Het huidige reglement bereikt zijn einddatum. Een actualisatie is noodzakelijk om de tarieven te optimaliseren en af te stemmen op de huidige context.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
Het reglement van 21 november 2019 inzake de belasting op het afleveren van administratieve stukken bereikt zijn einddatum en sluit niet langer aan bij de actuele dienstverlening en gestegen kosten. Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 1:
Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 gelden voor het artikel 4 vermelde bedragen inzake belastingen gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van administratieve stukken.
Artikel 2:
De belasting is verschuldigd door de persoon of de instelling aan wie het administratief stuk op verzoek of ambtshalve wordt uitgereikt.
Artikel 3:
Geeft geen aanleiding tot de toepassing van de belasting de afgifte van:
• stukken onderworpen aan de betaling van een speciaal recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een decreet of een reglement;
• stukken die kosteloos moeten afgeleverd worden krachtens een wet, een decreet of een reglement.
Artikel 4:
De belasting wordt vastgesteld als volgt:
• De door het ministerie van Binnenlandse Zaken vastgestelde kostprijs wordt vermeerderd met volgende belasting
| Voor identiteitskaarten en verblijfsvergunningen afgeleverd aan Belgische onderdanen en aan vreemdelingen (eerste aflevering, vernieuwing en duplicaat) |
7 euro |
| Voor reispaspoorten / reistitels +18 jaar | 25 euro |
| Voor reispaspoorten / reistitels -18jaar | 5 euro |
| Voor rijbewijzen | 7 euro |
• Eenzijdige beëindiging wettelijk samenwonen
| Aanstelling gerechtsdeurwaarder | 350 euro |
Artikel 5:
De belasting waarvan sprake in artikel 4 van dit reglement moet bij het afleveren van de stukken betaald worden d.m.v. contante of elektronische betaling.
Artikel 6:
Dit reglement vervangt het reglement "Belastingsreglement op het afleveren van administratieve stukken " van 31 november 2019 met ingang van 1 januari 2026.
Artikel 7:
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.
Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via www.lennik.be in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.
Artikel 8:
Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.