Terug
Gepubliceerd op 04/02/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 29/01/2025 - 20:00

Mobiliteit - Aanvullend reglement m.b.t. Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg - goedkeuring

Aanwezig: Erik O, voorzitter
Irina De Knop, aangewezen burgemeester
Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, schepenen
Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Verontschuldigd: Filip Rooselaers, raadslid
Aanleiding

Het college van burgemeester en schepenen keurde de maatregelen goed voor het inrichten van een fietszone en uitgezonderd plaatselijk verkeer in de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • artikels 133, 134sexies en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen; artikel 40-41.

Regelgeving:

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Feiten, context en argumentatie

Door de inwoners van Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg werd een petitie ingediend met de vraag om maatregelen ter verbetering van de veiligheid en leefbaarheid in hun straat.

In de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg werden verschillende verkeersmaatregelen getest door middel van een proefopstelling.

  • Proefopstelling 1 betrof het instellen van uitgezonderd plaatselijk verkeer. Het snelheidsregime bleef hierbij onveranderd, 50km/u.
  • Proefopstelling 2 betrof het inrichten van een fietszone. Het snelheidsregime wijzigde hier naar 30km/u.

Gedurende de proefperiode werden metingen uitgevoerd aan de hand van de digitale snelheidsborden.

De proefopstellingen in de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg zijn afgelopen. De resultaten van de snelheidsborden werden geanalyseerd door de dienst mobiliteit.

De resultaten waren niet eenduidig in het voordeel van één van beide maatregelen.
Bij proefproject 1 (uitgezonderd plaatselijk verkeer) zien we een duidelijke daling van het aantal doorkomende voertuigen. De V85 (de gemiddelde snelheid van 85% van de bestuurders) ligt net onder de 50km/u wat ook ideaal is. Deze maatregel had wel een nadelige invloed op de lokale bedrijven.
Bij proefproject 2 (fietszone) daalt de officiële toegestane snelheid van 50km/u naar 30km/u. Uit de waarnemingen blijkt dat de helft van de bestuurders de snelheidslimiet niet respecteert. De V85 ligt rond de 38km/u en 39km/u wat te hoog is voor een fietszone.
Het wegnemen van de verkeersborden C3 (uitgezonderd plaats plaatselijk verkeer) heeft ook onmiddellijk een invloed op het aantal doorkomende voertuigen.
Vooral via de Grote Vijverselenweg proberen veel chauffeurs de trajectcontrole op de Gustaaf Van der Steenstraat te omzeilen.

In het fietsbeleidsplan werden de straten Postweg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg opgenomen als mogelijke fietszones daar zij een verbinding vormen tussen Gaasbeek en Sint-Martens-Lennik en dit zowel vanuit het oogpunt van een veilige schoolroute als vanuit toeristisch oogpunt.

In de collegezitting van maandag 6 januari 2025 besliste het college van burgemeester en schepenen over volgende maatregelen:

  • fietszone in de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg
  • uitgezonderd plaatselijk verkeer in Grote Vijverselenweg.

In een fietszone is de snelheid beperkt tot 30km/u. Dat geldt voor alle verkeer, ook voor de fietsers zelfs. De snelheidslimiet geldt altijd dus ook als er geen fietser te zien is. Fietsers mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is. Is er verkeer toegelaten in beide richtingen, dan mogen fietsers de helft van de breedte aan de rechterzijde gebruiken. Auto’s en moto’s mogen fietsers niet inhalen, ook niet als de weg daarvoor breed genoeg is. Verder blijven alle andere regels gelden in een fietszone. Zo moet er bijvoorbeeld nog steeds voorrang verleend worden aan het verkeer dat van rechts komt.

Uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt ingesteld in de Grote Vijverselenweg. Enkel bewoners van de straat en hun bezoekers of voertuigen voor levering zijn toegelaten.

Een aanvullend reglement wordt opgemaakt.

De voorziene maatregelen hebben betrekking op gemeentewegen.

Publieke stemming
Aanwezig: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, Anaïs Nies
Voorstanders: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Christel O, Jo Massaer, Karen De Waele, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre
Onthouders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Dirk De Smedt, Cindy De Greef
Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 onthoudingen
Besluit

Artikel 1:

De gemeenteraad keurt het aanvullend reglement betreffende de straten Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg goed.

 

Artikel 2:

Volgende straten vormen een fietszone: Postberg, Trontingenstraat en Grote Vijverselenweg. De fietszone wordt afgebakend.

Het begin en einde van de fietszone wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • verkeersborden F111
  • verkeersborden F113

Ter hoogte van

  • kruispunt Brusselsetraat (N282) met Postberg
  • kruispunt Winkelstraat met Trontingenstraat
  • kruispunt Gustaaf Van der Steenstraat met Grote Vijverselenweg
  • Slagvijverstraat ter hoogte van kruispunt Gustaaf Van der Steenstraat

Artikel 3:

Op de Grote Vijverselenweg geldt: de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. De maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
 
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • verkeersborden C3
  • onderborden M12 en GIV (uitgezonderd plaatselijk verkeer)
ter hoogte van
  • kruispunt Grote Vijverselenweg met Postberg
  • kruispunt Grote Vijverselenweg met Gustaaf Van der Steenstraat
  • Slagvijverstraat ter hoogte van kruispunt Gustaaf Van der Steenstraat
 
Artikel 4:
In de fietszone zullen ook grondmarkeringen aangebracht worden.
 
Artikel 5:
Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het loket voor lokale besturen, de korpschef van de politiezone Pajottenland.