief handelskernbeleid voor de dorpskernen';
Artikel 1: algemeen
- De waardebon is te koop aan het onthaal van het gemeentehuis en is verkrijgbaar in de waarden 5, 10 en 20 euro.
- Hij is enkel te besteden bij de deelnemende Lennikse handels- en horecazaak en bij de deelnemende marktkramer van de wekelijkse markt in Sint-Kwintens-Lennik en/of de boerenmarkt in Gaasbeek.
- De waardebon is voor de koper één jaar geldig vanaf de aankoopdatum. De aankoopdatum wordt geschreven op de voorzijde van de cadeaubon.
- Deelname aan deze actie is voor de Lennikse ondernemers & marktkramers volledig gratis.
Artikel 2: kenbaar maken als deelnemende handelaar
- Iedere Lennikse handelaar/marktkramer kan instappen en deelnemen aan deze actie op voorwaarde dat zijn zaak op Lenniks grondgebied ligt of als marktkramer van de wekelijkse en/of boerenmarkt.
- De handelaar of marktkramer kan inschrijven via economie@lennik.be. De lijst van deelnemende handelaars en marktkramers en verdere informatie is te raadplegen via www.lennik.be/waardebon.
- Indien een deelnemende handelaar/marktkramer niet langer wenst deel te nemen of zijn zaak stopzet/overlaat, dient hij dit schriftelijk of online mee te delen via economie@lennik.be.
Artikel 3: herkennen en aanvaarden van de waardebon door de deelnemende handelaar
- Elke bon krijgt bij verkoop een vermelding van de uitgiftedatum. Elke wijziging aangebracht op de bon, maakt deze ongeldig.
- De deelnemende handelaars dienen bij aanvaarding de bon te controleren op zijn geldigheid. Handelaars mogen geen bonnen na vervaldatum aanvaarden.
- De bonnen dienen het hele jaar door ontvangen te worden voor alle aangeboden artikelen dus ook tijdens de solden– en eindejaarsperiode.
- De bon is niet inruilbaar voor geld.
Artikel 4: ontvangen en praktische uitvoering van betalingen
- De deelnemende handelaars/marktkramers dienen de ontvangen bonnen in te dienen bij het onthaal van gemeente Lennik, ten laatste 15 maanden na de uitgiftedatum vermeld op de bonnen. Na deze datum zijn de bonnen niet meer geldig en worden ze dus niet meer terugbetaald.
- De handelaar/marktkramer vult bij het onthaal het daartoe ontworpen formulier in.
- De bonnen worden bijgevoegd bij het ingevulde formulier dat afgetekend dient te worden door de handelaar/marktkramer en de onthaalmedewerker.
- Het formulier en de waardebonnen worden vervolgens ingediend bij dienst financiën en de terugbetaling zal gebeuren in de maand volgend op de maand van ontvangst.
- Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd over de al dan niet terugbetaling van te laat ingediende waardebonnen.
Artikel 5: andere gelegenheden
De waardebon zal ook intern gebruikt worden als toelage bij huwelijks-, klooster- of priesterjubilea en 100-jarigen, als geschenk bij geboortes, als relatiegeschenk of als prijs bij acties.
Artikel 6:
De kosten van deze actie wordt aangerekend op actie 2022/A-2.2.3/0500-00/61500130/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: 'We voeren een actief handelskernbeleid voor de dorpskernen'.
Artikel 7:
De bepalingen van dit besluit vervangen de bepalingen van het reglement van de Lennikse waardebon zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 april 2014 met ingang vanaf 23 maart 2022.
Het energieprestatiecertificaat (EPC) is verplicht voor publieke gebouwen waarin publieke organisaties gevestigd zijn die aan personen overheidsdiensten verstrekken. In Vlaanderen vallen lokale besturen, OCMW’s en ook onderwijsinstellingen onder deze verplichting.
Sinds 1 januari 2015 is het EPC verplicht voor gebouwen vanaf 250 m² bruikbare vloeroppervlakte.
Hierdoor vallen de meeste gebouwen onder deze verplichting.
De wetgever voorziet een uitzondering voor nieuwbouw waarvoor een geldig ‘EPC bouw ’ beschikbaar is (vanaf 15/9/2016). Een EPC voor publieke gebouwen wordt opgemaakt door een erkend energiedeskundige of een interne energiedeskundige en is gebaseerd op het gemeten (werkelijke) jaarverbruik van de publieke organisatie.
Het EPC voor publieke gebouwen heeft ook als doel zowel publieke organisaties als burgers te sensibiliseren. Daarom moet het EPC uithangen op een voor het publiek duidelijk zichtbare plaats.
Het Vlaams Energie en Klimaat Agentschap (VEKA) controleert deze verplichting.
Als de publieke organisatie (de gebruiker van het gebouw) voor haar gebouwen niet over een geldig EPC beschikt, kan het VEKA de organisatie een administratieve geldboete opleggen van minimaal 500 euro en maximaal 5000 euro.
Als bij controle blijkt dat het EPC niet met de werkelijkheid overeenstemt, kan het VEKA aan de energiedeskundige een boete opleggen tussen 500 en 5000 euro. Bij misbruiken of onvoldoende kwaliteit kan het VEKA de erkenning van de deskundige en/of de EPC's in kwestie intrekken.
Daarom de vraag aan de schepen :
Beschikt onze gemeente over een energieprestatiecertificaat voor ieder gemeentelijk gebouw ?
Zo niet, waarom niet ?
Indien ja, zijn deze certificaten zichtbaar voor de bezoekers ?
Zo ja, graag een vermelding van de plaats waar bezoekers elk EPC kunnen zien.
Zo niet, kan er een lijst bezorgd worden met de vermelding van het gebouw en welk de EPC waarde is.
Beschikt het OCMW van onze gemeente over een energieprestatiecertificaat voor ieder gebouw ?
Zo niet, waarom niet ?
Indien ja, zijn deze certificaten zichtbaar voor de bezoekers ?
Zo ja, graag een vermelding van de plaats waar bezoekers elk EPC kunnen zien.
Zo niet, kan er een lijst bezorgd worden met de vermelding van het gebouw en welk de EPC waarde is.
Schepen Johan Limbourg antwoordt:
In 2019 is er een project geweest om voor de gebouwen waarvoor een EPC vereist is, maar we dit niet hadden, een EPC op te stellen.
Voor een aantal gebouwen is een EPC niet nodig (kleiner dan 250 m² of verhuurd aan een externe organisatie) en nieuwe gebouwen zijn sinds 2016 onderhevig aan een andere regelgeving en rapportering.
Gebouwen gebruikt door vzw’s die geen onderwijs, welzijn-of gezondheidsvoorziening aanbieden en niet door een overheid werden opgericht, zelfs al worden ze gesubsidieerd door een overheid vallen buiten het toepassingsgebied.
Vermits de waarde van de huidige EPC certificaten niet direct een meerwaarde is (is louter berekend op het gemeten verbruik, dus een gebouw dat weinig wordt gebruikt in het jaar van de meting heeft een goede EPC) en omdat het systeem sowieso in 2023 wordt vervangen heeft het ook geen zin om hier verder geld of tijd aan te besteden. Ter info : ons gebouw met de beste EPC is de pastorie van Eizeringen, en de tramstatie is beter dan het gemeentehuis…. In de praktijk is de opvolging van de verbruiken zoals we dat doen een veel betere parameter.
De gebouwen waarvoor we nu geen EPC hebben zijn de sporthal (wegens niet op te stellen omdat de feestzaal en sporthal eenzelfde gasteller hebben), Rode Kruis wegens geen calorieteller (stookketel op mazout), en bib/feestzaal SML wegens gemeenschappelijke gasteller.
We gaan hier niet verder op inzetten omdat de regelgeving in 2023 zal veranderen. Als goede huisvader meten wij het werkelijke verbruik op en kijken we wat er nog nodig is om de gebouwen energiezuiniger te maken.
Dat is niet evident gezien er jaren niets aan onze gebouwen gebeurd is. We hebben toch al een 8tal stookketels vervangen en aanpassingen gedaan om de waarden beter te krijgen.
Onze facility manager maakt ook per gebouw een inventaris en hiermee kom ik zeker eens mee naar de raad als die gefinaliseerd is.
De EPC-waarden worden niet gepubliceerd op de website maar worden wel uitgehangen in de gebouwen.
Inwoners uit bepaalde doelgroepen kunnen beroep doen op een gratis energiescan van hun woning. De grootste groep van onze inwoners valt hier echter buiten.
Wanneer zij een energiescan laten uitvoeren, moeten ze daarvoor zelf betalen. De kosten kunnen hierbij vlug oplopen tot 200 euro.
Er bestaat echter een kosteloos alternatief: warmhuis.be.
Via deze 'online tool' kan iedereen een eerste inschatting maken van de energiezuinigheid van de woning.
Aanvullend krijgt men dan een reeks voorstellen te zien om de woning energiezuiniger te maken en ook de mogelijke premies waarop men kan terugvallen bij bepaalde ingrepen.
Ook onze gemeente verbond zich met een klimaatactieplan tot een waslijst aan doelstellingen en voorstellen om zuiniger om te springen met energie.
Voor vele van onze inwoners kan de 'tool warmhuis' een eerste stap zijn om de woning energiezuiniger te maken.
Op de webstek van onze gemeente staat geen verwijzing naar de online tool ‘mijn warm huis’.
Daarom de vraag aan de schepen :
Is het gemeentebestuur bereid deze link te plaatsen op de webstek ?
Indien ja, tegen wanneer zal dat gebeuren ?
Indien nee, waarom niet ? Op welke manier(en) zal het gemeentebestuur de inwoners dan wel sensibiliseren om hun woning energiezuinig(er) te maken?
Schepen Hendrik Schoukens antwoordt:
Ja wij willen deze link zo snel als mogelijk op de website plaatsen. We willen het ook in het infoblad zetten.
We werken momenteel samen met klimaatpunt. De gemeente heeft een financiële overeenkomst voor de klimaatmobiel en dan kunnen inwoners een coach aanspreken in het kader van het pakket benovatie voor 50 euro per persoon. De gemeente draagt dan zelf een bedrag bij.
De energieprijzen zijn een risico voor het lokale budget. Energiekosten nemen daar immers een grote hap uit.
Nu de prijzen van elektriciteit en gas sterk gestegen zijn, kunnen de kosten hoog oplopen.
Bepaalde lokale besturen hebben, net als particulieren, contracten met vaste tarieven en zijn beschermd tegen de felle prijsstijgingen.
Andere besturen hebben energiecontracten met variabele tarieven. In dat geval hebben de prijsstijgingen een directe impact op het budget.
Daarom de vraag aan de schepen :
Heeft onze gemeente vaste of variabele contracten voor gas en elektriciteit ?
Wordt op regelmatige tijdstippen een marktbevraging gedaan om goedkopere tarieven te krijgen ?
Indien ja, wanneer gebeurde dit voor het laatst ?
Indien nee, waarom niet en acht het college het nuttig om dit in de toekomst wel te doen ?
Welke concrete maatregelen werden reeds genomen om het energieverbruik van de gemeentelijke gebouwen en de gebouwen van het OCMW te drukken ? Graag een overzicht per gebouw.
Welke concrete maatregelen plant men nog in de toekomst om het energieverbruik van de gemeentelijke gebouwen en de gebouwen van het OCMW te beperken ?
Graag een overzicht per gebouw met een indicatieve timing.
Schepen Johan Limbourg antwoordt:
Wij hebben een variabel contract, dit is afgesloten via de VEB (Vlaams energiebedrijf), net zoals heel veel openbare besturen. Het is de VEB die dan de marktbevraging doet (raamcontract).
Ik verwijs naar de inventaris dat per gebouw in opmaak is. Alsook dat we al 8 tal oude stookketels werden vervangen en dat de nieuwe gebouwen vanzelfsprekend aan de huidige normen voldoen. Bovendien is er de geleidelijke verLEDding en de isolatie van de academie. Nu in de fase van aanbesteding zit het plaatsen van PV installaties.
Verder zetten we in op het optimaliseren van locaties. Er is een ganse waslijst van acties dat we ondernemen.
Dit zal ook toegelicht worden op de raad als dit meer concreet is.
Toelichting
Een jaar geleden had ik op de gemeenteraad van 24 februari 2021 er de aandacht gevestigd dat tijdens de winterperiode 2020-21 bepaalde trajecten van het Lenniks Wandelknooppuntennetwerk bereden werden door motorrijders (enduro-motorsport) waardoor de beddingen onherstelbaar beschadigd werden en de wandelaars er niet meer onbezorgd, veilig en met droge schoenen konden wandelen.
Ik had toen 2 beslissingen ter stemming voorgelegd:
- Er wordt geen gemotoriseerd verkeer toegelaten op de niet-verharde en natuurlijke delen van de wandelwegen vermeld op het Lenniks Wandelknooppuntennetwerk. De nodige verbodsborden ( en desgevallend hindernissen d.m.v. poortjes) worden geplaatst.
- Er wordt onderzocht welke niet-verharde en natuurlijke delen van de wandelwegen op het Lenniks Wandelknooppuntennetwerk ( zeker tijdens de periode van 1 november tot 1 mei) verboden zijn voor mountainbikeverkeer. Op deze trajecten worden de nodige verbodsborden ( en desgevallend hindernissen d.m.v. poortjes) geplaatst.
Namens het College werd toen tijdens het debat het volgende geantwoord:
- Schepen De Muylder: er wordt een mobiliteitsgroep opgericht
- Schepen H. Schoukens: we zijn van plan een werkgroep Trage Wegen op te richten die de komende jaren deze problematiek ‘ met maatwerk ‘ zal onderzoeken, waaronder de inventarisatie van de voetwegen richting Goudveerdegem
- Burgemeester I. De Knop: ik hoop nu dat uit de startblokken wordt geschoten met het oprichten van de werkgroep.
De 2 vooropgestelde beslissingen werden meerderheid ( 12 stemmen) tegen minderheid ( 9 stemmen) niet goedgekeurd.
We zijn nu een jaar verder … intussen is de huidige Open VLD-CD&V-Groen-meerderheid ruim meer
dan 1 100 dagen ‘ aan de macht ‘ of is het ‘ onmacht ‘.
Er werd nog steeds geen ‘ Mobiliteitswerkgroep ‘ opgericht, evenmin als een Werkgroep Trage Wegen ‘.
- Wandelwegen (o.a. tussen Katteklauwstraat e Frans Devoghellaan, de Moeille, achterkant Beschutte Werkplaats, …) worden bereden door quads, crossbrommers, buggy’s, terreinwagens,
- Gevolg: de wandelaars zitten tot aan hun enkels in de modder te ploeteren.
- Pure vernieling van de natuur …
Geheel ‘ onverwacht’ en in tegenstelling tot zijn stemgedrag op de gemeenteraad van 24 februari 2021 antwoordde schepen H. Schoukens recentelijk via Facebook het volgende:
- Als schepen bevoegd voor voetwegen zal ik dit verder oppikken
- Beste allen, de gemeente zal dat verder bekijken. Het voelt een terechte bezorgdheid.
Vragen:
1. Wat bedoelt schepen H. Schoukens met:
- Als bevoegd schepen voor voetwegen zal ik dit verder oppikken
- De gemeente zal dit verder bekijken. Het voelt een terechte bezorgdheid
2. Wanneer wordt de Mobiliteitswerkgroep nu eindelijk opgericht ?
3. Wanneer wordt de Werkgroep Trage Wegen nu eindelijk opgericht ?
Beslissingen:
1. Er wordt geen gemotoriseerd verkeer toegelaten op de niet-verharde en natuurlijke delen van de wandelwegen vermeld op het Lenniks Wandelknooppuntennetwerk . De nodige verkeers(verbods)borden ( en desgevallend hindernissen d.m.v.poortjes) worden geplaatst.
2. Er wordt onderzocht welke niet-verharde en natuurlijke delen van de wandelwegen op het Lenniks Wandelknooppuntennetwerk ( zeker tijdens de periode van 1 november tot 1 mei) verboden zijn voor mountanbikeverkeer. Op deze trajecten worden den nodige verkeers(verbodsborden ( en desgevallend hindernissen d.m.v. poortjes) geplaatst.
Schepen Hendrik Schoukens antwoordt:
1. Wat bedoelt schepen H. Schoukens met:
- Als bevoegd schepen voor voetwegen zal ik dit verder oppikken
- De gemeente zal dit verder bekijken. Het voelt een terechte bezorgdheid
Wat ik bedoelde met die reactie was dat ik geshockeerd was met wat ik las over de voetweg. We weten allemaal dat het aan de erosiestrook ligt van landbouwer Karton. Ik had vernomen dat er zelfs jeeps waren doorgereden. Dat vond ik heel grof voor dat betrokken wegje.
Ik heb gezegd dat we per maatwerk gaan nakijken of geen maatregelen moeten treffen. De vorige keer en nu wordt er een generiek verbod voorgesteld en daar is het college geen voorstander van. Ik denk dat we beter maatwerk leveren en kijken welke acties nodig zijn om te voorkomen dat er nog gemotoriseerd verkeer doorgaat. De vorige keer had het betrekking op voetweg Diepenbroek. Ondertussen is de bos volledig gekapt en waarschijnlijk nu geen probleem meer omdat men nu geen toegang meer moet hebben voor het bosje.
De twee gevallen die ik nu gehoord hebben waren grover.
Ik stel voor om met de nieuwe mobiliteitsambtenaar dat nu gestart is te kijken welke maatregelen er op maat van elke voetweg kan genomen worden. Bijvoorbeeld een sluisje plaatsen zodat er geen verkeer door kan, paaltjes eventueel, …
Ik zou voorstellen om op die betrokken locaties een proefproject te doen en dit nu niet generiek door te voeren. Dat mag schoon lijken maar wie gaat het allemaal handhaven als je deze maatregelen voorziet.
Wat de werkgroep betreft heb ik de vorige keer geantwoord dat we met RUP Eizeringen op de locatie en de voetwegen gaan inzetten. We hebben deze wandeling ingelopen met de GECORO. We hebben de voetwegen in de picture gezet. Het traject voorafgaandelijk aan RUP was langs de voetwegen.
Er is nog geen werkgroep opgericht maar ik heb in de omgevingsraad ook al gezegd dat het element mobiliteit hier ook in vervat zit. De omgevingsraad is daar vandaag de bevoegde instantie voor en zij kunnen vanuit hun expertise ook advies verlenen over trage wegen.
We kijken eerst hoe het zit met de mobiliteitsgroep en dan kijken we of we geen dubbel werk doen en of dit eventueel niet moet geïntegreerd worden. Dat zal moeten bekeken worden. Als de omgevingsraad er anders over denkt staat het hen vrij om uit eigen initiatief een denk- of doegroep op te richten.
Schepen Yves De Muylder antwoordt:
De dienst mobiliteit heeft al een paar keer lam gelegen door gebrek aan personeel. Er komen ook altijd dringende projecten tussen gefietst en we komen er niet toe om dit goed af te werken. We zijn er al aan bezig geweest maar dit is wel intensief. De nieuwe mobiliteitsambtenaar is gestart en heeft heel wat ervaring en het staat op de planning om dit kortelings aan te vatten en de groep actief te maken.
Schepen Hendrik Schoukens vult aan:
Het is niet omdat er geen werkgroep trage wegen is dat ik als schepen niet met de leden van de vorige groep op terrein gaat voor hun expertise over verschillende dossiers van voetwegen. Vb. met Wolfgang voor de voetweg Saffelberg. Ik ben ook met een aantal mensen richting Kattenbos getrokken. Het is niet omdat de groep er niet is dat ik geen beroep doe op de expertise van de vorige leden.
Het agendapunt wordt niet goedgekeurd:
Toelichting
Het Educatief Wandelpad werd meer dan 20j geleden aangelegd. Streekeigen bomen en struiken (29) werden geplant ( met naamvermelding op metalen bordjes ) , schuilplaatsen voor vogels, vlinders, insecten, egels, … werden geplaatst/opgehangen. Een uitkijkpost naar de verdrop gelegen vijvers werd gebouwd.
Gedurende de Open VLD-CD&V-bestuursperiode 2012-2018 werden hier nauwelijks werkzaamheden uitgevoerd, zodat dit Educatief Wandelpad in verval geraakte. Ook tijdens de eerste twee jaar van de huidige Open VLD – CD&V-Groen- bestuursperiode bleef dit wandelpad’ onaangeroerd …
Op de gemeenteraad van 23 september 2020 had ik dan ook een voorstel ingediend met als voorwerp de nodige en noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren teneinde dit Educatief Wandelpad in ere te herstellen ( opnieuw planten van streekeigen bomen en struiken, nieuwe schuilplaatsen voor dieren, herstel van de uitkijkpost en het knuppelpad, plaatsen van naambordjes, …).
Dit agendapunt werd een eerste maal - bij vergissing - goedgekeurd met 8 stemmen en 11 onthoudingen ….
Het knuppelpad en de uitkijktoren werden in het najaar 2020 hersteld.
Teneinde ‘ haar vergissing ‘ recht te trekken heeft de huidige meerderheid op de gemeenteraad van december 2020 de eerste beslissing dd. 23 september 2020 ‘ ingetrokken ‘ en vervangen als volgt:
Over een periode van 2 jaar door een participatieve aanpak het Educatief wandelpad te herstellen en te herbekijken en op basis van wetenschappelijke studies:
- Biologisch waardevolle gebieden in de kijker te zetten
- Aanbrengen van naambordjes aan de stam van de 29 verschillende boomsoorten
- Aanbrengen van nestkasten
- Najaar 2021 tijdens de Week van het Bos geleide wandelingen te organiseren, folders en informatie via de website aan scholen en de Lennikse burgers aan te bieden
- …
We zijn nu reeds één jaar verder ..
De actuele toestand van het Educatief Wandelpad is als volgt:
Het is duidelijk dat tijdens het jaar 2021 tot maart 2022, hetzij meer dan 14 maanden (praktisch) niets is gebeurd:
- Er werd nog geen enkel participatief traject aangevat
- Het plantseizoen 2021-22 is praktisch achter de rug en er werd nog geen enkele aanplant verricht
- Het broedseizoen lente 2022 is reeds van start gegaan en er werd geen enkele nestkast of schuilplaats aangebracht
- Tijdens de Week van het Bos (najaar 2021) is geen enkele gemeentelijke activiteit doorgegaan
Meer dan een heel jaar is hierdoor verloren gegaan …. meer nog, de toestand van het Educatief Wandelpad is er in 2021 nogmaals op achteruit gegaan.
Vraag:
Schepen Hendrik Schoukens antwoordt:
Ik hoop dat raadslid De Cuyper ook een melding heeft opgemaakt en doorgegeven aan onze diensten. Ik vermoed dat dit door de storm is gebeurd. Ik ben er nu twee maanden niet gepasseerd want anders had ik dit reeds doorgegeven.
Je zal gemerkt hebben dat we voorbije jaren intensief gewerkt hebben aan een aantal natuur educatieve projecten zoals bijvoorbeeld:
Aanplant geboortebos
Aanplant slagvijverpark
Aanplant Kestemont
Daar kroop meer energie in dan gedacht. We zijn bezig met het agentschap Natuur en bos om de site beter te ontsluiten.
Ik durf te stellen dat het educatief een mooi wandelpad is. Het is mooi landschappelijk gelegen maar we kunnen als kleine landelijke gemeente niet alles doen.
We denken strategisch na rond natuur samen met het regionaal landschap. Ik had graag ook meer ambtenaren maar dat is nu eenmaal niet het geval.
We gaan ook een akkernatuurwandeling vastleggen rond Bree-eik. Dat staat allemaal nog op de agenda. Net zoals dit punt maar er zijn nog andere prioriteiten.
We hebben ook het groen hoefijzer project goedgekeurd op de raad en zijn dit nu aan het uitwerken. Het is ook zinvol om na te gaan of we de wandeling niet kunnen uitbreiden met de gebieden die we hier hebben achter de feestzaal vb het geboortebos dat er ook al tussen ligt.
Persoonlijk ben ik het idee om aan elke boom een infobordje te plaatsen niet echt genegen.
Ik ben met de ere-voorzitter van MOL ook eens ter plaatse gegaan omdat er geen zicht meer was op de vijver vanop het platform. We zijn dan met de eigenaar overeengekomen dat er gesnoeid werd.
We laten het niet volledig los maar de focus ligt op andere dingen. Ik hoop dat er een beetje geduld is. Ik denk dat het op termijn het meest realistisch is dat we het integreren in de locaties waar we nu mee bezig zijn hier achter de feestzaal.
Dit project werd nog niet opgestart.
De focus voor 2022 zal bij enkele andere projecten liggen zoals : de akkernatuurwandeling, educatie in de Ruilverkaveling, natuureducatie in de Slagvijverbeekvallei (Groen Hoefijzer), er zal eerst ingezet worden op de inrichting van het speelbos, de slagvijver, de afwerking van de beheerplannen houtig erfgoed, het verbeteren van de standplaatsen voor beschermde bomen, aanpak erosie, herstel en uitbreiding houtkanten en kleine landschapselementen,…
Het knuppelpad zal hierna opgenomen worden in de planning.
Voorstel
Graag zou ik namens onze fractie wensen voor te stellen alvorens de gemeenteraad echt te starten
om een minuut stilte
te houden voor de oorlog die plots is uitgebroken eind vorige maand en nu al meer dan 3 weken duurt in Oekraïne.
Als gemeente kunnen we zo een signaal geven aan alle machtshebbers die alle menselijkheid hebben verloren en alleen hun eigen prioriteiten voor ogen hebben.
Zelfs als kleine gemeente kunnen we de aanzet geven dat elke gemeenteraad in ons land dergelijk initiatief zou nemen en zo een signaal kunnen geven aan machthebbers die de “zinnen” hebben verloren.
Motivering
Dit mag ons niet onbewogen laten.
Elke seconde vlucht in Oekraïne een kind, talloze mensen worden gedood, steden worden plat
gebombardeerd, leugens worden ons voorgeschoteld door Rusland …. Zinloos ….
Voor de eer en glorie van Rusland en in het bijzonder van Poetin. Dit is onbegrijpelijk in deze tijd.
We dachten dat we in Europa, na de Tweede Wereldoorlog, de barbaarsheid achter ons hadden gelaten. Doch met slechts een vingerknip vanuit Moskou worden we opnieuw geconfronteerd met deze waanzin.
Een waanzin die we enkel en alleen kennen uit de overlevering en de verhalen van onze ouders en grootouders.
Miljoenen mensen op de vlucht.
Een Europa dat nog niet hersteld was na de Corona, wordt opnieuw op de proef wordt gesteld op allerhande manieren….
Namens de Fractie
Noot : er wordt ook nog een motie voorgelegd ter goedkeuring via een agendapunt.
Aan het begin van de zitting zijn de raadsleden gestart met een minuut stilte en komen zo tegemoet aan de aanvullende vraag van raadslid Erik O.
Motivering :
Eigenlijk al “stoemelings” en door de oplettendheid van onze fractie zagen we dat er een gans lijstje werd opgesteld van gebouwen eigendom van de gemeente die op de immo-markt zouden worden gezet. We kunnen stellen dat dit al zeer vergevorderd is, aangezien schatters er reeds een prijs op hebben geplakt en ook betaald zijn om dergelijke schatting uit te voeren.
Indien men overgaat tot dergelijke verkopen moet men zeker en vast vermijden dat er historische fouten worden gemaakt. Denken we maar aan de verkoop begin deze eeuw van de Financiëtoren en de ganse problematiek van sale en lease-back die na enkele jaren zuur uitbreekt voor een overheid. Het was een manier om de budgetten van de overheid wat “op te fleuren”.
Weliswaar is Lennik op een kleinere schaal dan de federale overheid maar we moeten uit dergelijke zaken onze lessen trekken.
Vooreerst een summier lijstje van de gebouwen die worden voorgesteld, en eigenlijk stelt zich steeds de vraag of er nog andere gaan opkomen.
Participatie :
Sommige partijen dragen naar buiten toe steeds het vaandel van participatie van de burger. Ik stel vast dat dit gedurende nu al twee jaar werd stilgehouden. Van raadpleging van de burger is er geen sprake. Integendeel zelfs want het werd verzwegen en tijdens een vraag die ik stelde vorig jaar werden deze plannen ontkend.
Historische waarde / toekomstige waarde / huidige waarde :
Statie van Eizeringen : heeft nu zijn belang aangetoond tijdens de corona-crisis als centrum, is het enige overblijfsel in Lennik van de tram langsheen de Ninoofsesteenweg in Lennik, doet dienst voor sommige verenigingen.
Het gebouw Rode Kruis en de Noodwoning : Kan men zich de vraag stellen in tijden waar de ene crisis na de andere doorgaat en we geen echte goede opvangmogelijkheden hebben, we dit zo maar van de hand kunnen doen.
