De voorzitter opent de zitting op 22/11/2023 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 25 oktober 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/PUvnPaVANtk
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 25 oktober 2023 worden goedgekeurd.
Gezien de verschillende uitdagingen die we dagelijks ondervinden binnen ons lokaal bestuur en uitdagingen die ook nog in de verdere toekomst verwacht worden, is het van belang om als gemeente te meten wat onze eigen bestuurskracht is en welke scenario's eventueel kunnen zorgen voor een sterkere bestuurskracht. Om die reden werd er een bestuurskrachtanalyse uitgevoerd en de resultaten hiervan worden toegelicht aan de gemeenteraad.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Regelgeving:
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025
- beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 december 2022 tot gunning van de bestuurskrachtanalyse aan Probis
De bestuurskrachtanalyse werd uitgevoerd door Probis. De toelichting van de resultaten van deze analyse gebeurt door Mandus Faignaert die de analyse in naam van Probis heeft uitgevoerd.
Deze analyse bestaat uit de analyse van de bestuurskracht van Lennik alsook uit de analyse van verschillende scenario's die zouden kunnen vooropgesteld worden om de bestuurskracht van Lennik te verhogen op middellange termijn.
Het college van burgemeester en schepenen zette ook in op inspraak van de burger bij de bestuurskrachtanalyse. Het lokaal bestuur deed met behulp van enquêtes in de brievenbussen en via het platform Lennik aan zet een bevraging over de dienstverlening van het lokaal bestuur Lennik. Hierbij werd ook verder nagevraagd welke naastliggende gemeenten nu al regelmatig bezocht werden voor het gebruiken van voorzieningen die lokaal bestuur Lennik niet of onvoldoende aanbiedt. Op drie evenementen op de Lennikse burgers werden burgers nog eens extra gemotiveerd om de bevraging in te vullen. De analyse van deze bevraging is als bijlage gevoegd aan dit punt.
Naast deze bevraging werden er ook gesprekstafels georganiseerd onder leiding van Levuur. Er werd één georganiseerd voor de raadsleden en adviesschrijfgroepen op 4 oktober 2023. Een andere voor ingeschreven burgers op 5 oktober 2023. Verslag van deze tafels is als bijlage aan dit punt gevoegd.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten analyse bestuurskrachtmeting en scenarioanalyse, resultaten bevraging burgers en verslag gesprekstafels.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Riobra.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 29 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Riobra die op 18 december 2023 plaats heeft in de feestzaal van het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2021 waarin de heer Piet Vanthemse als vertegenwoordiger en de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra dd. 18 december 2023 goed:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 als ook
van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Riobra op 18 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen is gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 26 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 11 december 2023 plaatsheeft in het Fluvius gebouw, Noordlaan 9 te 8220 Torhout.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin mevrouw Isabelle Duerinckx als vertegenwoordiger en de heer Jo Massaer als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West dd. 11 december 2023 goed:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook
van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 11 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van TMVS goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;
De gemeente Lennik is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging TMVS.
De gemeente Lennik werd per aangetekend schrijven van 03 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS die op 12 december 2023 plaatsheeft in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 waarin mevrouw Heidi Elpers als vertegenwoordiger en de heer Yves De Muylder als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijzigingen en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dd. 12 december 2023 goed:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 van de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1 Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2 Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare Inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigen vermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 statutair onbeschikbare reserves naar een beschikbare eigen vermogensrekening
9. Volmachten
Varia.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging, de heer/mevrouw TMVS op 12 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal worden bezorgd per elektronische post op het e-mailadres: 20231212BAVTMVS@farys.be of per post t.a.v. TMVS dv p.a. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Intradura goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;
De gemeente Lennik is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Lennik werd per schrijven van 13 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intradura die op 13 december 2023 plaatsheeft in de lokalen van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik met volgende agendapunten:
1. Notulen van de gewone algemene vergadering van 21 juni 2023: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 7 juli 2023 aan de deelnemers bezorgd)
2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2024 (art. 39): goedkeuring
3. Toetreding IVBO tot Intradura: goedkeuring
4. Varia.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Hendrik Schoukens als vertegenwoordiger en de mevrouw An Lovato als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Intradura dd. 13 december 2023 goed.
Artikel 2:
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Intradura dd. 13 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3:
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland goed te keuren. De raad keurt de agenda goed.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3;
De gemeente Lennik is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Lennik werd per schrijven van 16 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Haviland die op 13 december 2023 plaatsheeft in de kantoren van Haviland Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik met volgende agendapunten:
1. Notulen van de Algemene Vergadering van 21 juni 2023: goedkeuring
(een exemplaar van deze notulen werd op 27 juni 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2024 (art. 34)
3. voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring
4. verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout, Jasmine De Wachter en Hermien Verleysen om over te gaan tot de coördinatie van de statuten:goedkeuring
5. Varia.
Een dossier met documentatiestukken werden bijgevoegd bij deze oproepingsbrief.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissingen van 21 februari 2019 en 26 oktober 2022 waarin de heer Jo Massaer als vertegenwoordiger en mevrouw Marie- Thérèse Van der Velde als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de rest van de legislatuur.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland dd. 13 december 2023 goed.
Artikel 2:
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om alle agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 13 december 2023 goed te keuren, inclusief de statutenwijzigingen.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Havicrem is het intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen 27 gemeenten en de provincie Vlaams-Brabant dat het crematorium Daelhof te Zemst (Eppegem) beheert. Binnen het kader om de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 427 en artikel 432, alinea 3;
De gemeente is deelnemer van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035 bekendgemaakt .
De gemeente Lennik heeft op 16 oktober 2023 een schrijven ontvangen waarbij Havicrem uitnodigt om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Havicrem die plaats zal vinden op woensdag 20 december 2023 om 19 uur (aansluitend op de buitengewone algemene vergadering) in het crematorium Daelhof met volgende agendapunten:
1. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 21.06.2023
2. Terugblik op de werking in 2023
3. Vaststelling presentiegelden bestuurders 2024
4. Goedkeuring van het budget en actienota 2024
5. Varia.
Het artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 waarin de heer Hendrik Schoukens als vertegenwoordiger en de heer Jo Massaer als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1:
De heer Hendrik Schoukens wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de bijzondere algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023. Deze vindt aansluitend plaats op de buitengewone algemene vergadering.
Artikel 2:
De heer Jo Massaer wordt aangeduid als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de bijzondere algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023.
Deze vindt aansluitend plaats op de buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3:
De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023 worden goed gekeurd.
Artikel 4:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Aangezien het ontslag van de heer Koenraad Ameys op 5 september 2022, als voorzitter gemeenteraad en gemeenteraadslid, dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Regelgeving:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 en 445.
De gemeente Lennik neemt deel aan de Algemene Vergaderingen van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening. Hiervoor moet er nog een plaatsvervanger worden aangeduid als gevolg van het ontslag van de heer Koenraad Ameys als voorzitter gemeenteraad en gemeenteraadslid in september 2022.
Tijdens de gemeenteraad van 20 juni 2019 werd Irina De Knop aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en Koenraad Ameys als plaatsvervangend lid.
In gesloten zitting en bij geheime stemming:
met 12 ja-stemmen en met 9 onthoudingen.
Enig artikel:
De gemeenteraad duidt mevrouw Marie-Thérèse Van der Velde aan als plaatsvervanger voor de heer Koenraad Ameys.
Om aan de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de oprichting en het bestuur van de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt aan de gemeenten gevraagd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier cvba goed te keuren.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
Regelgeving:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3.
De gemeente Lennik is vennoot van de cvba Zefier.
Er wordt rekening gehouden met de statuten van de cvba Zefier, inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.
Op 12 juni 2023 ontving de gemeente een uitnodiging per mail tot de buitengewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 19 december 2023 dat zal plaats vinden in het notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel met volgende agendapunten:
1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
2. Kennisname van de volgende verslagen:
i. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
ii. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
iii. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.
4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemmingte brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
7. Volmacht voor de formaliteiten.
We verwijzen naar de gemeenteraadsbeslissing van 21 maart 2019 waarin de heer Johan Limbourg als volmachtdrager en mevrouw Irina De Knop als plaatsvervangend volmachtdrager werd aangeduid voor de gehele legislatuur.
Artikel 1 :
De gemeenteraad bevestigt de ontvangst van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van van cvba Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2:
Er wordt kennis genomen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3:
De gemeenteraad keurt de de statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed.
Artikel 4:
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling worden als afgevaardigde aangeduid op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5:
Aan de afgevaardigde wordt er opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren en om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
Artikel 6:
Een uittreksel van deze gemeenteraadsbeslissing zal worden bezorgd aan cvba Zefier.
Op 31 december 2023 organiseert KLJ een oudejaarsfuif en er dienen hiervoor bijkomende maatregelen genomen te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
KLJ Sint-Martens-Lennik organiseert jaarlijks met oudejaarsavond een fuif. Net als vorig jaar zal de fuif ook dit jaar georganiseerd worden op de terreinen van KFC Lennik.
Er komt een tent met een maximum capaciteit van 1.800 bezoekers.
Tijdens deze avond is er heel wat volk op de baan richting de fuif. Mensen uit Lennik maar ook uit de omliggende gemeenten.
Om alles is goede banen te leiden en de openbare orde te kunnen garanderen werden er een aantal bijkomende politionele maatregelen genomen.
Artikel 1:
Op 01-01-2024 zijn de organisatoren van fuiven verplicht hun inrichting te sluiten en te ontruimen om 06u00. Het verkoop van dranken zal worden stopgezet om 05u00.
Artikel 2:
Het is verboden vanaf zondag 31-12-2023 om 18u00 tot en met maandag 01-01-2024 om 08u00 over te gaan tot verkoop, het gebruik en het bezit van spuitbussen, vuurwerk en andere voorwerpen of stoffen die schade kunnen veroorzaken, op het grondgebied van Lennik en op het openbaar vervoer.
Artikel 3:
Van zondag 31-12-2023 om 18u00 tot en met maandag 01-01-2024 om 08u00 is het verboden sterke drank (meer dan 22% alcohol) bij zich te hebben en te verkopen op de openbare weg. De verkoop vanuit uitstalramen van cafés en in de nachtwinkels is eveneens verboden.
Artikel 4:
De lokale en federale politie (en de controleurs van De Lijn in en rond de halteplaatsen en op de bussen van De Lijn) zullen toezicht houden op deze politieverordening en kunnen gebeurlijk overgaan tot inbeslagname van de verboden zaken en sterke dranken.
Artikel 5:
Deze politieverordening geldt van zondag 31-12-2023 om 18u00 tot en met maandag 01-01-2024 om 08u00.
Artikel 6:
Overtreding van de bepalingen van deze politieverordening kunnen gesanctioneerd worden met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.
Artikel 7:
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Gouverneur van de Provincie, aan de griffie van de rechtbank van Eerste Aanleg, aan de griffie van de politierechtbank en aan de sanctionerende ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant.
Artikel 8:
De gemeenteraad keurt bovenstaande politieverordening aangaande de eindejaarsfuif 2023-2024 in Lennik goed.
De provincie Vlaams-Brabant vraagt een aanpassing van de afsprakennota omwille van de sterk gestegen loonkosten voor de aanstelling van een erosiecoördinator.
Volgende bevoegdheden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheden:
- Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41 §5.
Regelgeving:
- Gemeenteraadsbesluit van 21 februari 2019 houdende goedkeuring vaststelling van het begrip dagelijks bestuur;
- Artikel 162, artikel 170, artikel 173 en artikel 190 van de Grondwet;
- Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
- Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid gecoördineerd op 15 juni 2018;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2010;
- Intergemeentelijk erosiebestrijdingsplan van augustus 2006 voor de gemeenten Pepingen, Gooik en Lennik;
- De goedkeuring principeaanvraag voor het aanstellen van een dienstverlener (erosiecoördinator) voor de begeleiding van de uitvoering van het gemeentelijk erosiebestrijdingsplan - van 18 september 2010;
- Het ministerieel besluit van van 6 september 2010 voor het toekennen van een subsidie van 38 487,50 euro voor het aanstellen van een erosiecoördinator voor gemeente Lennik.
- De samenwerkingsovereenkomst erosiecoördinator tussen gemeente Lennik en de provincie Vlaams-Brabant van 9 juli 2010.
- De afsprakennota tussen gemeente Lennik en de provincie Vlaams-Brabant van 9 juli 2010.
De gemeente ontving een brief van de provincie Vlaams-Brabant dienst waterlopen op 31 augustus 2023.
Van de 38.487,50 euro subsidies toegekend door de Vlaamse overheid in 2010 werd er ongeveer 10.800 euro opgebruikt. Er is nog een bedrag van 27.687,50 euro beschikbaar.
In de afsprakennota tussen gemeente Lennik en de provincie Vlaams-Brabant van 9 juli 2010 was een uurtarief van 40 euro overeengekomen.
De huidige loonkosten zijn sterk gestegen en de provincie Vlaams-Brabant vraagt om een nieuwe afsprakennota te laten ondertekenen met daarin een uurtarief van 60 euro per uur.
Door het Departement Omgeving is een verlenging voor de aanwending van de subsidies aangevraagd.
Het hogere uurtarief zal worden gefinancierd door het beschikbare budget voor de aanstelling van een erosiecoördinator.
Enig Artikel:
De gemeenteraad keurt de aangepaste afsprakennota tussen gemeente Lennik en de provincie Vlaams-Brabant goed met de verhoging van het uurtarief voor de aanstelling van een erosiecoördinator.
Dit punt wordt verdaagd naar de volgende zitting.
De interlokale vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid, waardoor het actieplan jaarlijks op de gemeenteraden dient ter kennis genomen te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
De Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland is een interlokale vereniging tussen 5 Pajotse gemeenten uit de eerstelijnszone Pajottenland.
De vereniging heeft tot doel acties en projecten te ondernemen om inwoners te stimuleren tot een gezonde leefstijl en hen te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
Het actieplan 2020-2025 - dienstjaar 2024 werd op 20 oktober 2023 goedgekeurd door het Beheerscomité.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het actieplan 2020-2025/dienstjaar 2024 zoals bijgevoegd bij dit besluit.
Artikel 2:
Een afschrift van de beslissing zal aan het secretariaat van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland worden overgemaakt.
De interlokale vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid, waardoor het jaarlijks budget op de gemeenteraden dient goedgekeurd te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
De Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland is een interlokale vereniging tussen 5 Pajotse gemeenten uit de eerstelijnszone Pajottenland.
De vereniging heeft tot doel acties en projecten te ondernemen om inwoners te stimuleren tot een gezonde leefstijl en hen te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.
Het budget 2024 werd op 20 oktober 2023 goedgekeurd door het Beheerscomité.
De uitgaven worden voorzien onder:
A-5.2.2 - AP-5.2 - BD-5-0190-00/64930000 Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen
Onderdeel |
Extra Input |
2024 |
2025 |
Exploitatie |
Exploitatie - ontvangsten |
|
|
Exploitatie - uitgaven |
14314 |
14314 |
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland, zoals bijgevoegd bij dit besluit goed.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit zal aan het secretariaat van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland worden overgemaakt.
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland wil bijdragen tot een optimale preventie rond middelengebruik naar de burgers en verenigingen door materiële ondersteuning. Daartoe wordt er materiaal ter beschikking gesteld.
Naar aanleiding van de middelen gekregen via het binnen halen van de Europese Pompidou prijs, werden alcohol - en drugbrillen, een Playstation console en een game aangekocht.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
Om het materiaal ter beschikking te kunnen stellen aan de burgers en verenigingen binnen het Pajottenland via de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland, namelijk alcohol - en drugbrillen en een Playstation console inclusief een game, werd door de preventiedienst een reglement opgesteld.
Het ontwerp van reglement in bijlage gevoegd, ligt ter goedkeuring voor.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het onderstaande reglement "Uitleenreglement alcohol – en drugbrillen en Playstation console intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland" goed.
Artikel 1. Voorwerp
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland wil bijdragen tot een optimale preventie rond middelengebruik naar de burgers en verenigingen door materiële ondersteuning.
Daartoe wordt er materiaal ter beschikking gesteld via de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
Artikel 2. Doelgroepen uitlening
Volgende doelgroepen kunnen gebruik maken van het materiaal:
- verenigingen uit de sectoren jeugd, sport, welzijn en gezondheid, senioren
- lokale besturen
- onderwijs
Alle doelgroepen die behoren tot de gemeenten Bever, Galmaarden, Herne, Lennik, Pepingen, Gooik.
Artikel 3. Aanvraagprocedure
De aanvrager richt een aanvraag via mail naar de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland. Dit kan via preventie@pajottenland.be.
Op geen enkele andere manier kan materiaal gereserveerd worden.
De aanvraag kan vanaf 6 maanden tot ten minste 10 werkdagen voor de gewenste afhaaldatum ingediend worden.
De aanvraag vermeldt:
Ter bevestiging van de reservatie ontvangt de aanvrager van de intergemeentelijke preventiedienst een antwoord per e-mail met vermelding van:
De ontlening wordt toegestaan naar de aard van de activiteit.
Bij meerdere aanvragen voor gelijktijdige activiteiten wordt er voorrang gegeven aan de eerste aanvraag.
Artikel 4. Duur van de uitlening
De uitleningstermijn bedraagt maximaal 1 week en kan aangepast worden op basis van andere aanvragen.
Artikel 5. Het afhalen en terugbrengen
Het afhalen en terugbrengen van de geleende materialen gebeurt enkel op afspraak met de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
Materiaal moet altijd worden opgehaald en teruggebracht naar G.C. De Cam Gooik, Dorpsstraat 67.
De verantwoordelijke van de uitlening moet zelf aanwezig zijn bij het afhalen en terugbrengen. Het materiaal terugbrengen op een andere dienst of bij een andere collega is niet toegestaan.
Om een goede werking van de uitlening te garanderen moet de uitlener deze afspraken naleven.
Het materiaal moet vervoerd worden in de daartoe bestemde beschermkoffers. Het is gevoelig materiaal. Het materiaal kan enkel zo beschermd worden tegen schade en schokken.
Artikel 6. Richtlijnen bij het uitlenen van het materiaal
Tijdens de uitlening moet de ontlener de volgende richtlijnen naleven:
Artikel 7. Controle van het materiaal
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland controleert de materialen na terugbrengen, en heeft hiervoor een termijn van 5 werkdagen om eventuele schade te melden aan de gebruiker.
Het materiaal moet in goede staat teruggebracht wordt.
Artikel 8. Annulering
Het annuleren van een reservatie dient steeds per mail te gebeuren en dit ten laatste 3 werkdagen voor de afhaaldatum.
Artikel 9. Laattijdig terugbrengen
Bij laattijdig terugbrengen, niet op het afgesproken terugbrengmoment, zal de ontlener automatisch en onmiddellijk voor de duur van 1 jaar uitgesloten worden.
Andere reservaties komen hierdoor in het gedrang.
Artikel 10. Ontbrekende materialen
Indien er ontbrekende materialen worden vastgesteld, zal de prijs worden gefactureerd van de verdwenen materialen. Zie prijslijst in bijlage.
Artikel 11. Verantwoordelijkheid ontlener
Tijdens de uitlening is de ontlener volledig en onvervreemdbaar verantwoordelijk voor de uitgeleende voorwerpen.
Bij schade, diefstal, verlies zal de ontlener onmiddellijk de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland per mail of telefonisch op de hoogte brengen.
In geval van diefstal wordt er door de ontlener aangifte gedaan bij de politie.
Artikel 12. Schade, verlies, reiniging en diefstal
De kosten voor schade, verlies, diefstal, reiniging worden teruggevorderd van de ontlener.
Bij schade die hersteld wordt door externe firma’s, zal het factuurbedrag aangerekend worden aan de ontlener.
Deze kosten worden verhaald op de ontlener, zelfs indien deze niet zelf verantwoordelijk is voor de schade, het verlies, de diefstal of de vernietiging.
Schade of verlies die pas opgemerkt wordt bij de controle van de materialen, zal alsnog aangerekend worden.
Toekomstige ontleningen kunnen enkel nog gedaan worden, indien de openstaande bedragen vereffend zijn. Zie ook artikel 15.
Artikel 13. Aansprakelijkheid
De intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland kan niet aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen, lichamelijk letsel of andere schade die voortvloeit uit het gebruik of misbruik van de uitgeleende materialen.
Bij de materialen wordt een gebruikershandleiding afgeleverd.
Het gebruik van de materialen moet correct worden toegepast.
De ontlener draagt de verantwoordelijkheid in geval van lichamelijk letsel, ongevallen,….
Artikel 14. Herroepen toestemming
In uitzonderlijke gevallen kan de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland de uitgeleende materialen terugroepen en de uitlening herroepen mits een grondige motivatie.
Artikel 15. Uitsluiting
Het niet naleven van dit reglement geeft aanleiding tot uitsluiting van het gebruik van het materiaal voor de duur van 1 jaar.
Artikel 16. Schadevergoeding
De ontlener heeft geen recht op schadevergoeding indien toegezegd materiaal op het ogenblik van afhaling niet beschikbaar is door omstandigheden vreemd aan de wil van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland.
Artikel 17. Vermelding intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland
Indien de ontlener de activiteit, waarvoor het materiaal werd uitgeleend, promoot moet er een vermelding zijn van de intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland. Tenminste het logo van preventie moet vermeld worden in de promo.
Artikel 18. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de dag na goedkeuring door de gemeenteraden.
Contact:
Intergemeentelijke preventiedienst gezondheid Pajottenland, preventie@pajottenland.be, 0473/ 88 62 57
Bijlagen:
- Gebruikershandleiding
- Informatiefiche promillebrillen
- Prijslijst materialen
Artikel 2:
Een afschrift van de beslissing zal aan het secretariaat van de Intergemeentelijke Preventiedienst Gezondheid Pajottenland worden overgemaakt.
Voorstel van Karel Van Belle voor gemeenteraad van november tot het uitvoeren van een grondige evaluatie over het parkeerbeleid in het centrum van Sint-Kwintens-Lennik - Markt en omgeving
Ongeveer tien jaar geleden werd de aanzet gegeven voor het invoeren van betalend parkeren op de markt van Lennik.
Het betalend parkeren op de markt werd een feit en in de aanpalende straten werd beperkt parkeren "schijf verplicht" ingevoerd.
Tot heden werden er slechts enkele beperkte aanpassingen aangebracht (prijs, wijze van betalen, ...)
Ook werden er parkings weggenomen door de plaatsing van banken en het planten van bomen.
Mijn inziens zijn er de laatste jaren heel wat veranderingen in het centrum van Lennik opgetreden:
- er zijn veel appartementsgebouwen bijgebouwd
- banken hebben Lennik verlaten
- Corona heeft het aankoopgedrag beïnvloed - men koopt meer via het internet
- handelszaken vertrekken, appartementen komen in de plaats
- ...
Naar alle waarschijnlijkheid hebben al deze veranderingen in het algemeen een invloed op het parkeerbeleid in het centrum van de gemeente.
Ik stel vast dat op bepaalde momenten parkeerruimte ontbreekt en op andere momenten parkeerruimte in overvloed aanwezig is.
Moeten er op bepaalde plaatsen geen los- en laadplaatsen voorzien worden?
Is betalend parkeren nog wel in overeenstemming met het in aantocht zijnde hoppinpunt op de markt?
Is het niet zo dat er in het verleden geopperd werd dat de markt of een deel(tje) ervan in de toekomst parkeervrij moest worden?
Is het niet zo dat de site achter "het vetkot", wanneer de gemeentelijke diensten er weg zijn, zou kunnen ingericht worden als bijkomende parkeergelegenheid of als alternatiefvoor het parkeren op de markt. "Het vetkot" dient vanzelfsprekend behouden te blijven!
Een grondige evaluatie/ studie dringt zich op!
Gezien de gemeente de laatste jaren toch over alles en nog wat studies laat uitvoeren, zou het zeer wenselijk zijn een studie tot grondige evaluatie van het parkeerbeleid in het centrum uitvoert en aan de hand van de resultaten van deze studie de nodige aanpassingen aan het parkeerbeleid uit te voeren.
Het spreekt voor zich dat de handelaars hierbij zeer nauw moeten betrokken worden en de nodige inspraak moeten krijgen en dat burgerparticipatie onontbeerlijk is.
Voorstel
De gemeente laat, op korte termijn, via een studie een grondige evaluatie uitvoeren van het parkeerbeleid in het centrum van de gemeente en zal aan de hand van de resultaten van deze studie de nodige aanpassingen uitvoeren.
De handelaars worden hierbij zeer nauw betrokken en krijgen evenals de burgers de nodige inspraak.
Schepen Yves De Muylder antwoordt:
In het verleden zijn we samen tot een mooie studie gekomen met een parkeerbeleid dat goed werkt. We spreken hier over parking in het centrum. Op gebied van ruimtelijke ordening hebben we een RUP bouw- en woonlagen opgemaakt waar de gelijkvloers van de panden op de markt handelszones moeten zijn. Lennik staat bekend als een tof handelscentrum. De secretaris van de lokale economie zei daar destijds over dat we een unieke winkellocatie zijn. Lennik zal altijd een gemeente zijn waar handel centraal staat en waar we mensen aangenaam ontvangen en begeleiden naar hun aankopen.
We doen continu met OPC een evaluatie van het parkeerbeleid.
Het punt werd niet goedgekeurd omdat het de meerderheid van de stemmen niet haalde.
De voorzitter sluit de zitting op 22/11/2023 om 22:01.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter