De voorzitter opent de zitting op 22/09/2021 om 21:01.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraden van 23 juni 2021 & 1 juli 2021 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van de vergadering van 23 juni kunt u via volgende link beluisteren: https://www.youtube.com/watch?v=1X9mK9IkwGs&t=6s
Het zittingsverslag van de vergadering van 1 juli kunt u via volgende link beluisteren : https://www.youtube.com/watch?v=CCePzNH1npk
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergaderingen van 23 juni 2021 & 1 juli 2021 worden goedgekeurd.
Gelet op het ministerieel besluit van 25 augustus 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID 19 te beperken;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat sinds donderdag 12 maart 2020, België zich in de "federale fase van het crisisbeheer" bevindt;
Overwegende dat de veiligheidscel sinds 12 maart 2020 op regelmatige basis samenkomt;
Overwegende dat ter bescherming van de burgers en teneinde de dienstverlening naar de burgers te kunnen garanderen een aantal maatregelen getroffen dienden te worden;
Overwegende dat het in deze crisistijd belangrijk is om elke burger te bereiken en voor elke burger zorg te kunnen aanbieden;
Overwegende de lijst met nieuwe getroffen maatregelen t.o.v. de vorige kennisname op de gemeenteraad van 23 juni 2021.
Acties naar het personeel
Mail van de personeelsdienst op 18 augustus: Telewerk: vervolg i.f.v maatregelen - toekomst
De zomervakantie is aan zijn tweede helft begonnen. Hopelijk hebben jullie alvast van wat vakantie kunnen genieten, of zien jullie nog enkele leuke vakantiedagen tegemoet.
We geven jullie graag duidelijkheid over het verdere vervolg van telewerk in onze organisatie. Om hier volledige duidelijkheid in te kunnen geven, blijven we natuurlijk wel afhankelijk van de federale overheid ifv de richtlijnen ter bestrijding van het Covid-virus. Mochten daar de richtlijnen in de loop van de komende tijd toch wijzigen, dan zullen we jullie daarover informeren.
Als organisatie willen we zo snel mogelijk weer richting een normale werksituatie evolueren. Echter, tot 30 september 2021 blijft telewerk sterk aanbevolen door de federale overheid.
Dat wil zeggen dat we telewerk inzetten waar mogelijk, maar indien in functie van de team- en dienstplanning je aanwezigheid op de werkvloer aangewezen is, dit ook in veilige omstandigheden kan. De leidinggevenden nemen de praktische kant op zich hierover per team en bekijken wat haalbaar en wenselijk is.
Op de raden van eind september ligt het telewerkreglement voor. Dit reglement giet telewerk in zijn definitieve vorm. Als organisatie vinden we het belangrijk om de goede praktijken uit het telewerk verder een plaats te kunnen geven in de organisatie, in combinatie met fysieke ontmoeting en dienstverlening. Voor wie de functie- en teamplanning het toelaat willen we telewerk voor maximaal 40 % van de werktijd faciliteren. Voor een voltijdse tewerkstelling betekent dit maximaal 2 dagen per week telewerk (mogelijks in te zetten in halve dagen). Om dit ook in de tijdsregistratie verder te integreren zal vanaf dan ook prikken voor telewerk geïmplementeerd worden. Zo zal je dan zowel prikken op je werklocatie, als op je thuislocatie. We hopen deze definitieve regeling te laten starten vanaf 1 oktober. In aanloop daarvan volgt de praktische communicatie. Telewerk blijft mogelijk, maar het blijft een afweging van de diensthoofden wat per dienst en per medewerker haalbaar is in functie van een optimale dienst- en teamplanning.
Mocht je in aanloop daarvan een concrete vraag of bedenking hebben, dan kan je daarmee steeds bij mij of de collega’s van de personeelsdienst terecht!
Mail van de personeelsdienst op 3 september: Interne COVID maatregelen
We zijn deze week gestart aan een nieuwe fase van de covid-maatregelen. Een fase met een hele reeks versoepelingen, maar waar toch enige voorzichtigheid moet blijven owv de verdere verspreiding van het virus. Om die reden nam de burgemeester deze week het besluit dat personen ouder dan 12 jaar in publiek toegankelijke gebouwen nog steeds verplicht zijn het mondmasker te dragen. Indien het om medische redenen niet mogelijk is om een mondmasker te dragen is een gelaatsscherm ook toegelaten.
Intern in onze gebouwen maken we hierover volgende afspraken:
Hou het veilig!
Acties naar bestuursorganen
/
Acties naar de burgers
Elk Lenniks gezin ontvangt een verwenbon van 20 euro!
è Laatste maand om de verwenbon te gebruiken.
Verlenging burgemeestersbesluit in kader van de mondmaskerplicht
Gemeente Lennik verlengt burgemeestersbesluit rond mondmaskerplicht tot eind september
Om de lage besmettingsgraad in onze gemeente te vrijwaren, verlengt gemeente Lennik, na positief advies van de dienst noodplanning van de provincie Vlaams-Brabant, het geldende burgemeestersbesluit rond de mondmaskerplicht tot eind september.
Hierdoor blijven lokaal volgende regels van kracht:
- De veiligheidsafstand van 1,5 m is de norm, behalve voor de uitzonderingen die uitdrukkelijk in het ministerieel besluit zijn opgenomen. Wie deze veiligheidsafstand niet kan respecteren, moet in principe een mondmasker dragen.
- Ben je 12 jaar of ouder, draag je in Lennik verplicht een mondmasker*
* of gelaatsscherm wanneer een mondmasker niet mogelijk is omwille van medische redenen.
Het volledige burgemeestersbesluit kan je nalezen op https://www.lennik.be/producten/detail/313/bekendmakingen
Vaccinatiecentrum Koornmolen:
- Afgeslankt centrum en opstart sportclubs vanaf 1 september
Heel wat inwoners van Bever, Herne, Galmaarden, Gooik, Lennik en Roosdaal moeten om één of andere reden nog een prik krijgen.
Deze afspraken staan de komende weken gepland en zullen dus doorlopen tijdens de maand september.
Maar ook de sportclubs starten hun werking graag terug op, nu de maatregelen dit opnieuw toelaten.
Daarom zal de gemeentelijke sporthal Koornmolen binnenkort omgebouwd worden tot een mini-vaccinatiecentrum.
Mini-vaccinatiecentrum
Vanaf 1 september tot en met 15 oktober zal het Vaccinatiecentrum Koornmolen op dezelfde locatie, maar in een afgeslankte versie, verdergezet worden.
Dit wil zeggen dat er maar 2 vaccinatielijnen i.p.v. 4 vaccinatielijnen operationeel zullen zijn. Hierdoor zal ook de ingang verplaatst worden naar de voorzijde van het gebouw.
De openingsmomenten zijn al grotendeels bepaald in functie van de 2de prikken en liggen voornamelijk buiten de schooluren.
Gemeentelijk sportcentrum Koornmolen
De sportclubs en scholen, die gebruikmaken van de sporthal Koornmolen, kunnen vanaf 1 september dus opnieuw terecht in hun vaste stek.
Zo zal er, na bijna 6 maanden, terug getraind kunnen worden, opnieuw aan competitiesport gedaan kunnen worden, voldoende ruimte zijn voor de lessen lichamelijke opvoeding van de Gooikse scholen, …
Verdere plannen
Hoe het na 15 oktober verder moet, is nog niet geweten. Dit hangt af van de beslissingen die de overheid neemt over het al dan niet toedienen van een 3de dosis. Het Vaccinatiecentrum Koornmolen houdt de vinger aan de pols en stemt binnen de Eerstelijnszone én met alle betrokken gemeenten, ook Ternat en Dilbeek, verder af.
De burgemeesters van de 6 Pajotse gemeenten zijn alvast heel blij met de hoge vaccinatiegraad in het Pajottenland. Ze bedanken alle inwoners uit het Pajottenland die langskwamen voor een prik.
De vele vrijwilligers en medewerkers die er dag in dag uit voor zorgden dat alles vlot verliep, worden later nog in de bloemetjes gezet.
- De cijfers:
Update o.b.v. cijfers van de populatiemanager op 5 september:
We hebben de kaap van 95 % voor 1e prik bij de 65+ populatie overschreden !
Ook voor de 18+ missen we nog slechts 0,66 % om 90 % voor 1e prik te behalen !
Voor de totale globale bevolking hebben we reeds 75,25 % volledig gevaccineerd !
Als we de te vaccineren bevolking bekijken (van 12 jaar tot 100+), dan zien we dat we
88,13% hiervan reeds een eerste prik gegeven hebben !
Toch blijkt dat we voor de 18+ 2% lager zitten dan Vlaanderen en 3% lager dan Oost-Vlaanderen. Ook qua algemene vaccinatiegraad (minstens 1 prik) zitten we een 3 % lager.
Zie tabel “status 05/09/2021 Vaccinatiegraad (min 1 prik)” in bijlage – bestandsnaam: “tabellen”
Opvolging vaccinatiegraad ELZ Pajottenland (globale cijfers totale populatie) – Minimum 1 dosis
Qua algemene vaccinatiegraad (minimum 1 prik) draaien de meeste gemeenten rond 80 à 82 %. Ook Dilbeek zit nu boven de 70 %, doch gezien de grootte van bevolking daar trekt dit het algemeen % van onze ELZ wel wat naar omlaag.
Opvolging vaccinatiegraad ELZ Pajottenland (globale cijfers totale populatie) – 1 dosis t.o.v. volledig gevaccineerd
Zie tabellen cijfers per gemeente 1 dosis en volledig gevaccineerd in bijlage – bestandsnaam: “tabellen”
Overzicht van de status voor de 18-64 jarige populatie in bijlage bestandsnaam: “tabellen”
Op te merken valt dat Vlaanderen de leeftijdsgroepen aangepast heeft ifv de vaccinatiestrategie.
We hebben nu een groep 18-29 jarigen en een groep 12-17 jarigen.
De detailtabel van de 12-17 jarigen per gemeente in bijlage bestandsnaam: “tabellen”.
We zien hieronder dat nu ook in Dilbeek alle groepen minstens 70% behalen qua minstens 1 prik, de meeste andere resultaten zitten boven de 80% - een deel populaties zelfs al boven de 90%.
Aandachtspunt blijven de 30-39 en 18-29 jarigen te Dilbeek, die bijna 15% lager scoren dan de andere gemeenten voor die groep.
Verder nog een blijvende oproep naar de lokale besturen om de mogelijkheden van inhaalvaccinaties en heractivering van niet-gebruikte reservaties te promoten via de social media en gemeentekanalen (Welzijn, Jeugd, Vrije tijd, OCMW).
Ook de vrije inloopdagen dienen regelmatig aangekondigd te worden.
Een gedetailleerdere tabel per gemeente en per leeftijdsgroep 18+ – zie bijlage bestandsnaam: “tabellen”
Tenslotte op dit moment hebben we voor de jeugd enkel een lage score te Dilbeek, waar we meer dan 20 % onder de andere resultaten liggen. We zitten nu wel boven de 60% hier. Blijvend motiveren blijkt hier de boodschap te zijn. Voor de andere gemeenten zitten we bijna overal boven de 80% met minstens 1 prik.
- Laatste ‘eerste’ prikken op 9 september
Op donderdag 9 september worden voor de laatste keer eerste vaccins (Pfizer (2 vaccins nodig) en Johnson en Johnson (1 vaccin nodig)) gezet. Op die manier kan iedereen die dat wil, tegen 30 september volledig gevaccineerd zijn.
Woon je in Bever, Herne, Galmaarden, Gooik, Lennik of Roosdaal en
Mail dan naar vaccinatie@gooik.be of bel naar 02 211 35 35 en laat je gegevens na op het antwoordapparaat.
Een volledig afgewerkt vaccinatieschema biedt op dit moment de beste garantie op een zo laag mogelijk risico op een ernstige COVID-19-besmetting.
- 3de prikken:
nodig voor mensen met verminderde immuniteit (https://www.laatjevaccineren.be/extra-coronavaccin-voor-personen-met-verminderde-immuniteit)
à nog geen info over waar, wanneer, door wie, … wachten op beslissing van Vlaanderen (verwacht rond half september?)
Patrick, de populatiemanager, houdt ons op de hoogte. Voor onze zone gaat dit waarschijnlijk om zo’n 2000/3000 inwoners. Eventueel mogelijkheden via o.a. pop-up, locaties testcentra, lokalen Wit-Geel Kruis, woonzorgcentra, …
- Prikken voor jongeren die in 2021 nog 12 jaar worden:
à ook hierover nog geen info over waar, wanneer, door wie, … wachten op beslissing van Vlaanderen (verwacht rond half september?)
Patrick, de populatiemanager, houdt ons op de hoogte. Voor onze zone gaat dit waarschijnlijk om zo’n 400 jongeren. Eventueel mogelijkheden via scholen (mobiele bus …)
- Vaccinatie voor -12 jarigen:
Voorlopig geen sprake van.
- Vrije vaccinatiemomenten:
Op onderstaande dagen kon je je gewoon aanmelden in het vakantiecentrum:
Vaccinatiecentrum Koornmolen organiseert een vrij vaccinatiemoment voor de inwoners van Bever, Herne, Galmaarden, Gooik, Lennik en Roosdaal.
Je hoeft geen afspraak te maken, er zijn voldoende vaccins, zowel Johnson en Johnson als Pfizer.
- Johnson en Johnson:
- Pfizer:
OPGELET
Jongeren onder de 16 jaar moeten vergezeld zijn van hun ouder/voogd (dus NIET grootouders) of moeten een schriftelijke toestemming van ouder/voogd meebrengen. Vergeet zeker je identiteitskaart niet!
OCMW:
Vaccinatie:
Op vraag van Patrick (populatiemanager) ook extra ingezet op vaccinatie van erkende/ niet erkende vluchtelingen en illegalen
Sociale dienst en het secretariaat:
Het team van maatschappelijk assistenten blijft zich verder inzetten om mee de bronopsporing voor de ELZ te ondersteunen. De verlenging van de subsidieaanvraag tot 15 oktober werd hiervoor goedgekeurd.
WCD Den Bleek:
De mondmaskerplicht is hier nog van kracht voor iedereen (voor bezoekers, hulpverleners, en medewerkers) met uitzondering van de bewoners zelf.
Infomagazine:
- In de editie september-oktober is er rond corona ingegaan op:
Evenementen en activiteiten:
- Tot en met 12 september lopen de activiteiten van Lennik Zomert! verder.
Enig artikel:
De raadsleden nemen kennis van de specifieke maatregelen getroffen in de gemeente Lennik naar aanleiding van de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 en de garantie van de dienstverlening naar de burger.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om onderstaand burgemeestersbesluit te bekrachtigen:
"Burgemeestersbesluit mondmaskerplicht
1. Rechtsgronden
- Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet: “De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd :....5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;”
- Op grond van artikel 133, 2e alinea van de Nieuwe Gemeentewet en artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.
- Op grond van artikel 133, 2e alinea en artikel 135 §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet beschikt de burgemeester over uitvoerende politiebevoegdheden en kan de burgemeester politiebesluiten maken.
- Het ministerieel besluit van 23 juni 2021 houdende wijzigingen van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
2. Argumentatie
Overwegende dat het gemiddelde dagelijkse aantal nieuwe besmettingen aanzienlijk daalt en op datum van 5 juli 2021 gereduceerd is tot een incidentie van 11 op 100 000 inwoners;
Overwegende dat het virus evenwel niet verdwenen is van het Belgische grondgebied en de kans op heropflakkeringen reëel zijn;
Gelet op nieuwe varianten die zich blijven verspreiden;
Overwegende dat nog niet alle Lennikse burgers opgeroepen zijn voor het vaccin;
Overwegende dat het ministerieel besluit bepaalt dat iedereen vanaf 13 jaar verplicht is om een mondmasker of elk ander alternatief in stof te dragen in winkelstraten, winkels en winkelcentra en op elke private of publieke druk bezochte plaats en dat het besluit bepaalt dat de burgemeester verantwoordelijk is voor de afbakening van deze plaatsen en eveneens bepaalt op welke tijdstippen de verplichting van toepassing is;
Overwegende dat het ministerieel besluit bepaalt dat men op elke markt of kermis moet voldoen aan de door de lokale overheid opgelegde verplichting die afgebakend is met een aanplakking die de tijdstippen preciseert waarop de verplichting van toepassing is;
Gelet op het positief advies van de dienst noodplanning van de Provincie Vlaams-Brabant;
3. Besluit
Artikel 1
De veiligheidsafstand van 1,5 m is de norm, behalve voor de uitzonderingen die uitdrukkelijk in het ministerieel besluit de zijn bepaald. Wie deze veiligheidsafstand niet kan respecteren, moet in principe een mondmasker dragen
Artikel 2.
Eenieder, boven de 12 jaar, is verplicht een mondmasker te dragen, of wanneer dit niet mogelijk is omwille van medische redenen, een gelaatsscherm, tijdens volgende gebeurtenissen:
- Wekelijkse markt: elke dinsdag van 8 tot 13 uur – Markt SKL
- Boerenmarkt: elke zaterdag van 15 tot 17 uur – Arconateplein Gaasbeek
- Rommelmarkt: van maart tot oktober: iedere 4e zondag van de maand (voorlopig zijn deze nog niet heropgestart) van 8.30 tot 16.00 uur
- Zomerkermis: van donderdag 12 augustus 2021 tot dinsdag 17 augustus 2021
Artikel 3
Eenieder, boven de 12 jaar, is verplicht een mondmasker te dragen, of wanneer dit niet mogelijk is omwille van medische redenen, een gelaatsscherm, in de publiek toegankelijke delen van openbare gebouwen.
Gemaakt te Lennik op 08 juli 2021
de burgemeester
Irina DE KNOP"
Enig artikel:
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit, genomen op 08 juli 2021, betreffende de mondmaskerplicht.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om onderstaand burgemeestersbesluit te bekrachtigen:
"Burgemeestersbesluit mondmaskerplicht
1. Rechtsgronden
- Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet: “De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd :....5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;”
- Op grond van artikel 133, 2e alinea van de Nieuwe Gemeentewet en artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.
- Op grond van artikel 133, 2e alinea en artikel 135 §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet beschikt de burgemeester over uitvoerende politiebevoegdheden en kan de burgemeester politiebesluiten maken.
- Het ministerieel besluit van 25 augustus 2021 houdende wijzigingen van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
2. Argumentatie
Overwegende dat het virus evenwel niet verdwenen is van het Belgische grondgebied en de kans op heropflakkeringen reëel zijn;
Gelet op nieuwe varianten die zich blijven verspreiden;
Overwegende dat de vaccinatiegraad in het Pajottenland op heden 74,23% bedraagt;
Overwegende dat de cijfers in het Brussels Hoofdstedelijk gewest niet gunstig evolueren en dat Lennik hieraan grenst;
Overwegende dat het ministerieel besluit bepaalt dat iedereen vanaf 13 jaar verplicht is om een mondmasker of elk ander alternatief in stof te dragen in winkelstraten, winkels en winkelcentra en op elke private of publieke druk bezochte plaats en dat het besluit bepaalt dat de burgemeester verantwoordelijk is voor de afbakening van deze plaatsen en eveneens bepaalt op welke tijdstippen de verplichting van toepassing is;
Overwegende dat het ministerieel besluit bepaalt dat men op elke markt of kermis moet voldoen aan de door de lokale overheid opgelegde verplichting die afgebakend is met een aanplakking die de tijdstippen preciseert waarop de verplichting van toepassing is;
Overwegende dat vanaf 1 september 2021 volgens het MB het niet meer verplicht is om een mondmasker te dragen in de publieke ruimtes van openbare besturen en dat het de burgemeester toekomt om hier een andere beslissing over te nemen;
Gelet op het positief advies van de dienst noodplanning van de Provincie Vlaams-Brabant;
3. Besluit
Artikel 1
De veiligheidsafstand van 1,5 m is de norm, behalve voor de uitzonderingen die uitdrukkelijk in het ministerieel besluit de zijn bepaald. Wie deze veiligheidsafstand niet kan respecteren, moet in principe een mondmasker dragen
Artikel 2.
Eenieder, boven de 12 jaar, is verplicht een mondmasker te dragen, of wanneer dit niet mogelijk is omwille van medische redenen, een gelaatsscherm, tijdens volgende gebeurtenissen:
- Wekelijkse markt: elke dinsdag van 8 tot 13 uur – Markt SKL
- Boerenmarkt: elke zaterdag van 15 tot 17 uur – Arconateplein Gaasbeek
- Rommelmarkt: van maart tot oktober: iedere 4e zondag van de maand (voorlopig zijn deze nog niet heropgestart) van 8.30 tot 16.00 uur
Artikel 3
Eenieder, boven de 12 jaar, is verplicht een mondmasker te dragen, of wanneer dit niet mogelijk is omwille van medische redenen, een gelaatsscherm, in de publiek toegankelijke delen van openbare gebouwen.
Artikel 4.
De maatregelen genomen in dit besluit gelden tot en met 30 september 2021.
Gemaakt te Lennik op 01 september 2021
de burgemeester
Irina DE KNOP"
Enig artikel:
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit, genomen op 1 september 2021, betreffende de mondmaskerplicht.
Ingevolge artikel 333 Decreet Lokaal Bestuur dient het antwoord van Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) op een klacht meegedeeld te worden aan de gemeenteraad.
Het gemeentebestuur ontving het antwoord van de provinciegouverneur (namens ABB) op 27 juli 2021 nopens de klacht ingediend door raadslid Erik O tegen de overtredingen van de wetgeving inzake overheidsopdrachten door het college van burgemeester en schepenen en de financieel directeur van Lennik en de betrokkenheid van de firma Trifinance.
De gouverneur besliste dat de hij niet zal optreden.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van Agentschap Binnenlands Bestuur.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 263;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 6 en artikel 29;
Gelet op ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 5.
Overwegende dat de verplichte rapportering aan de Raad omwille van kredietwijziging en autorisatie van de kredieten door het Decreet over het lokaal bestuur wordt beperkt;
Overwegende dat het Decreet over het lokaal bestuur beoogt om meer de nadruk te leggen over de realisatie van het geplande beleid bij wijze van een opvolgingsrapportering;
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 2021, zoals gevoegd in bijlage.
Gemeente en OCMW Lennik zijn sinds 2019 geïntegreerd tot 1 organisatie, maar beschikken elk nog over een aparte rechtspositieregeling voor hun personeelsleden. De rechtspositieregeling dient bovendien ook inhoudelijk op een aantal punten gewijzigd te worden om een modern en duurzaam personeelsbeleid te kunnen voeren.
De Rechtspositieregeling omvat de voornaamste regelingen voor het personeel, waaronder aanwervingsprocedures, evaluatiesystemen, vormingsbeleid, salarisschalen, verlofstelsels, e.d..
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en daarop volgende wijzigingen;
Gelet op de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de gemeenteraadzitting van 23 februari 2015;
Gelet op de rechtspositieregeling van het OCMW personeel waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2014;
Gelet op het Vlaams Rechtspositiebesluit voor het Gemeente- en Provinciepersoneel van 7 december 2007;
Gelet op het Vlaamse Rechtspositiebesluit OCMW-personeel van 12 november 2010;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies;
Gelet op de wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978 en daarop volgende wijzigingen;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Overwegende dat gemeente en OCMW ondanks de integratie in 2019 nog steeds over 2 aparte rechtspositieregelingen beschikten en het noodzakelijk is in functie van een volwaardige integratie over 1 rechtspositieregeling te beschikken;
Overwegende dat de rechtspositieregeling één van de instrumenten is om van lokaal bestuur Lennik een moderne slagkrachtige organisatie te maken en dat hierdoor ook een aantal aanpassingen dienden te gebeuren;
Overwegende dat een grondige wijziging van de rechtspositieregeling noodzakelijk was in functie van o.a. volgende thema’s:
- Aanpassingen ifv het decreet lokaal bestuur;
- Maximale gelijkschakeling tussen statutairen en contractuelen waar (wettelijk) mogelijk (bv. re-integratie langdurig zieken, opvang verlof, deeltijdse werkhervatting, evaluatie)
- Introductie van een nieuw evaluatiesysteem met een systeem van permanente opvolging en feedback i.p.v. stelsels periodieke evaluatie.
- Meer flexibiliteit rond aanwervingen: publicatiedata, termijnen weigering inkorten, ook vlotter voor tijdelijke contracten, ruimere diplomavoorwaarden, mogelijkheid tot uitzendarbeid.
Overwegende dat deze rechtspositieregeling het resultaat is van een inspraakprocedure met de dienst personeel, het managementteam en het beleid;
Overwegende dat de rechtspositieregeling werd voorgelegd aan de vakorganisaties dd. 22 juni 2021;
Overwegende dat de protocols van dit overleg werden toegevoegd als bijlage;
Overwegende dat de nieuwe rechtspositieregeling een grondig communicatietraject vraagt en we dit voorzien vanaf oktober voor de diverse teams binnen de organisatie;
Niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de gewijzigde versie van de rechtspositieregeling.
Artikel 2:
De ingangsdatum wordt vastgelegd op 1 oktober 2021.
Gemeente en OCMW Lennik zijn sinds 2019 geïntegreerd tot 1 organisatie, maar beschikken elk nog over een aparte rechtspositieregeling voor hun personeelsleden. De rechtspositieregeling dient bovendien ook inhoudelijk op een aantal punten gewijzigd te worden om een modern en duurzaam personeelsbeleid te kunnen voeren.
De rechtspositieregeling omvat de voornaamste regelingen voor het personeel, waaronder aanwervingsprocedures, evaluatiesystemen, vormingsbeleid, salarisschalen, verlofstelsels, e.d.. Het is raadzaam een aparte rechtspositieregeling te voorzien voor personeel tewerkgesteld via artikel 60.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en daarop volgende wijzigingen;
Gelet op de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 23 februari 2015;
Gelet op de rechtspositieregeling van het OCMW personeel waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2014;
Gelet op het Vlaams Rechtspositiebesluit voor het Gemeente- en Provinciepersoneel van 7 december 2007;
Gelet op het Vlaamse Rechtspositiebesluit OCMW-personeel van 12 november 2010;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies;
Gelet op de wet op de arbeidsovereenkomsten van 03 juli 1978 en daarop volgende wijzigingen;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Overwegende dat gemeente en OCMW ondanks de integratie in 2019 nog steeds over 2 aparte rechtspositieregelingen beschikten en het noodzakelijk is in functie van een volwaardige integratie over 1 rechtspositieregeling te beschikken;
Overwegende dat de rechtspositieregeling één van de instrumenten is om van lokaal bestuur Lennik een moderne slagkrachtige organisatie te maken en dat hierdoor ook een aantal aanpassingen dienden te gebeuren;
Overwegende dat het raadzaam is een aparte rechtspositieregeling te voorzien voor personeel werkzaam via artikel 60;
Overwegende dat de rechtspositieregeling voor personeelscategorieën artikel 60 werd afgestemd op de rechtspositieregeling voor de andere personeelscategorieën;
Overwegende dat deze rechtspositieregeling artikel 60 het resultaat is van een inspraakprocedure met de dienst personeel, het managementteam en het beleid;
Overwegende dat de rechtspositieregeling werd voorgelegd aan de vakorganisaties dd. 22 juni 2021;
Overwegende dat de protocols van dit overleg werden toegevoegd als bijlage.
Overwegende dat de nieuwe rechtspositieregeling een grondig communicatietraject vraagt en we dit voorzien vanaf oktober voor de diverse teams binnen de organisatie
Niet van toepassing
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de rechtspositieregeling voor personeel artikel 60 paragraaf 7 goed.
Artikel 2:
De ingangsdatum wordt vastgelegd op 1 oktober 2021.
Telewerk diende versneld te worden geïmplementeerd naar aanleiding van de coronamaatregelen in het voorjaar van 2020. Overwegend zijn de ervaring hierbij positief, zowel voor de dienstverlening als voor de work-life balans van de medewerkers. Na versoepeling van de corona-maatregelen vanuit de federale overheid willen we telewerk een blijvende plaats in onze manier van werken geven en medewerkers de kans geven occasioneel te telewerken.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en volgende;
Gelet op het arbeidsreglement voor gemeentepersoneel dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 juni 2017;
Gelet op het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel dat werd goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juli 2017;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;
Gelet op de codex over het welzijn op het werk;
Gelet op de arbeidswet van 16 maart 1971, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978 voor de contractuelen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende de enkele bepalingen betreffende de rechtspositieregeling van de secretaris en ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 23 november 2012
Telewerk diende versneld te worden geïmplementeerd naar aanleiding van de coronamaatregelen in het voorjaar van 2020.
Overwegend zijn de ervaring hierbij positief, zowel voor de dienstverlening als voor de work-life balans van de medewerkers. Na versoepeling van de corona-maatregelen vanuit de federale overheid willen we telewerk een blijvende plaats in onze manier van werken geven en medewerkers de kans geven occasioneel te telewerken.
We willen bij onze medewerkers trachten de balans tussen aanwezigheid op de werkvloer en telewerk te bewaken door voor een voltijds werkend personeelslid maximaal 40% van de werktijd toe te staan voor telewerk. Afwijkingen zijn hierbij steeds mogelijk indien de dienstverlening of teamplanning dit niet toelaat.
Het is de taak van de diensthoofden het algemene kader in hun dienst te bewaken. Om telewerk blijvend te verankeren dient dit te worden toegevoegd aan het arbeidsreglement.
Bij een eerstvolgende wijziging van het arbeidsreglement (momenteel lopende) zal dit dan ook verder mee worden opgenomen. Het ontwerp van telewerkreglement was voorwerp van bespreking bij de medewerkers, het managementteam, het college van burgemeester en schepenen en de vakorganisaties.
Geen
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt het voorstel van telewerkreglement goed zoals volgt:
Artikel 1 Definitie
Lokaal bestuur Lennik beschouwt telewerk als een occasioneel gegeven.
Onder ‘occasioneel telewerk’ verstaan we:
Een vorm van organisatie en/of uitvoering van het werk waarin, met gebruikmaking van informatietechnologie, werkzaamheden die ook op standplaats zouden kunnen worden uitgevoerd, incidenteel en niet op regelmatige basis op een andere locatie worden uitgevoerd.
De klantgerichte dienstverlening primeert op de vraag van het personeelslid om te telewerken.
Een dienst moet telefonisch bereikbaar zijn tijdens de openingsuren en (telefonische, digitale of fysieke) afspraken met de burger kunnen niet geweigerd worden omwille van telewerk.
Om die reden kan telewerk dan ook niet structureel worden ingevuld (bv. Elke woensdag telewerk). Dit dient evenwichtig te worden ingevuld en in overeenstemming te zijn met de dienstplanning. De leidinggevende bekijkt hierbij wat mogelijk is binnen de dienst.
Artikel 2 Redenen
Occasioneel telewerk is mogelijk omwille van één of een combinatie van volgende redenen:
- overmacht of persoonlijke redenen waardoor het personeelslid zijn/haar werkzaamheden niet op de standplaats kan uitvoeren;
- verrichten van concentratiewerk;
- bespoedigen van afwerking van dossiers.
Telewerk is een gunst. Het belang van een goede werking van de dienst en de klantgerichte dienstverlening gaat steeds boven het toestaan van telewerk. Om die reden maakt de leidinggevende afspraken op dienstniveau rond telewerk. Deze dienen te worden vastgelegd in een overeenkomst op dienst- of individueel niveau.
Overmacht kan ook door de werkgever worden ingeroepen (bv. Coronacrisis of verbouwingen) waardoor telewerk als de meest aangewezen werkvorm wordt aangeduid.
Het uitgangspunt van telewerken is wederzijds vertrouwen tussen personeelslid en leidinggevende. Telewerk moet een meerwaarde voor het werk inhouden en het comfort van het personeelslid bevorderen. Telewerk kan, mits gunstig advies van de leidinggevende.
Artikel 3 Aanvraag
Het personeelslid dat wenst te starten met telewerk richt hiervoor een aanvraag tot de leidinggevende en de algemeen directeur. Na goedkeuring door alle betrokkenen worden alle verdere aanvragen minstens 4 werkdagen op voorhand gedaan. De leidinggevende bepaalt hierrond de eventuele andere afspraken. De registratie dient te gebeuren via dezelfde procedure als een aanvraag voor verlof. Enkel in geval van overmacht kan van deze termijnen en procedure worden afgeweken. Indien niet kan worden ingegaan op deze aanvraag, brengt de leidinggevende zijn redenen zo snel mogelijk ter kennis van het personeelslid. De occasionele telewerker dient dit vooraf aan te vragen. Telewerk wordt ook duidelijk op voorhand aangegeven in de Outlook-agenda met ‘telewerk’ zodat collega’s, het onthaal en de leidinggevende op de hoogte zijn.
Artikel 4 Plaats
Het occasioneel telewerk wordt uitgevoerd op het thuisadres van het personeelslid of op een andere door hem/haar gekozen plaats. Indien het telewerkadres afwijkt van het thuisadres dient het personeelslid dit duidelijk bij de aanvraag te vermelden op welke plaats het telewerk uitgevoerd zal worden owv verzekeringstechnische redenen.
Artikel 5 Arbeidstijd en registratie
De telewerker organiseert zelf zijn werk, in overleg met de leidinggevende, binnen het kader van de normale arbeidsduur rekening houdend met de wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector en van een schriftelijke overeenkomst tussen de telewerker en het bestuur.
Het maximum aantal telewerkdagen wordt als volgt toegepast:
- Maximaal 2 dagen per week voor wie voltijds werkt
- Maximaal 1,5 dag per week voor wie 4/5de werkt
- Maximaal 1 dag per week voor wie halftijds werkt
Van dit aantal kan enkel worden afgeweken tenzij grondige motivatie van het personeelslid of leidinggevende om dit regime te wijzigen. De globale invulling wordt op maandbasis bekeken. Telewerk dient te worden ingepland per halve dag.
De telewerker registreert de werktijd via het tijdsregistratiesysteem. Glijtijd wordt op- en afgebouwd conform het arbeidsreglement.
Overuren kunnen enkel gepresteerd worden met voorafgaandelijke toestemming van de leidinggevende (cfr. arbeidsreglement)
Artikel 6 Middelen
De medewerker kan voor het telewerk beroep doen op zijn laptop, laptoptas, muis en headset. Toetsenbord, schermen en eventuele andere toebehoren mogen de gebouwen van het lokaal bestuur Lennik niet verlaten.
Tijdens het telewerk dient het personeelslid bereikbaar te zijn tijdens de afgesproken periodes. Het personeelslid schakelt hiervoor zijn of haar vast telefoontoestel door naar zijn of haar gsm.
Indien het personeelslid niet over een gsm/abonnement vanuit de organisatie beschikt, dient het personeelslid zelf in te staan voor de bereikbaarheid. Het verrichten van telewerk kan geen argument zijn om het recht op een gsm/abonnement vanuit de organisatie in te roepen.
Er wordt geen vergoeding voorzien voor telewerk, tenzij voor de omstandigheden van overmacht waarin telewerk vanuit de werkgever verplicht wordt opgelegd.
Artikel 7 Rechten en plichten van de telewerker en het bestuur
De telewerker verbindt er zich toe de regels met betrekking tot de privacy strikt te respecteren.
Er worden bovendien duidelijke afspraken gemaakt met de leidinggevende en met de personeelsleden van de dienst over de bereikbaarheid van de telewerker. De bereikbaarheidstijden van de dienst mogen niet in het gedrang komen door telewerk.
Telewerk gebeurt steeds op basis van vrijwilligheid, zowel van de leidinggevende als van het personeelslid. In het geval van overmacht bij de werkgever kan telewerk niet geweigerd worden.
Elke partij kan eenzijdig een einde maken aan het telewerk. Het personeelslid dient zorgvuldig om te gaan met de hem ter beschikking gestelde apparatuur. Het personeelslid is verplicht het bestuur onmiddellijk op de hoogte te brengen van een defect aan de door hem gebruikte apparatuur of van een geval van overmacht waardoor hij/zij het werk niet kan verrichten. Er kan in dit kader worden voorzien in specifieke regels zoals vervangende taken.
Artikel 8 Technische ondersteuning
De medewerker kan voor technische ondersteuning op het vlak van laptop en VPN beroep doen op de dienst IT van lokaal bestuur Lennik tijdens de stamtijden. Er kan geen technische ondersteuning worden geboden op de telewerklocatie van de werknemer. Er kan geen technische ondersteuning worden geboden aan toestellen of infrastructuur die geen eigendom zijn van lokaal bestuur Lennik.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op artikel 248 tot en met 261 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 houdende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de provincieraadsbeslissing van de bestendige deputatie Vlaams-Brabant van 2 februari 2016 van de samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s tussen de 5 Vlaamse provincies;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur; en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de goedkeuring van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 10 november 2020 op een voorstel van een overeenkomst met de Vlaams-Brabantse gemeenten;
Gelet op de voorliggende samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Lennik betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s;
Gelet op de actielijst (bijlage 1) en de praktische afsprakenlijst (bijlage 2) die deel uitmaken van de samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat er in de 5 Vlaamse provincies er heel wat kennis over milieu- en aanverwante thema’s aanwezig is;
Overwegende dat sinds 2013 de provincies onderling gebruik maken van die bestaande expertise onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC);
Overwegende dat in 2016 de 5 Vlaamse provincies een overeenkomst afsloten met elkaar, waardoor deze interprovinciale samenwerking officieel werd;
Overwegende dat deze kennis en expertise aanwezig binnen het IPKC wordt nu ook ter beschikking gesteld van de gemeenten;
Overwegende dat na ondertekening door gemeente Lennik, de samenwerkingsovereenkomst tot 31 december 2021 geldig is waarbij deze overeenkomst jaarlijks kan worden opgezegd zo niet wordt ze stilzwijgend verleng tot 31 december van het volgend jaar;
Overwegende het aanbod van het IPKC opgenomen in bijlage 1 waarbij het wil focussen op diensten waarvan de gemeenten geen gebruik kunnen maken via het provinciaal aanbod van Vlaams-Brabant en/of via het aanbod van de streekintercommunales (Haviland en Interleuven) waarmee voor de gemeenten niches worden opgevuld;
Overwegende dat na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie, gemeente Lennik via het IPKC beroep kan doen op de kennis en de expertise bij een ander provinciebestuur. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er tussen de 5 Vlaamse provincies onderling al een overeenkomst bestaat;
Overwegende dat de ondertekening van deze overeenkomst geen enkele verplichting inhoudt voor gemeente Lennik en het gemeente Lennik vrij staat om voor een bepaalde opdracht al dan niet gebruik te maken van deze dienstverlening;
Overwegende dat de ondertekening van deze overeenkomst met de provincie gratis is.
Overwegende dat pas financiële middelen nodig zijn als men bepaalde opdrachten of dienstverleningen via het IPKC wil laten uitvoeren.
Artikel 1:
De gemeenteraad van Lennik beslist om de samenwerkingsovereenkomst betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s met de provincie Vlaams-Brabant goed te keuren.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit wanneer de gemeente Lennik gebruik maakt van het aanbod van het IPKC.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit en twee origineel ondertekende exemplaren van de samenwerkingsovereenkomst zullen met de post voor verder gevolg aan provincie Vlaams-Brabant, Dienst leefmilieu – IPKC, Provincieplein 1, 3010 Leuven bezorgd worden
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 oktober 2007 tot bepaling van de voorwaarden voor de toekenning van de subsidies voor strategische projecten ter uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2014 om toe te treden tot het convenant der burgemeesters;
Gelet op het besluit van de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant van 29 juni 2017 voor Geïntegreerde Gebiedsgerichte Werking (GGW) tot indiening van een strategisch project “Werk maken van een klimaatbestendig Pajottenland”;
Gelet op het besluit van het college van 4 juli 2017 om samen met de provincie Vlaams-Brabant, het regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei vzw, Pajopower vzw en 8 andere gemeenten het strategisch project in te dienen en financieel te ondersteunen;
Gelet op het ministerieel besluit van 15 december 2017 voor de projectsubsidie van het strategisch project “Hernieuwbare energie als hefboom voor een klimaatbestendig Pajottenland”;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de bevoegdheden van de college;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 waarbij de aanvraag tot het vervolgtraject voor het Strategisch Project Opgewekt Pajottenland samen met de provincie Vlaams-Brabant en het Regionale Landschap Pajottenland en Zennevallei vzw werd goedgekeurd;
Gelet op het strategisch project ‘Hernieuwbare energie als hefboom voor een klimaatbestendig Pajottenland’, kortweg SP Pajottenland als werktitel, formeel is gestart op 3 september 2018;
Gelet op “Het traject van de landschapsvisie 2040” van het SP Opgewekt Pajottenland van 19 maart 2021;
Gelet op de finale Managementsamenvatting Landschapsstudie van 19 maart 2021;
Gelet op de verschillende participatiemomenten en voorstellen in gemeente Lennik waaronder:
- Een digitale toelichting voor gemeenteraadsleden, Gecoro en omgevingsraadsleden op 16 juni 2021,
- Expo en opgewekte babbel op vrijdag 20 augustus 2021,
- Toelichting op Gecoro van 26 augustus 2021 en vraag om formeel advies,
- Toelichting op omgevingsraad van 01 september 2021 en vraag om formeel advies,
Gelet op het advies van de GECORO van 26 augustus 2021;
Gelet op het advies van de adviesschrijfgroep omgeving van 1 september 2021;
Overwegende dat er in het Pajottenland de ambitie moet zijn om klimaatneutraal te worden tegen 2040;
Overwegende dat een betere ruimtelijke ordening ervoor kan zorgen dat we duurzamer omgaan met de beschikbare energiebronnen en de kosten voor maatschappij kunnen beperken;
Overwegende dat we het prachtige Pajotse landschap kunnen versterken, nog mooier en klimaatbestendiger kunnen maken;
Overwegende dat men rationeler moet omgaan met energiebronnen en een grotere diversiteit moet kunnen aanbieden;
Overwegende dat de opmaak van een strategisch plan en de transitie naar een klimaatbestendig Pajottenland zal verlopen: met, voor en door iedereen;
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de “Landschapsvisie 2040 in een notendop” van 3 september 2021 voor het strategisch project opgewekt Pajottenland goed.
Artikel 2:
Het gemeentebestuur zal uitvoering geven aan de doelstellingen opgenomen in het eindrapport.
Gelet op het artikel 1.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening houdende de bepalingen van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Het huishoudelijk reglement is definitief zodra de gemeenteraad dat reglement of de wijzigingen ervan goedgekeurd heeft.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening
Gelet op de goedgekeurde samenstelling van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening op de gemeenteraad van 23 september 2020;
Gelet op de goedkeuring van de leden van de GECORO, de benoeming van de voorzitter en de vaste secretaris op de gemeenteraad van 24 maart 2021;
Overwegende dat dit huishoudelijk reglement de interne werking van de Gecoro regelt;
Overwegende dat het huishoudelijk reglement werd besproken tijdens de Gecoro vergaderingen van 30 juni 2021 en 26 augustus 2021;
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt onderstaand huishoudelijk reglement van de GECORO goed zoals vastgesteld in de zitting van de GECORO op 26 augustus 2021:
-------------
Huishoudelijk reglement voor de GECORO Lennik
Het huishoudelijk reglement regelt de inwendige werking van de GECORO en de externe relaties (tav het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad van de gemeente Lennik, andere adviesraden en derden), onverminderd de bepalingen van het decreet van 18 mei houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
DOELSTELLING EN OPDRACHT
Artikel 1. Doelstelling van de GECORO.
De GECORO beoogt het behoud, de verbetering, de onderbouwing en uitwerking van een goede ruimtelijke ordening binnen de gemeente. Zij adviseert vanuit een gefundeerd ruimtelijk analytisch onderzoek en formuleert adviezen op vraag van derden of op eigen initiatief.
De adviezen van de GECORO beogen de realisatie van de doelstelling van artikel 1.1.4. van de VCRO, nl. : “De ruimtelijke ordening is gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling waarbij de ruimte beheerd wordt ten behoeve van de huidige generatie, zonder dat de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang gebracht worden. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. Er wordt rekening gehouden met de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen. Op deze manier wordt gestreefd naar ruimtelijke kwaliteit.”
Artikel 2. Taakstelling van de GECORO.
Naast de opdrachten die de GECORO heeft ingevolge de VCRO, kan ze advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening. Alle overheden die belast zijn met een bevoegdheid inzake ruimtelijke ordening hebben een initiatiefrecht tot het vragen van advies aan de GECORO. Dit zijn specifiek de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de deputatie, de provincieraad en het Vlaamse Gewest. Ook de commissie en haar leden hebben een eigen initiatiefrecht.
WERKING VAN DE GECORO
Artikel 3. Aan- en afwezigheid.
Artikel 4. De externe deskundigen.
Artikel 5. De fracties uit de gemeenteraad.
Artikel 6. De plaatsvervangende leden.
Artikel 7. De voorzitter.
Artikel 8. De secretaris.
Artikel 9. De plaatsvervangende secretaris.
Artikel 10. De agenda.
Artikel 11. De oproepen voor de vergadering.
Artikel 12. Hoogdringende oproepen.
De voorzitter kan beslissen tot een spoedeisende samenroeping van de commissie op een kortere dan normale termijn. Hiertoe worden de leden en plaatsvervangers per e-mail opgeroepen op een termijn die in verhouding is tot de hoogdringendheid. Bij aanvang van de vergadering, wanneer twee derden van de leden aanwezig is, wordt als eerste punt van de agenda beraadslaagd over de opgeworpen hoogdringendheid. Indien de meerderheid van de aanwezige leden deze bevestigt, kan geldig worden vergaderd en gestemd. De hoogdringendheid en de reden ervan, wordt in de oproeping vermeld en opgenomen in het verslag.
Artikel 13. Inzage van de stukken.
Artikel 14. De voorbereiding van de vergadering door het vast bureau.
Artikel 15. Aanvang van de vergadering/ 2° oproep.
Artikel 16. De vergadering zelf.
Artikel 17. Tussenkomst van de leden op de vergadering.
Artikel 18. De wijze van vergaderen.
Artikel 19. De stemming.
Artikel 20. De verslagen van de GECORO.
Artikel 21. Interne werkgroepen.
Artikel 22. Deontologie.
Artikel 23. Persoonlijke aansprakelijkheid
Een GECORO-lid kan niet persoonlijk aansprakelijk worden geacht voor uitgebracht advies in zoverre het geen zware fout of grove nalatigheid betreft.
Bovenstaand Huishoudelijk Reglement werd aangenomen in de commissievergadering van 26 augustus 2021.
De secretaris De voorzitter
Siobhan HONAI Catherine VAN ROSSUM
-------------
Artikel 2:
Een exemplaar van onderhavig huishoudelijk reglement wordt ter beschikking gehouden tijdens alle vergaderingen van de GECORO. Tevens wordt een exemplaar van onderhavig reglement bezorgd aan elk lid van de GECORO en aan de secretaris.
De corona-crisis heeft de ganse maatschappij zwaar getroffen. Het zal een inspanning vergen om het lokale economisch weefsel terug op de rails te krijgen. Minister van Binnenlands Bestuur Somers wil daarop inspelen door ‘de kansen van kmo’s en lokale handelaars om een overheidsopdracht binnen te halen, te vergroten’.
Het klopt dat kmo’s en lokale handelaars dikwijls naast mooie projecten grijpen omdat de overheidsopdracht te groot is of zelfs bijna op maat van grote bedrijven.
De minister van Binnenlands Bestuur pleit er daarom voor:
Dit pleidooi krijgt veel bijval van UNIZO dat benadrukt dat Vlaanderen een regio is van kmo’s en dat lokale handelaars op deze manier mee profiteren van de relance.
Er dient opgemerkt dat hoewel een aanbestedende overheid vrij is om een opdracht te verdelen in verschillende afzonderlijke opdrachten of in afzonderlijke percelen (elk geplaatst met een afzonderlijke gunningsprocedure), er rekening moet gehouden worden met het verbod om opdrachten kunstmatig te splitsen met als doel de bekendmakingsregels te omzeilen.
Het nabijheidscriterium en een verkorten van de betalingstermijnen, kunnen uiteraard onverminderd worden bepleit.
Daarom de vraag aan de Schepen / Burgemeester :
Burgemeester Irina De Knop antwoordt:
Antwoord op vraag 1:
Lokale economie in onze gemeente vinden wij heel belangrijk. We organiseren regelmatig activiteiten met onze middenstand en we werken vaak samen om activiteiten te organiseren.
Wat betreft het nabijheidscriterium dat kan opgenomen worden in de overheidsopdrachten:
Wij hebben het nog niet formeel gehanteerd bij de toekenning van de overheidsopdrachten. We doen in de mate van het mogelijke de moeite om lokale bedrijven aan te schrijven bij o.a. offerteaanvragen. Ik heb hiervan een overzicht gekregen van de financieel directeur. Heel recent hebben we de werkgroep gehad in Lennik zit je goed. Daar hebben we ook verschillende schrijnwerkers uit de gemeente aangeschreven. Een ander voorbeeld zijn de lichtboxen die we in onze gemeente aangekocht hebben voor het project ‘Licht in Lennik’. Er zijn verschillende lokale handelaars waar wij zaken afnemen voor meer dan 2000 euro per aankoop.
We werken heel regelmatig samen met ondernemers uit onze gemeente in de mate van het mogelijke en in de mate van haalbaarheid. Er zijn basisbeginselen in de wetgeving overheidsopdrachten die het niet meteen mogelijk maken om dit nabijheidscriterium structureel in te bedden in onze overheidsopdrachten.
We hebben dit criterium in vele gevallen impliciet opgenomen onder noemer ‘ dienstverlening’ namelijk nabijheid dienstverlening, beschikbaarheid, flexibiliteit van de dienstverlening.
Hiermee wordt dan rekening gehouden bij het geven van de punten.
Het criterium prijs is meestal doorslaggevend.
Een ander criterium is duurzaamheid. We gebruiken dit vaak om de aangeboden producten te evalueren. We kunnen dit ook gebruiken in relatie tot bijvoorbeeld de transportkost die hiermee gepaard gaat.
We werken nu al heel veel met onze lokale handelszaken. De bekommernis die u uit is zeker terecht en zeker ook heel nuttig in bijvoorbeeld grotere steden en gemeenten omdat daar de link met de plaatselijke KMO’s vaak wat verder weg is.
Dit nabijheidscriterium hebben we nog niet uitgeprobeerd maar dit kan in de komende tijd op een voorzichtige manier geprobeerd worden. We moeten telkens de haalbaarheid en de opportuniteit steeds afwegen. We moeten zien dat de nodige expertise aanwezig is en dat de leveranciers ook de levering kunnen volbrengen.
Antwoord op vraag 2:
Dat is aanwezig. De financieel directeur heeft me een ganse lijst van maatregelen opgesomd zodanig dat er knipperlichten gaan branden als er laattijdige betalingen zijn.
Antwoord op vraag 3:
Dit zullen we via schriftelijke vraag behandelen. De informatie is tot in het detail voorhanden maar het moet voldoende gekaderd worden. De conclusie van het verhaal is dat 90 procent van de facturen worden betaald uiterlijk 14 dagen na de vervaldatum van de factuur. Termijnen van 30 tot 60 dagen zijn zeer kort voor lokale besturen waar je rekening moet houden met een cyclus waarbij de betrokken dienst de factuur behandelt en moet goedkeuren, nadien de financieel directeur en zijn diensten die de nodige controle doen en ook voorleggen aan het schepencollege. Als je 90 procent van de facturen kan betalen binnen de 14 dagen na de vervaldatum die op de factuur vermeld staat, dan denk ik dat we dit in een klein bestuur als Lennik niet slecht doen.
De dienst heeft sterk ingezet op dit proces de laatste twee jaar maar de financieel directeur beseft dat hier zeker nog verbetering mogelijk is. Alle praktische informatie zal nog bezorgd worden.
Toelichting
Boekenliefhebbers kennen wellicht het concept van de boekenkastjes. In de gemeente Lennik staat er reeds één in de Dekenijtuin. Op één van de vorige gemeenteraden werd medegedeeld dat er nog andere gelijkaardige kastjes in de gemeente zouden geplaatst worden.
Stilaan ontdekt men in Vlaanderen en Nederland eveneens ‘ Plantenbibs ‘ waar je bloembollen, planten en stekjes kunt ruilen of doneren. Deze staan meestal bij particulieren ( reden: levende planten en stekjes dienen regelmatig verzorgd te worden ). In Lennik vind je er één op de Frans Van der Steenstraat 203.
Sporadisch worden er nu eveneens Zadenbibs geplaatst : een plaats waar je gratis zaden kan lenen om eigen groenten en kruiden te kweken. In ruil wordt enkel gevraagd om zelf zaden te oogsten en terug te schenken aan de Zadenbib.
De Zadenbib wil de traditie van zaden kweken en delen in ere houden en een netwerk uitbouwen van tuiniers die hun kennis met elkaar delen. Specifieke lokale variëteiten krijgen meer kansen om te overleven en de gebruikers leren een breed gamma van bijzondere groenten en kruiden kennen.
Sinds april 2014 kan je in de Bib van Halle plantenzaden ontlenen en in Retie sinds 2017. Ook in Hoeilaart werd er reeds gelijkaardig initiatief genomen.
Op de website van bv. de Halse bib kan je lezen dat er momenteel 556 zakjes van 61 planten beschikbaar zijn.
Vraag:
Werden in de gemeente Lennik intussen bijkomende ‘ Boekenkastjes ‘ geplaatst ? Waar ? In ontkennend geval, wanneer en waar zullen deze geplaatst worden ?
Beslissing:
Art.1: In de gemeente Lennik worden een 3-tal Zadenbibs geplaatst ( waaronder op de binnenkoer van de gemeentelijke bibliotheek).
Art.2: de Milieudienst zal dit voorstel verder uitwerken in samenspraak met de Adviesgroep Omgeving, de plaatselijke Milieuvereniging en geïnteresseerde burgers.
Schepen Hendrik Schoukens antwoordt:
De dienst geeft aan dat er al heel wat projecten op de plank liggen en er komt altijd maar bij. Vandaar stel ik voor om dit mee te nemen op de agenda van de omgevingsraad en we zullen met de mensen die er in geïnteresseerd zijn ermee aan de slag gaan.
Toelichting:
Tijdens de jaren +- 1970-2000 werden in de gemeente Lennik de 11-julivieringen georganiseerd door plaatselijke culturele verenigingen.
Nadien werden jaarlijks de 11 juliviering op de Grote Markt te Brussel bijgewoond, doch het Vlaams karakter van deze vieringen aldaar verwaterde meer en meer …
Ten gevolge hiervan heeft de gemeente Lennik, in samenwerking met de buurgemeenten Gooik en Roosdaal , de vieringen rond Vlaanderen Feest in deze drie gemeenten beurtelings georganiseerd.
Met succes !!! Jaarlijks werden deze vieringen door enkele honderden bezoekers bijgewoond.
Door Corona is de viering in 2020 niet kunnen doorgaan.
De draad werd door de 3 gemeenten opnieuw opgenomen n.a.v. 11 juli 2021.
Op 28 juni 2021 besliste het College van burgemeester en schepenen van Lennik haar goedkeuring te verlenen voor de medewerking van Vlaanderen Feest op zaterdag 11 juli op het kerkplein van Borchtlombeek (Roosdaal) (bijlage).
Zeer verwonderlijk gaat er op hetzelfde ogenblik in de Dekenijtuin te Lennik een gelijkaardige activiteit door onder de noemer Lennik Zomert - ‘ Vlaanderen Feest ter gelegenheid van 11 juli’. (bijlage).
Anderzijds kon men uit de bevlagging aan het gemeentehuis en andere openbare gebouwen te Lennik niet zien dat op 11 juli de Vlaamse Feestdag wordt gevierd. (foto in bijlage).
Dit was ten tijde van het burgemeesterschap van Willy De Waele en de toenmalige coalitie Open VLD - Lennik Kwadraat helemaal niet het geval.
Na de federale parlementsverkiezingen van 18 mei 2003 werd onder impuls van Willy De Waele, eenparig gesteund door het college en de gemeenteraad, gestart met de Conferentie van burgemeesters en Staten-Generaal in Halle Vilvoorde met de splitsing van het kiesarrondissement BHV tot gevolg.
Vragen:
1. Waarom werd - in tegenstelling tot andere Pajotse buurgemeenten zoals Sint-Pieters-Leeuw en Dilbeek - de bevlagging aan het gemeentehuis en andere openbare gebouwen van de gemeente Lennik niet aangepast aan de viering van de Vlaamse Feestdag van 11 juli ?
2. Wanneer zijn de overlegvergaderingen doorgegaan met de gemeenten Gooik en Roosdaal ter voorbereiding van de viering in Borchtlombeek op 10 juli 2021 ?
3. Kunt u aan de gemeenteraadsleden een verslag overmaken van al deze vergaderingen ?
4. Welke leden van het College van Burgemeester en schepenen van de gemeente Lennik waren aanwezig op de 11 juliviering in Borchtlombeek ?
5. Waaruit bestond de ‘ medewerking ‘ van de gemeente Lennik aan het evenement te Borchtlombeek ?
6. Hoe komt het dat op hetzelfde ogenblik in de gemeente Lennik een “ Vlaanderen Feest – organisatie “ doorgaat in de Dekenijtuin ?
7. Welke leden van het College van burgemeester en schepenen van de gemeente Lennik waren op deze viering aanwezig ?
8. Hebben beide of één van beide organisaties kunnen genieten van een financiële tussenkomst van de vzw Vlaanderen-Europa ‘ Vlaanderen Feest ‘ ? In bevestigend geval, wat zijn de respectieve bedragen ?
9. Wat zijn de intenties van het College van burgemeester en schepenen voor de viering van Vlaanderen Feest rond 11 juli 2022 en waar zal deze doorgaan ?
Schepen Johan Limbourg antwoordt:
1. Algemeen gesteld is het hijsen van de Vlaamse Vlag op 17 dagen verplicht. In Lennik hebben we ervoor gekozen om de Vlaamse Vlag een gans jaar te hijsen.
2. 15/1, 11/5, 9/6 zijn er in teams vergaderingen doorgegaan.
Dit jaar was een uitgestelde editie in Roosdaal waaraan Lennik en Gooik aan meewerkten, net als de andere jaren. Aangezien het programma dus van vorig jaar werd overgenomen en deze organisatie al wat geroutineerd is was dit eerder een makkelijke en snelle voorbereiding.
3. Ik vraag aan de algemeen directeur om dit over te maken.
4. Ikzelf was niet aanwezig gezien ik op vakantie was. Er waren ook geen andere collegeleden aanwezig.
5. De organiserende gemeente neemt wat meer actie op. Je zal dit in de verslagen terugvinden.
6. We kwamen vanuit het EK-gegeven. De finale ging normaal doorgaan op 10 juli. Gezien dit niet doorging hebben de privé-initiatieven besloten om zelf een subsidiedossier in te dienen voor Vlaanderen Feest. Ze hebben hiervoor subsidies gekregen.
7. Ik was er zelf niet aanwezig. Er was niemand anders van het college aanwezig.
8. Beide organisaties hebben een dossier ingediend en hiervoor subsidies gekregen.
9. Lennik is de organiserende gemeente in 2022 en zal dit verder uitwerken.
Toelichting:
Op de gemeenteraad van 24 oktober 2016 had ik een agendapunt ingediend inhoudende het voorstel om vanaf dat ogenblik steeds advocaten woonachtig of kantoorhoudende te Lennik aan te stellen voor de verdediging van de belangen van de gemeente Lennik in gerechtelijke en administratieve procedures. Dit voorstel werd toen principieel goedgekeurd.
Ten gevolge hiervan werden bij brief dd.11 april 2017 ( UB17040052) 18 advocaten aangeschreven met de vraag of zij interesse hadden om in de toekomst aangesteld te worden als raadsman/raadsvrouw voor de gemeente Lennik.
Heel wat advocaten hebben hierop positief geantwoord.
Anderzijds vernemen wij en/of kunnen we lezen in de notulen van het College dat de gemeente Lennik momenteel partij is in verschillende procedures ( gerechtelijk , administratief, schadedossiers, ….).
Vragen:
1. Geef een overzicht van de procedures waarin de gemeente Lennik partij is/ was sinds 1 januari 2019, met aanduiding van de aard van de procedures: gerechtelijk (vrijwillig of na dagvaarding/verzoekschrift), administratief, strafrechtelijk, klachten, schadedossiers, ….. + voorwerp van de vordering
2. Geef een overzicht van de procedures die momenteel nog lopende zijn (met korte omschrijving)
3. Wordt de lijst die ingevolge de gemeenteraadsbeslissing van 24 oktober 2016 werd opgesteld, nog steeds toegepast ? Werd deze intussen geactualiseerd ?
4. Hoeveel Lennikse (woonachtig of kantoorhoudende) advocaten werden sinds 01/01/2019 aangesteld ? Hoeveel advocaten (niet woonachtig of kantoorhoudende in Lennik) werden sinds 01/01/2019 aangesteld.
Schepen Hendrik Schoukens antwoordt:
1. Deze lijst zal bezorgd worden via de schriftelijke vraag.
2. Ook dit zal aangeleverd worden via een schriftelijke vraag.
3. Deze lijst werd niet meer geactualiseerd maar we zullen dit wel doen want we merken dat we minder reactie krijgen als we vragen om hen aan te stellen.
4. De voorbije jaren zijn er niet veel bijkomende procedures gevoerd. Momenteel zijn er een drietal lopende procedures. De belangen worden behartigd door een Lenniks raadsman die thuis is in de materie. Voor het overige waren een aantal procedures lopende. Soms door advocaten die al aangesteld waren of die een specifieke expertise hebben.
Advocatuur is niet enkel voeren van procedures maar er zijn ook heel wat digitale platforms die kunnen geraadpleegd worden zoals Kluwer alsook ULaw.
Motivering
We bundelden deze vragen samen omdat gaat over de algemene toestand van het wegennet betreft en het dus wordt voorgelegd aan dezelfde schepen.
1. Werken aan de Oude Brusselsestraat.
Onlangs werd er opnieuw een laag asfalt aangebracht op de Oude Brusselsestraat. Dit gebeurde vorige legislatuur ook al eens dacht ik. We wezen er toen reeds op dat dit geen systeem is. Door uitspoeling komen de steentjes en waarschijnlijk ook de andere bestanddelen van asfalt terecht in de grachten en de velden van de aangelanden. We hebben altijd gepleit om dergelijke werken, weliswaar is dit duurder maar na verloop van tijd wel heel wat duurzamer, uit te voeren met bekisting.
Wanneer men de huidige uitvoering bekijkt kan het ik helemaal niet meer begrijpen. Op sommige plaatsen ligt de laag asfalt soms 5 à 10 cm hoger dan het eigenlijk grondniveau. Dit brengt verschillende problemen en gevaren mee.
1. Door het feit dat het men met de wagen /fiets plotseling in de goot kan terechtkomen (door begroeiing wordt dit probleem nu al verstopt) en hierdoor de controle van het voertuig kan verliezen kan dit leiden tot ongelukken . Wie draagt hier de verantwoordelijkheid bij een ongeval?;
2. De slijtage van het wegdek door afkalving zal veel vlugger gebeuren ;
3. Door dit systeem blijft het water ook veel langer staan op sommige plaatsen ;
Hieronder enkele foto’s om het probleem te duiden (zie foto’s in bijlage)
Vraag :
1. Is deze straat al opgeleverd ? Zo ja ? Heeft u opmerkingen gemaakt ? Zo neen ? Wanneer wel ?
2. Wat gaat u er aan doen om deze weg “normaal” en veilig te maken ?
2 . Centrum Sint-Martens-Lennik – ter hoogte van de KLJ gebouwen in de Kerkstraat
Ik zou willen beginnen met een opmerking / goede raad die een gemeenteraadslid gaf op Facebook naar aanleiding van de valpartij van twee dames tijdens de kermis in Lennik onlangs. Een valpartij die zeer te betreuren valt en eigenlijk kon vermeden worden :
“Veel beterschap aan de dame. Als er nog mensen zijn die iets opmerken dat beter kan of een probleem kan vormen zou ik het meldpunt van de gemeente aanraden. Dit wordt opgevolgd door de gemeentediensten. Zo helpen we Lennik samen echt vooruit.”
Dus de collega verwijst naar het meldpunt. Nochtans het verhaal van een inwoner van Lennik geeft een ander beeld en eigenlijk geeft dit weer hoe machteloos een burger is.
Hij verwees in het meldpunt naar een serieuze verzakking in het wegdek ter hoogte ongeveer van de KLJ Gebouwen in de Kerkstraat .
Om te illustreren hier bij enkele foto’s : (zie bijlage)
Zoals men ziet is dit absoluut niet in orde. Ook het riooldeksel steekt nog een deel uit waar men heel gemakkelijk kan achter haperen. Tevens is dit een plaats waar toch tamelijk veel voetgangers en fietsers voorbijkomen. De wakkere burger, in de mening dat hij een goed werk deed voor de samenleving, meldde dit dus aan de gemeente. En hij kreeg een antwoord ….
Namelijk dat men was komen kijken en men dit niet gevaarlijk vond en daardoor ook niet prioritair. Er wordt niet aan gedaan. Terwijl het makkelijk was om er een beetje asfalt te gieten in deze verzakking (als is het maar tijdelijk).
Wetende ook dat er op dat moment al duchtig “gesmost” is met asfalt op de Oude Brusselsestraat.
Daarom de vraag :
Gaat u hier iets aan doen ? en deze gevaarlijke situatie oplossen .
3. Schapenstraat
We kennen ze stilaan allemaal de betonnen wanden op de Schapenstraat
(Zie foto’s in bijlage)
Men vertelt ons dat bij hevige regenval er nog steeds water / modderstromen over deze betonnen wallen komen. Verschillende burgers van de Schapenstraat hebben naar ik verneem ook serieuze bedenkingen.
Vraag :
Wat gaat u hieraan doen ?
Zijn de werken al opgeleverd ?
4. Tenslotte nog een informatieve opmerking.
We hadden al opgemerkt dat het fenomeen van enkele jaren terug met geparkeerde aanhangwagens en vrachtwagens langsheen de Ninoofsesteenweg zich nu voordoet op de Assesteenweg.
Een fenomeen waardoor niet alleen de openbare ruimte als parkeerruimte wordt gebruikt voor firma’s maar ook een aantrekkingspool / bron van zwerfvuil is .
Op de foto ziet u al een vuilniszak (vooraan onder de blauwe oplegger) die klaarstaat om in de berm te worden gegooid …. (zie foto in bijlage)
Ik stel ook vast tijdens mijn fietstochten langsheen deze weg dat er nu al zeker veertien dagen vuilniszakken liggen op het fietspad. Dit in een zone waar er ook geen verlichting is, dus levensgevaarlijk ’s nachts voor fietsers.
Ik weet dat de gemeente eigenlijk niet de wegbeheerder is van deze wet, maar toch zou ik er op willen aandringen hier aandacht aan te besteden.
Schepen Heidi Elpers antwoordt:
Werken aan de Oude Brusselsestraat
1. Is deze straat al opgeleverd ? Zo ja ? Heeft u opmerkingen gemaakt ? Zo neen ? Wanneer wel?
Er werd na de werken een algemene rondgang gedaan met de aannemer en Filip De Ryst van Haviland waarbij enkele technische opmerkingen werden gemaakt en die ondertussen werden opgelost.
Een voorlopige oplevering is nog niet gebeurd aangezien er eerst nog kernproeven moeten gedaan worden op de geasfalteerde wegen. Deze proeven zullen pas eind oktober 2021 of begin november 2021 worden uitgevoerd nadat de aannemer alle asfalteringswerken in opdracht van Haviland in de verschillende gemeenten heeft uitgevoerd. De voorlopige oplevering zal dus maar gebeuren naar het einde van dit jaar toe.
2. Wat gaat u er aan doen om deze weg “normaal” en veilig te maken ?
Er werd gekozen om waar mogelijk zo weinig mogelijk te frezen en de bestaande weg te gebruiken als extra fundering, dit omdat de Oude Brusselsestraat toch wel zwaar belast wordt door landbouwverkeer van de akkers op weg naar de AVEVE. Het klopt inderdaad dat de rijweg hierdoor hoger komt te liggen maar op zich vormt dit geen probleem naar “afkalving” of afbrokkeling toe. De zones waar het niveauverschil te groot was, werden onmiddellijk na de werken aangevuld. Het is op zich ook niet de bedoeling dat mensen de bermen gebruiken om elkaar te kruisen maar de daartoe voorziene uitwijkstroken gebruiken. Op relatief korte termijn zullen de bermen waar nodig wel nog verder aangevuld worden.
Daar waar het water vroeger over de volledige breedte van de weg bleef staan blijft het nu inderdaad wat langer in de bermen staan maar volgens mij komt dit de veiligheid van de weggebruikers alleen maar ten goede.
Het klopt inderdaad dat wegen aanleggen tussen bekisting inderdaad duurzamer is maar of de meerkost op dit traject ook budgettair te verantwoorden is ten opzichte van alle inwoners, is nog maar de vraag. Ik heb een budget van 400 000 euro en daarmee kan ik 5 straten doen. Moest ik deze straat doen met bekisting, kan ik geen enkele andere straat aanpakken.
Ook is het zo dat regenwater zo traag mogelijk moet worden afgevoerd. Door met een betonnen bekisting te werken zou het regenwater versneld afgevoerd worden wat contradictorisch is met de code van goede praktijk voor riolering.
Centrum Sint-Martens-Lennik – ter hoogte van de KLJ gebouwen in de Kerkstraat
1. Gaat u hier iets aan doen ?
Ik zou graag de mail krijgen waar in staat dat het niet prioritair is. Dat meldpunt wordt heel goed opgevolgd. Mensen sturen soms rechtstreeks naar openbare werken en dat wordt in het systeem opgenomen. Het probleem van de put werd net voor de zomer overgemaakt aan Fluvius om na te gaan of er geen probleem was met de inspectieput of riolering. Dit bleek tijdens de zomer niet het geval waardoor de technische dienst dit heeft opgenomen in de planning. Op korte termijn zal deze verzakking opgevuld worden met asfalt en op middellange termijn zullen de kasseitjes op niveau gebracht worden. We hebben moeten wachten op de inspectie van Fluvius.
Schapenstraat
1. Wat gaat u hieraan doen ?
Het klopt inderdaad dat er in juni bij de zeer uitzonderlijke neerslag water over de betonnen keerwanden stroomde. De velden waren natuurlijk ook net bewerkt en de taluds waren ook net volledig afgewerkt en nog niet degelijk begroeid, op termijn zou dit moeten beter zijn.
We hebben ondertussen met de landbouwers rond tafel gezeten en die vinden dit ook niet plezant dat vruchtbare grond verloren gaat. We hebben met de erosieambtenaar samen gezeten en er is ook op korte termijn nog een overleg intern om de acties verder te bepalen. Erosie is niet enkel in de Schapenstraat een probleem. Er zijn nog plaatsen waar er moet gewerkt worden aan erosie.
2. Zijn de werken al opgeleverd ?
De werken zijn nog niet opgeleverd.
De voorzitter sluit de zitting op 22/09/2021 om 23:45.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Koenraad Ameys
voorzitter