Terug
Gepubliceerd op 28/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

wo 25/10/2023 - 20:00 raadszaal Dekenij
Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
Verontschuldigd: Johan Limbourg, Kristien Van Vaerenbergh

De voorzitter opent de zitting op 25/10/2023 om 19:43.

  • Openbaar

    • Algemeen

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 27 september 2023

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg, Kristien Van Vaerenbergh
        Aanleiding

        De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 27 september 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.

        Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/QaPpuPg91qc

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel:

        Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 27 september 2023 worden goedgekeurd.

    • Secretariaat

      • Secretariaat - Iverlek - Buitengewone algemene vergadering 15 december 2023 - Goedkeuring agenda

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg, Kristien Van Vaerenbergh
        Aanleiding

        Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Iverlek goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.

         

         

         

         

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;

        Regelgeving:

        - het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.

        De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 25 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op vrijdag 15 december 2023 plaatsheeft in de Brabanthal, Brabantlaan 1 te 3001 Leuven.

        Een dossier met documentatiestukken waren bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.

        Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

        We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissingen van 18 juni 2021 waarin de heer Piet Vanthemsche als vertegenwoordiger en van 21 februari 2019 waarbij de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Iverlek dd. 15 december 2023 goed:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 als  ook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.

        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.

        3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

        4. Statutaire benoemingen.

        5. Statutaire mededelingen.


        Artikel 2:

        De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.


        Artikel 3:

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.


         


      • Secretariaat - Havicrem- Buitengewone algemene vergadering op 20 december 2023 - Goedkeuring agenda en statutenwijzigingen

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg, Kristien Van Vaerenbergh
        Aanleiding

        Havicrem is het intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen 27 gemeenten en de provincie Vlaams-Brabant dat het crematorium Daelhof te Zemst (Eppegem) beheert.  Binnen het kader om de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de(intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;

        Regelgeving:

        - het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 427 en artikel 432, alinea 3;

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente is deelnemer van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035 bekendgemaakt .

        We verwijzen naar artikel 427 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 37 van de gecoördineerde statuten van HAVICREM die bepalen dat de wijzigingen in de statuten van de opdrachthoudende vereniging artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drie vierde meerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.

        Aan alle deelnemers wordt er een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp uiterlijk negentig dagen voor de bijzondere algemene vergadering, die de statutenwijzigingen moet beoordelen, voorgelegd. De beslissingen daarover van hun gemeenteraden bepalen het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering en zullen bij het verslag worden gevoegd.

        De deelnemende gemeenten die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden. De onthouding bepaalt het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering.

        De raad van bestuur van Havicrem heeft op 5 september 2023 een ontwerp van statutenwijziging goedgekeurd.

        De gemeente Lennik heeft op 14 september 2023 een brief ontvangen waarbij Havicrem de deelnemende gemeenten in kennis stelt van het voorstel van statutenwijziging en uit nodigt om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Havicrem die zal plaats vinden op woensdag 20 december 2023 om 19 uur in het crematorium Daelhof met volgende agendapunten:
        1.    goedkeuring statutenwijziging
        2.    goedkeuring aangepast aandelenregister.

        Het artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

        We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Hendrik Schoukens als vertegenwoordiger en de heer Jo Massaer als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.




        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        De heer Hendrik Schoukens wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023.

         

        Artikel 2:

        De heer Jo Massaer wordt aangeduid als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023.


        Artikel 3:

        De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023 en het voorstel van statutenwijziging van Havicrem zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur.


        Artikel 4:

        De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de statutenwijziging en het gewijzigd aandelenregister op de buitengewone algemene vergadering van Havicrem van 20 december 2023 goed te keuren.


        Artikel 5:

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

         
      • Secretariaat - Fluvius OV - Buitengewone algemene vergadering op 6 december 2023 - Goedkeuring agenda en vaststelling mandaat

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg, Kristien Van Vaerenbergh
        Aanleiding

        Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius OV goed te keuren. De raad keurt dit goed.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;

        Regelgeving:

        - het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Lennik is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

        Via een aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 werd de gemeente Lennik opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023. Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lennik per brief van 3 oktober 2023 overgemaakt.

        De gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en de heer Johan Limbourg als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid is van toepassing voor de gehele legislatuur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2023 met als agendapunten:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2024.

        2. Statutaire benoemingen.

        3. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2:

        De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3:

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Secretariaat - kennisname bestuurskrachtanalyse

        Publieke stemming
        Aanwezig:
    • Erediensten

      • Financiën – Erediensten budget 2024 - Akteneming

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg, Kristien Van Vaerenbergh
        Aanleiding

        Op 12 juli 2023 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik het budget 2024 m.b.t. de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus en Sint-Ursula.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

         

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, art. 48 en 49;

         

        Regelgeving:

        • het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, art. 46 en 47;
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
        • het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de vaststelling van de modellen van de boekhouding;
        • de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
        Feiten, context en argumentatie

        Het budget 2024 van de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus en Sint-Ursula werd aan de gemeente Lennik overgemaakt op 12 juli 2023.

         

        Het budget 2024 is onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’. Op 11 juli 2022 werd een gunstig advies verleend.

         

        De gemeentelijke bijdrage in het budget 2024 valt binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.

        Besluit

        Artikel 1:

        De raad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus en Sint-Ursula:

        Exploitatie-toelage

        Budget 2024

        OLV Gaasbeek

        23 774,74

        Sint-Kwintinus

        57 991,62

        Sint-Martinus

        117 973,80

        Sint-Ursula

        29 366,55

         

         

        Investerings-toelage

        Budget 2024

        OLV Gaasbeek

        18 059,86

        Sint-Kwintinus

        63 617,27

        Sint-Martinus

        0,00

        Sint-Ursula

        0,00

         


         

         

        Artikel 2:

        Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan.

      • Financiën - Erediensten budgetwijziging 2023 Sint-Kwintinus Lennik - Akteneming

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg, Kristien Van Vaerenbergh
        Aanleiding

        Op 22 september 2023 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de budgetwijziging 2023 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Kwintinus Lennik.

         

        Indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging 2023 binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dan neemt de gemeenteraad akte van de budgetwijziging 2023 binnen de vijftig dagen na ontvangst van het centraal kerkbestuur.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 48, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012
        • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 9°

         

        Regelgeving:

        • Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
        • Het Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 en van 27 juni 2008 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
        • Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding
        • De omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Gunstig advies van Bisdom Aartsbisdom Mechelen-Brussel van 11 mei 2023
        Feiten, context en argumentatie

        Een budgetwijziging is onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’. Op 19 september 2023 werd positief advies verleend m.b.t. de budgetwijziging 2023 van kerkfabriek Sint-Kwintinus Lennik.

        De budgetwijziging betreft de overdacht van voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2023 naar het budget 2024.

        Artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 stelt dat de gemeenteraad gewoon akte neemt van de budgetwijziging indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.

        Besluit

        Artikel 1:

        De raad neemt akte van de budgetwijziging 2023:

        Exploitatie-toelage

        Budget 2023

        Wijziging

        Na budgetwijziging

        Sint-Kwintinus Lennik

        € 55 783,72

        € 0,00

        € 55 783,72

         

        Investerings-toelage

        Budget 2023

        Wijziging

        Na budgetwijziging

        Sint-Kwintinus Lennik

        € 63 617,27

        € -63 617,27

        € 0,00

        Artikel 2:

        Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Kwintinus Lennik en het erkend representatief orgaan.

    • Mobiliteit

      • Mobiliteit - Retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor het parkeren van motorvoertuigen – Goedkeuring

        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Johan Limbourg, Kristien Van Vaerenbergh
        Aanleiding

        Ten gevolge van de aanpassing van de wetgeving ‘schulden van de consument”, dient het retributiereglement aangepast te worden.

        Regelgeving

        Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

        Bevoegdheidsgrond:

        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
        • het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
        • het decreet van 9 juli 2010, tot aanvulling van het decreet van 16 mei 2008, houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven, en latere wijzigingen;

        Regelgeving:

        • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
        • de wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "schulden van de consument" in het wetboek van economisch recht;
        • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen;
        • het koninklijk besluit van 22 december 2003 houdende vaststellingen van de datum van inwerkingtreding van de wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid, en latere wijzigingen;
        • het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap;
        • het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart
        • de gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2016 betreffende het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende het invoeren van betalend parkeren, blauwe zone en bewonerskaarten;
        • de gemeenteraadsbeslissing van 22 februari 2016 betreffende het gemeentelijk retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor het parkeren van motorvoertuigen.
        • de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende het gemeentelijk retributiereglement op het gebruik van het openbaar domein voor het parkeren van motorvoertuigen.
        Feiten, context en argumentatie

        Ten gevolge van de aanpassing van de wetgeving ‘Schulden van de consument”, dient het retributiereglement aangepast te worden, meer bepaald artikel 11, niet-betaling forfaitaire retributies.

        De belangrijkste wijzigingen van de wet in het kader van de invordering van parkeerretributies betreffen: 

        • Er moet een eerste gratis herinnering gestuurd worden;
        • Het feit dat de kosten van de minnelijke invordering ten laste van de consument volledig worden gedekt door een forfaitaire schadevergoeding. Voor een verschuldigd bedrag lager dan 150 EUR (hetgeen dus het geval is bij parkeerretributies) is de forfaitaire vergoeding vastgelegd op 20 EUR (jaarlijks te indexeren);
        • De tweede brief mag ten vroegste na het verstrijken van een termijn van 14 dagen, die ingaat op de 3e werkdag na de verzending van de gratis herinnering, verstuurd worden. 

        Belangrijk hierbij is dat deze wet énkel van toepassing is op consumenten (B2C) en dus niet voor rechtspersonen B2B).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde, Anaïs Nies
        Voorstanders: Karen De Waele, Irina De Knop, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Piet Vanthemsche, Marie-Therese Van der Velde
        Onthouders: Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Peter Berckmans
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1: Invoeren retributiereqlement

        Er wordt voor een termijn die ingaat op 1 januari 2020 en eindigt op 31 december 2025 een retributie geheven op het parkeren van een motorvoertuig op de plaatsen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg waar dat parkeren met beperkte parkeertijd en betalend parkeren is toegelaten volgens het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie over het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (hierna: het Verkeersreglement).


        Artikel 2: Definities

        • Openbare weg: de wegen en hun trottoirs of nabijgelegen bermen die eigendom zijn van de gemeentelijke, provinciale of gewestelijke overheden;
        • Met een openbare weg gelijkgestelde plaats: de parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, zoals vermeld in artikel 4, Ş 2 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten;
        • Betalend parkeren: parkeren van een motorvoertuig op plaatsen uitgerust met parkeerautomaten, als bedoeld in artikel 27.3.1 van het Verkeersreglement tussen 9.00 en 18.00 uur, uitgezonderd op zon- en feestdagen en 11 juli;
        • Blauwe zone: zone met een beperkte parkeertijd waar het gebruik van de parkeerschijf verplicht is. Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de parkeerschijf in de blauwe zone voorgeschreven van 9.00 tot 18.00 uur op werkdagen en voor een maximum parkeerduur van 2 uren;


        Artikel 3: Vestiging retributie zone betalend parkeren en blauwe zone

        Er wordt ten voordele van de gemeente Lennik een retributie gevestigd:

        1. §1. Voor het parkeren van een motorvoertuig tussen 9.00 uur en 18.00 uur op plaatsen waar zulks, krachtens een politiereglementering toegelaten is;
        2. §2. Op de afgifte van gemeentelijke parkeerkaarten, waardoor het mogelijk de parkeerfaciliteiten te benutten, bedoeld in de artikel 27.1.4 en 27.3.4. van het Verkeersreglement;


        Artikel 4: Betaling retributie zone betalend parkeren en blauwe zone

        De retributie is verschuldigd door:

        1. §1. De titularis van de inschrijving van het voertuig bij de dienst voor inschrijving van de voertuigen (D.I.V.), de houder van een proefritten- of handelaarsplaat op het voertuig aangebracht, zijn samen met de bestuurder van het rijtuig solidair gehouden tot betaling van deze retributie.
        2. §2. De titularis van de uitgereikte kaart inzake artikel 3 § 2.

        De bepalingen van artikel 67bis van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968 zijn van toepassing.


        Artikel 5: Zone betalend parkeren

        §1. Voor het parkeren van een motorvoertuig in de zone betalend parkeren in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik is het gebruik van een parkeerautomaat verplicht.

        De zone betalend parkeren in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik wordt afgebakend door:

        1. N282/Alfred Algoetstraat ter hoogte van huisnummers 4/9-11 
        2. Frans Van der Steenstraat ter hoogte van huisnummers 12/13 
        3. Karel Keymolenstraat ter hoogte van huisnummers 19/20 
        4. Albert Van der Kelenstraat ter hoogte van huisnummers 1/2 
        5. Borrekeitse ter hoogte van huisnummers 2/3. 

        De indeling van de zone betalend parkeren maakt deel uit van bijlage 1 bij dit reglement.

        §2. Het tarief bedraagt 0,50 EUR voor een tijdsblok van 30 minuten, met een maximale toegelaten parkeertijd van 4 uur.

        Deze bedragen zijn bij voorafbetaling verschuldigd en betaalbaar door het inbrengen in de parkeerautomaat van de daartoe bestemde munten.

        Een parkeerticket, dat volgens de modaliteiten vermeld op de parkeerautomaat kan bekomen worden, wordt aangeboden aan de bestuurder die zijn/haar voertuig wenst te parkeren.

        De gebruiker van een parkeerautomaat kan noch de gemeente, noch de concessiehouder aansprakelijk stellen voor de gebrekkige werking of een defect van de parkeerautomaat. Wanneer de parkeerautomaat defect is moet de bestuurder de parkeerschijf zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig, of als er geen voorruit is, achter het voorste gedeelde van het voertuig.

        Een gratis parkeerticket, dat eveneens volgens de modaliteiten vermeld op de parkeerautomaat kan bekomen worden, wordt aangeboden aan de bestuurder die zijn/haar voertuig wenst te parkeren voor een periode van maximum 20 minuten (kortparkeren). Wanneer geopteerd wordt voor een langere parkeerduur dan 20 minuten in de betalende zone, worden er geen gratis 20 minuten voorzien.

        Het door de gebruiker gewenste parkeerticket wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.

        Op bovenstaande tarieven heeft men slechts éénmaal per parkeerbeurt recht. Onder parkeerbeurt wordt verstaan het onafgebroken op eenzelfde parkeerplaats staan zonder zijn wagen verplaatst te hebben.

        §3. Bij het overschrijden van de op het parkeerticket vermelde parkeerduur wordt een forfaitair tarief van 15,00 euro per halve dag (9 uur tot 13.30 uur en 13.31 uur tot 18 uur) aangerekend.

        Bij toepassing van het hierboven vermelde forfaitair tarief, brengt de aangestelde door de gemeente een uitnodiging om de retributie binnen de acht dagen te betalen aan op de voorruit van het voertuig. De betaling moet gebeuren via bankoverschrijving overeenkomstig de modaliteiten vermeld op de uitnodiging tot betaling van de retributie.


        Artikel 6: Parkeren in een blauwe zone

        §1. Voor het parkeren van een motorvoertuig in een "blauwe zone" (zone met beperkte parkeertijd) in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en Sint-Martens-Lennik is het gebruik van een parkeerschijf verplicht.

        §2. De retributie bedraagt:

        • gratis voor de maximale duur die toegelaten is door de verkeersborden (2 uur);
        • een forfaitair tarief van 15,00 EUR per halve dag (9 uur tot 13.30 uur en 13.31 uur tot 18 uur) voor elke periode die langer is dan deze die toegestaan is volgens de verkeersborden (2 uur).

        De gebruiker van de parkeerplaats is verplicht zijn aankomsttijd aan te duiden op de parkeerschijf en deze zichtbaar aan te brengen achter de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.

        De gebruiker van een motorvoertuig die de parkeerschijf foutief, niet of niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig plaatst, wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van het artikel 5 § 3 vermelde forfaitair tarief.

        Bij toepassing van het hierboven vermelde forfaitair tarief, brengt de aangestelde door de gemeente een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen op de voorruit van het voertuig. De betaling moet gebeuren via bankoverschrijving overeenkomstig de modaliteiten vermeld op de uitnodiging tot betaling van de retributie.


        Artikel 7: Vrijstelling retributie zone betalend parkeren en blauwe zone

        § 1. Het parkeren van elektrische voertuigen op de parkeerplaatsen die voorbehouden zijn voor elektrische voertuigen is gratis tijdens het opladen van het elektrische voertuig.

        § 2. Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis. Het statuut van "persoon met een handicap" wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, van de kaart uitgereikt overeenkomstig het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999.

        § 3. Houders van een tijdelijke parkeerkaart zijn vrijgesteld van de gevestigde retributie van onderhavig reglement op voorwaarde dat deze kaart zichtbaar achter de voorruit van het voertuig wordt aangebracht, of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig. De tijdelijke parkeerkaart kan enkel gebruikt worden in de blauwe zone (zone met beperkte parkeergelegenheid) op het Andreas Masiusplein.

        § 4. De gevallen van gebruik van de openbare weg of de plaatsen gelijkgesteld met de openbare weg, die reeds aanleiding geven tot het heffen van een andere retributie of belasting ten voordele van de gemeente, zijn vrijgesteld van de gevestigde retributie van onderhavig reglement.


        Artikel 8: Bewonerskaarten zone betalend parkeren en blauwe zone

        § 1. Bewonerskaarten worden afgeleverd aan personen gedomicilieerd in Sint-Kwintens-Lennik en in een zone waar betalend parkeren van kracht is. Er zijn slechts twee bewonerskaarten (voertuiggebonden) per domicilie verkrijgbaar.

        Deze bewonerskaarten zijn enkel geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is. Bewonerskaarten worden aangekocht voor één jaar.

        Voor de aankoop van een eerste bewonerskaart per domicilie wordt 80,00 EUR per jaar aangerekend. Voor de aankoop van een tweede bewonerskaart per domicilie wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.

        Bewonerskaarten worden contant betaald op het moment van de aanvraag.

        § 2. Bewonerskaarten worden afgeleverd aan personen gedomicilieerd te Sint-Kwintens-Lennik in de Karel Keymolenstraat (deel tussen de Markt en de Hendrik Ghijselenstraat/steegje tegenover de Hendrik Ghijselenstraat). Er zijn slechts twee bewonerskaarten (voertuiggebonden) per domicilie verkrijgbaar.

        Deze bewonerskaarten zijn enkel geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is. Bewonerskaarten worden aangekocht voor één jaar.

        Voor de aankoop van een eerste bewonerskaart per domicilie wordt 80,00 EUR per jaar aangerekend. Voor de aankoop van een tweede bewonerskaart per domicilie wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.

        Bewonerskaarten worden contant betaald op het moment van de aanvraag.

        § 3. Bewonerskaarten worden afgeleverd aan personen gedomicilieerd in Lennik in een straat waar beperkte parkeertijd (blauwe zone) van maximaal 2 uur van kracht is of parkeerplaatsen "bewonerskaarten". Er zijn slechts twee bewonerskaarten (voertuiggebonden) per domicilie verkrijgbaar.

        Deze bewonerskaarten zijn geldig in de "blauwe zones" in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik en Sint-Martens-Lennik waar beperkte parkeertijd van maximaal 2 uur van toepassing is of parkeerplaatsen "bewonerskaarten".

        Bewonerskaarten worden aangekocht voor één jaar.

        Voor de aankoop van een eerste bewonerskaart per domicilie wordt 80,00 EUR per jaar aangerekend. Voor de aankoop van een tweede bewonerskaart per domicilie wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.

        Bewonerskaarten worden contant betaald op het moment van de aanvraag.

        § 4. Voor de vervanging bij verlies of bij diefstal of bij aanpassing van een bewonerskaart wordt 10,00 EUR aangerekend. Dit bedrag wordt contant betaald bij de aanvraag.


        Artikel 9: Parkeerkaarten voor handelszaken zone betalend parkeren en blauwe zone

        § 1. Parkeerkaarten voor handelszaken  worden afgeleverd aan de handelszaak, mits schriftelijk akkoord van de zaakvoerder, in Sint-Kwintens-Lennik in een zone waar betalend parkeren van kracht is. Bij de aanvraag moet een document voorgelegd worden waaruit blijkt dat de handelszaak gelegen is in een zone waar betalend parkeren van kracht is. Er is slechts 1 parkeerkaart voor handelszaken (voertuiggebonden) per adres verkrijgbaar.

        Deze parkeerkaarten voor handelszaken zijn geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is en het deel van het Andreas Masiusplein waar de blauwe zone met een beperkte parkeertijd van maximaal 2 uur van toepassing is. Parkeerkaarten voor handelszaken worden aangekocht voor één jaar.

        Voor de aankoop van een parkeerkaart voor handelszaken wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.

        Parkeerkaarten voor handelszaken worden contant betaald op het moment van de aanvraag.

        § 2. Parkeerkaarten voor handelszaken worden afgeleverd aan de handelszaak, mits schriftelijk akkoord van de zaakvoerder, in Sint-Kwintens-Lennik in de Karel Keymolenstraat (deel tussen de Markt en de Hendrik Ghijselenstraat/steegje tegenover de Hendrik Ghijselenstraat). Bij de aanvraag moet een document voorgelegd worden waaruit blijkt dat de handelszaak gelegen is in Sint-Kwintens-Lennik in de Karel Keymolenstraat (deel tussen de Markt en de Hendrik Ghijselenstraat/steegje tegenover de Hendrik Ghijselenstraat). Er is slechts 1 parkeerkaart voor handelszaken (voertuiggebonden) per adres verkrijgbaar.

        Deze parkeerkaarten voor handelszaken zijn geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is en het deel van het Andreas Masiusplein waar de blauwe zone met een beperkte parkeertijd van maximaal 2 uur van toepassing is.

        Parkeerkaarten voor handelszaken worden aangekocht voor één jaar.

        Voor de aankoop van een parkeerkaart voor handelszaken wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.

        Parkeerkaarten voor handelszaken worden contant betaald op het moment van de aanvraag.

        § 3. Parkeerkaarten voor handelszaken worden afgeleverd aan de handelszaak, mits schriftelijk akkoord van de zaakvoerder, in een straat waar beperkte parkeertijd (blauwe zone) van maximaal 2 uur van kracht is. Bij de aanvraag moet een document voorgelegd worden waaruit blijkt dat het handelszaak gelegen is een straat waar beperkte parkeertijd (blauwe zone) van maximaal 2 uur van kracht is.

        Deze parkeerkaarten voor handelszaken zijn geldig in de zone waar betalend parkeren van kracht is en het deel van het Andreas Masiusplein waar de blauwe zone met een beperkte parkeertijd van maximaal 2 uur van toepassing is.

        Er is slechts 1 parkeerkaart voor handelszaken(voertuiggebonden) per adres verkrijgbaar.

        Parkeerkaarten voor handelszaken worden aangekocht voor één jaar.

        Voor de aankoop van een parkeerkaart voor handelszaken wordt 250,00 EUR per jaar aangerekend.

        Parkeerkaarten voor handelszaken worden contant betaald op het moment van de aanvraag.

        § 4. Voor de vervanging bij verlies of bij diefstal of bij aanpassing van een bewonerskaart of parkeerkaarten voor handelszaken wordt 10,00 EUR aangerekend. Dit bedrag wordt contant betaald bij de aanvraag.


        Artikel 10: Retributie op zon- en wettelijke feestdagen zone betalend parkeren en blauwe zone

        Op zon- en wettelijke feestdagen (inbegrepen 11 juli) is er geen retributie verschuldigd.


        Artikel 11: Niet-betalinq forfaitaire retributies

        Ingeval van niet-betaling van de retributie “tarief blauwe zone”, en van de retributie “parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking”, binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.
        De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):

        verzending van een eerste aanmaning

        0,00 EUR

        verzending van een tweede aanmaning

        20,00 EUR*

        verzending van een derde aanmaning door Gerechtsdeurwaarder in geval van wanbetaling door onderneming / buitenlandse nummerplaathouder

        tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure (advocaat/deurwaarder**)

        Dagvaarding voor bevoegde rechtbank

         

        *In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht ( W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).
        **In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel –dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.


        Artikel 12: Controle zone betalend parkeren en blauwe zone

        De controle op het betalend parkeren en op het naleven van de blauwe zonereglementering zal gebeuren door een externe gespecialiseerde firma aangesteld door de gemeente.


        Artikel 13: Bekendmaking

        Dit retributiereglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.


        Artikel 14: Inwerkingtreding

        Deze verordening treedt in werking na bekendmaking.

De voorzitter sluit de zitting op 25/10/2023 om 20:05.

Namens Gemeenteraad,

Anaïs Nies
algemeen directeur

Karen De Waele
voorzitter