De voorzitter opent de zitting op 21/12/2022 om 22:12.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 23 november 2022 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/u-plP1S1k4Y
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 23 november 2022 worden goedgekeurd.
De data voor de gemeenteraden en raden voor maatschappelijk welzijn in 2023 moeten ter kennis genomen worden.
De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel van de voorzitter om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn samen te roepen op volgende data in 2022, onder voorbehoud van uitzonderlijke wijzigingen:
In het kader van de GAS4 en GAS5 regelgeving wil het lokaal bestuur Lennik een concessieovereenkomst afsluiten met TAAS voor de implementatie van verschillende trajectcontroles op het grondgebied van Lennik.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :
Bevoegdheidsgrond :
De deskundige mobiliteit Carolien Van Driessche, afdelingshoofd openbare werken Katrien De Cooman en Carlo De Buck van het consortium TaaS geven een toelichting over de uitwerking van GAS 4 en GAS 5 en de mogelijke samenwerking met TaaS.
Artikel 257 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stipuleert dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Dit laatste is hier het geval. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het meerjarenplan voor de planningsperiode 2020 t.e.m. 2025 van het lokaal bestuur Lennik maakt opnieuw voorwerp uit van een aanpassing. Deze aanpassing volgt uit diverse budgetbesprekingen met de gemeentelijke diensten, de budgetbespreking in het managementteam van 29 november 2022 en diverse budgetbesprekingen in het bestuurscollege en het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente vast, bestaande uit de wijziging van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting en de motivering van de wijzigingen.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 257 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stipuleert dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Dit laatste is hier het geval. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het meerjarenplan voor de planningsperiode 2020 t.e.m. 2025 van het lokaal bestuur Lennik maakt opnieuw voorwerp uit van een aanpassing. Deze aanpassing volgt uit diverse budgetbesprekingen met de gemeentelijke diensten, de budgetbespreking in het managementteam van 29 november 2022 en diverse budgetbesprekingen in het bestuurscollege, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 2:
Voorliggend besluit alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies aan verenigingen, andere overheden, vzw's. Deze subsidies kunnen exploitatietoelagen zijn of investeringstoelagen. Nominatieve subsidies zijn niet onderworpen aan een gemeentelijk subsidiereglement.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeenteraad van 21 december 2022 stelde de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (gemeente) vast en keurde de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (OCMW) goed.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de bijgevoegde lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2023 goed te keuren.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de lijst met nominatieve subsidies voor het boekjaar 2023.
Het Decreet lokaal bestuur (22 december 2017, B.S. 15 februari 2018) kent principieel de bevoegdheid tot het vaststellen van de voorwaarden van de opdracht en het vaststellen van de plaatsingsprocedure toe aan de gemeenteraad (art. 41, §2, 10°), met evenwel de toewijzing van die bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen indien:
Er is een afzonderlijk besluit vereist omtrent die bevoegdheidsdelegatie.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Op 21 december 2022 stelde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (gemeente) vast en keurde ze de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (OCMW) goed.
Artikel 1:
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de lijst met overheidsopdrachten die nominatief aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
Elke gemeenteraad binnen de Politiezone dient in haar budget de gemeentelijke dotatie te voorzien.
De gemeentelijke dotatie aan de Politiezone Pajottenland moet voor goedkeuring voorgelegd worden aan de gouverneur nadat deze ter goedkeuring aan de gemeenteraad werd voorgelegd.
De gemeentelijke dotatie moet niet enkel ingeschreven worden in het budget, maar tevens vastgelegd worden in een afzonderlijk besluit.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Bij gebrek aan de tijdige bekendmaking van een nieuwe omzendbrief werd de begroting 2023 opgesteld rekening houdende met de richtlijnen van de ministeriële omzendbrief PLP 61 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2022 ten behoeve van de politiezones.
De begroting 2023 dient minimaal de begrotingskredieten te voorzien noodzakelijk voor de correcte bezoldiging van het personeel en voor de goede werking van de zone.
Elke gemeenteraad van de zone stemt de dotatie die aan het lokale politiekorps wordt toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.
Artikel 1: De bijdrage van de gemeente, in de begroting 2023 van de politiezone Pajottenland voor een bedrag van € 1 409 031,56 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Het bedrag van deze dotatie zal worden gestort op de rekening van de politiezone Pajottenland.
De jaarrekening 2021 werd op 22 juni 2022 vastgesteld door de gemeenteraad, waarop ze overeenkomstig artikel artikel 286, § 1, 3° van het decreet over het lokaal bestuur ter goedkeuring werd overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
In voorliggende beslissing wordt de goedkeuring van de jaarrekening 2021 door de heer gouverneur ter kennisname gebracht aan de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het decreet van 22 december over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 332, §1;
Regelgeving:
De beslissing van de gemeenteraad van 22 juni 2022 betreffende de vaststelling van de jaarrekening 2021;
Gelet op het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente Lennik en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lennik.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente Lennik.
Een formele wijziging van het meerjarenplan van de eredienstbesturen is noodzakelijk indien:
Het ontwerp van de meerjarenplanwijziging 2020-2025 van het eredienstbestuur van Sint-Martinus Lennik werd met de Gemeente Lennik besproken.
Het meerjarenplan speelt een cruciale rol in de verhouding tussen het bestuur van de eredienst en het gemeentebestuur dat tegemoetkomt in de eventuele tekorten van het bestuur van de eredienst. De meerjarenplannen en de wijzigingen zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Onroerend Erfgoed kende de premie toe voor restauratiefase 6 Interieur.
Dit dossier werd ingediend in 2014 en de kostprijs van toen is wat er in de Meerjarenplannen voorzien is. Ondertussen besliste Onroerend Erfgoed om de BTW niet langer te betoelagen. Onroerend Erfgoed past de premies niet aan aan de index en de prijzen zijn recent enorm gestegen. Bijgevolg is er een aanzienlijke meerprijs te verwachten bij de uitvoering van deze werken.
In samenspraak met de financiële dienst is besloten om de kostprijs van het project aan te passen aan de prijzen van augustus 2022.
Het oorspronkelijk budget in 2014 voor Fase 6 Interieur was 185.173 € incl. BTW.
Studio Roma herberekende dat aan de bouwindex van augustus 2022 het geïndexeerde bedrag nu 324.877 € is, waarvan:
De meerjarenplanwijziging 2020-2025, opgemaakt in 2022, wijzigt de exploitatie- en investeringstoelage als volgt:
Exploitatie-toelage Sint-Martinus | MJPA2 | wijziging | MJPA3 |
2022 | 112.252,18 € | -6.583,82 € | 105.668,36 € |
2023 | 109.989,53 € | +17.211,44 € | 127.200,97 € |
2024 | 110.601,65 € | +8.649,72€ | 119.251,37 € |
2025 | 111.222,69 € | +8.649,72€ | 119.872,41 € |
Investeringstoelage Sint-Martinus | MJPA2 | wijziging | MJPA3 |
2022 | 7.548,13 € | -7.548,13 € | 0 € |
2023 | 0 € | +16.481,80 € | 16.481,80 € |
2024 | 0 € | 0 € | 0 € |
2025 | 0 € | 0 € | 0 € |
Artikel 1:
De Gemeenteraad keurt de bij dit besluit gevoegde meerjarenplanwijziging 2020-2025 dienstjaar 2022 van het eredienstbestuur van Sint-Martinus Lennik goed.
Uitbreiding van het algemeen politiereglement voor de politiezone Pajottenland betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen (zogenaamde GAS 4 inbreuken) en de gemeentelijke administratieve boetes voor beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 km per uur of 50 km per uur (GAS 5).
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
De gemeente Lennik legt bij wijze van dit algemeen reglement de verschillende aspecten van de procedure vast ingeval een inbreuk werd vastgesteld op één van de bepalingen van de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen, die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een administratieve geldboete.
Voornoemde politieverordening geeft uitvoering aan artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Hierin wordt bepaald dat de gemeenteraad een administratieve geldboete kan voorzien voor de inbreuken opgesomd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Het Vlaams Parlement geeft sinds 1 februari 2021 aan lokale besturen de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de maximumsnelheid gelimiteerd is tot 30 km per uur of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen. Hiervoor werd een nieuw artikel 29 quater ingevoerd in de wet van 16 maart 1968. Wanneer de beperkte snelheidsovertredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft, heeft dit de depenalisering tot gevolg.
Het lokaal bestuur opteert om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 km per uur of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen. Er worden een aantal nieuwe ANPR-trajectcontroles geïnstalleerd en de afhandeling gaat via een sanctionerend ambtenaar aangesteld door de gemeenteraad dewelke in tegenstelling tot de gewestelijke verwerkingscentra niet beperkt zijn door quota.
Er wordt voorgesteld het politiereglement aan te passen, waarbij alle snelheidsovertredingen van voertuigen met een Belgische nummerplaat via GAS5 behandeld zullen worden. De snelheidsovertredingen van alle andere voertuigen (dus met een buitenlandse nummerplaat) zullen strafrechtelijk behandeld worden.
Dit reglement werd op 12 december 2022 ter kennis genomen op het politiecollege.
Artikel 1:
De gemeenteraad gaat akkoord om het algemeen politiereglement uit te breiden met GAS4 en GAS5.
Artikel 2:
Volgende reglementen zoals integraal opgenomen bij dit besluit, worden goedgekeurd:
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de procureur des Konings.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
KLJ Sint-Martens-Lennik organiseert jaarlijks met oudejaarsavond een fuif. Omwille van corona is deze fuif de voorbije jaren niet door gegaan. Nu er geen corona maatregelen meer zijn, wil de KLJ hun fuif opnieuw organiseren.
Aangezien er in de sporthal maximum 650 personen toegelaten zijn, heeft de KLJ beslist om hun eindejaarsfuif in een tent te doen. De tent komt staan op de terreinen van KFC Lennik en is geschikt voor 1.800 personen.
Tijdens deze avond is er heel wat volk op de baan richting fuif. Mensen uit Lennik maar ook uit de omliggende gemeenten.
Om alles is goede banen te leiden en de openbare orde te kunnen garanderen werden er een aantal bijkomende politionele maatregelen genomen.
Artikel 1:
Op 01-01-2023 zijn de organisatoren van fuiven verplicht hun inrichting te sluiten en te ontruimen om 06u00. Het verkoop van dranken zal worden stopgezet om 05u00.
Artikel 2:
Het is verboden vanaf zaterdag 31-12-2022 om 18u00 tot en met zondag 01-01-2023 om 08u00 over te gaan tot verkoop, het gebruik en het bezit van spuitbussen, vuurwerk en andere voorwerpen of stoffen die schade kunnen veroorzaken, op het grondgebied van Lennik en op het openbaar vervoer.
Artikel 3:
Van zaterdag 31-12-2022 om 18u00 tot en met zondag 01-01-2023 om 08u00 is het verboden sterke drank (meer dan 22% alcohol) bij zich te hebben en te verkopen op de openbare weg. De verkoop vanuit uitstalramen van cafés en in de nachtwinkels is eveneens verboden.
Artikel 4:
De lokale en federale politie (en de controleurs van De Lijn in en rond de halteplaatsen en op de bussen van De Lijn) zullen toezicht houden op deze politieverordening en kunnen gebeurlijk overgaan tot inbeslagname van de verboden zaken en sterke dranken.
Artikel 5:
Deze politieverordening geldt van zaterdag 31-12-2022 om 18u00 tot en met zondag 01-01-2023 om 08u00.
Artikel 6:
Overtreding van de bepalingen van deze politieverordening kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.
Artikel 7:
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Gouverneur van de Provincie, aan de griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg, aan de griffie van de politierechtbank en aan de sanctionerende ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant.
Artikel 8:
De gemeenteraad keurt bovenstaande politieverordening aangaande de eindejaarsfuif 2012-2023 in Lennik goed.
Heel wat inwoners van de gemeente Lennik geven aan toegang te willen krijgen tot de recyclageparken van de gemeenten Roosdaal en Ternat. De gemeente Lennik wenst hieraan tegemoet te komen om de dienstverlening naar de burgers te verhogen en zo de intergemeentelijke samenwerking voor de recyclageparken binnen het werkingsgebied van Intradura van start te laten gaan samen met Roosdaal en Ternat.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Het lokaal bestuur Lennik wil de dienstverlening naar de Lennikenaar verbeteren door hun afval ook te kunnen aanbieden in de recyclageparken van Roosdaal en Ternat. Om deze dienstverlening te kunnen garanderen werd er een intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt tussen Intradura, de gemeenten Lennik, Roosdaal en Ternat.
De Lennikenaar kan blijven gebruik maken van het recyclagepark van Pepingen op de gekende openingsuren en via vrije inloop.
dinsdag 14u - 18u
woensdag 14u - 18u
donderdag 14u - 18u
vrijdag 14u - 18u
zaterdag 10u - 17u
In het recyclagepark van Roosdaal kan men op afspraak terecht op:
maandag 14u - 19u
woensdag 9u - 13u30
donderdag 14u - 19u
zaterdag 10u - 17u
In Ternat kan men op afspraak terecht op:
dinsdag 14u - 19u
woensdag 14u30 - 19u
vrijdag 14u - 19u
zaterdag 10u - 17u
De Lennikenaar kan op ieder moment ergens zijn afval gaan aanbieden. Deze samenwerking wordt aangegaan voor één jaar en wordt als pilootproject gezien om een verdere intergemeentelijke samenwerking mogelijk te maken met andere omliggende recyclageparken. Door een doorgedreven samenwerking te realiseren wordt het aanbod voor onze burger versterkt maar zetten we ook in op het optimaliseren van de exploitatiekosten van de recyclageparken.
De tarieven voor het aanbieden van afval werden gelijk getrokken voor de gemeente Lennik, Roosdaal, Pepingen en Ternat.
Na 6 maanden wordt er een evaluatie voorzien van de intergemeentelijke samenwerking maar ook van de samenwerking met Pepingen om te kijken hoe we daar ook verder kunnen optimaliseren.
Intradura maakte verschillende financiële scenario's op voor deze samenwerking en zijn terug te vinden in de discussienota in bijlage. Er werd bij de berekening rekening gehouden met het mogelijks aanzuigeffectief van de vernieuwde samenwerking en met een stijging van het aantal bezoekers alsook met de optimalisatie van de werkingskosten. Het duurste scenario voor de gemeente Lennik werd geraamd op een meerkost van € 40 000 euro op jaarbasis.
De financiële impact van de intergemeentelijke samenwerking gemeenten Roosdaal en Ternat zal in het slechtste scenario 40 000 euro extra kosten op jaarbasis. In het beste scenario is dit enkele duizenden euro’s. Het budget werd voorzien op registratiesleutel 2022/GBB-MIL/0300-00/61399999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor de exploitatie van intercommunale recyclageparken gemeenten Lennik, Roosdaal en Ternat tussen de gemeenten Roosdaal, Ternat, Lennik en de intercommunale Intradura goed.
Artikel 2:
De samenwerkingsovereenkomst is geldig van 1 januari 2023 en is opzegbaar mits het respecteren van een opzegtermijn van 6 maanden. Behoudens schriftelijke opzegging wordt deze overeenkomst telkens stilzwijgend verlengd met één jaar.
Door de gewijzigde inzameling van PMD wordt er bijna geen folies meer aangeboden in de restafvalcontainer. Hierdoor heeft Ecoo de verwerker van de gemengde plastics zijn tarieven opgetrokken van 45 naar 275 euro per ton. De meeste folies worden ingezameld via PMD, uitgezonderd de vuile folies en de harde plastics. De harde plastics zullen ingezameld worden in een open container.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Vanaf 1 januari 2023 is er een intergemeentelijke samenwerking voor de recyclageparken tussen de gemeenten Roosdaal, Lennik en Ternat en de intercommunale Intradura waarbij het aangewezen is om de tarieven van de recyclageparken van Pepingen, Roosdaal en Ternat hetzelfde te maken voor alle fracties. Ternat dient zijn prijzen voor tuinafval te wijzigen naar 0,8 euro/kg. Alle gemeenten dienen hun tarief voor harde plastics te wijzigen naar 0,16 euro/kg.
De wijziging van de prijs voor harde plastics heeft te maken met het exponentieel verhogen van de verwerkingskost door de leverancier.
De gemeente werd van de gewijzigde inzamelwijze van plastics in kennis gesteld door Intradura per e-mail op 13 juli 2022 van Intradura.
Sinds de invoering van de uitgebreide PMD-zak mogen veel meer plasticsoorten in de PMD-zak waardoor er geen zachte plastics in de gemengde container terecht komen.
Op het recyclagepark gebeurt de inzameling van PMD verplicht in een PMD-zak en op het gratis gedeelte. Hier zijn zachte folies toegelaten en grote verpakkingsfolies op voorwaarde dat ze verkleind worden. Alle recyclageparken beschikken over een PMD-container. Plastic dient aangeboden te worden in een PMD-zak om een betere controle te kunnen uitvoeren, om te voldoen aan de acceptatievoorwaarden van de werker en om te voorkomen dat lichte verpakkingen wegwaaien.
Inzameling PMD is verplicht in de uitgebreide PMD-zak op het gratis gedeelte waarin zachte folies zijn toegelaten, grote verpakkingsfolies dienen verkleind te worden. Op alle recyclageparken is reeds een PMD-container aanwezig op het gratis gedeelte. Om een goede controle te kunnen uitvoeren, het wegwaaien van lichte verpakkingen te vermijden en om te voldoen aan de acceptatievoorwaarden van de verwerker, dient PMD verplicht in een PMD-zak aangeboden te worden.
Het aandeel folieafval in de container voor gemengde plastics bestaat voornamelijk uit plastic verpakkingen en (vuile) folies van serres, schilderwerken en dergelijke. De verpakkingsfolies die nu nog in de gemengde plastic container terechtkomen, kunnen vanaf 01/09/2022 als PMD in een PMD-zak gesorteerd worden. Grote verpakkingen zoals zakken van zand, grond of krimpfolie rond stenen of andere grote voorwerpen, behoren ook tot de groep plastic verpakkingen. Grote folies dienen verkleind te worden om het aanbieden in de PMD-zak en de verdere verwerking (uitsorteren in een sorteercentrum) te vergemakkelijken.
De inzameling- en de verwerkingskost wordt geoptimaliseerd:
Artikel 1:
De gemeenteraadsbeslissing van 24 maart 2021 “betreffende de aanpassing retributie voor het gebruik van het gemeentelijk containerpark geldig vanaf 30 maart 2021” te Pepingen, Roosdaal en Ternat wordt opgeheven.
Artikel 2:
Het recyclagepark zal een gratis gedeelte omvatten voor de volgende afvalstoffen:
- Papier en karton
- PMD (aangeboden in een intercommunale PMD zak)
- Hol glas
- AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur)
- KGA (klein gevaarlijk afval)
- Metalen
- Autobanden
- Zuiver piepschuim
- Kurken
- Plastic schroefdoppen
- Folies (aangeboden in een intercommunale PMD zak)
- Asbest: max.200 kg per gezin gratis per jaar
- matrassen
Artikel 3:
De retributie is verschuldigd door elke bezoeker, inwoner van de gemeenten Pepingen, Lennik, Roosdaal en Ternat en personen die door de gemeente toegelaten worden, die betalende fracties aanbrengt op het recyclagepark.
§1. De bezoeker dient een retributie te betalen van 0,16 €/kg voor de volgende fracties:
- Vlak glas
- Grofvuil
- Stronken
- Hout
- Cellenbeton
- Bouw en sloop
- Harde Plastics
- Asbest (met uitzondering van de eerste 200 kg per gezin per jaar, indien apart binnen gebracht)
§2. De bezoeker dient een retributie te betalen van 0,08 €/kg voor de volgende fractie:
- Tuin- en snoeiafval
§3. Zijn vrijgesteld van het in §1 en §2 vermelde retributies:
- Elke aanlevering die uitsluitend afvalstoffen bevat waarvoor een aanvaardingsplicht of een terugnameplicht bestaat.
- Elke aanlevering die gebeurt door de renovatieploeg van het OCMW Halle, in opdracht van het sociaal verhuurkantoor SVK Zuidkant te Halle. De betaalde retributie zal jaarlijks terugbetaald worden door het gemeentebestuur van Pepingen.
De retributie voor de huis aan huisophaling op afroep van het grofvuil blijft behouden op 0,26 €/kg.
§4. Minimumtarief betalende afvalfracties
De weegbruggen op de RP’en hebben een nauwkeurigheid van +/- 5kg. Hierdoor kan het gebeuren dat de aanvoer van hoeveelheden lichte afvalfracties onder de 5kg niet worden geregistreerd of tot discussies leiden.
Om enerzijds een verlies van inkomsten te vermijden voor de gemeenten en anderzijds het gratis storten van betalende fracties voor de inwoner te voorkomen of discussies hieromtrent, wordt voor betalende afvalfracties steeds een minimale kostprijs aangerekend zodanig de bezoeker van het RP zijn gedrag hieraan kan aanpassen.
Berekening van het minimumtarief:
Nauwkeurigheid weegbrug x hoogste tarief = minimumtarief
5 kg x 0,16euro/kg = 0,8 euro
Artikel 5:
Vanaf 1 juli 2021 mogen matrassen niet meer worden opgehaald met de huis aan huisophaling van grof vuil. De matrassen mogen gratis naar het recyclagepark worden gebracht
Artikel 6:
De retributie voor de aankoop van een persoonlijk beschermingsmiddelen-pakket voor het demonteren van hechtgebonden asbest-producten, asbestzak klein en asbestzak groot bedraagt volgende prijzen:
Artikel |
Verkoopprijs |
PBM-kit |
€ 13,50 |
Kleine asbestzak |
€ 0,50 |
Plaatzak of grote asbestzak |
€ 1,25 |
Artikel 7:
De afhaling van houtsnippers is gratis.
Artikel 8:
De kosten en inkomsten van de retributie zijn voor beide gemeenten op basis van de aangebrachte gewichten van de afvalstoffen.
Artikel 9:
Dit retributiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Artikel 10:
Deze beslissing zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de heer Gouverneur van Vlaams-Brabant en aan de intercommunale Intradura.
De interlokale vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid, waardoor het actieplan jaarlijks op de gemeenteraden dient goedgekeurd te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland is een interlokale vereniging tussen 5 Pajotse gemeenten uit de eerstelijnszone Pajottenland.
De vereniging heeft tot doel acties en projecten te ondernemen om inwoners te stimuleren tot een gezonde leefstijl en hen te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
Het actieplan 2020-2025 - dienstjaar 2023 goedgekeurd werd door het Beheerscomité.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het actieplan 2020-2025/dienstjaar 2023 zoals bijgevoegd bij dit besluit;
Artikel 2:
Een afschrift van de ter kennisname zal aan het secretariaat van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland worden overgemaakt.
De interlokale vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid, waardoor het jaarlijks budget op de gemeenteraden dient goedgekeurd te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
De Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland is een interlokale vereniging tussen 5 Pajotse gemeenten uit de eerstelijnszone Pajottenland.
De vereniging heeft tot doel acties en projecten te ondernemen om inwoners te stimuleren tot een gezonde leefstijl en hen te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
Het budget 2023 goedgekeurd werd door het Beheerscomité.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het budget 2023 van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland, zoals bijgevoegd bij dit besluit goed.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit zal aan het secretariaat van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland worden overgemaakt.
Artikel 3:
Deze beslissing zal conform het decreet Lokaal bestuur gepubliceerd worden op de website van de gemeente.
De gemeente Lennik ontving op 29 juni 2022 een mail van de gouverneur met de opdracht om het algemeen nood- en interventieplan te actualiseren tegen 1 oktober 2022 conform de nieuwe structuur in het nationaal veiligheidsportal ICMS.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 & 41;
Regelgeving:
- het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende lokale noodplanning.
De papieren versie van het geactualiseerd algemeen nood- en interventieplan werd op 29 september 2022 opgestuurd naar de dienst noodplanning van de provincie Vlaams-Brabant ter goedkeuring.
De veiligheidscel Lennik keurde op 13 oktober 2022 het geactualiseerd algemeen nood- en interventieplan goed. Tevens gaf de dienst noodplanning van de gouverneur zijn goedkeuring op 3 november 2022 na het aanbrengen van enkele aanpassingen.
Enig artikel:
Het geactualiseerde algemeen nood- en interventieplan van de gemeente Lennik goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 21/12/2022 om 23:35.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter