De voorzitter opent de zitting op 24/01/2024 om 20:00.
De goed te keuren notulen van de gemeenteraad 20 december 2023 vindt u als bijlage bij dit agendapunt.
Het zittingsverslag van deze vergadering kunt u via volgende link beluisteren: https://youtu.be/Hh8udE1y2As
Enig artikel:
Het PV van de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van 20 december 2023 worden goedgekeurd.
Marc Bruylandt, milieuambtenaar, komt een toelichting geven over het punt van het intergemeentelijk klimaatplan.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond :
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Marc Bruylandt, milieuambtenaar, komt een toelichting geven over het intergemeentelijk klimaatplan.
Het college van burgemeester en schepenen ontving op 29 september 2023 een aanvraag voor een omgevingsvergunning met stedenbouwkundige handelingen met referentie OMV_2023098128: aanleg van wijzigingen betreffende omgevingsvergunning OMV_2020017543 voor school SGI op een perceel gelegen Doelestraat 25 - kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie F, nr.(s)151R, 147S2, 151K2, 151Z2, 151X2, 147P2, 151W2, 151R2, 147R2, 152H en 151Y2.
Het dossier werd volledig en ontvankelijk verklaard op 16/11/2023.
De gemeenteraad moet beslissen over het goedkeuren van het rooilijnplan, weguitrusting (incl. parkeerplaatsen op openbaar domein), groenvoorzieningen en verlichting.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing :
Bevoegdheidsgrond :
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Regelgeving:
- Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (BS 12 augustus 2019).
- Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
- Decreet van 25 april 2014 betreffende de Omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluit van het omgevingsvergunningsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt:
Ҥ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
"§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat wegeniswerken (o.a. aanleg van parkeerplaatsen langsheen de Palokestraat, voor de school die zich op het openbaar domein zullen bevinden) waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft. Indien de bevoegde overheid oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Het dossier dient aan de gemeenteraad te worden voorgelegd voor goedkeuring van de rooilijnen (rooilijnplan), de weguitrusting (o.a. parkeerplaatsen), groenvoorzieningen, verlichting en oplegging van de lasten voor uitvoering van het openbaar domein:
- Vastlegging rooilijn, de grondafstand zoals voorzien op plan: BA_13007_I_N_ROOI.pdf en omschreven in document 13.007 - beschrijvende nota - bijlage deel 8 Plan grondafstand - rooilijnplan.pdf als grond dat afgestaan wordt aan de gemeente (gele arcering langsheen de straten Palokenstraat en koestraat. Dit betreft volgens het plan deel 152G met 01a 01ca en deel 147E2 met 03a en 82ca.
- Inrichting van de wegzate en parkeerplaatsen zoals voorzien in het document 13.007 - beschrijvende nota - bijlage deel 7 Opbouwen waterdoorlatende omgevingsaanleg.
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 25/10/2023 tot en met 23/11/2023 volgens de regels vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Er werden 4 bezwaarschriften ingediend, enkel diegene die handelen over het openbaar domein (dat onder de bevoegdheid van de gemeenteraad valt) worden hieronder beschreven.
Bezwaar 2, 3 en 4 - 22/11/2023:
Deelproject 13.007_A
Deze parking is helemaal niet geïntegreerd in het landschap en meer hoogopstaand groen is hier absoluut wenselijk om het gebouw te bufferen.
De aangelegde parking in deze zone valt volgens het BPA Schuttersblok onder art. 7 (zone voor gemeenschapsvoorziening). Hierin staan volgende voorschriften waaraan volgens ons niet voldaan is:
- Art 7.4 parkeervoorzieningen moet ingericht worden met hoogstammig groen, zijnde één hoogstam per vier parkeerplaatsen. De voorzien bomen (op plan, nog niet in realiteit) komen hiervoor niet in aanmerking, gezien onderstaande voorwaarden in art 7.2. Bovendien staan ze ook te dicht tegen de bebouwing.
-Art.7.2: -parking in de bouwvrije strook dient ingekleed te worden met streekeigen groen -de groenvoorziening bedraagt min. 30% -groenvoorziening dient zodanig ingericht te worden dat de gebouwen ingekaderd worden in de omgeving (schermgroen, zichtrelaties, ...) -de afstand tot de zijdelingse perceelsgrenzen bedraagt min. 5m, deze zone dient bouwvrij te blijven en de groen/terrein-index bedraagt min. 40%
Naast bovenstaande wettelijke bepalingen (BPA) valt het ontbreken van meer groen en de aanleg van zoveel verharding te betreuren op een moment dat het algemeen geweten is dat het hoogtijd is voor ontharding en om kinderen te laten opgroeien in een groene omgeving.
We vragen om hier meer groen op te leggen, conform het BPA.
Behandeling bezwaar:
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om niet in te gaan op het bezwaar voor het deel op openbaar domein. Voor de delen op privaat domein zullen deze opmerkingen besproken worden in de omgevingsvergunning die beslist zal worden door het college van burgemeester en schepenen.
Alle gronden met bijhorende infrastructuur, binnen het door de gemeenteraad aanvaarde tracé, inclusief de zones voor openbaar groen worden kostenloos aan de gemeente afgestaan om te worden ingelijfd bij het openbaar domein van de gemeente Lennik. De eventuele kosten aan deze overdracht verbonden, neemt de aanvrager ten zijne laste.
Niet van toepassing.
Artikel 1:
De gemeenteraad besluit de zaak der wegenis, met inbegrip van de vaststelling tot de rooilijn en gebruik van het openbaar domein binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023130145 aangaande wijzigingen betreffende omgevingsvergunning OMV_2020017543 voor school SGI, op een perceel gelegen Doelestraat 25 - kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie F, nr.(s)151R, 147S2, 151K2, 151Z2, 151X2, 147P2, 151W2, 151R2, 147R2, 152H en 151Y2, goed te keuren.
Artikel 2:
De inlijving bij het openbaar domein en het gebruik hiervan voor het (grond)deel dat aangeduid wordt op het plan:
- Vastlegging rooilijn, de grondafstand zoals voorzien op plan: BA_13007_I_N_ROOI.pdf en omschreven in document 13.007 - beschrijvende nota - bijlage deel 8 Plan grondafstand - rooilijnplan.pdf als grond dat afgestaan wordt aan de gemeente (gele arcering langsheen de straten Palokenstraat en Koestraat. Dit betreft volgens het plan deel 152G met 01a 01ca en deel 147E2 met 03a en 82ca.
- Inrichting van de wegzate en parkeerplaatsen zoals voorzien in het document 13.007 - beschrijvende nota - bijlage deel 7 Opbouwen waterdoorlatende omgevingsaanleg.
Dit gronddeel wordt bijgevolg afgestaan aan de gemeente om toegevoegd te worden aan het openbaar domein.
Artikel 3:
Volgende lasten op te leggen aan de aanvrager(s): Aanleg van de straat/het voetpad/parkeerplaatsen/kiss and ride (cfr. bestaande verharding van het voetpad) en alle aanhorigheden.
Artikel 4:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.
Artikel 5: Bij gratis grondafstand
Dat alle gronden met bijhorende infrastructuur, binnen het door de gemeenteraad aanvaarde tracé, inclusief zones voor openbaar groen kosteloos aan de gemeente afgestaan dienen te worden om te worden ingelijfd bij het openbaar domein van de gemeente Lennik. De eventuele kosten aan deze overdracht verbonden, neemt de ontwikkelaar/aanvrager ten zijne lasten.
Het terrein dat aan het openbaar domein wordt overgedragen (toegevoegd) volgens het opmetingsplan uit de omgevingsaanvraag.
Om de CO2 uitstoot in gemeente Lennik gevoelig te doen dalen voor behoud van het klimaat, wordt er een intergemeentelijk klimaatplan opgemaakt.
Door samen te werken met andere Pajotse gemeenten kunnen we beter samenwerken meer grensoverschrijdende acties ondernemen.
Volgende bevoegdheidsgronden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Regelgeving
-Het Klimaatakkoord, in 2015 onder verantwoordelijkheid van de Verenigde Naties afgesloten en ondertekend in Parijs;
-Het klimaatbeleid van de Europese Unie, waarbij: - - -maatregelen genomen moeten worden om de temperatuurstijging in vergelijking met de pre-industriële niveaus tot 2°C te beperken -de emissie van broeikasgassen met 40% moet verminderd worden tegen 2030 (mitigatie);
-de onvermijdelijke gevolgen van de klimaatverandering moeten bewaakt worden en aanpassingen aan deze gevolgen moeten onderzocht worden (adaptatie);
-in 2050 80 tot 95% minder broeikasgassen uitgestoten moeten worden in vergelijking met 1990;
In 2014 ondertekende gemeente Lennik het Burgemeestersconvenant 2020 (CoM2020), hiermee engageerde gemeente Lennik zich tot een besparing van 20% op hun CO2-uitstoot tegen 2020 (referentiejaar 2011).
De beslissing van de deputatie van Provincie Vlaams-Brabant van 21 juni 2018: opmaak van Sustainable Energy and Climate Action Plans (SECAP’s) voor de Vlaams-Brabantse steden en gemeenten en deze tevens te ondersteunen en te begeleiden bij de uitvoering ervan.
Op 9 december 2019 keurde de Vlaamse Regering het Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan 2021-2030 goed. Hierin stimuleert de Vlaamse overheid de lokale overheden om de 2030-doelstelling van het Burgemeestersconvenant na te streven en verwijst ze naar de sleutelrol die steden en gemeenten spelen in het Vlaamse energie- en klimaatbeleid. In het provinciaal klimaatbeleidsplan 2040 stelt Provincie Vlaams-Brabant dat ze samen met steden en gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040.
Gemeente Lennik ondertekende op 18 oktober 2019 in Leuven het Vlaams-Brabantse Klimaatengagement.
Op 7 november 2019 keurde de deputatie van Provincie Vlaams-Brabant het Provinciaal Klimaatactieprogramma 2020-2025 goed. Dit programma voorziet onder meer in de ondersteuning van de steden en gemeenten bij het uitwerken en uitvoeren van hun lokaal klimaatbeleid.
De goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 03 maart 2020 om de overeenkomst met de provincie Vlaams-Brabant voor de opmaak van een intergemeentelijk SECAP en de beslissing om principieel in te tekenen op het Burgemeestersconvenant 2030 opgenomen als voorwaarde in deze overeenkomst.
De goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 10 maart 2020 voor de overeenkomst met de intercommunale Haviland voor de ondersteuning voor- en natraject en participatie voor de opmaak van een intergemeentelijk SECAP.
Gemeente Lennik ondertekende op 16 december 2020 de intekening Burgemeestersconvenant 2030 (convenant of mayors) in kader van opmaak duurzaam energie- en klimaatactieplan (SECAP) in Leuven het Vlaams-Brabantse Klimaatengagement.
Het verbintenissendocument ‘Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie’ omschrijft waartoe gemeente Lennik zich engageert door in te tekenen op het CoM2030.
Hiermee engageert gemeente Lennik zich om: -de uitstoot van CO2 (en eventuele andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten mínste 40% terug te dringen ten opzichte van 2011, door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmitigatie); -haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering (klimaatadaptatie).
Op 27 oktober 2021 ondertekende gemeente Lennik het Lokaal- Energie- en Klimaatpact 1.0 en op 23 november 2022 het lokaal energie en klimaatpact 2.0. De doelstellingen en acties van het LEKP vallen volledig binnen het Energie- en Klimaatactieplan. De gemeente Lennik heeft samen met de gemeenten Gooik, Pepingen, Herne, Bever en Galmaarden en de provincie Vlaams-Brabant een intergemeentelijk klimaatplan opgemaakt. Samen willen zij tegen 2030 minstens 40% minder CO2 uitstoten en indien mogelijk nog minder.
De organisatie van 4 workshops door de provincie Vlaams-Brabant tijdens het najaar 2022 samen met de 6 Pajotse gemeenten met daarin de probleemstelling, toelichting van analyse en onderzoeksresultaten en de voorstellen van acties voor de opmaak van een intergemeentelijk klimaatplan.
De organisatie van een klimaatcafé op 13 februari 2023 voor de gemeenten Gooik, Lennik en Pepingen in samenwerking met de intercommunale Haviland om zo ook de burgers te betrekken bij de opmaak van het intergemeentelijk klimaatplan.
De toelichting van de milieuambtenaar van het ontwerp intergemeentelijk klimaatplan op 11 september 2023 bij de vergadering van de adviesschrijfgroep omgeving en de vraag om tegen ten laatste 23 oktober 2023 een advies te bezorgen op het ontwerp klimaatplan. Op 23 oktober 2023 gaf Ingrid Callens namens de Adviesschrijfgroep Omgeving mee dat er geen advies uitgebracht zal worden.
De ontwerpversies voor de opmaak van het intergemeentelijk klimaatplan 2030, met bijlage:
- Energie- en Klimaatactieplan 2030 zijnde SECAP Pajottenland
- bijlage SECAP Pajottenland
- Risico- en kwetsbaarheidsanalyse.
Voor de uitvoering van de acties uit het Energie- en Klimaatactieplan 2030 wordt reeds een budget van ongeveer euro 3 000 000 euro voorzien (2020-2025).
Artikel 1:
Het "intergemeentelijk klimaatplan SECAP Pajottenland 2030", "SECAP Pajottenland 2030- bijlage 6.1 Grafieken en reductiescenario's" en risico en kwetsbaarheidsanalyse voor gemeente Lennik en het Pajottenland goed te keuren.
Artikel 2:
Het Energie- en Klimaatactieplan 2030 voldoende kenbaar te maken aan de adviesraden, inwoners,…
Artikel 3:
Het Energie- en Klimaatactieplan 2030 wordt bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant en ingediend bij de Europese Commissie via https://mycovenant.eumayors.eu/
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Het Vastgoedinformatieplatform brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
De gemeenteraad keurde op 15 februari 2023 de instap in het VIP systeem goed. Op 1 januari 2024 zullen diverse aanvragers dossiers vastgoedinformatie kunnen opvragen in alle Vlaamse steden en gemeenten en is er een nieuwe beslissing nodig met aanpassingen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
Volgende bevoegdheidsgronden en regelgevingen zijn van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 40, §3.
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. De notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen aanvragen bij de gemeente. Hierbij zijn de gemeenten steeds op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. Daarom werken de gemeenten samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging, het beschikbaar stellen en het uitwisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers. De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door de aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente zal een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt. De gemeente Lennik wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De bijgevoegde verwerkingsovereenkomst (met bijlagen) maakt deel uit van deze beslissing.
De financiële toestand van de gemeente en het budget moet steeds in evenwicht gehouden worden.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2 - Algemeen:
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Lennik een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 - Aanvrager van vastgoedinformatie:
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag:
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
75 EUR (per capakey) |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning:
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens:
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Lennik en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Lennik wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Lennik en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening:
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Lennik via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering:
Dit reglement vervangt vanaf 24 januari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Conform artikel 3§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeente- en raad voor maatschappelijk welzijn kunnen raadsleden aanvullende vragen indienen.
Art. 3. - § 1. - Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing schriftelijk aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
- Art. 3. - § 1 van het huishoudelijk reglement, vastgesteld door de gemeenteraad van 28 januari 2019;
Onderstaande vraag hebben we op vrijdag 19 januari ontvangen van raadslid Kristien Van Vaerenbergh.
De fietspaden van de Gustaaf Van der Steenstraat bevinden zich in zeer slechte staat.
De huidige meerderheid slaagt er na meer dan tien jaar nog steeds niet in om deze fietspaden opnieuw aan te leggen of om ze een grondige onderhoudsbeurt te geven zodat ze berijdbaar zouden zijn.
De keuze werd door huidige meerderheid gemaakt dit project vorig jaar uit de meerjarenplanning te schrappen.
Heel wat fietsers dienen nu noodgedwongen de rijweg te gebruiken gezien de slechte toestand van het fietspad in beide richtingen.
Dit brengt uiteraard eveneens gevaarlijke situaties met zich mee.
Het overlagen met asfalt van de zeer ongelijk liggende betonplaten zou al een tijdelijke oplossing kunnen zijn en zou daarenboven met beperkte middelen op korte termijn kunnen worden gerealiseerd.
Daarnaast hebben de in de zomer uitgevoerde werken aan het kruispunt van de Alfred Algoetstraat met de Gustaaf Van der Steenstraat geen oplossing geboden aan het feit dat (zwaar) gemotoriseerd verkeer, komend van het centrum van Sint-Kwintens-Lennik, bij het inrijden van de Gustaaf Van der Steenstraat over het pad rijden.
Dit is een gevaarlijke situatie voor de zwakke weggebruikers ter hoogte van dit kruispunt en deze gevaarlijke situatie is onveranderd gebleven na de uitgevoerde werken.
Hier zou het plaatsen van verhoogde boordstenen in de bocht tussen de rijbaan en het pad de veiligheid van de zwakke weggebruikers op dit kruispunt aanzienlijk kunnen verbeteren.
Vandaar volgend voorstel:
Niet van toepassing.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvullende vraag.
De gemeenteraad keurt het voorstel niet goed, aangezien het de meerderheid van de stemmen niet behaalde.
De voorzitter sluit de zitting op 24/01/2024 om 21:05.
Namens Gemeenteraad,
Anaïs Nies
algemeen directeur
Karen De Waele
voorzitter