Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

wo 28/02/2024 - 20:00 raadszaal Dekenij
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
Verontschuldigd: An Lovato

De voorzitter opent de zitting op 28/02/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Algemeen

      • Secretariaat - Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 24 januari 2024

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 24 januari 2024 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.

        Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://youtu.be/NnzDgP6g0-Y

         

         


        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel:

        Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 24 januari 2024 worden goedgekeurd.

      • Secretariaat - Toelichting Energiebesparende maatregelen 2023 - resultaten en evaluatie - Kennisname

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        Naar aanleiding van de escalerende energieprijzen midden 2022 werd aan de gemeenteraad in oktober 2022 een besparingsplan voorgelegd.

        Doel van het plan was om een besparing van 30 % te realiseren op het verbruik van zowel gas als elektriciteit.

        De evaluatie van de resultaten werd opgemaakt eind 2023 op basis van de verbruiksgegevens aangeleverd door de VEB.

        De besparing behaald voor gas bedraagt 36 %, de besparing voor elektriciteit bedraagt 28 %

        De presentatie in bijlage geeft meer details per genomen maatregel en per gebouw.

        Jos Pappaert, facility manager, komt een toelichting geven over het punt van energiebesparende maatregelen 2023, resultaten en evaluatie.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond :

        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
        Besluit

        Jos Pappaert, facility manager, komt een toelichting geven over het punt van energiebesparende maatregelen 2023, resultaten en evaluatie.

    • Mobiliteit

      • Mobiliteit - Aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer met betrekking tot de gewestweg Assesteenweg - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        Aanbrengen van voetgangersoversteekplaats op de Assesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Frans Baetensstraat en de Gustaaf Breynaertstraat.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikels 42-43.

        Regelgeving:

        • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van16 maart 1968;
        • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
        • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
        • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
        • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
        • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
        Feiten, context en argumentatie

        Naar aanleiding van de onveilige situatie voor voetgangers die de N285 (Assesteenweg) oversteken ter hoogte van het kruispunt met de Frans Baetensstraat en de Gustaaf Breynaertstraat,werd door het gemeentebestuur de vraag gesteld een oversteekplaats voor voetgangers te voorzien.

        De N285 (Assesteenweg) is een gewestweg.

        Op vraag van de gemeente heeft het Agentschap Wegen en Verkeer een onderzoek gevoerd naar het aantal oversteekbewegingen.

        De tellingen werden uitgevoerd op vrijdag 22 september 2023 in samenwerking met de dienst mobiliteit van de gemeente Lennik.

        Op 9 januari 2024 ontving de dienst mobiliteit een email van het Agentschap Wegen en Verkeer met de melding dat bij het aftoetsen van de bekomen resultaten aan de vooropgestelde richtlijnen, gebleken is dat de oversteekbewegingen voldoende hoog zijn om in de aanleg van een voetgangersoversteekplaats aan het bovenvermelde kruispunt te voorzien.

        Hiervoor moet een aanvullend reglement vastgesteld worden. Dit reglement heeft betrekking op een gewestweg.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        Op de N285 (Assesteenweg) ter hoogte van het kruispunt met de Frans Baetensstraat en de Gustaaf Breynaertstraat wordt een voetgangersoversteekplaats aangebracht.

         

        Artikel 2:

        De nodige markeringen worden aangebracht door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

         

        Artikel 3:

        Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het departement MOW.

      • Mobiliteit - Gustaaf Breynaertstraat - attentieverhogende maatregelen - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        Attentieverhogende maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikels 42-43;

        Regelgeving:

        • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
        • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
        • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens worden bepaald;
        • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
        • omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
        Feiten, context en argumentatie

        Op 27 november 2023 werd de dienst mobiliteit gecontacteerd door de heer Dirk Deduytsche, wonende Gustaaf Breynaertstraat 59 te Lennik.

        In de nacht van zaterdag 26 november 2023 werd zijn wagen, die geparkeerd stond voor zijn woning, aangereden. Dit is op een jaar tijd de tweede keer, gelukkig telkens enkel met beperkte blikschade. In het verleden werd zijn wagen al aangereden met een totaal verlies tot gevolg.
        Gezien de vrees voor een nieuw voorval werd de vraag gesteld of er een mogelijkheid was iets te doen om de situatie veiliger te maken.

        Op 14 december 2023 was er een plaatsbezoek samen met de bewoner en zijn buren.

        Aangezien het plaatsen van betonblokken of het verplaatsen van de asverschuivingen niet mogelijk is werden volgende maatregelen voorgesteld:

        • plaatsen van een reflecterend paaltje thv het parkeervak
        • aanbrengen van extra markeringen in de vorm van parkeervakken (de belijning maakt het visueel duidelijker dat de rijbaan versmalt) + verdrijvingsvlak in de zone waar het paaltjes geplaatst wordt.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        Het gemeenteraad gaat akkoord met volgende maatregelen

        • met het plaatsen van een reflecterend paaltje aan het parkeervak ter hoogte van Gustaaf Breynaertstraat 59;
        • aanbrengen van belijning voor extra parkeervakken en een verdrijvingsvlak in de zone van het reflecterend paaltje.

         

        Artikel 2:

        Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de technische dienst van de gemeente voor uitvoering.

    • Academie voor Muziek, Woord en Dans

      • Academie Peter Benoit - Functiebeschrijving directeur academie - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        De functiebeschrijving van de directeur van de academie dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikel 40 en 41
        • decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs van 27 maart 1991, laatste gewijzigd op 21 december 2023.
        Feiten, context en argumentatie

        De functiebeschrijving van de directeur van de academie werd opgemaakt naar het voorbeeld ter beschikking gesteld door OVSG.

        Op 27 juni 2023 werd deze voorgelegd aan de vakbonden. Ze gaven geen advies binnen de wettelijke termijn.

        Financiële impact

        /

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artkel:

        De functiebeschrijving van directeur van de academie wordt goedgekeurd.

    • Patrimonium

      • Patrimonium - aankoop gebouw van de Watergroep langsheen N285 Assesteenweg 116 kadastraal gekend sectie A, nummer 0192AP0001 - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        Onder de in de ontwerpakte bepaalde voorwaarden dient de aankoop voor gebouw van de Watergroep langsheen N285 Assesteenweg 116 kadastraal gekend sectie A, nummer 0192AP0001 goedgekeurd te worden.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40-41;

        Regelgeving:

        • Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tem 1701;
        • beslissing van de gemeenteraad van 21 juni 2023 betreffende de principiële aankoop van het gebouw.
        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente wenst het onroerend goed gelegen aan Assesteenweg nummer 116, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie A, nummer 0192AP0001, met een oppervlakte van éénentwintig are zevenenveertig centiare (21 a 47 ca) aan te kopen.

        De Watergroep legde conventioneel een voorkeursrecht vast voor de gemeente waar het onroerend goed gelegen is. De gemeente Lennik zal hier gebruik van maken. 

        De gronden worden aangekocht voor de realisatie van een technische loods ter hoogte van de N285 (Assesteenweg) en dus om redenen van openbaar nut.

        Er werd op 16 februari 2023 een schattingsverslag opgemaakt voor de betreffende percelen door landmeter-expert Van Eester en de marktwaarde wordt geschat op 1 110 000 euro. 

        Een ontwerpakte werd opgemaakt voor de aankoop van voornoemde percelen en de aankoop zal gebeuren onder de hierin bepaalde voorwaarden.

        Er wordt voorgesteld om mevrouw Irina De Knop, Burgemeester en mevrouw Anaïs Nies te machtigen om de authentieke akte te ondertekenen.

        De geraamde kosten betreffende de aankoop worden als bijlage gevoegd.

         

        Financiële impact

        De uitgaven betreffende de aankoop van dit onroerende goed is voorzien in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2024/A-2.5.2/0119-05/22100000/gemeente/CBS/IP-2.5 en 2024/A-2.1.3/0119-0/61310010/gemeente/CBS/IP-GEEN

        Onderdeel Extra Input 2023 2024 2025 2026 2027 2028
        Exploitatie Exploitatie - ontvangsten            
        Exploitatie - uitgaven    11569,27        
                       
        Onderdeel Extra Input 2023 2024 2025 2026 2027 2028
        Investeringen Investeringen - ontvangsten            
        Investeringen - uitgaven    1 110 000        

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        Onder de in de ontwerpakte bepaalde voorwaarden kan worden overgegaan tot de aankoop van het onroerend goed, gelegen te Assesteenweg 116 1750 Lennik kadastraal gekend sectie A, nummer 0192AP0001. 

        Artikel 2:

        De aankoopprijs van 1 110 000 euro zal bij aankoop betaald worden tegen kwijting bij het verlijden van de authentieke akte door de notaris. De kosten gekoppeld aan de aankoop worden geraamd op 11 569, 27 euro.

        Artikel 3:

        Bij niet naleving van de in de ontwerpakte vermelde voorwaarden zal de verkoopovereenkomst van rechtswege ontbonden worden.

        Artikel 4:

        De aankoop van het onroerend goed gebeurt voor openbaar nut en mits toepassing van het conventioneel vastgelegd voorkeursrecht.

        Artikel 5:

        De burgemeester en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de authentieke akte namens de gemeente Lennik en alzo de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie uitdrukkelijk te ontslaan van enige ambtshalve inschrijving te nemen, om gelijk welke reden, bij de overschrijving van een uitgifte van deze akte.

    • Openbare werken

      • Openbare Werken - Dadingsovereenkomst Covid claim Besix - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        Om de gevolgen van COVID in kaart te brengen heeft Aquafin net zoals andere opdrachtgevers (MOW; Fluvius; ..) een regeling uitgewerkt met de aannemers. 

        Het project Schapenstraat waarin Lennik medeopdrachtgever is voldoet aan de voorwaarden van de regeling.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40-41;

        Regelgeving: 

        • het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • artikel 38/9 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
        Feiten, context en argumentatie

        Om de gevolgen van COVID in kaart te brengen heeft Aquafin net zoals andere opdrachtgevers (MOW; Fluvius; ..) een regeling uitgewerkt met de aannemers. 

        In bijlage de brief die door Aquafin verstuurd werd naar de aannemers in verband met deze regeling. 

        Het project Schapenstraat waarin Lennik medeopdrachtgever is voldoet aan de voorwaarden van de regeling. 

        In de bijlage lot 1 dadingsovereenkomst werd een dading met de gevorderde bedragen door de aannemer BESIX per opdrachtgever meegegeven. 

        In concretisering van artikel 38/9 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en zoals berekend conform tabel in bijlage 1, betaalt AQUAFIN aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van € 83.190,06 en betaalt Gemeente Lennik  aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van
        € 13.563,30. 

        Er wordt akkoord gevraagd van de gemeenteraad met betrekking tot deze dading.

        Financiële impact

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is op budgetcode 2023/A-3.5.1/0200-00/22400000/GEMEENTE/CBS/IP-3.5.1.1

        De financieel directeur verleent gunstig visum.

        Onderdeel Extra Input 2023 2024 2025 2026 2027 2028
        Exploitatie Exploitatie - ontvangsten            
        Exploitatie - uitgaven            
                       
        Onderdeel Extra Input 2023 2024 2025 2026 2027 2028
        Investeringen Investeringen - ontvangsten            
        Investeringen - uitgaven    â‚¬ 13.563,30        

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Peter Berckmans
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel: 

        De gemeenteraad keurt de dadingsovereenkomst met de gevorderde bedragen door de aannemer BESIX goed waarvan het bedrag voor Gemeente Lennik  aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag is van € 13.563,30.

    • Ruimtelijke ordening (vergunning en planning) en erfgoedbeleid

      • Omgeving - Planologisch attest site Zonnestraal - Positief attest - Goedkeuren

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato, Piet Vanthemsche
        Aanleiding

        De aanvraag voor het bekomen van een planologisch attest met toepassing van artikel 4.4.24 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en van het besluit van 29 maart 2013 van de Vlaamse regering tot bepaling van de nadere regels inzake het planologische attest en wijzigingen werd op 4 juli 2022 ingediend.

         

        Een planologisch attest vermeldt of een bedrijf kan behouden worden op de plaats waar het gevestigd is, en wat de ontwikkelingsmogelijkheden zijn op het vlak van ruimtelijke ordening. Het vermeldt ook of daarvoor de plannen met de stedenbouwkundige voorschriften gewijzigd zullen worden. Als het attest vermeldt dat de plannen gewijzigd zullen worden, dan moet de overheid die het attest heeft afgegeven daar binnen een jaar na de afgifte van het attest een voorontwerp voor opmaken. Op grond van een planologisch attest dat vermeldt dat de plannen gewijzigd zullen worden, kan een bedrijf onder bepaalde voorwaarden al een omgevingsvergunning krijgen die afwijkt van de bestaande stedenbouwkundige voorschriften. Zo'n vergunning moet binnen het jaar na de afgifte van het attest worden aangevraagd. Een stedenbouwkundig attest is zelf geen vergunning.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:

        Bevoegdheid:

        • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017

         

        Juridische grond:

        • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikelen 4.4.24 tot 4.4.29.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest (B.S.29/10/2004).
        • Besluit van de Vlaamse regering van 11 mei 2001 tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen (B.S.17/07/2001).
        • Artikels 9 en 10 van het besluit van 29 maart 2013 van de Vlaamse regering tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest. 
        • Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan goedgekeurd door de deputatie op 23 augustus 2012.
        Feiten, context en argumentatie

        Bevoegde overheid

        Gemeenteraad Lennik

         

        Gegevens van de aanvrager

        Voor- en achternaam: Filip Slosse

        Naam bedrijf: Havinet vzw – site Zonnestraal                                 

        Straat en nummer: Kroonstraat 44

        Postnummer en gemeente: 1750 LENNIK

         

        Gegevens van het goed waarop dit attest betrekking heeft

        Adres: Kroonstraat, 1750 Lennik

        Kadastrale perceelnummers: 1ste Afdeling, Sectie E, nummers: 435C2, 435D2, 436N, 436T, 437D, 440G, 444K en 444M. De percelen 440G, 444K en 444M zijn geschonken in erfpacht.

         

        Plan-m.e.r.-screening

        Beslissing Dienst Mer d.d. 25/05/2023

        (…)

        -Rekening houdend met het bovenvermelde bevestigd het Team Omgevingseffecten dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.-

         

        Openbaar onderzoek over deze aanvraag

        Begindatum: 02/10/2023

        Einddatum: 01/11/2023

        Ingediende bezwaren: 3

         

        Adviezen

        Het College heeft de nodige adviezen ingewonnen van de instanties die daartoe bij Besluit van de Vlaamse Regering (d.d. 11/05/2001) aangewezen zijn.

        Hieronder volgen enkel de relevante uittreksels uit de conclusies; de integrale adviezen worden in bijlage gevoegd.

         

        1. Provincie Vlaams-Brabant – ruimtelijke planning (dd. 17/10/2023):

        Een gunstig advies te verlenen voor het behoud van het bedrijf op de huidige locatie te Lennik.

        Een ongunstig advies te verlenen voor de korte en lange termijnvraag, gelet op de wenselijkheid om de landbouwbestemming binnen het Herbevestigd Agrarisch

        Gebied te behouden.

         

        De provincie hanteert in het Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant als fundamenteel principe dat het fysisch systeem als basis beschouwd dient te worden, voor een geïntegreerde benadering van de ruimte. Volgens dit principe past het aanleggen van een parking en belevingspark op vruchtbare gronden binnen HAG niet binnen het provinciaal ruimtelijk beleid. In het beleidsplan wordt ook erkend dat het vrijwaren van de toegang tot landbouwgrond een uitdaging is, zeker als het gaat over stads nabije percelen, zoals hier in Lennik het geval is. Daarenboven dient het verder versnipperen van landbouwgebieden vermeden te worden.

         

        De site moet daarom bij voorkeur (zeker op lange termijn) behouden blijven voor de landbouwfunctie. Er wordt daarom geadviseerd om geen procedure tot opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan op te starten voor deze site. De bestemming als landbouwzone wordt best behouden.

         

        Het bedrijf kan wel behouden blijven en uitbreiden op de plaats waar het gevestigd is zonder bestemmingswijziging, maar het bestendigen van de korte en lange termijn vraag door de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan is niet wenselijk voor deze site.

         

        2. Departement Omgeving (dd. 31/10/2023):

        Het Departement Omgeving verleent een ongunstig advies ten aanzien van de aanvraag tot planologisch attest ten behoeve van Havinet vzw – site Zonnestraal te Lennik, gelet op de ligging in het herbevestigd agrarisch gebied (HAG) Landbouwgebied Elingen-Oudenaken.

         

        3. Departement Landbouw en Visserij (dd. 18/10/2023):

        Er ligt een voorwaardelijk gunstig advies voor indien er een planningsinitiatief (RUP) komt.

         

        Zowel de aanleg van een natuur- en belevingspark, als de herbestemming van voormalige boerderij hebben geen vergunningsgrond in agrarisch gebied. Bijgevolg kan het Departement Landbouw en Visserij pas instemmen met het planologisch attest op voorwaarde dat een RUP wordt opgemaakt waarbij het agrarisch gebied herbestemd wordt naar gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen.

         

        De te herbestemmen oppervlakte moet bijgevolg conform omzendbrief RO/2010/01 gecompenseerd worden. Deze stelt als algemeen uitgangspunt dat de overheid die een planningsinitiatief neemt om de bestemming van HAG te wijzigen, in de mate van het mogelijke en bij voorkeur binnen hetzelfde planningsinitiatief, de nodige acties moet ondernemen om het planologisch evenwicht te herstellen. Prioriteit gaat daarbij naar acties om zonevreemde landbouw zone-eigen te maken. Afwijken van dat algemeen uitgangspunt kan enkel mits uitdrukkelijke en grondige motivatie door de initiatiefnemer.

         

        4. Agentschap Onroerend Erfgoed (dd.19/09/2023):

        Geen advies vereiste


        5. Gemeentelijke omgevingsambtenaar (dd. 31/10/2023):

        De GOA adviseert de gemeenteraad om een gunstig advies te verlenen voor het behoud van het bedrijf op de huidige locatie.

        De voorgestelde ontwikkeling op korte/lange termijn kan voorwaardelijk gunstig geadviseerd worden indien er een HAG compensatie opgesteld zal worden.


        6. Gemeentelijke dienst mobiliteit (dd.23/10/2023):

        De aantal parkeerplaatsen in het project lijkt niet te kloppen:

        • Plan bestaande toestand: 55 parkeerplaatsen (21 vooraan + 34 achteraan)
        • Plan gewenste toestand: 77 parkeerplaatsen (21 vooraan + 56 achteraan)
        • In de toelichtende nota spreken ze over 76 parkeerplaatsen (60 algemeen + 16 dienstvoertuigen) en schrijven ze dat er tussen de 10 en 20 parkeerplaatsen te weinig zijn.

         Hiervoor werd een verduidelijking toegevoegd aan het dossier door de aanvrager. 

         

        Advies van de bevoegde adviescommissie (GECORO Lennik dd. 16 november 2023)

        Bespreking bezwaren, adviezen en inhoud dossier:

        De GECORO stelt vast dat er drie bezwaren zijn binnengekomen in verband met het planologisch attest voor Zonnestraat vzw. De gecoro kan zich vinden in de gevraagde uitbreiding van de site aangezien het project aansluit bij de bebouwde kom en het concept van een open site zal aan de gemeente en zijn burgers een meerwaarde bieden. De openstelling van de site moet niet permanent zijn voor praktische- en veiligheidsredenen, dit kan op vaste tijdstippen ook voordelen bieden.

        Om dit te kunnen verwezenlijken zal de vereiste compensatie van HAG voorzien moeten worden. Dit moet opgelost worden en de gecoro oordeelt dat er geen uitzondering hierop gemaakt kan worden. Maar voor zover we zien, zijn er mogelijkheden in dezelfde straat aan de overkant bijvoorbeeld. Het gaat trouwens over een beperkte oppervlakte. Er ligt in de buurt ook veel woonuitbreidingsgebied of woonreservegebied, met onderliggende agrarische bestemming.

        De voorzetting van Zonnestraal vzw op deze locatie steunt de gecoro mits er in het RUP beperkingen worden voorzien, zoals het gabarit, de vorm van de gebouwen die qua materialen en gabarit rekening houdt met de nabijheid van landbouwzone.

         

        De bezwaren hebben we overlopen en als volgt geëvalueerd: Volgende punten zijn gegrond:

        • Bezwaar 3 – technische fouten moeten aangepast worden (kadaster aanduidingen en parking niet correct aangeduid op pg.37) 
        • De compensatie is gegrond en neemt de gecoro over als argument 

        Volgende punten zijn niet gegrond:

        • Het bezwaar over de lange oprit is ongegrond 
        • Affiches zijn door de gemeentediensten geplaatst 
        • Eerdere weigeringen voor andere aanvragen zijn niet relevant 
        • Het compenseren met belastinggeld doet niet ter zake 
        • Bomen mogen geplant worden binnen de geldende regels hieromtrent 
        • De losweg vervalt bij samenvoeging van percelen 
        • De weg waarvoor een eigenaar geen toestemming zou geven, is een buren kwestie en ligt niet binnen het RUP gebied 
        • Technische fouten moeten nagekeken en gecorrigeerd worden. 
        • Alle gemeenteraadsleden zijn gebonden door een deontologische code, eventuele belangen vermenging zijn niet aan de orde. 
        • De gemeente heeft de vergunningen van de site nagekeken, en oordeelt dat het hoofdzakelijk vergund is. 
        • De plannen doen geen afbreuk aan het agrarisch karakter van de omgeving, het is een relatief klein stuk aan de rand van de kern. 

         

        De adviezen van de adviserende instanties werden als volgt behandeld:

        De Gecoro deelt de mening niet van de Provincie Vlaams Brabant dat er best geen RUP wordt opgemaakt voor deze site. Op lange termijn steunt de Gecoro de verdere ontwikkeling van de activiteiten op deze site, omdat ze in de kern ligt. De wisselwerking met de school en de inclusie met het sociaal weefsel, zoals de muziek academie is zeer positief.

        De bekommernis van departement omgeving en van Landbouw en visserij i.v.m. HAG en de compensatie is reeds beantwoord (zie hierboven).

        De tekst in verband met de parkeerplaatsen wordt indien nodig nog verduidelijkt. De ontharding van bestaande parkeerplaatsen is een positief punt als ze vervangen worden door doorlaatbare en minder verharde parkeerplaatsen.

          

        Conclusie:

        De GECORO adviseert daarom voorwaardelijk gunstig ten opzichte van het hele planologisch attest mits de opmaak van een RUP en compensatie voor HAG voorzien wordt.

         

        Motivering Gemeenteraad

        Hoofdzakelijk vergund

        Art. 4.1.1 7° a) van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat een bedrijf hoofdzakelijk vergund is indien de voor de normale bedrijfsvoering noodzakelijke constructies vergund of vergund geacht zijn, ook wat de functie betreft. Het gebouw is hoofdzakelijk vergund.

          

        Standpunt met betrekking tot het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is

        De GOA adviseert de gemeenteraad om een gunstig advies te verlenen voor het behoud van het bedrijf op de huidige locatie.

         

        Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn

        De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad om een gunstig planologisch attest af te geven aan Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn om volgende redenen:

        • Het derde deelproject is het aanleggen van een natuur- en belevingspark voor de zorgbehoevenden van de zorgcampus. Dit park biedt ook plaats aan een nieuwe locatie voor de boerderijdieren.
        • Een vierde deelproject is het aanleggen van bijkomende parkeervoorzieningen in relatie tot de toegenomen parkeervraag op de campus.

         

        Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn

        De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad om een gunstig planologisch attest af te geven aan Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn om volgende redenen:

        • Het vijfde deelproject speelt zich af binnen de recent aangekochte boerderij, bestaande uit een koeienstal en een oude schuur. Zonnestraal wil deze gebouwen betrekken in de zorgcampus. De oude schuur zal verbouwd worden tot een opslag- en werkruimte voor de technische dienst, een atelier voor de bewoners en stalling voor de dieren. De koeienstal zal vervangen worden door een nieuwe woonaccommodatie voor personen met een beperking.

         

        Standpunt met betrekking tot de opmaak of wijziging van de plannen van aanleg of ruimtelijke uitvoeringsplannen

        De GECORO en de GOA adviseren aan de gemeenteraad om het planologisch attest Zonnestraal verder uitgewerkt worden in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) zodat de HAG compensatie hierin opgenomen kan worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Filip Rooselaers, Peter Berckmans
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad bevestigt de bestendiging van Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik op de site.

         

        Artikel 2:

        De gemeenteraad levert een gunstig planologisch attest af aan Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn om volgende redenen:

        • Het aanleggen van een natuur- en belevingspark voor de zorgbehoevenden van de zorgcampus dat ook opengesteld zou worden naar de rest van de bevolking is een meerwaarde voor de kern van Sint-Kwintens-Lennik. Dit park sluit ook aan bij de visie opgenomen in het intergemeentelijk Klimaatplan dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 januari 2024. De groene bestemmingen liggen lager dan gemiddeld voor Vlaams-Brabant binnen de gemeenten van het intergemeentelijk klimaatplan, dit project kan bijdragen om dit percentage omhoog te krijgen.
        • In het GRS wordt aangegeven dat de burger in zijn dagelijkse leefomgeving in contact moet komen met de natuur en gestimuleerd moet worden om aan natuur- en landschapsbeleving te doen. Een aanzet hiertoe om voldoende natuurlijke entiteiten door te laten dringen tot diep in de wooncentra kan met dit park gerealiseerd worden en is daarbij verenigbaar met het GRS.
        • In het richtinggevende gedeelte van het GRS (p. 110) zijn 3 grote agrarische gebieden weerhouden om de agrarische structuur te versterken. Het deel van het planologische attest is niet opgenomen in figuur 5 p. 111 van het GRS, de percelen van het planologisch attest zijn hier mee in de kern opgenomen.  
        • Voor deelproject 4 (verplaatsing van de parking) krijgen de bedlegerige bewoners van Zonnestraal, die nu uitkijken op een parking, de kans om een groen zicht te verkrijgen wat kan bijdragen aan hun mentale welzijn. Er moet wel gekozen worden voor waterdoorlatende verharding bij een uitvoering van de parking

         

        Artikel 3:

        De gemeenteraad levert een gunstig planologisch attest af aan Havinet vzw – site Zonnestraal, Kroonstraat 44 te 1750 Lennik, voor wat betreft de gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn om volgende redenen:

        • Voor Zonnestraal werd in 1996 al een BPA goedgekeurd met bestemming voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut. De site moet mee evolueren met de tijd en de noden van nu waarbij bijkomende buitenruimte noodzakelijk is. Veel uitbreidingsmogelijkheden op de bestaande site zijn er niet, enkel het naastgelegen agrarische gebied kan nog mee betrokken worden bij de site Zonnestraal, wat nu ook aangevraagd werd. Een gemeente moet toekomst gericht kijken i.k.v. haar inwoners zodat er steeds voldoende voorzieningsmogelijkheden zijn en dat de kwaliteit van het wonen in de kern zo optimaal mogelijk kan gebeuren. Een voorziening zoals Zonnestraal heeft daarbij ook zijn plaats verkregen in de kern. Er is een positieve interactie tussen de bewoners van Zonnestraal en de inwoners van Sint-Kwintens-Lennik die behouden moet blijven en nog verder uitgewerkt mag worden. De gemeente is geen eiland, ze is via allerlei relaties verbonden met de omgeving en moet ook een maatschappelijke rol opnemen. Daardoor moet er sterk rekening worden gehouden met de bestaande context van een centrum. Zonnestraal is een partner die al tientallen jaren een buur is van velen en die hier ook in gehuisvest moet blijven.
        • In GRS werden de percelen van het planologische attest niet opgenomen in de open ruimte gebieden, deze worden gevormd door de open agrarische bedrijvigheid die landschappelijk een open ruimte karakter vertoont. De grondgebonden agrarische activiteit is één van de essentiële functies van het buitengebied en dient voldoende ontwikkelingskansen te krijgen. De voorliggende aanvraag ligt in de woonkern (p. 67 informatieve gedeelte) waardoor de agrarische activiteit hier geen haalbare functie meer was. Doordat het perceel in de woonkern van Sint-Kwintens-Lennik omringd wordt, past deze ingediende aanvraag in de visie van de gemeente om dit agrarisch gebied later om te vormen met een RUP tot gemeenschapsvoorziening en openbaar nut. De HAG-compensatie dient op dat moment verwezenlijkt te worden in het RUP.

         

        Artikel 4:

        Het planologisch attest zal verder uitgewerkt worden in het kader van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). De aanvrager zorgt voor een voorstel tot HAG-compensatie voordat er een omgevingsvergunning ingediend zal worden. De aanvraag tot omgevingsvergunning dient binnen het jaar na afgifte van het attest te gebeuren (artikel 4.4.28 lid 2 VCRO).

        • Ter verfijning van de bovenlokale keuzes om nieuwe HAG gebieden aan te duiden (2008) kan de gemeente RUP’s opmaken voor de differentiatie van de agrarische gebieden. Ook in kader van dit planologisch attest wordt ervoor gekozen om een RUP op te maken in de toekomst waarin de HAG compensatie van dit planologische attest zal worden opgenomen. Het perceel is een spie, een uitloper op het einde van het HAG-gebied net voor de woonkern. Mits compensatie kan er elders op Lenniks grondgebied een ruil worden voorzien. 
        • De gewenste nederzettingsstructuur voor Sint-Kwintens-Lennik (GRS p. 113) geeft de bestaande lokale en bovenlokale voorzieningen voldoende ontwikkelingsmogelijkheden om op hun huidige locatie te blijven indien zij verweefbaar zijn met hun omgeving. Bestaande bovenlokale voorzieningen kunnen beperkt uitgebouwd worden, voor zover het niet aangewezen is deze in stedelijke gebieden onder te brengen. Dit planologisch attest past perfect binnen de visie van het GRS om de voorziening Zonnestraal beperkt te laten uitbreiden naast zijn bestaande locatie. De visie van het GRS is hiermee in lijn alsook de bijkomende acties die de leefbaarheid en draagkracht van de kernen positief versterken (p. 120 GRS). Het toevoegen van een natuur- en belevingspark kan passen in de actie beschreven in het GRS. 
           

        Artikel 5:

        Dit besluit zal overeenkomstig de vigerende regelgeving onmiddellijk per aangetekende zending worden overgemaakt aan de aanvrager, de gewestelijke omgevingsambtenaar en de adviserende instanties.

         

         

        Beroepsmogelijkheden voor de bevoegde overheid en de aanvrager:

        • Schorsend administratief beroep van de deputatie of de leidend ambtenaar van het departement

        Het beroep van de deputatie of de leidend ambtenaar van het departement wordt schriftelijk ingesteld binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat de dag na de ontvangst van het afschrift van het planologisch attest. Een afschrift van het beroepschrift wordt bezorgd aan de houder van het planologisch attest en aan de deputatie, respectievelijk het college van burgemeester en schepenen.


        De Vlaamse Regering kan de houder van het planologisch attest en de provincieraad, respectievelijk de gemeenteraad, in staat stellen om schriftelijk hun zienswijzen te bezorgen, voor zover dat nodig wordt geacht voor een zorgvuldige feitenvinding.


        Als de Vlaamse Regering het beroep verwerpt, wordt de schorsing opgeheven en krijgt het planologische attest, zoals het werd afgegeven door het bevoegde bestuursorgaan, uitwerking. Als de Vlaamse Regering het beroep inwilligt, wordt het planologische attest vernietigd, en moet de provincieraad of de gemeenteraad opnieuw beslissen over de aanvraag tot planologisch attest, rekening houdend met de motieven voor de inwilliging van het beroep.


        De Vlaamse Regering verstuurt haar beroepsbeslissing met een beveiligde zending naar de houder van het planologisch attest en naar de deputatie, respectievelijk het college van burgemeester en schepenen. De beroepsbeslissing wordt verstuurd binnen een ordetermijn van zestig dagen, die ingaat op de dag na die waarop het beroep is ingesteld.


        Een afschrift van de beroepsbeslissing wordt aan het departement, respectievelijk de deputatie bezorgd.

        • Beroep van de aanvrager
          Als u het als aanvrager van het attest niet eens bent met de beslissing over uw aanvraag, dan kunt u binnen 60 dagen na de ontvangst van het attest beroep aantekenen bij de Raad van State.

        U kunt de Raad vragen om de beslissing te vernietigen, en eventueel ook om ze in afwachting daarvan te schorsen. Stuur dat verzoekschrift ofwel met de post aangetekend naar de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel, of dien het in volgens de elektronische procedure. Meer informatie vindt u in de rubriek E-procedure op de website van de Raad van State: www.raadvanstate.be. Op hetzelfde ogenblik moet u een kopie sturen aan de overheid die het attest heeft afgeleverd. Het verzoekschrift moet gedateerd en ondertekend zijn door uzelf of door een advocaat. U moet zowel uw gegevens duidelijk vermelden (naam, hoedanigheid, woonplaats of zetel), als die van de verwerende partij (de overheid die het attest heeft afgeleverd). U moet ook vermelden welke beslissing u aanvecht
        (het attest), wat de relevante feiten zijn, en op welke gronden u de beslissing aanvecht (rechtsmiddelen). U moet een kopie van het volledige attest als bijlage voegen.

        Als u uw verzoekschrift met de post verstuurd, moet u naast het originele verzoekschrift ook steeds drie eensluidend verklaarde afschriften van het verzoekschrift bezorgen, te vermeerderen met een afschrift voor iedere verwerende partij.


        Het procedurereglement voor beroepen bij de Raad van State vindt u op www.raadvanstate.be.

      • Omgeving - Protocol gebruik Vlaams Handhavingsplatform (VHP) - Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft als missie om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving, en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid. In dat kader wordt er een nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van kracht. Met het oog op de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen ervan tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier, voorziet dit KVH in de oprichting van een Vlaams Handhavingsplatform (VHP). Dit platform heeft tot doel alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties.

         

        Doel van het platform:

        Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten, Haviland en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied. Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers bijvoorbeeld zullen 2/4 hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket. Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur. Voor handhaving van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu) wordt het gebruik van VHP verplicht op 25/03/2024.

         

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het protocol goed te keuren en het addendum voor verwerking van de gegevens door Haviland eveneens goed te keuren.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheden en regelgeving zijn van toepassing:

        Bevoegdheden:

        • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 

        Regelgeving:

        • Kaderdecreet Vlaamse Handhaving 
        • Decreet betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning 
        • Decreet betreffende de omgevingsvergunning 
        • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
        Feiten, context en argumentatie

        Op 08/11/2023 ontving het lokaal bestuur Lennik een mail vanwege het kabinet van Minister Zuhal Demir, waarin vermeld staat dat de aansluiting tot het platform gefaseerd zal gebeuren en enkele verplichtingen met zich meebrengt. Om toegang te krijgen tot het platform dient het lokaal bestuur Lennik het protocol in bijlage aan te vullen en digitaal te ondertekenen. Het protocol, in bijlage gevoegd, dient ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de steden en gemeenten.

         

        De gemeentelijke functionaris voor gegevensbescherming adviseerde op 21/11/2023 een gunstig advies op het voorliggende protocol.

         

        De gemeenteraad wordt dan ook gevraagd akkoord te gaan met het protocol en annex voor Haviland in bijlage.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad gaat akkoord met het protocol en addendum ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en het lokale bestuur Lennik.

         

        Artikel 2:

        Algemeen directeur en burgemeester handtekenen het protocol digitaal, waarna het overgemaakt wordt aan dhr. Van den Broek, Administrateur-Generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving.

    • Integrale veiligheid

      • Integrale veiligheid - tuinreglement dekenij - goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        Aanpassing aan het tuinreglement van de dekenij naar aanleiding van het vrijwilligersoverleg op 13 december 2023.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 & 41;

        Regelgeving:

        • het Algemeen Politiereglement Politiezone Pajottenland goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 april 2020;
        • het tuinreglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 oktober 2021;
        Feiten, context en argumentatie

        Op het vrijwilligersoverleg van 13 december 2023 werd door de buurtbewoners van het Masiusplein de vraag gesteld om de openings- en sluitingstijden van de dekenijtuin in de winter aan te passen, vanwege het vroeger donker worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        Vanaf de start van het winteruur tot het einde van het winteruur is de tuin vrij toegankelijk tussen 10 uur en 20 uur. Vanaf de start van het zomeruur tot het einde van het zomeruur is de tuin vrij toegankelijk tussen 8 uur en 22 uur. De openingstijden kunnen wijzigen voor evenementen. 

        Artikel 2:

        Het park kan gesloten worden om buitengewone redenen en op bevel van de bevoegde diensten.

        Artikel 3:

        De tuin is in principe afgesloten voor alle verkeer. Dienstvoertuigen en voertuigen die nodig zijn om onderhouds- of herstellingswerken, zijn uitzonderlijk toegelaten. Andere vervoermiddelen kunnen slechts worden toegelaten in samenspraak met de bevoegde diensten.

        Artikel 4:

        Zonder voorafgaandelijke toelating vanwege de bevoegde diensten mogen er geen feesten of andere georganiseerde manifestaties plaatsvinden.

        Artikel 5:

        Het is verboden:

        - de tuin te betreden buiten de openingsuren zonder toestemming van de bevoegde diensten

        - afval achter te laten, behalve in de daartoe voorziene vuilnisbakken

        - Geluidsoverlast te veroorzaken

        - Honden vrij te laten lopen

        - Hondenpoep achter te laten

        - Te kamperen

        - Vuur aan te steken

        - Schade toe te brengen aan gebouwen, bomen en planten

        Overtredingen van bovenstaande aard zullen gesanctioneerd worden volgens de bepalingen van het geldende politiereglement.

    • Addendum

      • Aanvullend punt - Raadslid Karel Van Belle stelt een vraag en doet een voorstel ivm grondinnames voor het project Hunselberg en Tuitenberg (Lombeeksestraat, Hunselstraat, Hunselberg, Tuitenbergstraat, Nellekenstraat, Eizeringenstraat (deel), Puttekensveldweg)

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.

        Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;

        - Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;

        Feiten, context en argumentatie

        Onderstaand aanvullend agendapunt hebben we op vrijdag 23 februari 2024 ontvangen van raadslid Karel Van Belle.

        Aangaande voornoemd dossier kreeg ik van aangelanden van Eizeringen te horen dat ze geen financiële vergoeding krijgen voor delen van hun eigendom die worden ingenomen voor de uitvoering van het project Hunselberg en Tuitenberg.
         
        Voor het project wordt er bij de grondinnames onderscheid gemaakt tussen de visuele rooilijn en de (nieuwe) rooilijn.
        Enkel de innames tussen de visuele rooilijn en de (nieuwe) rooilijn worden blijkbaar vergoed.

        Dit wil dus zeggen dat verhardingen die destijds al dan niet door de gemeente op privé-eigendommen werden aangebracht om het gemakkelijk verkeer en/of parkeren mogelijk te maken nu, om niet, worden ingelijfd bij het openbaar domein.
        Deze innames  bepalen dus klaarblijkelijk ook de ligging van de visuele rooilijn.

        Aangelanden kregen hiervan slechts kennis tijdens het bezoek van een onderhandelaar (van Aquafin). Geen enkele inlichting werd hierover vooraf verschaft.
        Trouwens, wie stelt de ligging van de zogenaamde visuele rooilijn vast? Waar komt die term vandaan?
        Mijn inziens moet ook in dit dossier elke vorm van inname van privé-eigendom volledig vergoed worden.
            

        Voorstel
        Aangaande het dossier Project Hunselberg en Tuitenberg de aangelanden te  vergoeden voor de volledige grondinnames van de privé-eigendommen en hiervoor de nodige schikkingen te treffen.

        Financiële impact

        Niet van toepassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Peter Berckmans
        Tegenstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 11 stemmen tegen
        Besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad neemt kennis van het aanvullende agendapunt.
        De gemeenteraad keurt het voorstel niet goed, omdat het de meerderheid van de stemmen niet haalde.

      • Aanvullend punt - Raadslid Karel Van Belle doet een voorstel ivm het plaatsen van luifels (afscheidsruimten) op de begraafplaatsen

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: An Lovato
        Aanleiding

        Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.

        Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;

        - Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;

        Feiten, context en argumentatie

        Onderstaand aanvullend agendapunt hebben we op vrijdag 23 februari 2024 ontvangen van raadslid Karel Van Belle.

        Ik stel vast dat steeds meer mensen opteren om bij een overlijden de plechtigheid op de  begraafplaats te laten doorgaan.
        Gebed, lezingen en muziek kunnen er deel van uitmaken.
        Best zou dergelijke plechtigheid kunnen plaatsvinden onder een constructie (beschutting) waar op een waardige (en droge) manier afscheid kan genomen worden van de overledene en de familieleden,....
        Het zou dan ook uiterst wenselijk zijn om elke begraafplaats (Sint-Kwintens-Lennik, Sint-Martens-Lennik, Eizeringen en Gaasbeek) van een luifel (afscheidsruimte)
        te voorzien.
        Een afscheidsruimte kan op korte termijn op een  budgetvriendelijke wijze opgericht worden. Ze kan ook dienst doen als ontmoetingsruimte.
        De realisatie ervan zou een belangrijke dienst zijn die men de aanwezigen op een begraafplaats kan bieden.

        Voorstel
        De gemeenteraad keurt het voorstel voor het plaatsen van een luifel op elke begraafplaats goed.
        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering ervan.

        Financiële impact

        Niet van toepassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Viviane Tielemans
        Tegenstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Filip Rooselaers, Peter Berckmans
        Resultaat: Met 4 stemmen voor, 11 stemmen tegen, 5 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad neemt kennis van het aanvullende agendapunt.
        De gemeenteraad keurt het voorstel niet goed, omdat het de meerderheid van de stemmen niet behaalde.

De voorzitter sluit de zitting op 28/02/2024 om 21:04.

Namens Gemeenteraad,

Anaïs Nies
algemeen directeur

Karen De Waele
voorzitter