De voorzitter opent de zitting op 27/10/2021 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 22 september 2021 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren :
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 22 september 2021 worden goedgekeurd.
De heer Ruben Rogier, gecertificeerd boomverzorger van de firma Boombiotoop geeft een toelichting.
Gelet op het Koninklijk Besluit van 7 augustus 1931 voor de bescherming van de kapel, de lindebomen eromheen en het landschap, omwille van esthetische of wetenschappelijke waarde te Saffelberg Sint-Kwintens-Lennik;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 12 juli 2010 houdende de bescherming als monument van een Zomereik (Quercus robur te Lennik) Sint-Martens-Lennik;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 5 juni 2012 houdende de bescherming als monument van twee knoteiken en twee knothaagbeuken en een deel van de zijweg gelegen Steenstraat zn;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 5 juni 2012 houdende de bescherming als monument van 4 oude knotbomen zijnde zwarte populier met inbegrip van een zone van 10m breed en een deel van de straat gelegen Tuitenbergstraat 35 te Lennik;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 7 juni 2013 houdende de bescherming als monument van “Vier knotbomen, zwarte populier, enkele stoven van gewone es met inbegrip van een zone van 10 meter breed van de kavels waarop de knotbomen en houtstoven gelegen zijn, gemeten vanaf de straatzijde en een deel van de straat” Zwijnenbergstraat te Lennik (Sint-Martens-Lennik);
Gelet op het Ministerieel Besluit van de Sint-Barbarakapel met lindebomen en zomereiken, beschermd als monument bij Ministerieel Besluit van 7 juni 2013. In het beschermingsbesluit wordt het monument als volgt omschreven: “Drie oude lindebomen, een veldkapel en twee aanpalende Zomereiken met inbegrip van een cirkelvormige zone met een straal van 25 meter rond elke boom”.
Gelet op het Onroerend erfgoeddecreet van 12 juli 2013
Onderafdeling 1. Actiefbehoudsbeginsel
Art. 6.4.1. De zakelijkrechthouders en gebruikers van een beschermd goed behouden het in goede staat door de nodige instandhoudings-, beveiligings-, beheers-, herstellings- en onderhoudswerken.
Onderafdeling 2. Passiefbehoudsbeginsel
Art. 6.4.3. Het is verboden beschermde goederen te ontsieren, te beschadigen, te vernielen of andere handelingen te stellen die de erfgoedwaarde ervan aantasten.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het rapport houtig erfgoed gemeente Lennik van 20 februari 2020 opgesteld door Ruben Rogier waarbij de toestand van alle beschermde bomen werd nagekeken en beschreven en waaruit blijkt dat de standplaats en toestand van de lindebomen en zomereiken niet optimaal is;
Gelet op de Tomografie van 17 november 2020 door Dirk Berteyn waaruit blijkt dat een groot gedeelte van de boom degradeert en rottingsverschijnselen vertoont;
Gelet op het ontwerpbeheerplan voor de Knoteik Tomberg Sint-Martens-Lennik van Onroerend erfgoed van 26 februari 2021;
Gelet op het ontwerpbeheerplan voor “Vier knotbomen, zwarte populier, enkele stoven van gewone es met inbegrip van een zone van 10 meter breed van de kavels waarop de knotbomen en houtstoven gelegen zijn, gemeten vanaf de straatzijde en een deel van de straat”. Zwijnenbergstraat Sint-Martens-Lennik van Onroerend erfgoed van 4 mei 2021;
Gelet op de toelating van Agentschap Onroerend Erfgoed van 13 juli 2021 voor de renovatie van het dak van de Sint-Barbarakapel;
Gelet op het ontwerpbeheerplan voor “Sint-Barbarakapel met lindebomen en zomereiken” Molenstraat zn, Oude Geraardsbergsestraat zn en Sint-Barbarastraat zn, Sint-Kwintens-Lennik van Onroerend erfgoed van 17 augustus 2021;
Overwegende dat op 6 augustus 2019 een offerte werd gevraagd aan enkele ondernemingen voor de opmaak van een rapport houtig erfgoed om zo de toestand van de beschermde bomen na de gaan en Ruben Rogier door Boomverzorging Vander Linden werd aangesteld om deze opdracht uit te voeren;
Overwegende de vraag van het Agentschap Onroerend Erfgoed om voor elke locatie een apart beheerplan op te maken;
Overwegende dat aan de bescherming als monument een aantal rechtsgevolgen verbonden zijn. Zo mogen er geen handelingen worden gesteld die het beschermde erfgoed kunnen aantasten of vernietigen en geldt er een onderhoudsplicht. Daarnaast zijn heel wat handelingen toelatingsplichtig. Alle betrokken eigenaars werden aangetekend op de hoogte gebracht van de voorlopige en definitieve bescherming. Het beheersplan die nu worden opgemaakt, hebben geen enkel rechtsgevolg. Het zijn visiedocumenten voor het toekomstig beheer als leidraad voor de eigenaars. De beheersplannen geven aan hoe er best beheerd wordt om de erfgoedwaarden in stand te houden of te herstellen. Als er wordt vastgesteld dat de erfgoedwaarden in het gedrang zijn, dan zal Onroerend Erfgoed zich voor de handhaving baseren op het wettelijk kader (decreet, uitvoeringsbesluit en beschermingsbesluit) en niet op het beheersplan;
Overwegende dat voor de volgende locaties de ontwerpbeheerplannen nog in opmaak zijn:
- Tuitenbergstraat, Knotpopulieren en een deel van de straat, MB van 7 juni 2013
- Saffelbergstraat, Saffelbergkapel met lindebomen, KB 25 maart 1938
- Varenbergstraat, Knoteiken, knothaagbeuken en een deel van de weg, MB 7 juni 2013;
Overwegende dat er na de opmaak van een ontwerpbeheerplan en de kennisname door het college minstens een advies wordt gevraagd aan de aanpalende eigenaars en de landbouwers die de aanpalende percelen bewerken;
Overwegende dat bijkomende bescherming en verbetering van de standplaatsen nodig is om de vitaliteit van de beschermde bomen te verbeteren;
Overwegende dat na de verzameling van alle adviezen, deze worden overgemaakt aan het Agentschap voor Onroerend Erfgoed en besproken met de bevoegde diensten van gemeente Lennik en deze worden opgenomen in het definitieve beheerplan als de opmerkingen relevant zijn;
Overwegende dat er finaal zes definitieve beheerplannen zullen zijn opgemaakt voor deze waardevolle bomen;
Overwegende dat voor ’t Nelleken reeds een goedgekeurd beheerplan van kracht is en de aanplant van de nieuwe rode beuken wordt opgevolgd en de afgestorven beuken zullen worden vervangen en meteen worden beschermd tegen zonnebrand;
Overwegende dat de komende jaren acties zullen worden uitgevoerd in samenwerking met de verschillende partners;
Overwegende dat er jaarlijks een budget zal worden voorzien voor de standplaatsverbetering van de beschermde bomen;
Artikel 1:
Kennis te nemen van het rapport houtig erfgoed voor de inventarisatie van het beschermd houtig erfgoed op volgende locaties:
- Varenbergstraat, Knoteiken, knothaagbeuken en een deel van de weg, MB 7 juni 2013
- Zwijnenbergstraat, Knotbomen, hakhoutstoven en een deel van de straat, MB van 7 juni 2013
- Oude Geraardsbergsestraat, Veldkapel met lindebomen en zomereiken, MB van 7 juni 2013
- Tombergstraat, Opgaande zomereik als hoekboom, MB van 12 juli 2010
- Tuitenbergstraat, Knotpopulieren en een deel van de straat, MB van 7 juni 2013
- Saffelbergstraat, Saffelbergkapel met lindebomen, KB 25 maart 1938
Artikel 2:
De ontwerpbeheerplannen en de daaropvolgende definitieve beheerplannen voor de verschillende locaties zijn terug te vinden op de webpagina van gemeente Lennik onder het thema erfgoed op volgende locatie: https://www.lennik.be/thema/detail/3012/erfgoed.
Overwegende de brief van 12 juli 2021 van het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid m.b.t. het overhandigen van het brevet "gouden ereteken in de sector Diergeneeskunde" aan de heer Piet Vanthemsche;
Overwegende dat de heer Vanthemsche zijn brevet heeft ontvangen op 5 oktober 2021;
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het brevet "gouden ereteken in de sector Diergeneeskunde" op naam van de heer Piet Vanthemsche.
In de dagelijkse werking van de diensten komt het voor dat sommige ontvangsten direct worden geïnd nadat de vordering ontstaat. In het algemeen betreffen dit ontvangsten (veelal kleine geldsommen) waarvan vooraf de schuldenaar niet kan worden aangeduid, of over ontvangsten die moeilijk van de dienstverlening kunnen worden afgescheiden (bijvoorbeeld het innen van de belasting op het afleveren van een identiteitskaart, het innen van consumptiegeld cafetaria) zonder dat de dienstverlening hierdoor wordt gehypothekeerd. In voorliggende gevallen kan er niet worden gewerkt met factuur. Hiertoe is het wenselijk dat sommige personeelsleden belast worden met de inning van deze dagontvangsten.
Het komt evengoed voor dat in uitzonderlijke gevallen bij het doen van uitgaven er geen uitstel van betaling kan worden toegestaan, waardoor het werken met een provisierekening, op basis van een bestelbon aangewezen is.
De mogelijkheid om te werken met provisies is voorzien in art 272§1 van het decreet lokaal bestuur: "Als het organisatiebeheersingssysteem daarvoor een regeling bevat, kunnen provisies ter beschikking gesteld worden van personeelsleden voor het betalen van geringe exploitatie-uitgaven die voor de goede werking van de dienst onmiddellijk moeten worden gedaan."
Overeenkomstig artikel 218 van het decreet lokaal bestuur wordt het organisatiebeheersingssysteem als volgt gedefinieerd : "Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten." Ze heeft onder andere tot doel de activa te beschermen en fraude te voorkomen (art 217 5° decreet lokaal bestuur).
Wanneer er gewerkt wordt met provisies verlangt Audit Vlaanderen dat er een kasreglement opgesteld en goedgekeurd wordt.
In voorliggend kasreglement worden de algemene modaliteiten vastgesteld rond de aanstelling van (hoofd)kassaverantwoordelijken en provisiehouders door de algemeen directeur en het gebruik ervan en controle op deze kassa’s/provisies. De bestaande reglementen binnen de gemeente en het OCMW van resp. 26 november 2007 en 27 april 2010 worden vooreerst aangepast aan het decreet lokaal bestuur en worden tevens op elkaar afgestemd. Zodanig kan er gewerkt worden met één uniform kasreglement voor het Lokaal bestuur Lennik.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Gelet op artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 waarin wordt bepaald dat de gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van aangelegenheden van gemeentelijk belang.
Gelet op artikel 40 §3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 waarin wordt bepaald dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.
Gelet op de artikels 217 tot 220 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die handelen over het organisatiebeheersingssysteem en artikel 272§1 van hetzelfde decreet dat het werken met kasprovisie mogelijk maakt indien het organisatiebeheersingssysteem hierin voorzien.
Gelet op de artikels 221 tot 224 van het decreet lokaal bestuur die handelen over Audit Vlaanderen.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, inzonderheid artikel 101.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 november 2007 betreffende de vaststelling van de voorwaarden waaronder personeelsleden kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 november 2007 betreffende de vaststelling van de voorwaarden voor de ter beschikkingstelling van een provisie aan personeelsleden.
Overwegende dat met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 van het decreet lokaal bestuur, de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden kan toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.
Overwegende dat het bepalen van de voorwaarden waaronder sommige personeelsleden kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten noodzakelijk is voor de goede werking van de gemeente.
Overwegende dat de algemeen directeur een provisie ter beschikking kan stellen aan bepaalde personeelsleden voor de betaling van geringe exploitatie uitgaven van het dagelijks bestuur die zonder uitstel moeten gebeuren.
Overwegende dat het bepalen van de voorwaarden voor het ter beschikking stellen van een provisie noodzakelijk is voor de goede werking van de gemeente.
Artikel 1: Het reglement kasverrichtingen zoals toegevoegd in bijlage wordt vastgesteld.
Art. 2: De beslissing van 26 november 2007 betreffende de vaststelling van de voorwaarden waaronder personeelsleden kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten en de beslissing van 26 november 2007 betreffende de vaststelling van de voorwaarden voor de ter beschikkingstelling van een provisie aan personeelsleden wordt opgeheven.
Gelet op artikel 177, eerste lid, 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, inzonderheid de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten;
Gelet op artikel 177, zesde lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, dat aan de financieel beheerder de bevoegdheid geeft in volle onafhankelijkheid te rapporteren over het debiteurenbeheer;
Overwegende dat het rapport werd opgesteld door de financieel directeur en beoogt om de toestand weer te geven van het totaal aan openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen op datum van 01 oktober 2021;
Overwegende dat de complexiteit van de invorderingscyclus toeneemt met de ouderdom van de openstaande vorderingen.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het rapport over het debiteurenbeheer/overzicht openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen.
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 46 dat bepaalt dat jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kerkfabriek voor het volgende boekjaar wordt vastgesteld door de kerkraad, en door hen ingediend wordt bij het centraal kerkbestuur, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het artikel 48 en het artikel 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet dat een wijziging van budget onderworpen is aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’;
Gelet op het gunstig advies voor de kerkfabriek Gaasbeek van het erkend representatief orgaan het Aartsbisdom Mechelen‑Brussel van 28 juni 2021;
Gelet dat de budgetwijziging het overdragen is van de voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2020 naar het budget 2021;
Gelet op artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 dat stelt dat indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad van de budgetwijziging gewoon akte neemt;
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2021:
Exploitatie-toelage |
Budget 2021 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Gaasbeek |
20 084,97 |
0,00 |
20 084,97 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2021 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Gaasbeek |
10 381,65 |
33 597,87 |
43 979,52 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Gaasbeek en het erkend representatief orgaan.
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 46 dat bepaalt dat jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kerkfabriek voor het volgende boekjaar wordt vastgesteld door de kerkraad, en door hen ingediend wordt bij het centraal kerkbestuur, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het artikel 48 en het artikel 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet dat een wijziging van budget onderworpen is aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’;
Gelet op het gunstig advies voor de kerkfabriek Sint-Kwintinus van het erkend representatief orgaan het Aartsbisdom Mechelen‑Brussel van 28 juni 2021;
Gelet dat de budgetwijziging het overdragen is van de voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2020 naar het budget 2021;
Gelet op artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 dat stelt dat indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad van de budgetwijziging gewoon akte neemt;
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Sint-Kwintinus:
Exploitatie-toelage |
Budget 2021 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Kwintinus |
50 818,17 |
0,00 |
50 818,17 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2021 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Kwintinus |
55 697,00 |
40 746,32 |
96 443,32 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Kwintinus en het erkend representatief orgaan.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 46 dat bepaalt dat jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kerkfabriek voor het volgende boekjaar wordt vastgesteld door de kerkraad en door hen ingediend wordt bij het centraal kerkbestuur;
Gelet op het artikel 48 en het artikel 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding besturen van de eredienst;
Gelet dat een wijziging van budget onderworpen is aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’;
Gelet op het gunstig advies voor de kerkfabriek Sint-Kwintinus van het erkend representatief orgaan het Aartsbisdom Mechelen‑Brussel van 16 maart 2021;
Gelet dat de budgetwijziging het overdragen is van de voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2020 naar het budget 2021 en een interne transfer van het investeringsbudget 2021 voor het project ‘Schilderwerken pastorie’;
Gelet op artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 dat stelt dat indien de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad van het budget gewoon akte neemt;
Overwegende dat het aandeel in de kerkfabriek Sint-Gertrudis 80% bedraagt voor de gemeente Dilbeek en 20% voor de gemeente Lennik;
Artikel 1:
Akte wordt genomen van de budgetwijziging 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis:
Exploitatie-toelage |
Budget 2021 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Gertrudis |
2 707,11 |
0,00 |
2 707,11 |
Aandeel van de gemeente Lennik |
|||
Investerings-toelage |
Budget 2021 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Gertrudis |
19 000,00 |
4 100,00 |
23 100,00 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Gertrudis en het erkend representatief orgaan.
Gelet op het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 46 dat bepaalt dat jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kerkfabriek voor het volgende boekjaar wordt vastgesteld door de kerkraad, en door hen ingediend wordt bij het centraal kerkbestuur, gewijzigd bij besluit van 6 juli 2012;
Gelet op het artikel 48 en het artikel 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet dat een wijziging van budget onderworpen is aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’;
Gelet op het gunstig advies voor de kerkfabriek Sint-Martinus van het erkend representatief orgaan het Aartsbisdom Mechelen‑Brussel van 28 juni 2021;
Gelet dat de budgetwijziging 1 het overdragen is van de voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2020 naar het budget 2021;
Gelet op artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 dat stelt dat indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad van de budgetwijziging gewoon akte neemt;
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 1 2021:
Exploitatie-toelage |
Budget 2021 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Martinus |
110 278,29 |
0,00 |
110 278,29 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2021 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Martinus |
0,00 |
12 100,00 |
12 100,00 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Martinus en het erkend representatief orgaan.
De Vlaamse regering heeft bepaald dat tegen 1 januari 2023 de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor moeten vormen. Er kan slechts één woonmaatschappij per gemeente actief zijn en moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgt het lokale bestuur een trekkersrol (regie). De oprichting van deze ‘woonmaatschappij’ heeft als doel de groei van het aantal sociale huurwoningen te versnellen en de sociale huurder meer centraal te stellen. De belangrijkste criteria bij de bepaling van een werkingsgebied voor een woonmaatschappij zijn:
Gelet op artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen en de aanvullende brief van 18 maart 2021;
Gelet op het burgemeestersoverleg (Toekomstforum Halle-Vilvoorde) van 23 juni 2021;
Gelet op de besprekingen met de gemeenten van de politiezones TARL en AMOW en Dilbeek op 2 en 14 september 2021;
Gelet op het bovenlokaal woonoverleg van 3 september 2021;
Gelet op de adviezen van de woonactoren;
In eerste instantie nam het Toekomstforum Halle-Vilvoorde de taak op zich om het overleg tussen 18 gemeenten op te starten en de mogelijkheden tot samenwerking te verkennen. Op de burgemeestersconferentie van 23 juni 2021 werd het ontwerpverslag met 4 mogelijke pistes besproken. Slechts 2 voorstellen voldeden aan alle wettelijke voorwaarden. Op dit burgemeestersoverleg kwam geen eenduidig standpunt naar voren.
Uit de verdere onderhandelingen tussen de gemeenten bleken 2 concrete samenwerkingsverbanden vorm te krijgen:
Op 2 september 2021 nam Lennik deel aan het overleg met de gemeenten van de politiezone TARL, AMOW en Dilbeek om te bekijken of Lennik (en eventueel bij uitbreiding ook de Pajotse gemeenten) kon aansluiten bij deze gemeenten die reeds een afsprakennota en ontwerp van visienota hadden gemaakt.
In het bovenlokaal woonoverleg van 3 september 2021 met de 6 Pajotse gemeenten (Gooik, Lennik, Pepingen, Galmaarden, Herne en Bever), de lokale woonactoren, Woonwinkel Pajottenland en Wonen Vlaanderen werden beide mogelijkheden afgetoetst bij de gemeenten en werd er advies gegeven door de lokale woonactoren. Daar de 6 Pajotse gemeenten onderling geen nieuwe woonactor kunnen oprichten die voldoet aan de wettelijke voorwaarden, adviseerde Wonen Vlaanderen om in een gemeenteraadsbeslissing gemotiveerd te kiezen voor aansluiting bij 1 van de 2 hogergenoemde samenwerkingsverbanden.
Op 14 september 2021 vond nog een overleg plaats tussen de 6 Pajotse gemeenten en de gemeenten van de politiezones TARL en AMOW en Dilbeek, doch daar kwam geen concreet resultaat uit voort.
Het ideale scenario voor onze gemeente is om een overkoepelende woonmaatschappij te hebben voor de volledige regio Halle-Vilvoorde, die vooral als backoffice fungeert (gespecialiseerd personeels- en databeheer, ICT-toepassingen, financiën, Europese subsidies, …). Het beleid rond sociaal wonen kan dan vormgegeven worden via de comités die verantwoordelijk zijn voor deelgebieden waarin alle betreffende gemeenten ook vertegenwoordigd kunnen zijn. Het gaat dan om de inplanting, de toewijzing, BSO, huurdersbegeleiding, etc.
Dat mechanisme, dat ook expliciet voorzien is in het decreet, laat toe om de schaalvoordelen van een grote regio te combineren met de voordelen van een toegankelijke en nabije dienstverlening aangepast aan de eigenheid van de deelgebieden. Het vermijdt ook dat de vorming van de woonmaatschappij tot verdere versnippering zou leiden in plaats van schaalvergroting, hetgeen haaks zou staan op de doelstellingen van het decreet en op operationeel niveau van bv projectontwikkeling tot problemen zou kunnen leiden.
Indien één overkoepelende woonmaatschappij voor de volledige regio Halle – Vilvoorde niet mogelijk zou zijn, adviseert Lennik om aan te sluiten bij het samenwerkingsverband met de gemeente Dilbeek en de gemeenten uit de politiezone TARL en AMOW en dit om volgende redenen:
- Lennik wil actief inzetten op het behalen van het sociaal bindend objectief;
- Lennik grenst aan Dilbeek en Ternat en sluit nauw aan qua voorzieningenniveau en heeft al samenwerkingen op verschillende vlakken. Bijkomend zijn we ook aan elkaar verbonden door de aanwezigheid van belangrijke gewestwegen;
- omdat het werkingsgebied grotendeels samenvalt met bestaande samenwerkingsvormen die op heel wat vlakken hun meerwaarde bewijzen en waarvan de Woonkoepel op gebied van sociaal wonen de belangrijkste is. Andere samenwerkingsvormen zijn Pajottenland +, Woonwinkel Pajottenland, Politiezone Pajottenland, ELZ Pajottenland;
- het werkingsgebied van de huidige huisvestingsmaatschappij, namelijk de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting, en van het sociaal verhuurkantoor, de Woonkoepel, werkzaam in Lennik zich grotendeels situeert in het samenwerkingsverband;
- het advies van de woonactoren Providentia en Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting inzake 'werking in deelgebieden met lokale antenneposten' nauw aansluit bij de visie van Lennik waar je via de antenneposten nog steeds een stem hebt als gemeente om mee het sociaal woonbeleid te bepalen;
- er binnen het samenwerkingsverband Dilbeek en de gemeenten van de politiezones TARL en AMOW en Pajottenland voor iedere gemeente de mogelijkheid zou zijn om deel te nemen aan de raad van bestuur gezien het samenwerkingsverband uit maximaal 15 gemeenten zou bestaan;
- er twee lopende projecten zijn samen met de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting namelijk het project 'Sint-Elooi' waar er 40 woongelegenheden (waarvan 9 vlabinvestwoningen) worden gebouwd en het project 'Gronckel' waar 18 woongelegenheden (waarvan 9 Vlabinvestwoningen) worden gebouwd;
nvt
Enig artikel:
De gemeenteraad adviseert aan Minister Diependaele om bij voorkeur te evolueren naar één grote woonmaatschappij voor de regio Halle-Vilvoorde die ruimte laat voor verdere afbakeningen in Deelgebieden. Indien deze optie niet mogelijk is, wenst Lennik , samen met de andere gemeenten uit het Pajottenland, aan te sluiten bij het samenwerkingsverband met de gemeenten uit de politiezone TARL en AMOW (Roosdaal, Ternat, Liedekerke, Affligem, Asse, Wemmel, Merchtem en Opwijk) en Dilbeek.
Fluvius heeft naar aanleiding van een kerntakendebat beslist om niet langer hun activiteiten betreffende Fluvius GIS aan te bieden.
Gelet op het decreet lokaal bestuur goedgekeurd op 22 december 2017; inzonderheid deel III, Titel III betreffende de intergemeentelijke samenwerking;
Overwegende dat de gemeente Lennik een deelnemer is van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Overwegende dat Fluvius West voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep doet op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle;
Gelet op de statuten van Fluvius West waarbij in het voorwerp expliciet vermeld wordt dat ze bevoegd is voor “het ter beschikking stellen aan de deelnemende gemeenten, die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, in het kader van een geografisch informatiesysteem (GIS), van basis- en themakaarten, waarvan de gegevens inzake topografie, cartografie en geografie betrekking hebben op wat zich boven, op en onder het openbaar en/of privé-domein bevindt, met inbegrip van koppelingen met andere databronnen”;
Gelet op het aanbod dat Fluvius West heeft gecreëerd voor haar deelnemers, m.n. Fluvius GIS, bestaande uit het aanbieden van een geografisch informatiesysteem (GIS). Het Fluvius GIS aanbod heeft o.a. betrekking op de uitbouw en het beheer van een geografisch informatiesysteem waarbij Fluvius West zal instaan voor de investering en het onderhoud van verschillende themakaarten; het aanbieden van de functionele toepassing met aanbod van de wettelijk verplichte modules en eventuele bijkomende modules op vraag van de gemeente; operationele ondersteuning en het voorzien in een opleiding voor het gebruik van de toepassing;
Gelet op het artikel 11 van het reglement Fluvius GIS, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West op 24 juni 2019, waarin voorzien wordt dat de Fluvius GIS-dienstverlening een einde zal nemen in geval van herroeping van de beheersoverdracht door de deelnemer mits de statuten van de netbeheerder in deze mogelijkheid voorzien;
Gelet op de statutenwijzigingen d.d. 10 december 2020 waar de herroepbaarheid van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS opgenomen werd in artikel 9 punt 8 van de statuten van Fluvius West;
Gelet op het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West, en waar werd beslist om de activiteit Fluvius GIS niet langer als kerntaak te weerhouden. Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius GIS te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden;
Overwegende dat de gemeente van oordeel is dat de GIS-activiteit een volwaardige activiteit betreft en de GIS-activiteit tot een volwaardige activiteit wenst te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen in het GIS-landschap die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking van het geografisch informatiesysteem en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader;
Overwegende dat de gemeente Lennik bekijkt welke alternatieven op de markt voorhanden zijn;
Overwegende dat Fluvius West de dienstverlening betreffende Fluvius GIS uiterlijk op 1 juni 2022 wenst stop te zetten en dat er een vlotte overdracht naar de nieuwe leverancier gegarandeerd wordt zodat de gemeente Lennik niet zonder GIS-dienstverlening zal vallen;
Overwegende dat de gemeente Lennik de Raad van Bestuur van Fluvius West verzoekt om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 ter aanvaarding te agenderen op de ek. Algemene Vergadering;
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius GIS activiteit en bijgevolg aan de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 van de gemeente bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West voor de activiteit Fluvius GIS en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten. Deze intrekking van de beheersoverdracht kan enkel gebeuren nadat er een vlotte overdracht van de dienstverlening is gebeurd naar de nieuwe dienstverlener die door de gemeente Lennik zal aangesteld worden.
Artikel 2:
De gemeenteraad verzoekt de opdrachthoudende vereniging Fluvius West de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen aan de eerstvolgende Algemene Vergadering.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2020 voor het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant 2030 door de gemeente Lennik, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024:
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”;
Gelet op de uitnodiging van 10 juni 2021 van het Agentschap binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid voor het ondertekenen en deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact;
Gelet op het gemeentelijk meerjarenbeleidsplan 2020-2025; waarin onder andere volgende acties zijn opgenomen:
We realiseren een duurzame kernverdichting met een duurzame balans tussen groen, wonen, winkelen, …
We zorgen voor een groene ontwikkeling van de kern;
We gaan erosie tegen;
Installeren van zonnepanelen op eigen gebouwen;
Opstellen klimaatplan en acties uitvoeren;
Verduurzamen van het gemeentelijk patrimonium;
We stellen een hemelwater en -droogte plan op;
Aanleg ecologische corridors;
Aanplanten van bomen en struiken;
We promoten combi- en multimobiliteit;
We waarderen trage wegen op;
….
Overwegende dat het aangewezen is dat gemeente Lennik het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent omdat de gewenste uit te voeren acties zijn opgenomen in het meerjarig beleidsplan en deze zullen worden uitgevoerd. Waardoor de gemeente recht zal hebben op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht;
Overwegende dat volgende werven moeten worden uitgewerkt:
WERF 1: LATEN WE EEN BOOM OPZETTEN (VERGROENING)
WERF 2: VERRIJK JE WIJK (RENOVATIE, HERNIEUWBARE ENERGIE)
WERF 3: ELKE BUURT DEELT (KOOLSTOFVRIJE (DEEL)MOBILITEIT) EN IS DUURZAAM BEREIKBAAR
WERF 4: WATER. HET NIEUWE GOUD (DROOGTEPROBLEMATIEK)
Overwegende dat het gemeentebestuur extra financiële middelen kan gebruiken om extra klimaatacties uit te voeren;
Overwegende dat volgende financiële ondersteuning van 30.032 euro jaarlijks kan worden geboden bij ondertekening van het energie- en klimaatpact en na het bezorgen van uitgaven die kaderen in het realiseren van de doelstellingen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed.
Artikel 2:
Gemeente Lennik engageert zich om:
Artikel 3:
De subsidies zullen worden opgevraagd door de dienst omgeving op basis van gerealiseerde en te realiseren projecten.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, §2, 11°;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 februari 2017 met betrekking tot de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 8 december 2017 houdende wijzigingen van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving;
Gelet op de Vlaamse Codex voor ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2021 waarbij principiële goedkeuring werd gegeven aan de gratis grondafstand aan de prijs van 1 euro alsook het ten laste nemen van de koste gekoppeld aan deze grondafstand;
Gelet op de kosteloze grondafstand van een perceel grond gelegen te Lennik (Sint-Kwintens-Lennik), Luitenant Jacopsstraat, gekend volgens titel te Lennik, eerste afdeling/Sint-Kwintens-Lennik, sectie A, deel van perceelnummers 472/W/P0000 en 472/B/2/P0000, en gekend volgens huidig kadaster te Lennik, eerste afdeling/Sint-Kwintens-Lennik, sectie A, perceelnummer 610/E/P0000, met een oppervlakte volgens voormelde opmeting van tweeëndertig centiare (32 ca) en met een oppervlakte volgens huidig kadaster van tweeëndertig vierkante meter (32 m²);
Overwegende dat notaris Van Belle een ontwerpakte heeft opgemaakt en deze voorgelegd wordt ter goedkeuring;
Overwegende dat de grondafstand kadert in een verkavelingsontwerp dat voorziet in de verbreding van een bestaande gemeenteweg door middel van een gratis grondafstand;
De uitgaven betreffende de grondafstand is voorzien in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2021/GBB-RO/0600-00/61310030/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1:
Onder de in de ontwerpakte bepaalde voorwaarden kan worden overgegaan tot de kosteloze grondafstand van een perceel grond gelegen te Lennik (Sint-Kwintens-Lennik), Luitenant Jacopsstraat, gekend volgens titel te Lennik, eerste afdeling/Sint-Kwintens-Lennik, sectie A, deel van perceelnummers 472/W/P0000 en 472/B/2/P0000, en gekend volgens huidig kadaster te Lennik, eerste afdeling/Sint-Kwintens-Lennik, sectie A, perceelnummer 610/E/P0000, met een oppervlakte volgens voormelde opmeting van tweeëndertig centiare (32 ca) en met een oppervlakte volgens huidig kadaster van tweeëndertig vierkante meter (32 m²).
Artikel 2:
De prijs van 1 euro zal betaald worden voor deze kosteloze grondafstand. De gemeente neemt de kosten voortvloeiend uit deze afstand op zich. Deze kosten worden geraamd op 2127,39 euro.
Artikel 3:
Bij niet naleving van de in de ontwerpakte vermeldde voorwaarden zal de overeenkomst van rechtswege ontbonden worden.
Artikel 4:
De voorzitter van de gemeenteraad Koenraad Ameys delegeert zijn bevoegdheid tot ondertekening van de akte aan de burgemeester Irina De Knop.
Artikel 5:
De uitgaven betreffende de grondafstand is voorzien in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2021/GBB-RO/0600-00/61310030/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, §2, 11°.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 1 juli 2021 waarbij de aankoop van het onroerend goed gelegen Assesteenweg 121 te 1750 Lennik, kadastraal bekend sie A nrs 212b en 112v, met een oppervlakte van 19a 39ca werd goedgekeurd;
Overwegende dat de aankoop van bovenstaand onroerend goed onderdeel uitmaakte van de goedgekeurde dadingsovereenkomst;
Overwegende dat notaris Henri Van Eeckhoudt een ontwerpakte opmaakte en dat deze voorgelegd wordt ter goedkeuring;
Overwegende dat de aankoopprijs bepaald werd op 571 969 euro;
Overwegende dat de erelonen notaris en aktekosten worden geraamd op 5 036,5 euro.
De uitgaven betreffende de aankoop van dit onroerende goed is voorzien (via interne kredietverschuivingen) in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2021/A-2.1.3/0800-03/22100000/GEMEENTE/CBS/IP-2.1.
De uitgaven betreffende de kosten notaris en aktekosten is voorzien in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2021/GBB-FAC/0800-03/61310010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1:
Onder de in de ontwerpakte bepaalde voorwaarden kan worden overgegaan tot de aankoop van het onroerend goed, gelegen Assesteenweg 121 te 1750 Lennik, kadastraal bekend sie A nrs 212b en 112v, met een oppervlakte van 19a 39ca.
Artikel 2:
De verkoopprijs van 571 969 euro zal bij aankoop betaald worden tegen kwijting bij het verlijden van de authentieke akte door de notaris. De gemeente neemt alle kosten op zich die voortvloeien uit deze aankoop (honoraria, registratierechten, overschrijvingskosten, vaste aktekosten e.d).
Artikel 3:
Bij niet naleving van de in de ontwerpakte vermeldde voorwaarden zal de verkoopovereenkomst van rechtswege ontbonden worden.
Artikel 4:
De aankoop van het onroerend goed gebeurt voor openbaar nut
Artikel 5:
De voorzitter van de gemeenteraad Koenraad Ameys delegeert zijn bevoegdheid tot ondertekening van de akte aan de burgemeester Irina De Knop.
Artikel 6:
De uitgaven betreffende de aankoop van dit onroerende goed is voorzien (via interne kredietverschuivingen) in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2021/A-2.1.3/0800-03/22100000/GEMEENTE/CBS/IP-2.1.
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegend dat de gemeente Lennik aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de oproepingsbrief van 5 oktober 2021 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021 met volgende agendapunten:
Overwegende de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en de heer Koenraad Ameys als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur;
Artikel 1:
De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021 worden goedgekeurd.
Artikel 2:
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021 goed te keuren.
Artikel 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente Lennik aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente Lennik per aangetekend schrijven van 27 september 2021 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 27 september 2021 overgemaakt werd;
Overwegende de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en de heer Johan Limbourg als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur;
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021 met als agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2022.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 22 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op 10 december 2021 plaatsheeft in “Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 22 september 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur;
Overwegende de gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2021 waarin de heer Piet Vanthemsche als vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 10 december 2021:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 10 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Naar aanleiding van het afsluiten van de Dekenijtuin, is er een tuinreglement opgesteld.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Algemeen Politiereglement Politiezone Pajottenland goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 april 2020;
Overwegende het bewonersoverleg van 16 september 2021 met de buurtbewoners van het Masiusplein;
Overwegende de vraag van de buurtbewoners om de tuin 's nachts af te sluiten;
Overwegende dat de buurtbewoners 's avonds last hebben van jongeren die zich nog in de tuin bevinden en geluidsoverlast veroorzaken;
Overwegende dat de buurtbewoners zich niet op hun gemak voelen als er 's avonds in de donker nog personen in de tuin zijn;
Overwegende dat de buurtbewoners last hebben van achtergelaten afval, zoals hondenpoep;
Overwegende dat er 's nachts minder sociale controle is, waardoor er sneller afval achtergelaten wordt;
Overwegende dat het tuinreglement duidelijk zichtbaar zal zijn aan de inkom van de tuin;
Artikel 1:
Vanaf de maand maart tot en met de maand augustus is de tuin vrij toegankelijk tussen 8 uur en 22 uur. Vanaf de maand september tot en met de maand februari is de tuin vrij toegankelijk van 8 uur en 20 uur. Deze openingstijden kunnen wijzigen voor evenementen.
Artikel 2:
Het park kan gesloten worden om buitengewone redenen en op bevel van de bevoegde diensten.
Artikel 3:
De tuin is in principe afgesloten voor alle verkeer. Dienstvoertuigen en voertuigen die nodig zijn om onderhouds- of herstellingswerken, zijn uitzonderlijk toegelaten. Andere vervoermiddelen kunnen slechts worden toegelaten in samenspraak met de bevoegde diensten.
Artikel 4:
Zonder voorafgaandelijke toelating vanwege de bevoegde diensten mogen er geen feesten of andere georganiseerde manifestaties plaatsvinden.
Artikel 5:
Het is verboden:
- de tuin te betreden buiten de openingsuren zonder toestemming van de bevoegde diensten
- afval achter te laten, behalve in de daartoe voorziene vuilnisbakken
- Geluidsoverlast te veroorzaken
- Honden vrij te laten lopen
- Hondenpoep achter te laten
- Te kamperen
- Vuur aan te steken
- Schade toe te brengen aan gebouwen, bomen en planten
Overtredingen van bovenstaande aard zullen gesanctioneerd worden volgens de bepalingen van het geldende politiereglement.
Toelichting
In het voorjaar 2020 is de gemeente Lennik overgegaan tot aankoop van de woning met grond gelegen te Sint-Martens-Lennik, Schapenstraat 38.
Volgens de notulen van de gemeenteraad van 22 januari 2020 werd het onroerend goed aangekocht “ met als doel de site van de bibliotheek en de gemeentelijke feestzaal te verruimen met parkeergelegenheid dat ook het centrum van Sint-Martens-Lennik ten goede komt om een deel van de parkeerdruk op te nemen. “
Tijdens de gemeenteraad van 19 december 2019 had ik reeds de opmerking gemaakt ‘” of de afbraak van de woning voor de aanleg van een parking en een groene ruimte in deze woonzone stedenbouwkundig toegelaten is. “
Op de gemeenteraad van 22 januari 2020 heb ik mijn standpunt als volgt aangevuld: “ Het onroerend goed is gelegen in ‘ woongebied met landelijk karakter’. Overeenkomstig de wetgeving is deze zone (onder meer) bestemd voor woningbouw in het algemeen. Het is dan ook de vraag of dit perceel exclusief voor parkeergelegenheid mag worden benut. “
Behoudens vergissing werd de afbraak intussen vergund en kon tijdens de voorbije periode worden vastgesteld dat op de grasvlakte vooraan regelmatig wagens staan geparkeerd.
Vragen
Schepenen Johan Limbourg, Yves De Muylder en Heidi Elpers antwoorden:
Het was een mooie opportuniteit om dit aan te kopen. In kader van de problematiek van de veilige schoolzone hebben we dit aangekocht om hier parking van te kunnen maken. We willen hier snel werk van maken omdat er nood is aan parkeergelegenheid.
Welke werkzaamheden is het College van burgemeester en schepenen van plan uit te voeren op deze site ?
Het gebouw zal worden afgebroken en er zal een parking worden gerealiseerd op het vrijgekomen terrein.
Wat is de stand van zaken m.b.t. dit dossier en hoe ziet de termijn van uitvoering er uit ?
We willen dit zo snel als mogelijk uitvoeren en momenteel is de opdracht al gegeven voor de sloop.
Op welk bedrag worden de kosten voor àl de uit te voeren werkzaamheden op deze site geraamd ? Onder wel budgetartikel zijn deze uitgaven terug te vinden?
Ofwel maken we tijdelijke parking ofwel een definitieve parking.
Aanleg tijdelijke parking: raming: +/- € 20.000
Aanleg definitieve parking: raming: +/- € 200.000
Er moet eerst een omgevingsvergunning aangevraagd worden.
De parking is voor de omwonenden en de zelfstandigen. Er is al geruime tijd blauwe zone in de Doelestraat. Er is parkeeroverlast met de schoolsite. Het idee is om een parking te maken met een blauwe zone.
Er is een plan opgemaakt door Guy Lemaire. Dat is een buurtbewoner en kent de buurt. Hij heeft de opmetingen al gedaan om te kijken hoeveel parkeerplaatsen we kunnen krijgen en hoe we kunnen inrichten.
Toelichting
Op schooldagen wordt de Koestraat te S.M.Lennik (tussen het kruispunt met de Doelestraat en het kruispunt met de Schapenstraat) zeer veelvuldig gebruikt door (school)bussen, auto’s, fietsers, voetgangers, buggy’s, bakfietsen, ….om de ingang van de Lagere School en het Sint-Godelieve- Instituut langs de achterkant te bereiken.
De rijbaan (éénrichtingsverkeer voor auto’s en tweerichtingsverkeer voor fietsers) en het voetpad ( in beide richtingen) zijn onvoldoende breed om de verkeersveiligheid van iedere weggebruiker te garanderen. (5 verkeerstromen over een breedte van +- 4m ).
Het is goed dat deze straat reeds het statuut van ‘ fietsstraat ‘ ( in beide richtingen) heeft gekregen. Dit duidt op:
- Maximale snelheid van 30km/u
- Niet inhalen van fietsers door auto’s en andere motorvoertuigen
- Het gebruik van de helft van de rechterzijde van het wegdek door de fietsers in beide richtingen
Langs beide kanten van de Koestraat werd het geëigende verkeersbord (fietspictogram) geplaatst (foto 1).
Doch dit is absoluut onvoldoende !
Dagdagelijks wordt vastgesteld dat auto’s en andere motorvoertuigen de fietsers (soms vrij roekeloos) inhalen en rakelings naast de voetgangers rijden.
Eén van de redenen zou kunnen zijn dat het plaatsen van een verkeersbord onvoldoende is om de aandacht van de bestuurders van de wagens, bussen en andere gemotoriseerd verkeer te vestigen op het statuut van ‘ fietsstraat’.
Hiertoe is het noodzakelijk bijkomende aanduidingen/ verkeersborden/ wegmarkeringen aan te brengen:
- Het verkeersbord met de fietspictogram ( kruispunt Doelestraat/Koestraat ) zou moeten oplichten bij het inrijden van de Koestraat
- Aanbrengen van het fietspictogram op het wegdek (foto 2) bij het begin en het einde van de Koestraat
- Vervolgens een kleur aanbrengen ( rood of geel) op het wegdek
Anderzijds is (zeker) ’s morgens vanaf de herfst tot de lente de zichtbaarheid in deze straat minimaal (overhangende takken, te weinig straatverlichting, geen fluoriserende wegmarkeringen, …) hetgeen eveneens de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Het zou dan ook opportuun zijn over te gaan tot:
- Plaatsen van bijkomende verlichting
- Aanbrengen van fluoriserende weg- en/of straatmarkeringen
- Verven van het wegdek
- Regelmatig snoeien van de bomen/struiken in de beide bermen
- Regelmatig politietoezicht aan het begin van de Koestraat ( kruising met Doelestraat)
- Het schilderen van wegmarkeringen (oversteekplaats voetgangers) aan te brengen in de Doelestraat ter hoogte van de Koestraat ( reeds maanden beslist doch nog niet uitgevoerd)
He is aangewezen voorafgaand een voorstel te laten uitwerken door de dienst Mobiliteit van de gemeente Lennik en dit voor advies over te maken aan de Politie en de onderwijsinrichting SGI.
Beslissing:
Art.1.: de dienst Mobiliteit van de gemeente Lennik werkt, rekening houdende met de bovenvermelde overwegingen , een voorstel uit tot verbetering en aanpassing van de wegsignalisatie in de Koestraat (statuut van fietsstraat ) en maakt dit voor advies over aan de Politiezone Pajottenland, het Sint-Godelieve-Instituut ( lager en middelbaar onderwijs) en het College van burgemeester en schepenen.
Art.2.: De gemeenteraad zal vervolgens beslissen welke bijkomende maatregelen moeten genomen worden om de wegsignalisatie ter hoogte van én in de Koestraat (gedeelte vanaf Doelestraat tot Schapenstraat) aan te passen en te verbeteren.
Toelichting:
Bij brief van 24 augustus 2021 heeft het College van burgemeester en schepenen de buurtbewoners op de hoogte gebracht van een proefproject ( met extra verkeersmaatregelen) op de Schapenstraat tussen de Brusselsestraat en de Processiestraat/ Tombergstraat.
Deze verkeersmaatregelen werden ingevoerd om – volgens het College - zo een nog veiligere schoolomgeving en vlottere circulatie te creëren.
Deze maatregelen houden o.m. in:
- Algemeen parkeerverbod met toelating tot laden en lossen in Zone A
- Algemeen stilstaan- en parkeerverbod met verbod tot laden en lossen in Zone B
- Aanleggen van een nieuwe oversteekplaats voor voetgangers in de Doelestraat ter hoogte van het kruispunt met de Koestraat
- Aanbrengen van een onderbroken witte lijn tussen de Palokenstraat en de Processiestraat.
In dit bericht aan de buurtbewoners staat eveneens het volgende vermeld:
- De bijkomende verkeersmaatregelen werden genomen in samenspraak met de directie SGI
- De bewoners zullen in oktober opnieuw gecontacteerd worden door de dienst mobiliteit met de vraag naar de bevindingen en opmerkingen.
Vooreerst werd de Directie van het SGI niet gecontacteerd n.a.v. het nemen van deze verkeersmaatregelen.
Vervolgens, en vrijwel onmiddellijk, waren er terechte reacties van buurtbewoners die per mail toegestuurd werden naar sommige leden van het College van burgemeester en Schepenen, doch onbeantwoord bleven.
De voornaamste opmerkingen hebben betrekking op zone B waar ‘ parkeren en laden en lossen ‘ niet
wordt toegestaan.
Dit is onwerkbaar aangezien het ‘ verbod tot laden en lossen ‘ eveneens inhoudt dat aangelande eigenaars geen goederen in en uit hun wagen mogen laden, geen stookolie mag geleverd worden, geen tuinwerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd, enz.
Wel werden er intussen door de politiediensten – zelfs op zaterdag – PV’s opgesteld ingevolge het niet
respecteren van de verkeersregels van kracht tijdens de proefperiode.
Persoonlijk heb ik eveneens opmerkingen toegezonden aan de dienst Mobiliteit van de gemeente. Mijn laatste mail dd.13 september 2021 blijft tot op heden onbeantwoord.
Reeds tijdens de Varia op de gemeenteraad van 22 september ben ik omtrent dit punt tussengekomen en voorgesteld:
- Niet tot wachten tot einde oktober/begin november om de proefperiode te evalueren en reeds op het eerstvolgend college van 27 september 2021 de verkeersmaatregelen te herzien
- Het ‘ verbod tot laden en lossen ‘ in alle geval te beperken tot de schooldagen van bv. 7u30 tot 9u in de voormiddag en van bv. 15u tot 16u30 in de namiddag (dus met uitsluiting van de weekends, de schoolvakanties, enz.)
- In afwachting hiervan, de Politiediensten te vragen niet onmiddellijk te verbaliseren, doch zich desgevallend te beperken tot het geven van waarschuwingen en richtlijnen.
Intussen zijn deze maatregelen sinds een tweetal maanden van kracht, werd de proefperiode nog niet geëvalueerd (minstens hebben we hiervan geen kennis) en werden de verkeersmaatregelen nog niet herzien.
Vragen:
Beslissing:
Art.1.: De bijkomende verkeersmaatregelen, op de Schapenstraat ( tussen de Brusselsestraat en de Processiestraat/Tombergstraat, ingevoerd sinds 1 september 2021 worden herzien.
Art.2.: De bijkomende verkeersmaatregelen dienen genomen worden i.f.v. de beoogde doelstelling ( een meer veilige schoolomgeving en vlottere circulatie te creëren) waarbij de maatregelen enkel van kracht mogen zijn op schooldagen ( en dit tijdens bepaalde uren) met uitsluiting van de weekends, de schoolvakantiedagen en de schoolvakantieperiodes.
Art.3.: Vooraleer deze nieuwe maatregelen in te voeren dienen zij voor inspraak ter kennis gebracht te worden van de buurtbewoners en de Directie van het Sint-Godelieve-Instituut en vervolgens voor advies worden overgemaakt aan de Politiezone Pajottenland.
Schepen Yves De Muylder antwoordt:
Hoeveel reacties heeft de dienst Mobiliteit ontvangen sinds 1 september 2021, waarop hadden deze betrekking en werden deze gemotiveerd beantwoord ?
In totaal zijn er 5 tot 6-tal reacties toegekomen. Die zijn zo goed als allemaal beantwoord geweest.
Hoeveel reacties hebben de leden van het college van burgemeester en schepenen reeds ontvangen sinds 1 september 2021, waarop hadden deze betrekking en werden deze gemotiveerd beantwoord?
Ik heb zelf een aantal reacties gekregen. Ik heb deze mensen persoonlijk gezien en ik heb gezegd dat we hun opmerkingen gingen meenemen in de evaluatie. Het gaat voornamelijk over het stationeren bij hun eigendom.
Er is tot op vandaag nog heel wat chaos rond SGI. Ook het innemen van parking van handelaars en dergelijke. Bij de evaluatie zijn er altijd problemen. Ook met de bussen. Ze komen veel te vroeg toe, de bussen hebben een andere opstelling, de bussen worden gedubbeld op de halte. Ze moeten mooi in lijn toekomen en wachten op een andere halte als ze te vroeg zijn.
De fietssuggestiestroken is om de zwakke weggebruiker voorrang te geven zowel binnen al buiten de schooluren. De veiligheid moet op elk moment gegarandeerd worden. We zitten aan alle scholen met een andere schoolafwikkeling. Het is hier vooral ’s avonds een probleem als iedereen moet opgehaald worden. ’s Morgens is er minder een probleem.
Hoeveel Pv’s werden er sinds 1 september 2021 opgesteld uit hoofde van niet-naleving van de bijkomende verkeersmaatregel met vermelding van de respectieve data van opstellen ?
Tot op 1 oktober 2021 werden er 20 Pv’s uitgeschreven in de schoolomgeving.
Uit navraag bij de politie blijkt dat er enkel Pv’s werden opgesteld tijdens weekdagen bij het einde van de schooldag en dit had betrekking op foutgeparkeerde wagens van ouders. Ze hebben meegegeven dat ze geen weten hebben dat mensen beboet zijn in het weekend. We zijn nu 2 maanden verder na de nieuwe verkeersmaatregelen.. We hebben heel wat informatie gebundeld. We zijn maatregelen aan het uitwerken maar ze zijn nog niet gefinaliseerd. Ze worden ook eerst voor advies voorgelegd aan de politie. De proefperiode loopt tot einde november maar momenteel kunnen er nog geen andere verkeersmaatregelen genomen worden. Misschien binnen een paar weken wel maar dat is nu nog niet aan de orde.
Motivering :
“Tevens doe ik een oproep naar alle ambtenaren, zelf ambtenaar zijnde, u bent in dienst van een overheid en u wordt betaald door die overheid en zijn belastingbetalers. Politiekers komen en gaan. Binnen afzienbare tijd kan hier op mijn plaats ook een andere zitten. Maar tracht het algemeen belang na te streven, zelfs indien u in aanvaring komt met die politiek."
Dit waren mijn bijna profetische woorden. Want wat stelde ik ’s ochtends vast ….
1. Dat er tijdens de gemeenteraad na 22 uur een persmededeling werd verzonden door een gemeenteambtenaar (zie bijlage : persbericht zoals verzonden ) ;
2. Met hoofding van de gemeente ;
3. Met een heel tendentieuze bericht. Immers wat wordt er belicht ? Dat de gouverneur onderkent dat er een personeelsprobleem is en dat hij geen maatregelen gaat nemen. Het feit dat ik gelijk kreeg over gans de lijn en dat de wet (van openbare orde) is overtreden op verschillende vlakken wordt zelfs niet vernoemd.
4. Eigenlijk is dit ongezien.
Met openbare middelen, met geld van de burger tracht een partij of een bestuurder van de gemeente, een andere partij / of een fractielid er onderuit te halen.
Men doet dit dan nog tijdens de nacht zodat men verwacht dat betrokkene geen weerwoord kan geven.
Ik verwijt de communicatieverantwoordelijke niet dat ze dit deed, want waarschijnlijk voerde ze een opdracht uit van “hogerhand” en als jonge ambtenaar waarschijnlijk nog niet goed wetende hoe of wat. Ik verwijt ook de algemeen directeur dit niet om dezelfde reden.
Wat ik wel weet is dat er een politieke verantwoordelijkheid is en die ligt maar bij één persoon. Ik meen dan ook dat indien men dergelijke persmededelingen wenst te doen deze zelf opstelt, zelf verspreidt of dit werk laat doen door iemand die niet op de loonrol staat van de gemeente.
Graag had ik het standpunt vernomen van
1. De voorzitter van de gemeenteraad (die eigenlijk de belangen van alle gemeenteraadsleden ongeacht hun strekking moet beschermen) ;
2. De verschillende fractieleiders van deze gemeenteraad.
Voorzitter Koenraad Ameys en burgemeester Irina De Knop antwoorden:
Ik heb de constructieve correspondentie tussen de directeur en u gelezen. In deze correspondentie neemt de directeur haar volle verantwoordelijkheid en is de conclusie zeer duidelijk. Persoonlijk vind ik dat politieke boodschappen door mandatarissen moeten gegeven worden. Het is niet mijn rol om te bepalen hoe de directeur moet werken of hoe politieke mandatarissen moeten functioneren. Daarom geef ik graag het woord aan de burgemeester.
Zoals de voorzitter zegt heeft de algemeen directeur teruggekoppeld en haar bevindingen meegegeven. Het bericht is een samenvatting van het antwoord van de gouverneur. Maar het klopt inderdaad wel dat de quote er ingekomen is op mijn vraag en dat was beter vanuit mijn mailadres uit vertrokken. We gaan erover waken dat persberichten een objectieve weergave zijn van de feiten en er geen persoonlijke, politieke boodschappen worden opgenomen.
We zullen in de toekomst hierover waken en politieke boodschappen zullen vanuit mijn mailadres vertrekken zodat de mensen van de pers weten dat dit mijn standpunt is. Ik hoop dat hiermee de discussie gesloten kan worden.
De andere fractieleiders van de meerderheid sluiten zich aan bij het standpunt. De burgemeester en algemeen directeur nemen hierin hun verantwoordelijkheid en er moet in de toekomst op gelet worden dat het niet meer gebeurt.
Motivering : Agendapunt toegankelijke haltes
Het Masterplan Toegankelijkheid is een actieplan van de Vlaamse regering om de halte- infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk te maken. Het staat in het Vlaams regeerakkoord en past in de nieuwe Vlaamse mobiliteitsvisie van basisbereikbaarheid.
Ook wie een beperking heeft of ouder is en slecht te been, moet zich met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Daar zijn toegankelijke haltes voor nodig, maar ook een doordachte samenwerking met de lokale besturen. Lokale besturen zijn een belangrijke partner om haltes toegankelijk te maken omdat maar liefst 62% van de huidige haltes langs gemeentewegen liggen.
Daarom lanceerde de Vlaamse regering het charter Masterplan ‘Toegankelijke Haltes’. De gemeente engageert zich met de ondertekening van dit charter om de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid uit te voeren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. De Vlaamse overheid ondersteunt hen daarin met een subsidie van
5.000 euro per halte die toegankelijk gemaakt werd en een coachingtraject ‘Masterplan
toegankelijke haltes’ waarbij de gemeente bij de opmaak van een actieplan ondersteuning krijgt van Inter, het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen.
Voorstel:
De gemeente Lennik ondertekent het charter masterplan toegankelijke haltes.
Tijdens de zitting beslist men om niet te stemmen over dit punt maar spreekt men af dat dit verder opgevolgd wordt door het college van burgemeester en schepenen en dat men regelmatig terugkoppelt naar Lien De Slagmeulder hierover.
De voorzitter sluit de zitting op 27/10/2021 om 23:30.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Koenraad Ameys
voorzitter