De voorzitter opent de zitting op 21/05/2025 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 23 april 2025 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren :
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 23 april 2025 worden goedgekeurd.
Brief ontvangen op 4 april 2025 van het koninklijk instituut der Eliten van de Arbeid.
De heer Emiel Walravens heeft de titel en het gouden ereteken gekregen van laureaat Eliten van de Arbeid in de sector bouw. Vraag is om het brevet te overhandigen aan de betrokkene voor de start van de gemeenteraad op 21 mei 2025.
Het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid staat in voor de toekenning van de titel en de erekentekens van Eredeken, Laureaat en Cadet van de Arbeid. Deze worden toegekend bij koninklijk besluit, na selectie door Nationaal Organiserende Comités. De selectie gebeurt per sector en is gebaseerd op beroepsbekwaamheid en sociale inzet, in welke functie ook. De toekenning van de titel is de waardering voor uitstekend uitgevoerde professionele activiteiten.
Op basis van de veelvuldige contacten met de sectoren en hun sociale partners, kan het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid ook alle initiatieven nemen op studievlak, die bijdragen tot een juiste positionering van de problematiek van de arbeid in onze maatschappij.
Enig artikel:
De gemeenteraad overhandigt het gouden ereteken van laureaat Eliten van de Arbeid in de sector bouw aan Emiel Walravens.
Brief ontvangen op 4 april 2025 van het koninklijk instituut der Eliten van de Arbeid.
De heer Frank Van der Perre heeft de titel en het gouden ereteken gekregen van laureaat Eliten van de Arbeid in de sector Politie - en Civiele Veiligheidsdiensten. Vraag is om het brevet te overhandigen aan de betrokkene voor de start van de gemeenteraad op 21 mei 2025.
Het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid staat in voor de toekenning van de titel en de erekentekens van Eredeken, Laureaat en Cadet van de Arbeid. Deze worden toegekend bij koninklijk besluit, na selectie door Nationaal Organiserende Comités. De selectie gebeurt per sector en is gebaseerd op beroepsbekwaamheid en sociale inzet, in welke functie ook. De toekenning van de titel is de waardering voor uitstekend uitgevoerde professionele activiteiten.
Op basis van de veelvuldige contacten met de sectoren en hun sociale partners, kan het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid ook alle initiatieven nemen op studievlak, die bijdragen tot een juiste positionering van de problematiek van de arbeid in onze maatschappij.
Enig artikel:
De gemeenteraad overhandigt het gouden ereteken van laureaat Eliten van de Arbeid in de sector Politie- en Civiele Veiligheidsdiensten aan Frank Van der Perre.
Aangezien Lennik sinds 2023 niet langer deel uitmaakt van het werkingsgebied van Het Vlaams Woonanker is het aan te raden om uit te treden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Regelgeving
Op 21 februari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen met de vraag om een vertegenwoordiger aan te duiden voor volgende vergaderingen van de Vlaamse Woonanker:
1°) algemene vergadering op 13 mei 2025 om 20 uur
2°) buitengewone algemene vergadering op 19 juni 2025 (deze datum is nog niet definitief en kan nog gewijzigd worden).
Er wordt rekening gehouden met het artikel 32§4 van de statuten van de Vlaamse Woonanker:
Elke aandeelhouder kan aan iedere persoon, al dan niet aandeelhouder, door alle middelen van overdracht, een schriftelijke volmacht geven om zich te laten vertegenwoordigen op de algemene vergadering en daar in zijn plaats te laten stemmen.
Als er gekozen wordt voor een stemming bij volmacht, aan een andere aandeelhouder dan vraagt de Vlaamse Woonanker aan wie (medewerker administratieve dienst, algemeen directeur,...) de uitnodigingen voor de algemene vergadering kunnen bezorgd en via welk kanaal (brief, mail, beide).
Aangezien we niet langer deel uitmaken van het werkingsgebied van het Vlaams Woonanker lijkt de deelname aan de algemene vergadering niet langer noodzakelijk. Er zijn verschillende opties:
De gemeente Lennik bezit voor 325 euro aandelen waarvan 158,25 euro werd volstort. De gemeente wenst uit te treden en de terugbetaling van de nominale waarde van de werkelijk gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng.
Het lokaal bestuur Lennik (Gemeente) bezit voor € 325 aandelen waarvan € 158,25 werd volstort.
Enig artikel:
De gemeente Lennik treedt uit de vennootschap 'Vlaamse Woonanker' en vraagt hierbij de terugbetaling van de maximum nominale waarde van de werkelijke gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng in het vermogen van de vennootschap.
Artikel 75, paragraaf 3, 4°, zoals gewijzigd door het Instrumentendecreet van 26 mei 2023, bepaalt dat financiële lasten slechts kunnen worden opgelegd als dit geregeld wordt in een stedenbouwkundige verordening. Sinds 1 januari 2024 is deze regelgeving in werking getreden, het is daarom aangewezen dat de gemeente zo spoedig mogelijk over een definitief goedgekeurde stedenbouwkundige verordening beschikt.
Artikel 2.3.2 van de VCRO legt de goedkeuringsprocedure voor gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen vast. De relevante delen hiervan luiden: “§ 2. (…) Het college van burgemeester en schepenen is belast met het opmaken van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen en neemt de nodige maatregelen tot opmaak. Het college van burgemeester en schepenen legt het ontwerp van stedenbouwkundige verordening voor advies voor aan het departement, de deputatie en aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Het departement en de deputatie geven advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in paragraaf 2/1, derde lid, 1° tot en met 5°. De adviezen worden binnen dertig dagen na de ontvangst van het dossier naar het college van burgemeester en schepenen gestuurd. Als er geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereisten worden voorbijgegaan. Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek duurt dertig dagen en wordt minstens aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. De Vlaamse Regering stelt nadere regels voor het openbaar onderzoek vast. De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen tien dagen na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement.”
Sommige gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen moeten worden onderworpen aan een plan-m.e.r.-screening. In bepaalde gevallen vormen stedenbouwkundige verordeningen geen kader voor de vergunningverlening. De voorliggende verordening inzake lasten omvat geen randvoorwaarden voor de toekenning van omgevingsvergunningen. Deze verordening zal weliswaar worden toegepast bij de afgifte van omgevingsvergunningen, maar vormt geen beoordelings- of toetsingskader bij de vraag of een vergunning al dan niet kan worden verleend. Er wordt een duidelijk juridisch onderscheid in de wetgeving gemaakt tussen enerzijds voorwaarden, die wel dienen om een aanvraag vergunbaar te maken, en anderzijds lasten, die dat oogmerk niet hebben. De vraag of een ontwerp voor vergunning in aanmerking komt en bijvoorbeeld voldoende openbaar domein of andere infrastructuur voorziet in de vergunningverlening (en de milieueffectbeoordeling (project-MER, ontheffing of project-m.e.r.-screening) van de vergunningsaanvraag) wordt bekeken en niet in deze verordening wordt vastgelegd. De getallen inzake de last in natura een louter mathematische doelstelling van kostenafweging tussen natura en financiële last hebben. Een plan-mer-screening is aldus niet vereist omdat deze verordening zich louter beperkt tot het onderwerp “lasten”.
Deze verordening inzake lasten vormt geen kader om te bepalen of een vergunning verleend kan worden, wat de finaliteit is van voorwaarden, maar strekt ertoe om de financiering mogelijk te maken van de bijkomende taken die de overheid door de uitvoering van een vergunning op zich moet nemen. Deze verordening heeft as such geen significante effecten op beschermde soorten en habitattypes in habitat- en vogelrichtlijngebieden. Een passende beoordeling is aldus niet vereist omdat deze verordening zich louter beperkt tot het onderwerp “lasten”.
De redenen waarom bepaalde opties gekozen worden, zijn uiteengezet en gemotiveerd in de rechterkolom van de verordening zelf.
Een openbaar onderzoek van minstens 30 dagen werd gehouden van 24 juni 2024 tot en met 24 juli 2024. Dit openbaar onderzoek werd bekend gemaakt: het Belgisch Staatsblad op 14 juni 2024, via een bericht op de website van de gemeente op 24 juni 2024, en via een bericht in het infomagazine van de gemeente Lennik dat in alle brievenbussen van de gemeente werd verspreid de laatste week van juni 2024.
Tijdens dit openbaar onderzoek werden twee standpunten, opmerkingen en bezwaren geformuleerd. Deze worden als volgt besproken:
De leden van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening hebben kennis genomen van het ontwerp van de Gemeentelijke Stedenbouwkundige Verordening inzake Lasten bij Omgevingsvergunningen en geven op 28 juni 2024 een gunstig advies met volgende opmerkingen: De Gecoro geeft een positief advies over voorliggende verordening zonevreemde lasten, maar benadrukt dat de Vlaamse Regering zonevreemde woningen niet hoeft te belasten.
Op 19 juni 2024 werd het advies van de deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant ingewonnen. De deputatie bracht op 16 juli 2024 een gunstig advies uit met volgende opmerkingen:
Op 19 juni 2024 werd het advies van het departement Omgeving ingewonnen. Het departement bracht geen advies uit.
De verdere procedure wordt als volgt geregeld in de VCRO: “Art. 2.3.2. § 2/1. De deputatie en de Vlaamse Regering beschikken over een termijn van vijfenveertig dagen, die ingaat de dag na de betekening, vermeld in paragraaf 2, achtste lid, om de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening te schorsen. Een schorsing kan niet gedeeltelijk zijn. De Vlaamse Regering kan binnen de voormelde termijn een definitief vastgestelde gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ook geheel of gedeeltelijk vernietigen. Een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit wordt binnen een ordetermijn van tien dagen met een beveiligde zending bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen. Binnen de ordetermijn, vermeld in het eerste lid, bezorgt de Vlaamse Regering een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit aan de deputatie. Als de deputatie een schorsingsbesluit neemt, bezorgt ze daarvan binnen de voormelde ordetermijn een afschrift aan het departement. Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kan alleen worden geschorst: 1° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening uitvoering geeft aan een optie uit het gemeentelijk beleidsplan ruimte waarbij de Vlaamse Regering of de deputatie voorbehoud heeft gemaakt overeenkomstig artikel 2.1.11, § 2, tweede lid; 2° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening uitvoering geeft aan een beleidskader van het gemeentelijk beleidsplan ruimte dat de Vlaamse Regering niet meer geldig heeft verklaard overeenkomstig artikel 2.1.5, § 2, tweede lid, of dat de provincieraad niet meer geldig heeft verklaard overeenkomstig artikel 2.1.8, § 2, tweede lid; 3° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kennelijk onverenigbaar is met een beleidskader of, in voorkomend geval, een ontwerp van beleidskader van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen of het provinciaal beleidsplan ruimte; 4° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met een gewestelijke of provinciale stedenbouwkundige verordening of, in voorkomend geval, een ontwerp van gewestelijke of provinciale stedenbouwkundige verordening; 5° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met artikel 2.3.1 of 4.2.5; 6° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening; 7° wegens de niet-naleving van een substantiële vormvereiste. De Vlaamse Regering gaat alleen over tot vernietiging als ze van oordeel is dat de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in het derde lid, niet kan worden hersteld, weggewerkt of opgelost door het volgen van de procedure, vermeld in paragraaf 2/2. § 2/2. In geval van schorsing beschikt de gemeenteraad over een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de verzending van het schorsingsbesluit aan het college van burgemeester en schepenen, om de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening opnieuw definitief vast te stellen. Bij de definitieve vaststelling van de verordening kunnen ten opzichte van de geschorste verordening alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit het schorsingsbesluit. De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt samen met het nieuwe besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement. Als de gemeenteraad binnen de voormelde termijn van negentig dagen geen nieuw besluit tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening neemt, vervallen het geschorste gemeenteraadsbesluit en het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening. Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.”
De financiële weerslag van dit besluit is voorzien in het meerjarenplan:
● De geraamde opbrengst voor zonevreemde woningen tussen 2.500,00 en 5.000,00 euro jaarlijks. (art. 2).
Artikel 1:
De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake lasten voor zonevreemde woningen, zoals in bijlage gevoegd bij deze gemeenteraadsbeslissing, wordt definitief goedgekeurd.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het verder zetten van de decretaal voorziene goedkeuringsprocedure.
Dit punt wordt verdaagd naar de zitting van juni.
Bij het vernieuwen van de legislatuur dienen er nieuwe vertegenwoordigers aangeduid te worden voor het intergemeentelijke samenwerkingsverband Woonwinkel Pajottenland.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Conform de statuten van de Woonwinkel Pajottenland dient er een vertegenwoordiger aangeduid te worden voor het beheerscomité van Woonwinkel Pajottenland.
Het beheerscomité bestaat uit een vertegenwoordiging van elke deelnemer dus één vertegenwoordiger per gemeente en één vertegenwoordiger van 3Wplus vzw. De deelnemende gemeenten worden in het bestuurscomité uitsluitend vertegenwoordigd door gemeenteraadsleden, burgemeester of schepenen daartoe aangeduid door de gemeenteraad. Er wordt tevens een plaatsvervanger aangeduid.
Met 15 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt Heidi Elpers aan als vertegenwoordiger voor de gemeente Lennik in het beheerscomité van Woonwinkel Pajottenland.
Artikel 2:
De gemeenteraad stelt Geert De Cuyper aan als plaatsvervangende vertegenwoordiger voor de gemeente Lennik in het beheerscomité van Woonwinkel Pajottenland.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van cv Zefier goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is vennoot van de cv Zefier .
Er wordt rekening gehouden met de statuten van de cv Zefier, inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27.
De gemeente Lennik werd per mail van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van cv Zefier die op 12 juni 2025 plaatsheeft in Auditorium 4 - Communicatiecampus, Sint-Denijslaan 485 te 9000 Gent.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsmail.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2025 waarin mevrouw Ine Vandenberghen als vertegenwoordiger en mevrouw Christel O als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van CV Zefier dd. 12 juni 2025 goed:
1.Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2.Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
6. Statutaire benoemingen.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om voor de algemene vergaderingen van OFP Prolocus een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 23 april 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen met de vraag om voor OFP Prolocus een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
De gemeente Lennik is aangesloten bij OFP Prolocus, het tweede pijlerpensioenfonds voor de opbouw van het aanvullend pensioen van de contractuele medewerkers.
Op basis van de statuten van het OFP heeft de gemeente Lennik dan ook stemrecht in deze algemene vergadering. De eerste algemene vergadering vindt plaats op dinsdag 17 juni om 14.30 uur in het Concertgebouw te Brugge. De Raad van Bestuu zal daar onder meer het jaarverslag 2024 van het OFP ter goedkeuring voorleggen.
De vaste vertegenwoordiger kan tegelijkertijd meerdere entiteiten vertegenwoordigen, bijvoorbeeld zowel het gemeentebestuur, het OCMW, als een AGB.
De vertegenwoordiger hoeft geen mandataris te zijn. In de statuten van OFP Prolocus is sprake van ‘bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers’. Het OFP laat het aan het oordeel van de besturen wie daaronder wordt verstaan.
Indien je bestuur naast een vaste vertegenwoordiger ook een plaatsvervanger heeft aangeduid, kan deze aan de vergadering deelnemen indien de vaste vertegenwoordiger belet zou zijn. Je bestuur is echter niet verplicht een plaatsvervanger aan te duiden.
De vaste vertegenwoordiger kan tevens een volmacht geven aan een vaste vertegenwoordiger van een ander bestuur. Dit bestuur dient echter tot dezelfde groep van leden te behoren. Grosso modo gaat dit om leden van de ‘groep VVSG’, de besturen die vanaf 2022 tot OFP Prolocus zijn toegetreden, en om leden van de groep Provant, dit zijn de besturen die voor 1 januari 2022 al aangesloten waren bij OFP Provant, de voorganger van OFP Prolocus. Bij twijfel over die groepen kan u contact nemen met het fonds op info@ofpprolocus.be. Je kan het volmachtsformulier gebruiken dat voorzien is op www.ofpprolocus.be, onder het tabblad algemene vergadering.
De agenda van de Algemene Vergadering, noch een formele stellingname daarover, dient vooraf voorgelegd aan (bijvoorbeeld) de gemeenteraad. Het OFP is immers niet onderworpen aan de wetgeving op de intergemeentelijke samenwerking waarin dit is voorzien.
Met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De heer Johan Limbourg wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van de OFP Prolocus, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Isabelle Duerinckx wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van de OFP Prolocus, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan het secretariaat van het OFP Prolocus.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om voor de algemene vergaderingen van De Lijn een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden.
Er werd ook al een uitnodiging voor de algemene vergadering met agendapunten die plaats vindt op 27 mei 2025 ontvangen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 25 april 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen met de vraag om voor De Lijn een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
Jaarlijks op de laatste dinsdag van de maand mei, dinsdag 27 mei 2025 om 14 uur houdt De Lijn haar algemene vergadering in Lamot Congress and Heritage Cente, Van Beethovenstraat 8/10 te 2800 Mechelen. Een uitnodiging voor deze algemene vergadering heeft de gemeente Lennik ontvangen op 6 mei 2025.
Met 15 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Artikel 1:
Mevrouw Isabelle Duerinckx wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van de Lijn, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De heer Jo Massaer wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van de Lijn, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
De agenda voor de algemene vergadering dd. 27 mei 2025 wordt goed gekeurd met volgende agendapunten:
1. Verwelkoming en inleiding
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van
commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van
commissarissen-revisoren
4. Goedkeuring jaarrekening 2024
5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van
commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2024
6. Aanduiding commissaris-bedrijfsrevisor 2025-2027 - raamovereenkomst voor drie jaar,
één maal verlengbaar met drie jaar
7. Varia - rondvraag.
Artikel 4:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan het secretariaat van De Lijn.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Intradura goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdracht houdende vereniging Intradura die werd opgericht op 27 april 2017 en wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Op 16 april 2024 heeft de gemeente Lennik een aangetekende oproepings brief ontvangen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van Intradura die op 18 juni 2025 om 19.30 uur plaats vindt in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik met volgende agendapunten:
1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd.)
2. Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd.)
3. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024
4. Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 39)
5. Verslag van de Raad van Bestuur: goedkeuring (art. 39)
6. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 39)
7. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 39)
8. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 47)
9. Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 46): goedkeuring
10. Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 17): goedkeuring
11. Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem
12. Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring
13. Verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Matthias Laureys voor vertegenwoordiging en mogelijk indeplaatsstelling om al het nodige te doen op vlak van vereisten en formaliteiten bij alle administraties, hierin begrepen al het nodige te doen voor coördinatie, neerlegging en publicatie van de gewijzigde statuten: goedkeuring
14. Varia.
Er wordt rekening gehouden met het voorstel van de Raad van Bestuur van Intradura.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2025 waarin de heer Johan Limbourg als vertegenwoordiger en mevrouw Christel Van Der Perre als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van Intradura dd. 18 juni 2025 goed.
Artikel 2:
Het voorstel van statutenwijzigingen wordt goedgekeurd.
Artikel 3:
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten en het voorstel van statutenwijzigingen op de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 18 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 4:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland intercommunale goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965, bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van Haviland intercommunale die op 18 juni 2025 om 18 uur plaatsheeft in de kantoren van Haviland Brusselsesteenweg 617 1731 Zellik met volgende agendapunten:
1.Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd.)
2.Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring(een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd.)
3.Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024
4.Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41)
5.Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
6.Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
7.Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34)
8.Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41)
9.Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring
10.Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring
11.Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring
12.Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring
13.Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW
14.Varia.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2025 waarin de heer Erik O als vertegenwoordiger en mevrouw Christel O als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van Haviland intercommunale dd. 18 juni 2025 goed.
Artikel 2:
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 18 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 25 maart 2025.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 23 juni 2025 om 18 uur plaats vindt in De Montil, Moortelstraat 8 te 1790 Affligem.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lennik op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking werd gesteld.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2025 waarin de heer Johan Limbourg als vertegenwoordiger en de mevrouw Christel Van Der Perre als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde dd. 23 juni 2025 goed:
1.Kennisneming verslagen van Fluvius Halle-Vilvoorde van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024
2.Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Halle-Vilvoorde (voorheen Sibelgas) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3.Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV
4.Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van het Regionaal Bestuurscomité en de commissaris van Fluvius Halle-Vilvoorde met betrekking tot het boekjaar 2024
5.Beslissing tot deelneming van Fluvius Halle-Vilvoorde in Transco Energy cv
6.Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
7.Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (voorheen Sibelgas) tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030
8.Statutaire benoemingen
9.Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 23 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 12 maart 2025.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 24 juni 2025 plaats vindt in de Victorie, Kerkdreef 1 te 3210 Linden.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lennik op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking gesteld.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2025 waarin mevrouw Isabelle Duerinckx als vertegenwoordiger en de heer Freddy Van Malderen als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Riobra dd. 24 juni 2025 goed:
1.Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024
2.Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2024 (balans, re-sultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3.Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV
4.Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurs-comités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2024
5.Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
6.Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tij-dens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030
7.Statutaire benoemingen.
8.Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2025.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2025 plaats vindt in de Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lennik op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking gesteld.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2025 waarin mevrouw Christel Van Der Perre als vertegenwoordiger en de heer Jo Masser als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West dd. 26 juni 2025 goed:
1.a) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024 b) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024
2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
b) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoeming van een commissaris.
9. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 16 mei 2025 ontvangen van raadslid Lien De Slagmeulder;
Het islamitische Offerfeest zal dit jaar plaatsvinden tussen vrijdag 6 en dinsdag 10 juni. De organisatie hiervan is complex en vraagt een goede voorbereiding en samenwerking tussen alle betrokken partijen.
Ook de gemeente heeft hier een belangrijke rol om het dierenwelzijn tijdens deze periode te garanderen.
Sinds 1 januari 2019 geldt in Vlaanderen een algemeen verbod op onverdoofd slachten, ook voor slachtingen in het kader van religieuze rituelen. Thuisslachtingen zijn eveneens verboden. Deze regels zijn bevestigd door het Europees Hof van Justitie, het Grondwettelijk Hof en het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Er zijn dus geen uitzonderingen mogelijk.
Daarom stel ik graag volgende vragen aan het college:
- Op welke manier zijn inwoners geïnformeerd over de geldende regels rond slachting, dierenwelzijn en thuisslachtingen?
- Zijn er sensibiliseringsacties of communicatiecampagnes geweest of nog gepland?
- Hoe verloopt de samenwerking met de politie en inspectiediensten (Dierenwelzijn, FAVV, enz.)? Worden er gezamenlijke controles voorzien?
- Zal de gemeente nagaan of er geen illegale thuisslachtingen plaatsvinden, en zo ja, welke opvolging wordt hieraan gegeven?
Voor de N-VA+ fractie
Lien De Slagmeulder
Burgemeester Irina De Knop antwoordt:
- Op welke manier zijn inwoners geïnformeerd over de geldende regels rond slachting, dierenwelzijn en thuisslachtingen?
- Zijn er sensibiliseringsacties of communicatiecampagnes geweest of nog gepland?
Het offerfeest nadert inderdaad. Zoals je weet hebben we al enkele jaren een tijdelijke slachtvloer dat wordt ingericht. Eerst en vooral onderschrijven wij alle regelgeving en kunnen we niet akkoord gaan wanneer er thuis slachtingen zouden plaats vinden. In de voorbije tien jaar hebben we geen klachten gehad vanuit de politie of buren. Op geen enkele manier hebben wij weet van klachten dus op dat vlak kan ik u al gerust stellen.
De informatie over de geldende regels rond slachting van dieren is op de volgende pagina van de gemeentelijke website altijd te vinden: https://www.lennik.be/producten/detail/40/registratie-van-de-slachting-van-een-dier .
Op deze pagina staat het volgende vermeld: “Slachtingen in het kader van een religieuze ritus kunnen alleen plaatsvinden in een erkend slachthuis of op een tijdelijk erkende slachtplaats.”
Daarnaast wordt er in de periode voorafgaand aan het offerfeest extra gecommuniceerd via de website van Lennik en de gemeentelijke sociale media-kanalen. Dit jaar start de communicatiecampagne op 22 mei en duurt tot 15 juni.
- Hoe verloopt de samenwerking met de politie en inspectiediensten (Dierenwelzijn, FAVV, enz.)? Worden er gezamenlijke controles voorzien?
- Zal de gemeente nagaan of er geen illegale thuisslachtingen plaatsvinden, en zo ja, welke opvolging wordt hieraan gegeven?
De gemeentelijke dienst staat in contact met enerzijds de lokale politie, welke bevoegd is inzake dierenwelzijn en het naleven van vergunningsvoorwaarden te handhaven, en anderzijds de FAVV, voor de handhaving inzake voedselveiligheid. De samenwerking loopt erg goed. Er is in het verleden al inspectie gebeurd bij de tijdelijke slachtplaatsen. We doen er geen klopjacht naar maar als er meldingen zijn, zal dit strikt opgevolgd worden. De politie is nauw betrokken bij het opzetten van de tijdelijke slachtplaats. Er werd een tijdelijke slachtplaats aangevraagd in Lennik, zijnde bij IslaMeat. De organisator is verplicht om de opgelegde voorwaarden door de gemeente (Burgemeestersbesluit dd. 28/04/2025) en FAVV na te leven.
In de communicatiecampagne wordt daarnaast uitdrukkelijk benoemd onder welke voorwaarden het slachten van dieren is toegestaan, en dat er hierop controles en handhaving mogelijk zijn. Er zal ook uitdrukkelijk benoemd worden dat eenieder hier (anoniem) melding van kan doen via het nummer 112, waarna de politie zal hierop mogen controleren en handhaven.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag van Lien De Slagmeulder.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 16 mei 2025 ontvangen van raadslid Karel Van Belle. Elk kerkhof van Lennik (Sint-Kwintens-Lennik, Eizeringen, Sint-Martens-Lennik en Gaasbeek) is voorzien van een strooiweide waar de asverspreiding van een overledene kan plaatsvinden.
Op elke strooiweide bevindt er zich ook een piramide waarop gedenkplaatjes met de namen van de overledenen aangebracht zijn.
Weliswaar worden er geen bloemen op het gras van de strooiweiden geduld. Aan de ingang van elke strooiweide staat vermeld dat er geen bloemen op het grasperk mogen gelegd worden.
Vastgesteld wordt dat er bloemen worden gelegd/geplaatst tegen de piramiden op hun smalle onderrand, doch deze ruimte is veel te klein (en hiervoor niet echt geschikt) waardoor een "onordelijk" uitzicht ontstaat.
Best zou zijn dat elke strooiweide voorzien wordt van een verharde ruimte of een bloementafel bedoeld om bloemen neer te leggen.
Voorstel tot beslissing:
Enig artikel
De raad beslist om elke strooiweide te voorzien van een verharde ruimte of een bloementafel, bedoeld om bloemen neer te leggen en gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van deze beslissing.
Karel Van Belle
N-VA + Lennik
Niet van toepassing.
Raadslid Karel Van Belle geeft aan dat na de toelichting van de schepen niet gestemd dient te worden over onderstaand voorstel:
elke strooiweide te voorzien van een verharde ruimte of een bloementafel, bedoeld om bloemen neer te leggen en gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van deze beslissing.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 16 mei 2025 ontvangen van raadslid Stefaan Jans.
Niemand kan naast het spandoek kijken dat het marktplein ontsiert.
Los van het visuele aspect valt ook de boodschap op.
Het lijkt een politieke slogan die zo uit het bestuursakkoord van de huidige meerderheid geplukt is.
Het wekt bij de burger de perceptie op dat deze projectontwikkelaar deel van het bestuur is en mee aan tafel zit bij het uitzetten van de krijtlijnen.
Zal het college hiertegen iets ondernemen?
Stefaan Jans – Groen-Lennik.
Schepen Heidi Elpers antwoordt:
Er werd een omgevingsvergunning ingediend op 28 april 2025 nadat de gemeente de ontwikkelaar liet weten dat deze werken vergunningsplichtig zijn. De meeste spandoeken in de gemeente hangen allemaal onvergund en we hebben aan verschillende eigenaars een schrijven gericht. Deze mensen hebben wel een regularisatie aangevraagd.
De omgevingsvergunning is lopende, het college moet nog een beslissing nemen in dit dossier.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 16 mei 2025 ontvangen van raadslid Stefaan Jans.
De GECORO is het belangrijkste adviesorgaan van de gemeente als het gaat over ruimtelijke ordening. Ruimtelijke uitvoeringsplannen worden daar uitgebreid behandeld tijdens de procedure.
Bouwaanvragen kunnen daar omwille van de hoeveelheid niet allemaal behandeld worden. Echter zou er hier kunnen van afgeweken worden bij projecten van meergezinswoningen in de verschillende centra.
Het is niet de bedoeling om projecten daar nogmaals af te toetsen aan de wetgeving maar wel de invloed te beoordelen die ze hebben op het straat- of pleinbeeld.
Daarom stelt Groen voor om in de toekomst de GECORO verplicht advies te laten uitbrengen bij alle aanvragen van meergezinswoningen.
We leggen dit punt ter stemming voor.
Stefaan Jans – Groen-Lennik.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt het voorstel m.b.t. het verplicht advies van de GECORO bij grotere projecten niet goed.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 16 mei 2025 ontvangen van raadslid Stefaan Jans.
Het bij-vriendelijke maaibeheer werd tijdens de vorige legislatuur ingevoerd.
Daar was Maai-Mei-Niet een onderdeel van. In de maand mei zou enkel nog gras gemaaid worden langs voet- en fietspaden en andere plaatsen waar het de toegankelijkheid belemmert.
We merken nu dat er toch kort gemaaid werd op diverse openbare grasvelden en kerkhoven.
Is dit princype afgevoerd of werd er gemaaid onder druk van enkele burgers die dit ‘onverzorgd’ vinden?
Groen stelt voor om het in 2020 ingevoerde maaibeleid voort te zetten maar het te duiden met infoborden zodat mensen beter begrijpen waarom dit gebeurt.
Stefaan Jans – Groen-Lennik.
Schepen Geert De Cuyper antwoordt:
Dit jaar is het maaibeheer net als de voorgaande jaren uitgevoerd, hierbij wordt tijdens de maand mei inderdaad zo beperkt mogelijk gemaaid in functie van het versterken van de bijenpopulatie.
Er komen de laatste jaar meer en meer locaties waarbij weides worden ingezaaid. In april 2023 werd er een beheersplan opgesteld voor bepaalde weides.
Bepaalde locaties werden aangeduid als bijenweide: kerkhof SML, kerkhof Lennik, kerkhof Eizeringen, Kerk SKL, kerkhof SKL bepaalde zones, Dries, Nelleken. Dat werd bepaald in het beheersplan.
Op het kerkhof van Gaasbeek werd er in overleg met Natuurpunt bepaald wat wel of niet mag gemaaid mag worden. Natuurpark Slagvijver maait men in zones.
In de maand mei heb ik zelf vastgesteld dat er bij het kerkhof van SML wel gemaaid werd. Ik heb mij daarom geïnformeerd bij de bevoegde diensten.
Er werd uitzonderlijk gemaaid: er werden inderdaad enkele opmerkingen gegeven via sociale media in het kader van moederdag. Men vond de begraafplaats slordig. Bijkomende starten binnenkort ook de verlofperiodes en alles moet men tijdig kunnen rondkrijgen. Maaien van voetwegen, maaien van bermen, scheren van hagen. De dienst kent nu nog een volledige bezetting en daarom heeft men de opdracht gegeven om alles nog eens kort te maaien. Vanaf nu laat men dit opnieuw staan tot half juni. Men hoopt opnieuw vanaf de derde week van juni om alles opnieuw te onderhouden volgens het beheersplan.
Men heeft het uit noodzaak gedaan om te kunnen rond geraken. Ik had het ook vastgesteld maar het is dus uit noodzaak.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel m.b.t. Maai-Mei-Niet / maaibeheer.
De voorzitter sluit de zitting op 21/05/2025 om 21:05.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Erik O
voorzitter