Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:00

Mobiliteit - Belastingreglement inzake de inname van het openbaar domein - goedkeuring

Aanwezig: Erik O, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, schepenen
Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Aanleiding

Het belastingreglement inzake de inname van het openbaar domein voor het plaatsen van containers, kranen en hiermee identificeerbare voorwerpen vervalt op 31 december 2025. Een nieuw belastingreglement is nodig voor een vlotte verwerking van de aanvragen.

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, artikel 40;
  • Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994.

Regelgeving:

  • artikel 173 van de grondwet;
  • het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen procedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;
  • het Decreet 'Bestuursdecreet' van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • de gemeenteraadsbeslissing van 2 mei 2011 houdende goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en de vaststelling van de invorderingsprocedure;
  • de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 inzake het plaatsen van containers, kranen en hiermee identificeerbare voorwerpen op het openbaar domein;
  • de omzetbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 - coördinatie van de onderrichten over de gemeentefiscaliteit.
  • De Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2023 houdende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en de vaststelling van de invorderingsprocedure.

Feiten, context en argumentatie

Het belastingreglement voor het tijdelijk in gebruik nemen van de openbare weg loopt ten einde op 31 december 2025. Een vernieuwing van het belastingreglement is nodig om de dagelijkse aanvragen te kunnen blijven verwerken.

Een bepaald aantal feiten en instellingen zijn vrijgesteld van de belasting.

Het innemen van het openbaar domein wordt ingedeeld in categorieën waarbij een aantal bepalingen nader vastgelegd worden.

De verschuldigde belasting wordt met een forfaitair bedrag verhoogd wanneer er geen vergunning werd aangevraagd.

Deze belasting is van toepassing op het volledige openbaar domein.

Financiële impact

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.

Publieke stemming
Aanwezig: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, Anaïs Nies
Voorstanders: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Christel O, Jo Massaer, Karen De Waele, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre
Onthouders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karel Van Belle, Dirk De Smedt, Cindy De Greef
Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen
Besluit

Artikel 1:

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt ten voordele van de gemeente een belasting geheven voor elke inname van het openbaar domein, onder welke vorm ook, gelijkgronds, ondergronds of bovengronds, door materialen van allerlei aard zoals - zonder evenwel beperkend te zijn - staketsels, stellingen, ladders, containers, kranen, bouwmaterialen, afsluitingen en hiermee identificeerbare voorwerpen, alsook het volledig of gedeeltelijk afsluiten van openbare wegen voor het doorgaand verkeer. 

Het reserveren van (parkeer)plaatsen voor voertuigen, werfvoertuigen, verhuiswagens of gelijkaardige toepassingen in het kader van tijdelijke activiteiten wordt eveneens als een inname van het openbaar domein beschouwd.

Het laden en lossen van goederen dat gedurende meer dan 30 minuten hinder veroorzaakt voor het verkeer en waarvoor verkeersmaatregelen moeten worden getroffen, wordt beschouwd als inname van het openbaar domein.

 

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon in wiens opdracht of voor wiens rekening de inname van het openbaar domein gebeurt. De aanvraag tot machtiging vermeldt alle elementen die noodzakelijk zijn voor de berekening van de belasting. Hetzelfde geldt voor elke aanvraag tot wijziging.

De belasting is verschuldigd zolang het ophouden van het gebruik aan het gemeentebestuur niet betekend werd, behalve indien er in de machtiging een termijn bepaald werd.

Zijn van deze belasting vrijgesteld:

  • herstellings- en onderhoudswerken aan geklasseerde gebouwen en monumenten, waarvan de uitvoering van de restauratie afhankelijk is van het Hoger Bestuur voor Monumentenzorg;
  • de werken aan gebouwen toebehorend aan instellingen die ingevolge bijzondere wetten vrijgesteld zijn van alle gemeentelijke belastingen;
  • werken in opdracht van nutsmaatschappijen;
  • werken op openbaar domein in opdracht van overheden;
  • de inrichters van wielerwedstrijden;
  • de door het gemeentebestuur erkende verenigingen;
  • innames in samenwerking met de gemeente zoals de jaarmarkt.
 

Artikel 3:

Een aanvraag voor een machtiging, een verlenging of een wijziging moet worden ingediend ten minste tien (10) werkdagen vóór de datum van de start van de inname van het openbaar domein.


Artikel 4:

Het bedrag van de belasting op het innemen van het openbaar domein wordt vastgesteld op 1,25 EUR per m² of gedeelte van m² per dag of gedeelte van een dag van de inname, evenwel steeds met een minimum van 15 EUR per dag of per gedeelte van een dag.

Indien een verlenging nodig is moet de vergunning opnieuw aangevraagd worden zodat de situatie kan geëvalueerd worden.

Voor bouwverlof kan geen onderbreking van de vergunning worden toegestaan, tenzij het voorwerp dat het openbaar domein inneemt, wordt verwijderd.

Een gedeelte van een dag wordt beschouwd als een volle dag en een begonnen vierkante meter wordt beschouwd als een volledige vierkante meter.

Een gedeeltelijk inname van een parkeervak wordt beschouwd als de inname van een volledig parkeervak (12m²).

Wanneer de straat volledig afgesloten wordt voor doorgaand verkeer bedraagt de retributie 100 EUR per gestarte periode van 24 uren bovenop de retributie per m².

Wanneer een wijziging aan de vergunning wordt aangevraagd zal een extra administratieve kost van 50 EUR worden aangerekend.

De vergunning zal pas worden afgeleverd na het betalen van de retributie.

Uitzonderlijke maatregelen:
  • elke handelszaak kan één (1) dag per kalenderjaar kosteloos maximaal 24m² (2 parkeerplaatsen) openbaar domein reserveren;
  • voor eigenaars van een eengezinswoning en voor projecten van socialewoningbouw wordt het te betalen bedrag geplafonneerd op maximaal 1.500 EUR per periode van drie (3) maanden gedurende de bouw van de woning.


Artikel 5:

Voor de berekening van de verschuldigde belasting geldt de oppervlakte van de fictieve rechthoek die het object of de groep objecten die het openbaar domein innemen volledig ontsluit.


Artikel 6:

Bij vaststelling van een inname van het openbaar domein of van het afsluiten of versperren van een straat zonder vergunning, wordt de belasting zoals bepaald in dit reglement verhoogd met

  • een sanctietoeslag van 150 EUR per dag dat de niet-vergunde inname bestaat, én
  • een eenmalige administratieve belasting van 50 EUR.

Als de inname van het openbaar domein blijft bestaan na de dag van de vaststelling, dient onverwijld een aanvraag te worden ingediend voor verdere inname van het openbaar domein. De belasting hiervoor zal worden berekend op basis van een verlenging zoals voorzien in artikel 4 van dit reglement, met ingang van de dag na de vaststelling.

Indien geen aanvraag wordt ingediend binnen de drie (3) werkdagen na verzending van de eerste vaststelling van inname van het openbaar domein zonder vergunning, kunnen de politie of beëdigde ambtenaar vaststelling doen, teneinde de materialen en machines, waarmee het openbaar domein zonder vergunning werd ingenomen, te laten verwijderen. De kosten om de niet vergunde inname te verwijderen vallen volledig ten laste van de personen zoals voorzien in artikel 2 en artikel 6 van dit reglement. De periode dat de niet vergunde inname van het openbaar domein heeft bestaan, zal ook aangerekend worden conform het bedrag van een verlenging zoals voorzien in artikel 4 van dit reglement.


Artikel 7:

Het intrekken van de machtiging bij politiemaatregel wegens een fout van de betrokkene of het afzien van deze laatste van het genot van de gegeven machtiging, brengt voor de begunstigde van de machtiging geen enkel recht mee op de terugbetaling van de reeds gestorte sommen.

 

Artikel 8:

De belasting is verschuldigd zonder dat de betrokkene kan aanspraak maken op enig onherroepelijk recht van concessie noch erfdienstbaarheid op het openbaar domein, doch integendeel de plicht heeft bij het eerste verzoek van de overheid het toegestaan gebruik op te heffen of te beperken en zonder daarom aanspraak te maken op enige vergoeding.

De betaling van de belasting brengt voor de gemeente geen speciale toezichtstaak mee. Het gebruik van het openbaar domein gebeurt op eigen risico van de begunstigde van de machtiging en onder zijn verantwoordelijkheid.

 

Artikel 9:

De inning van de belasting gebeurt uitsluitend via elektronische betaling. Hiertoe wordt aan de begunstigde van de machtiging een digitale betaallink verzonden. De vergunning wordt pas afgeleverd na ontvangst van de volledige betaling. 

 

Artikel 10:

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

 

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

 

Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

 

Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via www.lennik.be in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.


Artikel 11:

Deze beslissing wordt overeenkomstig artikel 286, §1, 3°  van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente.

De toezichthoudende overheid wordt in kennis gesteld van de bekendmaking overeenkomst artikel 330 van het hetzelfde Decreet.


Artikel 12:

Het besluit van de gemeenteraad van 23 november 2022 betreffende het belastingreglement op inname van het openbaar domein wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van onderhavig reglement.

 

Artikel 13:

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en blijft van toepassing tot en met 31 december 2031.