De voorzitter opent de zitting op 29/01/2025 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 27 november 2024 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://youtu.be/dhKHEw7ABRI
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 27 november 2024 worden goedgekeurd.
De goed te keuren notulen van de installatievergadering van de gemeenteraad van 4 december 2024 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren : https://youtu.be/T6RSE6w99wA
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de installatie vergadering van 4 december 2024 worden goedgekeurd.
N.a.v. de aanstelling van Mieke De Mot als ereburger, willen we haar vanuit het lokaal bestuur ook formeel huldigen tijdens de gemeenteraad.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
• decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 en 41;
Regelgeving:
• reglement betreffende de ereburger goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 februari 2014;
Deze formele huldiging zal bestaan uit:
Op de kampioenenviering tijdens de Lennikse Feesten zal Mieke nogmaals gehuldigd worden voor het grote publiek. Op dat ogenblik wordt er een receptie georganiseerd die ook ruimte biedt om familie en vrienden uit te nodigen.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de formele huldiging van de nieuwe ereburger Mieke De Mot en stemt in met het overhandigen van een oorkonde, een medaille met wapenschild en een ruiker bloemen alsook het verzenden van een persbericht. Tijdens de Lennikse Feesten volgt er een huldiging voor het grote publiek met receptie.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur dient het huishoudelijk reglement vernieuwd te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen opgenomen zoals opgenomen in artikel 38 van het decreet lokaal bestuur.
Het huishoudelijk reglement van 28 januari 2019 werd als basis genomen. Er werden op basis van de modelreglementen van VVSG extra verduidelijkingen toegevoegd. Die staan in het document in bijlage opgenomen in vet gedrukte tekst.
Er zijn enkele inhoudelijke wijzigingen zijnde:
- toevoeging mogelijkheid tot digitale en hybride vergadering
- financiële stukken worden niet meer via extranet bezorgd maar wel via het softwarepakket
- digitaal stemmen via het notuleringspakket ipv handopsteking als standaard. Ook voor de geheime stemming.
- mogelijkheid tot reden van onthouding mee te geven bij nee-stem
- laptop ter beschikking ipv budget voor informaticamateriaal
- verplaatsingskosten voor raadsleden
/
Artikel 1:
Het huishoudelijk reglement van 28 januari 2019 wordt opgeheven.
Artikel 2:
Het huishoudelijk reglement, zoals in bijlage gevoegd, wordt goedgekeurd.
In een meergemeentezone wordt de begroting van het lokaal politiekorps goedgekeurd door de politieraad, overeenkomstig de door de Koning bij een in Ministerraad overlegd besluit, vastgestelde minimale begrotingsnormen.
De begroting van de politiezone komt ten laste van de verschillende gemeenten van de zone en van de federale Staat.
Elke gemeenteraad van de zone stemt de dotatie die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
De dotatie wordt in de uitgaven van elke gemeentebegroting ingeschreven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Bij gebrek aan de tijdige bekendmaking van een nieuwe omzendbrief werd de begroting 2025 van de PZ Pajottenland opgesteld rekening houdende met de richtlijnen van de ministeriële omzendbrief PLP 63 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2024 ten behoeve van de politiezones. Deze begroting dient steeds minimaal de begrotingskredieten te voorzien noodzakelijk voor de correcte bezoldiging van het personeel en voor de goede werking van de zone. Qua ontvangsten wordt steeds een voorzichtige aanpak gehanteerd waarbij de federale dotaties van het vorige budgetjaar als uitgangspunt worden gehanteerd.
Inzake de gemeentelijke dotaties 2020-2025 werd aan het begin van de legislatuur een raming vooropgesteld o.b.v. 55% van de uitgaven van het berokken budgetjaar. N.a.v. de energiecrisis en de stijging van het algemeen prijspeil werden de gemeentelijke dotaties herzien eind 2022. Deze herziening resulteerde in aangepaste ramingen voor de periode 2023-2025.
De dotatie 2025 aan de politiezone Pajottenland bedraagt € 1 568 715,56 en stemt overeen met de aangepaste ramingen zoals berekend eind 2022.
De politiebegroting 2025 werd goedgekeurd in zitting van de politieraad van 21 oktober 2024.
Voorliggende uitgave werd opgenomen in de meerjarenplanning van de gemeente en maakt tevens onderdeel uit van de lijst van nominatieve subsidies goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 november 2024
| Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
| Exploitatie |
Exploitatie - ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
| Exploitatie - uitgaven |
|
|
1 568 715,56 | ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Onderdeel |
Extra Input |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
| Investeringen |
Investeringen - ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
| Investeringen - uitgaven |
|
|
|
|
|
|
Artikel 1: De bijdrage van de gemeente in de begroting 2025 van de politiezone Pajottenland voor een bedrag van € 1 568 715,56 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Het bedrag van deze dotatie zal worden gestort op de rekening van de politiezone Pajottenland.
De jaarrekening 2023 werd op 19 juni 2024 vastgesteld door de gemeenteraad, waarop ze overeenkomstig artikel artikel 286, § 1, 3° van het decreet over het lokaal bestuur ter goedkeuring werd overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
In voorliggende beslissing wordt de goedkeuring van de jaarrekening 2023 door de heer gouverneur ter kennisname gebracht aan de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet van 22 december over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 332, §1;
Regelgeving:
De beslissing van de gemeenteraad van 19 juni 2024 betreffende de vaststelling van de jaarrekening 2023;
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente Lennik en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lennik.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente Lennik.
Restauratie Fase 6 Interieur van de Sint-Martinus kerk te Lennik is afgerond. In 2023 sloot de kerkfabriek Sint-Martinus een overbruggingskrediet af voor de duur van de werken ten belope van 250.000 euro waarvoor de gemeente Lennik borg tekende op 20/12/23. Gezien de genoemde borgstelling gekoppeld aan het overbruggingskrediet afliep op 31/12/2024, wordt deze omgezet naar een nieuwe solidaire borgstelling voor een krediet op 20 jaar van Kerkfabriek Sint-Martinus te Lennik bij KBC Bank NV ten belope van 234.000 euro, zoals bepaald in de afsprakennota met de gemeente Lennik voor de periode 2020-2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Bij kredietcontract nr. 727-8911644-22 van 18/12/2024 heeft KBC Bank NV een (investerings)krediet van 234.000 euro toegestaan aan Kerkfabriek Sint-Martinus te Lennik (hierna de “kredietnemer”) voor de financiering van Restauratie Fase 6 Interieur en loopbruggen van de Sint-Martinuskerk.
Voormeld krediet dient te worden gewaarborgd door de gemeente Lennik met het oog op de beperking van de financiële kosten.
Nvt.
Artikel 1:
De gemeente Lennik verklaart zich solidair borg te stellen tegenover KBC Bank NV wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van het voormeld krediet en dit tot een maximumbedrag van 234.000 euro.
De gemeente Lennik kent en aanvaardt de voorwaarden van het krediet en de financiële toestand van de kredietnemer.
Artikel 2:
De gemeente Lennik machtigt KBC Bank NV onherroepelijk om haar rekening met nummer BE62 7330 1390 3261 te debiteren met elk bedrag verschuldigd door de kredietnemer dat onbetaald is gebleven 30 dagen na vervaldag (inclusief de ondertussen verlopen moratoire interesten en kosten) en dit binnen het hierboven vermeld maximumbedrag.
De gemeente Lennik machtigt dus de bank onherroepelijk de creditbedragen op voormelde rekening aan te wenden tot dekking van de bedragen die door Kerkfabriek Sint-Martinus te Lennik mochten verschuldigd zijn uit hoofde van voormeld krediet en die aan de gemeente Lennik aangerekend worden.
Mochten voormelde creditbedragen ontoereikend zijn voor de betaling van deze verschuldigde bedragen die aan de gemeente Lennik aangerekend worden, dan gaat deze laatste de verbintenis aan ten opzichte van KBC Bank N.V. het bedrag te storten dat voldoende is om de reeds vervallen alsook de op dat moment eventueel eisbaar gestelde schuld te voldoen en dit binnen de grenzen van het hierboven vermelde maximumbedrag.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de door de gemeente Lennik verschuldigde bedragen, worden verwijlintresten – tegen de rentevoet van de marginale beleningsfaciliteit van de Europese Centrale Bank geldig op de laatste dag van de maand, voorafgaand aan deze waarin de vertraging optreedt, verhoogd met een marge van 1,5 % - van rechtswege en zonder ingebrekestelling aangerekend en dit gedurende de periode van niet-betaling.
Artikel 3:
Deze waarborg van de gemeente Lennik zal een eind nemen zodra de kerkfabriek Sint-Martinus het krediet zal hebben terugbetaald.
Artikel 4:
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de kerkfabriek Sint-Martinus.
Artikel 5:
Dit besluit is onderworpen aan het algemeen toezicht zoals voorzien in de toepasselijke decreten.
De rechtspositieregeling voor het gemeente- en ocmw personeel werd laatst gewijzigd bij de gemeenteraadsbeslissing van 19 juni 2024 en is in werking getreden sinds 1 oktober 2024;
Deze rechtspositieregeling bepaalt onder andere dat met ingang van 1 oktober 2024:
Na de goedkeuring van deze rechtspositieregeling werden we op de hoogte gesteld van een aantal onverwachte richtlijnen van RSZ i.v.m. bovenstaande eindejaarstoelage en vergoeding voor dienstreizen waardoor de vooropgestelde ingangsdatum van 1 oktober 2024 dient gewijzigd te worden voor deze betreffende artikels;
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De rechtspositieregeling voor het gemeente- en ocmw personeel werd laatst gewijzigd bij de beslissing van de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 19 juni 2024 en is in werking getreden sinds 1 oktober 2024;
Deze rechtspositieregeling bepaalt onder andere dat met ingang van 1 oktober 2024:
Na goedkeuring van deze rechtspositieregeling werden we op de hoogte gesteld van een aantal onverwachte richtlijnen van RSZ i.v.m. bovenstaande eindejaarstoelage, evenals i.v.m. de vergoeding voor dienstreizen, waardoor de vooropgestelde ingangsdatum van 1 oktober 2024 dient gewijzigd te worden voor de betreffende artikels;
Onze rechtspositieregeling, van toepassing vóór 1 oktober 2024, voorzag in een berekening van de eindejaarstoelage volgens de regels van het toenmalige BVR RPR waarbij er voor de statutaire personeelsleden op een gedeelte van de eindejaarstoelage geen RSZ verschuldigd was;
Door in onze nieuwe rechtspositieregeling te kiezen voor de berekeningswijze van de eindejaarstoelage, zoals bepaald in het nieuwe BVR RPR, hebben we automatisch wijzigingen aangebracht aan de vrijstellingsgronden voor bepaalde afwezigheidsperiodes dewelke in 1990 goedgekeurd werden door RSZ;
Dit aangezien de berekeningswijze van het nieuwe BVR RPR een aantal nieuwe verlofstelsels heeft toegevoegd, waarvan de afwezigheidsperiode ook gelijkgesteld wordt voor de berekeningswijze van de eindejaarstoelage;
Bovendien hebben wij, met het oog op de gelijkstelling tussen vastbenoemden en contractuelen, periodes van disponibiliteit, zoals bedoeld in artikel 47§2, tweede lid, 11° van het BVR, als extra gelijkstelling toegevoegd maar met een begrenzing tot 12 maanden (artikel 174 paragraaf 3), in overeenstemming met een ziekteperiode van 1 jaar voor contractuelen;
Door het toevoegen van deze extra afwezigheidsperiodes, als gelijkstelling voor de berekening van de eindejaarstoelage, heeft RSZ het volgend standpunt ingenomen:
Dit heeft als gevolg dat het lokaal bestuur extra patronale lasten moet betalen maar vooral dat het statutaire personeelslid ook netto minder eindejaarstoelage zal toegekend krijgen;
We vernamen dat men bij ABB, VVSG, sociale secretariaten en juridische partners ook overvallen werden door het standpunt van de RSZ en dus niet op de hoogte waren dat ze op deze manier zouden omgaan met de wijzigingen voor de berekening eindejaarstoelage;
Er was op 20 november 2024 een personeelsforum waarbij dit op tafel gelegd werd en waar er meer duidelijkheid gevraagd werd over het standpunt van RSZ waarbij zij hun standpunt bevestigen en niet bereid zijn hun standpunt bij te stellen;
ABB geeft als suggestie om de beslissing RPR m.b.t. de eindejaarstoelage in te trekken met als motivering dat men meent een verkeerde beslissing genomen te hebben aangezien deze genomen is zonder zicht te hebben op de volledige impact van deze beslissing. De intrekking kan enkel als het nieuwe artikel nog niet werd toegepast en dus nog geen uitbetaling eindejaarstoelage werd gedaan conform het nieuw BVR RPR;
Op die manier zou het oude artikel ‘herleven’ en de vrijstelling dus behouden blijven;
Omwille van het feit dat deze regeling nadelig is voor het personeel en dit geenzins de betrachting was vanuit het bestuur bij de wijziging van de RPR en ook dat geen enkel personeelslid zich nu in deze vrijstellingsgrond bevindt, willen we een afwijking goedkeuren op deze bepaling van de RPR en terug te gaan naar de oude bepaling uit de vorige RPR;
In een latere fase, als er nog meer duidelijkheid is over het standpunt van RSZ na het schrijven van ABB, bekijken we of een structurele aanpassing van onze RPR nodig zou zijn en onderhandelen we deze RPR opnieuw met de vakbonden;
De vakbonden werden hierover geïnformeerd en gevraagd hun advies te geven;
Overeenkomstig de urgente collegebeslissing van 2 december 2024, betreffende de goedkeuring tot afwijking van de berekeningswijze van de eindejaarstoelage, werd deze ondertussen uitbetaald aan alle personeelsleden volgens de berekeningswijze opgenomen in de vorige rechtspositieregeling;
Deze urgente collegebeslissing van 2 december 2024 dient nog bekrachtigd te worden door de raden;
Onze gewijzigde RPR voorziet in artikel 194 paragraaf 1 een vergoeding voor dienstreizen met het eigen motorvoertuig conform het nieuwe BVR RPR, zijnde het forfaitair kwartaalsysteem overeenkomstig de federale regeling en dit vanaf 1 oktober 2024 (ingangsdatum van onze gewijzigde RPR);
Voorheen voorzag onze RPR in een vergoeding voor dienstreizen met het eigen motorvoertuig overeenkomstig het forfaitair systeem op jaarbasis met periode 1 juli t.e.m. 30 juni;
Wat betreft het overstappen naar de federale regeling voor de vergoeding dienstreizen heeft de fiscus in de Circulaire 2024/C/23 over de kilometervergoeding voor dienstverplaatsingen bepaalt dat men enkel kan overstappen naar een forfaitair systeem op jaarbasis op 1 juli;
“Werkgevers die opteren voor de toepassing van het forfaitair systeem op jaarbasis, moeten zich daar voor de volledige periode van 01.07.2023 tot en met 30.06.2024 aan houden.
