De voorzitter opent de zitting op 22/10/2025 om 19:57.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad van 17 september 2025 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/AlF6oWkc4eQ
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 17 september 2025 worden goedgekeurd.
De jaarrekening 2024 werd op 18 juni 2025 vastgesteld door de gemeenteraad, waarop ze overeenkomstig artikel 286, § 1, 3° van het decreet over het lokaal bestuur ter goedkeuring werd overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
In voorliggende beslissing wordt de goedkeuring van de jaarrekening 2024 door de heer gouverneur ter kennisname gebracht aan de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 van de gemeente Lennik.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende eredienstbesturen bepaalt dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de goedkeuring, niet-goedkeuring of aanpassing van het meerjarenplan (MJP) van elke kerkfabriek. De gemeenteraad doet dit binnen een termijn van honderd dagen na ontvangst van het advies over die meerjarenplannen van het erkend representatief orgaan waaronder de kerkfabriek ressorteert, of de dag na het verstrijken van een termijn van 50 dagen bij niet-ontvangst van dit advies.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 11 juli 2025 dienden de kerkfabrieken van Sint-Martinus Lennik, Sint-Kwintinus Lennik, Sint-Ursula Lennik en O.L.Vrouw Gaasbeek hun MJP'en 2026-2031 in. Op 15 juli 2025 werd gunstig advies verleend over de MJP'en door het Aartsbisdom van Mechelen-Brussel, in haar hoedanigheid van erkend representatief orgaan. Op 8 oktober 2025 heeft de kerkfabriek van Sint-Ursula haar MJP ingetrokken volgend op de nieuwe afspraken tussen gemeente en centraal kerkbestuur gemaakt op 25 september 2025.
Het meerjarenplan bevat de financiële afspraken tussen het eredienstbestuur en de gemeentelijke overheid voor de periode 2026 tot 2031. De MJP'en van de eredienstbesturen zijn van cruciaal belang in de financiële cyclus van de gemeente. Uit de meerjarenplannen volgen voor de gemeente namelijk de prognoses voor:
Er zijn algemene afspraken gemaakt met het Centraal Kerkbestuur (CKB) Lennik rond de opmaak van de meerjarenplannen. Deze werden vastgelegd in de afsprakennota, waarvan het CBS kennis nam op 19 mei 2025 en de Gemeenteraad op 18 juni 2025.
Volgende exploitatie- en investeringstoelagen werden opgenomen in de MJP'en van de eredienstbesturen:
| Exploitatietoelagen | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Kerkfabriek Sint-Kwintinus | 30,713.26 | 70,318.76 | 71,354.84 | 72,411.63 | 73,489.57 | 74,589.07 |
| Kerkfabriek Sint-Martinus | 129,127.71 | 136,364.12 | 146,931.94 | 132,289.83 | 133,289.59 | 134,309.38 |
| Kerkfabriek Sint Ursula (ingetrokken) | 42,993.41 | 49,545.90 | 50,874.79 | 47,259.38 | 48,702.45 | 50,207.77 |
| Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Gaasbeek | 33,681.41 | 65,416.40 | 72,026.73 | 72,751.26 | 61,690.29 | 62,444.11 |
| Totaal | 236,515.79 | 321,645.18 | 341,188.30 | 324,712.10 | 317,171.90 | 321,550.33 |
| Investeringstoelagen | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Kerkfabriek Sint-Kwintinus | 40,746.32 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
| Kerkfabriek Sint-Martinus | 0.00 | 0.00 | 115,808.00 | 129,376.50 | 0.00 | 0.00 |
| Kerkfabriek Sint Ursula (ingetrokken) | 10,000.00 | 2,500.00 | 6,000.00 | 10,000.00 | 10,000.00 | 8,000.00 |
| Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Gaasbeek | 12,737.37 | 122,066.44 | 85,408.40 | 1,061.45 | 0.00 | 10,093.00 |
| Totaal | 63,483.69 | 124,566.44 | 207,216.40 | 140,437.95 | 10,000.00 | 18,093.00 |
Gezien de financiële context waarin lokale besturen verkeren, werd het centraal kerkbestuur op 25 september 2025 gevraagd om de ramingen opnieuw tegen het licht te houden. Concreet werd afgesproken:
Het resultaat van deze herzieningen wordt hieronder weergegeven:
| Exploitatietoelagen | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Kerkfabriek Sint-Kwintinus | 22,213.26 | 61,818.76 | 62,854.84 | 63,911.63 | 64,989.57 | 66,089.07 |
| Kerkfabriek Sint-Martinus | 129,127.71 | 127,099.44 | 128,060.39 | 114,248.68 | 124,513.12 | 124,789.66 |
| Kerkfabriek Sint Ursula | 37,993.41 | 48,545.90 | 49,874.79 | 47,259.38 | 48,702.45 | 50,207.77 |
| Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Gaasbeek | 4,718.41 | 36,453.40 | 59,326.73 | 60,051.26 | 48,990.29 | 49,744.11 |
| Totaal | 194,052.79 | 273,917.50 | 300,116.75 | 285,470.95 | 287,195.43 | 290,830.61 |
| Verschil | -42,463.00 | -47,727.68 | -41,071.55 | -39,241.15 | -29,976.47 | -30,719.72 |
| Investeringstoelagen | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Kerkfabriek Sint-Kwintinus | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 |
| Kerkfabriek Sint-Martinus | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 115,808.50 |
| Kerkfabriek Sint Ursula | 0.00 | 8,800.00 | 5,300.00 | 0.00 | 8,000.00 | 0.00 |
| Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Gaasbeek | 0.00 | 12,737.37 | 122,066.44 | 85,408.40 | 1,061.45 | 0.00 |
| Totaal | 0.00 | 21,537.37 | 127,366.44 | 85,408.40 | 9,061.45 | 115,808.50 |
| Verschil | -63,483.69 | -103,029.07 | -79,849.96 | -55,029.55 | -938.55 | 97,715.50 |
Deze herzieningen resulteren in een totale verlaging over de periode 2026-2031 met 231.199,57 euro in exploitatietoelagen en 204.615,32 euro in investeringstoelagen.
De toegestane werkings- en investeringssubsidies voor de kerkfabrieken zijn voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget op budgetcodes:
Werkingssubsidies
Investeringssubsidies
Artikel 1:
In toepassing van artikel 43 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004 vraagt de gemeenteraad de aanpassing van de ingediende meerjarenplannen conform de herziene cijfers zoals principieel goedgekeurd door de verschillende kerkraden na het overleg van 25 september 2025 (zie excel in bijlage). Deze aanpassingen resulteren in een verlaging van de exploitatietoelagen met 231.199,57 euro en van de investeringstoelagen met 204.615,32 euro over de periode 2026-2031.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt de afsprakennota tussen de gemeente Lennik en het Centraal kerkbestuur Lennik i.v.m. het Meerjarenplan 2026-2031 goed.
Artikel 3:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan.
Op 16 juli 2025 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik het budget 2026 m.b.t. de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus en Sint-Ursula. Als de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen de vijftig dagen na ontvangst van het centraal kerkbestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het budget 2026 van de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus en Sint-Ursula werd aan de gemeente Lennik overgemaakt op 16 juli 2025.
Het budget 2026 is onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’. Op 15 juli 2025 werd een gunstig advies verleend aan de budgetten van de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus, Sint-Martinus en Sint-Ursula.
Als de gemeentelijke bijdrage in het budget binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen de vijftig dagen na ontvangst van het centraal kerkbestuur, zijnde 4 september 2025. Op 3 september 2025 werd de aktename door de gemeente "herleid tot MJP".
Op 25 september 2025 werden afspraken gemaakt met het centraal kerkbestuur om de ramingen van de meerjarenplannen van de verschillende kerkfabrieken opnieuw tegen het licht te houden en de ramingen te verlagen waar mogelijk.
Dit resulteert in volgende aangepaste cijfers voor 2026:
| Exploitatie-toelage | Budget 2026 |
| OLV Gaasbeek | 4,718.41 |
| Sint-Kwintinus | 22,213.26 |
| Sint-Martinus | 129,127.71 |
| Sint-Ursula | 37,993.41 |
| Investerings-toelage | Budget 2026 |
| OLV Gaasbeek | 0.00 |
| Sint-Kwintinus | 0.00 |
| Sint-Martinus | 0.00 |
| Sint-Ursula | 0.00 |
Op 8 oktober 2025 heeft de kerkfabriek van Sint-Ursula haar budget 2026 ingetrokken.
De toegestane werkings- en investeringssubsidies voor de kerkfabrieken zijn voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget op budgetcodes:
Werkingssubsidies
Investeringssubsidies
Artikel 1:
In toepassing van artikel 49, §1 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004 vraagt de gemeenteraad de aanpassing van het budget 2026 van de kerkfabrieken Onze‑Lieve-Vrouw Gaasbeek, Sint-Kwintinus en Sint-Martinus conform de herziene cijfers van het MJP 2026-2031 zoals principieel goedgekeurd door de verschillende kerkraden na het overleg van 25 september 2025 (zie excel in bijlage). De kerkfabriek van Sint-Ursula dient haar nog in te dienen budget 2026 eveneens in lijn te brengen met de herziene cijfers van het MJP 2026-2031 zoals principieel goedgekeurd door kerkraad van 8 oktober 2025.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan.
Aanpassing van de signalisatie (parkeerverbod voor vrachtwagens) op de Ninoofsesteenweg N8.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Inzake overlast en sluikstorten ten gevolge van geparkeerde vrachtwagens werd op 28 januari 2019 een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op de Ninoofsesteenweg (N8). Het stilstaan- en parkeerverbod werd aangeduid met verkeersborden E3, onderborden Type VIId en aangevuld met x-borden. Het signalisatieplan werd ter goedkeuring voorgelegd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW) van de Vlaamse Overheid.
Ten gevolge van een wijziging in de wegcode dienen te verkeersborden nu te worden gewijzigd. Verkeersborden E1 en E3 zijn enkel geldig op bermen en op rijbanen. Hier betreft het een parkeerstrook en dienen we dus te werken met E9 borden.
De witte brede streep rechts is de denkbeeldige rand van de rijbaan. Deze streep is 20 cm breed, en wanneer er rijstroken zijn, 25 cm.
De wegcode stelt dat rechts van deze streep een pechstrook wordt afgebakend indien het een autoweg of autosnelweg is, en een parkeerstrook op alle andere openbare wegen.
In dit geval gaat het over een parkeerstrook omdat het geen autoweg of autosnelweg betreft. Verkeersborden E1 en E3 zijn geldig op de bermen en op de rijbaan. De borden E3 zijn hier dus niet geldig.
Om het parkeren van zware voertuigen te verbieden kan hier dus geen gebruik worden gemaakt van E1 of E3 borden en moet bijgevolg gebruik worden gemaakt van E9 borden.
Er zijn twee mogelijkheden:
Op de parkeerstroken op de Assesteenweg (N285) werd gebruikt gemaakt van het verkeersbord E9b. Om de uniformiteit op het grondgebied te behouden wordt ook op de Ninoofsesteenweg (N8) gekozen voor de verkeersborden E9b.
De hierna voorziene maatregelen betreffen gewestwegen.
Het budget voor de aankoop van de nieuwe signalisatie is voorzien op volgende registratiesleutel:
2025/A-3.1.20290-00/22500000/Gemeente/IP-GEEN - Andere infrastructuur betreffende de gemeente
Artikel 1:
Op de Ninoofsesteenweg (N8):
geldt:
dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 2:
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende het invoeren van een stilstaan- en parkeerverbod voor vrachtwagens op de Ninoofsesteenweg (N8) goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28 januari 2019.
Artikel 3:
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen.
Artikel 4:
Het aanvullend reglement wordt tevens overgemaakt via aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be, daar het hier een gewestweg betreft.
Artikel 5:
De technische dienst van de gemeente Lennik zal instaan voor het plaatsen van de nodige signalisatie.
Volgende bevoegdheden en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheid:
Regelgeving:
In het projectdossier Speelbos aanvraag subsidies werd het beheer en behoud van de orchideeën mee opgenomen.
Natuurpunt Lennik vroeg op 29 september 2023 om de afgebakende zones in het speelbos te mogen beheren voor het behoud en verdere ontwikkeling van orchideeën. Zij willen hieraan ook een educatief luik koppelen.
De voorliggende overeenkomst zorgt voor een beheeroverdracht van enkele afgebakende zones (openbaar domein) in het speelbos Lennik waar Natuurpunt voor het behoud en uitbreiding van orchideeën zal instaan. Door het plaatsen van informatiebord(en) voor de gebruikers van het speelbos kan er meer kennis, erkenning en waardering gedeeld worden over de aanwezige natuurwaarden en de beleving in het speelbos.
In het kader van een natuurbeheerplan van het speelbos en de omliggende zones werd een meerjarige overeenkomst opgemaakt tussen gemeente Lennik en Natuurpunt beheer vzw voor het verdere beheer.
Er zijn geen vergoedingen vereist voor het beheer door Natuurpunt Beheer vzw.
Artikel 1:
Goedkeuring te geven aan de voorliggende overeenkomst voor de beheeroverdracht van enkele afgebakende zones (openbaar domein) in speelbos Lennik voor behoud en uitbreiding van orchideeën. De overeenkomst is tussen de gemeente Lennik en Natuurpunt Beheer Vzw, gevestigd op Coxiestraat 11 te 2800 Mechelen, alhier vertegenwoordigd door directeur Natuurbeheer, op de percelen kadastraal gekend Afdeling 1, Sectie E , percelen 140k en 140L met volgende perceelinformatie: Gemeente Lennik Alfred Algoetstraat zn.
Artikel 2:
Er geen vergoedingen zijn vereist voor het beheer door Natuurpunt Beheer vzw.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 1 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van de Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 26 november 2025 om 18.30 uur digitaal plaatsheeft.
Een dossier met documentatiestukken werd bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2025 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en mevrouw Karen De Waele als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Fluvius Opdrachthoudende Vereniging dd. 26 november 2025 goed:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2026.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van de Fluvius Opdrachthoudende Vereniging Fluvius op 26 november 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius
Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland goed te keuren. De raad keurt de statutenwijzigingen en agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
de statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 2 januari 2024, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
De gemeente Lennik is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2°die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drie vierde meerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen wordt een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.De beslissingen die daarover worden genomen van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd bepalen het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene Vergadering bepalen en worden bij het verslag gevoegd.
De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden en dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering bepaalt.
De Raad van Bestuur van Haviland heeft op 16 juni 2025 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging goedgekeurd.
De gemeente Lennik heeft op 8 juli 2025 een brief ontvangen van Haviland waarbij deze de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen.
Er wordt rekening gehouden met de buitengewone algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 10 december 2025 om 18 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik met volgende agendapunten:
1.Notulen van de Algemene Vergadering van 18 JUNI 2025: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd op 24 juni 2025 aan de deelnemers bezorgd.)
2.De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2026 (art. 34)
3.Huishoudelijk reglement Algemene Vergadering (art. 34): goedkeuring
4.Overbrengen maatschappelijke zetel naar Poverstraat 75 bus 47 te 1731 Asse (art. 3): goedkeuring
5.Toetreding politiezone Druivenstreek (art. 8): goedkeuring
6.Uittreding gemeente Overijse cfr. Regiodecreet (art. 10): goedkeuring
7.Uittreding OCMW Overijse cfr. Regiodecreet (art. 10): goedkeuring
8.Statutenwijziging: goedkeuring
9.Verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Matthias Laureys om over te gaan tot de coördinatie van de statuten: goedkeuring
10.varia.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2025 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en mevrouw Christel O als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1
De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd.10 december 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 2
Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 16 juni 2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten en de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 10 december 2025 goed te keuren.
Artikel 4
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de algemene vergadering van Riobra goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor de activiteit riolering aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 4 september 2025.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 5 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Riobra die op 4 december 2025 plaatsheeft in De Victorie, Kerkdreef 1 te 3210 Linden (Lubbeek).
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lennik op digitale wijze op 5 september 2025 ter beschikking gesteld.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2025 waarin mevrouw Isabelle Duerinckx als vertegenwoordiger en de heer Freddy Van Malderen als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Er wordt rekening mee gehouden met het opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen, opgesteld door de Raad van Bestuur die wordt onderverdeeld in 5 luiken :
1) een wijziging van de zetel en van de naam,
2) een uitbreiding van de modaliteiten inzake de inbreng van rioleringsnetten,
3) een aantal aanpassingen ingevolge onder meer gewijzigde regelgeving en enkele actualiseringen/verduidelijkingen/ tekst verfijningen,
4) een wijziging aan de bijlage 3 van de statuten inzake de gouden aandelen en de warmte-activiteit,
5) een schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn.
Het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering dd. 23 juli 2025 maakt deel uit van het dossier statutenwijzigingen.
Er wordt voorgesteld om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Riobra dd. 4 december 2025 goed:
1. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025
b. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de naamswijziging en de zetelwijziging)
c. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen
d. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot sub delegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen.
e. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van sub delegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
2. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot sub delegatie om de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot het agendapunt 1, en om de beslissingen genomen in het agendapunt 1 en desgevallend agendapunten 4, 5 en 6 bij authentieke akte te doen vaststellen.
3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
4. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Riobra, met inbegrip de voorgestelde wijziging van de zetel en de naamswijziging goed.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2026.
Artikel 3:
De opdrachthoudende vereniging Riobra wordt verzocht om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissing van deze gemeenteraad.
Artikel 4:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 4 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Intradura goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het voorstel van statutenwijziging werd goedgekeurd op de agenda van de algemene vergadering van Intradura dd. 18 juni 2025.
In de voorbereiding van het voorstel van statutenwijziging werd er geen voorafgaand niet-bindend advies gevraagd bij de Vlaamse Regering.
Het oorspronkelijke goedkeuringstoezicht werd vervangen door een voorafgaand niet-bindend advies.
Op 3 juli 2025 werd er een niet-bindend advies gevraagd bij de Vlaamse Regering.
Op 20 augustus 2025 werd er advies ontvangen van de Vlaamse regering.
Door de administratieve rechtzetting van de procedure inzake de goedkeuring statutenwijziging, dienen de vennoten de eerder goedgekeurde statutenwijzigingen formeel te herbevestigen.
Op 11 september 2025 heeft de gemeente Lennik een aangetekende oproepingsbrief ontvangen mbt het agendapunt:
Op 10 oktober 2025 heeft de gemeente Lennik een aangetekende oproepingsbrief ontvangen voor de buitengewone algemene vergadering van Intradura die op 10 december 2025 plaats vindt om 19.30 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik met volgende agendapunten:
1.Notulen van de Gewone Algemene Vergadering van 18 juni 2025: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 27 juni 2025 aan de deelnemers bezorgd)
2.De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2026 (art. 39): goedkeuring
3.Goedkeuring statutenwijzigingen dd. 18.06.2025 – herbevestiging: goedkeuring
4.Verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Matthias Laureys voor vertegenwoordiging en mogelijk indeplaatsstelling om al het nodige te doen op vlak van vereisten en formaliteiten bij alle administraties, hierin begrepen al het nodige te doen voor coördinatie, neerlegging en publicatie van de gewijzigde statuten: goedkeuring
5.Varia.
Er wordt rekening gehouden met het voorstel van de Raad van Bestuur van Intradura.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2025 waarin de heer Johan Limbourg als vertegenwoordiger en mevrouw Christel Van Der Perre als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van Intradura dd. 10 december 2025 goed.
Artikel 2:
De goedkeuring van het voorstel van statutenwijzigingen wordt herbevestigd.
Artikel 3:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik is gemandateerd om agenda goed te keuren en de goedkeuring van statutenwijzigingen te herbevestigen op de algemene vergadering van Intradura dd. 10 december 2025.
Artikel 4:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 16 september 2025.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 18 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 16 december 2025 om 18 uur plaats vindt in Salons De Vrede, Moerdijkstraat 94 te 8480 Ichtegem.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lennik op digitale wijze ter beschikking gesteld.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2025 waarin mevrouw Christel Van Der Perre als vertegenwoordiger en de heer Jo Masser als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
De Raad van Bestuur heeft een ontwerp van statutenwijzigingen opgesteld die worden onderverdeeld in 5 luiken:
1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte,
2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving,
3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekst verfijningen,
4) alsook een voorstel tot partiële splitsing van 15 ex-Havi-TV-gemeenten vanuit Fluvius West naar enerzijds Fluvius Zenne-Dijle en Fluvius Halle-Vilvoorde,
5) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn.
Op 23 juli 2025 heeft de Vlaamse Regering een niet-bindend advies gegeven dat deel uitmaakt van het dossier statutenwijzigingen.
Er wordt voorgesteld om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026.
De Raad van Bestuur van Fluvius West heeft in haar zitting van 16 september 2025 de bijzondere verslagen heeft opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
Er wordt rekening gehouden om de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Halle-Vilvoorde voorstellen waarbij de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en de stad Vilvoorde voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zullen treden en zullen toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde.
Er wordt rekening gehouden met de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Zenne-Dijle voorstellen waarbij de gemeente Kampenhout voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en zal toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West dd. 16 december 2025 goed:
1.Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV m.b.t. de overgang van de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging):
a.Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b.Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c.Goedkeuring van:
i.De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik,Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal,
Steenokkerzeel en Vilvoorde, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva
en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026
en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december
2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerkenvan de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik,
Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde vanaf 1 januari 2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële
splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot sub delegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van
een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen
vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen
over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie vande beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de
partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag vande Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met
juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026. De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging)
omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari
2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële
splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van
een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen
vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen
over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de
partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot sub
delegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 3 vast te stellen;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid
van sub delegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot sub delegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2, en 3, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 3, 7 en desgevallend 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
6. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
7. Aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in Leiedal.
9. Statutaire benoemingen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: Statutenwijzigingen
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West goed.
Artikel 3 : Partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde voor de activiteit openbare elektoronische communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde]
Om voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken uit te treden uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West en toe te treden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, en dit met ingang van 1 januari 2026. De toetreding tot Fluvius Halle-Vilvoorde gebeurt onder de opschortende voorwaarde van de aanvaarding van de uittreding door de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West en van de aanvaarding van de toetreding door de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Door de uittreding uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West komt het mandaat van de gemeente Lennik in het Regionaal Bestuurscomité Vlaams-Brabant van Fluvius West te vervallen met ingang vanaf 1 januari 2026.
De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde van de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken verbonden aan de uittredende gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde goed.
De Buitengewone algemene vergadering van Fluvius West wordt verzocht de uittreding voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde te willen aanvaarden.
Artikel 4: Partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout
De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle van de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kampenhout goed.
De Buitengewone algemene vergadering van Fluvius West wordt verzocht om de uittreding voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout te willen aanvaarden.
Artikel 5:
De opdrachthoudende vereniging Fluvius West wordt verzocht om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 6:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 16 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 7:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 18 september 2025.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 19 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 18 december 2025 om 18 uur plaats vindt in Salons Waerboom, Jozef Mertensstraat 140 te 1702 Groot-Bijgaarden (Dilbeek).
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Lennik op digitale wijze ter beschikking gesteld.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2025 waarin de heer Johan Limbourg als vertegenwoordiger en mevrouw Christel Van Der Perre als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
De Raad van Bestuur heeft een ontwerp van statutenwijzigingen opgesteld die worden onderverdeeld in 4 luiken:
1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte,
2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving,
3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekst verfijningen/voorgestelde partiële splitsing,
4) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn.
Op 23 juli 2025 heeft de Vlaamse Regering een niet-bindend advies gegeven dat deel uitmaakt van het dossier statutenwijzigingen.
Er wordt voorgesteld om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026.
De Raad van Bestuur van Fluvius Halle-Vilvoorde heeft in haar zitting van van 18 september 2025 de bijzondere verslagen heeft opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
Er wordt rekening gehouden met de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Halle-Vilvoorde voorstellen waarbij de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en de stad Vilvoorde voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zullen treden en zullen toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West dd. 18 december 2025 goed:
1.Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV m.b.t. de overgang van de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging):
a.Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b.Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2026 van het aantal bestaande aandelen Ae, Ag, Apg, Apt en Ape à rato van 25 euro per eigen eigen vermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare elektronische communicatienetwerken en Strategische Participaties (Publi-T/Publigas/Elia).
c.Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2026 van de aandelen At binnen de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
d.Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website [https://over.fluvius.be/fluvius-halle-vilvoorde-bav-december-2025] van Fluvius Halle-Vilvoorde kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
e.Goedkeuring van:
i.De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii.De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii.De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
f.Aanvaarding van de toetreding/uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde vanaf 1 januari 2026.
g.Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot sub delegatie om:
i.De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii.De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii.Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv.De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025
v.Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi.Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot sub delegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van sub delegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot sub delegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2, en 3, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 3, 5, en desgevallend 6, 7 en 8 bij authentieke akte te doen vaststellen
4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
6. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: Statutenwijzigingen
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Halle-Vilvoorde goed.
Artikel 3 : Partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde voor de activiteit openbare elektoronische communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde]
Om voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken uit te treden uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West en toe te treden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, en dit met ingang van 1 januari 2026. De toetreding tot Fluvius Halle-Vilvoorde gebeurt onder de opschortende voorwaarde van de aanvaarding van de uittreding door de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West en van de aanvaarding van de toetreding door de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Door de uittreding uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West komt het mandaat van de gemeente Lennik in het Regionaal Bestuurscomité Vlaams-Brabant van Fluvius West te vervallen met ingang vanaf 1 januari 2026.
De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde van de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken verbonden aan de uittredende gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde goed.
De Buitengewone algemene vergadering van Fluvius Halle - Vilvoorde wordt verzocht de toetreding/uittreding voor de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde te willen aanvaarden.
Artikel 4:
De opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde wordt verzocht om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 5:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 18 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 6:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Volgende bevoegdheden en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheid:
Regelgeving:
Een onroerend goed (grond met bos) gelegen te Neerkauter en kadastraal gesitueerd 1ste Afdeling, Sectie E, nrs. 149B met een vermoedelijke oppervlakte van 51 are 70ca en eigendom van Vandermotten Anja, Stijn en José aan te kopen.
Deze grond is gelegen tussen de sportsite Jo Baetens en het Slagvijverpark en zou een verbinding maken tussen deze beide eigendommen van de gemeente Lennik, zo kan de gemeente het natuurbehoud van deze site beter garanderen.
Deze opportuniteit doet zich plotseling voor en zou onderhands verkocht worden.
De gemeente heeft het goed laten schatten door een beëdigd landmeter-schatter. De waarde van dit onroerend goed met een oppervlakte van 5170m² werd geschat door de landmeter op €14.476.
Enig artikel:
Het onroerend goed (grond met bos) gelegen te Neerkauter en kadastraal gesitueerd 1ste Afdeling, Sectie E, nrs 149B met een vermoedelijke oppervlakte van 51 are 70ca en eigendom van Vandermotten Anja, Stijn en José wordt onderhands aangekocht voor zover de prijs en de voorwaarden aanvaardbaar zijn.
Op 22 november 2025 organiseert het jaarmarktcomité opnieuw de jaarmarkt. In het kader van de openbare veiligheid dienen bijkomende maatregelen genomen te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Jaarmarkcomité Lennik vzw organiseert de 76ste editie van de jaarmarkt op 22 november 2025.
De coördinatievergadering tussen de gemeente Lennik, Jaarmarktcomité Lennik vzw, lokale politiezone Pajottenland, Hulpverleningszone Vlaams-Brabant West, het Rode Kruis, de organisatoren van de jaarmarktfuif Schots & Scheef en de verenigingen zal plaatsvinden op 14 oktober 2025. Na het plaatsvinden van de coördinatievergadering zal het veiligheidsdraaiboek opgemaakt en bezorgd worden aan de veiligheidsdiensten.
