De voorzitter opent de zitting op 21/06/2023 om 20:00.
Het eerste deel van de gemeenteraad vond plaats tussen 20u00 en 21u11.
De gemeenteraad werd opgeschort voor de RvMW. Deze vond plaats van 21u11 - 21u30
De gemeenteraad werd opnieuw geopend om 21u30.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 24 mei 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/xYMWpNEaNiU
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 24 mei 2023 worden goedgekeurd.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Iverlek goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het energie decreet van 8 mei 2009;
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek.
Er werd een agenda met documentatiestukken opgesteld door de Raad van Bestuur in de zitting van 24 mei 2023.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in Technopolis, Technologielaan 1 te 2800 Mechelen.
Een dossier met documentatiestukken waren bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
De voorgestelde statutenwijzigingen zullen in werking treden vanaf 1 januari 2025.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissingen van 18 juni 2021 waarin de heer Piet Vanthemsche als vertegenwoordiger en van 21 februari 2019 waarbij de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Iverlek dd. 28 augustus 2023 goed:
1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatienetwerken (1) met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw,Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris
(art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Iverlek kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
(1) Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken (2)met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik,Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, SintPieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
(2) Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
d. Aanvaarding van de uittreding uit Fluvius Zenne-Dijle vanaf 1 januari 2025 voor:
i. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Asse (1730);
ii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (3) verbonden aan de gemeente Beersel (1650);
iii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Dilbeek (1700);
iv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (4) verbonden aan de gemeente Drogenbos (1650);
v. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Galmaarden (1570);
vi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in decoöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Gooik (1755);
vii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (5) verbonden aan de gemeente Halle (1500);
viii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Herne (1540);
ix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (6) verbonden aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos (1880);
x. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (7) verbonden aan de gemeente Kraainem (1950);
xi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Lennik (1750);
xii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Liedekerke (1770);
xiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (8) verbonden aan de gemeente Linkebeek (1630);
xiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (9) verbonden aan de gemeente Londerzeel (1840);
xv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Merchtem (1785);
xvi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Opwijk (1745);
xvii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Pepingen (1670);
xviii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Roosdaal (1760);
xix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (10) verbonden aan de gemeente Sint-Genesius-Rode (1640);
xx. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (11) verbonden aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw (1600);
xxi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Steenokkerzeel (1820);
xxii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (12) verbonden aan de gemeente Ternat (1740);
xxiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (13) verbonden aan de gemeente Wezembeek-Oppem (1970);
xxiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (14) verbonden aan de gemeente Zaventem (1930);
xxv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken (15) verbonden aan de gemeente Zemst (1980);
(3) - (15) Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
e. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om: i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen; ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Goedkeuring van de statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2 en 3 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Artikel 2: partiële splitsing door overneming van Fluvius - Zenne naar Sibelgas (Fluvius Halle - Vilvoorde) voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatienetwerkenvan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle - Op - Den Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint_genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw,Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst
Om voor alle activiteiten uit te treden uit de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) en toe te treden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde), en dit met ingang van 1 januari 2025. De toetreding tot Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) gebeurt onder de opschortende voorwaarden van de aanvaarding van de uittreding door de buitengewone algemene vergadering van Iverlek en van de aanvaarding van de toetreding door de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Door de uittreding komen de mandaten met ingang van 1 januari 2025 te vervallen in de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
De gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst goed.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Iverlek (per 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding met ingang van 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) wordt verzocht de toetreding met ingang van 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst voor de betrokken respectieve activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Ingevolge deze toetredingen zullen voornoemde gemeenten met ingang vanaf 1 januari 2025 recht hebben op een mandaat in het Regionaal Bestuurscomité Halle-Vilvoorde.
Artikel 3: statutenwijzigingen
De gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Artikel 4
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 5
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 4 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Rekening houdende met het goedgekeurde reglement m.b.t. de klachtenbehandeling van 26 april 2023, wordt er jaarlijks aan de gemeenteraad gerapporteerd welke klachten zijn binnen gekomen en behandeld.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
- het bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 5.
Regelgeving:
- het reglement m.b.t. de klachtenbehandeling van 26 april 2023, artikel 9.
We verwijzen naar het artikel 9 van de gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2023 m.b.t. de klachtenbehandeling waarin staat vermeld dat er jaarlijks aan de gemeenteraad wordt gerapporteerd welke klachten er zijn binnen gekomen en behandeld.
In bijlage vinden jullie hiervan een overzicht terug.
De gemeenteraad neemt kennis van de klachten die zijn binnen gekomen en behandeld vanaf januari 2023.
Naar aanleiding van de vorming van één woonmaatschappij dient lokaal bestuur Lennik in bezit te zijn van aandelen om deel te kunnen nemen aan de algemene vergadering van Providentia.
Volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond is van toepassing:
bevoegdheidsgrond
Op 27 maart 2023 nam het college van burgemeester en schepenen de beslissing om aandelen aan te kopen bij Providentia. Op deze manier kan gemeente Lennik toetreden als aandeelhouder en deel uit maken van de algemene vergadering van de woonmaatschappij.
Om in aanmerking te kunnen komen voor de aankoop van aandelen dient gemeente Lennik voorgedragen te worden als kandidaat-aandeelhouders door twee vennoten van Providentia. Op 23 maart 2023 nam het college van burgemeester en schepenen van Liedekerke hiertoe een beslissing. Op 3 april 2023 nam het college van burgemeester en schepenen van Roosdaal de beslissing om ons voor te dragen.
Op 9 mei 2023 liet Providentia ons weten dat de raad van bestuur op 25 april 2023 het volgende heeft beslist:
- goedkeuring van de toetreding van de gemeente Lennik als aandeelhouder bij Providentia
- uitgifte van 15 nieuwe aandelen in functie van het aandeelhouderschap van de gemeente Lennik. Deze aandelen hebben een nominale waarde van 25 euro per aandeel ten voordele van het variabele kapitaalgedeelte van de Vennootschap aan de gemeente Lennik.
Conform artikel 5 van de huidige statuten van Providentia moeten vennoten onmiddellijk 25 procent van de waarde van hun aandelen voldoen om rechten te kunnen uitoefenen. Er dient dus 93,75 euro te worden voldaan.
Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
Exploitatie |
Exploitatie - ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
Exploitatie - uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
Investeringen |
Investeringen - ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
Investeringen - uitgaven |
93,75 |
|
|
|
|
|
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord om aandeelhouder te zijn bij Providentia die als enige woonmaatschappij fungeert binnen regio Halle/Vilvoorde-midden.
Artikel 2:
De gemeenteraad gaat akkoord om in te tekenen op 15 aandelen met een nominale van 25 euro per aandeel ten voordele van het variabele kapitaalgedeelte van de vennootschap aan de gemeente Lennik.
Een bedrag t.b.v. 25% van de totale waarde van de aandelen, zijnde 93,75 euro, te volstorten.
De volstorting van nieuwe aandelen zal gebeuren op eenvoudig verzoek van Providentia.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissing.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing.
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 3°;
Regelgeving:
De artikelen 260 tot en met 262 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
De jaarrekening 2022 werd opgemaakt door de financieel directeur en voorgelegd met volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar | 3 826 056 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar | 2 107 211 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat | 3 826 056 EUR |
Balanstotaal | 51 628 342 EUR |
Overschot/Tekort van het boekjaar | 1 636 346 EUR |
Artikel 1:
De jaarrekening 2022 (deel gemeente), bestaande uit de beleidsnota, de financiële nota en de toelichting wordt vastgesteld.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing.
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 3°;
Regelgeving:
De artikelen 260 tot en met 262 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);
De jaarrekening 2022 werd opgesteld door de financieel directeur en wordt voorgelegd met volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar | 3 826 056 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar | 2 107 211 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat | 3 826 056 EUR |
Balanstotaal | 51 628 342 EUR |
Overschot/Tekort van het boekjaar | 1 636 346 EUR |
Artikel 1:
De jaarrekening 2022 (deel OCMW) vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, bestaande uit de beleidsnota, de financiële nota en de toelichting wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing.
Bevoegdheidsgrond:
Artikel 177, zesde lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, dat aan de financieel beheerder de bevoegdheid geeft in volle onafhankelijkheid te rapporteren over het debiteurenbeheer;
Regelgeving:
Artikel 177, eerste lid, 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, inzonderheid de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten;
Voorliggend rapport werd opgesteld door de financieel directeur en beoogt om de toestand weer te geven van het totaal aan openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen tot en met het boekjaar 2022 (datum betaling 31/05/2023);
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het rapport over het debiteurenbeheer/overzicht openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen.
Op 8 mei 2023 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de jaarrekening 2022 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Kwintinus.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De financiële dienst heeft volgende controles van de jaarrekening uitgevoerd:
Na controle zijn er geen verdere opmerkingen.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Kwintinus is als volgt:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2021 | € 42 587,15 |
Ontvangsten | € 12 040,63 |
Uitgaven | € 67 586,41 |
Gemeentelijke toelage exploitatie | € 38 837,68 |
Totaal exploitatieresultaat 2022 = (N) rekening 2022 | € 25 879,05 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Ontvangsten | € 37 954,05 |
Uitgaven | € 37 954,05 |
Gemeentelijke toelage investeringen | € 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2021 = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2022, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 25 879,05.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2022 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Op 8 mei 2023 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de jaarrekening 2022 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Martinus.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De financiële dienst heeft volgende controles van de jaarrekening uitgevoerd:
Na controle zijn er geen verdere opmerkingen.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus is als volgt:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2021 | € 4 329,07 |
Ontvangsten | € 8 288,08 |
Uitgaven | € 115 815,05 |
Gemeentelijke toelage exploitatie | € 105 668,36 |
Totaal exploitatieresultaat 2022 = (N) rekening 2022 | € 2 470,46 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Ontvangsten | € 0,00 |
Uitgaven | € 0,00 |
Gemeentelijke toelage investeringen | € 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2021 = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2022, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 2 470,46.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2022 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Op 8 mei 2023 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de jaarrekening 2022 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Ursula.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De financiële dienst heeft volgende controles van de jaarrekening uitgevoerd:
Na controle zijn er geen verdere opmerkingen.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Ursula is als volgt:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2021 | € 16 218,21 |
Ontvangsten | € 14 772,69 |
Uitgaven | € 42 510,85 |
Gemeentelijke toelage exploitatie | € 23 129,11 |
Totaal exploitatieresultaat 2022 = (N) rekening 2022 | € 11 609,16 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Ontvangsten | € 67 814,45 |
Uitgaven | € 67 814,45 |
Gemeentelijke toelage investeringen | € 67 814,45 |
Totaal Investeringsresultaat 2021 = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2022, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 11 609,16.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2022 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Op 8 mei 2023 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de jaarrekening 2022 m.b.t. de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Gaasbeek.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De financiële dienst heeft volgende controles van de jaarrekening uitgevoerd:
Na controle zijn er geen verdere opmerkingen.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Gaasbeek is als volgt:
Exploitatie
Overschot exploitatie = (N) rekening 2021 | € 62 377,63 |
Ontvangsten | € 1 103,69 |
Uitgaven | € 24 878,43 |
Gemeentelijke toelage exploitatie | € 25 944,70 |
Totaal exploitatieresultaat 2022 = (N) rekening 2022 | € 64 547,59 |
Investeringen
Overschot investeringen = (Z) rekening 2022 | € 0,00 |
Ontvangsten | € 0,00 |
Uitgaven | € 15 400,01 |
Gemeentelijke toelage investeringen | € 0,00 |
Totaal Investeringsresultaat 2021 = (Z) rekening 2022 | € -15 400,01 |
Het globaal resultaat jaarrekening 2022, totaal resultaat exploitatie + investeringen, is € 49 147,58.
Artikel 1:
Bovenstaande rekening over het dienstjaar 2022 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden toegezonden.
Op 9 juni 2023 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de budgetwijziging 2023 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Kwintinus Lennik.
Indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging 2023 binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dan neemt de gemeenteraad akte van de budgetwijziging 2023 binnen de vijftig dagen na ontvangst van het centraal kerkbestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Een budgetwijziging is onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’. Op 11 mei 2023 werd positief advies verleend m.b.t. de budgetwijziging 2023 van kerkfabriek Sint-Kwintinus Lennik.
De budgetwijziging betreft de overdacht van voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2022 naar het budget 2023.
Artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 stelt dat de gemeenteraad gewoon akte neemt van de budgetwijziging indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2023:
Exploitatie-toelage |
Budget 2023 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Kwintinus Lennik |
€ 55 783,72 |
€ 0,00 |
€ 55 783,72 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2023 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Kwintinus Lennik |
€ 96 443,32 |
€ -32 826,05 |
€ 63 617,27 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Kwintinus Lennik en het erkend representatief orgaan.
Op 12 mei 2023 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de budgetwijziging 2023 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Martinus Lennik.
Indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging 2023 binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dan neemt de gemeenteraad akte van de budgetwijziging 2023 binnen de vijftig dagen na ontvangst van het centraal kerkbestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Een budgetwijziging is onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’. Op 11 mei 2023 werd positief advies verleend m.b.t. de budgetwijziging 2023 van kerkfabriek Sint-Martinus Lennik.
De budgetwijziging betreft de aanpassing van het budget 2023 aan de meerjarenplanwijziging van 15 november 2022, goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 december 2022. De investeringstoelage werd toen verhoogd om de kostprijs van het project "restauratiefase 6 Interieur" aan te passen aan de prijzen van augustus 2022. De exploitatietoelage steeg bijgevolg eveneens wegens de impact op de financiering, nl. hogere periodieke aflossingen van leningen als gevolg van deze herraming.
Artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 stelt dat de gemeenteraad gewoon akte neemt van de budgetwijziging indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2023:
Exploitatie-toelage |
Budget 2023 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Martinus Lennik |
€ 108 796,64 |
€ 17 211,44 |
€ 126 008,08 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2023 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
Sint-Martinus Lennik |
€ 0,00 |
€ 16 481,80 |
€ 16 481,80 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Martinus Lennik en het erkend representatief orgaan.
Op 27 mei 2023 ontving de gemeente Lennik van het centraal kerkbestuur Lennik de budgetwijziging 2023 m.b.t. de kerkfabriek OLV Gaasbeek.
Indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging 2023 binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan, dan neemt de gemeenteraad akte van de budgetwijziging 2023 binnen de vijftig dagen na ontvangst van het centraal kerkbestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Een budgetwijziging is onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan ‘het Aartsbisdom van Mechelen‑Brussel’. Op 11 mei 2023 werd positief advies verleend m.b.t. de budgetwijziging 2023 van kerkfabriek OLV Gaasbeek.
De budgetwijziging betreft de overdacht van voorziene en nog niet opgenomen investeringskredieten uit het budget 2022 naar het budget 2023.
Artikel 48 van bovenvermeld decreet van 7 mei 2004 stelt dat de gemeenteraad gewoon akte neemt van de budgetwijziging indien de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging binnen de grenzen valt van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Artikel 1:
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2023:
Exploitatie-toelage |
Budget 2023 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
OLV Gaasbeek |
€ 15 508,23 |
€ 0,00 |
€ 15 508,23 |
|
|||
Investerings-toelage |
Budget 2023 |
Wijziging |
Na budgetwijziging |
OLV Gaasbeek |
€ 41 261,87 |
€ 12 815,75 |
€ 54 077,62 |
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek OLV Gaasbeek en het erkend representatief orgaan.
Op 2 juni 2023 ontving de gemeente Lennik van de gemeente Dilbeek de jaarrekening 2022 m.b.t. de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede.
De gemeenteraad brengt dan binnen de vijftig dagen nadat de rekeningen zijn binnengekomen bij het bestuur zijn advies uit.
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij de gemeente Dilbeek.
De financiële dienst van de gemeente Dilbeek heeft de nodige controles van de jaarrekening uitgevoerd en verslag uitgebracht aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Dilbeek op 8 mei 2023.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede (20% Lennik en 80% Dilbeek) is als volgt:
Exploitatie
- Ontvangsten : € 2 798,12
- Uitgaven : € 21 546,91
- Overschot exploitatie (N) : € 4 415,10
Investeringen
- Ontvangsten : € 0,00
- Uitgaven : € 0,00
- Overschot/Tekort investeringen (Z) : € 0,00
Globaal resultaat jaarrekening 2022 : € 4 415,10
Artikel 1:
De rekening 2022 wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de kerkfabriek Sint-Gertrudis-Pede, het gemeentebestuur Dilbeek en het erkend representatief orgaan.
Sinds de integratie van het arbeidsreglement van gemeente en OCMW, met ingang op 1 oktober 2022, werd fietsleasing uitgewerkt voor lokaal bestuur Lennik. Om dit in voege te kunnen laten gaan, diende de fietspolicy aangepast te worden in het arbeidsreglement. Daarnaast zijn een aantal wettelijke wijzigingen van toepassing die ook opgenomen moesten worden in het arbeidsreglement.
Volgende regelgeving en bevoegdheidsgrond is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41 lid 2 1°;
Regelgeving:
- De wet van 8 april 1965 betreffende de arbeidsreglementen;
- De beslissing van de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 22 juni 2022, betreffende de goedkeuring van het arbeidsreglement voor gemeente- en ocmw-personeel met ingang van 1 oktober 2022;
- De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 december 2022, betreffende de goedkeuring van de raamovereenkomst met Haviland in het kader van fietslease;
De laatste aanpassing van het arbeidsreglement kaderde binnen de integratie van gemeente en OCMW. Er is toen gekozen voor één document voor gemeente en OCMW, dit nieuwe arbeidsreglement ging in voege op 1 oktober 2022;
Het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen op 19 december 2022, i.v.m. fietsleasing vroeg om een aanpassing van de fietspolicy, welke deel uitmaakt van het arbeidsreglement;
De fietspolicy werd uitgewerkt conform de afspraken met JOULE, binnen de raamovereenkomst van Haviland;
Een aantal wettelijke wijzigingen en/of toevoegingen zijn meegenomen in de aanpassing van het arbeidsreglement:
Artikel 16 / 17 – Sancties, orde- en tuchtmaatregelen contractuele / statutaire personeelsleden: regels van beroep tegen ontslagbeslissing
Artikel 19 – Modaliteiten bij ziekte of ongeval: uitzondering op de attestering 3 x 1 dag ziek zonder doktersattest voor contractuele en statutaire personeelsleden
Artikel 20 – Modaliteiten bij werkhervatting: gewijzigde procedure medische overmacht contractuele medewerkers
Bijlage 10: re-integratie arbeidsongeschikte personeelsleden
Klokkenluidersregeling;
Het nieuwe afdelingshoofd P&O werd aangesteld vanaf 1 november 2022 en maakte van deze gelegenheid gebruik om het arbeidsreglement volledig door te lichten en waar nodig verbeteringen aan te brengen:
Het ontwerp van arbeidsreglement werd besproken in het managementteam;
Het ontwerp van arbeidsreglement en bijlagen werd besproken op het syndicaal overlegcomité van 29 maart 2023. Er wordt gunstig advies verleend door de vakorganisaties (zie bijlage);
Het arbeidsreglement wordt in juni kenbaar gemaakt aan het personeel en wordt van kracht vanaf 1 juli 2023;
Geen.
Artikel 1:
Het arbeidsreglement en de bijlagen worden voor het gemeente- en OCMW-personeel vastgesteld zoals in bijlage geviseerd. Dit nieuwe arbeidsreglement treedt in werking op 1 juli 2023.
Artikel 2:
Het arbeidsreglement voor het personeel, zoals goedgekeurd in zitting van 22 juni 2022, wordt met ingang van 1 juli 2023 opgeheven.
Alle andere besluiten waarbij één van de toegevoegde bijlagen werden goedgekeurd, worden opgeheven met ingang van 1 juli 2023.
Artikel 3:
Het arbeidsreglement en de bijlagen worden, samen met een afschrift van dit besluit, overgemaakt aan de Inspectie van de sociale wetten.
Het GAS 5 reglement, de beperkte snelheidsovertredingen, treedt in werking op 1 augustus 2023.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het lokaal bestuur voert krachtens artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer de gemeentelijke administratieve sancties in voor de bestraffing van de beperkte snelheidsovertredingen.
Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid wordt gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie indien cumulatief voldaan is aan volgende voorwaarden:
De sanctionerend ambtenaar zal overeenkomstig het reglement bij wijze van administratieve sanctie overgaan tot het opleggen van een administratieve geldboete.
De bedragen van de administratieve geldboetes die van toepassing zijn op de beperkte snelheidsovertredingen zijn gelijk aan de bedragen zoals vastgelegd door de Vlaamse Regering in artikel 2,2° van het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer.
Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) treedt in werking op 1 augustus 2023 op bovenvermelde trajecten.
Enig artikel:
Het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen, de GAS 5, treedt in werking op 1 augustus 2023 op heeft betrekking op volgende trajecten:
De gemeente Lennik maakt samen met 9 andere gemeenten deel uit van de ILV Sportregio Pajottenland. Conform artikel 14 van de samenwerkingsovereenkomst van de ILV Sportregio Pajottenland dient de jaarrekening voorgelegd en goedgekeurd te worden door het bevoegd bestuursorgaan binnen de gemeente.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
• het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41;
• het decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking van 6 juli 2001, art. 2 § 1, 6, 7 en 8;
Regelgeving:
• het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 387 tem 389 ;
• beslissing gemeenteraad van 27 november 2017 tot goedkeuring oprichting ILV Sportregio Pajottenland;
• beslissing gemeenteraad van 27 november 2017 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, de statuten en het huishoudelijk reglement van de ILV Sportregio Pajottenland
De financieel beheerder, mevr. Sylvie Leblicq (deskundige sport gemeente Galmaarden), werd aangeduid door het beheerscomité van de ILV Sportregio Pajottenland en heeft de jaarrekening 2022 opgemaakt.
De boekhouding werd gecontroleerd door de 2 rekeningtoezichters, aangesteld door het beheerscomité, zijnde dhr. Kurt Penninck (schepen van sport gemeente Galmaarden) en dhr. Pieterjan Van Steendam (deskundige sport gemeente Liedekerke).
De jaarrekening 2022 werd toegelicht aan de leden van het beheerscomité op 9 februari 2023 en voor controle voorgelegd aan de rekeningtoezichthouders tot 28 februari 2023.
Het totaal van de inkomsten bedraagt 81.015,90 euro en het totaal van de uitgaven bedraagt 76.974,13 euro.
Dit betekent dat het boekjaar 2022 wordt afgesloten met een positief saldo van 4.041,77 euro.
Het volledige bedrag wordt overgedragen naar het boekjaar 2023.
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van de ILV Sportregio Pajottenland goed.
Het college van burgemeester en schepenen toonde interesse aan de Watergroep om het kantoorgebouw gelegen aan de Assesteenweg 116 LENNIK 1 AFD/SINT-KWINTENS-LENNIK/(23072) Sectie: A Perceelnummer(s): 0192/00A000 aan te kopen. De Watergroep legde conventioneel een voorkeursrecht vast voor de gemeente waar het onroerend goed gelegen is.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
bevoegdheidsgrond:
regelgeving:
Het lokaal bestuur Lennik heeft op 28 maart 2023 het schattingsverslag ontvangen van de watergroep voor de aankoop van het gebouw gelegen aan Assesteenweg 116 LENNIK 1 AFD/SINT-KWINTENS-LENNIK/(23072) Sectie: A Perceelnummer(s): 0192/00A000. Er rust een conventionele voorkeursrecht op dit pand voor het lokaal bestuur waar het onroerend goed gelegen is.
De schatting zit op 1 110 000 euro. Het schattingsverslag is in bijlage gevoegd.
Het college van burgemeester en schepenen besliste tot het opvragen van een schattingsverslag voor de percelen gelegen op Assesteenweg Afdeling 1, sectie A nummers 194H en 194K gezien dit noodzakelijk zou zijn om eveneens te verwerven om een volwaardige werking van de technische dienst op deze locatie te kunnen garanderen. Dit schattingsverslag wordt tegen einde juni verwacht.
De raad van bestuur van De Watergroep besliste op 30 september 2022 tot toekennen van een voorkeurrecht onder de hierna omschreven modaliteiten:
aan de vennoot-gemeente waarin het onroerend goed gelegen is, wordt een voorkeursrecht verleend waarbij, voor de publicatie gebeurt, de vennoot-gemeente wordt geïnformeerd van de geplande verkoop en de vennoot-gemeente hierbij de kans krijgt om het onroerend goed aan te kopen aan de geschatte waarde.
o Dit informeren verloopt via een schrijven aan het College van Burgemeester en Schepenen, van de vennoot-gemeente.
o De vennoot-gemeente kan gedurende een periode van 90 kalenderdagen na het geïnformeerd zijn, gebruik maken van dit voorkeursrecht. Tijdens deze periode kan
ook de relevante bijkomende informatie worden ingewonnen bij De Watergroep over het onroerend goed en de geplande verkoop.
o Bij het uitoefenen van dit voorkeursrecht kan niet over de geschatte waarde onderhandeld worden.
o Aan dit voorkeursrecht worden de voorwaarden gekoppeld dat de aangekochte site enkel mag dienen voor eigen publiek gebruik en niet mag doorverkocht worden
gedurende een periode van 10 jaar na aankoop. Deze voorwaarden worden naderhand ook opgenomen in de notariële akte.
o De verkoopakte wordt opgemaakt en verleden door de notaris naar keuze van de vennoot binnen een termijn van 4 maanden nadat de vennoot schriftelijk aan De
Watergroep heeft bevestigd het voorkeursrecht te willen uitoefenen.
Het voorkeursrecht loopt af op 28 juni 2023.
De uitgaven betreffende de aankoop van dit onroerende goed is voorzien in het MJP2020-2025 op registratiesleutel 2023/A-1.1.4/0529-00/22000000/GEMEENTE/CBS/IP-1.1. Dit bedrag is reeds voorzien in 2025 en zal met de volgende MJPA naar voor geschoven worden.
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | ||||||
Exploitatie - uitgaven | |||||||
Onderdeel | Extra Input | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Investeringen | Investeringen - ontvangsten | ||||||
Investeringen - uitgaven | 1 110 000 |
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag voor het gebouw gelegen Assesteenweg 116 LENNIK 1 AFD/SINT-KWINTENS-LENNIK/(23072) Sectie: A Perceelnummer(s): 0192/00A000.
Artikel 2:
De gemeenteraad neemt kennis van de lopende aanvraag voor schattingsverslag voor perceel gelegen te Assesteenweg Afdeling 1, sectie A nummers 194H en 194K
Artikel 3:
De gemeenteraad keurt de aankoop van het gebouw gelegen Assesteenweg 116 LENNIK 1 AFD/SINT-KWINTENS-LENNIK/(23072) Sectie: A Perceelnummer(s): 0192/00A000 principieel goed.
Artikel 4:
De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om de aankoop verder af te handelen en de nodige voorbereidingen in het dossier te treffen. De genomen beslissingen en de aankoopbelofte worden voorgelegd op de eerste volgende gemeenteraad in september 2023.
Artikel 5:
De eventuele aankoop van de in artikel 1 en artikel 2 vermelde onroerend goederen gebeurt voor openbaar nut.
In het kader van rioolbeleid wisselt Fluvius regelmatig persoonsgegevens uit met steden en gemeenten. Hiervoor hebben ze ook de toestemming nodig.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
In het kader van het rioolbeleid wisselt Fluvius regelmatig persoonsgegevens uit met steden en gemeenten. Voor deze uitwisseling hebben ze niet alleen de toelating nodig van de betrokkene zelf. Hiervoor stelde Fluvius twee protocollen op met duidelijke voorwaarden.
Op de raad van bestuur van Fluvius van 16 februari 2022 werden de vernieuwde premies voor Rationeel Watergebruik (RWG) goedgekeurd alsook bij de distributienetbeheerders (Riobra) op 21/03/2022.
De vernieuwde premiereglementen voor gescheiden afvoer, hemelwaterput en infiltratie zijn toegevoegd in bijlage. Het betreft 3 infofiches voor premies voor respectievelijk gescheiden afvoer, hemelwaterput en infiltratie. De gemeente heeft de mogelijkheid een aanvullende premie uit te betalen aan de inwoners. Indien een aanvullende premie wenst ingevoerd te worden, kan Fluvius de persoonsgegevens delen van de inwoners die van Fluvius reeds een premie ontvingen. In het klantenportaal van Fluvius geeft de klant hiervoor expliciet zijn toestemming bij het aanvragen van zijn premie. In dit geval dient het protocol met de 3 doeleinden ondertekend te worden.
Een eerste protocol heeft 2 doeleinden, namelijk:
Een gunstig advies voor beide protocollen werd ontvangen van de Data Protection Officer voor de gemeente Lennik op 23 mei 2023.
Artikel 1:
De gemeente neemt kennis van de twee door Fluvius opgestelde protocollen met duidelijke voorwaarden voor het uitwisselen van persoonsgegevens in het kader van rioolbeleid alsook van de vernieuwde premiereglementen voor Rationeel Watergebruik (RWG).
Artikel 2:
De gemeente wenst een aanvullende premie uit te betalen aan de inwoners en zal daarom protocol 3 ondertekenen.
Jaarlijks rapporteert de algemeen directeur aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de evaluatie van het kader organisatiebeheersing van het afgelopen jaar.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
bevoegdheidsgrond:
Art. 217 van decreet lokaal bestuur bepaalt dat de organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en
beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch
inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
De rapportage aan de raden geschiedt aan de hand van een Gantt-chart die het toelaat om de planning en de voortgang van de genomen beheersmaatregelen en acties op te volgen;
De planning en de voortgang van de beheersmaatregelen en acties werden op regelmatige basis besproken op het managementteam.
Art. 219 van het decreet lokaal bestuur, dat stelt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportage in verband met de opvolging van de actiepunten organisatiebeheersing 2022.
De raad heeft kennis genomen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, ingediend op 9 mei 2023 door de heer Filip Branckaert gevestigd te Edingsesteenweg 119/B te 1755 Gooik voor een grond gelegen Dorekenstraat 15, kadastraal bekend (afd. 2) sectie F 273 N.
Bevoegdheidsgrond:
Het college van burgemeester en schepenen is voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd volgens:
Regelgeving:
Het verkavelingsontwerp voorziet in de verbreding van een bestaande gemeenteweg d.m.v. een gratis grondafstand, zoals aangeduid in grijs (voor een oppervlakte van ongeveer +/-39 ca) langsheen de Dorekenstraat 15 op het plan.
De ontworpen verkaveling volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, vastgesteld bij K.B. van 7 maart 1977, gelegen is in een woongebied met landelijk karakter.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 31 mei 2023 tot en met 29 juni 2023 in kader van deze omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden conform het decreet.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de verbreding van de bestaande gemeenteweg d.m.v. een gratis grondafstand aangeduid in het grijs op het verkavelingsontwerp, ingediend op 9 mei 2023 door de heer Filip Branckaert gevestigd te Edingsesteenweg 119/B te 1755 Gooik voor een grond gelegen Dorekenstraat 15, kadastraal bekend (afd. 2) sectie F 273 N goed.
Artikel 2
De kavel(s) dienen beperkt te worden tot op 5m uit de as van de voorliggende weg. Deze strook is bestemd om ingelijfd te worden in het openbaar domein der wegenis voor de symbolische waarde van 1 euro. De kosten voor het maken van een opmetingsplan, door een beëdigde landmeter en het verlijden van de afstandsakte vallen ten laste van de verkavelaar. De notaris die de akte neerlegging van de verkavelingsvergunning verlijdt, moet binnen de drie maanden na de akte een attest bezorgen aan de gemeente dat de akte waarin de “gratis grondafstand” is opgenomen, overschreven werd. Op deze manier is deze “gratis grondafstand” tegenstelbaar aan derden.
Afschrift of attest van de bevoegde ambtenaar of notaris van de akte moet, vóór het indienen van een omgevingsvergunningaanvraag op een lot in de verkaveling, aan de dienst Omgeving van de gemeente overgemaakt worden, anders kan niet nagegaan worden of aan artikel 2 van deze bijlage, wat betreft de grondafstand, voldaan is.
Volgens het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 moet het ontwerp voldoen aan de artikel 102-104 verval van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
Artikel 3
De houder van de vergunning staat – op eigen kosten – in voor het (laten) aanleggen van nieuwe en/of het (laten) aanpassen van bestaande nutsvoorzieningen naar en in de verkaveling. Ongeacht de verplichting tot aanpassing van bestaande nutsvoorzieningen, moeten de volgende nutsvoorzieningen minimaal aangelegd worden: Elektriciteit, gas, water, telecommunicatie, openbare verlichting (indien van toepassing). De netten zullen aangelegd worden volgens de statuten en de desbetreffende reglementen van kracht in de intercommunales.
De verkavelaar zal vóór de verkoop en/of bebouwing van een perceel de bewijsstukken aan de gemeente overmaken, waaruit blijkt dat deze kosten met de intercommunales vereffend werden. Alle bijkomende kosten (onvoorziene werken, herziening van prijzen, aansluitingen, enz....) blijven ten laste van de eigenaar van het perceel.
Artikel 4
De gemeenteraadsbeslissing, d.d. 28 mei 1990, inzake het Vlaamse Huisvestingsbeleid, waarvan een afschrift als bijlage, dient eveneens nageleefd te worden.
Artikel 5
Er zal geen enkele omgevingsvergunning afgeleverd worden indien het bewijs van de gestelde voorwaarden in de aangeduide artikels 1 tot en met 4, niet voorafgaand wordt geleverd.
Artikel 6
Het college kan volgens de omstandigheden afwijkingen op bovenvermelde artikelen toestaan.
Artikel 7
Indien er elektriciteitspalen, elektriciteitskasten, verlichtingspalen, … , vóór de verkaveling, dienen verwijderd of verplaatst te worden, moeten de onkosten door de verkavelaar worden gedragen of betaald.
Artikel 8
Dit besluit wordt bij de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden gevoegd om er integrerend deel van uit te maken.
Optimalisatie van de organisatie van het verhuren van gemeentelijke infrastructuur en materiaal. Kleine aanpassingen waren noodzakelijk om een efficiëntere werking toe te laten.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
bevoegdheidsgrond:
Afvalcontainers wensen we enkel nog te huur aan te bieden bij een reservatie van onze eigen feestzalen en aldus niet meer uit te lenen.
Voor de volleybalwedstrijden van de gemeentelijke volleybalclubs werd een tarief per wedstrijd toegevoegd.
Er wordt geopteerd om voor de logistieke ondersteuning van gehuurd materiaal te werken met een vast bedrag in plaats van een bedrag per persoonsuur. Daarnaast zal er geen waarborg meer gevraagd worden bij de huur. Beide aanpassingen zullen zorgen voor een snellere afhandeling en een transparantere afrekening voor de huurder.
De reservatietermijn voor cat. B gebruikers wordt aangepast van 1 jaar naar 8 maanden. Op die manier geven we onze erkende verenigingen en scholen absolute voorrang in het reserveren van onze feestzalen.
Wat betreft het verbod op wegwerpplastic wensen we de huurder te verwijzen naar de van toepassing zijnde reglementering in plaats van te specificeren in dit reglement.
Op vraag van onze preventieadviseur werd één artikel toegevoegd met betrekking tot evacuatie bij calamiteit.
Omwille van bovenstaande, is het noodzakelijk het reglement aan te passen.
Artikel 1:
Met ingang vanaf 1 juli 2023 onderstaande reglement, goed te keuren. Dit reglement vervangt het retributiereglement betreffende het gebruik en retributie op het huren van zalen en materialen, laatst goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 juni 2022.
Voor alle aanvragen ingediend vanaf 1 juli 2023 is dit reglement van toepassing.
REGLEMENT BETREFFENDE HET GEBRUIK EN RETRIBUTIE OP HET HUREN VAN ZALEN, SPORTTERREINEN EN MATERIAAL.
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1.1 Definities
Verhuurder: de gemeente Lennik voor het ter beschikking stellen van de infrastructuur aan de gebruiker.
Gebruiker: elke persoon/vereniging, zoals opgenomen in art 1.3, met wie een overeenkomst wordt afgesloten voor het gebruik van infrastructuur volgens de bepalingen van
dit reglement.
Artikel 1.2 Infrastructuur en materiaal
Het gebruik van volgende infrastructuur wordt geregeld volgens de bepalingen van dit reglement:
De volgende gemeentelijke infrastructuur wordt ter beschikking gesteld voor verhuur:
• feestzaal Sint-Martens-Lennik
• feestzaal Jo Baetens met keuken
• feestzaal Jo Baetens zonder keuken
• judozaal Jo Baetens
• sporthal Jo Baetens
• beachterreinen op de sportsite Jo Baetens
Gemeentelijk materiaal dat kan ontleend worden:
• nadar
• podiumelement met lage of hoge poten
• statafel
• klapstoel
• tafel met uitklapbare poten voor 6 personen
• bank voor 3 personen
• fietsnadars
De Dekenijtuin kan ter beschikking gesteld worden aan Lennikse verenigingen, uitsluitend indien dit kadert binnen de organisatie van activiteiten door de gemeente Lennik. Het college van burgemeester en schepenen kan desgevallend bij collegebeslissing de terbeschikkingstelling toestaan, hiervoor met de vereniging een afsprakennota afsluiten en een retributie vaststellen.
Artikel 1.3 Gebruikers
De gebruikers van de infrastructuur worden opgedeeld in volgende categorieën:
*erkende vereniging = een vereniging erkend door de gemeente conform de bepalingen van het erkenningsreglement.
Artikel 1.4 Nederlandstalig karakter
Het Nederlands is de enige voertaal in alle administratieve documenten en bij het voeren van promotie op het grondgebied van Lennik.
Artikel 1.5 Aansprakelijkheid en verzekeringen
§ 1. Brandverzekering
De zalen van de gemeente Lennik zijn verzekerd tegen brand en aanverwante risico’s.
De gebruiker verbindt er zich toe een brandverzekering af te sluiten welke zijn inboedel en zijn aansprakelijkheid ten overstaan van derden dekt gedurende de periode dat hij het goed huurt. In geen enkel geval kan voor de schade aan deze goederen de gemeente Lennik, haar personeel, aangestelden of gasten aansprakelijk worden gesteld.
Aangezien de gemeente Lennik voor zijn gebouw een brandverzekering heeft afgesloten die een clausule van afstand van verhaal op de gebruiker bevat is de gebruiker niet verplicht zijn huuraansprakelijkheid te laten verzekeren.
Door deze clausule verzaken zowel de verhuurder als diens verzekeraar aan alle verhaal dat zij op basis van deze huuraansprakelijkheid bij een door het verzekeringscontract gedekt schadegeval zouden kunnen uitoefenen tegen de gebruiker. Deze afstand geldt niet in geval van kwaadwilligheid en de mate dat de gebruiker zijn huuraansprakelijkheid heeft laten verzekeren.
Deze afstand van verhaal geldt niet voor de gebruikers uit de commerciële sector. Zij dienen wel hun huuraansprakelijkheid te verzekeren.
§ 2 Aansprakelijkheidsverzekering
De gebruiker is aansprakelijk voor alle schade die hij of de deelnemers aan de door hem georganiseerde activiteit, veroorzaken aan derden en hun bezittingen. De gebruiker dient hiervoor een polis burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten. Tevens is de gebruiker aansprakelijk voor alle schade aan het materiaal en de lokalen die worden gehuurd van de verhuurder.
De gemeente Lennik heeft wel voor rekening van de gebruikers op eigen kosten een verzekering afgesloten tot dekking van de burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid voor de volledige gebruiksduur van de zaal. De waarborgen van deze verzekering worden uitsluitend verleend aan de particulieren, verenigingen, groeperingen, instellingen of organismen allerhande die de verzekerde activiteit organiseren alsmede hun organen, aangestelden en andere medewerkers, met uitsluiting van alle andere personen die de activiteit bijwonen.
Deze verzekering komt maar tussen binnen de door deze polis gewaarborgde bedragen en bepalingen, en is in elk geval slechts aanvullend op de door de gebruikers afgesloten verzekeringspolissen. Een kopie van deze polis kan bekomen worden bij de gemeente Lennik.
Wanneer de aanvraag wordt ingediend namens een feitelijke vereniging, dan verbindt de natuurlijke persoon die de aanvraag indient zich persoonlijk
Onverminderd de eventuele contractuele of buitencontractuele aansprakelijkheid van derden, kan de gemeente Lennik de aanvrager aanspreken voor enigerlei schade die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van de niet-naleving van dit reglement dan wel van zijn/haar fout of onzorgvuldigheid bij het gebruik van de zaal en de bijhorigheden.
Tenzij anders is bepaald, draagt de gemeente Lennik zelf geen enkele verantwoordelijkheid voor de activiteiten van de aanvrager, eventuele aangestelden en deelnemers, en de schade die hier rechtstreeks of onrechtstreeks uit zou kunnen volgen.
De gebruiker dient elke vorm van schade, onmiddellijk te melden aan zaalverhuur@lennik.be
Elk alarm wordt onmiddellijk gemeld bij de bewakingsfirma. Bij inbraak- of brandalarm komt een bewakingsfirma ter plaatse. Onnodige interventies door toedoen van de gebruiker worden aangerekend.
Het college van burgemeester en schepenen is gemachtigd de infrastructuur te sluiten en het gebruik ervan te verbieden in geval van overmacht en herstellingswerken, omwille van veiligheidsoverwegingen, alsook om iedere andere gegronde reden, en dit met uitsluiting van enige schadevergoeding.
Artikel 1.6 Financiële vergoeding
De schadevergoeding van materiaal (keukentoestellen, tafels, stoelen,… ) is de prijs van de herstelkost of vervangkost op basis van een prijsofferte (factuur).
Indien schoonmaak na gebruik infrastructuur niet voldoende is, wordt er een extra kost aangerekend van 40 euro per begonnen persoonsuur.
Het betalen van de billijke vergoeding voor de infrastructuur neemt de gemeente voor haar rekening. Alle andere eventuele verschuldigde taksen, belastingen, auteursrechten, SABAM enz. zijn ten koste van de gebruiker.
Artikel 1.7 Controles
De occasionele huur van een zaal en/of materiaal wordt steeds voorafgegaan door een controle. Ook na ingebruikname van de zaal en/of materiaal wordt een controle uitgevoerd.
De seizoenhuur wordt onderworpen aan een regelmatige en steekproefsgewijze controle.
De vaststellingen van de controles kunnen aanleiding geven tot het verhalen van de kosten van schade of schoonmaak en inhouding van de gestelde waarborg.
Artikel 1.8 Huishoudelijk reglement
Voor elke infrastructuur wordt een huishoudelijk reglement opgemaakt waarin de praktische afspraken opgenomen worden. Deze afspraken worden op een gebruiksvriendelijke manier vertaald in een infofiche die aan elke gebruiker bezorgd wordt.
HOOFDSTUK 2: RESERVATIE
Artikel 2.1 Procedure
§1 Aanvraag occasionele huur (alle verhuur voor éénmalig gebruik of een éénmalige activiteit).
De aanvraag wordt online ingediend via onze website. Om te reserveren maak je éénmalig een account aan. Dit is ook mogelijk op naam van een vereniging indien van toepassing. De beschikbaarheid van zalen en materiaal is steeds raadpleegbaar.
Na goedkeuring zal de aanvrager de bevestiging per mail ontvangen. In deze mail zal er een link tot online betaling vermeld worden. Pas na betaling van het verschuldigde bedrag, zoals vastgesteld in dit reglement, is de reservatie definitief. Indien het verschuldigde bedrag niet betaald is binnen een termijn van maximum 30 dagen na ontvangst van de factuur én vóór het afhalen van de badge van de zaal en/of het afhalen van het materiaal, vervalt de reservatie en wordt de zaal en/of materiaal terug ter beschikking gesteld. Betaling van de factuur is tevens een bevestiging van akkoord van de gebruiker met de voorwaarden en tarieven zoals opgenomen in dit gebruikersreglement.
De badge van de gehuurde zaal kan afgehaald worden bij de onthaalbalie tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. Dit kan ten vroegste op de voorafgaande werkdag van de gehuurde periode. Indien de ingebruikneming in het weekend gebeurt, wordt de sleutel afgehaald op de voorafgaande donderdagavond of vrijdagvoormiddag tijdens de openingstijden. Het is niet mogelijk om de badge buiten de openingstijden af te halen.
Een badge wordt aangemaakt op naam van de aanvrager, behalve indien anders gevraagd bij de aanvraag. Een badge is steeds op naam en strikt persoonlijk.
De badge moet uiterlijk 1 week na de gehuurde periode terugbezorgd worden bij de onthaalbalie tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. Bij laattijdige teruggave en/of verlies zal er een administratieve kost aangerekend worden van 10 euro dat zal verhaald worden via de waarborg.
§2 Aanvraag seizoenhuur
Om voor seizoenhuur in aanmerking te komen, dient de zaal minimaal om de 14 dagen en voor minstens 12 keer per seizoen gehuurd te worden. Een seizoen loopt van 1 augustus tot 31 juli.
De aanvragen voor seizoenhuur worden online ingediend via onze website. De aanvraag voor het komende seizoen gebeurt steeds tussen 1 mei en 31 mei.
Een toewijzing van seizoenhuur is één seizoen geldig. De aanvragers worden persoonlijk op de hoogte gebracht van deze beslissing. De facturatie gebeurt 2 maal per jaar.
Op het aanvraagformulier moet de verantwoordelijke aanvrager ook aanduiden welke bestuursleden en trainers er een badge nodig hebben voor het komende seizoen. Badges zijn strikt persoonlijk en mogen in geen geval doorgegeven worden.
Bij verlies, zal er een administratieve kost van 10 euro /badge bijkomend gefactureerd worden bij de afrekening van de seizoenhuur.
Bij wijzigingen onder de badgehouders tijdens of op het einde van het seizoen vragen we om dit onmiddellijk te melden aan zaalverhuur@lennik.be en de badge(s) binnen de week bij de onthaalbalie binnen te brengen.
§3 Aanvraag materiaal
Materiaal kan gehuurd worden van vrijdag tot maandag en van maandag tot vrijdag.
Ophalen en terug inleveren van het gehuurde materiaal kan op vrijdag en maandag tussen 8 en 9 uur in de gemeentelijke werkplaats, Stationsstraat 20.
Indien het gehuurde materiaal niet tijdig wordt teruggebracht, zal er een boete opgelegd worden van 10 euro per dag.
Het is mogelijk om het ontleende materiaal te laten afleveren door de gemeentelijke diensten tijdens werkdagen en binnen het grondgebied van de gemeente Lennik. Voor deze logistieke ondersteuning betaalt men een forfait van 50 euro heen en terug per levering. Indien meerdere leveringen noodzakelijk zijn wordt het bijkomend supplement achteraf gefactureerd.
Artikel 2.2 Termijnen
Een reservering van een gemeentelijke zaal kan ten vroegste:
Artikel 2.3 Waarborg
Voor elke occasionele huur van een zaal wordt er een waarborg gevraagd (uitgezonderd voor vergaderingen en sportactiviteiten)
De waarborg wordt betaald samen met de huurprijs binnen 30 dagen na ontvangst van bevestiging van de reservatie én voor het afhalen van de badge. Indien de huurder de waarborg niet, niet tijdig of slechts gedeeltelijk heeft betaald, wordt de toegang tot de zaal hem/haar ontzegd.
De waarborg kan geheel of gedeeltelijk ingehouden worden als gevolg van eventuele schade aan de infrastructuur of als gevolg van het nalaten van het grondig reinigen van de infrastructuur. Ook vernielingen, sluikstorten en/of overlast in de nabije omgeving rond de desbetreffende zaal zullen via de waarborg verhaald worden.
Indien de waarborg niet volstaat om de herstellingskosten, de vervangkosten of de reinigingskosten te dekken dan zal het tekort gefactureerd worden aan de gebruiker.
Indien geen schade werd vastgesteld en de zaal in de oorspronkelijke staat werd achtergelaten, zal de waarborg integraal worden terugbetaald binnen de maand volgend op de huurperiode.
Artikel 2.4 Weigering reservatie
Het college van burgemeester en schepenen kan activiteiten weigeren indien de gebruiker zich bij een vorige activiteit niet aan de bepalingen van dit reglement, het huishoudelijk reglement, de algemene politieverordening of andere wettelijke bepalingen heeft gehouden.
De verhuurder kan om dringende redenen van algemeen belang te allen tijde gemaakte reservaties annuleren, zonder dat de gebruiker hiervoor recht heeft op schadevergoeding. In de mate van het mogelijke wordt er door de gemeente een alternatief aangeboden.
Artikel 2.5 Annulatie door gebruiker
Occasionele huur:
De annulering van een reservatie kan kosteloos tot 60 dagen voor de huur van de zaal schriftelijk gemeld worden op zaalverhuur@lennik.be, zo niet is een annulatiekost van 50% van de huurprijs verschuldigd. In uitzonderlijk situaties kan het college beslissen om de kosten voor annulatie kwijt te schelden.
Seizoenhuur:
Annulaties na de aanvang van het seizoen, zijnde 1 augustus, worden niet in mindering genomen op de factuur. In uitzonderlijk situaties kan het college beslissen om de kosten voor annulatie kwijt te schelden.
Artikel 2.6 Onderverhuring
Onderverhuring of het in gebruik nemen door een andere gebruiker dan de gebruiker die met de verhuurder de gebruiksovereenkomst heeft gesloten, is verboden.
HOOFDSTUK 3: TARIEVEN
Artikel 3.1 Tarieven huur zaal en sportterreinen
Korting vanaf 2de dag: 25% (niet van toepassing op sportactiviteiten, seizoenhuur en materiaalhuur)
*enkel mits collegebeslissing voor eetfestijnen en evenementen van erkende Lennikse verenigingen.
Artikel 3.2 Tarieven huur materiaal
HOOFDSTUK 4: PRAKTISCHE AFSPRAKEN
Artikel 4.1 Algemeen
De gebruiker verbindt zich ertoe de gehuurde ruimte slechts te gebruiken op de voor hem vastgestelde uren en dagen. Ook wat betreft de seizoenhuur moeten de vastgestelde uren stipt nageleefd worden.
Alle materialen en/of toestellen, die eigendom zijn van de gemeente, moeten met respect behandeld worden en moeten na het beëindigen van de activiteit op de voorziene plaats teruggeplaatst worden.
Artikel 4.2 Badge
Een badge is strikt persoonlijk en mag niet doorgegeven worden. De dagen/uren van toegang worden vermeld op de infofiche van de gehuurde locatie.
Artikel 4.3 Roken
Er geldt een algemeen rookverbod in alle infrastructuur. De gebruiker moet erop toezien dat het rookverbod wordt nageleefd.
Artikel 4.4 Huisdieren
Huisdieren zijn enkel toegelaten indien zij onderdeel uitmaken van een voorstelling of tentoonstelling. Hulp- en assistentiehonden zijn steeds toegelaten.
Artikel 4.5 Drankafname
De gebruiker is vrij om tijdens zijn gebruik van de zaal de drankleverancier te kiezen.
Artikel 4.6 Geluidsnormen
De gebruiker is verantwoordelijk voor de toepassing van de wettelijke reglementering betreffende de geluidsnormen. In geval van overschrijding van geluidsnormen, zijn gebeurlijke boetes ten laste van de gebruiker.
In onze feestzalen is maximaal 85 dB(A) toegelaten. Een verhoging tot 95 dB(A) kan maximaal 2 x per maand per locatie mits aanvraag en goedkeuring via het evenementenloket. Indien een evenement door de gemeente geweigerd wordt, kan een bevestigde zaalreservatie steeds kosteloos geannuleerd worden.
Publiek toegankelijke activiteiten met versterkte muziek zoals fuiven, optredens… zijn enkel toegestaan in de jongensschool.
Artikel 4.7 Nooduitgangen
Het is uitdrukkelijk verboden de nooduitgangen te belemmeren of voorziene in- en uitgangen af te sluiten.
Artikel 4.8 Schoonmaak
De gebruiker staat zelf in voor het reinigen van de gebruikte toestellen en de vloer conform de afspraken die in de infofiche per locatie specifiek gevraagd worden. Indien na controle blijkt dat deze afspraken niet nageleefd werden, worden de extra kosten verhaald op de gebruiker, conform art.1.6.
Artikel 4.9 Afval
De gebruiker neemt alle afval mee na de activiteit. Op aanvraag is het mogelijk een container te huren aan 50 euro per stuk.
Artikel 4.10 Verlichting/Verwarming
De gebruiker wordt geacht alle lokalen te gebruiken als een goede huisvader.
De lichten en verwarming dienen bij het afsluiten uitgezet te worden in de lokalen waar deze manueel bediend worden.
Artikel 4.11 Specifieke vergunningen en aanvragen/Evenementenloket
Organiseer je een evenement in onze gemeentelijke zalen, raadpleeg dan steeds de checklist op: https://www.lennik.be/evenementen om na te gaan of je vooraf een aanvraag dient te doen via de gemeente. De aanvraagtermijnen vind je hier ook terug.
Artikel 4.12 Uitleen materiaal
Het gebruik van het materiaal dat eigendom is van de verhuurder en dat in de zaal aanwezig is, is vervat in de prijs voor het gebruik van de zaal.
Als het materiaal dat in de zaal aanwezig is, onvoldoende is voor de geplande activiteit, kan de gebruiker extra materiaal ontlenen.
Het is verboden het in de zaal aanwezige materiaal, tijdens je activiteit, elders te stockeren om eigen materiaal te gebruiken.
Artikel 4.13 Gebruik van wegwerpplastic
De gebruiker dient bij de organisatie van een activiteit de wetgeving van het gebruik van cateringmateriaal die op dat moment van toepassing is te respecteren. Meer info via de website van OVAM.
Artikel 4.14 Stockeren eigen materiaal bij seizoenhuur
Mits de goedkeuring van de dienst vrije tijd kan eigen materiaal gestockeerd worden in de daartoe voorziene opbergruimten. De gemeente kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan of verlies van dit materiaal.
Artikel 4.15 Evacuatie bij calamiteit
Bij een incident en/of dringende medische hulp moeten meteen de hulpdiensten verwittigd worden op nummer 112. Volgende informatie wordt hierbij meegedeeld:
De gebruiker sluit in geval van brand de ramen en deuren en begeeft zich zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde nooduitgang. De gebruiker evacueert op de verzamelplaats die aangegeven staat met een pictogram.
HOOFDSTUK 5: SLOTBEPALINGEN
Door het gebruik van de infrastructuur/materiaal verklaart de gebruiker zich akkoord met dit reglement. Iedere gebruiker wordt geacht dit reglement te kennen en dient het stipt na te leven.
Uitzonderingen op dit reglement zijn mogelijk onder voorbehoud dat er een afsprakennota wordt opgesteld in samenwerking met de organisator en goedgekeurd wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2:
Overeenkomstig artikel 41 van het decreet lokaal bestuur, is het college van burgemeester en schepenen belast met de praktische uitvoering van dit reglement, inclusief de vaststelling of wijziging van de tarieven en de bepaling van de wijze van inning.
De voorzitter sluit de zitting op 21/06/2023 om 22:06.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Irina De Knop
wnd. voorzitter-burgemeester