De voorzitter opent de zitting op 27/11/2024 om 20:00.
De gemeenteraad werd opgeschort van 21u44 tot 21u54 om de RvMW te openen.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 23 oktober 2024 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://youtu.be/8X3GDHhVDYw
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 23 oktober 2024 worden goedgekeurd.
Arcadis komt een toelichting geven over het punt van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Eizeringen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond :
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Enig artikel
Arcadis komt een toelichting geven over het punt van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Eizeringen.
Arcadis geeft een toelichting bij dit agendapunt.
Dit ruimtelijk uitvoeringsplan wordt opgemaakt ter uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Lennik, definitief goedgekeurd door de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant. Het RUP bepaalt de ontwikkelingsmogelijkheden van de bebouwing en bijhorende open ruimte in het centrum van Eizeringen.
Volgende bevoegdheden en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheden:
Regelgeving:
Het ontwerp RUP Eizeringen handelt over:
De startnota van het RUP Eizeringen werd op 24 oktober 2022 door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd.
De start van de eerste publieke raadpleging met de startnota ging door van 1 november 2022 tot en met 31 december 2022. De procesnota van het RUP wordt aangevuld met de resultaten van de eerste publieke raadpleging en adviesronde. Op basis hiervan werd de startnota van het RUP grondig aangepast en vervangen door de scopingsnota.
De scopingsnota van het RUP Eizeringen werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van 9 oktober 2023.
Het ontwerp RUP Eizeringen werd onderworpen aan een plenaire vergadering op 20 november 2023.
Het ontwerp RUP Eizeringen werd onderworpen aan een onderzoek tot milieueffectrapportage. Op 8 april 2024 besliste de dienst MER (Vlaamse Overheid, departement Omgeving) dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.
De gemeenteraad keurde de voorlopige vaststelling van het ontwerp RUP Eizeringen goed op april 2024.
De start van de tweede publieke raadplegingen van het voorontwerp RUP Eizeringen ging door van 16 mei 2024 tot en met 15 juli 2024 met een infomarkt op 6 juni 2024.
De publicatie die verscheen in het Belgisch Staatsblad (dd. 13 mei 2024) en in het gemeentelijke infomagazine.
Volgende adviezen en bewaren werden uitgebracht in kader van het openbaar onderzoek:
De Gecoro behandelt alle opmerkingen, bezwaren en adviezen op 5 september 2024 en brengt een voorwaardelijk gunstig advies uit. Het advies van de Gecoro wordt toegevoegd als bijlage bij het gemeenteraadsbesluit. De opmerkingen gemaakt door de Gecoro en de adviesinstanties werden verwerkt in de finale versie van het RUP.
Het RUP Eizeringen, bestaande uit een procesnota, toelichtingsnota, scopingsnota, stedenbouwkundige voorschriften en een verordenend grafisch plan en kan aldus voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist om het RUP Eizeringen, bestaande uit een procesnota, toelichtingsnota, scopingsnota, stedenbouwkundige voorschriften en een verordenend grafisch plan, die als verplichte bijlagen bij dit besluit zijn gevoegd, definitief vast te stellen.
Artikel 2:
Het definitief RUP Eizeringen over te maken aan de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant, het departement Omgeving en de Vlaamse regering.
Artikel 3:
De gemeenteraad beslist om opdracht te geven aan de dienst omgeving om de bekendmaking van het definitief goedgekeurde RUP Eizeringen te publiceren in het Belgische Staatsblad nadat de mogelijke schorsingstermijnen verlopen zijn.
Artikel 257 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stipuleert dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Dit laatste is hier het geval. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het meerjarenplan voor de planningsperiode 2020 t.e.m. 2025 van het lokaal bestuur Lennik maakt opnieuw voorwerp uit van een aanpassing. Deze aanpassing volgt uit diverse budgetbesprekingen met de gemeentelijke diensten, de budgetbesprekingen in het managementteam van 22 oktober 2024 en de budgetbesprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente vast, bestaande uit de wijziging van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting en de motivering van de wijzigingen.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 257 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stipuleert dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Dit laatste is hier het geval. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het meerjarenplan voor de planningsperiode 2020 t.e.m. 2025 van het lokaal bestuur Lennik maakt opnieuw voorwerp uit van een aanpassing. Deze aanpassing volgt uit diverse budgetbesprekingen met de gemeentelijke diensten, de budgetbesprekingen in het managementteam van 22 oktober 2024 en de budgetbesprekingen in het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies aan verenigingen, andere overheden, vzw's. Deze subsidies kunnen exploitatietoelagen zijn of investeringstoelagen. Nominatieve subsidies zijn niet onderworpen aan een gemeentelijk subsidiereglement.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeenteraad van 27 november 2024 stelde de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (gemeente) vast en keurde de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (OCMW) goed.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de bijgevoegde lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2025 goed te keuren.
Enig artikel:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2025.
Het Decreet lokaal bestuur (22 december 2017, B.S. 15 februari 2018) kent principieel de bevoegdheid tot het vaststellen van de voorwaarden van de opdracht en het vaststellen van de plaatsingsprocedure toe aan de gemeenteraad (art. 41, §2, 10°), met evenwel de toewijzing van die bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen indien:
Er is een afzonderlijk besluit vereist omtrent die bevoegdheidsdelegatie.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 27 november 2024 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (gemeente) vast en keurde ze de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (OCMW) goed.
Enig artikel:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de lijst met overheidsopdrachten die nominatief aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
Op 14 oktober 2024 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik het budget 2025 m.b.t. de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus en Sint-Ursula.
Op 15 oktober 2024 ontving de gemeente Lennik van de gemeente Dilbeek het budget 2025 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Gertrudis Pede.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het budget 2025 van de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus, Sint-Ursula en Sint-Gertrudis Pede werd aan de gemeente Lennik overgemaakt op 14 en 15 oktober 2024.
Het budget 2025 is onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’. Op 5 september 2024 werd een gunstig advies verleend aan de budgetten van de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus en Sint-Ursula, en op 16 september 2024 werd een gunstig advies verleend aan het budget van de kerkfabriek Sint-Gertrudis Pede. Op 22 oktober 2024 nam de gemeenteraad van Dilbeek kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis Pede dat in het goedgekeurde meerjarenplan past.
De gemeentelijke bijdrage in het budget 2025 valt binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
De toegestane werkings- en investeringssubsidies voor de kerkfabrieken zijn voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget op budgetcodes:
Werkingssubsidies
Investeringssubsidies
Onderdeel | Extra Input | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | |||||
Exploitatie - uitgaven | 214 205,66€ | |||||
Onderdeel | Extra Input | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Investeringen | Investeringen - ontvangsten | |||||
Investeringen - uitgaven | 90 880,64€ |
Artikel 1:
De raad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus, Sint-Ursula en Sint-Gertrudis Pede:
Exploitatie-toelage |
Budget 2025 |
OLV Gaasbeek |
24 733,37 |
Sint-Kwintinus |
50 299,80 |
Sint-Martinus |
114 892,50 |
Sint-Ursula |
20 305,19 |
Sint-Gertrudis Pede |
3 974,80 |
|
|
Investerings-toelage |
Budget 2025 |
OLV Gaasbeek |
30 134,32 |
Sint-Kwintinus |
40 746,32 |
Sint-Martinus |
0,00 |
Sint-Ursula |
0,00 |
Sint-Gertrudis Pede | 20 000,00 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan.
Op 14 oktober 2024 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de budgetwijziging 2024 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Kwintinus Lennik.
Indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging 2024 binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dan neemt de gemeenteraad akte van de budgetwijziging 2024 binnen de vijftig dagen na ontvangst van het centraal kerkbestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Een budgetwijziging is onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’. Op 5 september 2024 werd positief advies verleend m.b.t. de budgetwijziging 2024 van kerkfabriek Sint-Kwintinus Lennik.
De budgetwijziging betreft de overdacht van voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2024 naar het budget 2025.
Artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 stelt dat de gemeenteraad gewoon akte neemt van de budgetwijziging indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
De toegestane werkings- en investeringssubsidies voor de kerkfabriek Sint-Kwintinus zijn voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget op budgetcodes: kerkfabriek Sint-Kwintinus: 2024/GBB-FIN/0790-00/64940010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (werkingssubsidies) en 2024/GBB-FIN/0790-00/66400010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (investeringssubsidies)
Onderdeel | Extra Input | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | |||||
Exploitatie - uitgaven | 57 991,62€ | |||||
Onderdeel | Extra Input | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Investeringen | Investeringen - ontvangsten | |||||
Investeringen - uitgaven | 23 173,98€ | |
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2024:
Exploitatie-toelage |
Budget 2024 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Kwintinus Lennik |
€ 57 991,62 |
€ 0,00 |
€ 57 991,62 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2024 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Kwintinus Lennik |
€ 63 617,27 |
€ -40 443,29 |
€ 23 173,98 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Kwintinus Lennik en het erkend representatief orgaan.
Een formele wijziging van het meerjarenplan van de eredienstbesturen is noodzakelijk indien:
Het meerjarenplan speelt een cruciale rol in de verhouding tussen het bestuur van de eredienst en het gemeentebestuur dat tegemoetkomt in de eventuele tekorten van het bestuur van de eredienst. De meerjarenplannen en de wijzigingen zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Onroerend Erfgoed kende op 31 maart 2022 een voorlopig premiebedrag toe van 131.854,37 euro voor restauratiefase 6 Interieur.
Op 21 februari 2024 werd de definitieve premie van het Vlaamse Gewest vastgesteld op 145.039,81 euro.
In het ministerieel besluit van 31 maart 2022 waarmee de voorlopige premie werd toegekend wordt het aandeel van de betrokken overheden vermeld: de Vlaamse Overheid 80% en de gemeente 10%.
Voor de gemeente Lennik betekent dit dat de "koppelsubsidie" verhoogt van 16.481,80 euro o.b.v. het voorlopige premiebedrag van 131.854,37 euro naar 18.129,98 euro o.b.v. de definitieve premie van 145.039,81 euro.
De toegestane werkings- en investeringssubsidies voor de kerkfabriek Sint-Martinus zijn voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget op budgetcodes: GBB-FIN/0790-00/64940030/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (werkingssubsidies) en GBB-FIN/0790-00/66400030/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (investeringssubsidies).
De meerjarenplanwijziging 2020-2025, opgemaakt in 2024, wijzigt de exploitatie- en investeringstoelage als volgt:
Exploitatie-toelage Sint-Martinus | MJPA4 | wijziging | MJPA5 |
2020 | 95.114,61 € | 0 € | 95.114,61 € |
2021 | 111.080,15 € | 0 € | 111.080,15 € |
2022 | 105.668,36 € | 0 € | 105.668,36 € |
2023 | 127.200,97 € | 0 € | 127.200,97 € |
2024 | 119.251,37 € | 0 € | 119.251,37 € |
2025 | 119.872,41 € | 0 € | 119.872,41 € |
Investeringstoelage Sint-Martinus | MJPA4 | wijziging | MJPA5 |
2020 | 12.100,00 € | 0 € | 12.100,00 € |
2021 | 9.284,79 € | 0 € | 9.284,79 € |
2022 |
0 € |
0 € |
0 € |
2023 |
16.481,80 € |
-16.481,80 € |
0 € |
2024 | 0 € | +18.129,98 € | 18.129,98 € |
2025 | 0 € | 0 € | 0 € |
In 2023 werd wel reeds bij wijze van voorschot een deel van de investeringssubsidie van 18.129,98€ betaald, nl. een bedrag van 8.345,98€ voor G/AK1/2023/1301 (erelonen restauratiedossier). Deze betaling moet dus in mindering gebracht worden op de ingeschreven subsidie.
Artikel 1:
De Gemeenteraad keurt de bij dit besluit gevoegde meerjarenplanwijziging 2020-2025 dienstjaar 2024 van het eredienstbestuur van Sint-Martinus Lennik goed.
Op 14 oktober 2024 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de budgetwijziging 2024 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Martinus Lennik.
Indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging 2024 binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dan neemt de gemeenteraad akte van de budgetwijziging 2024 binnen de vijftig dagen na ontvangst van het centraal kerkbestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Een budgetwijziging is onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’. Op 5 september 2024 werd positief advies verleend m.b.t. de budgetwijziging 2024 van kerkfabriek Sint-Martinus Lennik.
De budgetwijziging betreft de aanpassing van het budget 2024 aan de meerjarenplanwijziging van 11 juni 2024, door de gemeente Lennik ontvangen op 14 oktober 2024 en ter goedkeuring voorgelegd op de gemeenteraad van 27 november 2024. De investeringstoelage wordt verhoogd n.a.v. de vaststelling van het definitief bedrag van de restauratiepremie van het Vlaams Gewest op 145.039,81 euro (t.o.v. 131.854,37 euro) voor de restauratie fase 6. Gemeente Lennik is gehouden tot het betalen van een koppelsubsidie van 10%, waardoor de totale investeringssubsidie ten laste van de gemeente Lennik verhoogt naar 18.129,98 euro (van 16.481,80 euro).
Artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 stelt dat de gemeenteraad gewoon akte neemt van de budgetwijziging indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
De toegestane werkings- en investeringssubsidies voor de kerkfabriek Sint-Martinus zijn voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget op budgetcodes: 2024/GBB-FIN/0790-00/64940030/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (werkingssubsidies) en 2025/GBB-FIN/0790-00/66400030/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (investeringssubsidies).
In 2023 werd wel reeds bij wijze van voorschot een deel van de investeringssubsidie van 18.129,98€ betaald, nl. een bedrag van 8.345,98€ voor G/AK1/2023/1301 (erelonen restauratiedossier). Deze betaling moet dus in mindering gebracht worden op de ingeschreven subsidie, wat resulteert in een in te schrijven bedrag van 9.748,00€ voor 2024.
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | ||||||
Exploitatie - uitgaven | € 117 973,80 | ||||||
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Investeringen | Investeringen - ontvangsten | ||||||
Investeringen - uitgaven | € 8 345,98 | € 9 784,00 |
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2024:
Exploitatie-toelage |
Budget 2024 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Martinus Lennik |
€ 117 973,80 |
€ 0 |
€ 117 973,80 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2024 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Martinus Lennik |
€ 0,00 |
€ +18 129,98 |
€ 18 129,98 |
In 2023 werd wel reeds bij wijze van voorschot een deel van de investeringssubsidie van 18.129,98€ betaald, nl. een bedrag van 8.345,98€ voor G/AK1/2023/1301 (erelonen restauratiedossier). Deze betaling moet dus in mindering gebracht worden op de ingeschreven subsidie.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Martinus Lennik en het erkend representatief orgaan.
Inrichten van een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers met verkeerslichten ter hoogte van het hoppinpunt Tramstatie op de Ninoofsesteenweg N8 en uitbreiding van de snelheidsbeperking 50 km/u.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op de Ninoofsesteenweg (N8) ter hoogte van de bushalte Sint-Kwintens-Lennik Eizeringen Kruispunt wordt in beide rijrichtingen het perron verhoogd. De halte richting Ninove wordt bovendien ingericht als Hoppinpunt. Naast het toegankelijker maken van het perron, zijn er nog verschillende fiets(parkeer)voorzieningen voorzien zoals fietsbeugels, een overdekte fietsenstalling en op langere termijn deelfietsen.
Er wordt een nieuwe oversteekplaats met verkeerslichten aangelegd ter hoogte van de bushaltes. Zo wordt het voor busgebruikers en fietsers veiliger om de drukke gewestweg over te steken. De snelheidsbeperking van 50 km/u wordt uitgebreid zodat de oversteekplaats binnen de zone valt.
Artikel 1:
Op de Ninoofsesteenweg (N8):
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 2:
Op de Ninoofsesteenweg (N8):
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 3:
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Artikel 4:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen.
Aanvullend reglement voor het inrichten van parkeerplaatsen voor mindervaliden op parking Schepenbank.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Bij de herinrichting van parking Schepenbank werden twee parkeerplaatsen voor mindervaliden voorzien ter hoogte van de ingang van het gebouw.
De parkeerplaatsen voldoen aan de opgelegde afmetingen maar zijn niet voorzien van de nodige signalisatie waardoor deze parkeerplaatsen niet optimaal gebruikt worden.
Artikel 1:
Op parking Schepenbank, gelegen achter het Vredegerecht p/a Alfred Algoetstraat 31 te Lennik, geldt
parkeren is toegelaten; op twee parkeerplaatsen wordt het parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door mindervaliden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen.
Vereiste wijziging GAS5-reglement - uitbreiding buitenlandse overtreders en wijziging wegverkeerswet.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Buitenlandse overtreders
Haviland heeft ingezet op de uitbreiding van haar dienstverlening GAS 5 tot overtredingen begaan door buitenlandse overtreders.
Cevi legt de laatste hand aan de implementatie van de informatiebrieven en bevestigde dat deze vanaf maandag 3 juni operationeel zouden zijn.
Gelet op het feit dat het toepassingsgebied in de GAS 5 reglementen ratione personae werd beperkt tot de overtredingen begaan door houders van een Belgische kentekenplaat, dient er een wijziging in het politiereglementen te worden opgenomen. Van zodra deze aanpassing wordt goedgekeurd, kan worden overgaan tot de effectieve handhaving van de GAS 5 overtredingen begaan door buitenlandse overtreders.
Wijziging wegverkeerswet
Verder werd onlangs art. 29quater van de wegverkeerswet aangepast. Hierdoor is er een lichte wijziging in het regelgevende kader met betrekking tot GAS 5. De wijziging heeft betrekking op de toepassing van GAS 5 bij rechtspersonen.
Oorspronkelijke bepaling: ‘de snelheidsovertredingen worden begaan door meerderjarige natuurlijke personen of door rechtspersonen’.
Nieuw artikel: ‘de snelheidsovertreding wordt begaan door meerderjarige natuurlijke personen, vermoed of aangeduid overeenkomstig artikel 67bis en 67ter’.
Bijlage
In bijlage is het modeldocument van Haviland terug te vinden alsook het aangepast politiereglement.
Op 31 december 2024 organiseert KLJ een oudejaarsfuif en er dienen hiervoor bijkomende maatregelen genomen te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
KLJ Sint-Martens-Lennik organiseert jaarlijks met oudejaarsavond een fuif. Net als vorig jaar zal de fuif georganiseerd worden op de terreinen van KFC Lennik.
Er komt een tent met een maximum capaciteit van 1.800 bezoekers.
Tijdens deze avond is er heel wat volk op de baan richting de fuif. Mensen uit Lennik maar ook uit de omliggende gemeenten.
Om alles is goede banen te leiden en de openbare orde te kunnen garanderen werden er een aantal bijkomende politionele maatregelen genomen.
Artikel 1:
Op 01-01-2025 zijn de organisatoren van fuiven verplicht hun inrichting te sluiten en te ontruimen om 06u00. Het verkoop van dranken zal worden stopgezet om 05u00.
Artikel 2:
Het is verboden vanaf dinsdag 31-12-2024 18u00 tot en met woensdag 01-01-2025 08u00 over te gaan tot verkoop, het gebruik en het bezit van spuitbussen, vuurwerk en andere voorwerpen of stoffen die schade kunnen veroorzaken, op het grondgebied van Lennik en op het openbaar vervoer.
Artikel 3:
Van dinsdag 31-12-2024 18u00 tot en met woensdag 01-01-2025 08u00 is het verboden sterke drank (meer dan 22% alcohol) bij zich te hebben en te verkopen op de openbare weg. De verkoop vanuit uitstalramen van cafés en in de nachtwinkels is eveneens verboden.
Artikel 4:
De lokale en federale politie (en de controleurs van De Lijn in en rond de halteplaatsen en op de bussen van De Lijn) zullen toezicht houden op deze politieverordening en kunnen gebeurlijk overgaan tot inbeslagname van de verboden zaken en sterke dranken.
Artikel 5:
Deze politieverordening geldt van dinsdag 31-12-2024 18u00 tot en met woensdag 01-01-2025 08u00.
Artikel 6:
Overtreding van de bepalingen van deze politieverordening kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.
Artikel 7:
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Gouverneur van de Provincie, aan de griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg, aan de griffie van de politierechtbank en aan de sanctionerende ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant.
Artikel 8:
De gemeenteraad keurt bovenstaande politieverordening aangaande de eindejaarsfuif 2024-2025 in Lennik goed.
Wie verdient de titel "Ereburger van Lennik"?
Godelieve Eeckhout (de moeder Cultuur van Lennik) droeg deze titel in 2013. Na een pauze van meer dan 10 jaar waarin de titel "Ereburger van Lennik" voor het laatst werd toegekend, is het tijd om oude tradities terug op te nemen.
Via een oproep via onze kanalen (Lennik aan Zet, sociale media en website) werd een oproep gelanceerd naar de Lennikenaar waarbij die zijn/haar 'ereburger' naar voren kon schuiven'. Hierbij werd meegegeven dat je als Ereburger een belichaming dient te zijn van lokaal bestuur Lennik, erom bekend moet staat Lennik op een positieve manier bekend te maken in zowel het binnen- als buitenland en aanwezig bent op alle belangrijke activiteiten in Lennik. Daarnaast dient een Ereburger er niet vies van te zijn ook zelf activiteiten op poten te zetten.
Volgende bevoegheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Wie kan in aanmerking komen voor het ereburgerschap?
Elk natuurlijk persoon die op het ogenblik van de toekenning, inwoner is of was van Lennik en cumulatief aan volgende criteria voldoet:
Het volledige reglement toekenning ereburgerschap is na te lezen op: https://www.lennik.be/reglementen-vrije-tijd-en-onderwijs
Hoe kon de Lennikenaar een Ereburger naar voren schuiven?
Elke inwoner van Lennik kon een kandidatuur indienen in om het even welke vorm.
Belangrijk hierbij was dat:
Welke kandidaten werden naar voren geschoven en waren volledig?
Advies adviesraden en advies-schrijfgroepen bleven uit
Op 30 mei 2024 werd aan onze verschillende adviesraden (GECORO – jeugdraad) en advies-schrijfgroepen Omgeving en Vrije Tijd een aanvraag tot advies doorgestuurd. Hiervoor had iedereen conform de statuten tijd tot uiterlijk 30 juli 2024. Er werden geen adviezen ingediend.
GECORO
Gecoro besprak dit en gaf in een open debat elk deelnemend lid de kans om zijn mening over het ereburgerschap mee te delen. Marc Mahieu gaf mee dat de voorstelling van kandidaat Mieke De Mot niet voldoende was t.o.v. de andere twee kandidaten. Hij heeft haar kandidatuur verder toegelicht aan de gecoro.
De secretaris geeft door aan de communicatiedienst dat niet alle ingediende documenten voor Mieke De Mot gedeeld werden met de adviesraden of op Lennik aan Zet.
Alle documenten die tijdig in ons bezit waren, werden gedeeld. Ruim na de deadline van 20 mei 2024, werd er op 17 juni door Jo Massaer bijkomende info doorgestuurd ter ondersteuning van de kandidatuur van Mieke De Mot. Gezien de deadline ruimschoots verstreken was, lieten we hem weten dat wij het niet zouden doorsturen, maar hij vrij was hierover zelf mensen aan te spreken.
Besluitvorming gecoro:
De gecoro heeft twijfels over het verlenen van een advies over het ereburgerschap. Hoewel de gecoro normaal gesproken advies geeft over ruimtelijke ordening binnen de gemeente, valt het ereburgerschap niet binnen haar bevoegdheid.
Er heeft een stemming plaatsgevonden, waarbij de meerderheid van de leden zich onthielden van het uitbrengen van advies. Een kleine minderheid was echter bereid om een advies op te stellen.
Conclusie: De gecoro brengt geen advies uit over het ereburgerschap.
Advies-schrijfgroep Omgeving
Deze advies-schrijfgroep kwam 2x samen op dinsdag 25 juni,(5 leden aanwezig) en dinsdag 2 juli, maar diende uiteindelijk geen advies in.
Feedback leden:
Marijke Wauters - 31 juli:
“De deadline voor het indienen van het advies was 30/07 - deze kans heeft de ASG dus gemist spijts de 2 vergaderingen en input / tijd van meerdere leden.”
Dominique Coucke – 31 juli:
“De twee adviesschrijfgroepen zijn 2 maal bijeen gekomen voor het opmaken van een advies.
Door drukke agenda’s en vakantie, is het advies nog niet klaar en zal later overgemaakt worden. Daar de toekenning van de eretitel pas zal gebeuren in oktober, hoop ik op enige souplesse.”
Vanuit de gemeente kwam het antwoord dat er niet kon afgeweken worden van de indieningstermijn.
Marijke Wauters - 02 oktober:
Advies noodzakelijk
Gezien er geen adviezen ingediend werden, vragen we de gemeenteraad te stemmen wie de nieuwe ereburger wordt.
In gesloten zitting en bij geheime stemming:
8 stemmen voor Mieke De Mot
6 stemmen voor Anne Teresa De Keersmaeker
5 stemmen voor Emiel Roger Walravens
1 onthouding
Enig artikel:
Na stemming wordt aangeduid Mevrouw Mieke De Mot als nieuwe ereburger van Lennik. De ereburger wordt uitgenodigd op de eerste zitting van het kalenderjaar 2025.
Volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het voeren van een beleid rond informatieveiligheid is een verplichting voor lokale besturen.
Jaarlijks wordt er gerapporteerd aan de raad over het informatieveiligheidsbeleid van gemeente en OCMW Lennik aan de raad.
We willen dat de raad kennis neemt van het jaarverslag van 2023 waarbij een overzicht gegeven wordt van de uitgevoerde acties in 2023.
Een informatieveiligheidsbeleid wordt opgemaakt op basis van een SWOT-analyse en hierin worden verbeterpunten geformuleerd. Het bepaalt de basismaatregelen inzake informatieveiligheid. Via dit beleid wordt er gestreefd naar een gezond evenwicht tussen een aantal preventieve maatregelen om incidenten te voorkomen en correctieve maatregelen om de negatieve gevolgen van incidenten te beperken.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.
Het informatieveiligheidsbeleid wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.
Het informatieveiligheidsplan 2024, dat ter kennisname wordt voorgelegd aan de raad, geeft een overzicht van de acties die in de loop van 2024 opgestart en/of afgewerkt zullen worden.
Artikel 1:
Het informatieveiligheidsbeleid, dat als bijlage wordt toegevoegd en integraal deel uitmaakt van deze beslissing, wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Het jaarverslag 2023 en het informatieveiligheidsplan 2024 wordt ter kennis genomen.
Na de de principiële goedkeuring van de gemeenteraad van 19 juni 2024 volgt de bekrachtiging van het collegebesluit van 16 september 2024 voor de aankoop van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b en grondenruil van een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b voor een deel van perceel E156b en perceel E157e in het kader van de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad Slagvijver.
De volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
- het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, §2, 11°.
Regelgeving
- het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 november 2023 inzake de intentieverklaring tot grondenruil in kader van de aanleg van het toegankelijk wandelpad.
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2024 inzake de aanstelling van notaris Van Den Haute voor de opvolging van aankoop perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b en grondenruil van een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b voor een deel van perceel E156b en perceel E157e in het kader van de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad.
- de beslissing van de gemeenteraad van 19 juni 2024 inzake de principiële goedkeuring van de aankoop van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b en grondenruil van een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b voor een deel van perceel E156b en perceel E157e in het kader van de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad.
- de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2024 inzake de goedkeuring van de onderhandse overeenkomsten van de aankoop van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b en grondenruil van een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b voor een deel van perceel E156b en perceel E157e in het kader van de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad.
Door een noodzakelijke trajectwijziging van het Toegankelijk Wandelpad Slagvijver, initieel ingepland langs de waterloop, werd gezocht naar een alternatieve verbinding tussen site Jo Baetens en natuurpark Lennik (zie plan intentieverklaring als bijlage) waarbij het huidige voorstel deels op percelen in privé-eigendom loopt. Specifiek gaat het over perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b, in eigendom van de consoorten Van Eeckhoudt en een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, in eigendom van de heer Johan Van Den Bosch.
De gemeente Lennik wenst voor de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b aan te kopen van de consoorten Van Eeckhoudt.
Op 1 februari 2024 stelden Dirk De Loecker en Jeff De Doncker (LAN201843), handelend onder de bv PLAN+, met kantoor te 1730 Asse, Mollestraat 4 hiertoe een schatting van de waarde van bovengenoemde onbebouwde grond op (zie bijlage).
De consoorten Van Eeckhoudt verklaarden zich mondeling akkoord met het voorstel van € 8005,30 voor de aankoop van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b (de geschatte waarde van € 5.544, verhoogd met een wederbeleggingsvergoeding van 24% ofwel € 1330,56 en 20 % vergoeding voor het verlies van landbouwgrond ofwel € 1108,00).
De gemeente Lennik wenst voor de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b (eigendom van de heer Johan Van Den Bosch) en met een geraamde oppervlakte van 132m² te ruilen voor een deel van perceel E156b (eigendom gemeente Lennik na aankoop) en perceel E157e (eigendom gemeente Lennik) met een totaal geraamde oppervlakte van 132m².
Hiertoe werd op 20 november 2023 een intentieverklaring tussen beide partijen goedgekeurd (zie bijlage). Deze overeenkomst leidt niet tot een verlies aan areaal en vereist geen financiële opleg.
Het college stelde op 27 mei 2024 Notaris Van Den Haute aan om zowel de aankoop als de grondenruil op te volgen.
Op 19 juni 2024 gaf de gemeenteraad haar principiële goedkeuring voor de aankoop van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b en grondenruil van een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b voor een deel van perceel E156b en perceel E157e in het kader van de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad.
In een eerste fase werd de onderhandse overeenkomst voor beide transacties opgemaakt. Hiertoe keurde het college van 16 september 2024 de onderhandse overeenkomsten goed van de aankoop van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b en grondenruil van een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b voor een deel van perceel E156b en perceel E157e in het kader van de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad Slagvijver.
In deze onderhandse overeenkomsten werd, zoals gevraagd en reeds voor akkoord bevestigd door de heer Van Den Bosch (eigenaar van perceelnummer E152B) en de consoorten Van Eeckhoudt (eigenaars van perceelnummer E156B), de toelating aan de gemeente opgenomen om het wandelpad al aan te leggen voorafgaand aan de ondertekening van de authentieke akten. Aangezien voor de ruil met de heer Van Den Bosch de gemeente eerst eigenaar dient te worden van het perceel E156B zal de aankoop van dit perceel voorafgaandelijk aan de ruil worden getekend.
Op 9 oktober 2024 ondertekenden de consoorten Van Eeckhoudt de onderhandse verkoopsovereenkomst.
Op 17 oktober 2024 ondertekende de heer Van Den Bosch de onderhandse ruilovereenkomst.
De aankoop gebeurt in het kader van openbaar nut zijnde de aanleg van een toegankelijk wandelpad op de Slagvijversite. De ruil van het perceel gebeurt eveneens omwille van hetzelfde openbaar nut.
De uitgave voor deze aankoop is voorzien op budgetcode 2024/A2.1.6/020000/22400000/GEMEENTE/CBS/IP-2.1
Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
Investeringen |
Investeringen - ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
Investeringen - uitgaven |
|
€ 8005,30 |
|
De financieel directeur verleende hiertoe op 17 november 2024 het visum ADV/2024/050.
Artikel 1:
Na de de principiële goedkeuring van de gemeenteraad van 19 juni 2024 bekrachtigt de gemeenteraad het collegebesluit van 16 september 2024 voor de aankoop van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 156b en grondenruil van een deel van perceel Lennik 1ste Afd, Sectie E, 152b voor een deel van perceel E156b en perceel E157e in het kader van de aanleg van het Toegankelijk Wandelpad Slagvijver.
Artikel 2:
De verkoopprijs van € 8005,30 voor de grondaankoop zal bij aankoop betaald worden tegen kwijting bij het verlijden van de authentieke akte door de notaris. De gemeente neemt alle kosten op zich die voortvloeien uit deze aankoop en grondenruil (honoraria, registratierechten, overschrijvingskosten, vaste aktekosten e.d).
Artikel 3:
De burgemeester en algemeen directeur worden belast met het ondertekenen van de akten.
Artikel 4:
Bij niet naleving van de in de ontwerpakten vermelde voorwaarden zal de verkoopovereenkomst van rechtswege ontbonden worden.
Artikel 5:
De aankoop en grondenruil gebeurt voor openbaar nut.
Artikel 6:
De uitgaven betreffende de aankoop is voorzien in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2024/A2.1.6/020000/22400000/GEMEENTE/CBS/IP-2.1
In samenwerking met verschillende Lennikse partners werd er een hemelwater- en droogteplan opgemaakt.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het hemelwater- en droogteplan is een gedragen en gebiedsdekkend beleidsdocument dat voor onze gemeente en andere organisaties helpt om te gaan met de uitdagingen van waterbeheer, met name in verband met overvloedige neerslag en droogte. Het creëert een functioneel kader om beslissingen te nemen voor de waterhuishouding in de gemeente Lennik (grondwater, oppervlaktewater, hemelwater).
In het hemelwater- en droogteplan is er rekening gehouden met de lokale omstandigheden, de uitdagingen, de aanwezige knelpunten, opportuniteiten en noden.
Het hemelwater- en droogteplan is in overeenstemming met de vereisten die werden opgelegd door de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW, 2022). Alle onderdelen die aanwezig moeten zijn om goedgekeurd te worden als hemelwater- en droogteplan en om toekomstige subsidies die hieraan verbonden zijn veilig te stellen, werden opgenomen.
Met dit plan kunnen projecten worden uitgewerkt en niet alleen op vlak van waterhuishouding, maar ook op vlak van natuur en mobiliteit.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan gemeente Lennik goed.
De interlokale vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid, waardoor het jaarlijks budget op de gemeenteraden dient goedgekeurd te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
De Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland is een interlokale vereniging tussen 5 Pajotse gemeenten uit de eerstelijnszone Pajottenland.
De vereniging heeft tot doel acties en projecten te ondernemen om inwoners te stimuleren tot een gezonde leefstijl en hen te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
Het budget 2025 werd op 25 oktober 2024 goedgekeurd door het Beheerscomité.
De uitgaven worden voorzien onder:
A-5.2.2 - AP-5.2 - BD-5-0190-00/64930000 Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
Onderdeel |
Extra Input |
2024 |
2025 |
Exploitatie |
Exploitatie - ontvangsten |
|
|
Exploitatie - uitgaven |
14314 |
14314 |
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het budget 2025 van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland, zoals bijgevoegd bij dit besluit goed.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit zal aan het secretariaat van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland worden overgemaakt.
De interlokale vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid, waardoor het actieplan jaarlijks op de gemeenteraden dient ter kennis genomen te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
De Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland is een interlokale vereniging tussen 5 Pajotse gemeenten uit de eerstelijnszone Pajottenland.
De vereniging heeft tot doel acties en projecten te ondernemen om inwoners te stimuleren tot een gezonde leefstijl en hen te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
Het actieplan 2020-2025 - dienstjaar 2025 werd op 25 oktober 2024 goedgekeurd door het Beheerscomité.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het actieplan 2020-2025/dienstjaar 2025 zoals bijgevoegd bij dit besluit.
Artikel 2:
Een afschrift van de beslissing zal aan het secretariaat van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland worden overgemaakt.
Om de continuïteit van de provinciale dienstverlening in het kader van GAS maximaal te garanderen, stelt de provincie Vlaams-Brabant twee bijkomende sanctionerend ambtenaren aan.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De provincie heeft een dienstverlenende opdracht naar de gemeenten toe en kan een ambtenaar in het kader van GAS ter beschikking stellen.
Het is wenselijk een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.
Johan Guillemyn en Greet Van Eygen werden reeds als provinciaal sanctionerende ambtenaren aangesteld.
Om de continuïteit van de provinciale dienstverlening maximaal te garanderen, stelt de provincie Vlaams-Brabant twee bijkomende sanctionerend ambtenaren aan.
Geen financiële impact.
Artikel 1:
De gemeenteraad wijst mevrouw Vanesa Smeulders en mevrouw Eline Parys verder aan als ambtenaren belast met het opleggen van administratieve geldboetes.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Halle-Vilvoorde.
De voorzitter sluit de zitting op 27/11/2024 om 22:15.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter