Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:00

Financiën - Belasting op nachtwinkels - Goedkeuring

Aanwezig: Erik O, voorzitter
Irina De Knop, burgemeester
Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, schepenen
Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, raadsleden
Anaïs Nies, algemeen directeur
Regelgeving

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994;

Artikel 40, §3 en 41, tweede lid, 14° van het decreet over het lokaal bestuur.

 

Regelgeving:

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

De Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2023 houdende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de invorderingskosten van fiscale ontvangsten en de vaststelling van de invorderingsprocedure.

Feiten, context en argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

De activiteiten van nachtwinkels verschillen fundamenteel van deze van de gewone kleinhandel: de openingsuren situeren zich grotendeels tijdens de nachtrust van de meeste omwonenden;

Een teveel aan nachtwinkels zou de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het winkelapparaat schaden en in het bijzonder de openbare orde verstoren, de netheid aantasten en de ordehandhavers en de stedelijke openbare diensten extra belasten;

Het is billijk dat de betrokken handelszaken als tegenprestatie een bijzondere financiële inspanning doen;

Financiële impact

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, jaarbudgetrekening :

GBB-FIN/0020-00/73408000

Onderdeel Extra Input 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Exploitatie Exploitatie - ontvangsten 1000 1000 1000 1000 1000 1000
Exploitatie - uitgaven            
Publieke stemming
Aanwezig: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef, Anaïs Nies
Voorstanders: Erik O, Irina De Knop, Geert De Cuyper, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Isabelle Duerinckx, Yves De Muylder, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Jo Massaer, Karen De Waele, Karel Van Belle, Stefaan Jans, Ine Vandenberghen, Marie Vetsuypens, Dirk De Smedt, Freddy Van Malderen, Christel Van der Perre, Cindy De Greef
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: Belastbaar feit

De gemeente Lennik heft voor de aanslagaren 2026 tot en met 2031 een jaarlijkse belasting op nachtwinkels gelegen op het grondgebied van Lennik.

 

Artikel 2: Definities

Voor de toepassing van het reglement, moet er onder nachtwinkels verstaan worden, elke winkel zoals bedoeld in artikel 2, 9° van de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening.

 

Artikel 3: De belastingplichtige

De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die de nachtwinkel exploiteert op 1 januari van het aanslagjaar of op het moment van de detectie of de afgifte van de vergunning.

De eigenaar van het pand waarin de economische activiteiten plaatsgrijpen, is hoofdelijk aansprakelijk tot het betalen van de belasting

 

Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarief 

De belasting bedraagt 1.250 euro per handelszaak.

De jaarlijkse belasting is ondeelbaar en is verschuldigd voor het ganse jaar, welke ook de aanvangs- of de stopzettingsdatum van de economische activiteit of de wijziging

van uitbating in het jaar is.

Er wordt geen enkele korting of teruggave van de belasting gedaan om welke reden dan ook.

 

Artikel 5: Wijze van inning

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

 

Artikel 6: Aangifteplicht

De eigenaar van de handelszaak en de uitbater ervan zijn ertoe gehouden, voorafgaandelijk aan elke economische activiteit, aangifte hiervan te doen bij het gemeentebestuur. Ze zijn verplicht alle nodige documenten en vergunningen voor te leggen op eerste verzoek van het gemeentebestuur. Ze worden eraan gehouden de eventuele controle van hun verklaring mogelijk te maken.

Teneinde de belasting te heffen, stuurt het gemeentebestuur naar alle uitbaters van de in artikel 1 genoemde handelszaken, een aangifteformulier dat binnen 30 dagen na verzending behoorlijk dient ingevuld, ondertekend en teruggestuurd te worden.

Indien, om welke reden ook, de belastingplichtigen geen aangifteformulier ontvangen hebben, zijn deze jaarlijks ertoe gehouden vóór 1 juli van het belastingjaar op eigen initiatief het gemeentebestuur te informeren.

De aangifte wordt ingediend op volgend adres: Markt 18 te 1750 Lennik en/of via het mailadres: financien@lennik.be

Bij gebreke van aangifte of bij onvolledigheid hiervan wordt van ambtswege een belasting geheven op basis van de elementen waarover het gemeentebestuur beschikt.

 

Artikel 7: Wijziging of stopzetting

Elke wijziging of stopzetting van een economische activiteit dient onder verantwoordelijkheid van de belastingplichtigen onmiddellijk en per aangetekend schrijven te worden meegedeeld aan het gemeentebestuur.

 

Artikel 8: Bezwaarmogelijkheid

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via www.lennik.be in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit artikel. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.

 

Artkel 9:

Dit reglement treedt in werking de dag waarop het op de webtoepassing van de gemeente wordt bekend gemaakt.

 

Artikel 10:

Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente.  De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.