Het “Vetkot” : historisch gebouw en enig gebouw dat nog laat terugdenken aan de tram in centrum Lennik. Waar vroeger grote “vedetten” hebben opgetreden. Nu stilaan verscholen tussen nieuwbouw en misschien tot absolute prooi van immokantoren en verkavelaars uitgeroepen.
Evenwel een enig stuk eigendom van de gemeente Lennik in het centrum van Lennik dat mits inventiviteit kan worden uitgebouwd tot een culturele ontmoetingsplaats, noodcentrum (bv zou ideaal geweest zal als vaccinatiecentrum- eventueel nu als opvangcentrum voor vluchtelingen) , gebruik bij Lennikse feesten en jaarmarkt, culturele activiteiten ….kortom een gebouw dat iedereen zou koesteren en een centrum zou moeten zijn voor gans Pajottenland.
Van een verkoop van onroerend goed, om gelijk welke reden ook , kan gesteld worden dat dit een verarming is voor de gemeente. Het spreekt vanzelf dat dergelijke beslissingen zijn gevolgen hebben voor het huidige bestuur en alle daaropvolgende besturen en meebepalend is voor de toekomst van Lennik.
Om die reden vraag ik met aandrang om het volgende enig artikel goed te keuren :
Alvorens tot de drastische beslissing over te gaan van de verkoop van onroerend goed van de gemeente Lennik moet overgegaan tot participatie van de bevolking door alle adviesraden (die de gemeente rijk is of zou moeten hebben) te raadplegen en naar de bevolking te luisteren.
Na deze raadplegingen dient dit, zoals voorzien in de wet, besproken worden door de gemeenteraad..
Het agendapunt wordt niet goedgekeurd:
De gemeenteraad van LENNIK,
- overwegende de inval op 24 februari 2022 van de gewapende strijdkrachten van de Russische Federatie in Oekraïne, die niet uitgelokt was en onrechtvaardig is,
- overwegende dat de Russische Federatie met deze inval de grootste militaire operatie in een ander soeverein land in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog begon,
- overwegende de ongeziene humanitaire gevolgen van deze inval, die een flagrante schending is van het internationaal recht dat stelt dat staten zich moeten onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van enige staat,
- overwegende de voorgeschiedenis van de inmenging van de Russische Federatie in de soevereiniteit van Oekraïne: het illegaal inlijven van de Krim in het voorjaar van 2014, middels een militaire operatie en het organiseren van een illegaal referendum, dat in strijd was met het internationaal recht, en de verantwoordelijkheid in het in stand houden van de zogenaamde, internationaal niet-erkende Volksrepublieken Donetsk en Loehansk, onder meer door militaire inmenging en het organiseren van illegale verkiezingen die in strijd waren met de Akkoorden van Minsk en het internationaal recht,
- overwegende dat de Russische Federatie ongemeen hard optreedt tegen haar eigen onderdanen die op een vreedzame manier hun ongenoegen uiten met de inval in Oekraïne, met massale arrestaties tot gevolg, wat een schending is van het fundamenteel recht op manifesteren en de democratische waarden,
- overwegende het belang van het vreedzaam samenleven van alle inwoners van LENNIK, van welke afkomst ook,
- overwegende de lange en rijke traditie van LENNIK als stad/gemeente met een vrije en tolerante geest, waar plaats is voor alle overtuigingen zolang deze respectvol en vreedzaam geuit worden,
- overwegende dat deze traditie maakt dat LENNIK elke vorm van geweld of agressie verwerpt,
besluit,
1) om zijn solidariteit te betuigen met het Oekraïense volk, dat slachtoffer is van de onrechtmatige militaire schending van het internationaal recht door de Russische Federatie,
2) om zijn ongenoegen en verontwaardiging te uiten over de schending van burgerrechten in de Russische Federatie,
3) om in naam van alle inwoners van LENNIK op te roepen tot het onmiddellijk beëindigen van de vijandelijkheden en het sluiten van een vredesakkoord dat de soevereiniteit van Oekraïne respecteert.
Het amendement wordt met onderstaande stemming goedgekeurd, over de motie wordt niet meer gestemd:
De voorzitter sluit de zitting op 23/03/2022 om 22:40.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Irina De Knop
burgemeester-voorzitter