Zij kunnen tijdens die periode niet omschakelen naar het forfaitair kwartaalsysteem”.
Gezien de inwerkingtreding van onze gewijzigde RPR 1 oktober 2024 is, en dit dus in de periode van het forfaitair systeem op jaarbasis valt (01.07.2024 t.e.m. 30.06.2025), kan het betreffende artikel pas in werking treden vanaf 1 oktober 2025;
Deze beslissing heeft geen directe financiële impact op het lokaal bestuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt goed om de toepassing van artikel 174 in te trekken en over te gaan tot de toepassing van artikel 194 uit de RPR goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 september 2021.
Hiermee wordt de collegebeslissing van 2 december 2024 bekrachtigd.
Artikel 2:
De gemeenteraad beslist om artikel 194 paragraaf 1 te laten ingaan vanaf 1 juli 2025 i.p.v. vanaf 1 oktober 2024.
Artikel 3:
De gemeenteraad geeft de opdracht aan de algemeen directeur om de gesprekken, met betrekking tot het standpunt van RSZ over de materie van de eindejaarstoelage verder op te volgen en indien nodig, in samenspraak met de vakbonden, een wijziging van de rechtspositieregeling voor te bereiden.
Artikel 4:
Een afschrift van deze beslissing zal overhandigd worden aan de dienst Personeel en Organisatie.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen dienen we de nieuwe gemeentelijke vertegenwoordiging voor de gemeente Lennik in de Vervoerregio Vlaamse Rand door te geven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Vlaamse Rand een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 15/12/2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
Naar aanleiding van de nieuwe gemeenteraadsverkiezingen dient de gemeente Lennik opnieuw een bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiger voor de gemeente aan te stellen.
Het is toegestaan om voor de vertegenwoordiging enkel een functie te vermelden. Zo moet er bij een functiewissel niet telkens opnieuw een besluit opgemaakt te worden.
Er wordt geheim gestemd met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen
De gemeenteraad beslist het volgende:
Artikel 1:
De schepen voor mobiliteit is de bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente Lennik in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Artikel 2:
De burgemeester is de plaatsvervangend bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente Lennik in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Artikel 3:
De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente Lennik in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Artikel 4:
Het afdelingshoofd openbare werken en mobiliteit is plaatsvervangend ambtelijk vertegenwoordiger van de gemeente Lennik in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregioraad Vlaamse Rand en indien van toepassing aan de aangrenzende vervoerregioraad p/a Vervoerregioraad Vlaamse Rand, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Cel beleid Vlaams-Brabant, Vlaamse Overheid, Diestsepoort 6 bus 82 te 3000 Leuven.
Het college van burgemeester en schepenen keurde de maatregelen goed voor het inrichten van een fietszone en uitgezonderd plaatselijk verkeer in de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Door de inwoners van Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg werd een petitie ingediend met de vraag om maatregelen ter verbetering van de veiligheid en leefbaarheid in hun straat.
In de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg werden verschillende verkeersmaatregelen getest door middel van een proefopstelling.
Gedurende de proefperiode werden metingen uitgevoerd aan de hand van de digitale snelheidsborden.
De proefopstellingen in de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg zijn afgelopen. De resultaten van de snelheidsborden werden geanalyseerd door de dienst mobiliteit.
De resultaten waren niet eenduidig in het voordeel van één van beide maatregelen.
Bij proefproject 1 (uitgezonderd plaatselijk verkeer) zien we een duidelijke daling van het aantal doorkomende voertuigen. De V85 (de gemiddelde snelheid van 85% van de bestuurders) ligt net onder de 50km/u wat ook ideaal is. Deze maatregel had wel een nadelige invloed op de lokale bedrijven.
Bij proefproject 2 (fietszone) daalt de officiële toegestane snelheid van 50km/u naar 30km/u. Uit de waarnemingen blijkt dat de helft van de bestuurders de snelheidslimiet niet respecteert. De V85 ligt rond de 38km/u en 39km/u wat te hoog is voor een fietszone.
Het wegnemen van de verkeersborden C3 (uitgezonderd plaats plaatselijk verkeer) heeft ook onmiddellijk een invloed op het aantal doorkomende voertuigen.
Vooral via de Grote Vijverselenweg proberen veel chauffeurs de trajectcontrole op de Gustaaf Van der Steenstraat te omzeilen.
In het fietsbeleidsplan werden de straten Postweg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg opgenomen als mogelijke fietszones daar zij een verbinding vormen tussen Gaasbeek en Sint-Martens-Lennik en dit zowel vanuit het oogpunt van een veilige schoolroute als vanuit toeristisch oogpunt.
In de collegezitting van maandag 6 januari 2025 besliste het college van burgemeester en schepenen over volgende maatregelen:
In een fietszone is de snelheid beperkt tot 30km/u. Dat geldt voor alle verkeer, ook voor de fietsers zelfs. De snelheidslimiet geldt altijd dus ook als er geen fietser te zien is. Fietsers mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is. Is er verkeer toegelaten in beide richtingen, dan mogen fietsers de helft van de breedte aan de rechterzijde gebruiken. Auto’s en moto’s mogen fietsers niet inhalen, ook niet als de weg daarvoor breed genoeg is. Verder blijven alle andere regels gelden in een fietszone. Zo moet er bijvoorbeeld nog steeds voorrang verleend worden aan het verkeer dat van rechts komt.
Uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt ingesteld in de Grote Vijverselenweg. Enkel bewoners van de straat en hun bezoekers of voertuigen voor levering zijn toegelaten.
Een aanvullend reglement wordt opgemaakt.
De voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het aanvullend reglement betreffende de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg goed.
Artikel 2:
Volgende straten vormen een fietszone: Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg. De fietszone wordt afgebakend.
Het begin en einde van de fietszone wordt aangeduid door verkeerstekens:
Ter hoogte van
Artikel 3:
Naar aanleiding van een bezwaarschrift betreffende voetweg 116 in de Krommestraat en een minnelijke schikking hieromtrent dient hier een regularisatie te gebeuren en aldus een opmaak van rooilijnplan
De volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Op 5 juni 2007 heeft de gemeente Lennik een bezwaarschrift ontvangen betreffende voetweg 116 in de Krommestraat te Lennik (zie bijlage).
Er werd in de Krommestraat een straat aangelegd op privaat domein. De aanleg vond plaats zonder de goedkeuring van de betrokken eigenaars, zonder het voeren van de wettelijke procedure, en zonder een formele onteigening. De eigenaars hebben sindsdien herhaaldelijk de gemeente hiervan in kennis gesteld. Tot op heden is deze situatie nog niet geregulariseerd.
Er werd recentelijk een procedure opgestart bij de vrederechter om hun rechten op te eisen.
Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 26 juni 2024 kennis van de oproeping in verzoening bij het Vredegerecht inzake het dossier Luckx-Van Impe omtrent voetweg 116.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 26 juni 2024 de opstart van het regularisatiedossier voor de wegenis, inclusief de rooilijnprocedure betreffende Voetweg 116.
De gemeente Lennik werd inzake het geschil Voetweg 116 uitgenodigd om aanwezig te zijn op het vredegerecht, kanton Lennik op 3 december 2024 voor een stand van zaken.
Er werd een proces-verbaal van minnelijke schikking opgesteld welke in zitting van 9 december 2024 werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
De gemeente dient de grondinnames te regulariseren en een passende vergoeding te voorzien voor de getroffen eigenaars.
Naar aanleiding van de minnelijke schikking in dit dossier werd er een rooilijnplan opgemaakt met bijhorend taxatieverslag.
De gemeente zal overgaan tot onteigening van de private eigendommen die ingelijfd werden door de gemeente.
Na de voorlopige vaststelling zal er een openbaar onderzoek worden gehouden waarbij het dossier overeenkomstig artikel 9 §3 van het Decreet van 3 mei 2009 gedurende dertig dagen ter inzage gelegd wordt, met de mogelijkheid bezwaren te formuleren.
De definitieve vaststelling van het rooilijnplan volgt op het openbaar onderzoek, mits weerlegging van eventuele bezwaren.
Het rooilijnplan en taxatieverslag in bijlage.
Artikel 1:
Het rooilijnplan voor Krommestraat wordt voorlopig vastgesteld
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het organiseren van een openbaar onderzoek.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) Vlaams- Brabant en kandidaat bestuurder voor de Raad van Bestuur voor Fluvius West aan te duiden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Fluvius West en is deze is ingedeeld bij het Regionaal Bestuurscomité (RBC) Vlaams-Brabant van Fluvius West.
Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen en dat het om dezelfde persoon moet gaan die voorgedragen wordt als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
Het totaal aantal door de Algemene Vergadering te benoemen leden van de Raad van Bestuur is beperkt is tot vijftien (15).
Er wordt geheim gestemd met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen
Artikel 1:
De gemeenteraad draagt mevrouw Isabelle Duerinckx, schepen, voor als kandidaat-lid voor het regionaal Bestuurscomité (RBC) Vlaams-Brabant en als kandidaat-lid van de Raad van Bestuur van de opdracht houdende vereniging Fluvius West, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De persoon vermeld in artikel 1 wordt tevens voorgedragen als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van de opdracht houdende vereniging Fluvius West, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdracht houdende vereniging Fluvius West, ter attentie van het vennootschapssecretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, moet er een gemeentelijke vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de stuurgroep Wijk-werken door Igsv Haviland worden aangesteld.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Sedert 1 januari 2018 maakt het lokaal bestuur gebruik van het Wijk-werken, als opvolger van het voorgaande PWA-systeem. Het Wijk-werken betreft een instrument in het Vlaams activeringsbeleid en is met andere woorden een activeringsmaatregel voor werkzoekenden.
Met de in acht neming van de wettelijke modaliteiten, voorzag het lokaal bestuur bij gemeenteraadsbeslissing van 23 oktober 2017 de coördinatorrol te leggen bij de I.G.S.V. Haviland. De Intercommunale Haviland verenigt 31 gemeenten. In dit kader wordt bij gemeenteraadsbeslissing een stuurgroep samengesteld die bestaat uit afgevaardigden per gemeente.
Op 15 oktober 2024 heeft de gemeente Lennik een brief ontvangen van Haviland, waarin deze verzoekt te voorzien in een vertegenwoordiger en plaatsvervanger die, voor de duurtijd van de legislatuur, onbezoldigd zetelt in de stuurgroep. De stuurgroep wordt 4x per kalenderjaar bij mekaar geroepen.
Er wordt geheim gestemd voor de effectieve leden: Irina De Knop 14 stemmen voor, Lien De Slagmeulder 6 stemmen voor.
Er wordt geheim gestemd voor de plaatsvervangers: Isabelle Duerinckx 15 stemmen voor, Karel Van Belle 5 stemmen voor.
Er wordt geheim gestemd voor de plaatsvervangers: Isabelle Duerinckx 15 stemmen voor, Karel Van Belle 5 stemmen voor.
Er wordt geheim gestemd voor de effectieve leden: Irina De Knop 14 stemmen voor, Lien De Slagmeulder 6 stemmen voor.
Artikel 1:
De gemeenteraad duidt volgende personen aan als vertegenwoordiging namens de gemeente:
en mandateert hen de werkzaamheden van de stuurgroep op te volgen voor de huidige legislatuur. De afgevaardigde en/of diens plaatsvervanger rapporteert en informeert het college dan wel de gemeenteraad inzake deze materie.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan Haviland, dienst Sociale Tewerkstelling.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, moeten er terug nieuwe vertegenwoordigers en een plaatsvervanger worden aangeduid voor de bestuursorganen van de Watergroep.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 4 december 2024 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen met de vraag om nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden voor de bestuursorganen van de Watergroep.
Volgende mandaten moeten hernieuwd worden:
De vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst:
De vertegenwoordiger en de plaatsvervanger voor de algemene vergadering:
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen
Artikel 1:
De gemeenteraad duidt mevrouw Heidi Elpers aan als vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst van de Watergroep, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt de mevrouw Christel O aan als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de Watergroep, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
De gemeenteraad duidt mevrouw Ine Vandenberghen aan als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van de Watergroep, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 4:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan de Watergroep.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, moet er een stemgerechtigd en raadgevend lid voor de raad van Bestuur van Zender (vroegere 'Cultuurregio Pajottenland en Zennevallei') worden aangeduid.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 9 december 2024 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen van Zender (vroegere 'cultuurregio Pajottenland en Zennevallei') met de vraag om een stemgerechtigd en raadgevend lid voor de raad van Bestuur van Zender aan te duiden.
Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei (Roepnaam: Zender) is een projectverenging en werkt onder ondernemingsnummer 0822 146 066.
Een stemgerechtigd lid maakt deel uit van het college, in de praktijk is dat de schepen bevoegd voor cultureel erfgoed.
Een raadgevend lid is in de praktijk een lid van de oppositie.
De Raad van Bestuur vergadert (volgens de statuten) minstens 2 keer per jaar. In de praktijk wordt er minstens elk kwartaal een vergadering van de Raad van Bestuur voorzien.
Voor 2025 liggen volgende vergaderingen al vast:
Op de Raad van Bestuur van 23 maart zal de overdracht plaatsvinden tussen de oude en de Nieuwe Raad van Bestuur.
In 2025 zal er ook worden gestart met de opmaak van een nieuw beleidsplan. Ook binnen dit traject speelt de raad van Bestuur een belangrijke rol.
De bestuursleden worden niet vergoed voor hun deelname.
Er wordt geheim gestemd met 19 stemmen voor en 1 onthouding.
Er wordt geheim gestemd met 19 stemmen voor en 1 onthouding.
Artikel 1:
De gemeenteraad duidt de heer Geert De Cuyper aan als stemgerechtigd lid voor de Raad van Bestuur van Zender, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt de heer Karel Van Belle aan als raadgevend lid voor de Raad van Bestuur van Zender, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan Zender.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, moet er een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering worden aangeduid.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
Regelgeving:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432;
Op 3 december 2024 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen met de vraag om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Poolstok.
De vertegenwoordiger en plaatsvervanger kan een mandataris (raadslid, schepen of burgemeester) of een medewerker zijn. Deze persoon neemt namens de organisatie deel aan de beraadslagingen, brengt zijn of haar stem uit en kan akten/beslissingen ondertekenen.
De eerste algemene vergadering zal plaats vinden op vrijdag 6 juni 2025.
Er wordt geheim gestemd met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen.
Artikel 1:
De gemeenteraad duidt de heer Johan Limbourg aan als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Poolstok, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt de heer Freddy Van Malderen aan als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Poolstok, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Er wordt een afschrift van deze beslissing bezorgd aan Poolstok.
Door de installatie van een nieuwe gemeenteraad, moet er een een vertegenwoordiger en plaatsvervanger worden aangeduid voor de algemene vergaderingen van Creat Services (vroegere TMVS).
Er werd ook al een uitnodiging ontvangen voor de eerste buitengewone algemene vergadering die zal plaats vinden op 25 maart 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De gemeente Lennik is aangesloten bij Creat Services dv.
Op 12 december 2024 heeft de gemeente Lennik een aangetekende brief ontvangen met de vraag om een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
Er werd ook al een uitnodiging voor de eerste buitengewone algemene vergadering ontvangen die plaats zal vinden op dinsdag 25 maart 2025 in de Lozen Boer, Lozen Boer 3/5 te 9080 Lochristi met volgende agendapunten:
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Artikel 1:
Mevrouw Christel O wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Creat Services dv voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Ine Vandenberghen wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Creat Services dv voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 25 maart 2025 goed.
Artikel 4:
Er wordt een afschrift van deze beslissing bezorgd aan Creat Services dv.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om voor cv Zefier een volmacht drager en plaatsvervangend volmacht drager aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Artikel 1:
Mevrouw Ine Vandenberghen wordt aangeduid als volmacht drager voor de algemene vergaderingen van cv Zefier, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Christel O wordt aangeduid als plaatsvervangend volmacht drager voor de algemene vergaderingen van cv Zefier, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan cv Zefier.
Door de installatie van een nieuwe gemeenteraad, moeten er 2 vertegenwoordigers, voor de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap & Zennevallei worden aangeduid.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 13 december 2024 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen van het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei met de vraag om 2 vertegenwoordigers aan te duiden voor de algemene vergaderingen vóór 15 februari 2025.
De vertegenwoordigers zijn 1 politieke en 1 ambtelijke, meestal is dit een schepen en ambtenaar.
Indien gewenst, kunnen er ook plaatsvervangers worden voorzien, maar meestal gebeurt dit niet.
Voor de Raad van Bestuur moeten er geen vertegenwoordigers worden aangeduid, aangezien deze rechtstreeks verkozen worden vanuit de algemene vergadering.
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Artikel 1:
De heer Geert De Cuyper wordt aangeduid als politieke vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap Zennevallei & Pajottenland, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Siobhan Honai wordt aangeduid als ambtelijke vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van het Regionaal Landschap Zennevallei & Pajottenland.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan het Regionaal Landschap Zennevallei & Pajottenland.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor Pajottenland +, voor de lokale actiegroep (LAG) voor de verdere opvolging van de lokale ontwikkelingsstrategie voor de periode 2025 - 2027.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De lokale actiegroep (LAG) is het sturingsorgaan van de LEADER groep van Pajottenland + die uit 9 gemeenten bestaat: Bever, Galmaarden, Herne, Pepingen, Lennik, Gooik, Roosdaal, Ternat en Sint-Pieters-Leeuw.
Op 19 december 2024 heeft de gemeente Lennik een brief ontvangen van Pajottenland + met de vraag om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor Pajottenland +, voor de lokale actiegroep (LAG) voor de verdere opvolging van de lokale ontwikkelingsstrategie voor de periode 2025 - 2027.
De tweemaandelijkse vergaderingen (5 per jaar) gaan hoofdzakelijk fysiek door op het Provinciaal Plattelandscentrum Peerenbosch, Molenstraat 26 te 1760 Roosdaal.
Er wordt geheim gestemd voor de effectieve vertegenwoordiger: Erik O 14 stemmen voor, Dirk De Smedt 5 stemmen voor en 1 onthouding.
Er wordt geheim gestemd voor de plaatsvervanger: met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd voor de plaatsvervanger: met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd voor de effectieve vertegenwoordiger: Erik O 14 stemmen voor, Dirk De Smedt 5 stemmen voor en 1 onthouding.
Artikel 1:
De heer Erik O wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de lokale actiegroep (LAG) van Pajottenland + voor de verdere opvolging van de lokale ontwikkelingsstrategie voor de periode 2025 - 2027.
Artikel 2:
De heer Jo Massaer wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de lokale actiegroep (LAG) van Pajottenland + voor de verdere opvolging van de lokale ontwikkelingsstrategie voor de periode 2025 - 2027.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Pajottenland +.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Fluvius West.
Er werd ook al een uitnodiging ontvangen voor de eerste buitengewone algemene vergadering voor Fluvius West ontvangen die plaats zal vinden op 18 maart 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Fluvius West.
Er wordt gevraagd om voor de algemene vergaderingen een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden.
De algemene vergaderingen vinden 2 keer per jaar plaats, fysiek, in het werkingsgebied van de opdracht houdende vereniging.
Het mandaat is onbezoldigd.
Op 7 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een aangetekend schrijven ontvangen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 18 maart 2025 plaatsheeft in SKYLINE PARK, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem met volgend agendapunt:
1. Statutaire ontslagnemingen/benoemingen.
Er wordt voor het bepalen van de vertegenwoordigers geheim gestemd: met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen.
Er wordt voor het bepalen van de vertegenwoordigers geheim gestemd: met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen.
Artikel 1:
Mevrouw Christel Van der Perre, raadslid, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de opdracht houdende vereniging Fluvius West, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De heer Jo Massaer, raadslid wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van de opdracht houdende vereniging Fluvius West, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West van 18 maart 2025 goed.
Artikel 4:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 18 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdracht houdende vereniging Fluvius West, ter attentie van het vennootschapssecretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een nieuw kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) Halle-Vilvoorde en kandidaat bestuurder voor de Raad van Bestuur voor Fluvius Halle - Vilvoorde aan te duiden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Iverlek. Vanaf 01/01/2025 wordt dit de opdracht houdende vereniging Sibelgas en hernoemd tot Fluvius Halle-Vilvoorde.
Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen en dat het om dezelfde persoon moet gaan die voorgedragen wordt als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
Het totaal aantal door de Algemene Vergadering te benoemen leden van de Raad van Bestuur is beperkt is tot vijftien (15).
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor, en 6 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor, en 6 onthoudingen.
Artikel 1:
De gemeenteraad draagt mevrouw Heidi Elpers, schepen, voor als kandidaat-lid voor het regionaal Bestuurscomité (RBC) Halle - Vilvoorde en als kandidaat-lid van de Raad van Bestuur van de opdracht houdende vereniging Fluvius Halle - Vilvoorde, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Dezelfde persoon vermeld in artikel 1 wordt tevens voorgedragen als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van de opdracht houdende vereniging Halle - Vilvoorde, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het vennootschapssecretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Fluvius Halle-Vilvoorde (vroeger Iverlek).
Er werd ook al een uitnodiging ontvangen voor de eerste buitengewone algemene vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die plaats vindt op 25 maart 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Iverlek. Vanaf 01/01/2025 isdit de opdracht houdende vereniging Sibelgas, hernoemd tot Fluvius Halle - Vilvoorde.
Er wordt gevraagd om voor de algemene vergaderingen een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden.
De algemene vergaderingen vinden 2 keer per jaar, fysiek, in het werkingsgebied van de opdracht houdende vereniging.
Het mandaat is onbezoldigd.
Op 7 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een aangetekend schrijven ontvangen voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die plaats vindt op 25 maart 2025 met volgend agendapunt:
1. Statutaire ontslagnemingen/benoemingen.
Met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1:
De heer Johan Limbourg, schepen, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de opdracht houdende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (vroeger Iverlek), voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Christel Van Der Perre, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van de opdracht houdende vereniging Fluvius Halle- Vilvoorde (vroeger Iverlek), voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Halle - Vilvoorde van 25 maart 2025 goed.
Artikel 4:
De vertegenwoordiger(s) van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdracht houdende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 25 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdracht houdende vereniging Fluvius West, ter attentie van het vennootschapssecretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) voor Riobra aan te duiden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Riobra.
Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC).
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Artikel 1:
De gemeenteraad draagt mevrouw Heidi Elpers, schepen, voor als kandidaat-lid voor het regionaal Bestuurscomité (RBC) van de opdracht houdende vereniging Riobra, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het vennootschapssecretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Riobra.
Er werd ook al een uitnodiging voor de eerste algemene buitengewone vergadering van Riobra ontvangen die plaats zal vinden op 12 maart 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Riobra.
Er wordt gevraagd om voor de algemene vergaderingen een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden.
De algemene vergaderingen vinden 2 keer per jaar, fysiek, in het werkingsgebied van de opdracht houdende vereniging.
Het mandaat is onbezoldigd.
Op 7 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een aangetekend schrijven ontvangen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op 12 maart 2025 plaats vindt in Lassaut, Kortrijksebaan 75, 3220 Holsbeek met volgend agendapunt: 1.
1. Statutaire ontslagnemingen/benoemingen.
Er wordt geheim gestemd met 16 stemmen voor en 4 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd met 16 stemmen voor en 4 onthoudingen.
Artikel 1:
De heer Isabelle Duerinckx, schepen, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de opdracht houdende vereniging Riobra, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De heer Freddy Van Malderen, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van de opdracht houdende vereniging Riobra, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 12 maart 2025 goed.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het vennootschapssecretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Toerisme Vlaams-Brabant vzw.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Op 19 december 2024 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen van Toerisme Vlaams-Brabant met de vraag om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen.
De eerste algemene vergadering zal plaats vinden op dinsdag 6 mei 2025 in het Provinciehuis van Leuven. Conform de statuten zal daar de nieuwe samenstelling gebeuren van het nieuwe bestuursorgaan.
De gemeente heeft ook de mogelijkheid om de vertegenwoordiger die wordt aangeduid en meestal de schepen van toerisme is, om deze voor te dragen als kandidaat voor het bestuursorgaan van de vzw.
In 2019 onderschreef de gemeente Lennik het convenant tussen Toerisme Vlaams-Brabant en gemeenten betreffende de toeristisch recreatieve werking in hun regio. Dit convenant loopt nog tot eind 2025 en zal terug hernieuwd worden in de loop van 2025 voor de periode 2026 - 2031.
Er wordt geheim gestemd met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen.
Artikel 1:
Mevrouw Isabelle Duerinckx wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Toerisme Vlaams-Brabant vzw, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
De persoon aangeduid in artikel 1 wordt ook voorgedragen als kandidaat voor het bestuursorgaan van Toerisme Vlaams-Brabant vzw.
Artikel 3:
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan Toerisme Vlaams-Brabant vzw.
Door de installatie van een nieuwe gemeenteraad, moeten er 2 vertegenwoordigers, voor de algemene vergaderingen van het bekkenbestuur van het Dijle-Zennebekken worden aangeduid.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridische kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen.
Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.
Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. De gemeente Lennik maakt deel uit van het Dijle-Zennebekken en het Denderbekken. Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau. Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur. Het bekkenbestuur komt minstens jaarlijks samen. Het bekkenbestuur heeft geen statuten. Er zijn geen zitpenningen voorzien.
Op 8 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een mail ontvangen van het bekkenbestuur van het Dijle-Zennebekken met de vraag om 2 vertegenwoordigers aan te duiden voor de algemene vergaderingen vóór 15 februari 2025.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
1° het bekkensecretariaat organiseren en aansturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goedkeuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goedkeuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken agenderen.
De vertegenwoordigers, indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (nav het MEP-decreet)
Indien gewenst, kunnen er ook plaatsvervangers worden voorzien.
Voor de Raad van Bestuur moeten er geen vertegenwoordigers worden aangeduid, aangezien deze rechtstreeks verkozen worden vanuit de algemene vergadering.
Er wort geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Er wort geheim gestemd met 14 stemmen voor en 6 onthoudingen.
Artikel 1:
Zich akkoord te verklaren met de deelname van de gemeente Lennik in het Denderbekken en Dijle-Zennebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Vlaams Brabant. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:
Effectief lid Denderbekken: Geert De Cuyper
Plaatsvervanger: Erik O
Effectief lid Dijle-Zennebekken: Geert De Cuyper
Plaatsvervanger: Erik O
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan het bekkenbestuur van het Dijle-Zennebekken en het Denderbekken.
Door de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt er gevraagd om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV.
Er werd ook al een uitnodiging ontvangen voor de eerste buitengewone algemene vergadering voor Fluvius OV ontvangen die plaats zal vinden op 26 maart 2025.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdracht houdende vereniging Fluvius.
Er wordt gevraagd om voor de algemene vergaderingen een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden.
De algemene vergaderingen vinden 2 keer per jaar plaats, fysiek, in het werkingsgebied van de opdracht houdende vereniging.
Het mandaat is onbezoldigd.
Op 7 januari 2025 heeft de gemeente Lennik een aangetekend schrijven ontvangen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius OV die op 26 maart 2025 digitaal plaats vindt met volgend agendapunt:
1. Statutaire ontslagnemingen/benoemingen.
Er wordt geheim gestemd met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen.
Er wordt geheim gestemd met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen.
Artikel 1:
De heer Jo Massaer, raadslid, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius opdracht houdende vereniging , voor de rest van de legislatuur.
Artikel 2:
Mevrouw Karen De Waele, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Fluvius, opdracht houdende vereniging, voor de rest van de legislatuur.
Artikel 3:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius opdracht houdende vereniging (Fluvius OV) van 26 maart 2025 goed.
Artikel 4:
De vertegenwoordiger van de gemeente Lennik die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdracht houdende vereniging Fluvius West, ter attentie van het vennootschapssecretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle of op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 24 januari 2025 ontvangen van raadslid Kristien Van Vaerenbergh
De verkiezingen vonden plaats in oktober. Sinds december is ook de nieuwe raad geïnstalleerd.
Behoudens wie welke bevoegdheden de komende 6 jaar zal behartigen, vernamen we intussen heel weinig over het gemaakte bestuursakkoord.
Graag had onze fractie dan ook kennis willen krijgen van het gemaakte bestuursakkoord met agendering op de raad.
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
Irina De Knop antwoordt:
We begrijpen zeker de vraag dat het bestuursakkoord nog niet werd geagendeerd. We hadden al heel wat agendapunten op deze agenda alsook de viering van onze nieuwe ereburger. We hebben ervoor gekozen om de tijd te nemen om een grondig debat erover te kunnen voeren. In februari komt het op de agenda en op die manier gaan we samen kunnen debatteren welke richting Lennik kan ingaan de komende jaren. Wetende dat het bestuursakkoord de eerste stap is en dat het zal dienen als basis voor het meerjarenplan. Het moet voorgelegd worden voor eind 2025 aan deze raad. We gaan nog heel wat debatten hebben over de toekomst van onze gemeente. We kunnen al mee geven dat ondernemen, landelijkheid en veiligheid alvast centraal zullen staan.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 24 januari 2025 ontvangen van raadslid Kristien Van Vaerenbergh.
In heel Vlaanderen zijn er de afgelopen jaren heel wat bankautomaten verdwenen.
Ook zo in Lennik. Op dit ogenblik kan je in Lennik enkel nog terecht bij de Argentabank in het centrum. Daarbij verliezen inwoners een essentiële dienstverlening. Ook lokale handelaars die geen bankautomaten in de buurt hebben, lijden hier onder.
Een aandeel van hun lokaal cliënteel gaat immers cash halen in een buurgemeente en blijven daar in de buurt inkopen doen. Ondanks de digitalisering van onze maatschappij en de daaraan verbonden stijgende evolutie van digitaal bankieren en elektronisch betalen, mogen we niet blind zijn voor het deel van de bevolking dat momenteel moeite heeft met deze ontwikkelingen. Zij rekenen nog altijd op een eenvoudige toegang tot cash geld.
De vier grootbanken hebben een project Batopin opgestart. Batopin is een samenwerkingsverband om tegen 2025 een efficiënt netwerk op te richten van cashpunten, waarbij elke burger ministens 1 bancontact moet hebben in een straal van 5 km.
Uiteindelijk werd zo alsnog beslist dat ook in Lennik een cashpunt zou komen. De plaats waar dit cashpunt wordt gepland is uiteraard belangrijk.
Uit de pers vernamen we dat initieel twee mogelijke locaties weerhouden werden, waarbij uiteindelijk gekozen werd voor een soort van kiosk als cashpunt op de markt zelf.
Op 25 november 2024 heeft het college van Burgemeester en Schepenen een besluit genomen in het kader van de omgevingsaanvraag. Beslissing lag ter inzage en derden konden in beroep gaan bij de provincie.
Zoals u weet werd een petitie opgestart teneinde aan te klagen dat het cashpunt niet voorzien zal zijn van een ‘stortingsfunctie’. Het is belangrijk voor ondernemers en verenigingen dat zij op een veilige manier en kortbij hun cash geld kunnen deponeren.
Kristien Van Vaerenbergh, N-VA+ Lennik
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
Schepen van lokale economie Isabelle Duerinckx antwoordt:
Batopin heeft in de zomer 2024 de gemeente gecontacteerd om een cashpunt te mogen plaatsen. Dit was initieel niet voorzien voor Lennik dus we waren blij dat we er één gingen krijgen. De locatie is wel een moeilijke keuze.
De gemeente heeft aan Batopin een aantal panden en locaties doorgegeven en dit werd nagekeken. Batopin heeft ook zelf contact opgenomen met eigenaars om te huren. Het gaat om volgende locaties:
Markt was voor Batopin de enige optie.
We willen als gemeente wel het signaal geven dat we bereid zijn tot het plaatsen van een cashpunt zowel voor de lokale handelaars als voor de bewoners.
Er is een petitie van de middenstand om ook de stortingsfunctie te voorzien. 60 mensen hebben dit getekend. Dit werd aangetekend verzonden en fysiek overhandigd tijdens ons laatste overleg met Batopin.
Tijdens dit overleg werd ook aangehaald dat het cashpunt in Gooik vaak buiten werking is voor het storten van geld. Het is kapot of het zit vol. Ze hebben dit onderzocht en zeggen dat dit niet zo is.
Op 1 oktober 2024 is er een overleg geweest met de werkgroep lokale economie. De plaatsing van een kiosk werd positief onthaald als het dossier werd voorgelegd. Men legde vooral de nadruk op stortingsfunctie. Batopin heeft voor Gooik gekozen en er zal een eerste tijd geen stortingsfunctie komen. We blijven hier wel uitdrukkelijk op aandringen.
Lennik krijgt enkel een cashfunctie.
De vergunning werd afgeleverd om het signaal te geven aan Batopin dat we vragende partij zijn. We willen hun niet afschrikken. We hebben Argenta maar we weten niet hoelang dit zal blijven.
Er zijn drie bezwaren ingediend waarvan er 1 is weerhouden.
De vergunning werd afgeleverd maar om esthetische redenen zijn we niet tevreden, ook niet op het Masiusplein. Ofwel komt het voor het gemeentehuis te staan ofwel voor de dekenij.
Begin deze week hebben we aan Batopin laten weten dat we een cashpunt willen faciliteren met stortingsfunctie. Als ze dit per sé willen op de markt willen we enkel een cashwall want we willen geen kiosk op de markt. Als ze echt geen pand vinden, en ze willen een kiosk zetten dan is enkel de sporthal nog de enige optie.
De markt is geen beschermd gebied. De kerk, huis Vossen en Sir Kwinten is wel beschermd maar de markt niet.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 24 januari 2025 ontvangen van raadslid Stefaan Jans.
Tijdens de vorige legislatuur was schepen Hendrik Schoukens bevoegd voor
omgeving, wat alle milieu- en RO-gerelateerde aspecten alsook het klimaat expliciet
omvatte. Dat had het voordeel van de duidelijkheid.
Nu zijn de bevoegdheden ‘milieu, natuurbeleid en trage wegen’ aan schepen
De Cuyper toegekend, terwijl ‘duurzaamheid, hernieuwbare energie en afvalbeleid’
de bevoegdheden zijn van schepen Limbourg. Dat terwijl deze materies
onafscheidelijk zijn.
Wat helemaal niet in het stuk voorkomt is ‘klimaat’. Aanpak van de klimaatverandering
was een specifieke bevoegdheid gekoppeld aan milieu en omgeving.
Daar is door Hendrik Schoukens heel wat energie in gestoken. Denk maar aan de
vele hagen, parken en bossen die aangeplant zijn, het plaatsen van zonnepanelen
op de gemeentegebouwen, de babytheek, het beschermen van een moeras,
onthardingsinitiatieven, de vrijwaring van woonreservegebieden, enzovoort…
Het expliciet toekennen van de bevoegdheid ‘klimaat’ is geen detail. Het vergt een
duidelijke taakverdeling. Wie zal de gemente bijvoorbeeld vertegenwoordigen in het
Strategisch Project Opgewekt Pajottenland? Wie neemt het voortouw? Wie is het
aanspreekpunt?
Het is duidelijk dat klimaatverandering in de nabije toekomst één van de grootste
uitdagingen wordt. We gaan ongetwijfeld meer te kampen krijgen met wateroverlast,
hittegolven en droogte. Duidelijkheid over wie dit thema specifiek gaat oppikken is
dan ook gewenst.
1. Wie is er nu bevoegd voor het klimaatbeleid binnen het college?
2. Hoe zal het college dit hiaat opvangen?
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
Schepen Geert De Cuyper antwoordt:
Ik ben in de geschiedenis terug gegaan toen ik schepen was van 2001 tot 2012. Toen was milieu en RO ook opgesplitst en dat was geen probleem. Het is niet omdat dit de vorige keer niet was en één schepen dit deed dat het niet goed zou zijn om het nu op te splitsen.
Milieu omvat vele aspecten. Ik citeer hiervoor graag CHATGPT:
Het begrip milieu omvat een breed scala aan elementen en factoren die samen de natuurlijke en door de mens beïnvloede omgeving vormen waarin we leven. Het kan worden onderverdeeld in verschillende aspecten:
Natuurlijke elementen: Dit zijn de onderdelen van de natuur die onafhankelijk van menselijke invloed bestaan (lucht, water, bodem, flora en fauna).
Fysieke omgeving: Dit omvat tastbare en zichtbare aspecten van onze leefomgeving zoals landschap en klimaat.
Menselijke invloed: het milieu omvat ook de manieren waarop menselijke activiteiten de omgeving beïnvloeden zoals vervuiling, stadsontwikkeling.
Sociale en economische dimensies: het milieu wordt beïnvloed door beleid en regelgeving, duurzaamheid en energieproductie en energieverbruik.
Culturele en ethische aspecten: dit is hoe verschillende samenlevingen omgaan en denken over het milieu.
In wezen verwijst het milieu naar alles wat ons omringt en de interacties tussen natuurlijke, sociale en economische systemen die van invloed zijn op het leven op aarde.
Het zou raar zijn als er een schepen apart is voor klimaat en milieu. Milieu omvat vele aspecten dus ook trage wegen en erosie. Toen ik wist dat ik schepen ging worden heb ik het LEKP doorgenomen. Er was namelijk een klimaattafel ingepland op 29/1/24 en ik ging 5 dagen later mijn eed als bevoegde schepen afleggen. Deze klimaattafel was voor het dorp van SML en olmenpark. Ik heb mij geïnformeerd waarom dit doorging maar dat was omdat het voor 31 december 24 moest zijn omdat anders de subsidie ging verlopen.
Ik heb intussen reeds met verschillende partners vergaderd omdat we ons geëngageerd hebben tot uitvoering tegen 2030. Ik vergaderde al met klimaatpunt, Provincie Vlaams-Brabant, Kiemkracht, Regionaal landschap, Opgewekt Pajottenland, … U kunt dus gerust zijn, ik ben er wel degelijk al mee bezig.
De voorgaande schepen heeft hier heel wat werk in gestoken omdat dit ook zijn opdracht was. Ik heb mij afgevraagd of er voldoende is gedaan om engagement rond te krijgen.
Er worden 4 werven omschreven in LEKP. Het gaat oa over:
- Hagen planten en bomen planten. Dit werd uitgevoerd maar dat is niet moeilijk.
- Fietspaden aanleggen, dit werd bereikt door de aanleg van de Schapenstraat
- Laadpunten aanleggen -> dat heeft de gemeente niet gedaan
- Fossiele renovaties en er is maar 0,96 procent uitgevoerd onder vorige schepen
- Cooperatieve en hernieuwbare energieprojecten 0 procent
- Ontharding 3 procent
- Hemelwater 1,33 procent.
Ik lig hier wakker van omdat ik wil weten hoe we dit gaan rond krijgen. Ik heb opnieuw overleg ingepland met de nodige partners.
Tegen 2030 moeten we 1 HA ontharden. Er is amper in de voorgaande periode 3 are onthardt. Bij het speelpleintje beneden aan mijn huis. Ik was toen bevoegd voor jeugd toen dit werd aangelegd. In de voorgaande periode heeft men het skatepark weggenomen en dat was de ontharding. Ik ga er nog veel werk aan hebben.
Ik ben bevoegd maar uiteraard met het collegiaal orgaan.
U spreekt over een hiaat maar ik heb het opgezocht. Een hiaat wil zeggen dat er een leemte is of dat er iets ontbreekt. Ik zie niet wat er ontbreekt? Ik ben er al twee maanden mee bezig. Ik ben hier verantwoordelijk voor samen met anderen. Ik zie mensen van klimaatpunt, mensen van de provincie om te kijken hoe ik de andere 98 procent ga uitvoeren tegen 2030. Hagen planten zal wel lukken maar voor de grote posten zoals coöperatieve en participatieve hernieuwbare energie is nog niets voor gebeurd. Er is dus een enorme inhaalbeweging nodig.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 24 januari 2025 ontvangen van raadslid Stefaan Jans
Bij de start van de vorige legislatuur werd er al op de eerste gemeenteraad
(van 28.01.2019) een ambitieuse visienota voorgesteld. Die nota droeg de naam
‘Duurzaam Lennik Twintig Dertig’.
We zijn sindsdien halfweg tot het beoogde tijdstip 2030. Er is heel wat werk gedaan
maar hier missen wij de doorstart.
In de media vernamen we na de verkiezingen dat er snel een akkoord bereikt werd
onder de coalitiepartners omdat er heel wat raakvlakken waren. Wat echter die
raakvlakken zijn en welke visie er voor de komende jaren uitgestippeld werd is
vooralsnog onduidelijk.
We hopen dat we niet moeten wachten tot het meerjarig beleidsplan in het najaar om
kennis te kunnen nemen van een visie en/of intenties.
1. Kan het college ons in deze garanderen dat het werk van de voorbije jaren een
vervolg zal kennen?
2. Mag de Groen-fractie er op aandringen dat er een concrete visienota wordt
voorgesteld op de gemeenteraad van februari 2025?
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
Burgemeester Irina De Knop antwoordt:
We verwijzen naar het antwoord op de vraag van Kristien. We gaan dit dus in februari voorleggen. We zijn zeker niet van plan om het ambitieniveau naar beneden te halen. We zullen de plannen voldoende concreet toelichten. Wetende dat we nog een MJP moeten opmaken en we willen voldoende tijd voorzien om dit met inspraak van de burgers en inspraak GR te doen. We willen een heel becijferd plan. We kunnen mooie woorden schrijven maar we moeten het realistisch kunnen becijferen.
Schepen Geert De Cuyper vult aan:
U schrijft: we missen de doorstart en kan het CBS garanderen dat het werk verder wordt gezet.
Ik heb ondertussen overlegd met natuurpunt op 13/11, de provincie en klimaatpunt 26/11, met de dienst op 8, 15, 22 en 29 januari, met opgewekt Pajottenland op 13 januari, de erosiecoördinator op 17 januari en kiemkracht op 20 januari.
Op 8 weken tijd kan dit tellen als doorstart en dit met een kerstvakantie er tussen.
Je hebt deels een verkeerd werkwoord gebruikt. Dit gaat niet over doorstarten maar over opstarten.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 24 januari 2025 ontvangen van raadslid Dirk De Smedt
Klopt het dat bepaalde activiteiten niet meer kunnen doorgaan in de Jongensschool van
Sint-Martens-Lennik ?
Zoja, wat is de reden hiervoor en is deze regel dan voor elke activiteit van toepassing ?
Bijkomende informatie:
Aantal activiteiten per jaar van de voorbije 5 jaar, graag per jaar?
Hoeveel activiteiten zijn er al ingeboekt voor het jaar 2025 en de welke?
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
De voorzitter, Eric O antwoordt:
Er wordt een andere vraag voorgelegd dan ingediend. Dit is niet de bedoeling. We zullen het onder een beginnersfoutje ziet.
Schepen Johan Limbourg antwoordt:
Ik had een ander voorbereid antwoord maar op wat je nu als vraagt stelt kan ik je het volgende zeggen:
De problematiek van de toiletten is algemeen en we hebben al verschillende dingen geprobeerd. Er is een probleem aan de put aan de keuken. Die is veel te diep.
Bij de laatstejaarsfuif van SGI zijn er al een aantal keren problemen geweest met toiletpapier. Dit werd met rollen volgepropt. Met andere fuiven is dit niet. Onze technische dienst moest een ganse dag met de handen dat WC papier eruit halen. Daarom hebben ze daar vorig jaar geen fuif meer georganiseerd. Dit jaar hebben ze het opnieuw aangevraagd en wij hebben dit niet geweigerd. We gingen kijken om intern toiletpapier te voorzien dat beter afbreekbaar is en dat niet met rollen in de toiletten kan gegooid worden.
Schepen van milieu Geert De Cuyper vult aan:
De leerkrachten hebben info gevraagd aan Geert over de prijzen voor het huren van de zaal. Ze hebben bekeken om een toiletwagen te huren omdat de toiletten niet ideaal zijn. Gezien de winstmarge al klein was en de huur van een toiletwagen vrij duur is, hebben de leerkrachten zelf beslist om een alternatieve activiteit te voorzien. Hun aanvraag is niet geweigerd geweest maar ze hebben dus zelf beslist iets anders te doen.
De voorzitter sluit de zitting op 29/01/2025 om 22:26.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Erik O
voorzitter