Het college van burgemeester en schepenen keurde de maatregelen goed voor het inrichten van een fietszone en uitgezonderd plaatselijk verkeer in de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Door de inwoners van Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg werd een petitie ingediend met de vraag om maatregelen ter verbetering van de veiligheid en leefbaarheid in hun straat.
In de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg werden verschillende verkeersmaatregelen getest door middel van een proefopstelling.
Gedurende de proefperiode werden metingen uitgevoerd aan de hand van de digitale snelheidsborden.
De proefopstellingen in de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg zijn afgelopen. De resultaten van de snelheidsborden werden geanalyseerd door de dienst mobiliteit.
De resultaten waren niet eenduidig in het voordeel van één van beide maatregelen.
Bij proefproject 1 (uitgezonderd plaatselijk verkeer) zien we een duidelijke daling van het aantal doorkomende voertuigen. De V85 (de gemiddelde snelheid van 85% van de bestuurders) ligt net onder de 50km/u wat ook ideaal is. Deze maatregel had wel een nadelige invloed op de lokale bedrijven.
Bij proefproject 2 (fietszone) daalt de officiële toegestane snelheid van 50km/u naar 30km/u. Uit de waarnemingen blijkt dat de helft van de bestuurders de snelheidslimiet niet respecteert. De V85 ligt rond de 38km/u en 39km/u wat te hoog is voor een fietszone.
Het wegnemen van de verkeersborden C3 (uitgezonderd plaats plaatselijk verkeer) heeft ook onmiddellijk een invloed op het aantal doorkomende voertuigen.
Vooral via de Grote Vijverselenweg proberen veel chauffeurs de trajectcontrole op de Gustaaf Van der Steenstraat te omzeilen.
In het fietsbeleidsplan werden de straten Postweg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg opgenomen als mogelijke fietszones daar zij een verbinding vormen tussen Gaasbeek en Sint-Martens-Lennik en dit zowel vanuit het oogpunt van een veilige schoolroute als vanuit toeristisch oogpunt.
In de collegezitting van maandag 6 januari 2025 besliste het college van burgemeester en schepenen over volgende maatregelen:
In een fietszone is de snelheid beperkt tot 30km/u. Dat geldt voor alle verkeer, ook voor de fietsers zelfs. De snelheidslimiet geldt altijd dus ook als er geen fietser te zien is. Fietsers mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is. Is er verkeer toegelaten in beide richtingen, dan mogen fietsers de helft van de breedte aan de rechterzijde gebruiken. Auto’s en moto’s mogen fietsers niet inhalen, ook niet als de weg daarvoor breed genoeg is. Verder blijven alle andere regels gelden in een fietszone. Zo moet er bijvoorbeeld nog steeds voorrang verleend worden aan het verkeer dat van rechts komt.
Uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt ingesteld in de Grote Vijverselenweg. Enkel bewoners van de straat en hun bezoekers of voertuigen voor levering zijn toegelaten.
Een aanvullend reglement wordt opgemaakt.
De voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het aanvullend reglement betreffende de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg goed.
Artikel 2:
Volgende straten vormen een fietszone: Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg. De fietszone wordt afgebakend.
Het begin en einde van de fietszone wordt aangeduid door verkeerstekens:
Ter hoogte van
Artikel 3: