De afgifte van allerlei administratieve stukken in het kader van de VCRO, omgevingsvergunning en aanverwante wetgeving is dikwijls zeer arbeidsintensief en het is gepast hiervoor van de aanvrager een belasting te eisen.
Volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheden:
Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994
Artikel 40, §3 en 41, tweede lid, 14° van het decreet over het lokaal bestuur.
Regelgeving:
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Het huidige belastingreglement werd grondig geëvalueerd, waarbij is gebleken dat bijsturing noodzakelijk is omwille van verschillende inhoudelijke en beleidsmatige redenen. In het bijzonder blijkt uit de praktijk dat de regelgeving omtrent omgevingsvergunningen regelmatig wijzigt. Om hier adequaat op in te spelen wordt voorgesteld om het belastingreglement los te koppelen van reglementen die op andere gemeentelijke diensten van toepassing zijn. Dit biedt de nodige flexibiliteit om tijdig en gericht bij te sturen.
De voorgestelde bedragen zijn afgestemd op wat gangbaar is in omliggende gemeenten en kunnen als redelijk en billijk beschouwd worden, gelet op de financiële behoeften van onze gemeente.
De vrijstellingen van de belasting die in dit reglement zijn opgenomen sluiten aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 1:
Het gemeentelijk belastingsreglement op de behandeling van omgevingsvergunningsaanvragen en aanverwante wetgeving wordt vastgesteld als volgt:
Artikel 1.2:
De gemeentelijke belasting is verschuldigd door de natuurlijk persoon of de rechtspersoon die de aanvraag van omgevingsvergunning doet.
Artikel 1.3:
De belasting wordt geheven voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.
Artikel 1.4:
De belasting wordt, voor het aanslagjaar 2026, als volgt vastgesteld:
| gemeente |
|
Lennik |
|
|
|
euro |
| Omgevings- vergunningen |
bij regularisatie x2 |
|
| melding |
SHE (stedenbouwkundige handelingen) |
€ 50 |
| IIOA (ingedeelde inrichting of activiteit)– klasse 3 |
€ 70 |
|
| Verzoek bijstelling of afwijking milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant (art. 82 DOV) - klasse 3 |
€ 100 |
|
| VEG (vegetatiewijziging) |
€ 50 |
|
| eenvoudige procedure |
SHE (stedenbouwkundige handelingen) |
€ 75/entiteit |
| IIOA (ingedeelde inrichting of activiteit) |
€ 100 |
|
| VEG (vegetatiewijziging) |
€ 100 |
|
| KHA (kleinhandelsactiviteit) |
€ 250 |
|
| gewone procedure |
SHE(stedenbouwkundige handelingen) |
€ 100/entiteit |
| SHE - met gemeenteraadbeslissing |
€ 130 per entiteit |
|
|
|
SHE– aanstelling landmeter door gemeente |
€ 1500 |
| IIOA (ingedeelde inrichting of activiteit)- klasse 2 |
€ 200 |
|
| VEG (vegetatiewijziging) |
€ 100 |
|
| KHA (kleinhandelsactiviteit) |
€ 350 |
|
| verkaveling of bijstelling – per bebouwbaar lot |
€ 120/lot |
|
| Verzoek bijstelling of afwijking milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant (art. 82 DOV) - klasse 2 |
€ 200 |
|
| Omzetting van een milieuvergunning of melding met bepaalde duur naar onbepaalde duur |
120 |
|
| aanvraag verzaken verkaveling |
€ 50 |
|
| algemeen |
administratieve kost bekendmaking beslissing (1 affiche) |
€ 30 + €15/bijkomende affiche |
| inrichten OO (opmaak) |
€ 50 + € 15/ bijkomende affiche |
|
| aangetekende zending OO (openbaar onderzoek) |
bedrag aangetekende zendingen |
|
| informatievergadering OO - projectvergadering |
€ 200 |
|
| publicatie dag- weekblad OO (openbaar onderzoek) |
publicatiekosten |
|
| project-MER |
€ 300 |
|
|
|
Mer-screening |
€ 50 /entiteit |
| wijzigingslus |
€ 150 |
|
| weigering OMV (omgevingsvergunning) |
€ 40 |
|
| intrekking OMV na volledigheid |
€ 25 |
|
| Aanvraag tot verlenging van de omgevingsvergunning (art. 99 DOV): het |
€ 50 |
|
| Digitalisering OMV |
€ 250 |
|
|
|
|
|
| toepassing Vlaamse Codex RO |
aanvraag planologisch attest |
€ 500 |
| stedenbouwkundig attest |
€ 50 |
|
| conformiteitsattest |
€ 90 |
|
| Vraag tot opname in het vergunningenregister als “vergund geacht” door het college van burgemeester en schepenen (art. 5.1.3. VCRO) |
€ 80 |
|
| adviesvraag tot notariële splitsing (art. 5.2.2. VCRO) |
€ 50 |
|
|
|
verkoopbaarheidsattest verkavelingsakte (art. 4.2.16. VCRO) |
€ 50 |
|
|
Het verstrekken van vastgoedinformatie (stedenbouwkundige inlichtingen) via het vastgoedplatform Vlaanderen. De retributie is verschuldigd per betrokken capakey (kadastraal perceel). |
€125 |
| vergunning springstoffen |
€ 60,00 |
| vergunning ioniserende stralingen |
€ 60,00 |
| drankvergunning |
€ 60,00 |
| opvragen omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunning, ARAB-vergunningen, milieuvergunningen en milieu (technisch) attesten/documenten |
€ 25 |
| plannen digitaal mailen kleiner/gelijk aan A3 |
€ 10 per document |
| plannen digitaal mailen groter aan A3 |
€ 15 per document |
Bij de aanvraag van een omgevingsvergunning tot regularisatie (een aanvraag die tot doel heeft een bestaande niet-vergunde toestand te vergunnen) worden bovenvermelde tarieven verdubbeld.
Bij gecombineerde aanvragen worden de afzonderlijke tarieven samengeteld.
De belasting wordt, vanaf het aanslagjaar 2026, op 1 februari automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex, volgens volgende formule:
Nieuw tarief = oud tarief x nieuwe index
Basisindex
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2025.
De nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand december die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de belasting. Na indexering wordt het nieuwe tarief van de belasting afgerond naar de hogere euro.
Artikel 1.5:
De belasting is verschuldigd door de aanvrager of de melder die gehouden is tot het indienen van de aanvraag tot omgevingsvergunning of de melding of de aanvraag tot afgifte van documenten zoals opgesomd in artikel 1.2.
Artikel 1.6:
De belasting is niet verschuldigd voor:
Gelet op het openbare dienst karakter van deze entiteiten is het niet wenselijk hun werking door deze belasting te bezwaren;
De stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
In het kader van duurzaam Lennik 2030 moeten duurzame maatregelen gestimuleerd worden; Hiervoor worden volgende vergunningsplichtige werken vrijgesteld
van belasting:
Artikel 1.7:
De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of via overschrijving na ontvangst van een factuur. Bij gebrek aan betaling wordt de belasting van ambtswege ingekohierd.
Artikel 2:
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.
Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via www.lennik.be in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.
Artikel 3:
Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 4:
Het belastingsreglement treedt in werking op 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Artikel 5:
Het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken vastgesteld in de zitting van 21 november 2019 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit besluit.