Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:00

Burgerzaken - Huwelijksplechtigheden - Reglement - goedkeuring

Aanwezig: Erik O, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, schepenen
Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Aanleiding

Het huidige reglement dient geactualiseerd te worden om het organiseren van huwelijksplechtigheden te optimaliseren en de tarieven af te stemmen op de huidige context. 

Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994; 
  • Artikel 40, §3 en 41, tweede lid, 14° van het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • de wet van 12 juli 2009 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek wat de plaats van het huwelijk betreft . 

 

Regelgeving:

  • het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
  • de beslissing van de gemeenteraad van 21 november 2019 inzake de belasting op het afleveren van administratieve stukken; 
  • de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • de beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2023 houdende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en de vaststelling van de invorderingsprocedure
  • de gemeenteraadsbeslissing van 21 mei 2021 betreffende huwelijksplechtigheden.   
Feiten, context en argumentatie

Omdat er steeds meer huwelijken aangegaan worden om administratieve redenen waardoor er geen omkaderende plechtigheid gewenst is, wordt de mogelijkheid geboden om het huwelijk te voltrekken in het gemeentehuis, meer bepaald in het bureau van de burgemeester, enkel op maandagen. 

Omdat er nood is aan een duidelijk overzicht van beschikbare data voor het voltrekken van een huwelijk zal jaarlijks een kalender opgemaakt worden met beschikbare maandagen, vrijdagen en zaterdagen. Voor huwelijken op zaterdag wordt één zaterdag per maand voorzien.

Een vaste kalender laat bovendien toe dat de organisatie van de plechtigheden vlotter kan verlopen.

Financiële impact

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031.

Publieke stemming
Aanwezig: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, Anaïs Nies
Voorstanders: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef
Onthouders: Kristien Van Vaerenbergh
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
Besluit

Artikel 1

Een huwelijk kan plaatsvinden:

  • in de raadzaal van de Dekenij
  • in de dekenijtuin (enkel als de weersomstandigheden het toelaten)
  • in het bureau van de Burgemeester (enkel op maandag)

Artikel 2

Huwelijksplechtigheden kunnen plaatsvinden volgens de jaarlijks vastgestelde beschikbare data.

De beschikbare data worden bij aanvang van elk kalenderjaar op de website gepubliceerd voor de komende 2 jaar.

Huwelijksplechtigheden zullen aaneensluitend plaatsvinden van zodra er voor een bepaalde dag al een huwelijksplechtigheid vastgelegd werd.

Artikel 3:

Een huwelijksplechtigheid zonder een glaasje achteraf wordt verondersteld maximum 30 minuten te duren, met een glaasje achteraf maximum 60 minuten. Dit om de aanvang van volgende huwelijken vlot te laten verlopen.

Het aantal aanwezigen dient bij de huwelijksaangifte aangegeven te worden. De maximumcapaciteit voor het aantal personen in de Raadzaal is 50.

Artikel 4

De huwelijken die in het bureau van de burgemeester voltrokken  worden vinden plaats in beperkte kring ( enkel  in aanwezigheid van het bruidspaar en eventuele getuigen).

Artikel 5:

De retributie voor huwelijken die voltrokken worden op vrijdag bedraagt 100€ (hierin inbegrepen: trouwboekje ter waarde van 25€ en plechtigheid met drankje ).

De retributie voor de huwelijken die op zaterdag voltrokken worden 200€ (hierin inbegrepen: trouwboekje ter waarde van 25€ en plechtigheid met drankje ).

Er is geen retributie verschuldigd voor de huwelijken die op maandag voltrokken worden (niet inbegrepen maar mogelijk indien gewenst: trouwboekje ter waarde van 25€).

Artikel 6:

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026 en vervangt het reglement op de huwelijksplechtigheden van 21 mei 2021.

Artikel 7: 

Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente.  De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.