Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:00

Omgeving - Belastingsreglement met betrekking tot de afgifte administratieve stukken ikv omgevingsvergunning en aanverwante wetgeving - Goedkeuring

Aanwezig: Erik O, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, schepenen
Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Aanleiding

De afgifte van allerlei administratieve stukken in het kader van de VCRO, omgevingsvergunning en aanverwante wetgeving is dikwijls zeer arbeidsintensief en het is gepast hiervoor van de aanvrager een belasting te eisen.

Regelgeving

Volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:

Bevoegdheden:

  • Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994

  • Artikel 40, §3 en 41, tweede lid, 14° van het decreet over het lokaal bestuur.

Regelgeving:

  • Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994
  • Decreet van 5 april 1995 betreffende de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM)
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (DOV)
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen (BOV)
  • De Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO)
  • De beslissing van de gemeenteraad van 21 november 2019 inzake de belasting op het afleveren van administratieve stukken
Feiten, context en argumentatie

Het huidige belastingreglement werd grondig geëvalueerd, waarbij is gebleken dat bijsturing noodzakelijk is omwille van verschillende inhoudelijke en beleidsmatige redenen. In het bijzonder blijkt uit de praktijk dat de regelgeving omtrent omgevingsvergunningen regelmatig wijzigt. Om hier adequaat op in te spelen wordt voorgesteld om het belastingreglement los te koppelen van reglementen die op andere gemeentelijke diensten van toepassing zijn. Dit biedt de nodige flexibiliteit om tijdig en gericht bij te sturen.

De voorgestelde bedragen zijn afgestemd op wat gangbaar is in omliggende gemeenten en kunnen als redelijk en billijk beschouwd worden, gelet op de financiële behoeften van onze gemeente.

De vrijstellingen van de belasting die in dit reglement zijn opgenomen sluiten aan bij de noden en het beleid van de gemeente.

Financiële impact

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.

Publieke stemming
Aanwezig: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, Anaïs Nies
Voorstanders: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Christel O, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre
Tegenstanders: Kristien Van Vaerenbergh, Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Dirk De Smedt, Cindy De Greef
Onthouders: Stefaan Jans
Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 onthouding
Besluit

Artikel 1:

Het gemeentelijk belastingsreglement op de behandeling van omgevingsvergunningsaanvragen en aanverwante wetgeving wordt vastgesteld als volgt:

Artikel 1.2:

De gemeentelijke belasting is verschuldigd door de natuurlijk persoon of de rechtspersoon die de aanvraag van omgevingsvergunning doet.


Artikel 1.3:

De belasting wordt geheven voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031. 

Artikel 1.4:

De belasting wordt, voor het aanslagjaar 2026, als volgt vastgesteld:

gemeente

 

Lennik

 

 

euro

Omgevings-

vergunningen

 

bij regularisatie x2

melding

SHE (stedenbouwkundige handelingen)                                                                                                                                                                                                                                                                  

€ 50

 

IIOA (ingedeelde inrichting of activiteit)– klasse 3

€ 70

 

Verzoek bijstelling of afwijking milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant (art. 82 DOV) - klasse 3

€ 100

 

VEG (vegetatiewijziging)

€ 50

eenvoudige procedure

SHE (stedenbouwkundige handelingen)

€ 75/entiteit

 

IIOA (ingedeelde inrichting of activiteit)

€ 100

 

VEG (vegetatiewijziging)

€ 100

 

KHA (kleinhandelsactiviteit)

€ 250

gewone procedure

SHE(stedenbouwkundige handelingen)

€ 100/entiteit

 

SHE - met gemeenteraadbeslissing

€ 130 per entiteit

 

SHE– aanstelling landmeter door gemeente

€ 1500

 

IIOA (ingedeelde inrichting of activiteit)- klasse 2

€ 200

 

VEG (vegetatiewijziging)

€ 100

 

KHA (kleinhandelsactiviteit)

€ 350

 

verkaveling of bijstelling – per bebouwbaar lot

€ 120/lot

 

Verzoek bijstelling of afwijking milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant (art. 82 DOV) - klasse 2

€ 200

 

Omzetting van een milieuvergunning of melding met bepaalde duur naar onbepaalde duur

120

 

aanvraag verzaken verkaveling

€ 50

algemeen

administratieve kost bekendmaking beslissing (1 affiche)

€ 30 + €15/bijkomende affiche

 

inrichten OO (opmaak)

€  50 + € 15/ bijkomende affiche

 

aangetekende zending OO (openbaar onderzoek)

bedrag aangetekende zendingen

 

informatievergadering OO - projectvergadering

€ 200

 

publicatie dag- weekblad OO (openbaar onderzoek)

publicatiekosten

 

project-MER

 € 300

 

Mer-screening

€ 50 /entiteit

 

wijzigingslus

€ 150

 

weigering OMV (omgevingsvergunning)

€ 40

 

intrekking OMV na volledigheid

€ 25

 

Aanvraag tot verlenging van de omgevingsvergunning (art. 99 DOV): het
betreft een vraag van de aanvrager waarbij deze gemotiveerd vraagt om de omgevingsvergunning te verlengen omdat hij ze niet binnen de
gestelde termijn kan uitvoeren.

€ 50

 

Digitalisering OMV

€ 250

 

 

 

toepassing Vlaamse Codex RO

aanvraag planologisch attest

€ 500

 

stedenbouwkundig attest

€ 50

 

conformiteitsattest

€ 90

 

Vraag tot opname in het vergunningenregister als “vergund geacht” door het college van burgemeester en schepenen (art. 5.1.3. VCRO)

€ 80

 

adviesvraag tot notariële splitsing (art. 5.2.2. VCRO)

€ 50

 

verkoopbaarheidsattest verkavelingsakte (art. 4.2.16. VCRO)

€ 50

 

Het verstrekken van vastgoedinformatie (stedenbouwkundige inlichtingen) via het vastgoedplatform Vlaanderen. De retributie is verschuldigd per betrokken capakey (kadastraal perceel).
De prijs van de ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ bestaat uit een gemeentelijke retributie (nu reeds van toepassing) en een platformretributie (van toepassing vanaf 1/1/2024). Deze retributies worden doorgerekend aan de aanvrager per dossier ter vergoeding van de dienstprestatie van het lokaal bestuur en van het platform.

€125

 

vergunning springstoffen

€ 60,00

vergunning ioniserende stralingen

€ 60,00

drankvergunning

€ 60,00

  

opvragen omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunning, ARAB-vergunningen, milieuvergunningen en milieu (technisch) attesten/documenten

€ 25 

plannen digitaal mailen kleiner/gelijk aan A3

€ 10 per document 

plannen digitaal mailen groter aan A3

€ 15 per document 

 

Bij de aanvraag van een omgevingsvergunning tot regularisatie  (een aanvraag die tot doel heeft een bestaande niet-vergunde toestand te vergunnen) worden bovenvermelde tarieven verdubbeld.

Bij gecombineerde aanvragen worden de afzonderlijke tarieven samengeteld.

 

De belasting wordt, vanaf het aanslagjaar 2026, op 1 februari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:

Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index

                                Basisindex

De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2025.

De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand december die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting. Na indexering wordt het nieuwe tarief van de belasting afgerond naar de hogere euro.


Artikel 1.5:

De belasting is verschuldigd door de aanvrager of de melder die gehouden is tot het indienen van de aanvraag tot omgevingsvergunning of de melding of de aanvraag tot afgifte van documenten zoals opgesomd in artikel 1.2.


Artikel 1.6:

De belasting is niet verschuldigd voor:

  • Inrichtingen geëxploiteerd door beschermde werkplaatsen;
  • Dossiers ingediend door of in naam van volgende entiteiten zijn vrijgesteld van de belasting:
    • Overheid(instanties)
    • Sociale huisvestingsmaatschappijen
    • Instellingen van openbaar nut

Gelet op het openbare dienst karakter van deze entiteiten is het niet wenselijk hun werking door deze belasting te bezwaren;

 

De stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;

  • dossiers waarin de gemeente niet tijdig een beslissing nam (stilzwijgende weigering, art. 32, Ş4 en art. 46, Ş 2 van het omgevingsvergunningsdecreet);
  • procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus (art. 13 omgevingsvergunningsdecreet);

 

In het kader van duurzaam Lennik 2030 moeten duurzame maatregelen gestimuleerd worden; Hiervoor worden volgende vergunningsplichtige werken vrijgesteld

van belasting:

  • Een omgevingsvergunning dat enkel het isoleren van de gevels bevat;
  • Een omgevingsvergunning dat enkel het ontharden van de voortuin bevat;
  • Een omgevingsvergunning voor het aanleggen of uitbreiden van een (amfibieën)poel voor een meerwaarde aan de reeds aanwezige natuur;


Artikel 1.7:

De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of via overschrijving na ontvangst van een factuur. Bij gebrek aan betaling wordt de belasting van ambtswege ingekohierd.

 

Artikel 2:

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via www.lennik.be in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.

Artikel 3:

Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente.  De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.

Artikel 4:

Het belastingsreglement treedt in werking op 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.

Artikel 5:

Het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken vastgesteld in de zitting van 21 november 2019 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit besluit.