De voorzitter opent de zitting op 19/06/2024 om 20:00.
Overeenkomstig artikel 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering goedgekeurd.
De goed te keuren notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2024 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/dtz6Wz1wUok.
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 22 mei 2024 worden goedgekeurd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de aangepaste rechtspositieregeling voor het gemeente- en ocmw-personeel goed.
De huidige rechtspositieregeling voor gemeente- en ocmw-personeel, goedgekeurd door de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 22 september 2021, dient aangepast te worden ingevolge gewijzigde hogere wetgeving.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 186;
Regelgeving:
De huidige rechtspositieregeling voor gemeente- en ocmw-personeel, goedgekeurd door de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 22 september 2021, dient aangepast te worden ingevolge gewijzigde hogere wetgeving en meer bepaald ‘Besluit Rechtspositieregeling 2.0 en latere wijzigingen’;
Het ontwerp van gewijzigde rechtspositieregeling voor het gemeente- en ocmw-personeel is voorzien in bijlage bij dit agendapunt, evenals een handig overzicht waarin alle aanpassingen werden opgenomen mét duiding;
Het voorliggend ontwerp van gewijzigde rechtspositieregeling is het resultaat van een inspraakprocedure met de dienst Personeel en Organisatie, het managementteam, de vakorganisaties en het beleid:
De nieuwe voorliggende rechtspositieregeling voor gemeente- en ocmw-personeel vraagt een grondig communicatietraject bij de diverse teams binnen de organisatie, hetgeen voorzien is in de loop van september 2024, als voorbereiding op de inwerkingtreding op 1 oktober 2024;
De financiële impact voor de overschakeling naar het publiek vakantiestelsel, vanaf 1 januari 2025 voor alle contractuele personeelsleden, is voorzien in bijlage bij deze beslissing en zal voorzien worden in het meerjarenplan 2025;
De financiële impact voor de gelijktrekking van het aantal verlofdagen, vanaf 1 januari 2025 voor alle personeelsleden van categorie 3, is voorzien in bijlage bij deze beslissing maar dient niet beschouwd worden als extra uitgave te voorzien in het meerjarenplan;
Artikel 1:
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de gewijzigde versie van de rechtspositieregeling voor het gemeente- en ocmw-personeel zoals voorzien in bijlage bij deze beslissing.
Artikel 2:
De ingangsdatum wordt vastgelegd op 1 oktober 2024, behalve wat betreft de overschakeling naar het publiek vakantiestelsel voor alle contractuele personeelsleden en de gelijktrekking van het aantal verlofdagen voor alle personeelsleden van categorie 3. Deze bepalingen treden in werking vanaf 1 januari 2025.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal overhandigd worden aan de dienst Personeel en Organisatie.
De jaarrekening 2023 is opgemaakt volgens de aangepaste regels van de beleids- & beheerscyclus (BBC 2020) en bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. Het komt de raad voor maatschappelijk welzijn toe om haar deel van de jaarrekening 2023 vast te stellen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing.
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78, 4°;
Regelgeving:
De artikelen 249 en 260 tot en met 262 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
De jaarrekening 2023 werd opgesteld door de financieel directeur en wordt voorgelegd met volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar | -425.259 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar | 1.681.952 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat | 1.288.117 EUR |
Balanstotaal | 51.510.555 EUR |
Overschot/Tekort van het boekjaar | 1.638.312 EUR |
Artikel 1:
De jaarrekening 2023 (deel OCMW), bestaande uit de beleidsnota, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de jaarlijkse rapportage in verband met de opvolging van de actiepunten organisatiebeheersing 2023.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de evaluatie van het kader organisatiebeheersing van het afgelopen jaar.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
bevoegdheidsgrond:
Art. 217 van decreet lokaal bestuur bepaalt dat de organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en
beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch
inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
De rapportage aan de raden geschiedt aan de hand van een Gantt-chart die het toelaat om de planning en de voortgang van de genomen beheersmaatregelen en acties op te volgen;
De planning en de voortgang van de beheersmaatregelen en acties werden op regelmatige basis besproken op het managementteam.
Art. 219 van het decreet lokaal bestuur, dat stelt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de jaarlijkse rapportage in verband met de opvolging van de actiepunten organisatiebeheersing 2023.
De voorzitter sluit de zitting op 19/06/2024 om 20:52.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn