Terug
Gepubliceerd op 28/01/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 22/12/2021 - 20:30

Milieu – Contantbelasting op het afleveren van restafval-, pmd- en gft-zakken - Goedkeuring

Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
Verontschuldigd: Lien De Slagmeulder, Karel Van Belle, Chris De Moyter
Regelgeving

Gelet op artikel 162, artikel 170, artikel 173 en artikel 190 van de Grondwet;

 

Gelet op de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen meer bepaald artikel 41 en artikel 330;

 

Gelet op het Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet) van 23 december 2011, en latere wijzigingen;

 

Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012, laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2020;

 

Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 16 september 2016 voor de goedkeurding van het uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;

 

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 met betrekking tot de retributie op het afleveren van restafval-, PMD- en GFT-zakken dat eindigt op 31 december 2020;

 

Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad van 27 maart 2017 voor de oprichting van een opdrachthoudende vereniging en de beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura;

 

Gelet op de omzendbrief 2019/02 van 15 februari 2019 – Coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit;

 

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 voor het invoeren van uniforme afvalzakken in het hele werkingsgebied van Intradura en in gemeente Lennik;

 

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2020 voor de invoering van een contantbelasting op het afleveren van restafval-, PMD- en GFT_afvalzakken;

 

Gelet op het schrijven van Intradura van 25 november 2021 voor de invoering van een 100l-zak voor het PMD-afval in het werkingsgebied van Intradura;

 

Publieke stemming
Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
Voorstanders: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Kristien Van Vaerenbergh, Christel O, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

 

Artikel 1:

Van 1 januari 2022 tot 31 december 2025 wordt een contantbelasting gevestigd op de volgende inzamelende fracties van huishoudelijk en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong:

 

a) Haalmethode (huis-aan-huisinzameling)

  1. van huisvuil;
  2. van GFT;
  3. van PMD-afval;

 

Artikel 2:

De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de intergemeentelijke dienstverlening inzake de huis-aan-huisinzameling van volgende fracties:

Fractie

Volume

Contantbelasting

Huisvuil

60l

€ 2,00

30l

€ 1,00

15l

€ 0,50

 

GFT

60l

€ 1,00

30l

€ 0,50

15l

€ 0,25

PMD

60l

100l

€ 0,15

€ 0,25

Artikel 3:

De personen die gebruik maken van door de gemeente voorgeschreven zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door Intradura vastgestelde plaats(en).

 

Artikel 4:

De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.

 

Artikel 5:

Deze belasting zal definitief zijn indien geen bezwaren ingediend worden gedurende het onderzoek de commodo et incommodo.

 

Artikel 6:

Een afschrift van deze belastingverordening wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid. Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de OVAM.

 

Artikel 7:

Voorliggende beslissing alsook de inhoud ervan, wordt conform artikel 286, §1, 3° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bekendgemaakt op de website van de gemeente.  De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, conform artikel 330 van het Decreet lokaal bestuur.