Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:00

Financiën - Belasting op de bank- en daarmee gelijkgestelde belastingen - Goedkeuring

Aanwezig: Erik O, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, schepenen
Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994;

Artikel 40, §3 en 41, tweede lid, 14° van het decreet over het lokaal bestuur.

 

Regelgeving:

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

De Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2023 houdende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en de vaststelling van de invorderingsprocedure.

Feiten, context en argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële impact

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, jaarbudgetrekening :

GBB-FIN/0020-00/73411000

Onderdeel

Extra Input 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Exploitatie Exploitatie - ontvangsten 2 000,00 2 000,00 2 000,00 2 000,00 2 000,00 2 000,00
Exploitatie - uitgaven            
Publieke stemming
Aanwezig: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, Anaïs Nies
Voorstanders: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Karel Van Belle, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef
Onthouders: Jo Massaer, Stefaan Jans
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Artikel 1: Belastbaar feit

De gemeente Lennik heft voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 een jaarlijkse belasting op de banken en daarmee gelijkgestelde instellingen.

 

Artikel 2: Definities

Als bank- of daarmee gelijkgestelde instelling wordt beschouwd elke vestiging die als hoofd- of nevenactiviteit bank-, financierings-, hypotheek-, krediet-, spaar- of wisselverrichtingen uitvoert. Daaronder wordt eveneens begrepen de makelaarsactiviteiten rond deze verrichtingen en spaarverzekeringen. Deze verrichtingen hoeven niet tot de hoofdbezigheid van de instelling te behoren

 

Artikel 3: De belastingplichtige

De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon onder wiens handelsnaam, logo of embleem de hierboven bedoelde instellingen geëxploiteerd worden

 

Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarief 

De belasting wordt vastgesteld als volgt:

· 500,00 euro per instelling met een personeelsbestand van meer dan 5.

· 250,00 euro per instelling met een personeelsbestand tot 5 personen.

· 50,00 euro per éénmanszaak die voor de exploitant enkel een nevenberoep uitmaakt.

 

Het hierboven bedoelde personeelsbestand omvat eveneens de persoon (personen) verantwoordelijk voor de exploitatie.

De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd welke ook de datum is waarop de dienstverlening aanvangt of eindigt. Bij overname van de instelling of geldautomaat is de nieuwe houder eveneens belastingplichtig.


Artikel 5: Wijze van inning

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet

 

Artikel 6: Aangifteplicht

De belastingplichtige ontvangt van het gemeentebestuur een aangifteformulier dat, binnen 30 dagen na verzending van het aangifteformulier, behoorlijk ingevuld en ondertekend, moet worden teruggestuurd.

Indien, om welke reden ook, de belastingplichtige geen aangifteformulier ontvangen heeft, wordt hij er jaarlijks toe gehouden vóór 1 juli van het belastingjaar op eigen initiatief het gemeentebestuur te informeren en aangifte te doen. Dit kan via het mailadres : financien@lennik.be en/of bij het gemeentebestuur :

Gemeente Lennik, Markt 18, 1750 Lennik.

 

Artikel 7: Ambtshalve vestiging en belastingverhoging

Bij gebrek van een aangifte of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de ambtshalve ingekohierde belasting verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting.

Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het dienstjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingvordering met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

 

Artikel 8: Bezwaarmogelijkheid

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via www.lennik.be in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.

 

Artikel 9:

Dit reglement treedt in werking de dag waarop het op de webtoepassing van de gemeente wordt bekend gemaakt.


Artikel 10: 

Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente.  De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.