Terug
Gepubliceerd op 02/12/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

wo 27/10/2021 - 23:00 feestzaal Jo Baetens
Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
Verontschuldigd: Kristien Van Vaerenbergh, Karel Van Belle

De voorzitter opent de zitting op 27/10/2021 om 23:30.


  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 september 2021

        Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Kristien Van Vaerenbergh, Karel Van Belle

        Overeenkomstig artikel 74 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, dienen de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering goedgekeurd te worden.

        Aanleiding

        De ontwerpnotulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 september 2021 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.

        Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren:

        https://youtu.be/VL7RfGX3JZc

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Voorstanders: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel:

        Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 22 september 2021 worden goedgekeurd.

    • Financiën

      • Financiën - Kasreglement - Goedkeuring

        Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Kristien Van Vaerenbergh, Karel Van Belle

        In voorliggend kasreglement worden de algemene modaliteiten vastgesteld rond de aanstelling van (hoofd)kassaverantwoordelijken en provisiehouders door de algemeen directeur en het gebruik ervan en controle op deze kassa’s/provisies.  De bestaande reglementen binnen de gemeente en het OCMW van resp. 26 november 2007 en 27 april 2010 worden vooreerst aangepast aan het decreet lokaal bestuur en worden tevens op elkaar afgestemd.  Zodanig kan er gewerkt worden met één uniform kasreglement voor het Lokaal bestuur Lennik. De raad stelt het reglement kasverrichtingen vast.

        Aanleiding

        In de dagelijkse werking van de diensten komt het voor dat sommige ontvangsten direct worden geïnd nadat de vordering ontstaat. In het algemeen betreffen dit ontvangsten (veelal kleine geldsommen) waarvan vooraf de schuldenaar niet kan worden aangeduid, of over ontvangsten die moeilijk van de dienstverlening kunnen worden afgescheiden (bijvoorbeeld het innen van de belasting op het afleveren van een identiteitskaart, het innen van consumptiegeld cafetaria) zonder dat de dienstverlening hierdoor wordt gehypothekeerd. In voorliggende gevallen kan er niet worden gewerkt met factuur. Hiertoe is het wenselijk dat sommige personeelsleden belast worden met de inning van deze dagontvangsten.

        Het komt evengoed voor dat in uitzonderlijke gevallen bij het doen van uitgaven er geen uitstel van betaling kan worden toegestaan, waardoor het werken met een provisierekening, op basis van een bestelbon aangewezen is.

        De mogelijkheid om te werken met provisies is voorzien in art 272§1 van het decreet lokaal bestuur: "Als het organisatiebeheersingssysteem daarvoor een regeling bevat, kunnen provisies ter beschikking gesteld worden van personeelsleden voor het betalen van geringe exploitatie-uitgaven die voor de goede werking van de dienst onmiddellijk moeten worden gedaan."

        Overeenkomstig artikel 218 van het decreet lokaal bestuur wordt het organisatiebeheersingssysteem als volgt gedefinieerd : "Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. 

        Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten." Ze heeft onder andere tot doel de activa te beschermen en fraude te voorkomen (art 217 5° decreet lokaal bestuur).

        Wanneer er gewerkt wordt met provisies verlangt Audit Vlaanderen dat er een kasreglement opgesteld en goedgekeurd wordt. 

        In voorliggend kasreglement worden de algemene modaliteiten vastgesteld rond de aanstelling van (hoofd)kassaverantwoordelijken en provisiehouders door de algemeen directeur en het gebruik ervan en controle op deze kassa’s/provisies.  De bestaande reglementen binnen de gemeente en het OCMW van resp. 26 november 2007 en 27 april 2010 worden vooreerst aangepast aan het decreet lokaal bestuur en worden tevens op elkaar afgestemd.  Zodanig kan er gewerkt worden met één uniform kasreglement voor het Lokaal bestuur Lennik.

        Regelgeving

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

        Gelet op artikel 77 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 waarin wordt bepaald dat de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van aangelegenheden van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        Gelet op artikel 77, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 waarin wordt bepaald dat de raad voor maatschappelijk welzijn de reglementen vaststelt van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        Gelet op de artikels 217 tot 220 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die handelen over het organisatiebeheersingssysteem en artikel 272§1 van hetzelfde decreet dat het werken met kasprovisie mogelijk maakt indien het organisatiebeheersingssysteem hierin voorzien. 

        Gelet op de artikels 221 tot 224 van het decreet lokaal bestuur die handelen over Audit Vlaanderen.

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, inzonderheid artikel 101.

        Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2010 betreffende de vaststelling van de voorwaarden waaronder personeelsleden kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten.

        Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2010 betreffende de vaststelling van de voorwaarden voor de ter beschikkingstelling van een provisie aan personeelsleden.

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat met behoud van de toepassing van artikel 57, 85 en 196 van het decreet lokaal bestuur, de algemeen directeur, binnen de grenzen van het organisatiebeheersingssysteem, zijn bevoegdheden kan toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Ook de financieel directeur kan zijn bevoegdheden toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. In beide gevallen gebeurt dat schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen. De toepassing van het eerste lid ontslaat de algemeen directeur of de financieel directeur nooit van zijn verantwoordelijkheid.

        Overwegende dat het bepalen van de voorwaarden waaronder sommige personeelsleden kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten noodzakelijk is voor de goede werking van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        Overwegende dat de algemeen directeur een provisie ter beschikking kan stellen aan bepaalde personeelsleden voor de betaling van geringe exploitatie uitgaven van het dagelijks bestuur die zonder uitstel moeten gebeuren.

        Overwegende dat het bepalen van de voorwaarden voor het ter beschikking stellen van een provisie noodzakelijk is voor de goede werking van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Voorstanders: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: Het reglement kasverrichtingen zoals toegevoegd in bijlage wordt vastgesteld.

        Art. 2: De beslissing van 27 april 2010 betreffende de vaststelling van de voorwaarden waaronder personeelsleden kunnen worden belast met de inning van geringe dagontvangsten en de beslissing van 27 april 2010 betreffende de vaststelling van de voorwaarden voor de ter beschikkingstelling van een provisie aan personeelsleden wordt opgeheven.

      • Financiën - Rapportering over het debiteurenbeheer/overzicht openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen - Kennisname

        Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Kristien Van Vaerenbergh, Karel Van Belle

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het rapport over het debiteurenbeheer/overzicht openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen.

        Regelgeving

        Gelet op artikel 177, eerste lid, 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, dat bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, inzonderheid de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten;

        Gelet op artikel 177, 6de lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, dat aan de financieel beheerder de bevoegdheid geeft in volle onafhankelijkheid te rapporteren over het debiteurenbeheer;

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het rapport werd opgesteld door de financieel directeur en beoogt om de toestand weer te geven van het totaal aan openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen op datum van 01 oktober 2021;

        Overwegende dat de complexiteit van de invorderingscyclus toeneemt met de ouderdom van de openstaande vorderingen.

        Besluit

        Enig artikel:  De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het rapport over het debiteurenbeheer/overzicht openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen.

    • Sociale Dienst

      • Nieuwe dienstverlening sociale dienst - praatcafé - goedkeuring

        Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Kristien Van Vaerenbergh, Karel Van Belle

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe dienstverlening onder de vorm van de opstart van een praatcafé goed.

        Aanleiding

        Overwegende het participatietraject Lennik aan Zet waaruit de nood aan sociale cohesie van de burgers blijkt;

        Overwegende dat om aan deze nood tegemoet te komen, het organiseren van ontmoetingsmomenten met als doel eenzaamheid te voorkomen en de sociale cohesie te versterken een middel is om aan deze vraag tegemoet te komen;

        Overwegende het signaal dat we krijgen via onze vrijwilligers en maatschappelijk assistenten dat heel wat mensen vereenzaamd leven;

        Overwegende de subsidie ten bedrage van € 10 500 die werd toegekend door de Provincie Vlaams Brabant in het kader van taalstimulatie;

        Overwegende de vaststelling dat het aantal anderstaligen in onze gemeente de voorbije jaren is gestegen;

        Overwegende het participatietraject via Lennik aan zet aangaande het opstarten van een praatcafé;

        Regelgeving

        Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de uitbreiding van de dienstverlening van de sociale dienst past binnen het meerjarenplan beleidsdomein 1: Lennik voert een sociaal beleid dat mensen verbindt, meer specifiek AP-1.1: we zorgen ervoor dat iedereen zich verbonden voelt om de sociale cohesie te versterken, actie 1.1.6 we nemen actie tot integratie en taalstimulatie van anderstaligen;

        Overwegende de input die de denkgroep aangaande dit project heeft ingebracht;

        Overwegende dat de denkgroep heeft gekozen voor "praatcafé 't Steentje" als naam voor deze dienstverlening;

        Overwegende dat het pand Hendrik Ghijselenstraat 7 gehuurd wordt om deze dienstverlening in onder te brengen;

        Overwegende dat het praatcafé zal worden opengehouden door vrijwilligers;

        Financiële impact

        Overwegende de financiële middelen die voorzien worden onder rekeningnummer 0909-00 61500010;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Voorstanders: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Karen De Waele, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Piet Vanthemsche
        Onthouders: Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Viviane Tielemans, Peter Berckmans
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel:

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de dienstverlening aan de Lennikse burger onder de vorm van een praatcafé goed.


    • Participatie in andere verenigingen en organisaties

      • Haviland - Buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021 – Goedkeuring agenda

        Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Verontschuldigd: Kristien Van Vaerenbergh, Karel Van Belle

        Haviland is een intergemeentelijke samenwerking met als missie om de sociale, economische en ecologische ontwikkeling van het arrondissement Halle-Vilvoorde te bevorderen. Binnen het kader om de gemeenten meer gezag en duidelijker waarborgen te verlenen bij de (intergemeentelijke) samenwerkingsverbanden, wordt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland door de raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd.

        Regelgeving

        Gelet op de artikelen 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de OCMW-raad bepaalt;

        Gelet inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur;

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegend dat het OCMW-Lennik aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226;

         

        Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;

         

        Gelet op de oproepingsbrief van 5 oktober 2021 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021 met volgende agendapunten:

         

        1. Notulen van de algemene vergadering van 16 juni 2021 goedkeuring; (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 9 juli 2021 aan de deelnemers bezorgd.);
        2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2022 (art. 34): goedkeuring;
        3. Varia.

         

        Overwegende de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 januari 2019 waarin mevrouw Isabelle Duerinckx als vertegenwoordiger werd aangeduid voor de gehele legislatuur;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche, Anaïs Nies
        Voorstanders: Koenraad Ameys, Irina De Knop, Johan Limbourg, Heidi Elpers, Hendrik Schoukens, Yves De Muylder, Geert De Cuyper, Erik O, Christel O, Lien De Slagmeulder, Filip Rooselaers, Karen De Waele, Viviane Tielemans, Jo Massaer, Isabelle Duerinckx, Chris De Moyter, An Lovato, Peter Berckmans, Piet Vanthemsche
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:

        De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021 worden goedgekeurd.

         

        Artikel 2:

        De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde gedurende de huidige legislatuur  is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021 goed te keuren.

         

        Artikel 3:

        Het Vast Bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.


De voorzitter sluit de zitting op 27/10/2021 om 23:45.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Anaïs Nies
algemeen directeur

Koenraad Ameys
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn