Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:00

Burgerzaken – Belastingsreglement op het afleveren van administratieve stukken - Goedkeuring

Aanwezig: Erik O, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, schepenen
Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Aanleiding

Het huidige reglement bereikt zijn einddatum.  Een actualisatie is noodzakelijk om de tarieven te optimaliseren en af te stemmen op de huidige context.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994; 
  • Artikel 40, §3 en 41, tweede lid, 14° van het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017.

Regelgeving:

  • het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
  • de beslissing van de gemeenteraad van 21 november 2019 inzake de belasting op het afleveren van administratieve stukken; 
  • de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • de beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2023 houdende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en de vaststelling van de invorderingsprocedure.
Feiten, context en argumentatie

Het reglement van 21 november 2019 inzake de belasting op het afleveren van administratieve stukken bereikt zijn einddatum en sluit niet langer aan bij de actuele dienstverlening en gestegen kosten.  Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële impact

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.

Publieke stemming
Aanwezig: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, Anaïs Nies
Voorstanders: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Christel O, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre
Tegenstanders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Dirk De Smedt, Cindy De Greef
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1: 
Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 gelden voor het artikel 4 vermelde bedragen inzake belastingen gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van administratieve stukken. 

Artikel 2: 
De belasting is verschuldigd door de persoon of de instelling aan wie het administratief stuk op verzoek of ambtshalve wordt uitgereikt. 

Artikel 3: 

Geeft geen aanleiding tot de toepassing van de belasting de afgifte van: 
•    stukken onderworpen aan de betaling van een speciaal recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een decreet of een reglement; 
•    stukken die kosteloos moeten afgeleverd worden krachtens een wet, een decreet of een reglement. 

Artikel 4: 
De belasting wordt vastgesteld als volgt: 
•    De door het ministerie van Binnenlandse Zaken vastgestelde kostprijs wordt vermeerderd met volgende belasting 

 Voor identiteitskaarten en verblijfsvergunningen afgeleverd aan Belgische onderdanen en aan
 vreemdelingen (eerste aflevering, vernieuwing en duplicaat)
 7 euro  
 Voor reispaspoorten / reistitels +18 jaar  25 euro
 Voor reispaspoorten / reistitels -18jaar  5 euro
 Voor rijbewijzen  7 euro


•    Eenzijdige beëindiging wettelijk samenwonen

 Aanstelling gerechtsdeurwaarder 350 euro

 

Artikel 5:
De belasting waarvan sprake in artikel 4 van dit reglement moet bij het afleveren van de stukken betaald worden d.m.v. contante of elektronische betaling.

Artikel 6: 
Dit reglement vervangt het reglement "Belastingsreglement op het afleveren van administratieve stukken " van 31 november 2019 met ingang van 1 januari 2026.

Artikel 7:

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via www.lennik.be in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.

Artikel 8:

Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente.  De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.