Terug
Gepubliceerd op 26/11/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

ma 24/11/2025 - 17:00

Mobiliteit - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer naar aanleiding van het proefproject 'veilige schoolomgeving' in Sint-Martens-Lennik - verlenging - goedkeuring

Aanwezig: Irina De Knop, burgemeester
Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, schepenen
Anaïs Nies, algemeen directeur
Aanleiding

Verlenging van het proefproject 'veilige schoolomgeving' in Sint-Martens-Lennik met bijhorende tijdelijke verkeersmaatregelen.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:


Bevoegdheidsgrond:

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, laatst gewijzigd bij decreet van 1 februari 2008, meer bepaald artikel 130 bis “het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer (W. 12.1.2006, B.S. 31.1.2007, B.S. 2.2.2007, err.”);
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.


Regelgeving:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Feiten, context en argumentatie

Op 14 juli 2025 verleende het college van burgemeester en schepenen goedkeuring aan het proefproject 'veilige schoolomgeving' met tijdelijke verkeersmaatregelen in de schoolomgeving van het Sint-Godelieve-Instituut en het dorp van Sint-Martens-Lennik.

Op 18 september 2025 was er een evaluatiemoment tussen de verschillende partijen: SGI directies, politie, De Lijn, PajotTours en de gemeente.

De maatregelen werden algemeen als positief ervaren. Het verkeer gaat vlotter, er is meer ruimte voor voetgangers en fietsers, .... Enkele kleine hindernissen werden in de eerste dagen reeds bijgestuurd.

Uit de bewonersenquête is gebleken dat het proefproject algemeen als positief ervaren wordt. Het is algemeen rustiger in de straat en vooral veel veiliger voor de schoolgaande jeugd. De negatieve opmerkingen zijn vooral omdat er niet meer kan geparkeerd worden voor de deur of omdat men 300m moet omrijden.

De handelaars geven wel aan een omzetdaling te ondervinden door het eenrichtingsverkeer. Uit onderzoek van de cijfers beschikbaar uit Telraam blijkt, in vergelijking met 2024, dat er effectief reeds in juli en augustus minder doorgaand verkeer waar te nemen is maar toen was het eenrichtingsverkeer nog niet in voege. Wij wijten de daling in het doorgaand verkeer vooral aan het feit dat de Delhaize in de Doelestraat gesloten is sinds 30 juni 2025.

De dalende trend in doorgaand autoverkeer heeft zich inderdaad verder gezet vanaf september 2025. 

Daarentegen, in de cijfers zien we vanaf september 2025 een stijging van 7% van het aantal fietsers en voetgangers ten opzichte van september 2024.

Om tegemoet te komen aan de vraag van de handelaars willen we het eenrichtingsverkeer op Dorp opheffen vanaf het kruispunt met de Brusselsestraat tot Dorp 19.

Het is wenselijk deze aanpassing in te voeren vanaf 1 december 2025 en het totale proefproject te verlengen tot en met 28 februari 2026.

De tijdelijke verkeersmaatregelen zijn nog steeds duidelijk gesignaleerd.

Financiële impact

De uitgaven voor de aankoop van de nodige signalisatie wordt voorzien via volgende budgetsleutel: 2025/A.3.1.8/0290-00/2250000/GEMEENTE/CBS/IP-3.1

Besluit

Artikel 1:

Het lopende proefproject 'veilige schoolomgeving' met tijdelijke verkeersmaatregelen in Sint-Martens-Lennik wordt verlengd tot en met 28 februari 2026.

 

Artikel 2:

De voetgangersoversteekplaats op de Schapenstraat ter hoogte van huisnummers 39-41 wordt omgevormd tot een gevleugelde voetgangersoversteek. De witte stroken worden verlengd tegen de rijrichting van de dwarsende verkeersstroom in. De stroken worden verlengd met 5 meter waardoor de totale lengte van de stroken 8 meter bedraagt (3 meter normale lengte + 5 meter toegevoegde lengte)

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 76 van de wegcode.

 

Artikel 3:

Het parkeren op de parking gelegen Schapenstraat 38 wordt gewijzigd.

  • De parkeertijd wordt aangepast naar 2 uur parkeren in plaats van 1 uur;
  • De achterste 11 parkeerplaatsen worden vrijgesteld van de blauwe zone; hier is onbeperkt parkeren toegelaten.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersborden ZE9a;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GVIIb (parkeerschijf); 
  • onderbord 'maximum 2 uur, van maandag tem vrijdag van 8 uur tot 16 uur, uitgezonderd bewoners'.

 

Artikel 4:

Op Doelestraat en Dorp wordt eenrichtingsverkeer ingesteld.

  • Het verkeer komende van de Schapenstraat mag de Doelestraat inrijden;
  • Het verkeer komende van Dorp mag de Doelestraat niet inrijden;
  • Het verkeer komende van de N282 (Brusselsestraat) mag Dorp inrijden tot huisnummer 19, vanaf huisnummer 19 is men verplicht rechtsaf te slaan;
  • Het verkeer komende uit de Kerkstraat moet verplicht naar links rijden ri. N282;
  • Het verkeer komende uit de Dorekenstraat moet verplicht naar rechts rijden ri. N282.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersborden C1, F19 en D1;
  • onderborden M18 en M12.


Artikel 5:

De fietsers krijgen voorrang op het kruispunt van de Doelestraat met de Lange Tramweg. Bestuurders op de Doelestraat dienen te stoppen en voorrang te verlenen. Dit wordt aangegeven met een stopstreep en een verkeersbord B5.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersbord B5;
  • onderbord M10;
  • wegmarkering (stopstreep en dubbelrichtingspijl op het fietspad) overeenkomstig art. 76 van de wegcode.

 

Artikel 6:

Op de Schapenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Doelestraat wordt een extra voetgangers- en fietsoversteek aangelegd door middel van wegmarkeringen. Fietsers hebben geen voorrang op dit kruispunt.

Signalisatie:

  • verkeersbord B1;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 76 van de wegcode.


Artikel 7:

Op de Doelestraat, van de Schapenstraat tot de Koestraat langs de kant van de oneven huisnummers, geldt: 

  • parkeren is toegelaten op de rijbaan uitgezonderd op de tijdstippen dat de schoolbussen dienen te stationeren.
Dit wordt gesignaleerd door:
  • verkeersborden E9a;
  • onderborden: uitgezonderd van maandag t.e.m. vrijdag van 7.30u tot 9u, van 11u tot 13u, van 15u tot 17u;
  • onderborden GXa, GXb,
  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 77 van de wegcode.

Op de Doelestraat, van de Koestraat tot de Lange Tramweg langs de kant van de oneven huisnummers, geldt: 

  • parkeren is toegelaten op de rijbaan,
  • de parkeerduur is beperkt in tijd door middel van het gebruik van de parkeerschijf.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9a 
  • onderbord GVIIb (parkeerschijf)
  • onderborden GXa, GXb;
  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 77 van de wegcode.

Op de Doelestraat, van de Schapenstraat tot de Lange Tramweg langs de kant van de oneven huisnummers wordt een voetpad ingericht. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersbord D11


Artikel 8:

Op de Doelestraat langs de kant van de even huisnummers geldt:

  • parkeren is toegelaten op de verhoogde berm;
  • de parkeerduur is beperkt in tijd door middel van het gebruik van de parkeerschijf;
  • een dubbelrichtingsfietspad wordt ingesteld.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersborden E9a; 
  • onderbord GVIIb (parkeerschijf);
  • onderborden GXa, GXb;
  • wegmarkeringen (dubbelrichtingspijl) overeenkomstig art. 72 van de wegcode;
  • verkeersborden D7.

 

Artikel 9:

Een parkeerverbod langs beide zijden van de rijbaan, weergegeven door een gele onderbroken streep op de rand van de rijbaan wordt ingesteld 

  • op de Kerkstraat;
  • op de Koestraat, gedeelte tussen Dorp en Doelestraat.

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • wegmarkeringen overeenkomstig art. 76 van de wegcode.

 

Artikel 10:

Op de Schapenstraat wordt een thermoplastische markering 'schoolzone' aangebracht:

  • ter hoogte van huisnummer 19;
  • ter hoogte van huisnummer 57.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkering (thermoplastische markering) overeenkomstig de wegcode.

 

Artikel 12:

Deze beslissing wordt meegedeeld aan de betrokken partners en inwoners via sociale media.