Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994;
Artikel 40, §3 en 41, tweede lid, 14° van het decreet over het lokaal bestuur.
Regelgeving:
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
De Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2023 houdende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en de vaststelling van de invorderingsprocedure.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De belasting compenseert de kosten van de overlast bij het verwerken van ongeadresseerd drukwerk en huldigt het principe 'de vervuiler betaalt’.
De belasting op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten heeft ook een ecologische component, met name het ontmoedigen van de veelverspreiding van reclame of publiciteit en het ontmoedigen van communicatiecampagnes op papier of wegwerpmateriaal. Deze hebben immers niet alleen een negatieve impact op het grondstoffenverbruik, maar ook op de inzameling en verwerking van afval door de gemeente.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, jaarbudgetrekening :
GBB-FIN/0020-00/73424000
| Onderdeel | Extra Input | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 60 000 |
| Exploitatie - uitgaven |
Artikel 1: Het belastbaar feit
De gemeente Lennik heft voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 een belasting op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk met handelskarakter en van gelijkgestelde producten in brievenbussen en op de openbare weg.
Artikel 2: Definities
Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder:
1° verspreiding: bedeling in brievenbussen en op de openbare weg door persoonlijke afgifte of via een display. De verspreiding van hetzelfde drukwerk of gelijkgesteld product over een zeker tijdsverloop, wordt als één verspreiding aangezien;
2° drukwerk met handelskarakter: elke publicatie die er toe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken en merknamen, en die erop gericht is de potentiële klant er toe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder;
3° gelijkgestelde producten: alle stalen en andere promo-artikelen die meegenomen kunnen worden en die aanzetten om diensten, producten of transacties te doen gebruiken, verbruiken of aankopen. Voorbeelden zijn samples en bedrukte gadgets. Deze opsomming is niet limitatief;
4° ongeadresseerd: het ontbreken van individuele adressering. Ook collectieve adresaanduiding of een gedeeltelijke adresvermelding wordt beschouwd als ongeadresseerd.
Artikel 3: De belastingplichtige
De belasting is in eerste instantie verschuldigd door de fysieke persoon of rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker om te drukken, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te
produceren.
Bij gebreke aan een aangifte overeenkomstig artikel 7, kan de belasting worden gevestigd lastens diegene die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld.
De fysieke of rechtspersoon onder wie zijn naam, handelsnaam, logo of embleem het niet geadresseerde drukwerk of het gelijkgestelde product wordt verspreid, is hoe dan ook hoofdelijk
aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarief
De belasting is verschuldigd op het moment van verspreiding van het ongeadresseerde drukwerk of het gelijkgestelde product.
De belasting wordt vastgesteld, met een minimum van 25,00 euro per drukwerk, op:
0,025 euro per verspreid exemplaar voor alle drukwerken waarvan de totale bedrukbare oppervlakte niet groter is dan of gelijk is aan 1 blad A4
0,0725 euro per verspreid exemplaar voor alle andere drukwerken.
Het open geplooide reclamedrukwerk dat groter is dan 1 A4 wordt aanzien als meerbladig reclame drukwerk.
Artikel 5: Vrijstellingen en/of verminderingen
Vrijstelling van belasting wordt verleend als:
1° de opdracht tot drukken of produceren uitgaat van een politieke partij die een lijst indiende voor de Europese, federale, gewestelijke, provinciale of gemeentelijke verkiezingen of van een kandidaat op die lijst, voor zover het drukwerk of de gelijkgestelde producten verspreid worden in de sperperiode voor het voeren van politieke propaganda;
2° het drukwerk kadert in een gemeentelijke volksraadpleging, voor zover het verspreid wordt aan de gerechtigde deelnemers van de volksraadpleging overeenkomstig artikel 317 van het decreet over het lokaal bestuur tot uiterlijk de dag van de volksraadpleging;
3° het drukwerk uitgaat van openbare instellingen, notarissen, erkende gemeentelijke verenigingen, vormings- en onderwijsinstellingen, socioculturele verenigingen en sportverenigingen.
De verschuldigde belasting wordt verminderd :
Met 25% indien wordt bewezen dat de drukwerken zijn uitgegeven op recyclagepapier
Met 25% indien wordt bewezen dat de drukwerken gebeurden via droog offset drukwerk.
De bewijzen hiervan dienen geleverd te worden bij de aangifte aan de hand van een attest van de papierleverancier en/of drukker. Indien deze attesten bij de aangifte ontbreken wordt de belastingvermindering niet toegepast. Deze belastingverminderingen zijn niet cumuleerbaar. De minimumbelasting van 25 euro blijft echter verschuldigd.
Onvolledige verspreiding van het aantal drukwerken en/of gelijkgestelde producten waarvan aangifte gedaan werd bij het gemeentebestuur geeft geen aanleiding tot belastingvermindering.
Artikel 6: Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat driemaandelijks vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 7: Aangifteplicht
§1. De belastingplichtige doet binnen de 15 kalenderdagen na elk verstreken kwartaal, uiterlijk op 15 april, 15 juli, 15 oktober van het aanslagjaar en 15 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar, aangifte bij de gemeente van de verspreiding binnen het verstreken kwartaal. De aangifte dient te gebeuren middels het aangifteformulier dat ter beschikking wordt gesteld door het gemeentebestuur en/of via de website van Gemeente Lennik.. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, zondag of een feestdag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.
De aangifte wordt ingediend op volgend adres: Markt 18 te 1750 Lennik
en/of via het mailadres: financien@lennik.be
en/of op digitale wijze via het e-loket van de website van de Gemeente Lennik: https://www.lennik.be/eloket/formulier/18/drukwerkaangifte
Ingeval van periodieke verspreidingen kan de aangifte op voorhand gedaan worden, deze aangifte kan gelden voor de daaropvolgende verspreidingen tijdens hetzelfde dienstjaar.
De aangifte dient over de volgende gegevens te beschikken:
naam, adres en rijksregisternummer of ondernemings- of vestigingsnummer van de belastingplichtige;
datum van de verspreiding;
aantal verspreide exemplaren;
referentie en/of benaming van het drukwerk of het gelijkgestelde product;
afmeting en aantal pagina’s van het drukwerk;
(in voorkomend geval) plaats van de verspreiding via een display of ander verdeelsysteem.
§2. De gemeente kan een exemplaar van het verspreide drukwerk of van het verspreide gelijkgesteld product opvragen.
Artikel 8: Ambtshalve vestiging en belastingverhoging
Bij gebrek van een aangifte of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de ambtshalve ingekohierde belasting verhoogd met een bedrag gelijk aan tweemaal de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het dienstjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingvordering met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Artikel 9: Bezwaarmogelijkheid
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.
Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via www.lennik.be in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard
Artikel 10:
Dit reglement treedt in werking de dag waarop het op de webtoepassing van de gemeente wordt bekend gemaakt.
Artikel 11:
Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.