De voorzitter opent de zitting op 28/02/2024 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 24 januari 2024 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://youtu.be/NnzDgP6g0-Y
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 24 januari 2024 worden goedgekeurd.
Naar aanleiding van de escalerende energieprijzen midden 2022 werd aan de gemeenteraad in oktober 2022 een besparingsplan voorgelegd.
Doel van het plan was om een besparing van 30 % te realiseren op het verbruik van zowel gas als elektriciteit.
De evaluatie van de resultaten werd opgemaakt eind 2023 op basis van de verbruiksgegevens aangeleverd door de VEB.
De besparing behaald voor gas bedraagt 36 %, de besparing voor elektriciteit bedraagt 28 %
De presentatie in bijlage geeft meer details per genomen maatregel en per gebouw.
Jos Pappaert, facility manager, komt een toelichting geven over het punt van energiebesparende maatregelen 2023, resultaten en evaluatie.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond :
Jos Pappaert, facility manager, komt een toelichting geven over het punt van energiebesparende maatregelen 2023, resultaten en evaluatie.
Aanbrengen van voetgangersoversteekplaats op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Frans Baetensstraat en de Gustaaf Breynaertstraat.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Naar aanleiding van de onveilige situatie voor voetgangers die de N285 (Assesteenweg) oversteken ter hoogte van het kruispunt met de Frans Baetensstraat en de Gustaaf Breynaertstraat,werd door het gemeentebestuur de vraag gesteld een oversteekplaats voor voetgangers te voorzien.
De N285 (Assesteenweg) is een gewestweg.
Op vraag van de gemeente heeft het Agentschap Wegen en Verkeer een onderzoek gevoerd naar het aantal oversteekbewegingen.
De tellingen werden uitgevoerd op vrijdag 22 september 2023 in samenwerking met de dienst mobiliteit van de gemeente Lennik.
Op 9 januari 2024 ontving de dienst mobiliteit een email van het Agentschap Wegen en Verkeer met de melding dat bij het aftoetsen van de bekomen resultaten aan de vooropgestelde richtlijnen, gebleken is dat de oversteekbewegingen voldoende hoog zijn om in de aanleg van een voetgangersoversteekplaats aan het bovenvermelde kruispunt te voorzien.
Hiervoor moet een aanvullend reglement vastgesteld worden. Dit reglement heeft betrekking op een gewestweg.
Artikel 1:
Op de N285 (Assesteenweg) ter hoogte van het kruispunt met de Frans Baetensstraat en de Gustaaf Breynaertstraat wordt een voetgangersoversteekplaats aangebracht.
Artikel 2:
De nodige markeringen worden aangebracht door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).
Artikel 3:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het departement MOW.
Attentieverhogende maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 27 november 2023 werd de dienst mobiliteit gecontacteerd door de heer Dirk Deduytsche, wonende Gustaaf Breynaertstraat 59 te Lennik.
In de nacht van zaterdag 26 november 2023 werd zijn wagen, die geparkeerd stond voor zijn woning, aangereden. Dit is op een jaar tijd de tweede keer, gelukkig telkens enkel met beperkte blikschade. In het verleden werd zijn wagen al aangereden met een totaal verlies tot gevolg.
Gezien de vrees voor een nieuw voorval werd de vraag gesteld of er een mogelijkheid was iets te doen om de situatie veiliger te maken.
Op 14 december 2023 was er een plaatsbezoek samen met de bewoner en zijn buren.
Aangezien het plaatsen van betonblokken of het verplaatsen van de asverschuivingen niet mogelijk is werden volgende maatregelen voorgesteld:
Artikel 1:
Het gemeenteraad gaat akkoord met volgende maatregelen
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de technische dienst van de gemeente voor uitvoering.
De functiebeschrijving van de directeur van de academie dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
De functiebeschrijving van de directeur van de academie werd opgemaakt naar het voorbeeld ter beschikking gesteld door OVSG.
Op 27 juni 2023 werd deze voorgelegd aan de vakbonden. Ze gaven geen advies binnen de wettelijke termijn.
/
Enig artkel:
De functiebeschrijving van directeur van de academie wordt goedgekeurd.
Onder de in de ontwerpakte bepaalde voorwaarden dient de aankoop voor gebouw van de Watergroep langsheen N285 Assesteenweg 116 kadastraal gekend sectie A, nummer 0192AP0001 goedgekeurd te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente wenst het onroerend goed gelegen aan Assesteenweg nummer 116, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie A, nummer 0192AP0001, met een oppervlakte van éénentwintig are zevenenveertig centiare (21 a 47 ca) aan te kopen.
De Watergroep legde conventioneel een voorkeursrecht vast voor de gemeente waar het onroerend goed gelegen is. De gemeente Lennik zal hier gebruik van maken.
De gronden worden aangekocht voor de realisatie van een technische loods ter hoogte van de N285 (Assesteenweg) en dus om redenen van openbaar nut.
Er werd op 16 februari 2023 een schattingsverslag opgemaakt voor de betreffende percelen door landmeter-expert Van Eester en de marktwaarde wordt geschat op 1 110 000 euro.
Een ontwerpakte werd opgemaakt voor de aankoop van voornoemde percelen en de aankoop zal gebeuren onder de hierin bepaalde voorwaarden.
Er wordt voorgesteld om mevrouw Irina De Knop, Burgemeester en mevrouw Anaïs Nies te machtigen om de authentieke akte te ondertekenen.
De geraamde kosten betreffende de aankoop worden als bijlage gevoegd.
De uitgaven betreffende de aankoop van dit onroerende goed is voorzien in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2024/A-2.5.2/0119-05/22100000/gemeente/CBS/IP-2.5 en 2024/A-2.1.3/0119-0/61310010/gemeente/CBS/IP-GEEN
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | ||||||
Exploitatie - uitgaven | 11569,27 | ||||||
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Investeringen | Investeringen - ontvangsten | ||||||
Investeringen - uitgaven | 1 110 000 | |
Artikel 1:
Onder de in de ontwerpakte bepaalde voorwaarden kan worden overgegaan tot de aankoop van het onroerend goed, gelegen te Assesteenweg 116 1750 Lennik kadastraal gekend sectie A, nummer 0192AP0001.
Artikel 2:
De aankoopprijs van 1 110 000 euro zal bij aankoop betaald worden tegen kwijting bij het verlijden van de authentieke akte door de notaris. De kosten gekoppeld aan de aankoop worden geraamd op 11 569, 27 euro.
Artikel 3:
Bij niet naleving van de in de ontwerpakte vermelde voorwaarden zal de verkoopovereenkomst van rechtswege ontbonden worden.
Artikel 4:
De aankoop van het onroerend goed gebeurt voor openbaar nut en mits toepassing van het conventioneel vastgelegd voorkeursrecht.
Artikel 5:
De burgemeester en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de authentieke akte namens de gemeente Lennik en alzo de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie uitdrukkelijk te ontslaan van enige ambtshalve inschrijving te nemen, om gelijk welke reden, bij de overschrijving van een uitgifte van deze akte.
Om de gevolgen van COVID in kaart te brengen heeft Aquafin net zoals andere opdrachtgevers (MOW; Fluvius; ..) een regeling uitgewerkt met de aannemers.
Het project Schapenstraat waarin Lennik medeopdrachtgever is voldoet aan de voorwaarden van de regeling.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Om de gevolgen van COVID in kaart te brengen heeft Aquafin net zoals andere opdrachtgevers (MOW; Fluvius; ..) een regeling uitgewerkt met de aannemers.
In bijlage de brief die door Aquafin verstuurd werd naar de aannemers in verband met deze regeling.
Het project Schapenstraat waarin Lennik medeopdrachtgever is voldoet aan de voorwaarden van de regeling.
In de bijlage lot 1 dadingsovereenkomst werd een dading met de gevorderde bedragen door de aannemer BESIX per opdrachtgever meegegeven.
In concretisering van artikel 38/9 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en zoals berekend conform tabel in bijlage 1, betaalt AQUAFIN aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van € 83.190,06 en betaalt Gemeente Lennik aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van
€ 13.563,30.
Er wordt akkoord gevraagd van de gemeenteraad met betrekking tot deze dading.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is op budgetcode 2023/A-3.5.1/0200-00/22400000/GEMEENTE/CBS/IP-3.5.1.1
De financieel directeur verleent gunstig visum.
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | ||||||
Exploitatie - uitgaven | |||||||
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Investeringen | Investeringen - ontvangsten | ||||||
Investeringen - uitgaven | € 13.563,30 | |
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt de dadingsovereenkomst met de gevorderde bedragen door de aannemer BESIX goed waarvan het bedrag voor Gemeente Lennik aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag is van € 13.563,30.
De aanvraag voor het bekomen van een planologisch attest met toepassing van artikel 4.4.24 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en van het besluit van 29 maart 2013 van de Vlaamse regering tot bepaling van de nadere regels inzake het planologische attest en wijzigingen werd op 4 juli 2022 ingediend.
Een planologisch attest vermeldt of een bedrijf kan behouden worden op de plaats waar het gevestigd is, en wat de ontwikkelingsmogelijkheden zijn op het vlak van ruimtelijke ordening. Het vermeldt ook of daarvoor de plannen met de stedenbouwkundige voorschriften gewijzigd zullen worden. Als het attest vermeldt dat de plannen gewijzigd zullen worden, dan moet de overheid die het attest heeft afgegeven daar binnen een jaar na de afgifte van het attest een voorontwerp voor opmaken. Op grond van een planologisch attest dat vermeldt dat de plannen gewijzigd zullen worden, kan een bedrijf onder bepaalde voorwaarden al een omgevingsvergunning krijgen die afwijkt van de bestaande stedenbouwkundige voorschriften. Zo'n vergunning moet binnen het jaar na de afgifte van het attest worden aangevraagd. Een stedenbouwkundig attest is zelf geen vergunning.
Volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheid:
Juridische grond:
Bevoegde overheid
Gemeenteraad Lennik
Gegevens van de aanvrager
Voor- en achternaam: Filip Slosse
Naam bedrijf: Havinet vzw – site Zonnestraal
Straat en nummer: Kroonstraat 44
Postnummer en gemeente: 1750 LENNIK
Gegevens van het goed waarop dit attest betrekking heeft
Adres: Kroonstraat, 1750 Lennik
Kadastrale perceelnummers: 1ste Afdeling, Sectie E, nummers: 435C2, 435D2, 436N, 436T, 437D, 440G, 444K en 444M. De percelen 440G, 444K en 444M zijn geschonken in erfpacht.
Plan-m.e.r.-screening
Beslissing Dienst Mer d.d. 25/05/2023
(…)
-Rekening houdend met het bovenvermelde bevestigd het Team Omgevingseffecten dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.-
Openbaar onderzoek over deze aanvraag
Begindatum: 02/10/2023
Einddatum: 01/11/2023
Ingediende bezwaren: 3
Adviezen
Het College heeft de nodige adviezen ingewonnen van de instanties die daartoe bij Besluit van de Vlaamse Regering (d.d. 11/05/2001) aangewezen zijn.
Hieronder volgen enkel de relevante uittreksels uit de conclusies; de integrale adviezen worden in bijlage gevoegd.
Een gunstig advies te verlenen voor het behoud van het bedrijf op de huidige locatie te Lennik.
Een ongunstig advies te verlenen voor de korte en lange termijnvraag, gelet op de wenselijkheid om de landbouwbestemming binnen het Herbevestigd Agrarisch
Gebied te behouden.
De provincie hanteert in het Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant als fundamenteel principe dat het fysisch systeem als basis beschouwd dient te worden, voor een geïntegreerde benadering van de ruimte. Volgens dit principe past het aanleggen van een parking en belevingspark op vruchtbare gronden binnen HAG niet binnen het provinciaal ruimtelijk beleid. In het beleidsplan wordt ook erkend dat het vrijwaren van de toegang tot landbouwgrond een uitdaging is, zeker als het gaat over stads nabije percelen, zoals hier in Lennik het geval is. Daarenboven dient het verder versnipperen van landbouwgebieden vermeden te worden.
De site moet daarom bij voorkeur (zeker op lange termijn) behouden blijven voor de landbouwfunctie. Er wordt daarom geadviseerd om geen procedure tot opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan op te starten voor deze site. De bestemming als landbouwzone wordt best behouden.
Het bedrijf kan wel behouden blijven en uitbreiden op de plaats waar het gevestigd is zonder bestemmingswijziging, maar het bestendigen van de korte en lange termijn vraag door de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan is niet wenselijk voor deze site.
2. Departement Omgeving (dd. 31/10/2023):
Het Departement Omgeving verleent een ongunstig advies ten aanzien van de aanvraag tot planologisch attest ten behoeve van Havinet vzw – site Zonnestraal te Lennik, gelet op de ligging in het herbevestigd agrarisch gebied (HAG) Landbouwgebied Elingen-Oudenaken.
3. Departement Landbouw en Visserij (dd. 18/10/2023):
Er ligt een voorwaardelijk gunstig advies voor indien er een planningsinitiatief (RUP) komt.
Zowel de aanleg van een natuur- en belevingspark, als de herbestemming van voormalige boerderij hebben geen vergunningsgrond in agrarisch gebied. Bijgevolg kan het Departement Landbouw en Visserij pas instemmen met het planologisch attest op voorwaarde dat een RUP wordt opgemaakt waarbij het agrarisch gebied herbestemd wordt naar gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen.
De te herbestemmen oppervlakte moet bijgevolg conform omzendbrief RO/2010/01 gecompenseerd worden. Deze stelt als algemeen uitgangspunt dat de overheid die een planningsinitiatief neemt om de bestemming van HAG te wijzigen, in de mate van het mogelijke en bij voorkeur binnen hetzelfde planningsinitiatief, de nodige acties moet ondernemen om het planologisch evenwicht te herstellen. Prioriteit gaat daarbij naar acties om zonevreemde landbouw zone-eigen te maken. Afwijken van dat algemeen uitgangspunt kan enkel mits uitdrukkelijke en grondige motivatie door de initiatiefnemer.
4. Agentschap Onroerend Erfgoed (dd.19/09/2023):
Geen advies vereiste
5. Gemeentelijke omgevingsambtenaar (dd. 31/10/2023):
De GOA adviseert de gemeenteraad om een gunstig advies te verlenen voor het behoud van het bedrijf op de huidige locatie.
De voorgestelde ontwikkeling op korte/lange termijn kan voorwaardelijk gunstig geadviseerd worden indien er een HAG compensatie opgesteld zal worden.
6. Gemeentelijke dienst mobiliteit (dd.23/10/2023):
De aantal parkeerplaatsen in het project lijkt niet te kloppen:
Hiervoor werd een verduidelijking toegevoegd aan het dossier door de aanvrager.
Advies van de bevoegde adviescommissie (GECORO Lennik dd. 16 november 2023)
Bespreking bezwaren, adviezen en inhoud dossier:
De GECORO stelt vast dat er drie bezwaren zijn binnengekomen in verband met het planologisch attest voor Zonnestraat vzw. De gecoro kan zich vinden in de gevraagde uitbreiding van de site aangezien het project aansluit bij de bebouwde kom en het concept van een open site zal aan de gemeente en zijn burgers een meerwaarde bieden. De openstelling van de site moet niet permanent zijn voor praktische- en veiligheidsredenen, dit kan op vaste tijdstippen ook voordelen bieden.
Om dit te kunnen verwezenlijken zal de vereiste compensatie van HAG voorzien moeten worden. Dit moet opgelost worden en de gecoro oordeelt dat er geen uitzondering hierop gemaakt kan worden. Maar voor zover we zien, zijn er mogelijkheden in dezelfde straat aan de overkant bijvoorbeeld. Het gaat trouwens over een beperkte oppervlakte. Er ligt in de buurt ook veel woonuitbreidingsgebied of woonreservegebied, met onderliggende agrarische bestemming.
De voorzetting van Zonnestraal vzw op deze locatie steunt de gecoro mits er in het RUP beperkingen worden voorzien, zoals het gabarit, de vorm van de gebouwen die qua materialen en gabarit rekening houdt met de nabijheid van landbouwzone.
De bezwaren hebben we overlopen en als volgt geëvalueerd: Volgende punten zijn gegrond:
Volgende punten zijn niet gegrond:
De adviezen van de adviserende instanties werden als volgt behandeld:
De Gecoro deelt de mening niet van de Provincie Vlaams Brabant dat er best geen RUP wordt opgemaakt voor deze site. Op lange termijn steunt de Gecoro de verdere ontwikkeling van de activiteiten op deze site, omdat ze in de kern ligt. De wisselwerking met de school en de inclusie met het sociaal weefsel, zoals de muziek academie is zeer positief.
De bekommernis van departement omgeving en van Landbouw en visserij i.v.m. HAG en de compensatie is reeds beantwoord (zie hierboven).
De tekst in verband met de parkeerplaatsen wordt indien nodig nog verduidelijkt. De ontharding van bestaande parkeerplaatsen is een positief punt als ze vervangen worden door doorlaatbare en minder verharde parkeerplaatsen.
Conclusie:
De GECORO adviseert daarom voorwaardelijk gunstig ten opzichte van het hele planologisch attest mits de opmaak van een RUP en compensatie voor HAG voorzien wordt.
Motivering Gemeenteraad
Hoofdzakelijk vergund
Art. 4.1.1 7° a) van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat een bedrijf hoofdzakelijk vergund is indien de voor de normale bedrijfsvoering noodzakelijke constructies vergund of vergund geacht zijn, ook wat de functie betreft. Het gebouw is hoofdzakelijk vergund.
Standpunt met betrekking tot het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is
De GOA adviseert de gemeenteraad om een gunstig advies te verlenen voor het behoud van het bedrijf op de huidige locatie.
Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn
De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad om een gunstig planologisch attest af te geven aan Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn om volgende redenen:
Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn
De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad om een gunstig planologisch attest af te geven aan Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn om volgende redenen:
Standpunt met betrekking tot de opmaak of wijziging van de plannen van aanleg of ruimtelijke uitvoeringsplannen
De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad om het planologisch attest Zonnestraal verder uitgewerkt worden in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) zodat de HAG compensatie hierin opgenomen kan worden.
Artikel 1:
De gemeenteraad bevestigt de bestendiging van Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik op de site.
Artikel 2:
De gemeenteraad levert een gunstig planologisch attest af aan Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn om volgende redenen:
Artikel 3:
De gemeenteraad levert een gunstig planologisch attest af aan Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn om volgende redenen:
Artikel 4:
Het planologisch attest zal verder uitgewerkt worden in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). De aanvrager zorgt voor een voorstel tot HAG-compensatie voordat er een omgevingsvergunning ingediend zal worden. De aanvraag tot omgevingsvergunning dient binnen het jaar na afgifte van het attest te gebeuren (artikel 4.4.28 lid 2 VCRO).
Artikel 5:
Dit besluit zal overeenkomstig de vigerende regelgeving onmiddellijk per aangetekende zending worden overgemaakt aan de aanvrager, de gewestelijke omgevingsambtenaar en de adviserende instanties.
Beroepsmogelijkheden voor de bevoegde overheid en de aanvrager:
Het beroep van de deputatie of de leidend ambtenaar van het departement wordt schriftelijk ingesteld binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat de dag na de ontvangst van het afschrift van het planologisch attest. Een afschrift van het beroepschrift wordt bezorgd aan de houder van het planologisch attest en aan de deputatie, respectievelijk het college van burgemeester en schepenen.
De Vlaamse Regering kan de houder van het planologisch attest en de provincieraad, respectievelijk de gemeenteraad, in staat stellen om schriftelijk hun zienswijzen te bezorgen, voor zover dat nodig wordt geacht voor een zorgvuldige feitenvinding.
Als de Vlaamse Regering het beroep verwerpt, wordt de schorsing opgeheven en krijgt het planologische attest, zoals het werd afgegeven door het bevoegde bestuursorgaan, uitwerking. Als de Vlaamse Regering het beroep inwilligt, wordt het planologische attest vernietigd, en moet de provincieraad of de gemeenteraad opnieuw beslissen over de aanvraag tot planologisch attest, rekening houdend met de motieven voor de inwilliging van het beroep.
De Vlaamse Regering verstuurt haar beroepsbeslissing met een beveiligde zending naar de houder van het planologisch attest en naar de deputatie, respectievelijk het college van burgemeester en schepenen. De beroepsbeslissing wordt verstuurd binnen een ordetermijn van zestig dagen, die ingaat op de dag na die waarop het beroep is ingesteld.
Een afschrift van de beroepsbeslissing wordt aan het departement, respectievelijk de deputatie bezorgd.
U kunt de Raad vragen om de beslissing te vernietigen, en eventueel ook om ze in afwachting daarvan te schorsen. Stuur dat verzoekschrift ofwel met de post aangetekend naar de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel, of dien het in volgens de elektronische procedure. Meer informatie vindt u in de rubriek E-procedure op de website van de Raad van State: www.raadvanstate.be. Op hetzelfde ogenblik moet u een kopie sturen aan de overheid die het attest heeft afgeleverd. Het verzoekschrift moet gedateerd en ondertekend zijn door uzelf of door een advocaat. U moet zowel uw gegevens duidelijk vermelden (naam, hoedanigheid, woonplaats of zetel), als die van de verwerende partij (de overheid die het attest heeft afgeleverd). U moet ook vermelden welke beslissing u aanvecht
(het attest), wat de relevante feiten zijn, en op welke gronden u de beslissing aanvecht (rechtsmiddelen). U moet een kopie van het volledige attest als bijlage voegen.
Als u uw verzoekschrift met de post verstuurd, moet u naast het originele verzoekschrift ook steeds drie eensluidend verklaarde afschriften van het verzoekschrift bezorgen, te vermeerderen met een afschrift voor iedere verwerende partij.
Het procedurereglement voor beroepen bij de Raad van State vindt u op www.raadvanstate.be.
Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft als missie om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving, en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid. In dat kader wordt er een nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van kracht. Met het oog op de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen ervan tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier, voorziet dit KVH in de oprichting van een Vlaams Handhavingsplatform (VHP). Dit platform heeft tot doel alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties.
Doel van het platform:
Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten, Haviland en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied. Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers bijvoorbeeld zullen 2/4 hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket. Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur. Voor handhaving van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu) wordt het gebruik van VHP verplicht op 25/03/2024.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het protocol goed te keuren en het addendum voor verwerking van de gegevens door Haviland eveneens goed te keuren.
Volgende bevoegdheden en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheden:
Regelgeving:
Op 08/11/2023 ontving het lokaal bestuur Lennik een mail vanwege het kabinet van Minister Zuhal Demir, waarin vermeld staat dat de aansluiting tot het platform gefaseerd zal gebeuren en enkele verplichtingen met zich meebrengt. Om toegang te krijgen tot het platform dient het lokaal bestuur Lennik het protocol in bijlage aan te vullen en digitaal te ondertekenen. Het protocol, in bijlage gevoegd, dient ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de steden en gemeenten.
De gemeentelijke functionaris voor gegevensbescherming adviseerde op 21/11/2023 een gunstig advies op het voorliggende protocol.
De gemeenteraad wordt dan ook gevraagd akkoord te gaan met het protocol en annex voor Haviland in bijlage.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord met het protocol en addendum ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en het lokale bestuur Lennik.
Artikel 2:
Algemeen directeur en burgemeester handtekenen het protocol digitaal, waarna het overgemaakt wordt aan dhr. Van den Broek, Administrateur-Generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving.
Aanpassing aan het tuinreglement van de dekenij naar aanleiding van het vrijwilligersoverleg op 13 december 2023.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op het vrijwilligersoverleg van 13 december 2023 werd door de buurtbewoners van het Masiusplein de vraag gesteld om de openings- en sluitingstijden van de dekenijtuin in de winter aan te passen, vanwege het vroeger donker worden.
Artikel 1:
Vanaf de start van het winteruur tot het einde van het winteruur is de tuin vrij toegankelijk tussen 10 uur en 20 uur. Vanaf de start van het zomeruur tot het einde van het zomeruur is de tuin vrij toegankelijk tussen 8 uur en 22 uur. De openingstijden kunnen wijzigen voor evenementen.
Artikel 2:
Het park kan gesloten worden om buitengewone redenen en op bevel van de bevoegde diensten.
Artikel 3:
De tuin is in principe afgesloten voor alle verkeer. Dienstvoertuigen en voertuigen die nodig zijn om onderhouds- of herstellingswerken, zijn uitzonderlijk toegelaten. Andere vervoermiddelen kunnen slechts worden toegelaten in samenspraak met de bevoegde diensten.
Artikel 4:
Zonder voorafgaandelijke toelating vanwege de bevoegde diensten mogen er geen feesten of andere georganiseerde manifestaties plaatsvinden.
Artikel 5:
Het is verboden:
- de tuin te betreden buiten de openingsuren zonder toestemming van de bevoegde diensten
- afval achter te laten, behalve in de daartoe voorziene vuilnisbakken
- Geluidsoverlast te veroorzaken
- Honden vrij te laten lopen
- Hondenpoep achter te laten
- Te kamperen
- Vuur aan te steken
- Schade toe te brengen aan gebouwen, bomen en planten
Overtredingen van bovenstaande aard zullen gesanctioneerd worden volgens de bepalingen van het geldende politiereglement.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaand aanvullend agendapunt hebben we op vrijdag 23 februari 2024 ontvangen van raadslid Karel Van Belle.
Aangaande voornoemd dossier kreeg ik van aangelanden van Eizeringen te horen dat ze geen financiële vergoeding krijgen voor delen van hun eigendom die worden ingenomen voor de uitvoering van het project Hunselberg en Tuitenberg.
Voor het project wordt er bij de grondinnames onderscheid gemaakt tussen de visuele rooilijn en de (nieuwe) rooilijn.
Enkel de innames tussen de visuele rooilijn en de (nieuwe) rooilijn worden blijkbaar vergoed.
Dit wil dus zeggen dat verhardingen die destijds al dan niet door de gemeente op privé-eigendommen werden aangebracht om het gemakkelijk verkeer en/of parkeren mogelijk te maken nu, om niet, worden ingelijfd bij het openbaar domein.
Deze innames bepalen dus klaarblijkelijk ook de ligging van de visuele rooilijn.
Aangelanden kregen hiervan slechts kennis tijdens het bezoek van een onderhandelaar (van Aquafin). Geen enkele inlichting werd hierover vooraf verschaft.
Trouwens, wie stelt de ligging van de zogenaamde visuele rooilijn vast? Waar komt die term vandaan?
Mijn inziens moet ook in dit dossier elke vorm van inname van privé-eigendom volledig vergoed worden.
Voorstel
Aangaande het dossier Project Hunselberg en Tuitenberg de aangelanden te vergoeden voor de volledige grondinnames van de privé-eigendommen en hiervoor de nodige schikkingen te treffen.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het aanvullende agendapunt.
De gemeenteraad keurt het voorstel niet goed, omdat het de meerderheid van de stemmen niet haalde.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaand aanvullend agendapunt hebben we op vrijdag 23 februari 2024 ontvangen van raadslid Karel Van Belle.
Ik stel vast dat steeds meer mensen opteren om bij een overlijden de plechtigheid op de begraafplaats te laten doorgaan.
Gebed, lezingen en muziek kunnen er deel van uitmaken.
Best zou dergelijke plechtigheid kunnen plaatsvinden onder een constructie (beschutting) waar op een waardige (en droge) manier afscheid kan genomen worden van de overledene en de familieleden,....
Het zou dan ook uiterst wenselijk zijn om elke begraafplaats (Sint-Kwintens-Lennik, Sint-Martens-Lennik, Eizeringen en Gaasbeek) van een luifel (afscheidsruimte)
te voorzien.
Een afscheidsruimte kan op korte termijn op een budgetvriendelijke wijze opgericht worden. Ze kan ook dienst doen als ontmoetingsruimte.
De realisatie ervan zou een belangrijke dienst zijn die men de aanwezigen op een begraafplaats kan bieden.
Voorstel
De gemeenteraad keurt het voorstel voor het plaatsen van een luifel op elke begraafplaats goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering ervan.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het aanvullende agendapunt.
De gemeenteraad keurt het voorstel niet goed, omdat het de meerderheid van de stemmen niet behaalde.
De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2024 om 21:04.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter