Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994;
Artikel 40, §3 en 41, tweede lid, 14° van het decreet over het lokaal bestuur.
Regelgeving:
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2023 houdende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en de vaststelling van de invorderingsprocedure.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, jaarbudgetrekening :
GBB-FIN/0020-00/73422000
| Onderdeel | Extra Input | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Exploitatie | Exploitatie - ontvangsten | 25 500 | 25 500 | 25 500 | 25 500 | 25 500 | 25 500 |
| Exploitatie - uitgaven |
Artikel 1: Belastbaar feit
De gemeente Lennik heft voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 een jaarlijkse belasting op de reclame- of aanplakborden en de wegwijzers.
Artikel 2: Definities
Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder:
· Reclame- of aanplakborden: elke vergunde of niet-vergunde constructie geplaatst langs de openbare weg of op een plaats in open lucht die zichtbaar is vanaf de openbare weg, waarop reclame wordt aangebracht door aanplakking, vasthechting, schildering of door elk ander middel, met inbegrip van muren of gedeelten van muren en de omheiningen die gehuurd of gebruikt worden om er reclame op aan te brengen.
Voor de muren of gedeelten van muren waarop reclame wordt aangebracht, moet de bedekte totale oppervlakte beschouwd worden als één bord, ook indien er verschillende reclames op voorkomen.
· Wegwijzer: elke constructie geplaatst langs de openbare weg of op een plaats in open lucht die zichtbaar is vanaf de openbare weg en die een richting aangeeft van etablissementen en plaatsen door het publiek bezocht.
Artikel 3: De belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of de rechtspersoon die over het recht beschikt om gebruik te maken van het reclame- of aanplakbord en in bijkomende orde, als de gebruiker onbekend is, door de eigenaar van de grond of van de muur waarop zich het reclame- of aanplakbord bevindt die hoofdelijk aansprakelijk is.
De belasting op de wegwijzers is verschuldigd door de firma of instelling wiens naam op de wegwijzer vermeld staat.
Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarief
Het bedrag van de belasting wordt bepaald per reclame- of aanplakbord en per wegwijzer en deze wordt vastgesteld op 100,00 euro per vierkante meter. Elk gedeelte van een m² wordt voor een gehele m² aangerekend.
Het minimumbedrag wordt vastgelegd op 100,00 euro per reclame- of aanplakbord, en 25,00 euro per wegwijzer.
Voor de berekening van de belasting wordt de nuttige oppervlakte van het reclame-of aanplakbord in aanmerking genomen d.w.z. de oppervlakte die voor aanplakking kan gebruikt worden met uitzondering van de omlijsting. Voor de muren is alleen dat gedeelte van de muur belastbaar dat werkelijk voor reclame wordt gebruikt.
De belasting is verschuldigd voor het ganse jaar, indien de reclame- of aanplakborden en wegwijzers in de loop van het eerste semester opgericht worden en op voorwaarde dat deze op voorhand worden aangevraagd aan de gemeente. Er geldt een vrijstelling van deze belasting voor de reclame- of aanplakborden en wegwijzers geplaatst ter hoogte van wegwerkzaamheden vergund door het college van burgemeester en schepenen op voorwaarde dat de werken minimum 1 maand aaneensluitend duren.
Artikel 5: Vrijstellingen
Van de belasting zijn vrijgesteld:
- Reclameborden en wegwijzers opgericht door openbare besturen of instellingen van openbaar nut en verenigingen.
- notariële aankondigingen;
- reclame in verband met de verkiezingen van het Europees Parlement, de Federale Kamers, het Vlaams Parlement, de Provincieraad en de Gemeenteraad, in de sperperiode bepaald door de respectievelijke wetten betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven tot twee weken na de verkiezingsdag;
- Reclame op een gebouw of een andere constructie, die de naam van de uitbating, exploitant of de aard van de exploitatie vermelden of die op één of andere wijze rechtstreeks verwijst naar de ter plaatse uitgeoefende activiteit.
Artikel 6: Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet
Artikel 7: Aangifteplicht
De belastingplichtige ontvangt van het gemeentebestuur een aangifteformulier dat, binnen 30 dagen na verzending van het aangifteformulier, behoorlijk ingevuld en ondertekend, moet worden teruggestuurd.
Indien, om welke reden ook, de belastingplichtige geen aangifteformulier ontvangen heeft, wordt hij er jaarlijks toe gehouden vóór 1 juli van het belastingjaar op eigen initiatief het gemeentebestuur te informeren en aangifte te doen. Dit kan via het mailadres : financien@lennik.be en/of bij het gemeentebestuur :
Gemeente Lennik, Markt 18, 1750 Lennik.
Artikel 8: Ambtshalve vestiging en belastingverhoging
Bij gebrek van een aangifte of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de ambtshalve ingekohierde belasting verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting.
Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het dienstjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingvordering met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Artikel 9: Omgevingsvergunning
Er moet steeds rekening gehouden worden met de geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten, alsook met eventuele bepalingen vastgelegd voor het perceel waar het reclame- of aanplakbord en de wegwijzer wordt aangevraagd zoals BPA, RUP, verkavelingsvoorschrift, vorige bouwvergunningen. De belasting geldt voor vergunde en niet-vergunde constructies.
Artikel 10: Bezwaarmogelijkheid
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag, de belastingverhoging (in voorkomend geval) of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.
Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via www.lennik.be in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.
Artikel 11:
Dit reglement treedt in werking de dag waarop het op de webtoepassing van de gemeente wordt bekend gemaakt.
Artikel 12:
Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.