De provincie besteedt bij de start van de nieuwe legislatuur extra aandacht aan de afspraken die in het verleden werden gemaakt betreffende het (half) kostendekkend karakter van de dossiervergoeding voor de provinciale dienstverlening in het kader van de GAS-werking. Uit een evaluatie blijkt dat het gehanteerde tarief voor GAS-overlast niet meer half kostendekkend is.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 6;
het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikelen 1 §2 en 2 §1;
het besluit van de provincieraad van 16 september 2025 waarbij de tarieven voor de gas werking werden geëvalueerd;
het besluit deputatie van 9 oktober 2025 waarbij de modellen van samenwerkingsovereenkomst werden goedgekeurd;
de besluiten van de gemeenteraad waarbij provinciale ambtenaren werden aangesteld voor de behandeling van de gas-dossiers;
De gemeente doet beroep op provinciaal sanctionerende ambtenaren in het kader van GAS.
De provincieraad besliste in het verleden dat de vergoeding die wordt aangerekend in het kader van de dienstverlening voor GAS-overlast, half kostendekkend moet zijn. Voor GAS-parkeren en GAS-snelheid moet de vergoeding volledig kostendekkend zijn.
Bij de start van de nieuwe legislatuur vroeg de deputatie om extra aandacht te besteden aan de afspraken die in het verleden werden gemaakt betreffende het (half) kostendekkend karakter van de dossiervergoeding voor de provinciale dienstverlening in het kader van de GAS-werking.
Het tarief van GAS-overlast werd in november 2013 vastgelegd op €65 per geregistreerd dossier. Sindsdien werd dit tarief niet meer aangepast. Uit een evaluatie bleek dat de gehanteerde tarieven voor GAS-parkeren en GAS-snelheid kostendekkend zijn. Het gehanteerde tarief voor GAS-overlast bleek echter niet meer half kostendekkend te zijn.
De provincieraad besliste op 16 september 2025 de dossierkost voor GAS-overlast vast te stellen op €83 voor dossiers die geregistreerd worden vanaf 1 januari 2026.
De tarieven van GAS-stilstaan en parkeren en GAS-snelheid blijven onveranderd.
De dossierkost voor GAS-parkeren werd vastgesteld op €30 voor het eerste jaar van aansluiting en op € 15 voor ieder volgend jaar dat de gemeente beroep doet op de provinciale dienstverlening
De dossierkost voor GAS-snelheid werd vastgesteld op €7.
De dossierkost voor alle GAS-dossiers wordt jaarlijks verhoogd met 2,5% conform de verhoging die gehanteerd wordt voor de berekening van de loonkost en dit met ingang van 1 januari 2027.
De provincieraad besliste op 16 september 2025 de dossierkost voor GAS-overlast vast te stellen op €83 voor dossiers die geregistreerd worden vanaf 1 januari 2026. Dat is een stijging van €18.
De dossierkost voor alle GAS-dossiers wordt jaarlijks verhoogd met 2,5% conform de verhoging die gehanteerd wordt voor de berekening van de loonkost en dit met ingang van 1 januari 2027.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst goed voor de afhandeling van de dossiers van GAS-overlast.
Artikel 2:
De gemeente betaalt voor de dossiers GAS-overlast die geregistreerd worden vanaf 1 januari 2026 een vergoeding van 83 euro per geregistreerd dossier, jaarlijks te verhogen met 2.5% met ingang van 1 januari 2027
Deze vergoedingen zullen betaald worden aan de provincie via rekeningnummer BE56 0910 1061 7788 (BIC: GKCCBEBB) met vermelding van de referte van de factuur.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de GAS-cel van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Halle-Vilvoorde.