Alle verenigingen en drankuitbaters die tijdens de jaarmarkt dranken aanbieden, zijn verplicht om herbruikbare bekers te gebruiken. Vanwege deze verplichting werden er tijdens de jaarmarkt van 2024 veel glazen flessen gebruikt, waardoor er veel scherven op het openbaar domein lagen. Dit is gevaarlijk. Met het oog op de veiligheid dienen er tijdelijke beperkingsmaatregelen genomen te worden.
Geen financiële impact.
Artikel 1:
Alle verenigingen, standhouders en drankuitbaters die tijdens de jaarmarkt binnen de zone van de jaarmarkt dranken aanbieden op de openbare weg zijn verplicht gebruik te maken van herbruikbare bekers.
Artikel 2:
Er geldt een algeheel verbod:
Het is verboden om te consumeren vanuit glazen flessen, glazen bekers of andere glazen recipiënten binnen de zone van de jaarmarkt op het openbaar domein van Lennik.
Artikel 3:
Het is verboden binnen de zone van de jaarmarkt in het bezit te zijn van geopende, glazen flessen op de openbare weg. Verenigingen en standhouders die een plaats hebben toegekend gekregen op de jaarmarkt kunnen wel dranken schenken uit geopende glazen flessen, doch dienen deze flessen binnen hun eigen stand te houden afgeschermd van de bezoekers.
Artikel 4:
De zone van de jaarmarkt omvat volgende straten en pleinen: N282 (Markt en Alfred Algoetstraat) gedeelte tussen Frans Van der Steenstraat en de Vondelstraat, Kroonstraat (gedeelte tussen Frans van der Steenstraat en Krommestraat), Markt, het marktplein, Albert Vanderkelenstraat, Andreas Masiusplein, Deken Verbesseltstraat, Frans Devoghellaan (gedeelte tussen het Andreas Masiusplein en de Kerkveldweg), Stationsstraat (gedeelte tussen het Andreas Masiusplein en de Kerkveldweg), Hendrik Ghijselenstraat, Karel Keymolenstraat (gedeelte tussen Markt en Deken Verbesseltstraat), Schoolweg.
Artikel 5:
Deze politieverordening is van toepassing op het volledige grondgebied van de gemeente Lennik op zaterdag 22 november 2025 vanaf 06u00 tot zondag 23 november 2025 om 01u00.
Artikel 6:
De lokale en federale politie zullen toezicht houden op deze politieverordening en kunnen gebeurlijk overgaan tot inbeslagname van de verboden zaken.
Artikel 7:
Overtreding van de bepalingen van deze politieverordening kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve geldboete van maximum 500 euro.
Artikel 8:
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de korpschef van de lokale politiezone Pajottenland.
Artikel 9:
De gemeenteraad keurt bovenstaande politieverordening aangaande de jaarmarkt 2025 in Lennik goed.
Toelichting
Op 22 november 2025 organiseert het Jaarmarktcomité Lennik vzw de jaarmarkt. Via deze politieverordening worden er bijkomende maatregelen genomen om erop toe te zien dat de openbare orde en veiligheid niet verstoord wordt.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 17 oktober ontvangen van raadslid Stefaan Jans.
We vernamen dat de technische dienst verhuisd is naar de Assesteenweg 116, hetgeen maakt dat het zogenaamde Vetkot vrij komt.
Binnenkort zullen we hopelijk via het meerjarenplan te weten komen wat de intenties met het Vetkot zijn. Tot dusver hebben we echter nog geen idee.
Het kan volgens ons niet de bedoeling zijn dat het College dat alleen beslist.
De locatie is uniek en het gaat over een aanzienlijke investering.
Moeten er daarover niet dringend inspraakmomenten gepland worden?
Schepen Johan Limbourg antwoordt:
De gemeente voert momenteel een studie uit naar de optimalisatie van haar patrimonium. Een firma doet dit voor ons. Ze bekijken welke mogelijkheden alle gebouwen hebben. Momenteel is ‘t Vetkot een mooie site en hebben we respect voor de structuur en de historiek. In het kader van participatie en inspraak moet ik je laten weten dat je de burger effectief inspraak moet geven als je hen dit vraagt en hun niets voorhouden. In deze fase is er nog geen participatie of inspraak mogelijk. Wij kijken nu wat er globaal mogelijk is en pas later zullen we kijken wat er kan van invulling met een werkgroep. Dat is momenteel nog niet aan de orde. Er zal eerst teruggekoppeld worden naar de gemeenteraad als er meer resultaat is over de studie en dan kunnen we verder kijken welke stappen er genomen moeten worden rond de ontwikkeling van deze site.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van raadslid Stefaan Jans ivm het Vetkot, bestemming en inspraak.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 17 oktober ontvangen van raadslid Stefaan Jans.
Er wordt meer om meer gewandeld in Lennik. De verbinding van de Lindeveldweg naar de Slagvijver (of andersom) wordt langs de beek frequent aangedaan.
Het kruisen van de Algoetstraat / Brusselsestraat is daarbij een vervelend en gevaarlijk punt. Naar analogie van het zebrapad thv Jo Baetens stellen we voor dat
er daar boven de brug – 200 m verderop - ook een zebrapad aangelegd wordt.
Schepen Isabelle Duerinckx antwoordt:
Alfred Algoetstraat / Brusselsestraat is een gewestweg en dus onder het beheer van AWV en dus moeten we met hen contact opnemen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer stelt in haar nieuw vademecum voetgangersvoorzieningen, afwegingskader oversteekvoorzieningen (mei 2024) volgende kernbegrippen: oversteekbehoefte en oversteekbaarheid.
De vraag zal worden voorgelegd aan AWV. AWV kijkt naar het volgende om te bepalen of er een goedkeuring wordt gegeven om een bijkomend zebrapad aan te leggen:
Om te kunnen bepalen welke maatregelen er eventueel nodig of mogelijk zijn om de oversteekbaarheid in een gebied te verbeteren, moet men zicht krijgen op de spreiding van de oversteekbewegingen in dat gebied:
• Wordt er her en der overgestoken, of is er enige concentratie merkbaar/mogelijk?
• Zijn er veel overstekende voetgangers binnen een korte tijdspanne of zijn de oversteken gespreid doorheen de tijd?
De vraag zal voorgelegd worden aan de PCV (Provinciale commissie verkeersveiligheid) en we wachten dus niet op ons jaarlijks overleg met AWV om dit na te vragen.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van raadslid Stefaan Jans ivm een zebrapad thv de beek op de Algoetstraat / Brusselsestraat.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 17 oktober ontvangen van raadslid Stefaan Jans.
Er staan momenteel slechts een 4-tal kleine aanplakzuilen in Lennik waar verenigingen hun activiteiten kunnen aankondigen. Het gevolg daarvan is dat er heel
veel privé-borden en -spandoeken langs de straten verschijnen; dikwijls op openbaar domein. Dat is niet steeds een mooi zicht.
Daarom stellen we voor dat er minstens 4 grote borden extra geplaatst worden.
We denken daarbij aan de parking Jo Baetens, omgeving Markt of Masiusplein, de bibliotheek en ’t Rakkertje.
In combinatie met een verbod op het plaatsen van andere reclame op het openbaar domein kan dit enkel voor meer orde zorgen.
Schepen Johan Limbourg antwoordt:
We zullen dit willen digitaliseren door een digitaal scherm te voorzien. Je kan dit aankopen met reclame en zo maar we willen dit in eigen beheer te doen maar dat kost wel wat geld.
Op termijn willen we dit in elke deelgemeente voorzien maar momenteel zal er één voorzien worden in Sint-Kwintens-Lennik.
Dit is een interactief bord en daar kunnen verenigingen, handelaars, … op adverteren. Dit kan ook gebruikt worden in noodsituaties. Dit is duurzaam en netjes.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van raadslid Stefaan Jans ivm aanplakborden.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 17 oktober ontvangen van raadslid Karel Van Belle.
Komend van het centrum van Sint-Kwintens-Lennik eindigt de zone 30 ter hoogte van de woning 55 op de Alfred Algoetstraat.
Hierdoor ligt het gemeentelijk sport-en ontmoetingscentrum "Jo Baetens" niet in een zone 30. Een snelheidsregime van 50km/u is er mijn inziens van toepassing.
Dit lijkt zeer onlogisch gezien er in het sport- en ontmoetingscentrum talrijke activiteiten plaatsvinden die meestal zeer druk bezocht worden en heel wat verkeersbewegingen met zich mee brengen (auto's, fietsers, voetgangers,...).
Ook het jeugdhuis, camperplaatsen, sportterreinen, ... zijn achteraan op de parking aanwezig, welke ook verkeer met zich meebrengen.
Om de veiligheid aan het sport- en ontmoetingscentrum te verhogen kan er beter ook een snelheid van 30km/u ingesteld worden.
Door de zone 30 komend van het centrum van Sint-Kwintens-Lennik op de A. Algoetstraat te laten doorlopen tot voorbij de parking van het sportcentrum en komend van Sint-Martens-Lennik de zone 30 op de A. Algoetsraat te laten ingaan voor de parking ervan, zou de veiligheid aan het gemeentelijk-sport en ontmoetingscentrum aanzienlijk verbeteren.
Gezien het gemeentelijk sport- en ontmoetingscentrum ligt aan de Alfred Algoetstraat (Gewestweg/N282) zal enig overleg hierover met de diensten van het Vlaamse Overheid noodzakelijk zijn.
Vraag;
Is het bestuur bereid, op korte termijn, de nodige stappen te ondernemen om ter hoogte van het gemeentelijk sport en - ontmoetingscentrum "Jo Baetens" een zone 30 in te voeren.
Schepen Isabelle Duerinckx antwoordt:
De Alfred Algoetstraat is een gewestweg en dit moet worden voorgelegd aan AWV.
Het Agentschap Wegen en Verkeer kijkt naar verschillende factoren of een zone 30 is aangewezen:
• Is het een verblijfsgebied?
• Of is het een verkeersgebied?
Verblijfsgebied
Een verblijfsgebied is een gebied waar het verblijven van de mens het uitgangspunt vormt.
De verblijfswaarde en -functie staan hier centraal. De publieke ruimte wordt ingericht op maat van de bewoners en gebruikers.
De snelheid van het gemotoriseerd verkeer is duidelijk ondergeschikt en bestemmingsverkeer primeert.
Verkeersgebied
Een verkeersgebied is het gebied waar de doorstroming van de weggebruiker het uitgangspunt vormt. De inrichting
van de weg richt zich naar een optimale doorstroming (van doorgaand verkeer).
Een scheiding van de verschillende weggebruikers is meestal noodzakelijk.
Dit zal ook voorgelegd worden aan de PCV. Moesten ze dit goedkeuren, moet dit ook nog naar de minister ter goedkeuring.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van raadslid Karel van Belle ivm het tot invoeren zone 30 aan het gemeentelijk sport- en ontmoetingscentrum "Jo Baetens". Alfred Algoetstraat 77 te Sint-Kwintens-Lennik.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 17 oktober ontvangen van raadslid Kristien Van Vaerenbergh.
Wie in Lennik rondwandelt, wordt almaar vaker geconfronteerd met Franstalige reclame en signalisatieborden. Dat is geen detail, maar een zorgwekkende evolutie in een Vlaamse gemeente waar het Nederlands de voertaal is en ook in het publieke en private leven zichtbaar moet blijven. Taal is niet enkel een communicatiemiddel, maar ook een wezenlijk onderdeel van onze identiteit, onze samenhang en ons samenleven.
Het is dan ook onze collectieve plicht om het Vlaams karakter van onze gemeente actief te beschermen en te versterken. Het gebruik van het Nederlands in het straatbeeld, in de lokale handel en bij nieuwe inwoners moet vanzelfsprekend zijn, maar dat is vandaag helaas niet meer het geval. Verdere ontsporing is echter wel niet ondenkbaar aangezien de meerderheid hier, zoals welbekend is, nalaat om hier structureel beleid rond te voeren.
We kaartten al eerder aan dat Lennik geen schepen heeft van Vlaamse aangelegenheden. De dagdagelijkse realiteit bewijst jammer genoeg dat dit wel degelijk nodig is.
We wezen eerder ook al op het succesvolle initiatief uit de Vlaamse Rand waarbij lokale mandatarissen een brochure ontwikkelden voor notarissen en immokantoren. Die brochure kan worden meegegeven aan nieuwe inwoners of kopers en legt op een toegankelijke manier uit waarom kennis van het Nederlands zo belangrijk is in onze regio. Ze verduidelijkt dat het Nederlands niet alleen de bestuurstaal is, maar ook de taal van het dagelijkse samenleven, en bevat verwijzingen naar taalcursussen en oefenkansen in de buurt.
Dergelijke initiatieven zorgen ervoor dat nieuwkomers meteen op een positieve manier in contact komen met het Nederlands en met de waarden van de Vlaamse gemeenschap.
Voorstel
De gemeenteraad stemt in om een samenwerking op de been te brengen met notarissen en immokantoren, die een brochure ter beschikking zullen stellen voor potentiële kopers
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt het voorstel goed.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 17 oktober ontvangen van raadslid Lien De Slagmeulder.
Naar aanleiding van de bespreking op de gemeenteraad van vorige maand dienen wij onderstaand voorstel opnieuw in.
We worden steeds vaker geconfronteerd met crisissituaties zoals bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden of sociale noodsituaties. Zulke situaties vragen niet alleen om professionele hulpverlening maar ook om bijkomende helpende handen op het terrein en dit op een veilige, goed georganiseerde en reglementair verankerde manier.
Steeds meer lokale besturen werken daarom aan een structureel vrijwilligers kader met het op een adequate aanpak van noodsituaties.
De Vlaamse Regering voorziet nu structurele subsidies via Rode Kruis-Vlaanderen om gemeenten te ondersteunen bij de oprichting van vrijwilligerskorpsen. Kosten voor opleiding, verzekering en coördinatie worden volledig gedragen, voor maximaal 80 vrijwilligers per gemeente. Daarnaast zijn er nieuwe hulpmiddelen zoals een modelbesluit en een digitale crisistool, en is er een regeling voor spontane vrijwilligers. Gemeenten behouden volledige autonomie over de organisatie.
N-VA+ Lennik stelt dan ook voor om ook in Lennik een vrijwilligerskorps op te richten.
Voorstel van beslissing
De gemeenteraad keurt de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps principieel goed.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt het voorstel goed.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 17 oktober ontvangen van raadslid Karel Van Belle.
Tijdens de energiecrisis van 2022 werd door de gemeenteraad beslist om over te gaan tot het 's nachts doven van de straatverlichting
om energie te besparen.
Ondertussen zijn de energieprijzen gestabiliseerd.
Weliswaar zijn heel wat inwoners van de gemeente vragende partij om de straatverlichting zij het zoals vroeger, zij het gedimd, zij het één om de twee lampen 's nachts ononderbroken te laten branden. Dit is duidelijk gebleken tijdens huisbezoeken bij de vorige verkiezingen.
Ook legt men een link tussen (recente) inbraken en het doven van de verlichting 's nachts.
Wat men ook mogen zeggen of denken hierover er kan toch niet ontkent worden dat het 's nachts veiliger is met verlichting op straat dan zonder verlichting.
Veiligheid primeert!
Vraag:
Gaat het bestuur de nodige schikkingen treffen om de straatverlichting (onder één of andere vorm) zo spoedig mogelijk terug 's nachts te laten branden (zeker met de winter in het vooruitzicht)?
Schepen Heidi Elpers antwoordt:
Er is geen link tussen het doven van de verlichting en inbraken. Uit cijfers van de politie is al gebleken dat er niet meer inbraken of ongevallen zijn dan als de openbare verlichting brandde. Er werden ook inbraken uitgevoerd als de lampen brandden en zelfs als er iemand in de kamer ernaast naar het nieuws aan het kijken was.
Onze lampen worden ook enkel in de week gedoofd tussen 24u en 05u.
We zijn volop aan het verledden. We hebben 70 procent verled. De gewestweg is nog niet verled. Fluvius geeft ook aan dat het niet duidelijk is wat Vlaanderen hiermee gaat mee doen. Er zijn heel wat palen waar er nog geen overeenkomst is tussen Fluvius en het gewest.
We moeten ook rekening houden met de omliggende gemeenten.
De verlichting kost ons 130 000 euro per jaar en we willen wel nadenken over het laten branden van lampen maar we denken na over de financiële impact. Maar ook over de lichtvervuiling en het milieueffect. Bijvoorbeeld voor de bijtjes en vleermuizen is het doven wel beter.
We hebben aan Fluvius de opdracht gegeven om alles in kaart te brengen en in overleg te gaan met andere gemeenten.
Als de verschillende scenario’s gekend zijn en de bijhorende kostenramingen, alsook de intenties van de andere gemeenten zullen we kunnen beslissen of we op korte termijn iets zullen ondernemen of niet.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van raadslid Karel van Belle ivm de gedoofde openbare verlichting 's nachts.
De voorzitter sluit de zitting op 22/10/2025 om 21:14.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Erik O
voorzitter