Terug
Gepubliceerd op 20/06/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 18/06/2025 - 22:00

Lokale economie – Vernieuwd algemeen reglement op de ambulante activiteiten en kermissen op de openbare markt en op het openbaar domein - Goedkeuring

Aanwezig: Erik O, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, schepenen
Yves De Muylder, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristien Van Vaerenbergh, raadslid
Aanleiding

Op 1 april 2024 kondigde VLAIO een vernieuwde wetgeving aan voor ambulante activiteiten en kermissen. Men wenst hiermee de lokale autonomie te verhogen, op nieuwe consumententrends in te spelen, de administratieve lasten te verlagen en meer rechtszekerheid te bieden.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 & 41;

Regelgeving:

  • de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10,
  • het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald de artikelen 23 tot en met 44, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017.
Feiten, context en argumentatie

De organisatie van de ambulante en kermisactiviteiten is sinds 1/7/2014 een Vlaamse bevoegdheid.

De nieuwe Vlaamse regelgeving aangaande de ambulante handel (BS 01/04/2024) biedt heel wat mogelijkheden op het gebied van lokale autonomie, nieuwe consumententrends, de administratieve lasten verlagen en meer rechtszekerheid.

Dit nieuw reglement dient om de ambulante handel en kermissen in Lennik beter af te stemmen op haar wensen en de mogelijkheid voor een referentiedocument in geval van onduidelijkheid of betwisting.

Dit reglement werd gebaseerd op het modelreglement dat ter beschikking wordt gesteld door het ‘Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen’.Een aanpassing van ons reglement was noodzakelijk na de wetswijziging van VLAIO van 1 april 2024. Ook willen we de nadruk leggen op de diversiteit van onze wekelijkse markt. Dit nieuwe reglement stelt ons in staat om de wekelijkse markt nieuw leven in te blazen en de nodige diversiteit te brengen naast het huidige aanbod.

Financiële impact

Geen financiële impact.

Publieke stemming
Aanwezig: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, Anaïs Nies
Voorstanders: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel:

De gemeenteraad keurt volgend “algemeen reglement op de ambulante activiteiten en kermissen op de openbare markt en op het openbaar domein” goed :

 

ALGEMEEN REGLEMENT OP DE AMBULANTE ACTIVITEITEN EN KERMISSEN OP DE OPENBARE MARKT EN OP HET OPENBAAR DOMEIN

 

Hoofdstuk 1: Organisatie van ambulante handel op de openbare markt

 

Artikel 1 Gegevens betreffende de openbare markt

De gemeente richt op haar openbare markt volgende ambulante activiteit in :

 

OMSCHRIJVING : Wekelijkse markt

PLAATS : Markt – Sint-Kwintens-Lennik

DAG : dinsdag

UUR : 08:00u – 13:00u

SPECIALISATIE : Etenswaren, kleding, planten & bloemen

 

De gemeenteraad vertrouwt aan het College van Burgemeester en Schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen. Het College zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.

De marktkramers die over een abonnement beschikken mogen hun standplaats innemen vanaf 6u30 en moeten ten laatste om 8u aanwezig zijn, zo niet worden zij als afwezig beschouwd. De voertuigen waarmee de kramen, tenten en goederen worden aangevoerd, moeten onmiddellijk worden uitgeladen. De laadwagens moeten ten laatste op het aanvangsuur van de markt verwijderd zijn, tenzij deze meegerekend zijn in de standplaats. Zij mogen ten vroegste terug op de markt komen na het einde van de markt.

 

Artikel 2 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen

Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.

Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:

  1. de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;
  2. bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
  3. Een actief ondernemingsnummer in de KBO;
  4. Een NACE-code in de KBO die overeenstemt met de aangeboden producten of diensten.

 

Artikel 3 Abonnementen – losse plaatsen

De standplaatsen op de openbare markt worden enkel toegewezen per abonnement en dit telkens voor de duur van 12 maanden.

Er wordt 1 plaats voorzien als losse plaats.

De standplaats van de houder van het abonnement wordt elke week voor hem gereserveerd.

 

Artikel 4 Toewijzingsregels losse plaats

De toewijzing van losse standplaatsen kan ook gebeuren met voorafgaande inschrijvingen.

Kandidaturen kunnen ingediend worden per mail naar secretariaat@lennik.be.

Alle kandidaturen worden in een openbaar register bijgehouden.

De persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt moet bij de toewijzing van de losse standplaats aanwezig zijn.

Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt het verschuldigde standgeld aan de marktleider tegen ontvangstbewijs, bij aanvang van de markt of tijdens de uren van de markt.

De aanvragen worden volgens de chronologische volgorde van hun indiening toegewezen en, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde plaats en specialisatie. Als twee of meer aanvragen gelijktijdig ingediend worden, wordt de volgorde van toewijzing bij loting bepaald.

 

Artikel 5 Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten

 

5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement

Wanneer een standplaats na het verlopen van het abonnement, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.

Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.

Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijk infobord, via de gemeentelijke website www.lennik.be, de sociale media waarvan de gemeente op dat moment gebruik maakt, het gemeentelijk infoblad en eventueel via publicatie in de lokale of nationale pers.

 

De kandidaturen kunnen tot 30 dagen na de publicatie of bekendmaking ingediend worden :

-          per mail aan economie@lennik.be

-          per post ter attentie van de dienst economie, postdatum geldt als indieningsdatum

-          per aangetekende zending ter attentie van de dienst economie

 

5.2. Register van de kandidaturen

Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register van kandidaturen. Deze kandidaturen worden geklasseerd :

-          eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 5.3.

-          dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie

-          tenslotte volgens datum (overhandiging, indiening bij de post, ontvangst via e-mail)

Overeenkomstig het decreet van 26 maart  2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit register steeds geraadpleegd worden.

 

De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door de kandidaat. Om in het register opgenomen te blijven, dienen de kandidaten hun kandidatuur elke twee jaar te herbevestigen.

 

5.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register 

Bij het vacant komen van een standplaats zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt gecategoriseerd worden in het register van kandidaturen :

 

  1. personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen;
  2. personen die een wijziging van hun standplaats vragen;
  3. de externe kandidaten.

 

De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.

 

Quota

Teneinde enige diversiteit in het aanbod van producten te behouden, zijn voor het totaal aantal standplaatsen per abonnement een maximum quota van toepassing op de hieronder vermelde producten, zijnde:

1. Textielwaren: 3 standplaatsen

2. Voeding: 7 standplaatsen

  1. Groenten en fruit: 1
  2. Vis en schaaldieren: 1
  3. Vlees / charcuterie: 1
  4. Poelier: 1
  5. Zuivelproducten: 1
  6. Brood/banket: 1
  7. Andere: 1

3. Planten en bloemen: 1

4. Diversen(geen voeding): 1

Per standplaats kunnen producten uit slechts één categorie aangeboden worden.

Om de variatie in het aanbod te behouden en te bevorderen en de leefbaarheid van de marktkramers te waarborgen wordt maximum 1 abonnement per onderstaande voedingscategorie toegekend:

-           Brood, banket, koek,…

-           Vleeswaren

-           Poeliers

-           Groenten en/of fruit

-           Zuivelproducten

-           Vis- en visproducten

-           Snoep

-           Chocolade

 

Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven :

  1. voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;
  2. voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.

 

 

5.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement

De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager :

-          bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;

-          of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;

-          of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.

 

5.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement

Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat :

 

-          de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst  de standplaats werd toegekend;

-          in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;

-          het ondernemingsnummer;

-          de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;

-          de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;

-          indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit;

-          de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is (via een retributiereglement);

-          desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.

 

Overeenkomstig  het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.

 

Artikel 6 Periodiciteit van abonnement

De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.

Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 7en 8 van onderhavig marktreglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 9 van onderhavig marktreglement.

 

Een seizoensgebonden activiteit is een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.

De gemeente Lennik voorziet geen aparte abonnementen voor seizoensgebonden activiteiten.

 

Artikel 7 Opschorting abonnement

De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:

-          door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest

-          door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond

 

De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.

De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.

Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats volgens de voorwaarden zoals vermeld in Artikel 4.

Indien de periode van opschorting groter wordt dan 6 maanden wegens aanhoudende ziekte of ongeschiktheid zal in gemeenschappelijk overleg bepaald worden om al dan niet over te gaan tot de afstand van het abonnement.

 

Artikel 8  Afstand van het abonnement

De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement

-          bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 kalenderdagen

-          bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 kalenderdagen

-          indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen.

In dit geval is geen vooropzeg nodig.

 

De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:

-          bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs

-          overhandiging tegen ontvangstbewijs

-          op een duurzame drager (bv. e-mail) tegen ontvangstbewijs

 

Artikel 9 Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente

Het abonnement zal door het college van burgemeester en schepenen geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:

 

-          bij niet of niet tijdige betaling van de standplaatsvergoeding

-          bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen

-          bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 12 van onderhavig gemeentelijk reglement

-          wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement

-          bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider

-          bij het herhaaldelijk innemen van een grotere oppervlakte dan oorspronkelijk bepaald

-          bij het wijzigen van de specialiteit zonder hierover in overleg te gaan met de marktleider

 

De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

 

Artikel 10 Vooropzeg vanuit de gemeente

Wanneer een deel van de markt of alle standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van :

  • 12 maanden: Openbare markt, of een deel van de standplaatsen, wordt definitief opgeheven;
  • 6 maanden: Definitieve verhuis van de openbare markt, of een deel ervan;
  • Geen minimale vooropzeg: absolute noodzakelijkheid

 

De houders van een abonnement krijgen voorrang bij het toekennen van een eventuele vacante standplaats (cf. artikel 5.3).

 

Artikel 11 Inname standplaatsen

De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:

 

  1. de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen, houder van een “machtiging als werkgever”, aan wie een standplaats is toegewezen;
  2. de verantwoordelijke(n) voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen,  houder(s) van een “machtiging als werkgever”;
  3. de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
  4. de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
  5. door de personen die beschikken over een “machtiging als aangestelde A” of een “machtiging als aangestelde B”, die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.;
  6. De personen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de acties bedoeld in artikel 7 van voornoemd BVR van 21 april 2017, kunnen een standplaats innemen, toegewezen aan de verantwoordelijke van de actie. Desgevallend kunnen zij deze innemen buiten de aanwezigheid van deze.

 

De personen opgesomd in 2 tot 5 kunnen de standplaatsen innemen, toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.

 

Artikel 12 Overdracht standplaats

De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

 

  1. indien de overnemer(s) houder(s) zijn van een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever
  2. en de specialisatie van de overlater voortgezet wordt op de overgedragen standplaats.

Een eventuele wijziging van de specialisatie kan aangevraagd worden per aangetekend schrijven bij het college van burgemeester en schepenen.

  1. binnen het eerste jaar kan de standplaats NIET opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen
  2. De onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 2 standplaatsen beschikken (cf. art. 2)

De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.

De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat :

  1. de overnemer beschikt over een machtiging tot uitoefening van ambulante activiteiten om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen.
  2. Als het aantal toegestane standplaatsen per onderneming van de overnemer niet overschreden wordt.

 

Artikel 13 Onderverhuur standwerkers

De standwerkers, die een abonnement voor een standplaats verkregen hebben, kunnen hun tijdelijk gebruiksrecht op deze standplaats onderverhuren aan andere standwerkers voor zover deze voldoen aan alle voorwaarden zoals bepaald in dit reglement.

 

Per abonnementsperiode (12 maanden) worden er 2 periodes van maximaal 4 openvolgende weken van onderverhuring toegestaan.

De vraag tot onderverhuring zal steeds minimum 14 dagen voor het ingaan van de onderverhuring voorgelegd worden aan de marktleider.

 

De prijs van de onderverhuring mag nooit meer bedragen dan de prijs die de standhouder betaalt aan de gemeente Lennik voor dezelfde periode.

 

 

Hoofdstuk 2 : Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markt

Hoofdstuk 2.1. Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden en vooraf bepaald zijn

 

Artikel 14 Toepassingsgebied

Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging  van de gemeente :

 

PLAATS : Arconateplein - Gaasbeek

DAG : elke zaterdag

UUR : 15:00u – 17:00u

SPECIALISATIE : Boerenmarkt

VERANTWOORDELIJKE ORGANISATOR : vzw Boerenmarkt Pajottenland – Gaasbeek

 

PLAATS : Arconateplein - Gaasbeek

DAG : van maart t.e.m. oktober, maandelijks op zondag

UUR : 08:00u – 16:00u

SPECIALISATIE : Rommel- en Antiekmarkt

VERANTWOORDELIJKE ORGANISATOR : vzw ONAV


De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de verantwoordelijke organisatoren.

Voor de Boerenmarkt : www.boerenmarkt-gaasbeek.be

Voor de Rommel- en Antiekmarkt : www.facebook.com/rommelantiekgaasbeek

 

De gemeenteraad vertrouwt aan het College van Burgemeester en Schepenen de bevoegdheid toe om het toepassingsgebied te wijzigen en/of uit te breiden.

 

Artikel 15 Voorafgaande machtiging

 

15.1. Aanvraag machtiging

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 14 om ambulante activiteiten uit te oefenen is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij :

-          voor de boerenmarkt : de VZW BOERENMARKT PAJOTTENLAND - GAASBEEK via de website : www.boerenmarkt-gaasbeek.be.

-          Voor de rommel- en antiekmarkt : www.facebook.com/rommelantiekgaasbeek of 02/532.14.41(kantooruren)


15.2. Beslissing machtiging

De beslissing tot het toekennen van een machtiging is voor :

-          de Boerenmarkt : een bevoegdheid van de VZW BOERENMARKT PAJOTTENLAND – GAASBEEK.

-          de Rommel- en Antiekmarkt : een bevoegdheid van de VZW ONAF

 

Artikel 16 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De toewijzing en de inname van de standplaatsen is voor :

-          de Boerenmarkt : een bevoegdheid van de VZW BOERENMARKT PAJOTTENLAND – GAASBEEK.

-          De Rommel-en Antiekmarkt : een bevoegdheid van de VZW ONAF

 

Artikel 17 Toewijzingsregels losse standplaatsen

De toewijzing en de inname van losse standplaatsen is voor :

-          de Boerenmarkt : een bevoegdheid van de VZW BOERENMARKT PAJOTTENLAND – GAASBEEK.

-          De Rommel-en Antiekmarkt : een bevoegdheid van de VZW ONAF


Artikel 18 Toewijzingsregels per abonnement

De toewijzingsregels per abonnement is voor :

-          de Boerenmarkt : een bevoegdheid van de VZW BOERENMARKT PAJOTTENLAND – GAASBEEK.

-          De Rommel-en Antiekmarkt : een bevoegdheid van de VZW ONAF

 

 

Hoofdstuk 2.2. Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden en niet vooraf bepaald zijn

 

Artikel 19. Toepassingsgebied

Elke organisatie, die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de gemeente.

 

Artikel 20 Voorafgaande machtiging

 

20.1. Aanvraag machtiging

Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 19 moet voldaan zijn  aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente (contactgegevens vermelden).

 

20.2. Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld :

-          Identiteit van de aanvrager

-          de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

-          de plaats

-          de datum en duur van de verkoop

 

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :

-          redenen van openbare orde en veiligheid

-          redenen van volksgezondheid

-          bescherming van de consument

-          wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn

-          de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden

 

De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

 

Artikel 21 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Hoofdstuk 1 artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Hoofdstuk 1 artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

 

Artikel 22 Toewijzingsregels standplaatsen

De toewijzing van de plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.

Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.

 

 

Hoofdstuk 2.3. Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze

 

Artikel 23. Toepassingsgebied

Eenieder die op de openbare weg ambulante activiteiten wenst uit te oefenen, dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.

 

Artikel 24 Voorafgaande machtiging

 

24.1. Aanvraag machtiging

Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in artikel 26, moet voldaan zijn  aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente (contactgegevens vermelden).

 
24.2. Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld :

-          Identiteit van de aanvrager

-          de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

-          de toegestane route

-          de datum en duur van de verkoop (wet art 6 : beperkingen mogen betrekking hebben op de uren van uitoefening van het geheel of van een gedeelte van de activiteit)

 

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :

-          redenen van openbare orde en veiligheid

-          redenen van volksgezondheid

-          bescherming van de consument

-          wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn

-          de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden

 

De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

 

 

Hoofdstuk  3 : Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter

 

Artikel 25 Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter

De producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen (KB Art. 7. § 1.) :

1° ze vinden plaats met één van volgende doelen

-          menslievend doel,

-          sociaal doel,

-          cultureel doel,

-          educatief doel,

-          sportief doel

-          de verdediging en promotie van de natuur,

-          de verdediging en promotie van de dierenwereld,

-          de verdediging en promotie van een ambacht

-          de verdediging en promotie van streekproducten,

-          steun bij een humanitaire catastrofe,

-          steun bij een ramp of belangrijke schade;

2° ze blijven occasioneel;

3° de burgemeester of zijn afgevaardigde heeft vooraf toestemming verleend;

4° als ze de grenzen van de gemeente overschrijdt en geen bijkomende toelating van de gemeente vereist is, dan heeft de organisatie een voorafgaande toelating gevraagd aan de Minister of de personeelsleden aan wie hij deze bevoegdheid heeft gedelegeerd.

De voorwaarde vermeld in het eerste lid, 3°, geldt niet ingeval toepassing wordt gemaakt van het eerste lid, 4°.

Artikel 26 Identificatievereiste

Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in artikel 25, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren.

Op verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke, binnen dertig dagen, het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.

 

Artikel 27 Aanvraag voorafgaande machtiging

De aanvraag van een toestemming is afhankelijk van de situatie, gericht aan de burgemeester(s) of aan zijn afgevaardigde(n) op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

De aanvraag omvat :

-          de verantwoordelijke van de actie,

-          het doel van de actie,

-          de plaats of plaatsen,

-          de periode of periodes van verkoop,

-          de te koop aangeboden producten of diensten en een schatting van de hoeveelheid.

 

De toestemming, is beperkt tot één jaar. Ze is hernieuwbaar. Ze bevat de vermeldingen uit de aanvraag.

 

Artikel 28 Weigering en intrekking machtiging

De toestemming voor een specifiek niet-commercieel doel kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust.

 

Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.

 

De toestemming kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden, tijdens de manifestatie, door de bevoegde overheid als vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften, vermeld in artikel 25 en 26, niet worden nageleefd.

Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van deze artikels niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.

 

De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend :

-          met een aangetekende brief tegen ontvangstbewijs

-          of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

 

 

HOOFDSTUK 4 : Aanvullende bepalingen

 

Artikel 29 Bevoegdheid marktleider

De marktleider, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten die de machtiging en identiteit van de personen, die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen, te controleren.

Hij heeft tevens de bevoegdheid om de afmetingen van de opgestelde kramen te controleren en deze eventueel te laten aanpassen in functie van het marktplan en de oorspronkelijk overeengekomen afmetingen van de standplaats.

 

De marktleider is verder verantwoordelijk voor de toewijzing van de “losse standplaats”.

 

Artikel 30 Verplichte documenten

Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.

Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:

  1. de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;
  2. bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
  3. Een actief ondernemingsnummer in de KBO;
  4. Een NACE-code in de KBO die overeenstemt met de aangeboden producten of diensten.

 

Artikel 31 Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten

Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.

 

Het bord bevat volgende vermeldingen:

 

  1. hetzij de naam, de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening  of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam, de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;
  2. de firmanaam en/of de benaming van de onderneming;
  3. al naargelang het geval, de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de uitbatingszetel; en indien de onderneming niet in België gelegen is, het land en de gemeente waar deze zich bevindt;
  4. het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt, indien het om een buitenlands bedrijf gaat).

 

Artikel 32 Occasioneel karakter

 

32.1. voor particuliere verkopen

De gemeente omschrijft het occasionele karakter als nu en dan voorkomend op onregelmatige basis.

 

32.2. voor verkopen met niet-commercieel karakter

De gemeente omschrijft het occasionele karakter als nu en dan voorkomend op onregelmatige basis.

 

HOOFDSTUK 5: Organisatie van kermissen op de openbare markt

 

Artikel 33 Gegevens betreffende de kermissen

De gemeente richt op haar openbare markt volgende kermissen in :

 

OMSCHRIJVING : Zomerkermis

PLAATS : Markt – Sint-Kwintens-Lennik

PERIODE : eerste zondag na 15 augustus tenzij 15 augustus een zondag is

SPECIALISATIE : kermisattracties & kermisgastronomie

 

OMSCHRIJVING : Winterkermis

Plaats : Markt – Sint-Kwintens-Lennik

PERIODE : zaterdag voor de laatste dinsdag van november

SPECIALISATIE : kermisattracties & kermisgastronomie

 

De gemeenteraad vertrouwt aan het College van Burgemeester en Schepenen de bevoegdheid toe om de kermissen in te delen en wijzigingen op te nemen. Het College zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.

 

Artikel 34 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen

Een standplaats op de kermis kan enkel toegewezen worden aan :

-          de natuurlijke personen die voor eigen rekening een kermis activiteit uitoefenen houders van een “machtiging als werkgever”

-          rechtspersonen die dezelfde activiteit uitoefenen. De standplaatsen worden toegekend door tussenkomst van een persoon verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de vennootschap die houder is van de “machtiging als werkgever”

 

De toewijzing van de standplaats zal gebeuren op basis van de aard van de attractie, de technische specificaties, de aantrekkingskracht en veiligheid van de attractie, de ervaring, de deskundigheid en de ernst van de kandidaat.

 

Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2.

 

De uitbaters dienen tevens te beschikken over een geldige brandverzekering en een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

Voor de attracties met aandrijving, naast een risicoanalyse ook beschikken over het bewijs van periodieke controles, onderhoud en controlefiches na montage.

Voor vestigingen van kermisgastronomie beschikken over de vereiste gezondheidsdocumenten.

 

Artikel 35 Abonnementen

De standplaatsen op de kermis worden enkel toegewezen per abonnement.

 

Artikel 36 Toewijzingsregels losse plaatsen

Behoudens de situatie, zoals beschreven in art.39, worden er geen losse plaatsen voorzien op de kermis.

 

Artikel 37 Toewijzingsregels per abonnement

 

37.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement

Wanneer een standplaats na het verlopen van het abonnement, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 37.2.

Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.

Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijk infobord, via de gemeentelijke website www.lennik.be, de sociale media waarvan de gemeente op dat moment gebruik maakt, het gemeentelijk infoblad en eventueel via publicatie in de lokale of nationale pers.

 

De kandidaturen kunnen tot 30 dagen na de publicatie of bekendmaking ingediend worden :

-          per mail aan economie@lennik.be

-          per post ter attentie van de dienst economie, postdatum geldt als indieningsdatum

-          per aangetekende zending ter attentie van de dienst economie

 

37.2. Register van de kandidaturen

Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register van kandidaturen. Deze kandidaturen worden geklasseerd :

-          eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 37.3.

-          dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie

-          tenslotte volgens datum (overhandiging, indiening bij de post, ontvangst via e-mail)

Overeenkomstig het decreet van 26 maart  2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit register steeds geraadpleegd worden.

 

De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door de kandidaat. Om in het register opgenomen te blijven, dienen de kandidaten hun kandidatuur elke twee jaar te herbevestigen.

 

37.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register

Bij het vacant komen van een standplaats zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt gecategoriseerd worden in het register van kandidaturen :

 

  1. personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen;
  2. personen die een wijziging van hun standplaats vragen;
  3. de externe kandidaten

De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.

 

Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven :

 

  1. voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;
  2. voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.

 

37.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement

De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager :

-          bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;

-          of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;

-          of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.

 

37.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement

Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat :

 

-          de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst  de standplaats werd toegekend;

-          in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;

-          het ondernemingsnummer;

-          het type attractie of kermisgastronomie die zal opgesteld worden;

-          de afmetingen van de attractie of het kraam

-          de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;

-          de prijs van de standplaats berekend volgens het retributiereglement);

-          desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.

 

Overeenkomstig  het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.

 

Artikel 38 Periodiciteit van abonnement

De abonnementen worden toegekend voor de duur van 5 jaar.

Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 39 en 40 van onderhavig marktreglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 41 van onderhavig marktreglement.

 

Artikel 39 Opschorting abonnement

De kermisuitbater kan zijn abonnement opschorten in geval van tijdelijke fysieke ongeschiktheid, overmacht of overlapping van de datums van kermissen.

 

Hij zal de gemeentelijke kermisverantwoordelijke hiervan tijdig op de hoogte brengen en zijn standplaats tijdens de duur van de opschorting ofwel afstaan aan een collega met een attractie of kraam dat past binnen de grenzen van zijn standplaats ofwel afstaan aan de gemeente, die de standplaats kan aanbieden als een tijdelijke ‘losse standplaats’.

 

Artikel 40  Afstand van het abonnement

De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement

-          bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 3 maanden

-          bij stopzetting van de kermisactiviteiten mits een opzegtermijn van tenminste 3 maanden

-          indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen.

In dit geval is geen vooropzeg nodig.

 

De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

 

De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:

-          bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs

-          overhandiging tegen ontvangstbewijs

-          op een duurzame drager (bv. e-mail) tegen ontvangstbewijs

 

Artikel 41 Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente

Het abonnement zal door het college van burgemeester en schepenen geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:

 

-          bij niet of niet tijdige betaling van de standplaatsvergoeding

-          bij afwezigheid gedurende 2 opeenvolgende kermissen zonder de kermisverantwoordelijke vooraf in te lichten

-          bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 44 van onderhavig gemeentelijk reglement

-          wanneer andere attracties of waren aangeboden worden dan diegene vermeld op zijn abonnement

-          bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de gemeentelijke kermisverantwoordelijke

-          bij het herhaaldelijk innemen van een grotere oppervlakte dan oorspronkelijk bepaald

 

De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

 

Artikel 42 Vooropzeg vanuit de gemeente

Wanneer een deel of alle standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 9 maanden. In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.

Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een eventuele vacante standplaats (cf. artikel 37.3).

 

Artikel 43 Inname standplaatsen

De standplaatsen op de kermis kunnen ingenomen worden door:

 

  1. de natuurlijke personen die voor eigen rekening een kermisactiviteit uitoefenen, houder van een “machtiging als werkgever”, aan wie een standplaats is toegewezen;
  2. de verantwoordelijke(n) voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen,  houder(s) van een “machtiging als werkgever”;
  3. de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een kermisactiviteit voor eigen rekening;
  4. de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een kermisactiviteit voor eigen rekening;
  5. door de personen die beschikken over een “machtiging als aangestelde A” of een “machtiging als aangestelde B”, die een kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.;

 

De personen opgesomd in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.

 

Artikel 44 Overdracht standplaats

De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

 

  1. indien de overnemer(s) houder(s) zijn van een machtiging tot het uitoefenen van kermisactiviteiten als werkgever
  2. en de activiteit van de overlater voortgezet wordt op de overgedragen standplaats.

Een eventuele wijziging van de activiteit kan aangevraagd worden per aangetekend schrijven bij het college van burgemeester en schepenen.

  1. binnen het eerste jaar kan de standplaats NIET opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen
  2. De onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 2 standplaatsen beschikken (cf. art. 34)

 

De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.

 

De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat :

  1. de overnemer beschikt over een machtiging tot uitoefening van kermisactiviteiten.
  2. Als het aantal toegestane standplaatsen per onderneming van de overnemer niet overschreden wordt.

 

 Artikel 2 :

Dit reglement treedt in werking bij de bekendmaking ervan.