Door de stijgende kosten van de afvalverwerking en de formele vraag van Intradura om de prijs van de restafvalzak en de GFT-afvalzak te verhogen (indexeren), wordt een wijziging van het huidige reglement betreffende de contantbelasting op het afleveren van restafval-, pmd- en gft-zakken voorgesteld.
Volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheden:
Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994.
Regelgeving:
artikel 162, artikel 170, artikel 173 en artikel 190 van de Grondwet;
het Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet) van 23 december 2011, en latere wijzigingen;
het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012, laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2020;
het Besluit van de Vlaamse regering van 16 september 2016 voor de goedkeurding van het uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;
de nota 24 van de Raad van Bestuur van Intradura van 11 september 2024 betreffende de indexatie van de verkoopprijs van de afvalzakken
de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 met betrekking tot de retributie op het afleveren van restafval-, PMD- en GFT-zakken dat eindigt op 31 december 2025
de goedkeuring van de gemeenteraad van 27 maart 2017 voor de oprichting van een opdrachthoudende vereniging en de beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura;
de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 voor het invoeren van uniforme afvalzakken in het hele werkingsgebied van Intradura en in gemeente Lennik;
de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 voor de invoering van een contantbelasting op het afleveren van restafval-, PMD- en GFT-afvalzakken;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
De Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2023 houdende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en de vaststelling van de invorderingsprocedure.
Op 3 oktober 2025 werd door de Vlaamse Regering een principiële goedkeuring gegeven voor het programmadecreet begroting 2026.
Hierin staat de beslissing om vanaf 1 januari 2026 zowel het tarief voor het verbranden van bedrijfsafval als huishoudelijk afval naar 32 euro per ton te verhogen, waarbij dit het nieuwe basistarief is en ook jaarlijks geïndexeerd zal worden.
De gemeente Lennik is aangesloten is bij intercommunale Intradura, opgericht op 27 april 2017. Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur. Op 1 januari 2021 zijn binnen alle gemeentes die aangesloten zijn bij deze intercommunale intergemeentelijke afvalzakken ingevoerd met een uniform tarief.
Naar aanleiding van de stijgende kost voor de inzameling en verwerking van afvalstoffen heeft Intradura voorgesteld de prijs van de restafvalzak en de GFT-afvalzak (gebruikt voor huis-aan-huis ophaling) te verhogen, en hierbij opnieuw een uniform tarief te hanteren voor alle gemeentes aangesloten bij de intercommunale.
Een bijkomende overweging is dat de verkoopprijs van de afvalzak sinds 1 januari 2021 ongewijzigd is gebleven, de algemene prijsstijging (inflatie) is sinds die datum gemiddeld 20 à 23% (bron: Statbel - consumptieprijsindex) geweest; de kostendekking van het systeem van de afvalzakken is als gevolg hiervan tijdens de afgelopen jaren afgenomen.
Tot slot moet mee in overweging genomen worden dat er plannen zijn van de Vlaamse Regering om de kilometerheffing vrachtwagens fors te verhogen.
De gemeentelijke tarieven dienen in voldoende mate de kostendekkendheid van de afvalinzameling te waarborgen en het principe van “de vervuiler betaalt” moet ondersteund worden.
In het nieuwe belastingreglement worden de volgende prijzen opgenomen:
Restafval
Formaat Huidige prijs Vanaf 1/1/2026
60 liter Restafval €2,00 €2,50
30 liter Restafval €1,00 €1,25
15 liter Restafval €0,50 €0,63
GFT
Formaat Huidige prijs Vanaf 1/1/2026
60 liter Gft €1,00 €1,25
30 liter Gft €0,50 €0,63
15 liter Gft €0,25 €0,31
PMD (ongewijzigd)
60l € 0,15
100l € 0,25
De invoering geldt vanaf 1/1/2026, een jaarlijkse evaluatie van de prijszetting wordt als standaard werkwijze opgenomen.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 1
Van 1 januari 2026 tot 31 december 2031 wordt een contantbelasting gevestigd op de volgende inzamelende fracties van huishoudelijk en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong:
Haalmethode (huis-aan-huisinzameling)
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt de voorgestelde verkoopprijzen van de afvalzakken, geldig vanaf 1 januari 2026, goed als volgt:
Restafval
Formaat Huidige prijs Vanaf 1/1/2026
60 liter Restafval €2,00 €2,50
30 liter Restafval €1,00 €1,25
15 liter Restafval €0,50 €0,63
GFT
Formaat Huidige prijs Vanaf 1/1/2026
60 liter Gft €1,00 €1,25
30 liter Gft €0,50 €0,63
15 liter Gft €0,25 €0,31
PMD (ongewijzigd)
60l € 0,15
100l € 0,25
Artikel 3:
De verkoopprijzen van de afvalzakken worden jaarlijks automatisch geïndexeerd op basis van de consumptieprijsindex, met referentiejaar (“jaar 0”) gelijk aan 1 januari 2026.
De aangepaste prijzen worden vastgesteld met twee cijfers na de komma en afgerond naar het dichtstbijzijnde eurocent volgens de gangbare afrondingsregels.
De nieuwe tarieven treden automatisch in werking op 1 januari van het daaropvolgende jaar.
Artikel 4:
De personen die gebruik maken van door de gemeente voorgeschreven zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door Intradura vastgestelde plaats(en).
Artikel 5:
Eventuele door de hogere overheid opgelegde milieu- of andere heffingen met betrekking tot de afvalverwerking worden automatisch doorgerekend in de prijs van de afvalzakken, met ingang van 1 januari van het jaar volgend op de invoering van de heffing.
Artikel 6:
Bovenstaande bepalingen vervangen het voorgaande gemeentelijk reglement op de huisvuilinzameling en -verwerking.
Artikel 7:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 8:
Een afschrift van deze belastingverordening wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid. Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de OVAM.
Artikel 9:
Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.