De voorzitter opent de zitting op 20/12/2023 om 20:00.
Overeenkomstig artikel 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering goedgekeurd.
De goed te keuren notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 november 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/jdp3Z9-4AGM
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 22 november 2023 worden goedgekeurd.
Machteld De Kegel, hoofdmaatschappelijke assistente OCMW, geeft een toelichting over leeflonen.
Machteld De Kegel, hoofdmaatschappelijke assistente OCMW, geeft een toelichting over leeflonen, gelet op de stijgende uitgaven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De stijging van de uitgaven betreffende het leefloon en equivalent leefloon zijn te verklaren door verschillende elementen:
- stijgend aantal dossiers - voornamelijk studenten binnen het leefloon
- verschillende indexeringen van het uit te keren bedrag
- Corona crisis
- Oekraïne crisis
Er worden verschillende acties ondernomen om mensen te activeren:
- trajectbegeleiding werk / opleiding
- samenwerking met partners (VDAB/LIGO/Emino/Groep Intro, ...)
- schorsing steun bij onwil traject
- schorsing steun studenten bij geen geldige reden om geen vakantiejob uit te voeren
jaar aanrekening / vordering | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
F&OK Financiële steun (100%) equivalent leefloon | 25 532,91 € | 56 560,88 € | 291 670,33 € | 401 065,46 € |
LL Inschrijving vreemdelingenregister (100%) | 122 360,62 € | 180 466,64 € | 204 924,64 € | 148 995,35 € |
LL Leefloon 55% tot 65% | 265 621,50 € | 314 865,76 € | 336 604,75 € | 479 138,07 € |
LL Leefloon aan ex-dakloze (100%) | 5 268,37 € | 2 986,51 € |
De Raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de stand van zaken in het kader van de steunverlening leefloon en equivalent leefloon.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beslissing van de heer gouverneur betreffende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van het OCMW Lennik.
De jaarrekening 2022 van het OCMW Lennik werd op 21 juni 2023 vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, waarop ze overeenkomstig artikel artikel 286, § 1, 3° van het decreet over het lokaal bestuur ter goedkeuring werd overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
In voorliggende beslissing wordt de goedkeuring van de jaarrekening 2022 door de heer gouverneur ter kennisname gebracht aan de raad voor maatschappelijk welzijn, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet van 22 december over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 332, §1;
Regelgeving:
De beslissing van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2023 betreffende de vaststelling van de jaarrekening 2022;
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lennik.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Lennik.
De aanpassing van het meerjarenplan is opgemaakt volgens de aangepaste regels van de beleids- & beheerscyclus en bestaat uit de strategische nota, de financiële nota en de toelichting.
Het komt de raad voor maatschappelijk welzijn toe om haar deel van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen.
Artikel 257 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stipuleert dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Dit laatste is hier het geval. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het meerjarenplan voor de planningsperiode 2020 t.e.m. 2025 van het lokaal bestuur Lennik maakt opnieuw voorwerp uit van een aanpassing. Deze aanpassing volgt uit diverse budgetbesprekingen met de gemeentelijke diensten, de budgetbespreking in het managementteam van 26 oktober en 21 november 2023 en diverse budgetbesprekingen in het bestuurscollege en het vast bureau.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast, bestaande uit de wijziging van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting en de motivering van de wijzigingen.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Overeenkomstig artikel 78, tweede lid, 17° van het decreet over het lokaal bestuur is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om de bijgevoegde lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2024 goed te keuren.
Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies aan verenigingen, andere overheden, vzw's. Deze subsidies kunnen exploitatietoelagen zijn of investeringstoelagen. Nominatieve subsidies zijn niet onderworpen aan een gemeentelijk subsidiereglement.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 20 december 2023 werd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (OCMW) vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn en goedgekeurd door de gemeenteraad. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om de bijgevoegde lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2024 goed te keuren.
Artikel 1:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft zijn goedkeuring aan de lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement vrijwilligerswerking en de daartoe horende algemene informatie- en afsprakennota goed.
Het lokaal bestuur Lennik kent een lange traditie van samenwerken met vrijwilligers, in heel wat diensten: ouderenwerking, evenementen, opvang vluchtelingen, jeugd, cultuur ... Deze vrijwilligers zorgen voor waardevolle extraatjes, en vormen als het ware de kers op de taart, daar waar onze eigen mensen handen voor tekort komen.
Met de integratie van het gemeente- en OCMW-bestuur groeiden de vrijwilligerswerkingen steeds dichter naar elkaar toe en werd het opstellen van één reglement voor het lokaal bestuur noodzakelijk.
Het vastleggen van een duidelijke omkadering in de vorm van een reglement is ook belangrijk voor alle partijen. Een eenvormig en vooral duidelijk vrijwilligersreglement draagt bij aan een harmonische samenwerking.
Bevoegdheid
- Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 - Artikel 77 en 78
Juridische grond
- De Wet betreffende de rechten van vrijwilligers van 29 augustus 2005 met alle bijhorende wijzigingen.
- Het Koninklijk Besluit van 20/12/2018 tot verhoging van het jaarlijks kostenplafond, zoals bepaald in artikel 10, eerste lid van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van
de vrijwilligers, voor bepaalde categorieën van vrijwilligers.
- Het Vlaams Decreet Vrijwilligerswerk van 19 september 2009.
Vrijwilligers verrichten vrijwilligerswerk om diverse redenen. De gemeenschappelijke deler is dat alle vrijwilligers hun steentje wensen bij te dragen aan de lokale gemeenschap of een goed doel.
Het onbezoldigd karakter van het vrijwilligerswerk neemt niet weg dat je als organisatie kunt beslissen om gemaakte kosten te vergoeden via een onkostenvergoeding.
Naar aanleiding van de integratie gemeente-OCMW is een stroomlijning van de afspraken en vergoedingen in het kader van het vrijwilligerswerk noodzakelijk en deze werd vertaald in het ontwerp reglement vrijwilligerswerking lokaal bestuur Lennik en het ontwerp algemene informatie-afsprakennota.
De uitgaven worden voor zien onder :
- 2023/GBB-SOC/0952-00/61319999/OCMW/VB/IP-GEEN – Andere erelonen en vergoedingen (vrijwillligers WCD Den Bleek);
- 2023/A-1.1.5/0952-01/61399999/OCMW/VB/IP-GEEN - Andere erelonen en vergoedingen voor prestaties van 3en (vrijwilligers cafetaria WCD Den Bleek);
- 2023/A-1.1.6/0909-00/61319999/OCMW/VB/IP-GEEN - Andere erelonen en vergoedingen (vrijwilligers praatcafé);
- 2023/A-1.2.4/0909-00/61319999/OCMW/VB/IP-GEEN - Andere erelonen en vergoedingen (vrijwilligers babytheek en RecyKleer);
- 2023/GBB-IBO/0949-02/61319999/OCMW/VB/IP-GEEN - Andere erelonen en vergoedingen (vrijwilligers IBO);
- 2023/GBB-SOC/0959-00/61399999/OCMW/VB/IP-GEEN - Andere erelonen en vergoedingen voor prestaties van derden (vrijwilligers bejaardenoppas, burenbemiddeling, pannenkoekenbak,…).
Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
Exploitatie OCMW |
Exploitatie - ontvangsten |
|
|
|
Exploitatie - uitgaven |
€ 13.100 |
€ 13.100 |
€ 13.100 |
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement vrijwilligerswerking en de daartoe horende algemene informatie- en afsprakennota goed.
Afdeling 1: Doelstelling en visie
Het lokaal bestuur Lennik kan voor de zijn werking beroep doen op heel wat vrijwilligers. Zij leveren mooi werk binnen de verschillende diensten. Het werk van de vele vrijwilligers heeft een grote meerwaarde voor zowel de diensten, onze dienstverlening en onze gemeente, als voor de vrijwilliger zelf. Zij vormen samen met de medewerkers en het bestuur het gezicht van het lokaal bestuur.
Visie
Het lokaal bestuur Lennik zet vrijwilligers in bij structurele en occasionele activiteiten ter aanvulling van de bestaande teams, bij kleine en grote evenementen en uitzonderlijke opdrachten.
Het soort werk situeert zich in een algemeen of maatschappelijk belang, zonder het doel winst te maken en zonder de intentie een vaste job in te nemen.
Hiermee wil het lokaal bestuur inactieven en vrijwilligers – zowel jong als oud – activeren om zich in te zetten voor anderen, met als voordeel zichzelf nuttig te voelen en deel uit te maken van een groter geheel.
Het uitgangspunt van een vrijwilliger is goesting en motivatie waarbij de focus ligt op inzet, flexibiliteit, maar ook – waar nodig – op kennis en vaardigheid.
Het lokaal bestuur verwacht van een vrijwilliger:
- dat een aanvaardde opdracht vrijwillig is, maar niet vrijblijvend.
- duidelijke afspraken
- een goede verstandhouding
- een open communicatie voor een vlotte samenwerking.
Daar tegenover zorgt het lokaal bestuur voor een aangename sfeer, respect voor elkaar en erkenning voor de vrijwilligers door een permanente waardering.
Afdeling 2: Algemene bepalingen
Artikel 1: Personeel toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op alle vrijwilligers die worden ingezet door het lokaal bestuur Lennik voor diensten, evenementen of activiteiten waarbij er door het bevoegde orgaan beslist werd om vrijwilligers in te schakelen.
Artikel 2: Definities Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° Vrijwilligerswerk: elke activiteit:
a) die onbezoldigd en onverplicht wordt verricht;
b) die verricht wordt ten behoeve van één of meer personen, andere dan degene die de activiteit verricht, van een groep of organisatie of van de samenleving als geheel;
c) die ingericht wordt door een organisatie anders dan het familie- of privéverband van degene die de activiteit verricht;
d) en die niet door dezelfde persoon en voor dezelfde organisatie wordt verricht in het kader van een arbeidsovereenkomst, een dienstencontract of een statutaire aanstelling.
2° Vrijwilliger: elke natuurlijke persoon (hoeft geen inwoner te zijn) die vrijwilligerswerk verricht.
Artikel 3: Plaats binnen de organisatie
Vrijwilligers kunnen ingezet worden voor activiteiten, evenementen en taken die van aanvullende aard zijn aan het reguliere werk binnen het lokaal bestuur, voor taken die niet vervat zijn in het organogram of om bijstand te verlenen in functie van evenementen of activiteiten van tijdelijke aard.
Artikel 4: Algemene informatie- en afsprakennota
§ 1 Het wederzijds engagement tussen de vrijwilliger en het lokaal bestuur Lennik wordt steeds vastgelegd in een algemene informatie- en afsprakennota.
§2 In deze overeenkomst wordt de aard van het vrijwilligerswerk overeengekomen. Ook de inspraak, vorming, aansprakelijkheid en eventuele onkostenvergoeding worden in deze overeenkomst geregeld.
§3 De concrete uitwerking van het reglement wordt opgenomen in de algemene informatie- en afsprakennota, die integraal deel uit maakt van dit besluit en wordt in bijlage gevoegd.
Artikel 5: Informatieverplichting lokaal bestuur
§1 Het lokaal bestuur Lennik informeert de vrijwilligers ten minste omtrent
• De doelstelling van het bestuur en het publiekrechtelijk statuut;
• De basisverzekeringen die van toepassing zijn;
• De eventuele aanvullende verzekeringscontracten die van toepassing zijn;
• De eventuele onkostenvergoedingen;
• De discretieplicht;
Artikel 6: Verzekeringen
§1 Het lokaal bestuur Lennik voorziet in een polis burgerrechtelijke aansprakelijkheid, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid, in functie van de taken uitgevoerd door vrijwilligers.
§ 2 De vrijwilligers worden verzekerd voor de lichamelijke schade die geleden is door vrijwilligers bij ongevallen tijdens de uitvoering van, of op weg naar - en van het vrijwilligerswerk.
§ 3 Het lokaal bestuur Lennik voorziet een aanvullende een verzekering rechtsbijstand voorzien voor de vrijwilligers.
§ 4 Voor specifieke opdrachten kan het lokaal bestuur Lennik aanvullend een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid voertuigen – omnium voorzien voor de vrijwilligers.
Afdeling 3 Vergoeding
Artikel 7: Onkostenvergoeding
Het uitgangspunt van vrijwilligerswerk is dat het onbetaald is. Het voorzien van een vergoeding door het bestuur is dus geen verplichting. Gemaakte kosten mogen vergoed worden, mits het voorleggen van een onkostennota.
Onkostenvergoeding |
|
€ 3 voor een activiteit ≤ ¼ dagdeel (dagdeel = voormiddag, namiddag, vooravond,...) |
voor de onkosten gemaakt voor bv. het gebruik van eigen materiaal, de verplaatsingskosten, kledijkosten,… met een maximum/dag bij wet vastgelegd.
|
Specifieke regeling onkostenvergoedingen (niet cumuleer baar met de onkostenvergoeding per 1/4e dagdeel) |
|
MMC |
Een kilometervergoeding gekoppeld aan de vergoeding van het federale overheidspersoneel |
School ‘t Rakkertje |
6,25 onkostenvergoeding / toezichtsbeurt |
Buddywerking Oekraïne |
Een kilometervergoeding gekoppeld aan de vergoeding van het federale overheidspersoneel voor verplaatsingen van administratieve aard, medische aard en op het vlak van toeleiden tot onderwijs en tewerkstelling of voor specifieke doelen bepaald door het bestuur |
Buurtwerkers |
Enkel een onkostenvergoeding van € 3 voor een activiteit ≤ ¼ dagdeel voor de bedeling van de nieuwjaarsgeschenken |
WCD Den Bleek – vrijwilliger technische mankementen |
Een onkostenvergoeding van € 120 voor de onkosten gemaakt voor bv. het gebruik van eigen materiaal, de verplaatsingskosten, kledijkosten,… met een maximum bij wet vastgelegd voor een periode van ≤ een maand.
|
Onderwijs – digitaal aanmeldingssysteem scholen |
Een onkostenvergoeding gelijk aan het maximum bedrag bij wet toegestaan per dag. |
Burenbemiddeling |
Een onkostenvergoeding van € 10 per gesprek |
Er wordt geen onkostenvergoeding voorzien voor het deelnemen aan vergaderingen, vormingen, het deelnemen aan halfjaarlijkse bijeenkomsten en het participeren aan trajecten in het kader van Lennik aan zet.
Artikel 2:
Dit reglement wordt van kracht 1 januari 2024 na de bekendmaking en vervangt alle voorgaande reglementen in dezelfde zin.
Het Vast Bureau wordt belast met de uitwerking van de beslissing.
Het Vast Bureau kan aanpassingen beslissen in functie van gewijzigde dienstverlening.
De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2023 om 21:41.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn